abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75048658
Ik heb de volgende vraag:

Na een actiepotentiaal treedt een hyperpolarizatie op. Ik vroeg mij af hoe het membraan weer tot op de rust potentiaal wordt gebracht. Ik vond op de site van harvard dat dit gerealiseerd werd door de natrium kalium pomp:
http://outreach.mcb.harvard.edu/animations...onpotential.swf

Echter dit is m.i. tegen alle logische fysische principes in. Immers K en Na zijn beide postief geladen (1+). Aangezien er netto per pompactie dus positieve lading naar buiten wordt gepompt (3 Na+ uit en 2 K+ in), zou dit moeten betekenen dat het membraan verder hyperpolariseert.

Mijn vraag is dus, welk mechanisme zorgt voor het herstel tot rust potentiaal na hyperpolarizatie.
pi_75048709
Goede vraag. Ik ga even voor je googelen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_75049419
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:15 schreef kfemc het volgende:
Ik heb de volgende vraag:

Na een actiepotentiaal treedt een hyperpolarizatie op. Ik vroeg mij af hoe het membraan weer tot op de rust potentiaal wordt gebracht. Ik vond op de site van harvard dat dit gerealiseerd werd door de natrium kalium pomp:
http://outreach.mcb.harvard.edu/animations...onpotential.swf

Echter dit is m.i. tegen alle logische fysische principes in. Immers K en Na zijn beide postief geladen (1+). Aangezien er netto per pompactie dus positieve lading naar buiten wordt gepompt (3 Na+ uit en 2 K+ in), zou dit moeten betekenen dat het membraan verder hyperpolariseert.

Mijn vraag is dus, welk mechanisme zorgt voor het herstel tot rust potentiaal na hyperpolarizatie.
dat heb ik vorig jaar nog tijdens een college geneeskunde gehad, heb alleen het antwoord niet direct voor je, dat zal ik straks ff moeten opzoeken voor je.
pi_75072116
Heb net gekeken in een microbiologie boek (brock biology of micro-organisms), kon het niet vinden (kan er wat mee te maken heb dat alleen de index al 10 pagina's aan priegel letters groot is). Ik kijk morgen nog wel even in Biology van Campbell, iets algemener, alhoewel minder diep

Hmm.. ik denk dat je het beste kan zoeken op 'afterhyperpolarisation' na wat internet gezoek

edit nummer 2

hier staat het volgens mij uitgelegd: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/biology/actpot.html

[ Bericht 16% gewijzigd door Bensel op 27-11-2009 22:46:52 ]
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_75081270
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:38 schreef Bensel het volgende:
Heb net gekeken in een microbiologie boek (brock biology of micro-organisms), kon het niet vinden (kan er wat mee te maken heb dat alleen de index al 10 pagina's aan priegel letters groot is). Ik kijk morgen nog wel even in Biology van Campbell, iets algemener, alhoewel minder diep

Hmm.. ik denk dat je het beste kan zoeken op 'afterhyperpolarisation' na wat internet gezoek

edit nummer 2

hier staat het volgens mij uitgelegd: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/biology/actpot.html
Maar daar staat wederom dat de NA-K-pump zorgt voor het herstel na de hyperpolarizatie, maar dat is zoals TS al aangaf niet logisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door dof op 28-11-2009 13:47:33 ]
pi_75086810
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 12:14 schreef dof het volgende:

[..]

Maar daar staat wederom dat de NA-K-pump zorgt voor het herstel na de hyperpolarizatie, maar dat is zoals TS al aangaf niet logisch.
Ik denk dat je het antwoord moet zoeken in de volgende dingen:
de celwand van een cel is sowieso negatief geladen volgens dat aangegeven plaatje
Je hebt nog ander ionen naast Na+ en K+, zoals Cl-, die niet van pas komen bij deze acties, maar wellicht meespelen in het bepalen van de totale lading van de cel(wand)
Natrium en kalium hebben een bepaalde verhouding qua concentraties, waardoor het verwijderen van 1 soort ion meer effect heeft dan de andere.

Hoe dat precies in elkaar zit, kan ik niet zeggen. Dit zijn echter de aanwijzingen die ik tot zover uit dat plaatje haal
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_75090676
Ik had bedacht dat het te maken had met het openen / openblijven van enkele Na+ kanaaltjes na de hyperpolarisatie (i.i.g relatief t.o.v. K+ kanaaltjes), waardoor er netto niks verandert met Na+ gehalte, maar het K+ gehalte wel toeneemt. Dit komt echter niet overeen met wat ik lees, er staat overal dat de Na+ kanaaltjes dicht gaan en dichtblijven voor een tijdje (refractaire periode + inactivatie). Er staat ook overal dat ze in rust dicht staan. Alleen dit lijkt me helemaal niet logisch gegeven de onderstaande vraag.

Kan iemand mij dan uitleggen hoe de Natrium / Kalium pomp, die kennelijk altijd aan staat, en ook verantwoordelijk is voor het behouden van de concentraties tijdens het rustpotentiaal (volgens me Biologie boek), er niet voor zorgt dat de concentratie Na+ sterk afneemt, gezien deze constant K+ erin pompt en Na+ eruit, terwijl er geen instroom van Na+ zou moeten zijn?

[ Bericht 99% gewijzigd door BananamanP op 28-11-2009 19:59:12 ]
pi_75235402
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 12:14 schreef dof het volgende:

[..]

vertel nou eens hoe het hier is afgelopen...
Deurwaarder komt voor niet-bewoner
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_75427172
Ik heb dit ong een jaar gelden als eens uitgezocht voor een soortgelijk topic:
Membraanpotentialen
quote:
Ion-kanalen staan niet altijd open. Ze kunnen open of dicht. Hiermee kan een celmembraan selectief permeabel zijn voor bepaalde ionen. Zo zijn de kanalen die kalium doorlaten, in rust, open. Hierdoor kan K+ de cel uit. En Na+ kanalen zijn dicht waardoor het niet terug lekt.

De Na+/K+pomp wisselt steeds Na+ van het cytoplasma uit voor K+ dat van buiten komt. Hierdoor wordt het intracellulair kalium verhoogd. Maar doordat de kalium kanalen altijd open staan zal de ingepompte kalium ook weer "vanzelf" door diffusie uit de cel "lekken". Wat er eigenlijk gebeurd is dat een positief ion ingeruild wordt voor een positief ion wat door een hoog concentratie verschil meteen weer uit de cel ontsnapt. De cel raakt hierdoor dus een beetje negatiever. (raakt een + ion kwijt)

Nu is het zo dat de diffusie van K+ op begeven moment in evenwicht komt met de hoeveelheid K+ die de cel weer verlaat. Dit komt omdat de elektrostatisch kracht nu precies het concentratie verschil tegenwerkt. De cel heeft nu haar rust potentiaal bereikt.
Dit is wat ik mij toen nog van m'n colleges kon herrinneren. Ik kan het anders wel even controleren in alberts et al. Essential cell biology
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')