In 1866 publiceerde dr. John Langdon Haydon Down een uitgebreid klinisch beeld van deze mensenquote:Op woensdag 18 november 2009 13:17 schreef AlligatorNL het volgende:
Zekere voor het onzekere; stofzuigen
offtopic: waarom heet het eigenlijk downsyndroom terwijl ze altijd happy zijn? Happysyndroom zou beter klinken imo.
Wat een lastige situatie Miss. Wat Moonah al zei, zekerheid dat je kind gezond is, krijg je gewoon niet. Met een vruchtwaterpunctie kan worden uitgesloten of de baby bepaalde chromosoomafwijkingen heeft (zoals het Downsyndroom), maar een hartafwijking wordt hier bijvoorbeeld niet mee gevonden. Ook na de geboorte krijg je geen papiertje mee naar huis dat je baby gezond is, dat is nu eenmaal een risico wat je neemt op het moment dat je zwanger raakt.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:01 schreef Miss_vraagteken het volgende:
Hallo
Wie kan mij helpen???
Ik ben zwanger nu in totaal 14 weken bijna 15 ik heb al 2 echo's gehad en bij die laatste was het niet goed het heeft een verdrikte nekplooi ik ben door gestuurd naar het ziekenhuis voor een bloed onderzoek nu heb ik uitslag gehad want de nekplooi meting was 4,8 mm en met me bloed uitslag was het ook niet goed ik ben 1 op de 23 vrouwen die kans maakt op een downsyndroom kindje ze hebben een echo bij ons gedaan en kwamen ze uit op een nekplooi meting van 3,7 normaal mag het zijn 3,5mm ze konden aan het kindje zelf helemaal niks zien de botten bloed hartje nieren darmen ect alles wat je aan je lichaam heb en in je lichaam alles was goed en gezond maar door me bloed uitslag hebben ze liever dat we een vruchwaterpunctie doen.
Ik ben heel erg bang daarvor vanwege de risico die eraan vast zit maar aan de andere kant wil ik wel zekerheid hebben of het kindje gezond is jah of nee ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Wie kan mij helpen?
Groetjes Miss_vraagteken
Mwah, als je kindje na onderzoeken echt zware afwijkingen heeft.... Je hebt nooit de garantie op een gezond kind, maar wilt die kans wel zo groot mogelijk hebben. Dat heeft in mijn ogen niks te maken met of je wel of niet geschikt bent als ouder.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:34 schreef Pvoesss het volgende:
Waarom is abortus het overwegen zeker waard?/
Bovendien als blijkt dat het geen down heeft kan het alsnog zwaar en zwaar autistisch zijn bijvoorbeeld dat zien ze namelijk niet in de punctie. En als je die zorg niet wilt moet je imho nooit aan kinderen beginnen
de tegenstelling is dat niet gezond - ziekquote:Op woensdag 18 november 2009 15:30 schreef HarryP het volgende:
Het is zeker een emotionele beslissing maar denk ook aan je eigen leven en hoe het eruit kan zien met een gezond kind in tegenstelling tot een leven met een ziek kind.
Ik ken aardig wat mensen die iets dergelijks gehad hebben en er is niets misgegaan. Ik zou het dus wel doen. Sterkte met de afweging, kiezen voor een syndroom van down kindje is nogal wat. (of in de onzekerheid ervan zitten)quote:Op woensdag 18 november 2009 16:00 schreef freecell het volgende:
[..]
de tegenstelling is dat niet gezond - ziek
De tegenstelling is dood - ziek
daar kiest dan ook niemand voor; dat krijg je of dat krijg je niet..quote:Op woensdag 18 november 2009 21:07 schreef Gits het volgende:
... kiezen voor een syndroom van down kindje is nogal wat. (of in de onzekerheid ervan zitten)
ik had het niet over de gevaren van de punctiequote:Op woensdag 18 november 2009 21:07 schreef Gits het volgende:
[..]
Ik ken aardig wat mensen die iets dergelijks gehad hebben en er is niets misgegaan. Ik zou het dus wel doen. Sterkte met de afweging, kiezen voor een syndroom van down kindje is nogal wat. (of in de onzekerheid ervan zitten)
Nee, in het geval de vruchtwaterpunctie een slechte uitkomst heeft (en dat hoeft niet alleen Down te zijn, er zijn nog twee trisomie-afijwkingen waarop wordt getest), en je kiest voor een abortus, kies je niet voor een ziek kindje.quote:Op woensdag 18 november 2009 22:21 schreef freecell het volgende:
[..]
ik had het niet over de gevaren van de punctie
HarryP deed het voorkomen of kiezen voor abortus kiezen voor een gezond kindje is. En dat is gewoon niet zo. Kiezen voor een abortus is kiezen tégen een kindje.
Dat klopt, maar je kiest ook niet voor een gezond kindje en dát zei HarryP.quote:Op woensdag 18 november 2009 22:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, in het geval de vruchtwaterpunctie een slechte uitkomst heeft (en dat hoeft niet alleen Down te zijn, er zijn nog twee trisomie-afijwkingen waarop wordt getest), en je kiest voor een abortus, kies je niet voor een ziek kindje.
Jullie geven dus beide uiting aan je gekleurde mening.
Een heel belangrijke toevoeging.quote:Op woensdag 18 november 2009 22:40 schreef AncientSound het volgende:
Wat een belangrijk aspect bij abortus en "kiezen voor het kindje" is: het kind bestaat al. Je kiest dus altijd voor of tegen dat specifieke zieke kind.
jepquote:Op woensdag 18 november 2009 22:48 schreef AncientSound het volgende:
Volgens mij bedoelt Freecell 't tenminste zo, en ik ben dat met haar eens.
Ik denk dat we 't allebei gewoon net iets anders opvatten. Ik begrijp de keuze tussen gezond en ziek, maar als ik kijk naar wat dat inhoudt voor de TS, dan gaat het toch om een heel concrete situatie waarin de vraag is: wil ik dit kind, wat nu in mijn buik zit, houden of niet? Blijft dit mogelijk zieke kind leven of niet? Ziek of dood?quote:Op woensdag 18 november 2009 22:55 schreef miss_sly het volgende:
En volgens mij was het in de basis zo dat HarryP bedoelde dat je eerst moest bedenken hoe het leven er met een ziek of met een gezond kind uit zou zien en dan of je een leven met een ziek kind zou willen. En dan dus of je een abortus wil.
Op zich kan dat, maar kinderen met Down hebben bijvoorbeeld vaak een hartafwijking. Doordat het kind een minder goede overlevingskans heeft omdat het lichamelijk iets mankeert, zou je het "ziek" kunnen noemen.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:04 schreef Pyttpytt het volgende:
Maar is Down eigenlijk wel ziek. Is het een ziekte zeg maar? Een syndroom is geen ziekte toch..? Een down kindje kan verder toch gewoon gezond zijn, op de afwijking na... Even een rare vraag tussendoor...
Ik denk ook dat de mogelijkheid van abortus je hoe dan ook voor "onmogelijke" ethische kwesties stelt. Die gaan bijna allemaal over de vraag wanneer je actieve levensbeëindiging mag toepassen en wanneer niet (meer). Een kind van 20 weken mag geaborteerd worden, een kind van 30 weken niet. Waarom niet? Waarom ligt daar die grens? Wanneer is een afwijking ernstig genoeg om te kiezen voor abortus? Wat als je kind toch een afwijking blijkt te hebben die je, als je het van tevoren had geweten, niet acceptabel had gevonden? Mag je dan nog aan actieve levensbeëindiging doen? Waarom dan niet, en voor de geboorte wel? Ik vind dat beslissingen die je niet zou hoeven moeten nemen.quote:Wat ik altijd moeilijk vind met dit soort dingen is als ouders die voor een abortus hadden gegaan bij een afwijkende punctie, een kind krijgen dat een andere ernstige afwijking blijkt te hebben of dit krijgt door bijvoorbeeld zuurstofgebrek bij de geboorte. Zou je dit kind dan ook het met terugwerkende kracht liever níet willen hebben? Of ben je dan ondanks alles blij met je kind, en ga je ervoor? En waarom dan in dit geval wel, en niet in het geval van een kindje met down. Hoe verantwoord je zoiets tegenover jezelf?
Ik denk dat het altijd goed is om de tijd te nemen om over dit soort dingen na te denken. En als je, zoals de TS, in deze situatie zit, is het denk ik wel heel belangrijk voor jezelf om echt helder te krijgen wat je diep van binnen vindt, waar jíj mee kunt leven. Want wat je ook beslist, het zal je leven lang bij je blijven.quote:(Aan dit soort hypotetische gevallen heeft TS misschien niet direct iets, maar wie weet brengt het je op andere inzichten, of denk je hierdoor aan dingen waar je eerder niet aan dacht.)
Het verschil is denk ik dat je het van tevoren weet of niet. En op basis daarvan maak je een keus. Net als dat je op een echo te zien krijgt dat jou kindje geen armen en benen heeft, of dat je een siamese tweeling draagt. Ik noem maar wat. De beslissing wat er mee te doen is voor iedereen persoonlijk.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:04 schreef Pyttpytt het volgende:
Maar is Down eigenlijk wel ziek. Is het een ziekte zeg maar? Een syndroom is geen ziekte toch..? Een down kindje kan verder toch gewoon gezond zijn, op de afwijking na... Even een rare vraag tussendoor...
Wat ik altijd moeilijk vind met dit soort dingen is als ouders die voor een abortus hadden gegaan bij een afwijkende punctie, een kind krijgen dat een andere ernstige afwijking blijkt te hebben of dit krijgt door bijvoorbeeld zuurstofgebrek bij de geboorte. Zou je dit kind dan ook het met terugwerkende kracht liever níet willen hebben? Of ben je dan ondanks alles blij met je kind, en ga je ervoor? En waarom dan in dit geval wel, en niet in het geval van een kindje met down. Hoe verantwoord je zoiets tegenover jezelf?
(Aan dit soort hypotetische gevallen heeft TS misschien niet direct iets, maar wie weet brengt het je op andere inzichten, of denk je hierdoor aan dingen waar je eerder niet aan dacht.)
Ze hebben naast een chromosoom te veel vaak ook een hartafwijking en worden geloof ik vaak ook niet zo oud.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:04 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik zou het zelf niet doen, maar het kan toch best zo zijn dat iemand zegt 'als het me gebeurt, gebeurt het me en dan zal ik er het beste van maken, maar als ik het kan voorkomen dan zal ik dat zeker doen'.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:04 schreef Pyttpytt het volgende:
Wat ik altijd moeilijk vind met dit soort dingen is als ouders die voor een abortus hadden gegaan bij een afwijkende punctie, een kind krijgen dat een andere ernstige afwijking blijkt te hebben of dit krijgt door bijvoorbeeld zuurstofgebrek bij de geboorte. Zou je dit kind dan ook het met terugwerkende kracht liever níet willen hebben? Of ben je dan ondanks alles blij met je kind, en ga je ervoor? En waarom dan in dit geval wel, en niet in het geval van een kindje met down. Hoe verantwoord je zoiets tegenover jezelf?
(Aan dit soort hypotetische gevallen heeft TS misschien niet direct iets, maar wie weet brengt het je op andere inzichten, of denk je hierdoor aan dingen waar je eerder niet aan dacht.)
Ik denk dat het voor veel mensen niet zo zwart wit is als in het vetgedrukte stukje.quote:Op woensdag 18 november 2009 23:39 schreef AncientSound het volgende:
*knip*
Op zich kan dat, maar kinderen met Down hebben bijvoorbeeld vaak een hartafwijking. Doordat het kind een minder goede overlevingskans heeft omdat het lichamelijk iets mankeert, zou je het "ziek" kunnen noemen.
[..]
Ik denk ook dat de mogelijkheid van abortus je hoe dan ook voor "onmogelijke" ethische kwesties stelt. Die gaan bijna allemaal over de vraag wanneer je actieve levensbeëindiging mag toepassen en wanneer niet (meer). Een kind van 20 weken mag geaborteerd worden, een kind van 30 weken niet. Waarom niet? Waarom ligt daar die grens? Wanneer is een afwijking ernstig genoeg om te kiezen voor abortus? Wat als je kind toch een afwijking blijkt te hebben die je, als je het van tevoren had geweten, niet acceptabel had gevonden? Mag je dan nog aan actieve levensbeëindiging doen? Waarom dan niet, en voor de geboorte wel? Ik vind dat beslissingen die je niet zou hoeven moeten nemen.![]()
Ik kan me tot op zekere hoogte best voorstellen dat mensen denken 'we maken er het beste van'. Maar zo'n uitspraak vind ik meer passen bij een stomme baan dan bij het krijgen van een kind. En het voorkomen, moet vooral mogelijk zijn (al vind ik dat abortussen tot erg laat mogen hier, maar dat terzijde). Maar ik vind het dan zo inconsequent. Lastig uitleggen, want het is echt een gevoel dat me bekruipt zeg maar. Stel je aborteert 1 kind omdat het down heeft, en kind '2' heeft zuurstofgebrek bij de geboorte en is meervoudig gehandicapt. Dan ga ik er voor het verhaal maar even van uit dat de ouders dit kind houden en er ook van houden. Stel, je bent die ouder. Voelt dat niet gruwelijk slecht tegenover je eerste kind? Had je daar dan niet voor kunnen zorgen, terwijl het kennelijk wel gaat met kind '2'? Hoe verantwoord je zoiets tegenover jezelf, en tegenover je eerste kind? Ik zou daar niet mee kunnen leven, eigenlijk. Daarbij: kijk je dan naar downkinderen met een gedachte van: goh, nou, we hebben de goede keus gemaakt zo'n kindje niet te laten komen. Pff lijkt me heftig, om daar voor te kiezen.quote:Op donderdag 19 november 2009 09:26 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik zou het zelf niet doen, maar het kan toch best zo zijn dat iemand zegt 'als het me gebeurt, gebeurt het me en dan zal ik er het beste van maken, maar als ik het kan voorkomen dan zal ik dat zeker doen'.
Daar lijkt me nou niet echt iets slechts aan toch? Mss is het zelfs wel een vrij logische keuze. Waarom zou je, als je het weet, er wél bewust voor kiezen een gehandicapt kindje op te voeden? Wat is daar nobeler aan dan er voor kiezen een zwangerschap in een vroege (wat is vroeg) termijn af te breken...
Je hoort ook altijd die mooie opmerking 'hij/zij had zich geen betere ouders kunnen wensen, wat heeft hij/zij het met jullie getroffen'.
Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die denken 'ik weet nog niet zo zeker of dat bij ons ook wel het geval zou zijn'.
Je geeft jezelf een nieuwe kans op een gezond kind.quote:Op woensdag 18 november 2009 22:37 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat klopt, maar je kiest ook niet voor een gezond kindje en dát zei HarryP.
Je kiest voor géén kindje.
Bij ons was de uitslag van de combinatietest goed, dus hebben we verder geen stappen ondernomen. Als het anders was geweest, zouden wij een vwp hebben laten doen. En als die uitslag niet goed was geweest, zouden wij gekozen hebben voor afbreken van de zwangerschap. En alleen al de gedachte daaraan deed me pijn. Dat wil niet zeggen dat ik er neit achter zou staan. En dat wil ook niet zeggen dat wij dus uitgingen van een gezond kind en absoluut geen "niet 100% gezond" kind wilden.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:31 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Ik kan me tot op zekere hoogte best voorstellen dat mensen denken 'we maken er het beste van'. Maar zo'n uitspraak vind ik meer passen bij een stomme baan dan bij het krijgen van een kind. En het voorkomen, moet vooral mogelijk zijn (al vind ik dat abortussen tot erg laat mogen hier, maar dat terzijde). Maar ik vind het dan zo inconsequent. Lastig uitleggen, want het is echt een gevoel dat me bekruipt zeg maar. Stel je aborteert 1 kind omdat het down heeft, en kind '2' heeft zuurstofgebrek bij de geboorte en is meervoudig gehandicapt. Dan ga ik er voor het verhaal maar even van uit dat de ouders dit kind houden en er ook van houden. Stel, je bent die ouder. Voelt dat niet gruwelijk slecht tegenover je eerste kind? Had je daar dan niet voor kunnen zorgen, terwijl het kennelijk wel gaat met kind '2'? Hoe verantwoord je zoiets tegenover jezelf, en tegenover je eerste kind? Ik zou daar niet mee kunnen leven, eigenlijk. Daarbij: kijk je dan naar downkinderen met een gedachte van: goh, nou, we hebben de goede keus gemaakt zo'n kindje niet te laten komen. Pff lijkt me heftig, om daar voor te kiezen.
En waarom zou je bewust kiezen een gehandicapt kind op te voeden.. Nou, omdat dat kind toevallig op weg was naar jullie? Omdat dat kind daar gewoon recht op heeft, ook al is het wat anders dan de rest? En niet om nobel te zijn hoor, want de buitenwereld staat hier buiten. Maar gewoon omdat dat kind kennelijk naar je op weg was. Ik zou daar wel bewust voor kiezen. Ik zou ook in staat zijn om een gehandicapt kind te adopteren bijvoorbeeld. Die kinderen hebben net zoveel recht op liefde en zorg, dus waarom het ze niet gewoon geven? Dat is niet nobel, maar rechtvaardig, zou ik haast zeggen.
Lastig om dit met woorden uit te leggen trouwens, het is zo'n sterk gevoel.
Heel mooi gezegdquote:Op donderdag 19 november 2009 12:07 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het vooral jammer dat mensen die een andere mening hebben over zoiets als het afbreken van een zwangerschap in zo'n geval, vaak de mening van de ander veroordelen en ook vaak heel subjectieve, emotionele dingen zeggen om maar duidelijk te maken hoe slecht de keuze van de ander is.
Daar herken ik mezelf wel in, het maakt in mij ook veel los. Zowel gevoelsmatig als ethisch kan ik de kwestie gewoon niet klein krijgen. Tegelijk moet ik accepteren dat er mensen zijn die er andere gevoelens over hebben, voor wie de keuze daarom anders is dan voor mij. Maar aanvoelen of aanmoedigen, nee, dat kan ik gewoon niet.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:31 schreef Pyttpytt het volgende:
Lastig om dit met woorden uit te leggen trouwens, het is zo'n sterk gevoel.
Kijk naar het oordeel in je eigen post erboven.quote:
Ik veroordeel helemaal niemands mening, en dat doet niemand hier naar mijn idee, ook andersom niet. Om vóór het afbreken van een zwangerschap te zijn om deze reden, worden door degenen die daar achter staan toch evengoed emotionele dingen gezegd? Die ook nog wel eens hard aan kunnen komen bij mensen met een kind met down? Zoiets gaat twee kanten op. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat het voor ouders met een kindje met down zeer pijnlijk tot bijna grof is om te horen dat anderen de zwangerschap hadden afgebroken als er een vergelijkbaar kind op komst had geweest, of dat ouders 'er dan het beste maar van maken'. Dat anderen hun kindje kennelijk niet als goed genoeg, of 'liever niet' beschouwen. Voor henzelf wel te verstaan, maar het lijkt me bijzonder pijnlijk om zoiets te horen.quote:Op donderdag 19 november 2009 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het vooral jammer dat mensen die een andere mening hebben over zoiets als het afbreken van een zwangerschap in zo'n geval, vaak de mening van de ander veroordelen en ook vaak heel subjectieve, emotionele dingen zeggen om maar duidelijk te maken hoe slecht de keuze van de ander is.
quote:Op donderdag 19 november 2009 13:10 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Ik veroordeel helemaal niemands mening, en dat doet niemand hier naar mijn idee, ook andersom niet. Om vóór het afbreken van een zwangerschap te zijn om deze reden, worden door degenen die daar achter staan toch evengoed emotionele dingen gezegd? Die ook nog wel eens hard aan kunnen komen bij mensen met een kind met down? Zoiets gaat twee kanten op. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat het voor ouders met een kindje met down zeer pijnlijk tot bijna grof is om te horen dat anderen de zwangerschap hadden afgebroken als er een vergelijkbaar kind op komst had geweest, of dat ouders 'er dan het beste maar van maken'. Dat anderen hun kindje kennelijk niet als goed genoeg, of 'liever niet' beschouwen. Voor henzelf wel te verstaan, maar het lijkt me bijzonder pijnlijk om zoiets te horen.
Edit: Miss-sly je zei dat voor jou een ongeboren vrucht geen recht heeft op leven. Hoe ver wil je dat doortrekken? Tot wanneer is een kind een vrucht? Had jouw dochter de dag voor de bevalling geen recht op leven, en de dag er na wel? Het was toen toch eigenlijk exact hetzelfde kindje?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |