Dat dus, op je rijbewijs staat namelijk niet je nationaliteit of (als je buitenlander bent) je verblijfsstatus, m.a.w., je werkgever kan hieraan niet zien of je al dan niet legaal mag werken in Nederland.quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:27 schreef DuTank het volgende:
Kan niet. En een rijbewijs geldt niet altijd als identificatiebewijs.
Ja, da's waar...quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dat dus, op je rijbewijs staat namelijk niet je nationaliteit of (als je buitenlander bent) je verblijfsstatus, m.a.w., je werkgever kan hieraan niet zien of je al dan niet legaal mag werken in Nederland.
Je mag idd niet naar het buitenland met een verlopen paspoort. Je moet immers ten allen tijde een geldig identificatiebewijs kunnen tonen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:38 schreef Tazz het volgende:
Maar nu we toch bezig zijn, ik had al gegoogled en dat vertelde mij dat je zelfs niet naar Belgie/duitsland mag met een verlopen paspoort. Mocht dit vroeger wel of ben ik ergens mee in de war...
Vroeger, toen het paspoort nog zwart was en tien jaar geldig, mocht je inderdaad met een paspoort dat niet meer dan 10 jaar (dacht ik, kan ook 5 geweest zijn) verlopen was, naar het buitenland.quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:38 schreef Tazz het volgende:
[..]
Maar nu we toch bezig zijn, ik had al gegoogled en dat vertelde mij dat je zelfs niet naar Belgie/duitsland mag met een verlopen paspoort. Mocht dit vroeger wel of ben ik ergens mee in de war...
In Nederland wel, maar daarvoor is het rijbewijs ook voldoende.quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:44 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je mag idd niet naar het buitenland met een verlopen paspoort. Je moet immers ten allen tijde een geldig identificatiebewijs kunnen tonen.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:08 schreef nerd4sale het volgende:
In het buitenland hangt het af van de wetgeving daar.
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Ik had er even niet aan gedacht dat je om in het buitenland te komen de grens over zult moeten.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Bij het passeren van de grens moet je (ja, ook in de "Schengen"-zone) een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Dat er in de Schengen-zone nauwelijks meer op gecontroleerd wordt, doet niets af aan het feit dat je altijd een identiteitsbewijs moet kunnen tonen als daarom gevraagd wordt. En ja, ze kunnen en mogen je daar zonder schijnbare reden om vragen, steekproefsgewijs.
Op welke basis is een bedrijf dat dan verplicht? Naar mijn weten is een bedrijf alleen bij indiensttreding verplicht iemands identiteit vast te stellen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:05 schreef miss_sly het volgende:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/495/
het bedrijf waarvoor je werkt heeft zijn zaakjes iig wel netjes voor elkaar TazzNiet veel bedrijven die hier zo goed opletten.
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4522quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op welke basis is een bedrijf dat dan verplicht? Naar mijn weten is een bedrijf alleen bij indiensttreding verplicht iemands identiteit vast te stellen.
Een identificatiebewijs dat is verlopen, is een ongeldig identificatiebewijs.quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:38 schreef Tazz het volgende:
[..]
Ja, da's waar...
Het is voldoende als het identiteitsbewijs op het moment van indiensttreding geldig is. De werkgever kan je dus niet verplichten je paspoort te verlengen, maar je bent wel verplicht een geldig identiteitsbewijs te hebben.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4522
De kopie moet bewaard blijven in de personeelsadministratie tot 5 jaar na beeindiging dienstverband.
Dus niet : Er moet iedere 5 jaar een kopie gemaakt worden.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=4522
De kopie moet bewaard blijven in de personeelsadministratie tot 5 jaar na beeindiging dienstverband.
Ja, ze hebben het goed voor elkaar..quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:05 schreef miss_sly het volgende:
het bedrijf waarvoor je werkt heeft zijn zaakjes iig wel netjes voor elkaar TazzNiet veel bedrijven die hier zo goed opletten.
Wet op de identificatieplicht : art 1:quote:Op vrijdag 27 november 2009 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat dus, op je rijbewijs staat namelijk niet je nationaliteit of (als je buitenlander bent) je verblijfsstatus, m.a.w., je werkgever kan hieraan niet zien of je al dan niet legaal mag werken in Nederland.
Als we eens even de wet op de identificatieplicht erbij nemen, dan staat daar onder artikel 23 lid 2 het volgende in:quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dus niet : Er moet iedere 5 jaar een kopie gemaakt worden.
Uit welk wetsartikel haal jij vandaan dat je op de werkvloer niet mag identificeren met een rijbewijs?quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:43 schreef mazaru het volgende:
Op de werkvloer moet je je met een paspoort of identiteitskaart kunnen identificeren. Een rijbewijs voldoet in dat geval niet.
http://www.fom.nl/live/projectenenwerkgroepen/project_en_personeel/artikel.pag?objectnumber=19883&referpagina=7563
In dat geval zou je de kosten van het paspoort kunnen declareren bij het bedrijf.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:43 schreef mazaru het volgende:
Op de werkvloer moet je je met een paspoort of identiteitskaart kunnen identificeren. Een rijbewijs voldoet in dat geval niet.
http://www.fom.nl/live/projectenenwerkgroepen/project_en_personeel/artikel.pag?objectnumber=19883&referpagina=7563
Dat had ik ergens gelezen. Maar dat blijkt een foutje te zijn geweest.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Uit welk wetsartikel haal jij vandaan dat je op de werkvloer niet mag identificeren met een rijbewijs?
In dit stukje tekst staat vermeld dat het rijbewijs niet een geldig identiteitsbewijs is, terwijl in de wet op de identificatieplicht duidelijk staat aangegeven dat dit wel een geldig identiteitsbewijs is.
Feit dat erin staat dat het geen geldig id-bewijs is klopt al niet.
Daarnaast staat dat de werkgever een kopie moet opnemen in de (loon) administratie en ook dat klopt niet.
Deze moet namelijk alleen noteren welke document is gebruikt voor de identificatie en wat het documentnummer is.
Op die manier. Mooiste van alles is nog dat het stukje tekst (waar jij naar linkte) verwijst naar de wet op de identificatieplicht, waar nota bene nog in staat dat het rijbewijs een geldig id-bewijs is.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:55 schreef mazaru het volgende:
[..]
Dat had ik ergens gelezen. Maar dat blijkt een foutje te zijn geweest.
http://www.postbus51.nl/n(...)tificatieplicht.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |