Aan de methode is niets geheimzinigs, hij werd door bedenker Joel Greenblatt al uitgelegd in zijn boek The Little Book That Beats the Market. (ISBN 0471733067). Wat de adverteerder hieraan toevoegt, is dat hij op basis van Joel's methode allerlei Europese aandelen selecteert, waarvoor de benodigde gegevens minder makkelijk te vinden zijn dan voor de Amerikaanse aandelen waar Joel en zijn Amerikaanse volgelingen zich mee bezighouden. Ze leggen de methode als volgt uit:quote:Ik heb een zeer ongewoon verhaal dat ik met je wil delen.
Ongewoon ... omdat het gaat over een professor van Columbia University die zijn goedbetaalde baan liet schieten en alles op het spel zette ... om de wereld te bewijzen dat zijn beleggingsmethode voor superieure rendementen zorgt!
Joel Greenblatt startte op zijn 28ste met een eigen hedge fund en overtuigde junk bonds trader Michael Milken om $7 miljoen te investeren.
Amper tien jaar later groeide deze $7 miljoen aan tot ... $350 miljoen! Goed voor een gemiddelde jaarlijkse return van 50%.
Ook daarna bleef deze methode voor buitengewone winsten zorgen. Niet meer de 50% van de beginjaren, maar gemeten over een 19-jarige werd nog steeds een gemiddeld jaarlijks rendement van 40% gerealiseerd.
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zijn methode gebruiken, en welke AEX-bedrijven momenteel het beste aan de criteria van zijn methode voldoen.quote:Het werkt als volgt ...
Eerst en vooral is Greenblatt enkel geïnteresseerd in aandelen van uitstekende ondernemingen. Kwaliteitsaandelen!
Hoe herken je deze? Wel, Greenblatt zoekt naar bedrijven met een hoog rendement op de geïnvesteerde middelen.
In de praktijk hebben we het dan over "Return On Capital" (ROC). Bedrijven met een hoge ROC bleken hogere rendementen te genereren voor beleggers dan bedrijven met een lage ROC.
Maar Greenblatt was niet alleen tevreden met een belegging in werelds beste bedrijven. Hij wilde deze kwaliteitsbedrijven ook nog eens kopen tegen de laagst denkbare koersen.
Om tot een selectie van koopwaardige aandelen te komen, ging hij als volgt te werk. Eerst stopte hij de 3.500 aandelen die noteren op de Amerikaanse markten in een database ... berekende voor ieder bedrijf de Return On Capital ... om deze te rangschikken van hoog naar laag.
Vervolgens berekende hij voor ieder aandeel de "Earnings Yield" (kan je eigenlijk vergelijken met de omgekeerde K/W-verhouding). Hoe hoger de Earnings Yield, hoe goedkoper het aandeel!
Tenslotte kocht Greenblatt die aandelen met zowel de hoogste Return On Capital als de hoogste Earnings Yield. Zeg maar de beste bedrijven tegen de laagste koersen.
Een simpele methode die iedereen zo kan kopiëren.
Barron's rekende uit dat beleggers die niet meer deden dan blind de aandelen kopen die uit deze database rolden, in de periode tussen 1988 en 2004 een gemiddeld rendement van 30,8% realiseerden!
Misschien niet meteen de 40% die Greenblatt wist te realiseren, maar nog steeds een rendement waar andere beleggers alleen maar van kunnen dromen. Enkel en alleen door het toepassen van een simpele formule.
Greenblatt realiseerde overigens een iets hoger rendement dan de 30,8% door de aandelen die uit zijn database rolden verder te analyseren om er zo de betere namen trachten uit te pikken.
En misschien nog beter is dat deze methode over een periode van 20 jaar slechts 2 keer verlies opleverde.
Ik zal komende dagen eens kijken of ik hier wat juiste cijfers over kan vinden die dit eventueel beter kunnen ondersteunen. Het klinkt wel interessantquote:Op donderdag 26 november 2009 14:28 schreef dvr het volgende:
Om tot een selectie van koopwaardige aandelen te komen, ging hij als volgt te werk. Eerst stopte hij de 3.500 aandelen die noteren op de Amerikaanse markten in een database ... berekende voor ieder bedrijf de Return On Capital ... om deze te rangschikken van hoog naar laag.
Vervolgens berekende hij voor ieder aandeel de "Earnings Yield" (kan je eigenlijk vergelijken met de omgekeerde K/W-verhouding). Hoe hoger de Earnings Yield, hoe goedkoper het aandeel!
Tenslotte kocht Greenblatt die aandelen met zowel de hoogste Return On Capital als de hoogste Earnings Yield. Zeg maar de beste bedrijven tegen de laagste koersen.
Als je willekeurige aandelen had gekocht in deze periode, had je dan niet sowieso een goed rendement gehad? Omdat de beurs in deze periode gewoon steeg over het algemeen.quote:Barron's rekende uit dat beleggers die niet meer deden dan blind de aandelen kopen die uit deze database rolden, in de periode tussen 1988 en 2004 een gemiddeld rendement van 30,8% realiseerden!
Da's waar, maar niet exact zo hoog. Echter, dan moet je de data natuurlijk geloven en we weten dat die makkelijk aan te passen is. Eigenlijk zegt deze methode enkel dat het goed is om goedkoop te kopen, en dat wisten we al. Jammer dat hij voor de earnings geen Shiller achtige methode toepast, dat zou het nog wat stabieler maken...quote:Op donderdag 26 november 2009 17:18 schreef Zith het volgende:
[..]
Als je willekeurige aandelen had gekocht in deze periode, had je dan niet sowieso een goed rendement gehad? Omdat de beurs in deze periode gewoon steeg over het algemeen.
Jawel, maar Greenblatt's methode ging daar nog een stuk bovenuit.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:18 schreef Zith het volgende:
Als je willekeurige aandelen had gekocht in deze periode, had je dan niet sowieso een goed rendement gehad?
quote:Step 1:
Stocks are ranked daily using Standard & Poor's CompuStat database against two criteria: Return on Capital and Earnings Yield. These rankings are combined to create a single list of our top-ranked stocks.
Step 2:
Stocks in the financial services and utility sectors, as well as smaller companies, are typically removed from the list. Also removed are companies with incomplete data.
Step 3:
A portfolio is purchased with at least 20 of these top-ranked stocks.
Step 4:
We recommend that the portfolio of stocks be held for approximately one year to allow for considerations related to after-tax returns. Losses are taken just before the one year anniversary and gains are taken right after the one year anniversary.
Step 5:
We recommend that the portfolio be sold after one year and that a new portfolio is purchased.
Step 6:
According to our data, continuing this process for at least three years appears to allow our system to work properly through typical market fluctuations.
Heb je de hele lijst van die aanbevelingen? Kan ik er hier in CapitalIQ makkelijk een gewogen index van maken en die naast de gebruikelijke indexen zetten...quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:32 schreef dvr het volgende:
Die hebben het afgezien van Depomed Inc dan goed gedaan, zo te zien. In Greenblatt's systeem worden aandelen een jaar aangehouden, en in de periode Okt 06 - Okt 07 geven ze een behoorlijke stijging te zien.
Er zitten wel kleine volatiele prutsaandeeltjes tussen, maar de eerste sanitycheck geeft idd geen slecht resultaat. Je zou er dieper in moeten duiken om te beoordelen of het wat is.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:32 schreef dvr het volgende:
Die hebben het afgezien van Depomed Inc dan goed gedaan, zo te zien. In Greenblatt's systeem worden aandelen een jaar aangehouden, en in de periode Okt 06 - Okt 07 geven ze een behoorlijke stijging te zien.
Nee, meer dan er op die sites staat heb ik niet..quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:42 schreef Drive-r het volgende:
Heb je de hele lijst van die aanbevelingen? Kan ik er hier in CapitalIQ makkelijk een gewogen index van maken en die naast de gebruikelijke indexen zetten...
Het probleem is natuurlijk dat je elk jaar een scan doet en dus elk jaar waarschijnlijk totaal verschillende aandelen hebt. Dus je kunt nu alleen maar kijken naar 10/2006-10/2007. Dat is natuurlijk veel te weinig om zinnige uitspraken te kunnen doen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:42 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Heb je de hele lijst van die aanbevelingen? Kan ik er hier in CapitalIQ makkelijk een gewogen index van maken en die naast de gebruikelijke indexen zetten...
Je moet ergens zo'n stockscanner zien te vinden voor Europese aandelen. Voor Amerikaanse aandelen zijn die er plenty, maar Europese aandelen weet ik niet (ook nooit naar gezocht trouwens).quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:55 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, meer dan er op die sites staat heb ik niet..
Maar ik ben nog steeds benieuwd welke AEX-bedrijven het best aan zijn criteria voldoen. De keus is natuurlijk een stuk kleiner, maar een top-10 zou al leuk zijn.
Onderdeel van zijn methode is dat je bedrijven met een lage marktkapitalisatie uit de selectie gooit (evenals alle financials en utilities), dus ik denk ook dat het met die vage bedrijfjes wel meevalt.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:05 schreef Drive-r het volgende:
Als je het als custom index bekijkt heeft het inderdaad goed gepresteerd, maar het is wel een bundel vage, volatiele stock die je dan aanschaft... Ik betwijfel of je daadwerkelijk op deze basket uitkomt als je zijn methode toepast, dit soort bedrijfjes hebben over het algemeen enkel goeie yields als je in de outlook gelooft...
Hij baseert zich wel op historische P/E begrijp ik. Maar vaak hebben lage trailing-P/E aandelen een slechte outlook die de koers (terecht) ver naar beneden heeft gebracht. Je krijgt dus inderdaad al snel een vaag groepje aandelen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:05 schreef Drive-r het volgende:
Als je het als custom index bekijkt heeft het inderdaad goed gepresteerd, maar het is wel een bundel vage, volatiele stock die je dan aanschaft... Ik betwijfel of je daadwerkelijk op deze basket uitkomt als je zijn methode toepast, dit soort bedrijfjes hebben over het algemeen enkel goeie yields als je in de outlook gelooft...
Ja maar dan heeft hij het over marketcaps van >$30 miljoen. Dat is natuurlijk nog steeds erg weinig.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:12 schreef dvr het volgende:
[..]
Onderdeel van zijn methode is dat je bedrijven met een lage marktkapitalisatie uit de selectie gooit (evenals alle financials en utilities), dus ik denk ook dat het met die vage bedrijfjes wel meevalt.
Dat bedrijf magischeformule.com gebruikt een dure Reuters feed (en maakt daarmee tweemaal per maand een selectie, die je voor 97 euro een jaar lang kunt raadplegen). Ik heb er ook niet echt gezocht, maar ik betwijfel of zulke uitgebreide data ergens gratis te vinden zijn.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:02 schreef SeLang het volgende:
Je moet ergens zo'n stockscanner zien te vinden voor Europese aandelen. Voor Amerikaanse aandelen zijn die er plenty, maar Europese aandelen weet ik niet (ook nooit naar gezocht trouwens).
Ja, laat die toverdoos zich nu maar eens bewijzen!quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:25 schreef SeLang het volgende:
Zou SE iets kunnen doen met zijn Bloomberg terminal?
Dat soort feeds zijn natuurlijk niet echt de differentiator, die heb ik hier ook op mijn desktop (van werk natuurlijk). Nog een idee om de volatiliteit te onderstrepen. Van die tien aandelen is de "bucket" geeindigd boven de S&P 500, vrij significant zelfs. Echter, dat ligt aan 5 aandelen die geëxplodeerd zijn, versus 5 aandelen die onder de S&P 500 geëindigd zijn. M.a.w., de performance van de individuele aandelen is enorm volatiel, zoals je van penny stocks mag verwachten. Penny stocks is misschien iets te hard, maar het zijn veelal erg kleine floats.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat bedrijf magischeformule.com gebruikt een dure Reuters feed (en maakt daarmee tweemaal per maand een selectie, die je voor 97 euro een jaar lang kunt raadplegen). Ik heb er ook niet echt gezocht, maar ik betwijfel of zulke uitgebreide data ergens gratis te vinden zijn.
Terzijde: ben je nog steeds van plan om na de grote crash voluit in USA en EUR aandelen te stappen - heb je niet het idee dat je je strategie moet aanpassen op de nieuwe economische orde die aan het ontstaan is? Voor de lange termijn zou ik zelf flink in opkomende markten gaan zitten. Het zal best zijn dat Amerikaanse en Europese multinationals je daar al wat exposure in geven, maar toch niet zoveel als lokale fondsen die alleen in die markten actief zijn. Ik verwacht in het westen weinig of geen groei in de komende decennia (of de beurzen moeten echt inklappen) .
Ik maak liever mijn eigen selectie. En rocketscience is dit natuurlijk niet. Daarnaast hoef je niet persé Europese aandelen te pakken. Voor Amerikaanse aandelen zijn er vast wel stockscreeners die op deze criteria scannen en dan zelf als sanity check evt nog even het jaarverslag induiken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat bedrijf magischeformule.com gebruikt een dure Reuters feed (en maakt daarmee tweemaal per maand een selectie, die je voor 97 euro een jaar lang kunt raadplegen). Ik heb er ook niet echt gezocht, maar ik betwijfel of zulke uitgebreide data ergens gratis te vinden zijn.
Lokale fondsen in groeimarkten zijn meestal schreeuwend duur. Maar daarnaast denk ik dat veel bedrijven in China e.d. geen geweldige pricing power hebben en dus kleine marges. Je hoort wel heel veel gepraat over 'China' , maar welke bedrijven zijn dan concreet aantrekkelijk? De Chinese beurs bestaat momenteel voor 50% uit financials die door de staat worden gedwongen om leningen te verstrekken. Een andere grote sector is telecom met moordende concurrentie.quote:Terzijde: ben je nog steeds van plan om na de grote crash voluit in USA en EUR aandelen te stappen - heb je niet het idee dat je je strategie moet aanpassen op de nieuwe economische orde die aan het ontstaan is? Voor de lange termijn zou ik zelf flink in opkomende markten gaan zitten. Het zal best zijn dat Amerikaanse en Europese multinationals je daar al wat exposure in geven, maar toch niet zoveel als lokale fondsen die alleen in die markten actief zijn. Ik verwacht in het westen weinig of geen groei in de komende decennia.
Deze post en je post hiervoor bevestigen wat ik eigenlijk al vermoedde. Het is dus vooral een tradingstrategie gebaseerd op volatiele 'pennystocks' (niet letterlijk pennystocks natuurlijk) en je rendement komt uit de spectaculaire winsten van enkelen, die kennelijk verliezen van anderen meer dan compenseren.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:56 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat soort feeds zijn natuurlijk niet echt de differentiator, die heb ik hier ook op mijn desktop (van werk natuurlijk). Nog een idee om de volatiliteit te onderstrepen. Van die tien aandelen is de "bucket" geeindigd boven de S&P 500, vrij significant zelfs. Echter, dat ligt aan 5 aandelen die geëxplodeerd zijn, versus 5 aandelen die onder de S&P 500 geëindigd zijn. M.a.w., de performance van de individuele aandelen is enorm volatiel, zoals je van penny stocks mag verwachten. Penny stocks is misschien iets te hard, maar het zijn veelal erg kleine floats.
En belangrijker: waarom doet deze kerel aan dit soort goedkope betaal sites als hij miljoenen verdient met zijn methode? Er zijn honderden hedge funds die blijkbaar minder succesvol zijn en toch meer geld van investeerders krijgen. Of wellicht dat die institutionele beleggers toch wat issues zien met deze meneer.quote:Op vrijdag 27 november 2009 16:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom zien dit soort websites er altijd zo spammerig uit? Mijn haren gaan echt overeind staan als mensen het hebben over 'magische formules' en 'geld verdubbelen'. We leven hier niet in de wereld van Harry Potter
Dat is eigenlijk nog wel belangrijker inderdaad. Als iemand echt zo goed is, waarom zou je dan je strategie willen delen met anderen als je er zelf stinkend rijk mee kan worden. En het doen uit sociale overtuiging dat je de mensen wilt helpen geloof ik niet zo 1-2-3quote:Op vrijdag 27 november 2009 16:11 schreef Drive-r het volgende:
[..]
En belangrijker: waarom doet deze kerel aan dit soort goedkope betaal sites als hij miljoenen verdient met zijn methode? Er zijn honderden hedge funds die blijkbaar minder succesvol zijn en toch meer geld van investeerders krijgen. Of wellicht dat die institutionele beleggers toch wat issues zien met deze meneer.
En natuurlijk de ultieme aanbeveling van Michael Milken. Kent TS Michael Milken zijn geschiedenis?
Dat moet buiten het Magic Formula-gebeuren staan, dat hij juist bedacht heeft voor mensen die zelf niet weten hoe je bedrijven waardeert (sterker, hij schijnt zijn Little Book geschreven te hebben met als doelgroep zijn 11-jarige kinderen). Zelf kijkt hij verder dan die MF-selectie, o.a. naar 'special situations' die de groeipotentie kunnen versterken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:52 schreef Drive-r het volgende:
Hij geeft zelf ook al aan op zijn website dat hij investeert in special situations. Dat gaat niet hand-in-hand met value investing als je het mij vraag, maar goed.
Nou ja, laten we zeggen dat zijn 10 voorbeelden dan bar slecht gekozen zijn om die stellingen te illustrerenquote:Op vrijdag 27 november 2009 16:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat moet buiten het Magic Formula-gebeuren staan, dat hij juist bedacht heeft voor mensen die zelf niet weten hoe je bedrijven waardeert (sterker, hij schijnt zijn Little Book geschreven te hebben met als doelgroep zijn 11-jarige kinderen). Zelf kijkt hij verder dan die MF-selectie, o.a. naar 'special situations' die de groeipotentie kunnen versterken.
Dat de performance van MF met hogere volatility samengaat moet onjuist zijn. Volgens Greenblatt's eigen claims en volgens de analyse in dat Behavioral Investing boek is juist het tegendeel waar: zowel de volatiliteit als het risico op verlies is lager dan gemiddeld.
Pfft, jongens, jullie halen van alles door elkaar. Die goedkope site is van iemand die de methode uit het Little Book naar Europese aandelen vertaalt en daar geld voor vraagt. Daar staat Greenblatt buiten. Greenblatt is zelf gewoon een gerespecteerde professor en hotemetoot aan Colombia University.quote:Op vrijdag 27 november 2009 16:11 schreef Drive-r het volgende:
En belangrijker: waarom doet deze kerel aan dit soort goedkope betaal sites als hij miljoenen verdient met zijn methode?
Milken was in 1985 hooguit controversieel, maar nog geen schurk. In dezelfde tijd dat Greenblatt van hem een startkapitaal voor zijn hedge fund kreeg, stonden Ted Turner en de oprichters van MCI Communications ook bij hem op de stoep.quote:En natuurlijk de ultieme aanbeveling van Michael Milken. Kent TS Michael Milken zijn geschiedenis?
Tja, wie zegt dat die uberhaupt gebruikt zijn? Het is gewoon maar een illustratie van die stock screener-functie. Als je op een gegeven moment de 30 best gekwalificeerde fondsen met een market cap van $50M+ opvroeg, kwam daar blijkbaar een lijstje uit waarvan dit de eerste 10 op alfabet waren. Of daar de financials, utilities en andere rare gevallen al uitgefilterd waren en of het aan de andere criteria van het systeem voldeed weet ik niet. Ik zou ze in ieder geval niet zomaar als representatief aannemen. Zo'n vent met 30+ jaar ervaring gaat heus niet zijn reputatie te grabbel gooien door claims te doen die hij niet kan hardmaken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 16:40 schreef Drive-r het volgende:
Nou ja, laten we zeggen dat zijn 10 voorbeelden dan bar slecht gekozen zijn om die stellingen te illustreren
Mwah, ik vind zijn sites ook nogal akelig aandoen, moet ik zeggen. Redelijke funnel voor zijn hedge fund. Maar goed, die andere site is erger.quote:Op vrijdag 27 november 2009 16:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Pfft, jongens, jullie halen van alles door elkaar. Die goedkope site is van iemand die de methode uit het Little Book naar Europese aandelen vertaalt en daar geld voor vraagt. Daar staat Greenblatt buiten. Greenblatt is zelf gewoon een gerespecteerde professor en hotemetoot aan Colombia University.
quote:[..]
Milken was in 1985 hooguit controversieel, maar nog geen schurk. In dezelfde tijd dat Greenblatt van hem een startkapitaal voor zijn hedge fund kreeg, stonden Ted Turner en de oprichters van MCI Communications ook bij hem op de stoep.
Hm, ik denk dat je de discussie de verkeerde kant op stuurt. Dit soort drogredeneringen gaan natuurlijk nergens over. Zo kun je Madoff ook verdedigen, die had een nog iets indrukwekkendere reputatie dan Joel...quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Tja, wie zegt dat die uberhaupt gebruikt zijn? Het is gewoon maar een illustratie van die stock screener-functie. Als je op een gegeven moment de 30 best gekwalificeerde fondsen met een market cap van $50M+ opvroeg, kwam daar blijkbaar een lijstje uit waarvan dit de eerste 10 op alfabet waren. Of daar de financials, utilities en andere rare gevallen al uitgefilterd waren en of het aan de andere criteria van het systeem voldeed weet ik niet. Ik zou ze in ieder geval niet zomaar als representatief aannemen. Zo'n vent met 30+ jaar ervaring gaat heus niet zijn reputatie te grabbel gooien door claims te doen die hij niet kan hardmaken.
En PS: Je kunt dit soort dingen nooit hard maken. Een strategie is een strategie, niet meer dan dat. Je kunt hardmaken dat deze over een bepaalde periode en binnen bepaalde parameters succesvol is geweest, dat zegt niks over het correct zijn van de theorie zelf.quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:08 schreef dvr het volgende:
[..]
Tja, wie zegt dat die uberhaupt gebruikt zijn? Het is gewoon maar een illustratie van die stock screener-functie. Als je op een gegeven moment de 30 best gekwalificeerde fondsen met een market cap van $50M+ opvroeg, kwam daar blijkbaar een lijstje uit waarvan dit de eerste 10 op alfabet waren. Of daar de financials, utilities en andere rare gevallen al uitgefilterd waren en of het aan de andere criteria van het systeem voldeed weet ik niet. Ik zou ze in ieder geval niet zomaar als representatief aannemen. Zo'n vent met 30+ jaar ervaring gaat heus niet zijn reputatie te grabbel gooien door claims te doen die hij niet kan hardmaken.
Nee, dat doen jullie juist, door je zonder enige aanleiding door vooroordelen te laten leiden. Dat is een verspilling van tijd en energie. Kritisch zijn is prima, maar alles bij voorbaat afschieten is de dood in de pot.quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:10 schreef Drive-r het volgende:
Hm, ik denk dat je de discussie de verkeerde kant op stuurt.
Het punt is juist dat er niets te verdedigen valt. Jullie hebben geen enkele indicatie dat er aan die man een luchtje zit of dat het op een of andere manier een scam zou zijn. Nogmaals, het is een hoogleraar aan een vooraanstaande universiteit, die met zijn academische bezigheden, zijn boeken en zijn investeringsactiviteiten voortdurend in de belangstelling van een kritisch publiek staat. Er is nergens een kwaad woord over hem te vinden, integendeel. Ik stel dus voor dat we in de rest van deze discussie op een welwillend-kritische manier naar de feiten kijken zonder er allerlei onzin bij te slepen. En ikzelf zou met name graag een backtestje op de Nederlandse of desnoods Europese fondsen zien, als iemand over de benodigde gegevens beschikt, want in dat Behavioral Investing-boek staan alleen Engelse en Japanse resultaten.quote:Dit soort drogredeneringen gaan natuurlijk nergens over. Zo kun je Madoff ook verdedigen, die had een nog iets indrukwekkendere reputatie dan Joel...
Zoals Driver-R al zei, je zou eventueel kunnen proberen je aan te melden voor een trial van Capital IQ en dan zo veel mogelijk informatie er uit trekken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:34 schreef SeLang het volgende:
Dus ik hou een open mind naar dit soort dingen. Het is jammer dat ik niet over de benodigde historische informatie beschik om er dieper naar te kijken over een periode van 10-20 jaar.
Daar heb ik niks op tegen, maar laten we niet onze tijd verdoen door er andermans sites bij te slepen of fondsen waarvan we niet weten of die überhaupt door hem gebruikt zijn. Dat is gewoon zinloos.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:12 schreef Drive-r het volgende:
Niemand is het hier pertinent oneens met Greenblatt zijn idee, we zijn enkel kritisch en proberen het beter te begrijpen.
Integendeel, ik ben kritisch ingesteld, maar ik heb misschien minder tijd nodig dan anderen om te beoordelen of iets kosher is of niet.quote:Jij neemt het liever zoals het je voorgeschoteld wordt,
Misschien wil je dat onderbouwen, want ik lees in zijn en andermans beschrijvingen van de MF-strategie alleen het tegendeel. Het zou natuurlijk wel kunnen dat hij in zijn eigen (niet-MF) beleggingen, waarin hij ook heel andere criteria gebruikt en naar 'special situations' zoekt, op beweeglijkere aandelen uitkomt.quote:Als je graag wilt blijven volhouden dat de volatiliteit bij Greenblatt zijn methode lager is dan de markt zit je fout.
Nee, want performance zegt niets over volatiliteit. Een aandeel dat in een bepaalde periode van $10 naar $15 gaat (performance) kan tussentijds ook op $5 en op $30 hebben gestaan (volatiliteit). Waar jij het hier over hebt is niet de volatiliteit van de beleggingen maar de volatiliteit van de resultaten. Het kan best zijn dat die niet alleen naar boven maar ook naar beneden wat verder uitzwaaien, al ben ik dat tot nu toe niet tegengekomen in besprekingen van de MF methode - uit de resultaten blijkt bijvoorbeeld dat MF minder vaak verlies oplevert dan het volgen van de index. Wel is het zo dat Greenblatt niet veel waarde aan die volatility hecht omdat hij inderdaad naar de langere termijn kijkt, en op de langere termijn, met dus meer transacties, neemt de invloed van volatiliteit af.quote:Greenblatt zelf heeft in interview aangegeven dat zijn theorie enkel werkt op de langere termijn. Jaar-op-jaar kunnen je voor langere periodes (zijn woorden) underperformen, om vervolgens op langere termijn outperformance te behalen.
Logica gebiedt toch ook jou te zeggen dat er dus grotere volatiliteit in zijn methode zit, correct?
My bad - ik zag hem overal als 'professor Joel Greenblatt' aangeduid worden, maar hij blijkt inderdaad slechts 'adjunct professor' te zijn.quote:En natuurlijk wordt hij erkend, adjunct professor bij de Columbia Business School is een officiele titel. Ga echter niet doen alsof hij hoogleraar is, dan heb je dus weer die oogkleppen opzitten.
Ik denk niet dat een korte termijn tegenstrijdig is met value investing. In het grote aanbod van aandelen zullen er steeds weer nieuwe zijn die op dat moment een betere value vertegenwoordigen dan de paar die je vorig jaar gekozen had. Door over te stappen profiteer je steeds van die nieuwe potentie. Voor veel 'value stocks' van tien jaar geleden zal gelden dat ze nu, net als de hele indexen, weer ongeveer evenveel waard zijn als toen. Maar als je in die tijd 10 korte ritjes had gemaakt op steeds weer de beste aandelen van het moment, zou je waarschijnlijk een hoop verdiend hebben.quote:Why the One-Year Holding Period?
•It is interesting to note that more stocks worked out over one-year rolling periods, rather than two-year periods. Maybe the time window that a value stock stays undiscovered is being shortened towards one year as more and more people start searching for values.
•Besides, after one year, you get a complete set of new earnings data. It would be a good time to run the rankings again.
•Selling has always been difficult. The other day, Greenblatt and his partners went on and on talking about the stocks that made a huge move after they sold at intrinsic value. To remove the uncertainties and difficulties of selling, a one-year holding period was picked. "I call it the Not-Trying-Very-Hard Model (Laugh). My mantra is to keep things simple," said Greenblatt.
Die Nederlandstalige, 'spam-achtige' site www.magischeformule.com is niet van Greenblatt (althans, het lijkt mij heel sterk dat hij eigenaar zou zijn van het Belgische bedrijf achter die site).quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:34 schreef SeLang het volgende:
Edit: het is kennelijk dezelfde vent, maar dat doet verder niks af aan wat ik hierboven schreef
Dat is inderdaad een idee. Maar ik moet gewoon m'n eigen data hebben om mee te spelen. Ik denk niet dat je Capital IQ even kunt leegtrekken naar een MS Access database of naar Excel.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zoals Driver-R al zei, je zou eventueel kunnen proberen je aan te melden voor een trial van Capital IQ en dan zo veel mogelijk informatie er uit trekken.
De backtest opties van een Bloomberg zijn erg minimaal, je kunt een aantal technische indicatoren testen op bepaalde periodes en je hebt slechts een beetje spelingsruimte in kleine dingen zoals margin, welke percentages je gebruikt, etc.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:20 schreef SeLang het volgende:
Maar een backtest is dus niet met Bloomberg te doen in een middagje?
Korte termijn is tegenstrijdig met value investing, da's een vrij vaststaand feit. De eerdere punten waar je over argumenteert laat ik verder links liggen, die heb ik eerder al beantwoord en ik snap je commentaar dan ook niet. Het continue overstappen is niet verkeerd, je hoeft het ook niet te verdedigen hier. Het duidt echter op een strategie die profiteert van de tijdelijke onderwaardering van een aandeel. Dat is geen value investing.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:51 schreef dvr het volgende:
[..]
Daar heb ik niks op tegen, maar laten we niet onze tijd verdoen door er andermans sites bij te slepen of fondsen waarvan we niet weten of die überhaupt door hem gebruikt zijn. Dat is gewoon zinloos.
[..]
Integendeel, ik ben kritisch ingesteld, maar ik heb misschien minder tijd nodig dan anderen om te beoordelen of iets kosher is of niet.
[..]
Misschien wil je dat onderbouwen, want ik lees in zijn en andermans beschrijvingen van de MF-strategie alleen het tegendeel. Het zou natuurlijk wel kunnen dat hij in zijn eigen (niet-MF) beleggingen, waarin hij ook heel andere criteria gebruikt en naar 'special situations' zoekt, op beweeglijkere aandelen uitkomt.
[..]
Nee, want performance zegt niets over volatiliteit. Een aandeel dat in een bepaalde periode van $10 naar $15 gaat (performance) kan tussentijds ook op $5 en op $30 hebben gestaan (volatiliteit). Waar jij het hier over hebt is niet de volatiliteit van de beleggingen maar de volatiliteit van de resultaten. Het kan best zijn dat die niet alleen naar boven maar ook naar beneden wat verder uitzwaaien, al ben ik dat tot nu toe niet tegengekomen in besprekingen van de MF methode - uit de resultaten blijkt bijvoorbeeld dat MF minder vaak verlies oplevert dan het volgen van de index. Wel is het zo dat Greenblatt niet veel waarde aan die volatility hecht omdat hij inderdaad naar de langere termijn kijkt, en op de langere termijn, met dus meer transacties, neemt de invloed van volatiliteit af.
[..]
My bad - ik zag hem overal als 'professor Joel Greenblatt' aangeduid worden, maar hij blijkt inderdaad slechts 'adjunct professor' te zijn.
Hier nog een interessant verslag van een praatje dat Greenblatt in 2005 hield: http://www.gurufocus.com/news.php?id=802
Daarin komt o.a. die 1-jaarstermijn ter sprake (die idd vast onderdeel van dat MF-systeem is):
[..]
Ik denk niet dat een korte termijn tegenstrijdig is met value investing. In het grote aanbod van aandelen zullen er steeds weer nieuwe zijn die op dat moment een betere value vertegenwoordigen dan de paar die je vorig jaar gekozen had. Door over te stappen profiteer je steeds van die nieuwe potentie. Voor veel 'value stocks' van tien jaar geleden zal gelden dat ze nu, net als de hele indexen, weer ongeveer evenveel waard zijn als toen. Maar als je in die tijd 10 korte ritjes had gemaakt op steeds weer de beste aandelen van het moment, zou je waarschijnlijk een hoop verdiend hebben.
Ik begrijp die opvatting wel, maar ik denk dat dat een misverstand is dat voortkomt uit de associatie van value investing met Warren Buffett en dus met buy & hold. Wat ik zo aan definities van 'value investing' tegenkom, heeft het nooit over de termijn (maar alleen om het feit dat de fondsen ondergewaardeerd zijn tov een intrinsieke waarde, die je vooral vaststelt door naar de assetts en minder naar de huidige winstgevendheid te kijken). Joel Greenblatt wordt algemeen als value investor gepresenteerd, daar heeft zijn om-het-jaar strategie blijkbaar niets aan afgedaan.quote:Op zondag 29 november 2009 11:43 schreef Drive-r het volgende:
Korte termijn is tegenstrijdig met value investing, da's een vrij vaststaand feit.
Nou, je hebt niet aangegeven waarom Greenblatt's methode zich tot aandelen met een hogere volatiliteit zou beperken, afgezien dan van die tien fondsen die toevallig in een screendump stonden waarvan onbekend is of die representatief is. Je zou inderdaad verwachten dat aandelen met een hogere volatiliteit grotere kans maken om door hem gekozen te worden (omdat dan immers de kans groter is dat ze binnen zijn korte termijn een lage koers bereiken), maar elders lees ik alleen maar dat hij juist op minder volatiele fondsen uitkomt. Jij en SeLang filosofeerden erover dat zijn goede performance wel eens het gevolg zou kunnen zijn van volatiliteit in kleine fondsen, maar als het zo simpel was zou die kritiek overal te lezen moeten zijn en zouden die man en zijn methode niet zo'n goede naam hebben. Ik zou het jammer vinden als te snelle aannames een beloftevolle strategie om zeep helpen. Evenals SeLang hoop ik over enige tijd een flinke tiet met geld aan de beurzen toe te vertrouwen, maar omdat ik veel minder kaas heb gegeten van het waarderen van aandelen hoop ik tegen die tijd een paar voorgekookte strategien te kunnen volgen die bovengemiddeld potentieel aan beperkt neerwaarts risico koppelen. Dit zou er zo een kunnen zijn.quote:De eerdere punten waar je over argumenteert laat ik verder links liggen, die heb ik eerder al beantwoord en ik snap je commentaar dan ook niet.
Als je er vanuit gaat dat distressed securities als groep gemiddeld onevenredig hard zijn afgestraft en de markt op dit punt dus een inefficientie vertoont, dan kun je de individuele risicos verminderen door spreiding. En dat is ook wat hij doet door een portefeuille aan te leggen van 20-30 aandelen. Theoretisch kan zo'n gespreide portefeuille van zeer volatiele aandelen dan best een lager risico hebben dan de index omdat de volatiliteit een bias naar boven heeft.quote:Op zondag 29 november 2009 17:17 schreef dvr het volgende:
Dat van distressed securities klinkt plausibel, maar nog steeds tegenstrijdig met het veronderstelde lage risico. Het zou mooi zijn als we ergens een paar concrete MF portefeuilles konden vinden. Ik heb er hier een paar van een MF-volgeling gevonden, maar het nog niet nader bekeken: http://justadrone.blogspot.com/
Op zich sluit dat distressed securities idee wel aan bij Greenblatt's liefhebberij in 'special situations' die Drive-R al noemde, zoals spin-offs, fusies, herkapitalisaties en aankomende faillissementen, waar Greenblatt met zijn beleggingsmij. Gotham Capital in investeerde en waarover hij geschreven heeft in een eerder boek met de (alweer tamelijk cheesy) titel "You can be a stock market genius".
7 decemberquote:Veel plezier in de Filippijnen, mocht je al op punt van vertrekken staan!
Ik associeer spectaculair altijd met geluk, als ik een kleine portfolio voor mijzelf uit kies met een mandje aandelen uit verschillende sectoren zal ik altijd een gedeelte safe spelen maar ook op bepaalde risico sectoren & aandelen. Alleen de kans op een spectaculair herstel bij zo'n aandeel lijkt mij niet heel veel groter dan bij een 'normaal' aandeel.quote:Op zondag 29 november 2009 14:51 schreef SeLang het volgende:
Een distressed securities investor daarentegen accepteert het feit dat een groot deel van zijn portefeuille slecht zal blijken te zijn, maar met genoeg diversificatie garandeert hij dat er spectaculaire winnaars tegenover staan. Verder is hij veel meer korte termijn gericht door gebruik te maken van een korte termijn onderwaardering in de markt en zo snel mogelijk weer te verkopen. Lange termijn vooruitzichten zijn niet zo interessant, aangezien hij dan allang eruit is.
Ik moest hier gewoon de opmerking plaatsen dat RBS ook wel weer eens wat centen kan gebruiken! (!quote:Op zondag 29 november 2009 14:32 schreef dvr het volgende:
Ha, ik lees nu dat RBS samen met Greenblatt fondsen aan het opstarten is, die o.a. in Europese en wereldwijde aandelen zullen beleggen volgens JG's methode. Het eerste fonds begint in Maleisië. Dat zal het een stuk makkelijker maken om te zien hoe 'ie het doet, en er evt. in deel te nemen.
persbericht
Is het 99% van de gevallen ookquote:Op zondag 29 november 2009 18:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik associeer spectaculair altijd met geluk
Daarom wil ik het weleens zelf gaan bekijken met historische data hoe zo'n strategie uitpakt. In een ver verleden al eens over nagedacht, maar toen had je nog niet de beschikking over veel data op internet.quote:, als ik een kleine portfolio voor mijzelf uit kies met een mandje aandelen uit verschillende sectoren zal ik altijd een gedeelte safe spelen maar ook op bepaalde risico sectoren & aandelen. Alleen de kans op een spectaculair herstel bij zo'n aandeel lijkt mij niet heel veel groter dan bij een 'normaal' aandeel.
Backtested data hequote:Ik moest hier gewoon de opmerking plaatsen dat RBS ook wel weer eens wat centen kan gebruiken! (!)
Ik zie in het artikel overigens ook de tickercode voor Bloomberg staan. Daar kan ik morgen even naar kijken.
Simulated backtesting has shown that between the end of August 1999 and the end of August 2009,
the Gotham US Enhanced Value Index – Total Return (Bloomberg: GEVIUSA Index) delivered an
annualised performance of 18.7%
Voor dat andere fonds van Greenblatt, Gotham, werd zelfs een gemiddeld jaarlijks rendement van 40% over twintig jaar geclaimd (met een weliswaar klein portfolio). Dat is Madoff in het kwadraat. Maar toch, nergens een onvertogen woord over die vent te vinden. Daarna hebben JG en de andere beheerders overigens de deelnemers uitgekocht en nu beheert het fonds alleen nog hun eigen geld.quote:Op zondag 29 november 2009 18:50 schreef SeLang het volgende:
Daarom moet je zelf gaan stoeien met data. Een goede strategie is robuust, dus je moet goede resultaten blijven krijgen als je parameters flink varieert.
Ik kwam ook nog ergens een video interview met JG tegen, waarin hij zegt dat zijn Magic Formula ook over perioden tot 50 jaar terug werkt. Het wordt steeds mooier!quote:Daarom wil ik het weleens zelf gaan bekijken met historische data hoe zo'n strategie uitpakt.
Het probleem is: het is geen volledig mechanisch systeem. Je genereert weliswaar een lijst op basis van objectieve criteria maar daarna selecteer je daaruit met de hand een aantal fondsen op basis van niet eenduidig vastliggende criteria. Daarom valt het niet te backtesten. Je kunt achteraf natuurlijk altijd uit de lange lijst die fondsen eruit pikken die het goed gedaan zouden hebben.quote:Op zondag 29 november 2009 21:20 schreef dvr het volgende:
Ik kwam ook nog ergens een video interview met JG tegen, waarin hij zegt dat zijn Magic Formula ook over perioden tot 50 jaar terug werkt. Het wordt steeds mooier!
Is dat een index die in 1999 al bestond of is dat iets dat later is verzonnen (en getweaked) is?quote:Op maandag 30 november 2009 10:45 schreef sitting_elfling het volgende:
Et voila, de gotham enhanced value total return index.
[ afbeelding ]
Geen idee?quote:Op maandag 30 november 2009 12:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is dat een index die in 1999 al bestond of is dat iets dat later is verzonnen (en getweaked) is?
Dit suggereert dat het een constructie achteraf is (vanaf 2005). Een soort backtest dus.quote:Op maandag 30 november 2009 13:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Uitleg bij de grafiek die BB geeft.
The index is a total return index designed to reflect the securities of the gotham enhanced value companies that are included in the index. Only common shares of such Gotham Enhanced Value companies are eligible for inclusion in the index. The index is designed to employ the two – factor test (return on capital and earnings yield) identified in Joel Greenblatts book, the little book that beats the market(wiley, 2005). The index will be constructed of a maximum of 25 shares traded on US. Securities markets, with the index being equally weighted and rebalanced quarterly
[ afbeelding ]
Deze website heeft ook een Magic Formula screen voor de Europese markten. Ik heb de top 200 aanbevelingen van alle Europese fondsen (ex UK) met een marktwaarde van meer dan 20 miljoen geselecteerd. Daaruit heb ik de AEX fondsen gevist, wat dan logischerwijze de huidige koop aanbevelingen van Nederlandse fondsen zouden moeten zijn volgens de formule. Hiermee is de 2de vraag van de TS beantwoord.quote:Op zondag 29 november 2009 22:37 schreef Rukapul het volgende:
De volgende site heeft ook een stock screening functie (2 weken gratis): http://www.value-investing.eu/
Bedrijven en personen buiten China kunnen normaalgesproken geen fondsen in China kopen. Ik heb de uitkomsten van de USA beurzen via www.value-investing.eu gefilterd naar fondsen die hun hoofdkantoor in China hebben. Hier volgt de top 10 in volgorde van aanbevelingquote:Op woensdag 9 december 2009 16:26 schreef flyguy het volgende:
Volgens deze formule, wat zijn dan de te kopen fondsen in China?
Dat is dus mijn issue lichtelijk: financiële rapportage is in volwassen markten dan wellicht wel technisch correct, maar reflecteert over het algemeen niet de onderliggende winstgevendheid van een onderneming. Bij een normale, gedetailleerde analyse doe je daarom je eigen analyse. Als je bijvoorbeeld naar P/E ratio's kijkt, zie je dat alle eenmalige baten of lasten gewoon meegenomen worden. Dan kan een aandeel volgens deze methode erg goedkoop zijn, maar dan is de werkelijke reden daarvoor niet iets dat te maken heeft met de onderneming maar met het feit dat er in 1 jaar een eenmalige meevaller was.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:50 schreef jaco het volgende:
[..]
De werking van de Magic Formula leunt volledig op betrouwbare financiele rapportage. Ik denk dat je daar bij Chinese bedrijven wel wat vraagtekens bij kunt plaatsen. De toepassing van de formule op emerging markets is daarom een leuke gedachten oefening maar lijkt mij in de praktijk te gevaarlijk.
Ja denk ook dat je gelijk hebt. En het even testen met een schaduwportefeulle duurt ook wel erg langquote:Op woensdag 9 december 2009 16:50 schreef jaco het volgende:
[..]
De werking van de Magic Formula leunt volledig op betrouwbare financiele rapportage. Ik denk dat je daar bij Chinese bedrijven wel wat vraagtekens bij kunt plaatsen. De toepassing van de formule op emerging markets is daarom een leuke gedachten oefening maar lijkt mij in de praktijk te gevaarlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |