De voorstellen van PVDA, SP, etc zijn allemaal nog veel gematigder. Dat 'acute afschaffen' is iets waar het CDA mee gaat dreigen als iemand het woord beperken van de HRA in zijn mond neemt.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:28 schreef Allantois het volgende:
Oke, stel dat de HRA wordt afgeschaft, wat voor scenarios zijn er te bedenken?
- Acute afschaffing voor iedereen: dan zakken de huizenprijzen, zal niemand zijn huis kunnen verlaten cq kunnen verhuizen? Of wel? Moeten de banken dan de hypotheken veranderen?
- Acute afschaffing voor nieuwe hypotheken: dan zakken de huizenprijzen ook, want niemand kan meer een huis kopen. Maar dan hoeven de banken de hypotheken niet aan te passen voro de bestaande hypotheken.
- Geleidelijke afschaffing naar 0: geen idee wat het effect is.
- Aanpassing al naar gelang de financiele draagkracht: per belastingschaal een bepaald percentage aftrek (30: volledig, 40: 50%, 50: nul?)
Ik ben in ieder geval voor geleidelijke afschaffing voor nieuwe hypo's. Anders worden huidige bezitters driedubbel genaaid.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:28 schreef Allantois het volgende:
- Acute afschaffing voor iedereen: dan zakken de huizenprijzen, zal niemand zijn huis kunnen verlaten cq kunnen verhuizen? Of wel? Moeten de banken dan de hypotheken veranderen?
- Acute afschaffing voor nieuwe hypotheken: dan zakken de huizenprijzen ook, want niemand kan meer een huis kopen. Maar dan hoeven de banken de hypotheken niet aan te passen voro de bestaande hypotheken.
- Aanpassing al naar gelang de financiele draagkracht: per belastingschaal een bepaald percentage aftrek (30: volledig, 40: 50%, 50: nul?)
Ik denk het niet. Het voordeel van de HRA is dat het denivellerend werkt, dat is het belang dat de VVD aanhang er bij heeft.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:22 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat, maar er speelt ook iets anders mee:
Als je voor de vrije markt bent, ben je ook voor minder regels op de huizenmarkt en voor lagere belastingen.
Stel nu dat er een accoord op tafel komt voor een lagere inkomstenbelasting, bijv een vlaktaks van 30% (ik noem maar even wat) in ruil voor een geleidelijke afschaffing van de HRA. Zou de VVD accoord gaan? Ik denk het wel.
Oh? Zijn er al concrete plannen dan? Als je Bos hoort dan zal het pas tijdens de volgende regeerperiode echt aangepakt worden. De kans dat de PvdA dan regeert is zeer klein. En met een geleidelijke afschaffing van de HRA komt er ruimte voor lagere inkomstenbelastingen. Maar het is logischer om dan de laagste belastingschijf wat te verlagen zodat iedereen er van profiteert.quote:Maar dat gebeurt niet. Met de PVDA aan het roer wordt de HRA afgeschaft zonder dat je er als huiseigenaar iets voor terug krijgt.
Vreemde gevolgtrekking op basis van loze aannamesquote:Zo wordt er gewoon nog meer geld bij je weggeschraapt om de plannen van de PVDA (bijv.) te financieren. En zo ontstaat dus een padstelling die zorgt voor de problemen rondom de huizenmarkt. Het zit letterlijk op slot.
Frank Kalshoven had in de Volkskrant wel een aardige suggestie naar aanleiding van een boekje van iemand maar kan het zo niet terugvinden hier komt het op neer. Ga alle hypotheken fiscaal als lineaire hypotheken beschouwen. Zo stimuleer je het aflossen maar maak geen al te grote brokken op de huizenmarkt.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:28 schreef Allantois het volgende:
Fijn als je dan net een spaarhypotheek hebt afgesloten en geen geld hebt om meer af te lossen dan dat je al spaart.quote:Op vrijdag 20 november 2009 08:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Frank Kalshoven had in de Volkskrant wel een aardige suggestie naar aanleiding van een boekje van iemand maar kan het zo niet terugvinden hier komt het op neer. Ga alle hypotheken fiscaal als lineaire hypotheken beschouwen. Zo stimuleer je het aflossen maar maak geen al te grote brokken op de huizenmarkt.
Ach er zijn altijd overgangsregelingen. Het was aardig onderbouwd maar ik kan het zo niet meer vinden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 08:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Fijn als je dan net een spaarhypotheek hebt afgesloten en geen geld hebt om meer af te lossen dan dat je al spaart.
Ik spaar al voor onderhoud, als ik dat geld voor aflossen ga gebruiken heb ik over 30 jaar een afgelost krot
De HRA is één van de oorzaken voor de huidige prijzen. De grootste prijs opdrijver in deze is nog wel de overdrachtsbelasting. Als iemand zijn huis verkoopt wil hij ze hypotheek eruit hebben, en zal dus minimaal de toenmalige verkoopprijs + overdrachtsbelasting + extra winst voor zijn huis vragen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 01:19 schreef MaGNeT het volgende:
De HRA kan wat mij betreft wel opdoeken, het is volstrekt onnodig en drijft de huisprijzen op.
Blijft echter wel dat je het stapsgewijs zal moeten doen, anders kunnen velen (waaronder ik) hun huis wel weer verkopen en dan blijft zowel de eigenaar als de bank met een grote schuld zitten.
En aangezien ik er net 8 weken woon, lijkt me dat ook nog wat voortijdig...
Denk dat dit je stevig tegen gaat vallen. Als er geen voorzieningen meer zijn durven ook veel minder mensen risico's meer te nemen. Is erg slecht voor je economie.quote:Op vrijdag 20 november 2009 08:23 schreef Revolution-NL het volgende:
Gaan we dan nu eindelijk alle subisidies en toeslagen afschaffen? Lijkt me wel zo sociaal en dan kan de inkomsten belasting max 20% worden. Moet jij opletten hoe de economie zal groeien. Laat mensen weer zelf zeggenschap krijgen over hun geld!
Volgens mij is bij 9 van de 10 verkochte huizen de overige winst een stuk groter dan die overdrachtsbelasting. Het is nu even een paar jaar anders maar voor die tijd had je de overdrachtsbelasting binnen 2 of 3 jaar terugverdiend en mensen wonen vaak minstens 5 jaar in een koophuis...quote:Op vrijdag 20 november 2009 08:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De HRA is één van de oorzaken voor de huidige prijzen. De grootste prijs opdrijver in deze is nog wel de overdrachtsbelasting. Als iemand zijn huis verkoopt wil hij ze hypotheek eruit hebben, en zal dus minimaal de toenmalige verkoopprijs + overdrachtsbelasting + extra winst voor zijn huis vragen.
Schaf de overdrachtsbelasting daarom zsm af. Het word dan tevens weer aantrekkelijk om bij het wisselen van baan dicht bij je werk te gaan wonen wat weer ten goede komt aan de file druk.
De VVD is ook in geen enkel opzicht liberaal, de VVD is conservatief. Dat liberalisme is een verkooppraatje om het geld daar te conserveren waar het zit. In feite bepaalt de VVD voor mij dat ik een groot deel van mijn inkomen in een koophuis moet steken, als ik wil huren en mijn geld in een boot wil steken wordt ik fiscaal enorm gepakt.quote:Op donderdag 19 november 2009 22:45 schreef Allantois het volgende:
Nou is de VVD de enige die altijd in het nieuws wordt genoemd als felle tegenstander van de hypotheekrente aftrek. Maar de VVD is toch een partij van vrijheid en marktwerking (NS, KPN, eletriek, gasunie, zorgsysteem)? Nu is de hypotheekrente het toonbeeld van overheidsbemoeienis en marktremming met eigenlijk een verkapte vorm van koopsubsiede.
Natuurlijk is de VVD ook een partij van de portomonnee van met name de rijken en dat is de groep die met name profiteert van de hypotheekrenteaftrek. Maar hoe kan een partij zijn grondbeginselen nu zo opzij schuiven ten behoeve van louter en alleen de portomonee?
In mijn tijd als lid van de VVD was dit zoals Sneakypete schreef bespreekbaar binnen de VVD. Het is dan ook alleen maar bespreekbaar als er wat anders tegenover staat, mensen 400 - 600 per maand meer laten betalen (en dan hebben we het gewoon over modale gezinnen) kan gewoon niet dat gaat namelijk pas echt marktverstorend werken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 08:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Het voordeel van de HRA is dat het denivellerend werkt, dat is het belang dat de VVD aanhang er bij heeft.
Idd het betekend gewoon dat de belasting druk voor een modaal gezin met en tientallen procenten toeneemt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:36 schreef Chewie het volgende:
[..]
In mijn tijd als lid van de VVD was dit zoals Sneakypete schreef bespreekbaar binnen de VVD. Het is dan ook alleen maar bespreekbaar als er wat anders tegenover staat, mensen 400 - 600 per maand meer laten betalen (en dan hebben we het gewoon over modale gezinnen) kan gewoon niet dat gaat namelijk pas echt marktverstorend werken.
Volgens is de VVD tegen een hoge belastingdruk.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Als overheidsbemoeienis de VVD goed uitkomt, dan mag het natuurlijk.
Waar lees je dat nu weer of heb je gewoon weer eens niks te zeggen en geef je de VVD maar weer de schuld van decennia lang wanbeleid van sociaal democraten en christen democraten?quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Als overheidsbemoeienis de VVD goed uitkomt, dan mag het natuurlijk.
De VVD is de partij die het geld bij zwaksten wil weghalen en het bij de rijksten wil brengen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Volgens is de VVD tegen een hoge belastingdruk.
De VVD heeft meegeregeerd, dus wat dat betreft ook een verantwoordelijkheid...quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waar lees je dat nu weer of heb je gewoon weer eens niks te zeggen en geef je de VVD maar weer de schuld van decennia lang wanbeleid van sociaal democraten en christen democraten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |