quote:Hackers ontmaskeren klimaathoax
Wetenschappelijk - door Danny Roodbol (Danny) op 22-11-2009 @ 20:16
Hackers die hebben ingebroken in de systemen van Climate Research Unit, University of East Anglia in Engeland zijn ervandoor gegaan met ruim 61mb aan e-mails waaruit blijkt dat onderzoekers doelbewust informatie achterhouden die de opwarming van de aarde tegenspreekt, en doelbewust onzin verkopen om aan te tonen dat de aarde niet aan het afkoelen is geweest de afgelopen tijd.
In de ruim duizend e-mails tussen een aantal vooraanstaande klimatologen en klimatologisch onderzoekers is bewijs te vinden dat ze niet alleen zouden sjoemelen met cijfers, maar ook doelbewust onderzoeksresultaten verzwijgen of wissen als het niet in het global climate change plaatje past.
Na de inbraak zijn de emails op een Russische site gezet en zodoende de hele wereld rondgegaan. Diverse Britse media noemen het het grootste moderne schandaal. Ook de term Climategate lijkt zich in te burgeren.
De PVV wil middels een spoeddebat opheldering van milieuminister Cramer. "Als het klopt dat er door wetenschappers gesjoemeld is met cijfers om zo de al tien jaar gaande afkoeling van de aarde tegen te spreken, dan is dat een 'bloody shame'", aldus PVV-Kamerlid Richard de Mos.
Vooral opvallend is hoe de media hierover bericht. Een aantal kranten komen zelfs niet verder dan te spreken over diefstal van e-mails, en gaan geheel voorbij aan het feit dat onderzoekers op grote schaal rommelen met de onderzoeksresultaten.
Het 61Mb grote bestand is overigens hier te downloaden.
Nu.nlquote:'Hackers goochelen met klimaatcijfers'
DEN HAAG - De hackers die dit weekend de server van een gerespecteerd Brits onderzoeksinstituut over klimaatverandering kraakten, hebben ''gegoocheld met cijfers''.
Dat heeft minister Jacqueline Cramer van Milieu dinsdag gezegd. ''Ze hebben de gegevens gehackt en selectief gewinkeld'', aldus de bewindsvrouw. De hackers publiceerden duizenden privé-e-mails van Britse en Amerikaanse topwetenschappers en wilden daarmee aantonen dat gegevens over klimaatverandering door de wetenschappers zouden zijn gemanipuleerd.
''Dit is gewoon crimineel. Het is onacceptabel'', stelde Cramer, die verder zei dat de actie van de hackers weinig teweeg heeft gebracht onder de klimaatonderhandelaars die in december in Kopenhagen bij elkaar komen om nieuwe klimaatafspraken te maken. Met klimaatcritici wil ze best in gesprek, ''maar niet op deze manier''.
Funest
De minister is dan ook nog overtuigd van het scenario dat door duizenden wetenschappers is geschetst: opwarming van de aarde met meer dan 2 graden Celsius is funest. ''Ik baseer mij op twaalfhonderd instituten en de wetenschappers die daarbij horen. Ons ijkpunt is het IPCC'', zei Cramer, verwijzend naar het gezaghebbende klimaatonderzoeksbureau van de Verenigde Naties.
* aan het hacken slaatquote:Op dinsdag 24 november 2009 19:19 schreef remlof het volgende:
Wat een onzinnig sensatieverhaal, als je mijn mailbox hackt vind je ongetwijfeld ook uitspraken die ingaan tegen de FOK!policy
Kwestie van de juiste interface misbruikenquote:Op dinsdag 24 november 2009 20:43 schreef Sulletjes het volgende:
wat is hacken? Klinkt als een geil standje!
om over haar verleden maar niet te spreken, je zou denken dat ze dit soort acties zou toejuichen.quote:
Idd....quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:00 schreef kawotski het volgende:
[..]
om over haar verleden maar niet te spreken, je zou denken dat ze dit soort acties zou toejuichen.
Alleen als het in eigen straatje past!quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:00 schreef kawotski het volgende:
[..]
om over haar verleden maar niet te spreken, je zou denken dat ze dit soort acties zou toejuichen.
Daar ging het al mis.quote:Wetenschappelijk - door Danny Roodbol (Danny)
Die hackers doen het werk wat de journalisten nalaten. En ook de weteving schiet tekort. Er is in de UK en Freedom of Information wet maar de CRU weet al meer dan tien jaar lang met dure advocaten en juridische foefjes die verzoeken naast zich neer te leggen. Wat rest er dan anders dan minder legale middelen?quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:00 schreef baba117 het volgende:
Ben bang dat er binnenkort een paar basement dwellers verdwijnen maar wat een helden. In iedere andere wetenschappelijke richting zou je verbannen worden als je ook maar een van de verraderlijke dingen uit deze emails zou doen maar in religies mag je liegen en bedriegen.
Dat moet toch bij iedereen met een beetje nuchter verstand de alarmbellen doen afgaan?quote:Govt-Funded Research Unit Destroyed Original Climate Data
In mid-August the University of East Anglia’s Climate Research Unit (CRU) disclosed that it had destroyed the raw data for its global surface temperature data set because of an alleged lack of storage space. The CRU data have been the basis for several of the major international studies that claim we face a global warming crisis. CRU’s destruction of data, however, severely undercuts the credibility of those studies.
Bij mij zou je met selectief quoten ook een iets ander beeld van m'n collega's kunnen schetsen dan ik daadwerkelijk van ze heb.quote:Op dinsdag 24 november 2009 19:19 schreef remlof het volgende:
Wat een onzinnig sensatieverhaal, als je mijn mailbox hackt vind je ongetwijfeld ook uitspraken die ingaan tegen de FOK!policy
Het is hetzelfde als met Zeitgeist. Ook dat was zo'n hype. Er stonden wel aardige dingen in, maar in die sensatiezucht om het Christendom te degraderen tot een simpele leentjebuurreligie zonder eigen originele ideeën gingen mensen plotseling alle vergelijkingen heel erg serieus nemen en werd alle nuance overboord gekieperd.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij mij zou je met selectief quoten ook een iets ander beeld van m'n collega's kunnen schetsen dan ik daadwerkelijk van ze heb.
Ik denk dat er aan "The fact is that we can't account for the lack of warming at the moment and it is a travesty that we can't... Our observing system is inadequate" weinig te kneden is.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is hetzelfde als met Zeitgeist. Ook dat was zo'n hype. Er stonden wel aardige dingen in, maar in die sensatiezucht om het Christendom te degraderen tot een simpele leentjebuurreligie zonder eigen originele ideeën gingen mensen plotseling alle vergelijkingen heel erg serieus nemen en werd alle nuance overboord gekieperd.
Dat het Christendom immers niet meer is dan dat is voor een deel zo klaar als een klontje, er moet alleen even wat gekneden worden in de informatie om die conclusie te kunnen trekken. Ik heb zo het idee dat hier hetzelfde aan de hand is.
Geef haus even tijd. Dan lukt het hem vast wel.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:28 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik denk dat er aan "The fact is that we can't account for the lack of warming at the moment and it is a travesty that we can't... Our observing system is inadequate" weinig te kneden is.
Het deed me nogal aan dit soort zaken denken.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:28 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik denk dat er aan "The fact is that we can't account for the lack of warming at the moment and it is a travesty that we can't... Our observing system is inadequate" weinig te kneden is.
quote:"Undeniably, the fossil record has provided disappointingly few gradual series. The origins of many groups are still not documented at all." (Futuyma, D., Science on Trial: The Case for Evolution, 1983, p. 190-191)
"There is still a tremendous problem with the sudden diversification of multi-cellular life. There is no question about that. That's a real phenomenon." (Niles Eldredge)
"The main problem with such phyletic gradualism is that the fossil record provides so little evidence for it. Very rarely can we trace the gradual transformation of one entire species into another through a finely graded sequence of intermediary forms." (Gould, S.J. Luria, S.E. & Singer, S., A View of Life, 1981, p. 641)
"Species that were once thought to have turned into others have been found to overlap in time with these alleged descendants. In fact, the fossil record does not convincingly document a single transition from one species to another." (Stanley, S.M., The New Evolutionary Timetable: Fossils, Genes, and the Origin of Species, 1981, p. 95)
Ach gut. Als Wouter Bos gehackte gegevens gebruikt om zwartspaarders op te sporen mag het wel. Hypocriet kutkabinet is het ook.quote:
Das mooi.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het deed me nogal aan dit soort zaken denken.
[..]
Ja het is mooi dat de originele emails ook beschikbaar zijn, want die bieden dus de context waaruit blijkt dat al die quotemines wel meevallen. Dan nog mis je een stuk context dat resulteert in de conclusie dat een referentie naar 'trick' wordt geïnterpreteerd als een of ander oplichterstruukje.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:44 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Das mooi.
Enkel zijn de originele emails ook bekend waaruit men kan concluderen dat er niet met zinnen is gespeeld. Dat er bijvoorbeeld zinnen her en der opnieuw achter elkaar geplaatst zijn zodat het lijkt alsof.
Tenzij je beweerd dat al die emails compleet herschreven of verzonnen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |