De afgelopen dagen gezien:
AntichristHet is inmiddels al 2 dagen geleden dat ik `m gezien maar nog steeds ben ik er niet helemaal uit. Wat was het nou precies dat ik gezien heb? Een prachtig bewegend kunstwerk of een film die er puur op uit is te shockeren? Om daar uit te komen zullen zonder meer meerdere kijkbeurten nodig zijn want de beelden spoken nog steeds door m`n hoofd.
Het was wel een intrigerend geheel dat prachtig is gefilmd en het acteerwerk van Dafoe en Gainsbourg zijn uitmuntend.
De meningen hierover zullen vast uiteen lopen maar zelf heb ik mijn mening nog niet meteen klaar.
Voor nu:
IMDB Cijfer: 6,9/10
Mijn Cijfer: 7,5/10
Komt Een Vrouw Bij De DokterHet regie debuut van Reinout Oerlemans is de verfilming van de bestseller van Kluun, over het tragische verhaal van een echtpaar waarvan de vrouw (Carice van Houten) kanker krijgt. De man (Barry Atsma) gaat vreemd om het leed te vergeten.
Oerlemans mag absoluut trots zijn op zijn debuut. Het is een mooie, emotionele film geworden waarin (zoals zo vaak) Carice van Houten de show steelt. Een prachtige vertolking die heel erg realistisch is. Haar acteer prestatie alleen al is het bekijken van de film waard. Ook Atsma is erg sterk als haar man die vreemd gaat bij het leven.
Niet alles is even sterk. De muziek is vaak te hard gemixed waardoor de dialogen in die scenes heel moeilijk verstaan baar zijn. Daarnaast beheerst Oerlemans de kunst van het weglaten niet helemaal. In sommige scenes hadden bepaalde elementen weg gelaten kunnen (of misschien moeten) worden, waardoor de impact nog groter was geweest.
Maar dat neemt niet weg dat de verfilming van één van de grootste boeken verkoop successen van de afgelopen een sterke is geworden.
IMDB Cijfer: 7,5/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
BrothersToevallig heb ik een paar weken geleden het Deense origineel van Susanne Bier gezien, en dus kon ik de twee versies mooi met elkaar vergelijken. Oordeel: het origineel wint, maar veel scheelt het niet.
Dat komt vooral door het rauwe en grimmige karakter van die film en de manier waarop die gefilmd is. Dat past goed bij de toon van de film. Deze remake daarentegen is in dat opzicht een stuk gelikter. Het acteerwerk is ook hier erg sterk, waarbij zowel Portman (die opnieuw bewijst één van de mooiste vrouwen op deze aardkloot te zijn) als Gyllenhaal en Maguire goed in hun rol zitten. Vooral laatst genoemde is sterk en laat zien meer dan alleen Spider-Man te zijn. Het ontbreekt echter met enige regelmaat aan de onderlinge chemie, die in het origineel wel duidelijk zichtbaar was.
Eén van de "grote" veranderingen die in deze versie zijn gemaakt ten opzichte van het origineel is wel een hele goede en werkt absoluut in het voordeel van de film.
Conclusie: beide versies zijn op zich zelf erg goede versies en ze doen niet veel voor elkaar onder, maar als je dan toch moet kiezen dan kies ik voor het origineel.
IMDB Cijfer: -
Mijn Cijfer: 7,7/10
[ Bericht 0% gewijzigd door Timo20 op 05-12-2009 22:56:17 ]