abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74774632
Hallo allemaal.

Momenteel ben ik in gevecht met een groothandel in auto-onderdelen.
Graag wil ik jullie mening horen over dit voorval.

Twee weken geleden wilde ik mijn auto starten (Opel Astra). Het managementlampje ging branden en de auto hield in.
Meteen heb ik de auto naar de garage gebracht (onafhankelijke, bij Bovag aangesloten garage), waar men na het uitlezen van de storing tot de conclusie kwamen dat mijn nokkenassensor kapot was.
De monteur haalt de distributiekappen van de motor af om deze te vervangen, blijkt dat de distributieriem aan het rafelen is en er 2 spanrollen aan het scheuren zijn. Conclusie: ik had niet veel langer door kunnen rijden of mijn motor was in de soep gelopen, met alle gevolgen van dien.
Distriebutieriem, waterpomp en spanrollen zijn in 2008 al een keer vervangen, en hebben nu 29.000km op mijn auto gezeten (factuur aanwezig).

Mijns inziens (ben zelf automonteuse geweest) mag ik bij een Opel een levensduur van 50.000/60.000km verwachten van een nieuwe distributieriem en spanrollen.
De garage is het met mijn standpunt eens, maar de groothandel wil dat ik 50% van de nieuw geleverde onderdelen ga betalen!
De nokkenassensor en ALLE werkuren wil ik best betalen (die mensen staan er ook niet voor niets te werken), maar die distributieriem en spanrollen wil ik dus niet betalen.

Wat denken jullie, sta ik in mijn recht door niet te betalen?
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:10:14 #2
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74774689
Eh, dat ligt er aan van wie jij de opel hebt gekocht. Met hem heb je een koopovereenkomst en die moet zijn verplichtingen nakomen.
pi_74774691
Als jij niet betaald krijg je dan uberhaupt je spullen wel? Of wil je gewoon weigeren te betalen en afwachten totdat er een deurwaarder voor je neus staat?
pi_74774968
Terug gaan naar de garage waar in de eerste instantie de distributieriem en spanrollen zijn vervangen.
Daar moet je verhaal halen niet bij de groothandel waar de spullen vandaan komen, dit moet de garage doen die de spullen heeft gemonteerd.
Suc6
pi_74774970
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:10 schreef Bob-B het volgende:
Eh, dat ligt er aan van wie jij de opel hebt gekocht. Met hem heb je een koopovereenkomst en die moet zijn verplichtingen nakomen.
Auto is al 4 jaar in mijn bezit en ik heb de auto elders gekocht, dus de koopovereenkomst is hier niet aan de orde. Toch bedankt voor je reply!
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:10 schreef Scorpie het volgende:
Als jij niet betaald krijg je dan uberhaupt je spullen wel? Of wil je gewoon weigeren te betalen en afwachten totdat er een deurwaarder voor je neus staat?
De garage krijgt de onderdelen op rekening, dus de onderdelen zitten er al op en ik heb mijn auto al terug.

Maar ik bedoel te zeggen, de levensverwachting van deze onderdelen is 50.000/60.000km (rond deze km standen worden de onderdelen vaak vervangen, wil niet zeggen dat ze dan echt op zijn!) en bij mij hielden ze het maar 29.000km uit, dit mag toch niet kunnen? Dan zou de groothandel toch eens achter z'n oren moeten krabben en kijken of zijn onderdelen wel de kwaliteit hebben die ze MOETEN hebben?
Het kan natuurlijk ook een productiefoutje zijn geweest, maar dan vind ik dat ze niet moeilijk moeten doen.
Ik heb zelf een tijdje bij een garagebedrijf gewerkt en daar ging onze groothandel een stuk coulanter om met dit soort problemen.
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:26:20 #6
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_74775028
quote:
Wat denken jullie, sta ik in mijn recht door niet te betalen?
Nee. Ga terug naar de garage waar je de auto hebt gekocht en laat die maar met een voorstel komen. Zij hebben je een (naar jouw zeggen) ondeugelijk product verkocht. De groothandel staat hier buiten.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_74775047
Maar als je de helft vergoed krijg dan is het toch goed? Je hebt tenslotte ook de helft van die levensduur gereden.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:28:08 #8
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_74775073
Gewoon betalen en niet zo zeiken. Het is niet voor niets een verwachte levensduur.
pi_74775079
Jij hebt mijns inziens niets te maken met de groothandel, jouw conflict loopt via de garagehouder. Als de garagehouder het met jou eens is, dan scheldt hij het geld kwijt en lost hij het zelf maar op met de groothandel. Is een beetje makkelijke uitweg van hem om jou maar gewoon door te sturen.

Zijn de materialen toentertijd wel goed geinstalleerd? Kan ook foutje van de garage zijn?
pi_74775114
Je staat in principe in je recht. Maar het gaat er hier om met wie je de verkoopovereenkomst met betrekking tot de slechte distributieriem hebt gesloten. Die moet zijn verplichtingen nakomen die voortvloeien uit die overeenkomst.

7:21 t/m 7:24 BW zijn van toepassing. Kijk vooral naar 7:21 lid 1, en ook naar 7:21 lid 6 (waaruit voortvloeit dat je de verkoper schriftelijk moet aanmanen).

Boek 7 BW
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_74775118
Ik vind het al heel schappelijk dat ze die 50% aanbieden.. zij constateren alleen maar die gebreken en hebben ze gerepareerd... zij kunnen er niks aan doen dat die onderdelen slecht zijn? In mijn ogen hadden ze die korting niet eens hoeven te bieden.
pi_74775143
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:23 schreef AstraLaVista het volgende:

[..]

Auto is al 4 jaar in mijn bezit en ik heb de auto elders gekocht, dus de koopovereenkomst is hier niet aan de orde. Toch bedankt voor je reply!
[..]

De garage krijgt de onderdelen op rekening, dus de onderdelen zitten er al op en ik heb mijn auto al terug.

Maar ik bedoel te zeggen, de levensverwachting van deze onderdelen is 50.000/60.000km (rond deze km standen worden de onderdelen vaak vervangen, wil niet zeggen dat ze dan echt op zijn!) en bij mij hielden ze het maar 29.000km uit, dit mag toch niet kunnen? Dan zou de groothandel toch eens achter z'n oren moeten krabben en kijken of zijn onderdelen wel de kwaliteit hebben die ze MOETEN hebben?
Het kan natuurlijk ook een productiefoutje zijn geweest, maar dan vind ik dat ze niet moeilijk moeten doen.
Ik heb zelf een tijdje bij een garagebedrijf gewerkt en daar ging onze groothandel een stuk coulanter om met dit soort problemen.
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:23 schreef Ducatid het volgende:
Terug gaan naar de garage waar in de eerste instantie de distributieriem en spanrollen zijn vervangen.
Daar moet je verhaal halen niet bij de groothandel waar de spullen vandaan komen, dit moet de garage doen die de spullen heeft gemonteerd.
Suc6
Deze garage heeft mijn auto al 3 jaar in onderhoud en heeft dus ook de vorige keer mijn spanrollen en distributieriem vervangen. Ook de onderdelen kwamen van dezelfde groothandel, dit kunnen wij aantonen.
De garage wil de onderdelen ook niet betalen.
pi_74775215
Ah op die fiets.. dan is het een ander verhaal als ze het de vorige keer niet gezien hebben is dat vrij lastig te bewijzen... altijd gekut met die auto's
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:34:58 #14
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_74775254
quote:

[..]

[..]

Dan doe je toch:
29.000 van 60.000 = (ong.) 50% en dan eis je dat de fabrikant zoveel betaald!

Ow wacht... Dat hadden ze al aangeboden!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:47:47 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74775529
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:34 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
GMTA! Ik had precies hetzelfde willen zeggen, lijkt me niet geheel onredelijk.
censuur :O
pi_74775637
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:28 schreef mime_negert het volgende:
Gewoon betalen en niet zo zeiken. Het is niet voor niets een verwachte levensduur.
Als ik lees hoe de distributie-set er aan toe was, dan had TS de volgende onderhoudsinterval niet gehaald.
En hoewel een distributieriem altijd kan knappen, maakt deze set zijn verwachting niet waar.
Dus een korting van 50% op zowel materiaal als uren lijkt me netjes in dit geval.
Zeker als de garage in de toekomst nog klanten wil houden.
  dinsdag 17 november 2009 @ 11:13:40 #17
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74776167
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:30 schreef AstraLaVista het volgende:

[..]

[..]

Deze garage heeft mijn auto al 3 jaar in onderhoud en heeft dus ook de vorige keer mijn spanrollen en distributieriem vervangen. Ook de onderdelen kwamen van dezelfde groothandel, dit kunnen wij aantonen.
De garage wil de onderdelen ook niet betalen.
In dat geval heeft de groothandel er geen kut mee te maken. Jouw dealer zit daartussen, die heeft jouw riem vervangen en er een ondeugdelijke riem opgezet. Niet de groothandel. Dat de groothandel een verkeerde riem heeft geleverd is het probleem van de dealer, niet van jou. Jij hebt destijds betaald voor de vervanging van je riem, e.g. jij hebt een koopovereenkomst met de dealer voor het plaatsen van een deugdelijke riem. Dus laat vooral de dealer het lekker uitvechten met de groothandel, jij doet zaken met de dealer.
pi_74776182
tis wettelijk gezien een goeie oplossing.

50% coulance, omdat je op 50% van de levensduur zit.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_74779462
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 10:07 schreef AstraLaVista het volgende:
de groothandel wil dat ik 50% van de nieuw geleverde onderdelen ga betalen!
quote:
De garage krijgt de onderdelen op rekening
Hoe zit het nou, wie heeft nu daadwerkelijk door de groothandel de rekening gepresenteerd gekregen?
De ene keer zeg je "ik" en dan weer "de garage", wat is het nou?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_74780385
mag ik vragen waarom je dat zelf niet gerepareerd hebt, als automonteuse zijnde?
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
  dinsdag 17 november 2009 @ 13:46:57 #21
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_74780489
Je zou er een mooi slaatje uit slaan als je daadwerkelijk alles gratis krijgt, maar het zit er niet in denk ik.
pi_74784167
quote:

[..]

Dan doe je toch:

Niet helemaal waar, omdat je natuurlijk ook flink kosten maakt aan arbeidsuren die in dit geval dus dubbel zijn.

Ik zie hier niets meer waar jij je druk om moet maken. Het is een zaak tussen dealer en groothandel, daar heb jij verder niets meer mee van doen. Als het product echt ondeugdelijk is geweest (wat dealer dus ook aangeeft), dan hoef jij dus de dealer niet voor de onderdelen te betalen. Mag de dealer zelf z'n geld halen bij de groothandel.
pi_74788317
quote:

[..]

Dan doe je toch:

Snap sommige mensen niet, je het er ook 29.000 km plezier van gehad, het zou onredelijk zijn om ze dan geheel gratis te krijgen, anders gaat het nog op onrechtmatige zelfverrijking lijken.
pi_74801359
Wellicht heeft de garage de onderdelen er niet goed opgezet?
.
  dinsdag 17 november 2009 @ 23:47:49 #25
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74801629
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 11:14 schreef oinkoink12 het volgende:
tis wettelijk gezien een goeie oplossing.

50% coulance, omdat je op 50% van de levensduur zit.
Psies
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')