abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75206139
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:16 schreef FJD het volgende:

[..]

Dus mensen aan de lopende band in een autofabriek mag je aansporen harder te werken maar in de zorg niet.
Dat zeg ik niet. Of heb jij liever een zorgfabriek? Robots die billen van bejaarden wast?

Laten we de zorg eens met respect behandelen. En dat begint door het niet te laten opslokken door de markt.

We moeten stoppen om de markt te verheerlijken als wonderinstrument.
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 11:29:51 #182
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_75206257
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij moet eens ophouden met je geweldsapparaat de overheid te verheerlijken. Door de overheid zitten we nu met onze waardeloze zorg en wachtlijsten.
Carpe Libertatem
pi_75207235
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een markt heeft altijd winnaars en verliezers. En doorgaans zijn de zwakkeren kind van de rekening.
[..]

Markt is voor handel in eieren en andere dingen. Mensen hoor je niet te verhandelen op een markt. Een mens is immers geen product.
Je bent erg vies van geld. En ook van een maatschappij die gericht is op geld te verdienen.

Maar geld is niet alleen een flatcsreen of een grote auto. Geld is niet alleen inhaligheid.

Geld is ook een ziekenhuis, waar je oma een nieuwe heup kan krijgen.
Geld is ook een universiteit, die een nieuwe generatie onderzoekers opleidt om oplossingen te zoeken voor problemen waar we mee kampen.
Geld is een goed onderhouden wegennet, waardoor je redelijk veilig naar de andere kant van het land kan reizen om je familie te bezoeken.

Die dingen vinden we heel normaal. Maar als er wordt gesproken over onze bijdrage, willen we opeens geen 'produkt' zijn.

Helaas. Om de boel draaiende te houden is het wel zo fijn dat de meerderheid meer bijdraagt dan opeet.
When it comes to survival..
pi_75207747
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als dat het argument is om iets niet te doen, dan vind ik het zwak.
Het is inderdaad een argument om niet met gedrochten als de zorgtoeslag te komen. Waarom een bureaucratie optuigen als je ook kunt spelen met de diverse tarieven van de inkomstenbelasting? Heeft uiteindelijk bijna hetzelfde effect, het scheelt alleen een blik ambtenaren.
pi_75207808
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:37 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee, teveel aanbod aan werknemers!
Aangenaam dat je 1 zinnetje herformuleert, maar je spreekt jezelf nog steeds tegen.
pi_75207874
quote:

[..]

Dat zeg ik niet. Of heb jij liever een zorgfabriek? Robots die billen van bejaarden wast?
Wat is er op tegen om een robot het werk te laten doen zodat een zorgprofessional zijn of haar tijd kan besteden aan andere nuttige bezigheden in een bejaardentehuis?
quote:
Laten we de zorg eens met respect behandelen. En dat begint door het niet te laten opslokken door de markt.

Jij hebt liever dat er mensen overlijden omdat ze 10 weken moeten wachten op een dotterbehandeling of hartoperatie?
pi_75208594
quote:
Wat is er op tegen om een robot te laten assisteren bij het bouwen van een auto?
Wat is er op tegen om een robot te laten assisteren bij het opereren van een patiënt?
Wat is er op tegen om een robot te laten assisteren bij het uitvoeren van zorgtaken?
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 2 december 2009 @ 13:00:56 #188
66825 Reya
Fier Wallon
pi_75209097
quote:

[..]

Iemand die eerder een pleidooi hield om vrouwen met kinderen te verbieden om te werken, zou toch op zijn minst voor een dergelijke innovatie moeten zijn.
pi_75234043
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:16 schreef FJD het volgende:

[..]

Dus mensen aan de lopende band in een autofabriek mag je aansporen harder te werken maar in de zorg niet.
Die vergelijking gaat niet op!

In een autofabriek wordt de winst niet geboekt door sneller te werken, maar door slimmer te werken. Dat wil zeggen dat bewegingen verkort kunnen worden, dat onderdelen gestandaardiseerd worden, dat herhaalbare bewerkingen geautomatiseerd worden.
De winst komt niet uit een grotere inspanning of een hogere snelheid van de werknemer, maar uit een betere inrichting, automatisering en groter energieverbruik van de machines en installaties. Als bijvoorbeeld een onderdeel dat opgepakt moet worden altijd op dezelfde manier op dezelfde plaats ligt, werkt dat sneller dan wanneer het steeds ergens anders gepakt moet worden.

In de zorg is dat amper mogelijk. Het laten eten van een bejaarde of het afvegen van de kont van iemand met een gebroken been, kost nou eenmaal de tijd die het kost. Het aanpassen van de vorm van de lepel kan het voor de verzorger makkelijker maken om die lepel te hanteren, maar de bejaarde gaat echt niet sneller slikken. Ik meen me te herinneren dat er onlangs voor het afvegen van een kont iets slims bedacht is, dat tijd bespaart maar uiteraard wel geld kost. Maar dan nog zijn daar geen grote winsten te halen.
En dan heb ik het nog niet over de echte zorg, de echte aandacht voor mensen. Dat is nou juist iets dat je niet in regels, voorschriften en tijdschrijven kunt vangen. En waar je al helemaal niet op kunt bezuinigen: economie is daar een heel onpasselijke maat voor.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75234171
Dat lijkt me niet helemaal juist: in iedere sector is innovatie en de inzet van technologie mogelijk. Bovendien is het bezuinigen op zorg soms een kwestie van noodzaak. Daarnaast geldt dat het niet draait om afschaffing van zorg, maar het komen tot een andere financiering welke meer gebaseerd is op eigen verantwoordelijkheid. Dat is, waar mogelijk, een goede zaak.

Het is ook beslist onjuist om te stellen dat een hogere inspanning van de werknemer niet kan leiden tot verhoging in productiviteit, zo'n veronderstelling is zelfs absurd te noemen. Natuurlijk speelt de efficiëntie op de werkvloer een rol, ook als het gaat om de werkhouding van de werknemers.
Om hogere winsten hoeft het geenszins te draaien: in een markteconomie draait het er juist om dat ook winsten slechts navenant zijn (dus afgestemd op de situatie, dus niet hoger dan noodzakelijk om ondernemers te prikkelen). Het is dus een mythe dat de (vrije) markt draait om winsten. Die zijn enkel onderdeel van de prikkelende werking die er van uitgaat.

Daarentegen is het zeker niet zo dat het nut van door robots gefabriceerde auto's impliceert dat zorg voor mensen overgenomen kan worden door louter robots. Dit omdat zorg vaak ook een sociale functie heeft en de menselijke psyche te complex is om intersubjectiviteit weg te laten (dus interactie tussen vrager en aanbieder).
Ergo: technologie is prima en ook mogelijk in de zorg, maar het blijft mensenwerk en dat is niet 100% vervangbaar door om het even welke machine.
Volgens mij bedoelde FJD dat ook: de mens wordt niet vervangen, maar geholpen in het werk dmv technologische vooruitgang.
Er zijn overigens gewoon heel simpele praktijkvoorbeelden van in de zorg, zoals de tillift, de rollator, de catheter en het stoma enz.
Het lijkt mij ook een schrikbeeld wanneer de zorg om mensen wordt overgelaten aan machines. Een ijskoude, vervreemde wereld zou het gevolg zijn. Maar een combinatie van beiden is nuttig.

[ Bericht 17% gewijzigd door sneakypete op 03-12-2009 00:31:22 ]
pi_75234371
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:29 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Jij moet eens ophouden met je geweldsapparaat de overheid te verheerlijken. Door de overheid zitten we nu met onze waardeloze zorg en wachtlijsten.
Dat is niet helemaal onwaar, maar daar staat tegenover dat de afwezigheid van een overheid zou inhouden dat veel mensen gewoonweg niet op een lijst staan omdat ze überhaupt niet hoeven te rekenen op enige zorggarantie. Het is naïef te denken dat zonder enige vorm van overheidsingrijpen van welke aard ook de mensen wel voor elkaar gaan zorgen. Natuurlijk moet het uitgangspunt blijven dat er niet meer wordt gefaciliteerd dan noodzakelijk is, maar het is dus onzin om te roepen dat 'geweld' afgeschaft kan worden en dat dat ook nog eens betekenen zal dat men veel betere zorg zal krijgen. Al is het alleen al omdat lang niet iedereen zijn eigen zorg goed zal kunnen betalen.
pi_75234588
quote:
Op donderdag 3 december 2009 00:23 schreef sneakypete het volgende:
Dat lijkt me niet helemaal juist: in iedere sector is innovatie en de inzet van technologie mogelijk. Bovendien is het bezuinigen op zorg soms een kwestie van noodzaak. Daarnaast geldt dat het niet draait om afschaffing van zorg, maar het komen tot een andere financiering welke meer gebaseerd is op eigen verantwoordelijkheid. Dat is, waar mogelijk, een goede zaak.
Dat innovatie en inzet van technologie mogelijk is, klopt wel. (Vooralsnog betekent dat een hoger energieverbruik en daar zal ook een eind aan komen, maar dat is nu nog even niet aan de orde.) En dat bezuinigen soms noodzaak is, klopt ook. En wellicht is zelfs een andere financiering nodig.
Maar dat is iets anders dan marktwerking in de zorg: die draait vooral om het gunnen van een contract aan de goedkoopste aanbieder. En die kan goedkoper zijn door te bezuinigen op management (onwaarschijnlijk), door het deskundige personeel de zaken af te laten raffelen of door goedkoper en minder deskundig personeel aan te nemen.
quote:
Daarentegen is het zeker niet zo dat het nut van door robots gefabriceerde auto's impliceert dat zorg voor mensen overgenomen kan worden door louter robots. Dit omdat zorg vaak ook een sociale functie heeft en de menselijke psyche te complex is om intersubjectiviteit weg te laten (dus interactie tussen vrager en aanbieder).
Ergo: techonologie is prima en ook mogelijk in de zorg, maar het blijft mensenwerk en dat is niet 100% vervangbaar door om het even welke machine.
Volgens mij bedoelde FJD dat ook: de mens wordt niet vervangen, maar geholpen in het werk dmv technologische vooruitgang.
Er zijn overigens gewoon heel simpele praktijkvoorbeelden van in de zorg, zoals de tillift, de rollator enz.
Het lijkt mij ook een schrikbeeld wanneer de zorg om mensen wordt overgelaten aan machines. Een ijskoude, vervreemde wereld zou het gevolg zijn. Maar een combinatie van beiden is nuttig.
Ja, technologie, en vooral slimheid zonder extra energieverbruik, zoals een rollator, zijn heel goed te gebruiken in de zorg. Hartstikke voor.
Maar ik betwijfel of marktwerking voor die technologische innovatie zal zorgen.
Mede omdat de mensen die in de zorg werken nou juist weinig technisch aangelegd zijn en hun bezuinigingen dus ook ergens anders zoeken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75236675
Ik durf voor de zorg de stelling nog wel aan dat duurder management voor kostenverlaging gaat zorgen. Als ik zie wat er in mijn omgeving als management wordt neergezet...dat zijn mensen die int bedrijfsleven nooit in een leidinggevende functie terecht komen.
pi_75237050
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:29 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat is een zeer discutabele stelling natuurlijk waarvoor je ook weinig bewijzen zal weten te produceren.

Het is maar zeer de vraag of een zorgmarkt zonder overheidsbemoeienis zowel goedkoper als beter zou functioneren. Dat het allemaal wat efficiënter kan is iedereen het over eens maar of je dat doet door het mogelijk maken van het weigeren van behandeling aan onrendabelen? Of door de verzekeringspremies gigantisch hoog te maken als je verzekerd wilt zijn van goede zorg?
Het lijkt me zeer de vraag...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_75237121
quote:
Op donderdag 3 december 2009 08:01 schreef FJD het volgende:
Ik durf voor de zorg de stelling nog wel aan dat duurder management voor kostenverlaging gaat zorgen. Als ik zie wat er in mijn omgeving als management wordt neergezet...dat zijn mensen die int bedrijfsleven nooit in een leidinggevende functie terecht komen.
Probleem is dat duurder management vaak ook aanvullende dure wensen heeft zoals dure hoofdkantoren en dure pensioenregelingen
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_75237242
quote:
Op donderdag 3 december 2009 08:37 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een zeer discutabele stelling natuurlijk waarvoor je ook weinig bewijzen zal weten te produceren.

Het is maar zeer de vraag of een zorgmarkt zonder overheidsbemoeienis zowel goedkoper als beter zou functioneren. Dat het allemaal wat efficiënter kan is iedereen het over eens maar of je dat doet door het mogelijk maken van het weigeren van behandeling aan onrendabelen? Of door de verzekeringspremies gigantisch hoog te maken als je verzekerd wilt zijn van goede zorg?
Het lijkt me zeer de vraag...
Boze_Appel had het over de wachtlijsten en de kwaliteit van de zorg. Qua dat eerste heeft hij een punt; het ligt niet in de lijn der verwachting dat wachtlijsten een serieus issue zouden worden als je alles aan de markt over zou laten. Ook op het tweede punt (kwaliteit) valt er hier en daar nog wel het nodige te verbeteren. Momenteel zijn er overigens al ziekenhuizen (die nu plotseling een stuk vrijer zijn) die dat doorhebben en er al aan werken.

Wat niet wegneemt dat een systeem zonder voorzieningen voor minder bedeelden natuurlijk volstrekt onwenselijk is.
pi_75237420
quote:
Op donderdag 3 december 2009 08:44 schreef du_ke het volgende:
Probleem is dat duurder management vaak ook aanvullende dure wensen heeft zoals dure hoofdkantoren en dure pensioenregelingen
Dat neem ik mee in de berekening Als ik in m'n omgeving zie hoe er wordt omgesprongen met verzuim dan springen de tranen je in de ogen
pi_75238311
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:40 schreef EchtGaaf het volgende:

Zoiets basaals hoort gewoon 100% inkomensafhankelijk te zijn.
Probeer zoiets nu eens te onderbouwen.
quote:
Zal wel nooit gebeuren, want dan snijdt de elite zichzelf in de vingers.
Je weet hoop ik dat we een democratie hebben?
quote:
Niks rara, het geld verdampt bij de verzekeraars. Lang leve de privatisering.
Heeft niets met privatisering te maken. Dit kan alleen maar omdat de overheid alles regelt. Ook recent weer: zorgverlener krijgt een contract onder de neus van een verzekeraar. Weigert te tekenen, omdat hij het niet eens is met de inhoud. Waarop de NZa iets nieuws bedenkt: zorgverlener moet ieder contract dat hem door zorgverzekeraars wordt aangeboden gewoon tekenen.

Dat heeft niets meer met marktwerking te maken. Dat is gewoon misdadig.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75238355
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:41 schreef EchtGaaf het volgende:

Sinds de jaren 70 zeker!
Nee. Ik weet nog hoe mijn tante in de bijstand erbij zat indertijd. Minder ruim dan tegenwoordig.
quote:
Jaja.
1x ja is voldoende.
pi_75238393
quote:
Op woensdag 2 december 2009 10:43 schreef EchtGaaf het volgende:

Ja, maar hun intellect en creativiteit horen wel degelijk tot iemands persoonlijkheid. Het hoort bij je mens zijn.

Je verkoopt de vruchten, niet de bron. Hebben ze op de TU jou niet geleerd wat het verschil is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')