abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 november 2009 @ 16:51:52 #1
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_74718459
Nou is het alweer even geleden dat ik ben afgestudeerd, maar ik wilde jullie dit pareltje uit de bijbehorende toelichting van mijn diploma niet onthouden:

Dat is toch godverdomme niet normaal? Dus zo wordt hard werken in Nederland beloond: op voorhand krijg je te horen dat een 9 en een 10 eigenlijk niet tot de collectie behoren. Maar wel klagen over de 'zesjescultuur' - vinden we het gek? Als men dat kneuterige, Nederlandse 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' nou eens uit het onderwijssysteem zou rammen, dan vielen er wat meer achten en negens, en als je het goed doet ook nog gewoon een tien. Dan bestond de hele zesjescultuur niet, stelletje paupers.

Moet je internationaal mee aan komen zetten, met al je achten. Ben je hier mooi cum laude maar in de meeste landen ben je pas een topper met een lijst vol negens en tienen. Dat lukt je hier met een multiplechoice 'tentamen' nog wel, maar al schrijf je de nieuwe Multatuli, een 10 zit er anders toch echt niet in.

Klacht: het idiote, achterhaalde onderwijssysteem van Nederland wat afgestudeerden opzadelt met cijferlijsten zonder waarde. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat wij in Nederland alleen de absolute top universiteit noemen - in het VK of de VS is ieder gehandicaptencentrum een universiteit. Zie ook: het feit dat Nederlandse HBOs zich 'University of Applied Sciences' etc. kunnen noemen in het Engels.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_74718515
Waarom onthoud je ons het pareltje?
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_74718534
Eens. Het Engelse systeem schrijft je een A+ voor als je gewoon de beste bent en een A als je binnen de top (5%?) valt. Soms heb je van die tentamens waar het gemiddelde een 5 is. Met het Engelse systeem ben je dan met een 5.5 al beter dan gemiddeld.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 15 november 2009 @ 17:12:09 #4
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_74718929
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:55 schreef Mendeljev het volgende:
Eens. Het Engelse systeem schrijft je een A+ voor als je gewoon de beste bent en een A als je binnen de top (5%?) valt. Soms heb je van die tentamens waar het gemiddelde een 5 is. Met het Engelse systeem ben je dan met een 5.5 al beter dan gemiddeld.
Ja? Zijn daar alle gegeven beoordelingen relatief? Dat plaatst sommige dingen wel weer in perspectief zeg, dan zou ik ook een A-student zijn geweest
Fietstas.
  zondag 15 november 2009 @ 17:17:30 #5
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_74719087
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:12 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Ja? Zijn daar alle gegeven beoordelingen relatief? Dat plaatst sommige dingen wel weer in perspectief zeg, dan zou ik ook een A-student zijn geweest
Toen ik in Taiwan zat kreeg ik een 90 (van de 100) omdat er 'nog een paar dingen verbeterd moesten worden'. Zelfde verhaal in de VS. Maatje van me kreeg een 1 in Finland (daar is 1 het hoogste cijfer, 5 het laagste). Bij terugkomst in Nederland hebben ze er een 8 van gemaakt. Hoe had de beste man dan een 9 of 10 kunnen halen? Vragen, vragen.
pi_74719099
Sowieso dat hele zesjes-cultuur gezeik

Waarom zou ik nou extra moeite doen voor een lijst vol achten als ik met een lijst vol zessen ook mijn papiertje haal en dan lekker kan chillen?
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_74719102
Wat is je klacht? dat negens en tienen zeldzaam zijn?
When it comes to survival..
pi_74719139
True, krijg je inderdaad te horen dat een project foutloos is, maar ze uit principe nooit hoger geven dan een 8
  zondag 15 november 2009 @ 17:19:37 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_74719142
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:12 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Mensen die niet komen opdagen belanden bij het laagste percentage. Ik ken iemand die een certificaat (plus een wagonlading aan Nederlandse studiepunten) heeft gekregen van een bekende Amerikaanse universiteit. Enkel omdat hij met zijn dronken kop wel bij alle tentamens en projecten aanwezig was, een een groot aantal van zijn medestudenten niet.

Ironisch genoeg is in Nederland enkel het certificaat al genoeg om hoge ogen te gooien. Dit om dat men denkt dat je dan al automatisch aan de 'hoge' eisen voldoet waar die Amerikaanse universiteit om bekend staat. In Nederland zou dat ook het geval zijn aangezien een zes impliceert dat je de stof beheerst en niet dat je het gemiddelde van de klas bent, in Amerika voldoe je enkel aan die 'eisen' als je tot de beste 10 a 5% hoort. De andere studenten zijn er alleen om veel te zuipen en geld van pa of de bank te dokken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_74719210
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:19 schreef Sautor het volgende:
True, krijg je inderdaad te horen dat een project foutloos is, maar ze uit principe nooit hoger geven dan een 8
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_74719242
quote:
Ok dat is kut. welk ' principe' zou je daar tegen hebben?
When it comes to survival..
  zondag 15 november 2009 @ 17:27:55 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74719370
Als het over projecten gaat heb je gelijk. Over multiple-choice tentamens niet. Als ik toevallig goed kan leren en een 10 voor zo'n tentamen kan halen acht ik mezelf niet slimmer dan iemand die met slechts aanwezig zijn in de colleges en luisteren een 6 of 7 kan halen zonder te leren.
Projecten is toegepaste kennis. Daar moet inderdaad beloond worden!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zondag 15 november 2009 @ 17:37:32 #13
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_74719672
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:17 schreef LesStroud het volgende:
Wat is je klacht? dat negens en tienen zeldzaam zijn?
Ja, en dat je daar een speciale pokéball voor moet gebruiken om ze te vangen, verdomde hoeren!
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  zondag 15 november 2009 @ 17:47:20 #14
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_74719940
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:27 schreef Barcaconia het volgende:
Als het over projecten gaat heb je gelijk. Over multiple-choice tentamens niet. Als ik toevallig goed kan leren en een 10 voor zo'n tentamen kan halen acht ik mezelf niet slimmer dan iemand die met slechts aanwezig zijn in de colleges en luisteren een 6 of 7 kan halen zonder te leren.
Projecten is toegepaste kennis. Daar moet inderdaad beloond worden!
Klopt, hoewel de normering voor multiple-choice tentamens ook aan de strenge kant is als je Nederland met andere landen vergelijkt, in ieder geval heb je het zelf redelijk in de hand als je daar een 10 voor wilt halen.
  zondag 15 november 2009 @ 17:48:19 #15
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_74719972
Terechte klacht, heb er zelf ook vaak last van.
Deathlift or Die.
pi_74719978
quote:
Dit is echt zo herkenbaar. Had op school wel eens een presentatie gegeven die echt super goed was, lerares kon er ook niets op aanmerken maar kreeg toch geen 10.
pi_74720005
Leraren. Kutvolk die 9 vd 10 keer dood moeten.
Roken is lekker
  zondag 15 november 2009 @ 17:55:32 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74720204
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:47 schreef Pinterman het volgende:

[..]

Klopt, hoewel de normering voor multiple-choice tentamens ook aan de strenge kant is als je Nederland met andere landen vergelijkt, in ieder geval heb je het zelf redelijk in de hand als je daar een 10 voor wilt halen.
Dat is niet meer dan terecht vind ik. Als je een beetje niveau wilt halen.
Je moet natuurlijk niet verwachten dat iemand die de helft van de colleges niet komt een goed cijfer haalt. Als ik altijd aanwezig ben en genoeg luister kan ik altijd wel een 6 of 7 halen. Als je een week van tevoren gaat leren enzo kan ik ook wel een 10 halen, dus het niveau is wel in orde denk ik.
Tenminste, voor mijn school. Zal vast ook veel verschil in zitten.
pi_74720250
Hoofd, maaiveld, calvinisme, opgelost, slotje.
  zondag 15 november 2009 @ 18:04:39 #20
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_74720461
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:55 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Dat is niet meer dan terecht vind ik. Als je een beetje niveau wilt halen.
Je moet natuurlijk niet verwachten dat iemand die de helft van de colleges niet komt een goed cijfer haalt. Als ik altijd aanwezig ben en genoeg luister kan ik altijd wel een 6 of 7 halen. Als je een week van tevoren gaat leren enzo kan ik ook wel een 10 halen, dus het niveau is wel in orde denk ik.
Tenminste, voor mijn school. Zal vast ook veel verschil in zitten.
Jawel, het is ook wel terecht, op de universiteit zit je niet omdat je dom bent immers. Het probleem is alleen dat we in Nederland onze studenten wel aan een strengere maat kunnen houden, maar dat je ze daarmee internationaal met een probleem opzadelt. Dan moeten universiteiten en hogere scholen zich afvragen of dat eerlijk is in een wereld die alleen maar internationaler gaat worden.

Nederlandse universiteiten hebben misschien zelf een hoge pet op van het onderwijs hier, maar ze zijn er niet in geslaagd om serieuze naamsbekendheid te verwerven in het buitenland. Kijk, als Groningen dezelfde lading had als Oxford, Cambridge, of een Ivy league universiteit, dan hadden die zessen mij ook niet uitgemaakt, want dan is het bekend dat je op een pittige school zit. Nu is het dat toch niet.
pi_74720479
quote:
herkenbaar
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
  zondag 15 november 2009 @ 18:12:51 #22
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_74720702
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:48 schreef HSG-BOMBER het volgende:

[..]

Dit is echt zo herkenbaar. Had op school wel eens een presentatie gegeven die echt super goed was, lerares kon er ook niets op aanmerken maar kreeg toch geen 10.
Of als je een werstuk maakt, helemaal perfect, maar de leraar snapt er niks van( digibeet ) en geeft je daarom een onvoldoende
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_74722737
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:12 schreef Drinky het volgende:

[..]

Of als je een werstuk maakt, helemaal perfect, maar de leraar snapt er niks van( digibeet ) en geeft je daarom een onvoldoende
Dan heb jij het gewoon niet goed geschreven. Dat 'helemaal perfect' is dus trouwens je eigen mening?
  zondag 15 november 2009 @ 19:20:36 #24
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74722872
quote:
Op zondag 15 november 2009 19:17 schreef Dastan het volgende:

[..]

Dan heb jij het gewoon niet goed geschreven. Dat 'helemaal perfect' is dus trouwens je eigen mening?
Niet altijd zo. Ik heb ook wel eens een werkstuk gemaakt waarbij ik de werkwijze van de opdracht verbeterd had. De leraar vond alleen dat ik de opdracht niet gevolgd had. De uitkomst was wel goed maar de werkwijze fout.
Wat is er in godsnaam mis met eigen inzicht en inspiratie? Het is toch niet meer de jaren 50 waar je regeltjes uit je hoofd moet leren?
pi_74722937
quote:
Op zondag 15 november 2009 19:20 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Niet altijd zo. Ik heb ook wel eens een werkstuk gemaakt waarbij ik de werkwijze van de opdracht verbeterd had. De leraar vond alleen dat ik de opdracht niet gevolgd had. De uitkomst was wel goed maar de werkwijze fout.
Wat is er in godsnaam mis met eigen inzicht en inspiratie? Het is toch niet meer de jaren 50 waar je regeltjes uit je hoofd moet leren?
Houd je dan ook gewoon aan de opdracht. Als je in de werkwijze gaat rommelen kun je dit toch verwachten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')