Per ongeluk zelfde als je modem?quote:Op maandag 23 november 2009 20:20 schreef VincentvanGogh het volgende:
Het moet idd zijn 192.168.0.1 en als ik dat doe dan zegt ie: De webpagina kan niet weergegeven worden. Wat is er dan aan de hand?
Het IP adres kan gewijzigd zijn.quote:Op maandag 23 november 2009 20:44 schreef VincentvanGogh het volgende:
Onderkant van router geeft aan: IP adres is 192.168.0.1... dan doe ik toch niets fout?
Dat gaat in Vista exact hetzelfde.quote:Op maandag 23 november 2009 20:13 schreef VincentvanGogh het volgende:
start --> run --> cmd --> enter
ipconfig/all --> enter
Dan kijken bij default gateway, bv 192.168.1.1 of iets dergelijks.
Dat ipadres inkloppen in je webbrowser en maar hopen dat er geen wachtwoord op zit
Wie kan mij deze stappen eenvoudig vertalen in Vista-termen? Ik ga eerst naar start en dan?
Als dat het geval is, en niet meer te achterhalen (of niet makkelijk) dan kun je je router meestal resetten door bijvoorbeeld de power knop een tijdje ingedrukt te houden. (Factory settings)quote:
Het is juist wel makkelijk te achterhalen, aangezien het adres van je router ook de (default) gateway voor je pc is....quote:Op maandag 23 november 2009 20:51 schreef Q.E.D. het volgende:
Als dat het geval is, en niet meer te achterhalen (of niet makkelijk) dan kun je je router meestal resetten door bijvoorbeeld de power knop een tijdje ingedrukt te houden. (Factory)
Je krijgt toch de default gateway die is ingevuld? Dan kan het dus ook de verkeerde zijn, toch?quote:Op maandag 23 november 2009 20:56 schreef Cothen het volgende:
[..]
Het is juist wel makkelijk te achterhalen, aangezien het adres van je router ook de (default) gateway voor je pc is....
Als het de verkeerde zou zijn, zou TS niet eens kunnen internetten.quote:Op maandag 23 november 2009 21:01 schreef Q.E.D. het volgende:
Je krijgt toch de default gateway die is ingevuld? Dan kan het dus ook de verkeerde zijn, toch?
Er is mij een hoop onduidelijk over de situatie van TS.quote:Op maandag 23 november 2009 21:02 schreef Cothen het volgende:
[..]
Als het de verkeerde zou zijn, zou TS niet eens kunnen internetten.
Je krijgt idd de gateway die is ingevuld te zien of de gateway die middels DHCP is toegewezen.
Mits de router niet de modem als DHCP server gebruikt... Dan is je modem de gatewayquote:Op maandag 23 november 2009 20:56 schreef Cothen het volgende:
[..]
Het is juist wel makkelijk te achterhalen, aangezien het adres van je router ook de (default) gateway voor je pc is....
Dan kom je nog steeds in een webinterface terrecht...quote:Op donderdag 26 november 2009 15:47 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Mits de router niet de modem als DHCP server gebruikt... Dan is je modem de gateway.
Niet per se, ik ken modems waar dit op een heel ander IP gaat dan de gateway (Wanadoo Livebox, UPC modem, om er maar 2 te noemen)quote:Op donderdag 26 november 2009 16:45 schreef folie het volgende:
[..]
Dan kom je nog steeds in een webinterface terrecht...
Als je in vista geen uitvoeren/run hebt kan je ook winkey+r gebruiken...
Dat zijn kabelmodems, die geven maar 1 IP uit...quote:Op donderdag 26 november 2009 16:56 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Niet per se, ik ken modems waar dit op een heel ander IP gaat dan de gateway (Wanadoo Livebox, UPC modem, om er maar 2 te noemen)
Dan doe je gewoon wat in je post staat. Misschien eerst uitproberen voordat je gaat vragen?quote:Op maandag 23 november 2009 20:13 schreef VincentvanGogh het volgende:
Hoe log in op mijn router, Fokkers? Zag dat deze vraag al vaker gesteld is en dan was dit het antwoord:
start --> run --> cmd --> enter
ipconfig/all --> enter
Dan kijken bij default gateway, bv 192.168.1.1 of iets dergelijks.
Dat ipadres inkloppen in je webbrowser en maar hopen dat er geen wachtwoord op zit
Wie kan mij deze stappen eenvoudig vertalen in Vista-termen? Ik ga eerst naar start en dan?
Duidelijk gevalletje klok, klepel.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:45 schreef folie het volgende:Dat zijn kabelmodems, die geven maar 1 IP uit...
Dan slaat het nergens op om een router zonder dhcp in je huis te hebben...
Daar verleng je dan alleen de kabel mee....
Bij de livebox kan het ook op het gatewayadres, maar ook op een zgn alias adres.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:56 schreef RvLaak het volgende:
Niet per se, ik ken modems waar dit op een heel ander IP gaat dan de gateway (Wanadoo Livebox, UPC modem, om er maar 2 te noemen)
quote:Op donderdag 26 november 2009 21:52 schreef Cothen het volgende:
[..]
Duidelijk gevalletje klok, klepel.
Hier in huis gebruik ik een router zonder DHCP en DNS.
Vrijwel elke pc heeft hier een vast ip-adres, voor mijn wireless devices heb ik een ander doosje staan die voor DCHP speelt.
DNS komt ook weer uit een ander doosje.
Gastquote:Op vrijdag 27 november 2009 14:24 schreef folie het volgende:
[..]
![]()
Nice je eigen onkunde op iemand anders projecteren...
Er draait ergens een dhcp server je internet moet namelijk verdeeld worden...
Je vaste IP moet wel geaccepteerd worden door je gateway, dus of je modem krijgt meerdere IP's binnen (DHCP server) of iets staat je toe, in waarschijnlijk de 192.168 of 10.0 range, IP adressen toe te wijzen (DHCP server)...
Wanadoo was ADSLquote:Op donderdag 26 november 2009 20:45 schreef folie het volgende:
[..]
Dat zijn kabelmodems, die geven maar 1 IP uit...
Dan slaat het nergens op om een router zonder dhcp in je huis te hebben...
Daar verleng je dan alleen de kabel mee....
statische IP adressenquote:Op vrijdag 27 november 2009 14:28 schreef Bart het volgende:
[..]
Gast
Je kan toch gewoon zelf IP's toewijzen aan al je apparaten, dan heb je dus geen DHCP-server nodig om IP's toe te wijzen. Je router krijgt gewoon een IP-adres van je provider toegewezen.
Joh doe het gewoon eens...quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:28 schreef Bart het volgende:
[..]
Gast
Je kan toch gewoon zelf IP's toewijzen aan al je apparaten, dan heb je dus geen DHCP-server nodig om IP's toe te wijzen. Je router krijgt gewoon een IP-adres van je provider toegewezen.
DHCP != routerquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:12 schreef folie het volgende:
[..]
Joh doe het gewoon eens...
Zet je modem als die DHCP heeft op bridge... en ram een switch tussen je computers en wijs ze statische IP adressen toe... Internetse
Iets moet toch weten welk pakketje naar welke computer moet? Een dhcpserver hoeft geen IP adressen uit te delen omtoch als DHCPserver te functioneren...
Euh, volgens mij is dat juist de definitie van een DHCP server.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:12 schreef folie het volgende:
[..]
Een dhcpserver hoeft geen IP adressen uit te delen omtoch als DHCPserver te functioneren...
quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:41 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Euh, volgens mij is dat juist de definitie van een DHCP server.
Lees je nog eens goed in in het verschil tussen NAT en DHCPquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:12 schreef folie het volgende:
Iets moet toch weten welk pakketje naar welke computer moet?
Dat is juist het enige wat een DHCP-server doetquote:Een dhcpserver hoeft geen IP adressen uit te delen omtoch als DHCPserver te functioneren...
Dude, hij heeft het over een router. NAT is slechts een protocol wat een router wel of niet ondersteund. Een router is, zeg maar, de verkeersgeleider binnen het netwerkverkeer. Die bepaald welk pakketje waar heen gaat (/dev/null is ook een bestemming)quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:44 schreef Bart het volgende:
[..]
Lees je nog eens goed in in het verschil tussen NAT en DHCP
Een ander van onkunde beschuldigen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nee, hij heeft het over een dhcp-server. Verder beweert ie dat een router zonder dhcp-server geen mogelijkheid biedt tot internet.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:46 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dude, hij heeft het over een router. NAT is slechts een protocol wat een router wel of niet ondersteund. Een router is, zeg maar, de verkeersgeleider binnen het netwerkverkeer. Die bepaald welk pakketje waar heen gaat (/dev/null is ook een bestemming)
Wat is daar nou weer mis meequote:Op vrijdag 27 november 2009 14:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
statische IP adressen, muv de server...
NAT = Network Address Translation. Simpelweg het vervangen van het interne IP adres met het externe IP adres in je data pakketje door de NAT server (vaak de router).quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:49 schreef Bart het volgende:
[..]
Nee, hij heeft het over een dhcp-server. Verder beweert ie dat een router zonder dhcp-server geen mogelijkheid biedt tot internet.
NAT zorgt ervoor dat de juiste data op de juiste pc aankomt. Faalhaas folie denkt dat geregeld wordt door een DHCP-server.
In hele kleine netwerken, niets. In grotere netwerken, is het ontzettend arbeidsintensief. Ik onderhoud momenteel zo'n 1500 PC's. Daar wil ik om de dooie dood geen statische IP adressen op hebben.quote:
Volgens mij beweerd hij dat je internet niet gaat werken met statische private IP nummers icm een modem die bridged staat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:49 schreef Bart het volgende:
[..]
Nee, hij heeft het over een dhcp-server. Verder beweert ie dat een router zonder dhcp-server geen mogelijkheid biedt tot internet.
NAT zorgt ervoor dat de juiste data op de juiste pc aankomt. Faalhaas folie denkt dat geregeld wordt door een DHCP-server.
En wat staat er in die link van jou?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:51 schreef RvLaak het volgende:
[..]
NAT = Network Address Translation. Simpelweg het vervangen van het interne IP adres met het externe IP adres in je data pakketje door de NAT server (vaak de router).
Oftewel, NAT zorgt ervoor dat de data weer terugkomt bij de pc waar het heen moest.quote:In the reverse communications path, responses are mapped back to the originating IP address using the rules ("state") stored in the translation tables.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:55 schreef KroodjeBip het volgende:
[..]
Volgens mij beweerd hij dat je internet niet gaat werken met statische private IP nummers icm een modem die bridged staat.
Kortom, zonder dhcp zou je internet niet werken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:24 schreef folie het volgende:
In grote netwerken is static ip niet praktisch. Thuis gebruik ik een combinatie, mijn eigen pc's hebben een static IP, maar DHCP staat wel aan dus als er mensen op bezoek zijn, dan krijgen ze automatisch een IP toegewezen. Overigens wel volgens static DHCP, dezelfde mensen krijgen dus wel telkens hetzelfde IP.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
In hele kleine netwerken, niets. In grotere netwerken, is het ontzettend arbeidsintensief. Ik onderhoud momenteel zo'n 1500 PC's. Daar wil ik om de dooie dood geen statische IP adressen op hebben.
In mijn thuis-netwerk komen regelmatig IP machines van buitenaf (vrienden met laptops, etc). Die wil ik ook niet elke keer een IP adres toe moeten wijzen. En ja, ik ben lui
quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:12 schreef folie het volgende:
Een dhcpserver hoeft geen IP adressen uit te delen omtoch als DHCPserver te functioneren...
Logischquote:Op vrijdag 27 november 2009 17:06 schreef Bart het volgende:
[..]
In grote netwerken is static ip niet praktisch. Thuis gebruik ik een combinatie, mijn eigen pc's hebben een static IP, maar DHCP staat wel aan dus als er mensen op bezoek zijn, dan krijgen ze automatisch een IP toegewezen. Overigens wel volgens static DHCP, dezelfde mensen krijgen dus wel telkens hetzelfde IP.
Ook in grote netwerken worden statics gebruikt hoor, maar niet uistluitend.quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:06 schreef Bart het volgende:
[..]
In grote netwerken is static ip niet praktisch. Thuis gebruik ik een combinatie, mijn eigen pc's hebben een static IP, maar DHCP staat wel aan dus als er mensen op bezoek zijn, dan krijgen ze automatisch een IP toegewezen. Overigens wel volgens static DHCP, dezelfde mensen krijgen dus wel telkens hetzelfde IP.
Dat geldt wel als je over Dynamic NAT praat; een static NAT zal ten alle tijden de traffic die op poort x binnen komt doorsturen naar de machine met IP-nummer yy.yy.yy.yy; ongeacht of dat voort komt uit een request of niet. In een dynamic NAT zal de traffic die n.a.v. een request terug komt worden door gelaten, en alle traffic die niet uit een request komt worden geblokkeerd.quote:Op vrijdag 27 november 2009 17:04 schreef Bart het volgende:
[..]
En wat staat er in die link van jou?
[..]
Oftewel, NAT zorgt ervoor dat de data weer terugkomt bij de pc waar het heen moest.
quote:
quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:24 schreef folie het volgende:
[..]
Dit is toch by far de mooiste bewering in 't topic tot nu toequote:Kortom, zonder dhcp zou je internet niet werken.
Ah, je hebt er dus verstand van... Leg jij dan maar eens mijn netwerk uit:quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:24 schreef folie het volgende:
Nice je eigen onkunde op iemand anders projecteren...
quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:59 schreef Cothen het volgende:
[..]
Ah, je hebt er dus verstand van... Leg jij dan maar eens mijn netwerk uit:
[ afbeelding ]
Dat is een erfenis van een telfout bij het leggen van utp-kabels door mijn huis. Mijn ADSL modem staat in de woonkamer, terwijl de rest van de netwerkapparatuur elders staat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:18 schreef kroegtijger het volgende:
waarom heb je nou je laptop in de DMZ staan??
ah, ok....dat klinkt op zich logisch jaquote:Op vrijdag 27 november 2009 20:23 schreef Cothen het volgende:
[..]
Dat is een erfenis van een telfout bij het leggen van utp-kabels door mijn huis. Mijn ADSL modem staat in de woonkamer, terwijl de rest van de netwerkapparatuur elders staat.
Er had dus een extra kabel naast de kabel van het modem naar de router getrokken moeten worden, maar die is er dus niet. daarom zit mijn laptop in de DMZ als ik hem met een draad aansluit in de woonkamer.
F*ck me... ja je kan natuurlijk zelf statisch een IP op je computer rammen (good for you) maar dan heb je echt nul redundancy... Als je statische IP's instelt gebruik dan static allocation in je DHCP server...quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:59 schreef Cothen het volgende:
[..]
Ah, je hebt er dus verstand van... Leg jij dan maar eens mijn netwerk uit:
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |