eXistenZDik in orde deze SF. Verwacht geen wereld vol hoogglanzende materialen en vette computergraphics. Cronenberg creëert een grauwige wereld, waar de pods organische devices zijn, waarop de levensechte games via je ruggengraat gespeeld worden. Jawel The Matrix (ook uit 1999) hanteert hetzelfde idee van virtual reality, maar daar houdt het met vergelijken wel op tussen deze twee films.
De game waar het omdraait is doelloos en heeft nog het meest weg van een RPG a la Second Life. Dit gamegenre vind ik zelf suf en saai, maar uiteindelijk werd ik toch nog in de film gezogen door al die verwarrende ontwikkelingen, die je telkens op het verkeerde been op zijn minst dreigen te zetten. Soms vond ik het toch lichtelijk voorspelbaar wat er zou gebeuren, maar goed dat terzijde. Conclusie: eXistenZ heeft een interessant concept, dat prima uitgewerkt is. Mijn interesse naar andere SF-films van Cronenberg zoals The Dead Zone of Videodrome is gewekt

. Cijfer: 8
Crimes and MisdemeanorsWederom genoten van een heerlijk Woody-sfeertje met twee op zich staande plots die beiden me konden boeien. Met beide hoofdpersonen, een overspelige oogarts en een neurotische filmmaker, leefde ik erg mee, ook al verschillen hun levenspaden enorm. De verhaallijn van Landau is zwaarmoedig en behandelt een flinke dosis ethiek, die van Allen is bij vlagen hilarisch en zorgt er voor dat het geheel niet alleen bestaat uit kommer en kwel. Heerlijk om te zien hoe hij die lullo Lester afzeikt. Cijfer: 8,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>