Jij als deskundige op het gebied van de Iraanse psyche, denk je dat ze een aanval op hun land dan niet als iets kwalijks zien op de lange termijn?quote:Op maandag 30 november 2009 12:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Miljoenen ja, aldus de burgemeester van Teheran. En dat was alleen al in Teheran.
quote:Op maandag 30 november 2009 12:45 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je moet niet bijdehand gaan doen. Dan reageer ik ook normaal.
Feit is dat de ayatollahs ook daad bij hun woord willen voegen. Overigens mag jij de politieke tegenstanders van de Iraanse regering die in gevangenissen als Evin vastzitten en daar dagelijks op een brute wijze gemarteld worden, wel een lesje sjiitische tolerantie/vredelievendheid onderwijzen. Ga toch weg man met die eufemistische uitspraken van je.quote:Op maandag 30 november 2009 12:18 schreef vijfhonderd het volgende:
[..]
Geloven is nog heel wat anders dan het doen. Anders had zelfs Israël veel ergere dingen gedaan als geloven gelijk zou staan aan daadwerkelijk doen.
Je gaat dan ook voorbij aan de vredelievendheid en tolerantie die ook de sjiitische islam voorschrijft. Ook daar houden de ayatollahs zich tot op bepaalde mate aan.
En wat is het verschil in de mate van de wereld sjiitischer willen maken tov de wereld westerser willen maken? Het is net zo verderfelijk.
Oke, wellicht had ik het mis. Maar dat is nog geen bewijs dat de bevolking zich achter het westen schaart in het geval van een aanval. Ontevreden mensen houd je immers altijd. Het merendeel van de Nederlanders is ook slecht te spreken over ons kabinet, maar dat betekent niet dat ik mij achter de Duisters zou scharen indien zij ons binnen zouden vallen.quote:Op maandag 30 november 2009 12:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Miljoenen ja, aldus de burgemeester van Teheran. En dat was alleen al in Teheran.
Ik snap werkelijk niet dat jij niet inziet dat die vergelijking totaal niet opgaat. Alleen al vanwege het feit dat er in Nederland geen sprake is van massale protesten noch van geluiden die oproepen tot het afschaffen van het staatsvorm.quote:Op maandag 30 november 2009 13:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, wellicht had ik het mis. Maar dat is nog geen bewijs dat de bevolking zich achter het westen schaart in het geval van een aanval. Ontevreden mensen houd je immers altijd. Het merendeel van de Nederlanders is ook slecht te spreken over ons kabinet, maar dat betekent niet dat ik mij achter de Duisters zou scharen indien zij ons binnen zouden vallen.
Meen je dit nou serieus, even een vraag hoor, want echt surrealistischer kan bijna niet.quote:Op maandag 30 november 2009 12:18 schreef vijfhonderd het volgende:
[..]
Geloven is nog heel wat anders dan het doen. Anders had zelfs Israël veel ergere dingen gedaan als geloven gelijk zou staan aan daadwerkelijk doen.
Je gaat dan ook voorbij aan de vredelievendheid en tolerantie die ook de sjiitische islam voorschrijft. Ook daar houden de ayatollahs zich tot op bepaalde mate aan.
En wat is het verschil in de mate van de wereld sjiitischer willen maken tov de wereld westerser willen maken? Het is net zo verderfelijk.
Nee. Het merendeel van de mensen die afgelopen zomer de straat op zijn gegaan roepen juist om internationale hulp c.q. een ''regime change''. Dat hoeft overigens niet gepaard te gaan met grote militaire operaties. De mensen die het als iets kwalijks zien, zijn de mensen die er alle belang bij hebben dat de regering zijn macht behoudt. En die zijn ver in de minderheid.quote:Op maandag 30 november 2009 12:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Jij als deskundige op het gebied van de Iraanse psyche, denk je dat ze een aanval op hun land dan niet als iets kwalijks zien op de lange termijn?
Dat komt door onze cultuur. Mensen in het M-O gaan voor elke scheet de straat op.quote:Op maandag 30 november 2009 13:05 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet dat jij niet inziet dat die vergelijking totaal niet opgaat. Alleen al vanwege het feit dat er in Nederland geen sprake is van massale protesten noch van geluiden die oproepen tot het afschaffen van het staatsvorm.
Ah oké bedankt, maar ik vraag me dan wel af hoe je het regime met de Revolutionaire Garde uit hun machtspositie kan halen zonder dat er geweld aan te pas komt. De groene revolutie heeft eigenlijk al soort van bewezen dat het de burgers veel slachtoffers gaat kosten om zonder hulp van het westen een daadwerkelijke verandering tot stand te krijgen.quote:Op maandag 30 november 2009 13:08 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee. Het merendeel van de mensen die afgelopen zomer de straat op zijn gegaan roepen juist om internationale hulp c.q. een ''regime change''. Dat hoeft overigens niet gepaard te gaan met grote militaire operaties. De mensen die het als iets kwalijks zien, zijn de mensen die er alle belang bij hebben dat de regering zijn macht behoudt. En die zijn ver in de minderheid.
Jij hoort in Nederland honderdduizenden/miljoenen mensen klagen over het staatsvorm? Op het internet, in de kranten, op tv of op de straten? Nee. En de mensen in Iran gaan niet zo vaak de straat op, in ieder geval niet om hun ongenoegen te laten blijken. De prijs die ze daarvoor moeten betalen is te hoog, in ieder geval tot afgelopen zomer. De mensen in Iran zijn het nu echt zat. Je zou eens moeten weten hoeveel spanning er momenteel in Iran heerst.quote:Op maandag 30 november 2009 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat komt door onze cultuur. Mensen in het M-O gaan voor elke scheet de straat op.
Vormt die club een meerderheid?quote:Op maandag 30 november 2009 13:13 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij hoort in Nederland honderdduizenden/miljoenen mensen klagen over het staatsvorm? Op het internet, in de kranten, op tv of op de straten? Nee. En de mensen in Iran gaan niet zo vaak de straat op, in ieder geval niet om hun ongenoegen te laten blijken. De prijs die ze daarvoor moeten betalen is te hoog, in ieder geval tot afgelopen zomer. De mensen in Iran zijn het nu echt zat. Je zou eens moeten weten hoeveel spanning er momenteel in Iran heerst.
denk dat het in iran ietsjes anders is.quote:Op maandag 30 november 2009 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat komt door onze cultuur. Mensen in het M-O gaan voor elke scheet de straat op.
Nee. Het westen moet op een slinkse wijze gebruikmaken van mensen binnen in het machtscentrum die het totaal niet eens met de wijze waarop de ayatollahs regeren. Dat zijn er wellicht niet veel, maar ze zijn er wel.quote:Op maandag 30 november 2009 13:12 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ah oké bedankt, maar ik vraag me dan wel af hoe je het regime met de Revolutionaire Garde uit hun machtspositie kan halen zonder dat er geweld aan te pas komt. De groene revolutie heeft eigenlijk al soort van bewezen dat het de burgers veel slachtoffers gaat kosten om zonder hulp van het westen een daadwerkelijke verandering tot stand te krijgen.
Echter, wij kunnen ook moeilijk vredelievend daar binnen komen wandelen, dat zullen ze nooit tolereren. Ik zou eigenlijk zo geen oplossing weten behalve een korte doch hevige oorlog als je daadwerkelijk het hele regime incluis Ayatollahs uit hun positie wil verheffen.
Uiteraard zo veel mogelijk alleen militaire doelen en regeringsdoelen treffen, wellicht met wat covert-ops?
Als het mislukt en het komt aan het licht evenals de CIA acties in het verleden dan heb je een vijand voor het leven, en wellicht houden ze het dan niet alleen bij woorden. Er hangt dan wel erg veel af van het doen en laten van de insiders.quote:Op maandag 30 november 2009 13:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee. Het westen moet op een slinkse wijze gebruikmaken van mensen binnen in het machtscentrum die het totaal niet eens met de wijze waarop de ayatollahs regeren. Dat zijn er wellicht niet veel, maar ze zijn er wel.
De mensen die het zat zijn? Ja, die zijn ver in de meerderheid. De regering weet dit zelf ook. Ze zijn niet voor niets bezig met het reorganiseren van het veiligheidsapparaat.quote:Op maandag 30 november 2009 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vormt die club een meerderheid?
Ja, een kans dat het mislukt is altijd aanwezig, alleen is niets doen vele malen risicovoller. Ze moeten gebruik maken van dergelijke insider, maar wel op een uiterst zorgvuldige manier.quote:Op maandag 30 november 2009 13:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als het mislukt en het komt aan het licht evenals de CIA acties in het verleden dan heb je een vijand voor het leven, en wellicht houden ze het dan niet alleen bij woorden. Er hangt dan wel erg veel af van het doen en laten van de insiders.
Goed, ik ben ook niet alwetend, ondanks dat ik dat soms wel pretendeerquote:Op maandag 30 november 2009 13:21 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De mensen die het zat zijn? Ja, die zijn ver in de meerderheid. De regering weet dit zelf ook. Ze zijn niet voor niets bezig met het reorganiseren van het veiligheidsapparaat.
Dat ook inderdaad, ik denk ook wel dat er achter de schermen al aandacht aan word besteed, ik hoop alleen dat als er sprake van is dat het klaar is voordat Iran de macht aan de onderhandelingstafel terug krijgt d.m.v. bepaald wapentuig.quote:Op maandag 30 november 2009 13:24 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ja, een kans dat het mislukt is altijd aanwezig, alleen is niets doen vele malen risicovoller.
Inmenging heeft ook geen zin, er is m.i. geen betere manier om de gehele Iraanse bevolking achter de ayatolla's te krijgen dan een westerse inval. Een regime-change moet van binnenuit komen.quote:Op maandag 30 november 2009 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed, ik ben ook niet alwetend, ondanks dat ik dat soms wel pretendeer
Zonder gekheid. De reden dat ik in dit topic ageer tegen een oorlog is omdat ik vind dat het westen niet altijd moet overgaan tot immenging. Overal je dikke neus insteken is nou niet bepaald bevordelijk voor de wereldvrede.
Bovendien zijn er in Afrika landen die veel hulpbehoefender zijn.
Dat ben ik met je eens, alleen hoeft er helemaal geen oorlog aan te pas te komen om de probleem op te lossen.quote:Op maandag 30 november 2009 13:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed, ik ben ook niet alwetend, ondanks dat ik dat soms wel pretendeer
Zonder gekheid. De reden dat ik in dit topic ageer tegen een oorlog is omdat ik vind dat het westen niet altijd moet overgaan tot immenging. Overal je dikke neus insteken is nou niet bepaald bevordelijk voor de wereldvrede.
Bovendien zijn er in Afrika landen die veel hulpbehoefender zijn.
Een regime change hoeft niet per se van binnenuit te komen. De islamitische revolutie is ook gedeeltelijk door de Britten op gang gekomen. Een zetje in de goede richting kan al wonderen doen.quote:Op maandag 30 november 2009 13:29 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Inmenging heeft ook geen zin, er is m.i. geen betere manier om de gehele Iraanse bevolking achter de ayatolla's te krijgen dan een westerse inval. Een regime-change moet van binnenuit komen.
Vergeet de Koeweitse couveusebaby's niet, de bomaanslag van de FSB die in de schoenen van de Tsjetsjeen werd geschoven, de Kosovaarse genocide die niet bestond, de vertaalfouten bij Ahmedinejehad en het idee dat Iran iets doet wat niet mag.quote:Op maandag 30 november 2009 13:37 schreef AryaMehr het volgende:
Voorbeeld:
In 1978 werd een bioscoop, waarin ongeveer 500 man zat in de brand gestoken. De Britten lieten kranten verspreiden waarin gezegd werd dat de sjah verantwoordelijk was voor de brandstichting. Er ontstonden meteen massale protesten door heel het land. Later werd bekend dat de sjah niet achter de brandstichting zat, maar de ''ayatollahs''. Haast hetzelfde als wat gebeurde tijdens de Rijksdagbrand.
Dat is juist de vrees dat het wel fout af moet lopen. De vraag die rest is dan hou fout het af zal lopen.quote:Op maandag 30 november 2009 14:45 schreef Lagrinta het volgende:
Als je nu eens door de ogen van het regime kijkt. Wie van hen is er nu bij gebaat zich gewonnen te geven?
Als wij een fluwelen revolutie willen wat voor garanties kunnen Khamenei en aanhang dan krijgen? Dat bedoel ik, ze gaan nooit vrijwillig vertrekken. Dit kan alleen maar heel fout aflopen.
Met Iran die hoog en laag springt en met middelvingers staat te zwaaien naar het westen en ondanks alle waarschuwingen nog doodleuk even meld een half miljoen centrifuges te gaan bouwen.quote:Op maandag 30 november 2009 15:16 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Dat is juist de vrees dat het wel fout af moet lopen. De vraag die rest is dan hou fout het af zal lopen.
Brazilie, Argentinie, Duitsland, Japan en Nederland verrijken ook uranium zonder kernwapens te bezitten.quote:Op maandag 30 november 2009 16:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Met Iran die hoog en laag springt en met middelvingers staat te zwaaien naar het westen en ondanks alle waarschuwingen nog doodleuk even meld een half miljoen centrifuges te gaan bouwen.
vs.
Het westen die hoog en laag springen en met straaljagers aan het oefenen zijn geslagen om die centrifuges naar de andere wereld te knallen inclusief het regime.
En beide richtingen die geen stap de andere kant uit willen doen zodat ze niet meer op ramkoers liggen, ik weet wel waar het op uit gaat lopen als Iran zo koppig blijft doen. Al is het maar om de koppigheid van Netanyahu.
Dit is alleen het nucleaire aspect. Centrales bombarderen betekent niet dat het regime verdwijnt. Of wel?quote:Op maandag 30 november 2009 16:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Met Iran die hoog en laag springt en met middelvingers staat te zwaaien naar het westen en ondanks alle waarschuwingen nog doodleuk even meld een half miljoen centrifuges te gaan bouwen.
vs.
Het westen die hoog en laag springen en met straaljagers aan het oefenen zijn geslagen om die centrifuges naar de andere wereld te knallen inclusief het regime.
En beide richtingen die geen stap de andere kant uit willen doen zodat ze niet meer op ramkoers liggen, ik weet wel waar het op uit gaat lopen als Iran zo koppig blijft doen. Al is het maar om de koppigheid van Netanyahu.
Kernenergie is helemaal niet duurzaam: het is een gevaarlijke en ingewikkelde manier van olie en gas verstoken.quote:Op zondag 29 november 2009 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Tja, ik zie ook meer toekomst in echt duurzame energie, maar alles beter dan wachten tot de olie op is natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |