Beste mensen van dit Forum.
Mijn naam is Thomas van Brunschot, en ik ben dus een van de mensen die jullie hier zo vrolijk zitten te veroordelen.
Normaal reageer ik nooit op dit soort ..... tsja hoe zal ik het noemen ...... nee ik hou de eer aan me zelf.
Maar vrienden van me hebben gevraagd dat ik toch wil reageren dus bij deze dan maar.
Ik vind het knap dat jullie allemaal zo goed jullie mening kunnen vormen over mij en mijn familie als je 40 min film gezien hebt waar ook nog eens heel veel in geknipt is.
Er is meer als 50 uur film geknipt in 40 min!
Ik lees zo jullie reactie's.
Helaas wordt hier de indruk gewekt dat wij racistisch zouden zijn, en ons niet zouden interesseren in de cultuur.
Wij zijn absoluut niet racistisch en hebben wel degelijk interesse in de cultuur.
Dat Marian zegt dat ze nog een gat in de tuin heeft om op te vullen ... heeft helemaal niets met huidskleur te maken.
Er is hier gewoon super veel criminaliteit, de mensen die hier wonen durven niet alleen over straat, omdat ze bang zijn berooft te worden.
Ben je een hele zaterdag weg, is de kans groot dat als je terug komt je pomp is gestolen, of een paar kippen verdwenen zijn.
Dat Thomas (onze medewerker) een salaris krijgt van 117 euro is 1200 rand per maand is meer als i gemiddeld hier zou krijgen mensen die het werk doen als Thomas, deze krijgen normaal 900 Rand per maand en geen water en electra, maar gewoon een houten hutje ergens op het land.
Wij hebben voor hem een gemetseld huis gebouwd met stroom en water.
Vergeet niet dat 80% van de zwarte mensen hier geen stroom en water hebben.
Elke dag houden we van 10 tot half elf pauze samen met al onze mensen.
Ze drinken dan ze veel koffie/thee als ze willen en eten zo veel koekjes als ze willen.
NEE het is niet toegestaan om koekjes te pakken uit de keuken zonder dat eerst ff te vragen. Als je dat toestaat, zal de volgende keer het vlees verdwijnen, en na een week of wat het geld.
Gewoon regels maken die nageleefd moeten worden. ........ als jij op jou werk naar de kantine gaat, en daar koekjes uit de voorraad kast haalt ... is dat dan toegestaan? Wij zijn een maand of 3 geleden begonnen met het project Water voor Ramotshinyadi. Ramotshinyadi is het geboorte dorp van Thomas (onze werker). Deze mensen moeten kilometers lopen om water te halen.
Wij zijn nu bezig het voor elkaar te krijgen dat ieder huis water heeft. Het betreft hier en dorp waar ongeveer 600000 mensen wonen.
(zie
http://africamountain.hyves.nl/) Als je als blanken naar een b.v. markt gaat zijn de producten daar direct 50% duurder.
Thomas (onze medewerker) heeft ons al heel vaak veel geld bespaart, hij gaat dan de producten kopen en heeft ze voor bijna de helft van de prijs.
Handelen is hier gewoon de cultuur, dat doen zij ook (wit, en zwart) als ze bij ons kippen komen kopen.
Ja het verbaasde ons dat hier nog steeds een vorm van apartheid is.
Het is super vervelend en absoluut niet leuk.
Wij maken geen verschil tussen zwart, wit, of rood maar bijna ieder ander doet dat hier wel.
Ga ik als witman een zware bar in, kan ik nog geen 5 min. aan de bar staan zonder steeds lastig gevallen te worden of ik geld of werk wil geven.
Thomas (onze medewerker) geeft ook aan, dat heel veel zware zich niet veilig voelen.
Wij hebben een gesprek met het schoolhoofd van onze kids gehad, hij vond het een super goed idee dat Marian lessen zelfverdediging ging geven aan …. Ja zwarte en witten kinderen.
Want volgens hem worden een groot deel van de kids en zeker de zwarte kids slachtoffer van geweld (meestal door zwarte mensen gepleegd).
Vergeet ook niet dat er ruim 50 uur film gemaakt is en maar 40 min. uitgezonden is
De commentaren van Zuid Afrikaanse moeders die zelfverdediging van Marian kregen dat ze bijna allemaal geweld aan de lijven ondervonden hebben…. En de gigantische hulp die wij van onder andere Brian (onze buurman) en vele andere ontvangen hebben, en het bedrog wat de verkoper gepleegd heeft is Helaas niet uitgezonden.
Maar ja ….. dat heb je, als je zelf niet kunt beslissen wat uitgezonden wordt, en wat niet.
Oma is in middels terug in Nederland en maakt het prima.
Ik hoop dat ik een en ander opgehelderd heb en het allemaal een beetje duidelijker geworden is.
V
ervolgens een mail van Olaf Witkamp (de cameraman en regisseur die onze aflevering gemaakt heeft)
Ik hoorde dat jullie tevreden waren over de uitzending. Dat vind ik fijn om te horen. Ik probeer altijd een weergave te geven van hoe ik het verblijf bij deelnemers aan Ik Vertrek heb beleefd.
Dat was zoals de uitzending eruit zag.
Ik heb jullie ervaren als mensen die recht voor hun raap zijn, geen zin hebben in mooie praatjes, maar ook met gevoel onder de wat harde toplaag. Bovendien ken ik weinig mensen met jullie flexibiliteit. Er zijn vele mensen die met 3 kinderen, een moeder met heimwee en zakelijke problemen zouden instorten ipv naar nieuwe wegen zoeken.
Het bovengaande heb ik allemaal in de aflevering proberen te 'vatten'.
De 'reactie-site' vind al sinds het bestaan werkelijk een ongelukkig vehikel. Vooral mensen die te bang zijn om uit hun leunstoel te komen, zien dit soort sites als een middel om hun eigen angsten om te zetten in naar beneden halende praatjes.
Bovendien weten dit soort mensen, die meestal hun vakanties in de Ardennen of het Sauerland doorbrengen, precies hoe het zit met salarissen, verhoudingen met lokaal personeel, etc.
Ik zou zeggen: laat het allemaal lullen, jullie zitten daar en hebben in een half jaar ervaringen opgedaan die dit soort lieden in hun hele leven niet meemaken.
Thomas, ik vond je reactie op de site heel goed en ingetogen en ik zag ook dat jullie alsnog werk gemaakt hebben van het water-project bij Thomas. Good work!
Ik hoorde van Floor dat jullie nu alweer plannen hebben met een apen-opvang. Ik moet alweer glimlachen over jullie onverstoorbare planning. Is de bush-bar er ook al?
Ik kan me voorstellen dat al deze plannen misschien wat makkelijker te verwezenlijken zijn nu Nelly weer rustig in Brabant zit. Ik hoop dat alles goed met haar gaat.
Ik hoop ook dat jullie je niet teveel hebben aangetrokken van de negatieve reacties. Want met zoveel plannen zou ik serieus overwegen aan het eind van het nieuwe seizoen nog eens te komen filmen waar het heen gaat met de Van Brunschot-bunch. Want ik heb me geen moment verveeld bij jullie. En ondanks die reacties, velen met mij ook niet, want jullie waren de best bekeken uitzending van dit seizoen!
Groeten aan Petronella, Adriaan en Carolina en ik hoop dat we ooit het glas nog eens kunnen heffen aan een braai, waar ook in Afrika.
Veel geluk,
Olaf