Ja?quote:Op zondag 15 november 2009 16:55 schreef Mendeljev het volgende:
Eens. Het Engelse systeem schrijft je een A+ voor als je gewoon de beste bent en een A als je binnen de top (5%?) valt. Soms heb je van die tentamens waar het gemiddelde een 5 is. Met het Engelse systeem ben je dan met een 5.5 al beter dan gemiddeld.
Toen ik in Taiwan zat kreeg ik een 90 (van de 100) omdat er 'nog een paar dingen verbeterd moesten worden'. Zelfde verhaal in de VS. Maatje van me kreeg een 1 in Finland (daar is 1 het hoogste cijfer, 5 het laagste). Bij terugkomst in Nederland hebben ze er een 8 van gemaakt. Hoe had de beste man dan een 9 of 10 kunnen halen? Vragen, vragen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:12 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ja?Zijn daar alle gegeven beoordelingen relatief? Dat plaatst sommige dingen wel weer in perspectief zeg, dan zou ik ook een A-student zijn geweest
Mensen die niet komen opdagen belanden bij het laagste percentage. Ik ken iemand die een certificaat (plus een wagonlading aan Nederlandse studiepunten) heeft gekregen van een bekende Amerikaanse universiteit. Enkel omdat hij met zijn dronken kop wel bij alle tentamens en projecten aanwezig was, een een groot aantal van zijn medestudenten niet.quote:Op zondag 15 november 2009 17:12 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ja?Zijn daar alle gegeven beoordelingen relatief? Dat plaatst sommige dingen wel weer in perspectief zeg, dan zou ik ook een A-student zijn geweest
quote:Op zondag 15 november 2009 17:19 schreef Sautor het volgende:
True, krijg je inderdaad te horen dat een project foutloos is, maar ze uit principe nooit hoger geven dan een 8
Ok dat is kut. welk ' principe' zou je daar tegen hebben?quote:Op zondag 15 november 2009 17:19 schreef Sautor het volgende:
True, krijg je inderdaad te horen dat een project foutloos is, maar ze uit principe nooit hoger geven dan een 8
Ja, en dat je daar een speciale pokéball voor moet gebruiken om ze te vangen, verdomde hoeren!quote:Op zondag 15 november 2009 17:17 schreef LesStroud het volgende:
Wat is je klacht? dat negens en tienen zeldzaam zijn?
Klopt, hoewel de normering voor multiple-choice tentamens ook aan de strenge kant is als je Nederland met andere landen vergelijkt, in ieder geval heb je het zelf redelijk in de hand als je daar een 10 voor wilt halen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:27 schreef Barcaconia het volgende:
Als het over projecten gaat heb je gelijk. Over multiple-choice tentamens niet. Als ik toevallig goed kan leren en een 10 voor zo'n tentamen kan halen acht ik mezelf niet slimmer dan iemand die met slechts aanwezig zijn in de colleges en luisteren een 6 of 7 kan halen zonder te leren.
Projecten is toegepaste kennis. Daar moet inderdaad beloond worden!
Dit is echt zo herkenbaar.quote:Op zondag 15 november 2009 17:19 schreef Sautor het volgende:
Dat is niet meer dan terecht vind ik. Als je een beetje niveau wilt halen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:47 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Klopt, hoewel de normering voor multiple-choice tentamens ook aan de strenge kant is als je Nederland met andere landen vergelijkt, in ieder geval heb je het zelf redelijk in de hand als je daar een 10 voor wilt halen.
Jawel, het is ook wel terecht, op de universiteit zit je niet omdat je dom bent immers. Het probleem is alleen dat we in Nederland onze studenten wel aan een strengere maat kunnen houden, maar dat je ze daarmee internationaal met een probleem opzadelt. Dan moeten universiteiten en hogere scholen zich afvragen of dat eerlijk is in een wereld die alleen maar internationaler gaat worden.quote:Op zondag 15 november 2009 17:55 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Dat is niet meer dan terecht vind ik. Als je een beetje niveau wilt halen.
Je moet natuurlijk niet verwachten dat iemand die de helft van de colleges niet komt een goed cijfer haalt. Als ik altijd aanwezig ben en genoeg luister kan ik altijd wel een 6 of 7 halen. Als je een week van tevoren gaat leren enzo kan ik ook wel een 10 halen, dus het niveau is wel in orde denk ik.
Tenminste, voor mijn school. Zal vast ook veel verschil in zitten.
herkenbaarquote:Op zondag 15 november 2009 17:19 schreef Sautor het volgende:
Of als je een werstuk maakt, helemaal perfect, maar de leraar snapt er niks van( digibeetquote:Op zondag 15 november 2009 17:48 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Dit is echt zo herkenbaar.Had op school wel eens een presentatie gegeven die echt super goed was, lerares kon er ook niets op aanmerken maar kreeg toch geen 10.
Dan heb jij het gewoon niet goed geschreven. Dat 'helemaal perfect' is dus trouwens je eigen mening?quote:Op zondag 15 november 2009 18:12 schreef Drinky het volgende:
[..]
Of als je een werstuk maakt, helemaal perfect, maar de leraar snapt er niks van( digibeet) en geeft je daarom een onvoldoende
Niet altijd zo. Ik heb ook wel eens een werkstuk gemaakt waarbij ik de werkwijze van de opdracht verbeterd had. De leraar vond alleen dat ik de opdracht niet gevolgd had. De uitkomst was wel goed maar de werkwijze fout.quote:Op zondag 15 november 2009 19:17 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dan heb jij het gewoon niet goed geschreven. Dat 'helemaal perfect' is dus trouwens je eigen mening?
Houd je dan ook gewoon aan de opdracht.quote:Op zondag 15 november 2009 19:20 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Niet altijd zo. Ik heb ook wel eens een werkstuk gemaakt waarbij ik de werkwijze van de opdracht verbeterd had. De leraar vond alleen dat ik de opdracht niet gevolgd had. De uitkomst was wel goed maar de werkwijze fout.
Wat is er in godsnaam mis met eigen inzicht en inspiratie? Het is toch niet meer de jaren 50 waar je regeltjes uit je hoofd moet leren?
Sorry, ik ben niet iemand die slechter gaat werken omdat dat in de opdracht staat. Als ik het zelf beter en overzichtelijker kan moet daar toch voor beloond worden of niet?quote:Op zondag 15 november 2009 19:22 schreef Dastan het volgende:
[..]
Houd je dan ook gewoon aan de opdracht.Als je in de werkwijze gaat rommelen kun je dit toch verwachten?
Jawel, ik had het zelfs heel erg simpel opgeschreven, uitleg van terminologie etc. , maar die gast was zo'n complete digibeet dat ie d'r dan nog niks van snapte. Ligt het dan aan mij dat de docent het niet kon bijhoudenquote:Op zondag 15 november 2009 19:17 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dan heb jij het gewoon niet goed geschreven. Dat 'helemaal perfect' is dus trouwens je eigen mening?
Lotingstudies.quote:Op zondag 15 november 2009 17:17 schreef Appelknaller het volgende:
Sowieso dat hele zesjes-cultuur gezeik
Waarom zou ik nou extra moeite doen voor een lijst vol achten als ik met een lijst vol zessen ook mijn papiertje haal en dan lekker kan chillen?
Dan ben je nogal snel een straight A student!quote:Op zondag 15 november 2009 21:37 schreef Muzz_ het volgende:
A in Amerika / Engeland is gelijk aan een 7,5 - 8 in Nederland
A* of A+ is een 9 / 10
B = 7
C = 5.5 - 6
Etc
Trieste bende dan daaro.quote:Op zondag 15 november 2009 21:49 schreef Muzz_ het volgende:
In Amerika doen veel mensen High school die hier in Nederland op het VMBO zouden belanden vandaar dat het zo speciaal is…![]()
A in Amerika stelt niet zo veel voor. Vraag het maar aan mensen die daar op exchange zijn geweest.
Ik las: Negers en tienen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:17 schreef LesStroud het volgende:
Wat is je klacht? dat negens en tienen zeldzaam zijn?
Jij hebt alleen nog maar theoretische vakken/tentamens gehad en nog geen papers of onderzoeksverslagen moeten inleveren zeker?quote:Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef diginoob2 het volgende:
A: Ik heb net een negen gehaald. (voor een vak 60% uberhaupt haalt)
B: Universiteiten tenminste hebben duidelijke richtlijnen over wat een goed antwoord in houdt en je hebt simpelweg een hoog cijfer als je veel goed hebt. Multiple choice bijvoorbeeld is gewoon goed of fout. Heb je genoeg goed krijg je wel degelijk een 9 of een 10.
Mja inderdaad. Ik geloof ook wel dat met papers e.d het wel een verschil is. Alhoewel een vriend van me net ook een negen heeft gekregen voor zn masterscriptie, dus het kan wel.quote:Op zondag 15 november 2009 22:43 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Jij hebt alleen nog maar theoretische vakken/tentamens gehad en nog geen papers of onderzoeksverslagen moeten inleveren zeker?
quote:
Datquote:
Dat is gewoon incompetentie van de docent. Als hij iedereen een 7 geeft is hij zelf gewoon lui.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Gaspedaal het volgende:
Dit is echt de meest terechte klacht in jaren. Iedereen maar klagen over de zesjescultuur terwijl ze het zelf in de hand werken![]()
Pas hadden wij nog een presentatie. In iets van twee uur kwamen zo'n tien groepjes voorbij. Er zaten hele goeie tussen maar ook hele slechte. Toen iedereen geweest was gaf de docent iedereen een 7![]()
Het is vaak enorm makkelijk om een 5,5 of een 6 te halen, maar als je het beter wil doen wordt het bijna niet beloond. Als je een opdracht totaal verneukt heb je een 5, als je je uiterste best doet heb je een 7 of hooguit een 7,5.
Kortom: docenten die denken dat de zesjescultuur komt door luiheid van studenten
Komt omdat een hele hoop docenten gewoon slecht zijn.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Gaspedaal het volgende:
Dit is echt de meest terechte klacht in jaren. Iedereen maar klagen over de zesjescultuur terwijl ze het zelf in de hand werken![]()
Pas hadden wij nog een presentatie. In iets van twee uur kwamen zo'n tien groepjes voorbij. Er zaten hele goeie tussen maar ook hele slechte. Toen iedereen geweest was gaf de docent iedereen een 7![]()
Het is vaak enorm makkelijk om een 5,5 of een 6 te halen, maar als je het beter wil doen wordt het bijna niet beloond. Als je een opdracht totaal verneukt heb je een 5, als je je uiterste best doet heb je een 7 of hooguit een 7,5.
Kortom: docenten die denken dat de zesjescultuur komt door luiheid van studenten
quote:Op maandag 16 november 2009 16:01 schreef ShadyLane het volgende:
Het heeft ook te maken met het hogere zwamgehalte. Als je gewoon een toets hebt waarin je een stel wiskunde-sommen moet uitwerken, kun je wel degelijk een tien halen als je het perfect doet, of een een als je er niks van bakt. Maar al die werkstuk- en presentatietoestanden, waarin je "een beetje leuk moet uitleggen hoe het zit met dat-en-dat onderwerp", dat is allemaal een stuk vager. Vooral als er en passant ook nog gekeken wordt naar hoe gezellig je met je groepsgenoten hebt samengewerkt en of de kaft er netjes uitziet.
Hier ben ik het mee eens.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Gaspedaal het volgende:
Ik kreeg een 8,8 voor me eindscriptie van me bachelor.. en dat was wellicht omdat mijn lerares een Rus was. En dan te bedenken dat de andere nog gemakkelijkere hogere cijfers kregen (hadden een Frans of een Chinees, ik had eerst een 7,2 voor een uniek onderwerp.. maten van me kregen 8,5 voor knip en plakwerk). Heel wat projecten doe je erg goed, uitgebreid, logisch, etc. en wat krijg je? 7,5 of 8. Pas met een 130 paginas tellende verslag voor een projectje met niets anders dan argumentatie/redenatie leverde me een 9 op. Ik hoor ook steeds vaker dat het in het buitenland veel gemakkelijker wordt gesteld en dat hier in Nederland heel veel van je wordt verwacht.quote:Op maandag 16 november 2009 11:32 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Mja inderdaad. Ik geloof ook wel dat met papers e.d het wel een verschil is. Alhoewel een vriend van me net ook een negen heeft gekregen voor zn masterscriptie, dus het kan wel.
Op mijn vorige studie was de eerste presentatie met geschreven verslag ook een 9.
En uiteindelijk worden de meeste vakken toch afgesloten met een tentamen of zie ik hier iets verkeerd?
Exact!quote:Op zondag 15 november 2009 17:19 schreef Sautor het volgende:
Nee daar hebben we wat aanquote:Op maandag 16 november 2009 21:51 schreef Appelknaller het volgende:
Die strengere cijfers in Nederland zijn natuurlijk een goede manier om een brain-drain te voorkomen. In het buitenland lijken Nederlandse studenten prutsers zodat ze daar niet aan de bak komen en dus in Nederland een baan moeten zoeken.
Tering, en jij doet universiteit? Je Nederlands is om te huilen!quote:Op maandag 16 november 2009 18:34 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik kreeg een 8,8 voor me eindscriptie van me bachelor.. en dat was wellicht omdat mijn lerares een Rus was. En dan te bedenken dat de andere nog gemakkelijkere hogere cijfers kregen (hadden een Frans of een Chinees, ik had eerst een 7,2 voor een uniek onderwerp.. maten van me kregen 8,5 voor knip en plakwerk). Heel wat projecten doe je erg goed, uitgebreid, logisch, etc. en wat krijg je? 7,5 of 8. Pas met een 130 paginas tellende verslag voor een projectje met niets anders dan argumentatie/redenatie leverde me een 9 op. Ik hoor ook steeds vaker dat het in het buitenland veel gemakkelijker wordt gesteld en dat hier in Nederland heel veel van je wordt verwacht.
Ja, want je kan alleen universiteit doen als je Nederlands kanquote:Op maandag 16 november 2009 22:28 schreef solyaris het volgende:
[..]
Tering, en jij doet universiteit? Je Nederlands is om te huilen!
Lijkt me wel een minimale eis mits je opleiding nederlands isquote:Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef Sautor het volgende:
[..]
Ja, want je kan alleen universiteit doen als je Nederlands kan
In het nederlands bedoel ik.quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:14 schreef koffiegast het volgende:
Ik doe geen Nederlands
en kom op zeg, tis FOK, denk je nou echt dat ik met interpunctie en al moeilijk ga doen? Je had ook niet mijn stukje kunnen lezen. Alsof mijn schrijfstijl hier op FOK representatief is voor wat ik op de universiteit doe.
Beta is moeilijker maar 10 halen (is als je goed) bent makkelijker. Een som heeft 1 uitkomst.quote:Op dinsdag 17 november 2009 01:55 schreef Geqxon het volgende:
Onzin. Ik heb studenten gezien die hun P met gemiddeld een 9 hebben gehaald, en dat op een beta studie.
Is prima mogelijk hoor, moet je gewoon je best voor doen. Zelf heb ik meerdere tienen gehaald, onder meer voor een open-vraag tentamen.
Alsof het enkel de interpunctie betreft.quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:14 schreef koffiegast het volgende:
Ik doe geen Nederlands
en kom op zeg, tis FOK, denk je nou echt dat ik met interpunctie en al moeilijk ga doen? Je had ook niet mijn stukje kunnen lezen. Alsof mijn schrijfstijl hier op FOK representatief is voor wat ik op de universiteit doe.
Heb je wel eens van semantiek gehoord? Je hebt toch hopelijk genoeg verstand van de betekenis van geschreven Nederlands dat het wel tot je door kan dringen dat mijn bericht nog steeds van toepassing is. Of doe je zelfs soms geen universiteit en denk je nu van "ha! Die gast zijn Nederlands is zo slecht! Ik moet en zal eens laten blijken hoe slecht ie is zodat ik mezelf goed voel".quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:31 schreef solyaris het volgende:
[..]
Alsof het enkel de interpunctie betreft.Heb je wel eens gehoord van spelling en grammatica?
Het enige terechte aan deze klacht is dat we inderdaad een idoot onderwijssysteem hebben in Nederland als ze jou hebben laten afstuderen zonder dat je weet wat een normaalverdeling is.quote:Op zondag 15 november 2009 16:51 schreef Pinterman het volgende:
Nou is het alweer even geleden dat ik ben afgestudeerd, maar ik wilde jullie dit pareltje uit de bijbehorende toelichting van mijn diploma niet onthouden:
[ afbeelding ]
Dat is toch godverdomme niet normaal? Dus zo wordt hard werken in Nederland beloond: op voorhand krijg je te horen dat een 9 en een 10 eigenlijk niet tot de collectie behoren. Maar wel klagen over de 'zesjescultuur' - vinden we het gek? Als men dat kneuterige, Nederlandse 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' nou eens uit het onderwijssysteem zou rammen, dan vielen er wat meer achten en negens, en als je het goed doet ook nog gewoon een tien. Dan bestond de hele zesjescultuur niet, stelletje paupers.
Moet je internationaal mee aan komen zetten, met al je achten. Ben je hier mooi cum laude maar in de meeste landen ben je pas een topper met een lijst vol negens en tienen. Dat lukt je hier met een multiplechoice 'tentamen' nog wel, maar al schrijf je de nieuwe Multatuli, een 10 zit er anders toch echt niet in.
Klacht: het idiote, achterhaalde onderwijssysteem van Nederland wat afgestudeerden opzadelt met cijferlijsten zonder waarde. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat wij in Nederland alleen de absolute top universiteit noemen - in het VK of de VS is ieder gehandicaptencentrum een universiteit. Zie ook: het feit dat Nederlandse HBOs zich 'University of Applied Sciences' etc. kunnen noemen in het Engels.
Duik jij nou maar weer terug in je wiskundeboeken, en beperk je in de toekomst tot pogingen om je kennis toe te passen op de realiteit.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Het enige terechte aan deze klacht is dat we inderdaad een idoot onderwijssysteem hebben in Nederland als ze jou hebben laten afstuderen zonder dat je weet wat een normaalverdeling is.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 14:44 schreef Perico het volgende:
Ik heb ook wel vaker gehoord dat in Amerika ze vantevoren zeggen:
Bij deze test zijn er 3 A's te verdienen, 6 B's, 10 C's, en de rest heeft een D of lager.
Dan hoef je dus geen perfecte tien te scoren om een A te krijgen, je moet het dan gewoon het best van allemaal gemaakt hebben. Dat voorkomt ook dat leraren een toets geven waar iedereen een onvoldoende voor scoort.
Ten eerste, als je 50% van een tentamen goed maakt zul je zelden een 5 krijgen; eerder een 4 of lager. Ten tweede, dit is wel even heel iets anders dan willekeurig knikkers uit een pot trekken. Tentamens maken is geen kansberekening - het zou direct in verband moeten staan met de beheersing van de stof. Dat wil dus zeggen dat als je de stof bijzonder goed beheerst, dat je dan een tien kunt halen, omdat je in de gelegenheid wordt gesteld om je kennis te demonstreren. Dat is dus niet altijd het geval. Er is een 'glazen plafond' rond de 8.quote:Op dinsdag 17 november 2009 14:54 schreef speknek het volgende:
Dit is het toepassen van kennis, The Central Limit Theorem, op de praktijk. Bij tien vragen heb je maar een mogelijkheid om ze alle tien goed te hebben, maar je hebt wel vijf mogelijkheden om een vijf te halen. Als een enkele vraag dan meerdere wegingspunten heeft, dan is het inderdaad praktisch onmogelijk om een tien te halen, maar zul je veel meer zesjes zien. Simpele wiskunde.
En toch wordt met de beoordeling van tentamens rekening gehouden met de gokkans.quote:Op dinsdag 17 november 2009 15:23 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Ten eerste, als je 50% van een tentamen goed maakt zul je zelden een 5 krijgen; eerder een 4 of lager. Ten tweede, dit is wel even heel iets anders dan willekeurig knikkers uit een pot trekken. Tentamens maken is geen kansberekening - het zou direct in verband moeten staan met de beheersing van de stof. Dat wil dus zeggen dat als je de stof bijzonder goed beheerst, dat je dan een tien kunt halen, omdat je in de gelegenheid wordt gesteld om je kennis te demonstreren. Dat is dus niet altijd het geval. Er is een 'glazen plafond' rond de 8.
Klopt, maar je verhaal gaat niet op voor open vragen. Daar heb je net zo goed een 'glazen plafond'.quote:Op dinsdag 17 november 2009 15:34 schreef Luco het volgende:
[..]
En toch wordt met de beoordeling van tentamens rekening gehouden met de gokkans.
Voorbeeldje: meerkeuzetentamen, 4 mogelijke antwoorden per vraag. Dat betekent dat je per vraag 25% kans hebt om de vraag goed te gokken. Kort door de bocht kan je stellen dat als je ALLES gokt je alsnog 25% goed hebt. Op een tentamen van 120 vragen zijn dit 30 antwoorden die je door te gokken al goed hebt.
Deze 30 vragen worden niet meegenomen in de cijferberekening. Hiervoor moet je van de overgebleven 90 vragen minstens de helft goed hebben.
Om tot een 5,5 te komen moet je op een meerkeuzetentamen met 120 vragen (En een gokkans van 25%) dus minstens 75 vragen goed hebben.
Daarnaast is het bij tentamens wel degelijk mogelijk een 10 te halen. Simpelweg alles goed hebben. Een vraag is goed of fout, klaar. Bij projecten, scripties, theses ed. waar de beoordeling subjectief is heb je vaak wel een "glazen plafond".
Dat ben ik niet met je eens (althans, niet bij de studie farmacie, waar men echt naar feiten en toepassingen vraagt). Ik kan me voorstellen dat je bij studies als rechten, psychologie, pedagogiek ed. waar er meer om interpretaties gevraagd wordt wel zoiets tegen kan komen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:25 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Klopt, maar je verhaal gaat niet op voor open vragen. Daar heb je net zo goed een 'glazen plafond'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |