abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 november 2009 @ 09:26:24 #1
1394 Tazz
Vakmanschap is... *hips*
pi_75045418
Ik zag hier al wat topics over maar wil toch wel eens horen of het volgende kan.
Vorige maand is mijn paspoort verlopen en aangezien ik voorlopig toch niet op vakantie ga, had ik het idee om pas volgend jaar zomer een nieuw paspoort te halen. Ik heb nog een rijbewijs en kan me hier ook mee identificeren.
Nu krijg ik een mail van mijn werkgever dat zij gezien hebben dat deze is verlopen en zij verplicht zijn een geldig exemplaar te hebben....

"Vroeger" kon je nog een paspoort gebruiken, ook al was deze enige tijd verlopen, is dit nu nog steeds of is dit een keer veranderd...
"ooit geweten wat je allemaal met de beugel van een Grolsch flesje kan doen???"
pi_75045450
Kan niet. En een rijbewijs geldt niet altijd als identificatiebewijs.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_75045487
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 09:27 schreef DuTank het volgende:
Kan niet. En een rijbewijs geldt niet altijd als identificatiebewijs.
Dat dus, op je rijbewijs staat namelijk niet je nationaliteit of (als je buitenlander bent) je verblijfsstatus, m.a.w., je werkgever kan hieraan niet zien of je al dan niet legaal mag werken in Nederland.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 27 november 2009 @ 09:38:39 #4
1394 Tazz
Vakmanschap is... *hips*
pi_75045738
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:

Dat dus, op je rijbewijs staat namelijk niet je nationaliteit of (als je buitenlander bent) je verblijfsstatus, m.a.w., je werkgever kan hieraan niet zien of je al dan niet legaal mag werken in Nederland.
Ja, da's waar...

Maar nu we toch bezig zijn, ik had al gegoogled en dat vertelde mij dat je zelfs niet naar Belgie/duitsland mag met een verlopen paspoort. Mocht dit vroeger wel of ben ik ergens mee in de war...
pi_75045872
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 09:38 schreef Tazz het volgende:
Maar nu we toch bezig zijn, ik had al gegoogled en dat vertelde mij dat je zelfs niet naar Belgie/duitsland mag met een verlopen paspoort. Mocht dit vroeger wel of ben ik ergens mee in de war...
Je mag idd niet naar het buitenland met een verlopen paspoort. Je moet immers ten allen tijde een geldig identificatiebewijs kunnen tonen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_75045892
In het buitenland heb je altijd een geldig reisdocument nodig. En een rijbewijs voldoet dan zeker niet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_75046416
quote:
[..]
Vroeger, toen het paspoort nog zwart was en tien jaar geldig, mocht je inderdaad met een paspoort dat niet meer dan 10 jaar (dacht ik, kan ook 5 geweest zijn) verlopen was, naar het buitenland.
Maar dan hebben we het wel over minstens 20 jaar geleden.
pi_75046430
AFAIK is een Nederlands rijbewijs in Nederland wel een geldig identiteitsbewijs, maar mag je er niet meer naar het buitenland reizen en inderdaad, ook niet naar België of Duitsland.

Correct me if I'm wrong, want ik weet het niet 100% zeker.
pi_75046485
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 09:44 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je mag idd niet naar het buitenland met een verlopen paspoort. Je moet immers ten allen tijde een geldig identificatiebewijs kunnen tonen.
In Nederland wel, maar daarvoor is het rijbewijs ook voldoende.
In het buitenland hangt het af van de wetgeving daar. In Duitsland was het sowieso altijd al verplicht een geldige legitimatie (voor een Nederlander is dat het paspoort of identiteitsbewijs, rijbewijs is niet voldoende) bij je te hebben.
pi_75046730
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 10:08 schreef nerd4sale het volgende:
In het buitenland hangt het af van de wetgeving daar.

Bij het passeren van de grens moet je (ja, ook in de "Schengen"-zone) een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Dat er in de Schengen-zone nauwelijks meer op gecontroleerd wordt, doet niets af aan het feit dat je altijd een identiteitsbewijs moet kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. En ja, ze kunnen en mogen je daar zonder schijnbare reden om vragen, steekproefsgewijs.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_75047937
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]

Bij het passeren van de grens moet je (ja, ook in de "Schengen"-zone) een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Dat er in de Schengen-zone nauwelijks meer op gecontroleerd wordt, doet niets af aan het feit dat je altijd een identiteitsbewijs moet kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. En ja, ze kunnen en mogen je daar zonder schijnbare reden om vragen, steekproefsgewijs.
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Ik had er even niet aan gedacht dat je om in het buitenland te komen de grens over zult moeten.
pi_75048298
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/495/

het bedrijf waarvoor je werkt heeft zijn zaakjes iig wel netjes voor elkaar Tazz Niet veel bedrijven die hier zo goed opletten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_75048537
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:05 schreef miss_sly het volgende:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/495/

het bedrijf waarvoor je werkt heeft zijn zaakjes iig wel netjes voor elkaar Tazz Niet veel bedrijven die hier zo goed opletten.
Op welke basis is een bedrijf dat dan verplicht? Naar mijn weten is een bedrijf alleen bij indiensttreding verplicht iemands identiteit vast te stellen.
pi_75049085
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

Op welke basis is een bedrijf dat dan verplicht? Naar mijn weten is een bedrijf alleen bij indiensttreding verplicht iemands identiteit vast te stellen.
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4522

De kopie moet bewaard blijven in de personeelsadministratie tot 5 jaar na beeindiging dienstverband.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_75049103
quote:

[..]

Ja, da's waar...

Een identificatiebewijs dat is verlopen, is een ongeldig identificatiebewijs.
Conclusie: verlengen.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_75051701
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De kopie moet bewaard blijven in de personeelsadministratie tot 5 jaar na beeindiging dienstverband.
Het is voldoende als het identiteitsbewijs op het moment van indiensttreding geldig is. De werkgever kan je dus niet verplichten je paspoort te verlengen, maar je bent wel verplicht een geldig identiteitsbewijs te hebben.
De werkgever heeft het idd netjes voor elkaar, dat wel.
Mu!
pi_75053587
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dus niet : Er moet iedere 5 jaar een kopie gemaakt worden.
  vrijdag 27 november 2009 @ 15:07:35 #18
1394 Tazz
Vakmanschap is... *hips*
pi_75057181
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:05 schreef miss_sly het volgende:
Ja, ze hebben het goed voor elkaar..
Alleen jammer, komen wat dure tijden aan...
pi_75072068
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Wet op de identificatieplicht : art 1:

"Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen: "
1. een geldig reisdocument als bedoeld in artikel 2.
2. documenten waarover een vreemdeling ingevolge de vreemdelingenwet moet beschikken.
3. een geldig nationaal, diplomatiek of dienstpaspoort.
4. een geldig rijbewijs

Oftewel: rijbewijs is weldegelijk een geldig identiteitsbewijs
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:43:01 #20
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_75072285
Op de werkvloer moet je je met een paspoort of identiteitskaart kunnen identificeren. Een rijbewijs voldoet in dat geval niet.
http://www.fom.nl/live/projectenenwerkgroepen/project_en_personeel/artikel.pag?objectnumber=19883&referpagina=7563
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_75072401
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 13:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dus niet : Er moet iedere 5 jaar een kopie gemaakt worden.
Als we eens even de wet op de identificatieplicht erbij nemen, dan staat daar onder artikel 23 lid 2 het volgende in:

"Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt, na overleg met Onze Minister van Financiën en gehoord de Sociale Verzekeringsraad, een termijn, aanvangende op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, waarbinnen de verzekerden die hun werkzaamheden zijn aangevangen of die loon zijn gaan genieten voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzagedienen te verstrekken aan de werkgever teneinde deze in staat te stellen de aard en het nummer van dit document in de administratie op te nemen."

Hierin staat dus nergens dat de werkgever een kopie moet maken van het document (dus niet persé het paspoort). Deze wet geeft dus alleen maar aan dat de werknemer een geldig identiteitsbewijs moet laten zien aan de werkgever zodat deze de aard (dus welk document) en het nummer kan noteren.
pi_75072562
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:43 schreef mazaru het volgende:
Op de werkvloer moet je je met een paspoort of identiteitskaart kunnen identificeren. Een rijbewijs voldoet in dat geval niet.
http://www.fom.nl/live/projectenenwerkgroepen/project_en_personeel/artikel.pag?objectnumber=19883&referpagina=7563
Uit welk wetsartikel haal jij vandaan dat je op de werkvloer niet mag identificeren met een rijbewijs?
In dit stukje tekst staat vermeld dat het rijbewijs niet een geldig identiteitsbewijs is, terwijl in de wet op de identificatieplicht duidelijk staat aangegeven dat dit wel een geldig identiteitsbewijs is.

Feit dat erin staat dat het geen geldig id-bewijs is klopt al niet.
Daarnaast staat dat de werkgever een kopie moet opnemen in de (loon) administratie en ook dat klopt niet.
Deze moet namelijk alleen noteren welke document is gebruikt voor de identificatie en wat het documentnummer is.
pi_75072700
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:43 schreef mazaru het volgende:
In dat geval zou je de kosten van het paspoort kunnen declareren bij het bedrijf.
I hear thunder but there's no rain
this kind of thunder breaks walls and window panes
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:55:59 #24
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_75072763
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:50 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Uit welk wetsartikel haal jij vandaan dat je op de werkvloer niet mag identificeren met een rijbewijs?
In dit stukje tekst staat vermeld dat het rijbewijs niet een geldig identiteitsbewijs is, terwijl in de wet op de identificatieplicht duidelijk staat aangegeven dat dit wel een geldig identiteitsbewijs is.

Feit dat erin staat dat het geen geldig id-bewijs is klopt al niet.
Daarnaast staat dat de werkgever een kopie moet opnemen in de (loon) administratie en ook dat klopt niet.
Deze moet namelijk alleen noteren welke document is gebruikt voor de identificatie en wat het documentnummer is.
Dat had ik ergens gelezen. Maar dat blijkt een foutje te zijn geweest.
http://www.postbus51.nl/n(...)tificatieplicht.html
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_75072901
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:55 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dat had ik ergens gelezen. Maar dat blijkt een foutje te zijn geweest.
http://www.postbus51.nl/n(...)tificatieplicht.html
Op die manier. Mooiste van alles is nog dat het stukje tekst (waar jij naar linkte) verwijst naar de wet op de identificatieplicht, waar nota bene nog in staat dat het rijbewijs een geldig id-bewijs is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')