Dat zal vanavond ook moeten blijken. Veel psychisch ongemak is echter wel degelijk terug te voeren op de genen. Aanleg dus.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:01 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Vermeende eigen verantwoordelijkheid? We hebben het hier niet over psychisch zieke mensen. Of toch wel?
Ik had duidelijker moeten zijn.quote:
Het zal vanavond de kernvraag zijn. Met helder antwoord.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:10 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Psychische ziekte maakt wel onrendabel. En als het een ziekte is is het niet mensen hun eigen verantwoordelijkheid.
Vraag is hoever rek je dat begrip op? Down is niet de verantwoordelijkheid van de persoon zelf, je wordt zo geboren.
Maar autisme? Overspannenheid? Steeds met foute mannen thuiskomen, doordat je het verkeerde voorbeeld hebt aangeleerd in je jeugd?Slechte impulscontrole? Hoever kun je je eigen verantwoordelijkheid nemen met een IQ van 86?
Volgens Van Dam zal alles wel niet de verantwoordelijkheid van de persoon zijn.
Ben niet voor het op 65 houden van de AOW, want onbetaalbaar.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik had duidelijker moeten zijn.![]()
Maar eerlijk, je staat er volgens mij wel achter die uitsmijter, niet?
Wat is veel in deze? Vind je dat we deze mensen een uitkering moeten geven of brodeloos maken?quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:13 schreef LesStroud het volgende:
En los daarvan hebben we zin om hier veel geld in te steken?
Moet iedereen dan rendabel zijn? Is dat voorwaarde voor het recht van bestaan?quote:Veel komt er namelijk niet van terug denk ik wel eens.
Kijk, ik maak onderscheid. Ik maak onderscheid tussen mensen die wel mee kunnen komen maar niets doen. Voor die mensen ben ik hard.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:15 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ben niet voor het op 65 houden van de AOW, want onbetaalbaar.
Maar om iemand die wel iets betekend heeft voor de samenleving lager te laten doorwerken voor iemand die enorm veel ellende veroorzaakt heeft.![]()
Uiteraard moet het geld niet naar luiaards. Daar is denk ik inmiddels iedereen wel over eens.quote:Stop het dan in het onderwijs. Dat is de toekomst.
Dat bedoelde ik idd.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:10 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Psychische ziekte maakt wel onrendabel. En als het een ziekte is is het niet mensen hun eigen verantwoordelijkheid.
Het uitgangspunt moet zijn dat iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijkheid draagt. Dat betekent niet dat jij alleen verantwoordelijk bent voor alle invloeden op jou, daar heb je in je jeugd doorgaans weinig zeg in. Maar wat je vervolgens doet is wel jouw verantwoordelijkheid. Afgezien dus van een kleine groep psychisch zieken.quote:Vraag is hoever rek je dat begrip op? Down is niet de verantwoordelijkheid van de persoon zelf, je wordt zo geboren.
Maar autisme? Overspannenheid? Steeds met foute mannen thuiskomen, doordat je het verkeerde voorbeeld hebt aangeleerd in je jeugd?Slechte impulscontrole? Hoever kun je je eigen verantwoordelijkheid nemen met een IQ van 86?
Volgens Van Dam zal alles wel niet de verantwoordelijkheid van de persoon zijn.
Maar dat vinden we allemaal, EG. Het verschil zit in de afbakening van die twee groepen. Het verschil zit in de schatting van de mogelijkheden van mensen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kijk, ik maak onderscheid. Ik maak onderscheid tussen mensen die wel mee kunnen komen maar niets doen. Voor die mensen ben ik hard.
Maar over die groep gaat het niet. Het gaat om mensen die echt NIET MEEKUNNEN komen in deze ratrace maatschappij. Want dat is het inmiddels wel geworden. Zoveel is wel duidelijk, je hebt een groeiende groep afvallers.
Zorg voor een basisvoorziening.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat is veel in deze? Vind je dat we deze mensen een uitkering moeten geven of brodeloos maken?
[..]
Moet iedereen dan rendabel zijn? Is dat voorwaarde voor het recht van bestaan?
Wil je echt de kwestie verengen tot kwestie van rendement?
Daar zijn ruime uitkeringen voor. De Wajong is prima van te leven bruto iets meer dan 1000 euro en daar hoef je dan weinig belasting over te betalen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:20 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar over die groep gaat het niet. Het gaat om mensen die echt NIET MEEKUNNEN komen in deze ratrace maatschappij. Want dat is het inmiddels wel geworden. Zoveel is wel duidelijk, je hebt een groeiende groep afvallers.
Er moet meer binnen komen dan er uit gaat. Nederland behoudt haar welvaart niet als we collectief onrendabel zijn (in de praktijk komt dat net zo veel neer op minder slim werken als minder hard werken).quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Moet iedereen dan rendabel zijn? Is dat voorwaarde voor het recht van bestaan?
Wil je echt de kwestie verengen tot kwestie van rendement?
Heb je het stukje beluisterd, of ben je gewoon maar in de contramine aan het gaan. Het zal dat laatste wel weer zijn, want als je had geluisterd, dan had je deze opmerking niet gemaakt.quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Het salaris van Balkenende ligt vast. Het marktmechanisme c.q. prijsmechanisme is dan niet van toepassing. Dus dat lijkt me evident. Of liever gezegd een hele grote open deur .
Hij bestaat overduidelijk wel (economie 1.01) en de markt functioneert ook (er is gewoon schaarste, hetgeen je bij BNR in hetzelfde stukje ook weer bevestigd zal zien).quote:Voor topmanagers ligt dat genuanceerder: daarvan heb ik gezegd, in navolging van de prof. uit Tilburg dat de markt van topmanagers of niet bestaat of wel bestaat maar dan niet goed functioneert.
Kletskoek. Maak dat nou eens aannemelijk. Zelfs in bronnen die jij zelf hebt aangehaald bleek het tegendeel!quote:Toewijzing van die banen geschiedt nl. niet in een "open" setting, maar vooral op basis van oude jongens krentenbrood.
Steeds maar weer dezelfde onzin herhalen maakt het verhaal niet sterker.quote:Ze werken met zeer korte lijstjes (van notabene mensen die elkaar goed kennen!) met hooguit een paar namen waar "kwaliteit" een zeer beperkte rol speelt.
Ja.quote:Dat is waar, maar heb ik ooit dat bestreden?
Nee, als de eerste de beste prof. uit Tilburg iets roept wat je uit komt is het tot in lengte van dagen een goede bron, maar als een prof. uit Tilburg die hoog staat aangeschreven iets roept wat jou niet uit komt (met onderbouwing, maar luisteren is aan jou kennelijk niet besteed) is het "onwaardig".quote:Een prof. onwaardige eerste klas dooddoener. Ik kan hier echt niets mee.
Nee, als iemand jou geen gelijk geeft heeft hij er geen donder van begrepen...quote:Hij zegt zeker goede dingen, deze dingen vind ik niet zo sterk...
Alle mensen die onrendabel zijn dus maar een spuitje geven? dat lost het probleem wel lekker makkelijk op tenslotte. En daarna natuurlijk alle deeltijders wegwerken, want die zijn ook minder rendabel dan voltijders. En daarna alle mensen die slechts 40 uur werken, want ja, als je 60 uur werkt ben je nog rendabeler, toch?quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:31 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Zorg voor een basisvoorziening.
En nee het heeft weinig met rendement te maken..Maar en zijn zoveel mensen in Nederland die dit geld harder nodig hebben. Wat te denken van de oude mensen die hun leven lang gewerkt hebben voor Nederland. Wat te denken van jonge mensen die de toekomst zijn.
Nederland staat bol van de mensen vol talent die met interessante dingen bezig zijn. Vaklieden, ondernemers studenten kunstenaars, visionairs, idealisten. ..
En jij wil het weinige geld geven aan een paar kanslozen. Zodat die ook een prettig leven kunnen hebben. Zo verzeker je de volgende generatie kanslozen ook van een prettig leven. Dat is investeren in kansloosheid. Niks anders.
Ik zie de volgende versie van Probleemwijken in 2036 al voor me. En dan natuurdocumentaire-stijl, alsof we het over Indianen hebben.
De oude manier van leven dreigde in de jaren 2010 voorgoed verloren te gaan aan de verlokkingen van de moderne tijd. Maar dankzij Uw belastinggeld is deze unieke manier van leven gelukkig bewaard gebleven.
Nee ze ruimen zichzelf op als het een meerderheid wordt. In de vorm van een minder welvarend land. Rendabelen vertrekken en zullen dan hun heil elders zoeken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:23 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alle mensen die onrendabel zijn dus maar een spuitje geven? dat lost het probleem wel lekker makkelijk op tenslotte. En daarna natuurlijk alle deeltijders wegwerken, want die zijn ook minder rendabel dan voltijders. En daarna alle mensen die slechts 40 uur werken, want ja, als je 60 uur werkt ben je nog rendabeler, toch?
Ik ben voor de verzorgingsstaat. De verzorgingsstaat is geen uit de klauwen gegroeid monster, zoals rechts vaak beweert. Maar nu wil Van Dam van die verzorgingsstaat alsnog een uit de klauwen gegroeid monster maken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:23 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alle mensen die onrendabel zijn dus maar een spuitje geven? dat lost het probleem wel lekker makkelijk op tenslotte. En daarna natuurlijk alle deeltijders wegwerken, want die zijn ook minder rendabel dan voltijders. En daarna alle mensen die slechts 40 uur werken, want ja, als je 60 uur werkt ben je nog rendabeler, toch?
Was Van Dam ook niet tegen de ophoging van de AOW leeftijd? Volgens mij begrijpt hij het concept 'eindige middelen' en ' staatsschuld' niet helemaal.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:03 schreef DS4 het volgende:
- En dan de klapper: alleen voor arme mensen creëert geld geluk... De grootst mogelijke kul. De mensen met een uitkering zijn ongelukkig, weet je wat... we geven ze gewoon extra geld!
Yup. Wireless routertje van LinkSys, dus dikke kans op een laptop. Ze heeft overigens geen bovenbuurman, want ze woont op de bovenste verdieping.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:03 schreef DS4 het volgende:
Constateer overigens dat deze dame het thuis aan niets ontbrak. Dak boven het hoofd, t.v., video, dvd, digitale t.v. (althans, volgens mij zag ik een set-top box), router (ik ben lief en denk dan dat ze een internetaansluiting met de bovenbuurman deelt, in plaats van dat ze meerdere p.c.'s in huis heeft, maar ze heeft er iig één). En twee katten en een hond. Dan moet je niet klagen dat je niet op vakantie kan...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |