abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75018923
quote:
Op donderdag 26 november 2009 13:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vanavond op SBS6 in Hart van Nederland trouwens aandacht voor de petitie van http://www.kilometerheffing-nee.nl/ die al 20.000 steunbetuigingen heeft ontvangen.

Complimentje voor SBS gezien dat de eerste is van de mainstream media die er aandacht aan gaat besteden.
Aantal ontvangen steunbetuigingen Totaal: 19115

Volgens de site zelf tenminste

Heb zelf natuurlijk al getekend
pi_75023072
Redonzeprivacy.nl staat nu op 4072
pi_75024406
Zometeen gaat het debat met Eurlings verder... Kilometerheffing zal wederom onderwerp worden, verwacht men.
pi_75028065
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75031742
quote:
Op donderdag 26 november 2009 16:35 schreef RvLaak het volgende:
Zometeen gaat het debat met Eurlings verder... Kilometerheffing zal wederom onderwerp worden, verwacht men.
Wat een gladjakker is die Eurlings toch.
  donderdag 26 november 2009 @ 20:49:07 #282
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75032637
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75032710
wat een pauper is die gast van de PVV toch, nu bij het debat.
pi_75032761
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:49 schreef Hukkie het volgende:
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
"U slaat nog geen deuk in een pakje boter" x 3.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:02:10 #285
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_75033137
quote:
Op woensdag 25 november 2009 20:33 schreef AchJa het volgende:
Volgens Slob vermengt De Telegraaf nieuws en commentaar. Dat is volgens hem al opmerkelijk,
Heeft die Slob de afgelopen 400 jaar onder een steen geleefd? Als 1 krant sterk is in het kleuren van nieuws naar hun eigen gading is het de Telegraaf wel, je kan alles van ze zeggen maar niet dat ze bepaald neutraal zijn, en nou maar janken op die krant.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_75034273
Dit is toch niet te geloven.. Een miljardenverslindende operatie in deze crisistijd. En wij moeten geloven dat het is om tot een eerlijker verdeling van de kosten voor het wegennet te komen.
Dat betekent ofwel dat het vet geld gaat opleveren, dus rijden wordt helemaal niet goedkoper.
Ofwel het gaat om iets anders. Dit is in combinatie met alle andere privacybeperking van de laatste tijd niet zo'n vreemde gedachte..
En die Eurlings noemt het 'indianenverhalen' en 'bangmakerij' .. Nou je moet wel heel naïef zijn om daar in te tuinen..
  donderdag 26 november 2009 @ 21:27:29 #287
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75034284
Eurlings: 'Ik denk dat mijn verhaal sterk genoeg is om de mensen te overtuigen'.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75034503
Wat feiten uit de Elsevier van afgelopen vrijdag:

quote:
1. De investeringen in in satellieten en elektronische systemen kosten ongeveer 3 miljard.
2. De Incassokosten bedragen jaarlijks 900 miljoen per jaar.
3. Provincies gaan een "ingezetenbelasting" invoeren om de afschaffing van de wegenbelasting te compenseren. Hierdoor gaan de kosten voor de burger alsnog omhoog!
4. Er wordt verwacht dat er 350.000 bezwaarschriften per jaar door automobilisten worden verstuurd. Al deze bezwaarschriften moeten worden behandeld door ambtenaren, die aan de economie worden onttrokken en daardoor geen bijdrage leveren aan de economie, sterker nog, ze moeten worden betaald door de belastingbetaler.
5. Minister Eurlings verwacht 4.700 rechtzaken per jaar.
Dat wordt een leuke bende die kilometerheffing
pi_75034760
Ik kwam een goed artikel van 5 jaar oud op het net tegen. Weliswaar wel oud artikel maar stonden goede punten in.
quote:
Waarom de kilometerheffing geen oplossing maar een probleem is[

Kim Winkelaar 11 februari 2003

De PvdA is nog geen twee weken terug van weggeweest, en een oud stokpaardje komt weer bovendrijven: de kilometerheffing. Het plan klinkt even sociaal als rechtvaardig, veelrijders gaan méér betalen, en mensen die slechts af en toe rijden gaan minder betalen. En dit alles met als doel de files op te lossen. Wie er even wat langer over nadenkt ziet in dat dit plan nooit zal bijdragen aan het verkorten van de files, en eerder problemen veroorzaakt dan oplost.

De file: de beste remedie tegen de file
Het idee achter de kilometerheffing is simpel: maak het autorijden duurder, en meer mensen zullen naar een alternatief gaan zoeken. Helaas, de beste remedie tegen files is de file zelf.
Iemand met een modaal inkomen verdient ongeveer 10 Euro per uur. Als hij 's ochtends en 's avonds een half uurtje in de file staat betaalt hij dus al ¤10,--. Dit is meer dan welke kilometerheffing dan ook in rekening brengt. Blijkbaar is het file-leed minder erg dan de alternatieven, als die er al zijn.

De plannenmakers gaan er van uit dat die alternatieven er wél zijn, en dat er dus mensen bestaan die vrijwillig kiezen voor het filerijden. Ik heb een hoop automobilisten gesproken, maar heb er nog niet één ontmoet die echt een alternatief had, en desondanks in de file ging staan. Autorijden is nu eenmaal, zoals economen dat zeggen, in-elastisch. Met andere woorden: de prijs is vrijwel niet van invloed op het gebruik.

Accijnzen
Daarnaast hebben we natuurlijk al een vorm van kilometerheffing, te weten de brandstofaccijnzen plus de BTW over die accijnzen. Het mooie van accijnsheffing is dat deze kilometerheffing veel rechtvaardiger is voor iedereen. Stilstaan in de file kost namelijk brandstof, ook al rijdt je geen kilometer. De file-rijders worden hierdoor meer belast dan mensen die niet in de file staan. Een vaste heffing per kilometer biedt dit voordeel niet. Of je nu een half uur doet over een stuk van 10 kilometer of een uur, de heffing blijft gelijk.
Accijnzen bieden tevens voordeel aan bezitters van zuinige auto's, en aan mensen die proberen zuinig te rijden. Hardrijders worden extra belast door hun hogere brandstofverbruik, de bezitter van een Bentley betaalt meer belasting dan de bezitter van een Suzuki Alto.

Het enige nadeel aan de accijnsheffing is dat het door de overheid niet stelselmatig verhoogd kan worden. Het wordt dan namelijk voordeliger om over de grens in Duitsland of België te tanken, en dat zou ten koste gaan van de rijksbegroting. Een kilometerheffing is onafhankelijk van de buurlanden te verhogen, en daarmee voor de overheid een prettig instrument. Maar juist dát argument wordt in Den Haag niet gebruikt ter verdediging van de kilometerheffing.

Houderschapsbelasting
Een onderdeel van de plannen is om het bezit van de auto goedkoper te maken door middel van het (gedeeltelijk) afschaffen van de houderschapsbelasting. Daarnaast kan de BPM-belasting opgeheven worden. Dit klinkt wederom sympathiek, maar zal ongetwijfeld problemen geven.

Auto's worden straks niet alleen goedkoper, ook de vaste lasten zullen flink dalen. Deze twee maatregelen gecombineerd betekenen vrijwel automatisch dat er meer gezinnen zullen komen die twee of meer auto's gaan bezitten. Altijd handig, zo'n tweede auto voor de deur. Een goedkoop tweedehandsje voor moeders komt eenvoudig binnen bereik zodra de vaste lasten minder worden. De gevolgen laten zich raden.

Ten eerste zullen hierdoor de toch al overbelaste woonwijken geconfronteerd worden met extra parkeerproblemen. Ten tweede zorgt dit ervoor dat er een hoop extra onervaren automobilisten op de weg komen. Mensen die normaal zelden een auto besturen zullen nu toch zo af en toe de weg opgaan. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
Bovendien legt dit een bom onder het initiële doel van de kilometerheffing: het terugdringen van de files.

De meeste files ontstaan zodra de weersomstandigheden slecht zijn. Regen en sneeuw zijn veroorzakers van veel file-leed. En juist tijdens dit soort weersomstandigheden is het niet prettig om in een koud en nat bushokje te staan, of om op de fiets naar een tochtig station te moeten en daar op een vertraagde trein te wachten. Veel mensen doen dit echter noodgedwongen, aangezien men geen auto heeft.
Het verhoogde auto-bezit dat zal ontstaan dankzij de afschaffing van de houderschapsbelasting en BPM zal veel mensen juist op dagen met slecht weer de auto in jagen. Precies op de dagen dat de files al zoveel langer dan normaal zijn.

Armoedeval
Een bekend probleem rond de werkloosheid is de zogenaamde armoedeval. Als iemand gaat werken vervallen er een hoop voordelen waar hij als uitkeringstrekker van kon genieten. Hierdoor is het voor veel mensen niet lonend om te gaan werken. Door de kilometerheffing zal dit probleem in veel gevallen erger worden. Als een werkloze een baan kan krijgen in een andere stad dan worden de reiskosten voor hem hoger door de kilometerheffing. Het gevolg zal zijn dat hij maar bedankt voor de eer, en thuis op de bank blijft zitten op zoek naar een baan die dichter bij huis ligt.
Er zijn bijvoorbeeld vele Friezen die dagelijks op en neer pendelen naar Amsterdam om daar te werken. Voor velen van hen zal de kilometerheffing betekenen dat ze er verstandiger aan doen om gewoon thuis te blijven.

Werknemers die nu dicht bij huis werken, maar een flinke positieverbetering kunnen realiseren door een baan te accepteren bij een bedrijf dat verder weg gevestigd is zullen ook wel 2 keer nadenken. De kosten/baten verhouding verschuift doordat de reiskosten hoger worden. Dit zal op termijn extra werkloosheid opleveren.

Werkgevers
Ook werkgevers worden de dupe. Veel personeel zal de kilometerheffing opvoeren op de maandelijkse onkostendeclaratie. Het gevolg is dat de kosten voor de werkgever stijgen. Dit kan hij oplossen door minder personeel aan te nemen, of door zijn prijzen te verhogen. Beide oplossingen zijn slecht voor de economie. Dat een verslechterende economie zorgt voor minder files betekent wel dat het kilometerheffingsplan via een omweg alsnog resultaat kan boeken, maar of dat nu iets is om trots op te zijn?

Bureaucratie
Eén van de belangrijke thema's in de afgelopen verkiezingsstrijd was het terugdringen van de bureaucratie. Deregulering, in Haagsch jargon. Een kilometerheffing is volledig in strijd met dit streven. Om van ieder voertuig kilometerstanden bij te houden geeft een gigantische hoeveelheid administratief werk. Nu kan dat natuurlijk allemaal met slimme technieken worden opgelost. Er wordt al gesproken over een black-box in iedere auto, plaatsbepaling via satelliet en/of GSM, enzovoort.
Maar het nadeel van techniek is dat het al dan niet moedwillig gesaboteerd kan worden. Een beetje aluminiumfolie rond de antenne van uw black-box, en u bent onzichtbaar voor de bureaucraten. Per ongeluk 220 volt op het boxje, en helaas, het functioneert niet meer.
Dit dient allemaal administratief verwerkt en gecontroleerd te worden. De techniek zal betaald moeten worden, de ambtenaren die de werking van het systeem in de gaten houden dienen salaris te ontvangen, en zo worden er miljarden weggegooid aan technieken en oplossingen die nergens toe dienen, en zonder resultaat zullen blijven.

Privacy en moraal
Als laatste punt is er nog de moraal. Dat automobilisten betalen voor het onderhoud en eventuele uitbreidingen van het wegennet lijkt niet meer dan logisch. Maar het huidige wegennet is door de automobilisten als talloze keren betaald. In hoeverre is de overheid gerechtigd om iets dat al betaald is nogmaals in rekening te brengen?

Daarnaast dient van iedere automobilist exact bijgehouden te worden waar en wanneer hij rijdt, dit is uiteraard een goudmijn voor justitie. Er dient echter een zeer zorgvuldig debat over de privacy gevoerd te worden voordat dit soort systemen daadwerkelijk landelijk ingevoerd worden. George Orwell had het immers niet mooier kunnen bedenken.

Conclusie

De kilometerheffing heeft zo weinig voor- en zoveel nadelen dat het een wonder is dat men er überhaupt serieus over praat. Het plan zal de files niet korter maken, de verkeersveiligheid verslechteren, de economie aantasten en de werkloosheid doen stijgen. Niet één burger zal er echt op vooruit gaan, het zijn slechte politici die zich met deze plannen kunnen wentelen in hun toegenomen macht over de burger. Iedere volksvertegenwoordiger die die titel eer wil aandoen dient zich dan ook met hand en tand te verzetten tegen dit plan.
pi_75034814
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:49 schreef Hukkie het volgende:
Tsja mee eens. Eurlings blijft maar hameren op zijn rekenmodellen waarbij 50% van de automobilisten er op vooruit gaan, en als Aptroot dan weer een tegenargument inbrengt, dan begint Eurlings weer te hameren op zijn rekenmodellen. Beetje zinloos debat zo.
The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
pi_75034906
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
Net alsof iemand verplicht is om een mobiele telefoon te nemen, en verplicht dat ding alle tijden moet laten aanstaan. Het kastje wordt verplicht, en je moet het ten aller tijden aan laten staan.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:43:48 #292
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75035075
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

The fucking limit vond ik toch wel zijn geëmmer over de mobiele telefoon, omdat je een mobiele telefoon hebt moet je je ook niet druk maken om zo'n kastje in de auto...
Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75035499
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:43 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
Wat dus wel mogelijk bleek te zijn toen Aptroot een beetje door begon te vragen.
pi_75035626
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
pi_75035647
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:43 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Zijn punt was dat het 'technisch' niet mogelijk is om automobilisten realtime te volgen, waar dat bij de mobiele telefoon wel mogelijk is. Slecht argument dus.
Weinig steekhoudende argumenten van Eurlings. Behalve dat ene argument om met de trein naar oma te gaan.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:57:21 #296
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75035814
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
Jep, volgens de rekenmodellen zal het allemaal wel kloppen, nu nog afwachten hoe de vork werkelijk in de steel zit.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75035829
Ik heb zelf een GPS Garmin 60CSx, die ontvangt een stuk of 12 - 15 satelieten tegelijk, maar zelfs die is op zn best maar tot op 3 meter precies, en als je m aan laat staan zie je af en toe dat ie meters maakt uit zichzelf. Stel mijn auto staat een maandje stil met die gps apparatuur van de overheid, ik durf te wedden dat je alsnog een rekening krijgt omdat je gps een rondje is gaan doen op basis van de ontvangst.. wordt nog een leuke zaak..

En wordt het GPS of Galileo? Want bij mijn weten behouden de Amerikanen zich het recht voor om GPS uit te zetten.. in dat geval wil ik wel een handje helpen dat ze die dingen uitschakelen.. ff op zoek naar een goede hacker dus.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75035894
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ja ... Rekenmodellen.. Het stokpaardje en tevens argument tegenwoordig.. Alsof een rekenmodel iets zegt. Er komt tenslotte uit wat je erin stopt.
Bij de voorspelling van de crisis hebben ze er iig. flink naast gezeten..
ja, als Eurlings even een correct rekenmodel levert dan zal blijken dat hij 50% willens en wetens achterhoudt
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  donderdag 26 november 2009 @ 22:00:23 #299
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75036002
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat dus wel mogelijk bleek te zijn toen Aptroot een beetje door begon te vragen.
Beangstigend, tenzij je niets te verbergen hebt natuurlijk.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75036067
quote:
Op donderdag 26 november 2009 21:57 schreef kawotski het volgende:
Ik heb zelf een GPS Garmin 60CSx, die ontvangt een stuk of 12 - 15 satelieten tegelijk, maar zelfs die is op zn best maar tot op 3 meter precies, en als je m aan laat staan zie je af en toe dat ie meters maakt uit zichzelf. Stel mijn auto staat een maandje stil met die gps apparatuur van de overheid, ik durf te wedden dat je alsnog een rekening krijgt omdat je gps een rondje is gaan doen op basis van de ontvangst.. wordt nog een leuke zaak..

En wordt het GPS of Galileo? Want bij mijn weten behouden de Amerikanen zich het recht voor om GPS uit te zetten.. in dat geval wil ik wel een handje helpen dat ze die dingen uitschakelen.. ff op zoek naar een goede hacker dus.
Dat GPS signaal kun je natuurlijk jammen. Ik vraag mij wel af of de kilometerstand van de auto ook worden bijgehouden of doorgegeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')