Dat is me inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Er wordt, bij reizen met de NS, altijd ¤20 afgeschreven en je kunt tot ¤4 rood staan. Bij een saldo van ¤16 kun je dus nog inchecken. Wat er nu gebeurd als je reis duurder is dan dat, geen idee. Ik kan me voorstellen dat op het moment dat je op een station met poortjes uitstapt, je eerst moet bijbetalen voordat je het station uit kunt. Een reiziger met een persoonlijke OV-chipkaart zal wel een brief thuis krijgen. Maar een anonieme OV-chipkaart? Wellicht wordt die geblokkeerd, en aangezien ze ¤7,50 kosten, moet je reis dus meer dan ¤27,50 kosten om hier profijt van te hebben.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:09 schreef McKillem het volgende:
Wat nou als je verder gaat dan er saldo op je kaart staat?
Uitchecken is geen probleem, inchecken wel (door negatief saldo). Dit is o.a. de reden dat je (meestal) voor een nieuwe kaart moet betalen (soort borg).quote:Op donderdag 17 december 2009 10:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is me inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Er wordt, bij reizen met de NS, altijd ¤20 afgeschreven en je kunt tot ¤4 rood staan. Bij een saldo van ¤16 kun je dus nog inchecken. Wat er nu gebeurd als je reis duurder is dan dat, geen idee. Ik kan me voorstellen dat op het moment dat je op een station met poortjes uitstapt, je eerst moet bijbetalen voordat je het station uit kunt. Een reiziger met een persoonlijke OV-chipkaart zal wel een brief thuis krijgen. Maar een anonieme OV-chipkaart? Wellicht wordt die geblokkeerd, en aangezien ze ¤7,50 kosten, moet je reis dus meer dan ¤27,50 kosten om hier profijt van te hebben.
waar haal je die 4 euro vandaan ??? want ik heb het dus met 3.20 euro , een reis op saldo kan niet duurder zijn dan 13.20 ( huidige tarief) , ik neem aan dat ik niet verplicht wordt alle tarieven op elk traject te kennen.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:41 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is me inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Er wordt, bij reizen met de NS, altijd ¤20 afgeschreven en je kunt tot ¤4 rood staan. Bij een saldo van ¤16 kun je dus nog inchecken. Wat er nu gebeurd als je reis duurder is dan dat, geen idee. Ik kan me voorstellen dat op het moment dat je op een station met poortjes uitstapt, je eerst moet bijbetalen voordat je het station uit kunt. Een reiziger met een persoonlijke OV-chipkaart zal wel een brief thuis krijgen. Maar een anonieme OV-chipkaart? Wellicht wordt die geblokkeerd, en aangezien ze ¤7,50 kosten, moet je reis dus meer dan ¤27,50 kosten om hier profijt van te hebben.
Het bedrijf achter de OV-chipkaart heeft wel een bankvergunning. Dit is mede de reden geweest dat de uitrol langer heeft geduurd omdat de vergunning nog niet was afgegeven.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:18 schreef duikkie het volgende:
trouwens de NS is geen bank !!! dus al dat vooruitbetalen is bankieren met winst oogmerk !!!![]()
Niet helemaal, Trans Link Systems hoeft geen bankvergunning te hebben, maar daar was lange tijd onzekerheid over:quote:Op donderdag 17 december 2009 11:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Het bedrijf achter de OV-chipkaart heeft wel een bankvergunning. Dit is mede de reden geweest dat de uitrol langer heeft geduurd omdat de vergunning nog niet was afgegeven.
welke bank is dat ???quote:Op donderdag 17 december 2009 11:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Het bedrijf achter de OV-chipkaart heeft wel een bankvergunning. Dit is mede de reden geweest dat de uitrol langer heeft geduurd omdat de vergunning nog niet was afgegeven.
Heb ik gemist indertijd, bedankt!quote:Op donderdag 17 december 2009 12:03 schreef U het volgende:
[..]
Niet helemaal, Trans Link Systems hoeft geen bankvergunning te hebben, maar daar was lange tijd onzekerheid over:
http://www.nu.nl/economie(...)r-met-chipkaart.html
dus als iemand op de loop gaat met het geld , is er geen waarborg van de overheid dat je al je "SPAARGELD" bij dat bedrijf terug ziet. het begint echt te lijken op PALM INVESTquote:Op donderdag 17 december 2009 12:11 schreef Aether het volgende:
[..]
Heb ik gemist indertijd, bedankt!
quote:Op donderdag 17 december 2009 11:30 schreef duikkie het volgende:
even gelijk maar weer een vraag over deze situatie.
mag een controle persoon weten op je anonieme of persoonlijke kaart waar je bent ingestapt ???
kan men eisen dat je uitstapt omdat je reis meer kost dan je 20 euro ??
op antwoord 1 je lijkt wel zo'n controle persoon waar ik het wel eens aan de stook mee had al staat er op het kaartje maastricht dat wil niet zeggen dat ik daar ben ingestapt, bij retour kaartje was dat wel mijn eindbesteming op de terug weg dus !!!quote:Op donderdag 17 december 2009 17:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
1 ja waarom niet ? dat zien ze nu toch ook met een kaartje en/of strippenkaart
2 nee want ze kunnen niet zien waar je naar toe gaat
Bij een trein wordt het zo makkelijk legaal zwart te reizen dat de NS waarschijnlijk over een paar jaar alle stations af gaat sluiten,
Je krijgt die 7,50 niet terug hoor, beetje rare borgquote:Op donderdag 17 december 2009 10:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Uitchecken is geen probleem, inchecken wel (door negatief saldo). Dit is o.a. de reden dat je (meestal) voor een nieuwe kaart moet betalen (soort borg).
Je moet bij de NS aangeven of je 1e of 2e klas wil reizen op die kaart. Dat scheelt in het saldo dat afgeschreven wordt. Bij de RET is dat niet nodig.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:02 schreef macca728 het volgende:
trouwens belachelijk dat ik bij de NS eerst moet aanvragen of ik met saldo MAG reizen.
Waarom kan ik niet met mijn RET saldo reizen bij de NS ???
als ik een kaartje koop via de chipkaartautomaat geef ik dat toch al aanquote:Op donderdag 17 december 2009 23:36 schreef freako het volgende:
[..]
Je moet bij de NS aangeven of je 1e of 2e klas wil reizen op die kaart. Dat scheelt in het saldo dat afgeschreven wordt. Bij de RET is dat niet nodig.
De borg voor een kaart geactiveerd voor de 1e klasse is nu nog gelijk aan die voor de 2e klasse, maar wordt over enige tijd omhoog getrokken naar ¤30 of ¤40 (vol tarief). Voor een kortingskaart zal de borg een euro of 20 worden voor de 1e klasse denk ik.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:18 schreef duikkie het volgende:
even aanvulling vol tarief 1e klas is ¤ 37,40 dus -27.50 is 9.90 winst !!!
wel van tevoren deze misdaad plannen , je moet namelijk je anonieme kaart wel eerst op 1 ste klas activeren dan 20 euro erop en dan pas kan je reizen
Kan best dat dat gevraagd wordt. Is ie dan niet meteen geactiveerd?quote:Op donderdag 17 december 2009 23:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
als ik een kaartje koop via de chipkaartautomaat geef ik dat toch al aan
NS SITEquote:Op donderdag 17 december 2009 23:55 schreef freako het volgende:
[..]
Kan best dat dat gevraagd wordt. Is ie dan niet meteen geactiveerd?
Ik heb nooit een OV Chipkaart gekocht moet ik zeggen, en al helemaal niet uit de automaat. Ik heb altijd gebruik gemaakt van mijn Voordeelurenkaart.
De OV Chipkaart bevalt me overigens prima moet ik zeggen. Nog geen problemen mee gehad, zelfs automatisch opladen werkt zonder problemen. Al heb ik dat via het GVB geregeld, niet via NS.
en daarna moet ik nog naar kaartautomaat of servicebalie om het te activeren.quote:Op vrijdag 18 december 2009 00:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS SITE
Eerst reizen op saldo aanvragen
Om met een persoonlijke of anonieme OV-chipaart bij NS te kunnen reizen, is het noodzakelijk dat u eerst reizen op saldo op de kaart aanvraagt . Dit is eenmalig en kost niets.
Ik wel, bij Connexxion hing zelfs een bordje op de deur, dat je verplicht was een kaartje te kopen toen de OV chipkaart automaten buiten gebruik waren gesteld wegens teveel fouten.quote:Op vrijdag 18 december 2009 00:24 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik weiger een los kaartje te kopen als het incheck-apparaat het niet doet hoor. Heb ook nooit een chauffeur gehad die daar moeilijk over deed
dus pak je winst !!!!!!!!!!!!!! , zeker met dezer dagen is 1e klas reizen een must !!!quote:Op donderdag 17 december 2009 23:47 schreef freako het volgende:
[..]
De borg voor een kaart geactiveerd voor de 1e klasse is nu nog gelijk aan die voor de 2e klasse, maar wordt over enige tijd omhoog getrokken naar ¤30 of ¤40 (vol tarief). Voor een kortingskaart zal de borg een euro of 20 worden voor de 1e klasse denk ik.
kan zo simpel he, van te voren alle kaarten op 2e klas zetten NS !!!quote:Op vrijdag 18 december 2009 00:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
en daarna moet ik nog naar kaartautomaat of servicebalie om het te activeren.
Echt zo debiel dubbelop weer, hoeveel mensen zullen hier problemen mee hebben denk je ?
Ouderen ? Gehandicapten ? kinderen ?
He Ik zou het veel logischer gevonde hebben als je gewoon een kaartje op dat ov chipkaart kunt opladen, dan kun je tenminste afhankelijk van de drukte een keueze maken of je 1e of 2e klasse wilt rijden. Dit systeem gaat niet van de gebruiker uit.quote:Op vrijdag 18 december 2009 07:59 schreef duikkie het volgende:
[..]
kan zo simpel he, van te voren alle kaarten op 2e klas zetten NS !!!
als iemand dan 1e klas wilt reizen , moet alleen deze mensen hun bestelling ophalen
maar ja logica is NS vreemd
wie weet komt dat nog wel , je kan nu alleen reizen op saldo !!!quote:Op vrijdag 18 december 2009 08:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He Ik zou het veel logischer gevonde hebben als je gewoon een kaartje op dat ov chipkaart kunt opladen, dan kun je tenminste afhankelijk van de drukte een keueze maken of je 1e of 2e klasse wilt rijden. Dit systeem gaat niet van de gebruiker uit.
De ov-chipkaart is niet veel te vroeg ingevoerd, maar helaas ontwikkeld vanuit het verkeerde standpunt namelijk hoe kunnen we de reizigers zo goed mogelijk monitoren, ipv hoe wordt het reizen met het OV makkelijker. Ja het is straks misschien wel makkelijker dat je overal in en uit kunt checken, maar je weet totaal niet meer hoeveel iets gaat kosten, en dat vind ik toch wel een heel groot manco aan dit systeem.quote:Op vrijdag 18 december 2009 08:35 schreef duikkie het volgende:
[..]
wie weet komt dat nog wel , je kan nu alleen reizen op saldo !!!
en 1e klas kost meer dan 2e klas dus vandaar dat ze een probleem hadden
ov-chipkaart is een veel te vroeg ingevoerd systeem, maar ja het moest zonodig
de gebruiker mag nu alle fouten eruit halen , voor de bedenkers
wat ook nog een leuk nadeel van het niet weten hoeveel iets kost aan reizen is dat je met negatief dus niet kan inchecken wel logisch, maar het kan zomaar voorkomen dat je bij overstap dus niet verder kunt, moet je eerst weer opladen.quote:Op vrijdag 18 december 2009 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De ov-chipkaart is niet veel te vroeg ingevoerd, maar helaas ontwikkeld vanuit het verkeerde standpunt namelijk hoe kunnen we de reizigers zo goed mogelijk monitoren, ipv hoe wordt het reizen met het OV makkelijker. Ja het is straks misschien wel makkelijker dat je overal in en uit kunt checken, maar je weet totaal niet meer hoeveel iets gaat kosten, en dat vind ik toch wel een heel groot manco aan dit systeem.
Verder vind ik het saldo moeten hebben op een kaart voor de NS ook nogal een flink slado, ipv dat je nog gewone kaartjes kan kopen. Het saldo voor bussen en trams valt wel mee.
Goh, hoe onverwacht...quote:Op vrijdag 18 december 2009 08:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He Ik zou het veel logischer gevonde hebben als je gewoon een kaartje op dat ov chipkaart kunt opladen, dan kun je tenminste afhankelijk van de drukte een keueze maken of je 1e of 2e klasse wilt rijden. Dit systeem gaat niet van de gebruiker uit.
kan ik niet zienquote:Op woensdag 23 december 2009 10:07 schreef Aether het volgende:
Gevonden op tweakers. Iemand al vaker meegemaakt (zie foto's):
http://gathering.tweakers(...)ge/33149151#33149151
http://gathering.tweakers(...)ge/33150955#33150955
Blijkbaar afgeschermd forum.quote:
Misschien wel (bijna) identieke software zoals gebruikt in Parijse metroquote:Op woensdag 23 december 2009 11:35 schreef Basp1 het volgende:
Dat er franse software voor de ov-chip draait. Zou de software ontwikkeling in frankrijk goedkoper geweest zijn?
nee dat kan niet, daar werkt het wel hahaquote:Op woensdag 23 december 2009 11:53 schreef Aether het volgende:
[..]
Blijkbaar afgeschermd forum.
[..]
Misschien wel (bijna) identieke software zoals gebruikt in Parijse metro
Kan iemand mij vertellen wat nu de fucking meerwaarde is van zo'n chipding als je met een studenten-ovchipkaart ook nog een los kaartje moet kopen in de kortingsuren.quote:Wat moet ik bij controle tonen?
In je vrij-reizenperiode is het tonen van je Studenten OV-chipkaart voldoende. Reis je in de kortingsuren met bus/tram/metro in een OV-chipkaartgebied, dan is het tonen van je Studenten OV-chipkaart voldoende (mits er voldoende saldo op staat natuurlijk). Reis je met korting in de trein, dan heb je ook een papieren kortingskaartje nodig. In bus/tram/metrogebieden waar de chipkaart nog niet is ingevoerd, toon je ook je roze strippenkaart.
joh een kapotte automaat ? dan ben je de eerste die dat meemaakt hahaquote:Op maandag 28 december 2009 07:58 schreef Winner_Taco het volgende:
Mijn (ING) pas doet het niet bij al die automaten . Met muntgeld betalen kan 9/10 keer niet dus daar sta je dan.
Dacht dat het aan mijn pas lag , maar bij een andere machine lukt het vaak wel in één keer
Automaat zelf werkte prima alleen met de pin is brak , bijdehand.quote:Op maandag 28 december 2009 08:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
joh een kapotte automaat ? dan ben je de eerste die dat meemaakt haha
Uiterlijk januari 2011 kun je ook bij de NS met saldo (en korting) reizen op een OV-chipkaart.quote:Op maandag 28 december 2009 07:56 schreef JH87 het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen wat nu de fucking meerwaarde is van zo'n chipding als je met een studenten-ovchipkaart ook nog een los kaartje moet kopen in de kortingsuren.
De bron is trouwens gewoon de FAQ op http://www.studentenov-chipkaart.nl.
Dat heeft te maken met de automaten van de NS die te nauwkleurig afgesteld zijn. Vraag bij de postbank maar een nieuwe kaart aan, kost je maar 7.50quote:Op maandag 28 december 2009 07:58 schreef Winner_Taco het volgende:
Mijn (ING) pas doet het niet bij al die automaten . Met muntgeld betalen kan 9/10 keer niet dus daar sta je dan.
Dacht dat het aan mijn pas lag , maar bij een andere machine lukt het vaak wel in één keer
Ook met de anonieme kaart? En is ie dan nog wel zo anoniem? Neem aan dat je rekening nr er dan aan gekoppeld zit.quote:Op maandag 28 december 2009 18:42 schreef Steve het volgende:
Je kunt ook automatisch opwaarderen, dan staat er altijd genoeg op.
Nee, alleen bij een persoonlijke chipkaart.quote:Op maandag 28 december 2009 18:43 schreef xFriendx het volgende:
Ook met de anonieme kaart? En is ie dan nog wel zo anoniem? Neem aan dat je rekening nr er dan aan gekoppeld zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |