ahhh zelfs de oppostie partijen vinden dat we langzamerhand in een BigBrother staat leven. Ik zal je wat nieuws vertellen. Dat zijn we al!!quote:Staat gluurt mee
DEN HAAG - De overheid zal zich wel degelijk toegang verschaffen tot de persoonlijke routegegevens uit het kastje voor de kilometerheffing.
Als de "veiligheid van de staat" in het geding is, of in het geval van "voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten", mag de recherche of de inlichtingendienst AIVD gewoon meekijken in de auto. Dat blijkt uit de uitleg bij het wetsvoorstel kilometerprijs.
Rillen
Oppositiepartijen VVD en PVV rillen bij de gedachte dat de overheid zo nóg een manier in handen krijgt om burgers te begluren. Na het tappen van telefoonlijnen en het natrekken van kentekens via portalen boven de snelweg, biedt het 'kastje van Camiel' opnieuw een schat aan mogelijkheden.
"Wij vinden dit echt een 'Big Brother is watching you'-verhaal", stellen de VVD-Kamerleden Aptroot en Teeven. "Dit is een enorme aantasting van de privacy." PVV-Kamerlid De Mos, die al eerder sprak van een 'spionagekastje', vreest eveneens een te grote overheidsmacht. "Straks zijn alle gegevens gewoon weer bij het Politbureau bekend", waarschuwt de PVV'er.
Minister Eurlings (Verkeer) stelt tot nu toe dat de privacy van automobilisten bij het gebruik van het registratiekastje in de auto wél is gewaarborgd. Volgens de CDA-bewindsman blijft informatie over welke routes wanneer zijn afgelegd in het kastje, en krijgt het bureau dat de acceptgiro's verstuurt, alleen een overzicht van hoeveel kilometers tegen welk tarief zijn verreden. De VVD is echter wantrouwend. "Het zal niet de eerste keer zijn dat de overheid toch gebruikmaakt van geheime gegevens omdat zij dit belangrijk genoeg vindt", aldus Aptroot.
'Leven ligt al op straat'
Ook de vraag wat de 'staatsveiligheid' raakt, bepaalt de overheid zelf. Op zich is je verblijfsplek via je mobiele telefoon nu ook te volgen, maar dat mobieltje kun je nog straffeloos uitzetten. CU-Kamerlid Cramer vindt de privacydiscussie overtrokken. "Via de bonuskaart van AH en de gegevens van de mobiele telefoon ligt ons leven al op straat. Ik vind het juist wel makkelijk als mijn provider straks weet wat mijn dagelijkse route is. Dan krijg ik direct filenieuws en kan ik misschien bij die ene pomp nog een cent goedkoper tanken." De ANWB buigt zich over de vraag of zij een dergelijke aantasting van privacy accepteert.
bron
verwijder deze dan maar...quote:Op donderdag 19 november 2009 09:52 schreef mstx het volgende:
Dubbel
Staat gluurt mee in km-heffingkastje
En wie zegt mij dat een toekomstig kabinet dat niet zal veranderen?quote:Op donderdag 19 november 2009 10:18 schreef kdijkstra het volgende:
Ik snap de hele ophef niet.
In eerste plaats kan en mag de overheid alleen meegluren wanneer er sprake is van een misdrijf.
Een GSM kun je uitzetten, een niet werkende GPS gaat je straks 6 maanden cel opleveren.quote:Ten tweede is dit soort informatie allang voorhanden in de vorm van GSM's. Iedereen heeft er wel 1 en daarmee kan de overheid exact dezelfde gegevens opvragen. Zolang de condities van opvragen en gebruik van GSM informatie gelijk wordt gesteld met het uitlezen van de kilometer registratie kastjes is er geen enkel probleem.
In mijn tomtom zit alleen een GPS die signalen ontvangt en niet verstuurd, dat is het grote verschilquote:Op donderdag 19 november 2009 10:18 schreef kdijkstra het volgende:
Te hard rijden kan met de huidige technieken al prima gedaan worden op basis van GSM. Wat denk je dat TomTom doet?
En dat doe je nu al? 99.9999% van de Nederlanders doen het niet.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:23 schreef Seneca het volgende:
Een GSM kun je uitzetten, een niet werkende GPS gaat je straks 6 maanden cel opleveren.
Zolang het in het kastje blijft en het er pas bij een onderzoek uitkomt, geen probleem.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:18 schreef kdijkstra het volgende:
Ik snap de hele ophef niet.
In eerste plaats kan en mag de overheid alleen meegluren wanneer er sprake is van een misdrijf. Ten tweede is dit soort informatie allang voorhanden in de vorm van GSM's. Iedereen heeft er wel 1 en daarmee kan de overheid exact dezelfde gegevens opvragen. Zolang de condities van opvragen en gebruik van GSM informatie gelijk wordt gesteld met het uitlezen van de kilometer registratie kastjes is er geen enkel probleem.
Te hard rijden kan met de huidige technieken al prima gedaan worden op basis van GSM. Wat denk je dat TomTom doet?
Vooral een opgeklopte media hype om vooral tegen een ontwikkeling te zijn die wel degelijk een positief inpact heeft.
Ah, dus ik moet nu gaan betalen om anoniem te blijven? Privacy als commercieel product, wat briljant!quote:Op donderdag 19 november 2009 10:42 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
En dat doe je nu al? 99.9999% van de Nederlanders doen het niet.
Voor de rest ben je vrij om een auto te huren, openbaar vervoer, fiets, lopend of een taxi te pakken wanneer je anoniem wilt verplaatsen. Zijn meer dan genoeg alternatieven.
Ja hoor jong, de OV chipkaart werkt uitstekend.quote:Zoals ik al eerder zei: enkel een jankverhaal om een argument te hebben tegen rekening rijden. Ik kan me de hele soap omtrent de OV chipkaart nog wel herinneren wat in de praktijk uitstekend werkt. Er zullen vanzelfsprekend kleine gebreken zijn hier en daar en dat is makkelijk bij te sturen.
Daar zullen wel afspraken over worden gemaakt. Zover ik weet kan je werkgever nu al niet je GSM gegevens gebruiken om te controleren waar je allemaal tijdens werktijd bent. Lijkt me dan sterk dat dit met zo'n kastje wel mag. Ieder die het tegengestelde beweerd graag onderbouwen.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:44 schreef mgerben het volgende:
Zolang het in het kastje blijft en het er pas bij een onderzoek uitkomt, geen probleem.
Wanneer je werkgever en je leasemaatschappij óók om die gegevens vragen omdat het er nu eenmaal in zit - wel een probleem.
Rijden op een weg kost de gemeenschap geld [aanleg van nieuwe wegen, wegsignalering en niet onbelangrijk onderhoud]. Heel terecht dat je moet betalen. Voor de rest kun je het betalen uitstekend anoniem maken. Dat hebben we met prepaid telefoon immers ook gedaan.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:45 schreef Seneca het volgende:
Ah, dus ik moet nu gaan betalen om anoniem te blijven? Privacy als commercieel product, wat briljant!
Tuurlijk omdat jij 1 keer zoiets meemaakt is de OV chipkaart een slecht product. Denk dat je vooral eens moet leren wat grootser te denken en dan vooral wat voor impact OV chipkaart heeft gehad en hoe de overgrote meerderheid van de OV chipkaart denkt. Er zijn direct na en ook nu nog onderzoeken geweest en die geven allemaal aan dat de OV chipkaart een doorslaand succes is ondanks de tegenwerking die het heeft gehad.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:45 schreef Seneca het volgende:
Ja hoor jong, de OV chipkaart werkt uitstekend.Zo stond ik laatst nog vast op station Spaklerweg omdat de kaartjesautomaat stuk was. En er staat daar dus niemand die je even door die poortjes kan helpen. Zie maar hoe je thuiskomt!
quote:Op donderdag 19 november 2009 09:52 schreef mstx het volgende:
Dubbel
Staat gluurt mee in km-heffingkastje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |