Wààr haal je dat soor beweringen vandaan ....?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef paddy het volgende:
[..]
Euh, het was de PVDA die besloot dat het kruis niet meer wenselink was en dus vervangen werd, en dat de CDA dit dus belachelijk vond. Dus focus je even op het onderwerp
Met die instelling gaat het vast helemaal goed komen.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Het zijn gewoon allochtonen, en wij zijn Nederlanders.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat jij nooit je schoen hebt mogen zetten.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:57 schreef NBT het volgende:
Lekker boeiend wat op die mijter staat, beter tieftie weer op naar turkije.....ofzo.... Spanje, kan mij het schelen, die ouwe vent moet dat pak uit doen en de pet erbij neergooien... (in dit geval de mijter dan..)
voor volgend jaar kom er een nieuw regel heb ik gehoord in de wandelgangenquote:Op woensdag 18 november 2009 12:34 schreef CartWOman het volgende:
Eerst de Zwarte Pieten, nu de mijter... ieder jaar is er wel wát.![]()
Laat de nederlandse tradities toch voor wat ze zijn.
Och, houdt een simpele bewoording de allochtonen tegen zich aan te passen?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:41 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Met die instelling gaat het vast helemaal goed komen.
"Instelling".quote:Op woensdag 18 november 2009 12:46 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Och, houdt een simpele bewoording de allochtonen tegen zich aan te passen?
Paddy?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik lees dat overigens nergens terug? Waar heb je dat vandaan?
Mja, klopt ook niet helemaalquote:Op woensdag 18 november 2009 12:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik lees dat overigens nergens terug? Waar heb je dat vandaan?
Ja, las later terug en zag die dus later staan...sorry!quote:
en? wat is je verklaring vor jouw bewering dat 'de PVDA erachter zou zitten'...quote:Op woensdag 18 november 2009 13:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, las later terug en zag die dus later staan...sorry!
waar wordt gezegd dat 'iets niet kan'...?quote:Op woensdag 18 november 2009 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben het verder eens met Paddy: Natuurlijk moet christelijke symboliek gewoon kunnen in een multiculturele samenleving. Als je niet aan die traditie wilt meedoen, al of niet vanwege een ander geloof, dan doe je dat toch lekker niet?
Dat van die piet weet ik nietquote:Op woensdag 18 november 2009 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Als kind had ik niet eens in de gaten dat mijter, staf, en eventueel de afbeelding van een kruis christelijke symbolen waren.. Daar denk je toch niet aan?
Over christelijke symboliek gesproken: Toen ze me vertelden dat sinterklaas niet bestond wou ik ook gelijk niet meer in god geloven. Sinterklaas had ik tenminste nog gezien..
Ik ben het verder eens met Paddy: Natuurlijk moet christelijke symboliek gewoon kunnen in een multiculturele samenleving. Als je niet aan die traditie wilt meedoen, al of niet vanwege een ander geloof, dan doe je dat toch lekker niet?
Ik weet verder niet veel van de oorsprong van sinterklaas, maar ik heb weleens gehoord dat zwarte piet zwart was omdat hij een perverse neiging had om in schoorstenen te klimmen.
En oorspronkelijk was de goedheiligman Odin, de woedende god die op Sleipnir, zijn witte paardje door de hemel reed, en zijn zwarte helpers waren kraaien (Of raven?)..
quote:Op woensdag 18 november 2009 12:50 schreef Whiskey_Tango het volgende:
De PvdA sint:
Sinterklaasje kom maar binnen met je Nieuwe Nederlander.
want we zitten allemaal even links.
Misschien heeft U wel even tijd,
voordat U weer naar Den Haag rijdt,
Kom dan eens met de fiscus even bij ons aan,
en laat Uw eigen volk maar buiten staan,
En we betalen en we buigen en we zijn zo blij,
want er zijn bijna geen stoute allochtonen bij.
Weet je, de rest heb ik dus eerder al een antwoord op gegeven, en vind het onzin om die er nu bij te halen. Het ging niet om de kosten van het feest. het ging om bewust het katholieke gedeelte te weren uit het feest, (terwijl dat gedeelte al niet opviel, maar dat maakt niet uit) Nu wordt dus het katholieke feest geclaimd door een groep die omdat die niet willen dat er gerefereerd gaat worden naar de katholieke oorsprong van het feest. Vier het gewoon niet. Het was trouwens geen westerse bisschop. Misschien stelt dat sommigen iets gerust?quote:Op woensdag 18 november 2009 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en? wat is je verklaring vor jouw bewering dat 'de PVDA erachter zou zitten'...
toen er problemen waren rond de kosten van de sinterklaasintocht in A'dam heeft bv de gemeente Amsterdam juist geweigerd bij te dragen aan de sinterklaasintocht en is de benodigde gelden door bedrijven bijgedragen...
En nogmaals... daarover heb ik toen het CDA niet gehoord met hun riedeltje dat "De Overheid moet opkomen voor zulke nederlandse vieringen...".. als ze willen dat de Overheid ook alle sinterklaasintochten gaat betalen, hadden ze dat beter toen kunnen zeggen, toen de stichting die die intocht organiseert zelf ook zei financiele problemen te hebben.
. Hoe ik bij PVDA kwam? Denk ergens verkeerd gelezen. Kon het niet weer vinden dus ook mijn post veranderd.quote:Veel tradities in het huidige Sinterklaasfeest gaan terug tot Nicolaas van Myra, de Lycische bisschop uit de door Grieken bewoonde antieke stad Myra (thans gelegen in Turkije),
Het is geen kritiek op de allochtoon, maar op de politiek-correcten.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Maar goed... Als we dit topic weer even snel doorspitten staat het weer vol met kritiek op de allochtoon, terwijl er nergens maar een bericht te bekennen is waarin een allochtoon ook maar iets zegt over Sinterklaas en zijn kruis.
Droevige, maar zeer juiste constatering. Er lijkt tegenwoordig geen aanleiding meer nodig.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Maar goed... Als we dit topic weer even snel doorspitten staat het weer vol met kritiek op de allochtoon, terwijl er nergens maar een bericht te bekennen is waarin een allochtoon ook maar iets zegt over Sinterklaas en zijn kruis.
Slecht nieuws of een aanleiding is ook eigenlijk helemaal niet meer nodig hè? We lezen de TT, verzinnen er gewoon een lekker fout allochtonenverhaal omheen en maken ze in bekrompen kinderrijmpjes belachelijk.
Ja, en net als die bagger die jij net plaatste over sinterklaas is een kinderprikker, maar verwijderd.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Droevige, maar zeer juiste constatering. Er lijkt tegenwoordig geen aanleiding meer nodig.
-edit niet in topics graagquote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:
Slecht nieuws of een aanleiding is ook eigenlijk helemaal niet meer nodig hè? We lezen de TT, verzinnen er gewoon een lekker fout allochtonenverhaal omheen en maken ze in bekrompen kinderrijmpjes belachelijk.
ook dat haal je vooral uit je eigen fantasie ....quote:Op woensdag 18 november 2009 13:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Weet je, de rest heb ik dus eerder al een antwoord op gegeven, en vind het onzin om die er nu bij te halen. Het ging niet om de kosten van het feest. het ging om bewust het katholieke gedeelte te weren uit het feest,
Waar het uiteindelijk allemaal om draait zijn gewoon wat kamervragen van twee CDA-ers n.a.v. "de onrust" in België.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:15 schreef RM-rf het volgende:
maar nu is het opeens de Kerk of wat christenen die claims leggen op hoe anderen kennelijk die intocht organiseren...
Is wel een mooie actie natuurlijk... een dag voor de verkiezingen waar zo'n 200.000 mensen in het overwegend katholieke Limburg gaan stemmen.quote:Geen verwijdering van kruisteken op mijter en tabberd van Sint Nicolaas
17-11-2009
De CDA Kamerleden Ad Koppejan en Jan Schinkelshoek hebben vandaag vragen gesteld aan de ministers Ter Horst(Binnenlandse Zaken) en Plasterk(Onderwijs Cultuur en Wetenschap) over het bewust weglaten van het kruisteken op de mijter en tabberd van Sinterklaas. Sinterklaas zou een ‘geloofsneutraal’ feest moet zijn (Antwerpen) of vanwege de ‘multi-etnische’ samenstelling van de bevolking (Amsterdam). Beide CDA Kamerleden vinden dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas te verbergen.
Zij hebben de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1
Hebt u kennis genomen van het artikel “Antwerps protest tegen mijter zonder kruis”? 1)
2
Hoe staan de ministers tegenover het bewust weglaten van het kruisteken op de mijter en tabberd van Sint Nicolaas in steden als Amsterdam en Antwerpen omdat kinderen geen religieuze symbolen onder ogen zouden mogen krijgen en Sinterklaas een ‘geloofsneutraal’ feest moet zijn (Antwerpen) of omdat de bevolkingssamenstelling ‘multi-etnisch’is en Sint Nicolaas een ‘universele figuur’ moet zijn (Amsterdam)?
3
Zijn de ministers met ons van mening dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas en het daaraan gerelateerde feest angstvallig te verbergen en dat de komst van nieuwe etnische groepen met hun eigen culturen, feesten, gebruiken en religies in onze Nederlandse samenleving, niet mag betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochend wordt.
4
In hoeverre zijn de ministers bereid om op te komen voor behoud van een typisch Nederlands feest als Sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen?
Het komt niet van de nieuwe Nederlanders. Echt niet.quote:Op woensdag 18 november 2009 13:31 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik dacht dat ik in een land woonde waar iedereen respect had (of eigenlijk: gedwongen werd om respect te hebben) voor vreemde culturen, tradities en geloven.
Jammer genoeg is het blijkbaar voor sommige mensen te moeilijk om respect te hebben voor de cultuur, traditie en het geloof dat we hier al hadden voor de instroom van allochtonen. Ik dacht altijd dat deze naast elkaar moeten kunnen bestaan en niet dat wij onze cultuur en tradities maar weg moeten cijferen omdat ze misschien te gevoelig zijn voor de 'nieuwe' Nederlanders.
Dit soort berichten worden gewoon opgelegd aan juffen. Er mag niet eens meer over gesproken worden in scholen waar het sinterklaasfeest vandaan komt mocht een school toch een kruis op de mijter willen hebben?quote:Als scholen toch een kruis toestaan, horen onderwijzers buiten de lessen levensbeschouwing niet te vertellen waar dat naar verwijst, omdat geen religies mogen worden voorgetrokken. De scholen legden zich bij die instructie van de wethouder neer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |