Dat zeg ik niet. Of heb jij liever een zorgfabriek? Robots die billen van bejaarden wast?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:16 schreef FJD het volgende:
[..]
Dus mensen aan de lopende band in een autofabriek mag je aansporen harder te werken maar in de zorg niet.
Jij moet eens ophouden met je geweldsapparaat de overheid te verheerlijken. Door de overheid zitten we nu met onze waardeloze zorg en wachtlijsten.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:27 schreef EchtGaaf het volgende:
We moeten stoppen om de markt te verheerlijken als wonderinstrument.
Je bent erg vies van geld. En ook van een maatschappij die gericht is op geld te verdienen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een markt heeft altijd winnaars en verliezers. En doorgaans zijn de zwakkeren kind van de rekening.
[..]
Markt is voor handel in eieren en andere dingen. Mensen hoor je niet te verhandelen op een markt. Een mens is immers geen product.
Het is inderdaad een argument om niet met gedrochten als de zorgtoeslag te komen. Waarom een bureaucratie optuigen als je ook kunt spelen met de diverse tarieven van de inkomstenbelasting? Heeft uiteindelijk bijna hetzelfde effect, het scheelt alleen een blik ambtenaren.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als dat het argument is om iets niet te doen, dan vind ik het zwak.
Aangenaam dat je 1 zinnetje herformuleert, maar je spreekt jezelf nog steeds tegen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, teveel aanbod aan werknemers!
Wat is er op tegen om een robot het werk te laten doen zodat een zorgprofessional zijn of haar tijd kan besteden aan andere nuttige bezigheden in een bejaardentehuis?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Of heb jij liever een zorgfabriek? Robots die billen van bejaarden wast?
Jij hebt liever dat er mensen overlijden omdat ze 10 weken moeten wachten op een dotterbehandeling of hartoperatie?quote:Laten we de zorg eens met respect behandelen. En dat begint door het niet te laten opslokken door de markt.
We moeten stoppen om de markt te verheerlijken als wonderinstrument.
Wat is er op tegen om een robot te laten assisteren bij het bouwen van een auto?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat zeg ik niet. Of heb jij liever een zorgfabriek? Robots die billen van bejaarden wast?
Iemand die eerder een pleidooi hield om vrouwen met kinderen te verbieden om te werken, zou toch op zijn minst voor een dergelijke innovatie moeten zijn.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat niet op!quote:Op woensdag 2 december 2009 11:16 schreef FJD het volgende:
[..]
Dus mensen aan de lopende band in een autofabriek mag je aansporen harder te werken maar in de zorg niet.
Dat is niet helemaal onwaar, maar daar staat tegenover dat de afwezigheid van een overheid zou inhouden dat veel mensen gewoonweg niet op een lijst staan omdat ze überhaupt niet hoeven te rekenen op enige zorggarantie. Het is naïef te denken dat zonder enige vorm van overheidsingrijpen van welke aard ook de mensen wel voor elkaar gaan zorgen. Natuurlijk moet het uitgangspunt blijven dat er niet meer wordt gefaciliteerd dan noodzakelijk is, maar het is dus onzin om te roepen dat 'geweld' afgeschaft kan worden en dat dat ook nog eens betekenen zal dat men veel betere zorg zal krijgen. Al is het alleen al omdat lang niet iedereen zijn eigen zorg goed zal kunnen betalen.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij moet eens ophouden met je geweldsapparaat de overheid te verheerlijken. Door de overheid zitten we nu met onze waardeloze zorg en wachtlijsten.
Dat innovatie en inzet van technologie mogelijk is, klopt wel. (Vooralsnog betekent dat een hoger energieverbruik en daar zal ook een eind aan komen, maar dat is nu nog even niet aan de orde.) En dat bezuinigen soms noodzaak is, klopt ook. En wellicht is zelfs een andere financiering nodig.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:23 schreef sneakypete het volgende:
Dat lijkt me niet helemaal juist: in iedere sector is innovatie en de inzet van technologie mogelijk. Bovendien is het bezuinigen op zorg soms een kwestie van noodzaak. Daarnaast geldt dat het niet draait om afschaffing van zorg, maar het komen tot een andere financiering welke meer gebaseerd is op eigen verantwoordelijkheid. Dat is, waar mogelijk, een goede zaak.
Ja, technologie, en vooral slimheid zonder extra energieverbruik, zoals een rollator, zijn heel goed te gebruiken in de zorg. Hartstikke voor.quote:Daarentegen is het zeker niet zo dat het nut van door robots gefabriceerde auto's impliceert dat zorg voor mensen overgenomen kan worden door louter robots. Dit omdat zorg vaak ook een sociale functie heeft en de menselijke psyche te complex is om intersubjectiviteit weg te laten (dus interactie tussen vrager en aanbieder).
Ergo: techonologie is prima en ook mogelijk in de zorg, maar het blijft mensenwerk en dat is niet 100% vervangbaar door om het even welke machine.
Volgens mij bedoelde FJD dat ook: de mens wordt niet vervangen, maar geholpen in het werk dmv technologische vooruitgang.
Er zijn overigens gewoon heel simpele praktijkvoorbeelden van in de zorg, zoals de tillift, de rollator enz.
Het lijkt mij ook een schrikbeeld wanneer de zorg om mensen wordt overgelaten aan machines. Een ijskoude, vervreemde wereld zou het gevolg zijn. Maar een combinatie van beiden is nuttig.
Dat is een zeer discutabele stelling natuurlijk waarvoor je ook weinig bewijzen zal weten te produceren.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij moet eens ophouden met je geweldsapparaat de overheid te verheerlijken. Door de overheid zitten we nu met onze waardeloze zorg en wachtlijsten.
Probleem is dat duurder management vaak ook aanvullende dure wensen heeft zoals dure hoofdkantoren en dure pensioenregelingenquote:Op donderdag 3 december 2009 08:01 schreef FJD het volgende:
Ik durf voor de zorg de stelling nog wel aan dat duurder management voor kostenverlaging gaat zorgen. Als ik zie wat er in mijn omgeving als management wordt neergezet...dat zijn mensen die int bedrijfsleven nooit in een leidinggevende functie terecht komen.
Boze_Appel had het over de wachtlijsten en de kwaliteit van de zorg. Qua dat eerste heeft hij een punt; het ligt niet in de lijn der verwachting dat wachtlijsten een serieus issue zouden worden als je alles aan de markt over zou laten. Ook op het tweede punt (kwaliteit) valt er hier en daar nog wel het nodige te verbeteren. Momenteel zijn er overigens al ziekenhuizen (die nu plotseling een stuk vrijer zijn) die dat doorhebben en er al aan werken.quote:Op donderdag 3 december 2009 08:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is een zeer discutabele stelling natuurlijk waarvoor je ook weinig bewijzen zal weten te produceren.
Het is maar zeer de vraag of een zorgmarkt zonder overheidsbemoeienis zowel goedkoper als beter zou functioneren. Dat het allemaal wat efficiënter kan is iedereen het over eens maar of je dat doet door het mogelijk maken van het weigeren van behandeling aan onrendabelen? Of door de verzekeringspremies gigantisch hoog te maken als je verzekerd wilt zijn van goede zorg?
Het lijkt me zeer de vraag...
Dat neem ik mee in de berekeningquote:Op donderdag 3 december 2009 08:44 schreef du_ke het volgende:
Probleem is dat duurder management vaak ook aanvullende dure wensen heeft zoals dure hoofdkantoren en dure pensioenregelingen
Probeer zoiets nu eens te onderbouwen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Zoiets basaals hoort gewoon 100% inkomensafhankelijk te zijn.
Je weet hoop ik dat we een democratie hebben?quote:Zal wel nooit gebeuren, want dan snijdt de elite zichzelf in de vingers.
Heeft niets met privatisering te maken. Dit kan alleen maar omdat de overheid alles regelt. Ook recent weer: zorgverlener krijgt een contract onder de neus van een verzekeraar. Weigert te tekenen, omdat hij het niet eens is met de inhoud. Waarop de NZa iets nieuws bedenkt: zorgverlener moet ieder contract dat hem door zorgverzekeraars wordt aangeboden gewoon tekenen.quote:Niks rara, het geld verdampt bij de verzekeraars. Lang leve de privatisering.
Nee. Ik weet nog hoe mijn tante in de bijstand erbij zat indertijd. Minder ruim dan tegenwoordig.quote:
1x ja is voldoende.quote:Jaja.
Je verkoopt de vruchten, niet de bron. Hebben ze op de TU jou niet geleerd wat het verschil is?quote:Op woensdag 2 december 2009 10:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, maar hun intellect en creativiteit horen wel degelijk tot iemands persoonlijkheid. Het hoort bij je mens zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |