Dat wordt boren!quote:Op maandag 23 november 2009 08:22 schreef Drugshond het volgende:
http://www.marketoracle.co.uk/Article14996.html
-- Must read --
[..]
Goud gaat door de roof als dit waar is.
En de dollar door het putje, als roque trading state.,
quote:http://benjaminfulford.typepad.com/benjaminfulford/
China quietly introduces new financial system
China has stealthily introduced a new financial system based on the renminbi which is well on its way to becoming fully convertible, according to a high-level Chinese source. In addition, China is purchasing 10,000 tons of gold to back up a new fund designed to develop and market heretofore forbidden and suppressed technologies. The fund will be based outside of China and will be controlled by prominent members of the Chinese overseas community. The gold purchase will take some time because of the logistics of transporting it and the Chinese wish to test it thoroughly. Both the Chinese government and MI6 now confirm reports that much of the gold sold by the Federal Reserve Board over the past decade is in fact gold plated tungsten.
For its part, the renminbi is now convertible with South American currencies, the rouble, Middle-Eastern currencies, the yen, South East Asian currencies and African currencies. “We will slowly introduce our new financial system in parallel with the old one and hope that people steadily migrate towards it,” the Chinese official says.
Meanwhile, the latest G20 meeting ended in acrimony and chaos. The leadership of the West is in total disarray and will remain so until the Federal Reserve Board’s bankruptcy becomes visible even to brainwashed section of the Western public. This is now expected by January or February. Both MI6 and a senior Chinese government source now predict the collapse of the Federal Reserve dollar by that time.
We are also hearing various reports that many Pentagon and other US alphabet suit agency figures with both US and Israeli citizenship have recently fled to Israel. Things are coming to a head.
En hoeveel oudjes ken jij die hun AOW spenderen om goud te kopen? Ik in ieder geval nul komma nop. Op zijn best zie je juist meer mensen hun sierraden gaan inleveren voor geld.quote:Op maandag 23 november 2009 08:26 schreef LXIV het volgende:
Van goud weet ik niks. Ik weet wel dat wanneer "iedereen" in een aandeel, grondstof of ander product gaat zitten, je moet zorgen dat je wegkomt. Dan wordt de top gezet. Als onze bejaarden hun AOW-centjes ook al gaan omzetten in geel metaal, als recordprijzen gebroken worden, als mensen goud niet gebruiken om een beetje te diversificeren maar er vol in gaan, dan kan de top nooit ver weg zijn.
Dat kan weleens vies tegenvallen. De dollar is namelijk t.o.v. het gebruikelijke mandje buitenlandse valuta al veel verder dan gedaald dan zijn koers t.o.v. de euro doet vermoeden. M.a.w.: de euro is voor een flink deel meegedaald, en zou net zo goed met de dollar mee kunnen crashen.quote:Op maandag 23 november 2009 10:49 schreef LXIV het volgende:
Ach, als allerlei conspiracy-geruchten de media inkomen om de goudprijs nog verder op te kunnen schroeven dan weet ik wel genoeg. Het enige redelijke argument om nu nog goud te kopen is een eventuele dollarcrash, maar dan zit je in euro's ook wel goed.
De reden dat de euro niet zo hard is gestegen tenopzichte van de dollar als andere munten is grotendeels omdat dat commodity-valuta zijn. Zodra de massale speculatie in commoditys ophoud zullen deze flink dalen in waarde.quote:Op maandag 23 november 2009 10:53 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Dat kan weleens vies tegenvallen. De dollar is namelijk t.o.v. het gebruikelijke mandje buitenlandse valuta al veel verder dan gedaald dan zijn koers t.o.v. de euro doet vermoeden. M.a.w.: de euro is voor een flink deel meegedaald, en zou net zo goed met de dollar mee kunnen crashen.
Bron: FD, 19 november 2009quote:Hoezo goud? Doe mij maar Grand Cru rode wijn
Column
Wim Boonstra
Goud is geen claim op welvaart of bezit. Goud is welvaart. Zo stelden Albert Spits en Sander Boon van het goudstandaardinstituut in deze krant (5 november). De tastbare zekerheid van goud wordt in hun artikel gesteld tegenover de illusie van papiergeld. Ik heb hun stuk met plezier en enige weemoed gelezen. Blijkbaar bestaan er nog steeds echte goudfetisjisten. Heerlijk.
Goud is welvaart. Ik ben benieuwd welke primaire behoeften er met goud kunnen worden bevredigd. Je kunt het voor zover ik weet eten noch drinken, je kunt er niet in wonen en je kunt je er ook niet mee vervoeren.
Kortom, goud krijgt pas waarde als je het omruilt tegen iets waar je wel wat mee kunt doen. Oftewel, goud ontleent zijn waarde aan de bereidheid van anderen om hun goederen en diensten tegen betaling van goud te leveren. En daarmee onderscheidt het zich in niets, maar dan ook helemaal niets van papiergeld of banksaldi. Geld, ongeacht zijn verschijningsvorm, ontleent zijn waarde aan algemene acceptatie. Het is een afspraak, meer niet.
Goud is ook geen garantie voor monetaire degelijkheid. De geschiedenisboeken staan vol met verhalen over gouden munten die in de loop der tijd steeds minder goud en steeds meer koper bevatten. De belangrijkste mij bekende uitzondering is de Solidus, eerst geslagen door de Romeinen en nadien eeuwenlang in gebruik als belangrijkste Byzantijnse munt. Deze munt heeft eeuwenlang zijn goudgewicht min of meer behouden. Kwam dit door de magische eigenschappen van het goud of door de discipline van de uitgevende autoriteiten? U raadt het al, het tweede is het geval. En ook daarin is de parallel met papiergeld compleet.
Waar komt dan de magie van het goud vandaan? Veel mensen vinden het mooi, het heeft blijkbaar iets magisch. En het is inderdaad wel erg gemakkelijk om papiergeld aan te maken. Dan is koppeling aan een goed houdbaar edelmetaal dat niet onbeperkt kan worden aangemaakt natuurlijk wel handig. Daar kan een disciplinerende werking op de geldcreatie vanuit gaan. Maar hiermee is natuurlijk meteen ook de beperking van het goudsysteem aangegeven. Als de geldhoeveelheid alleen maar kan fluctueren met het vrij willekeurige aanbod van goud was de monetaire expansie nooit groot genoeg geweest om onze welvaartsgroei te accommoderen. Wij zouden ons in een voortdurend proces van deflatie hebben bevonden en dat gaat zoals bekend ook met de nodige problemen gepaard.
Daarom waren de goudstandaarden van de laatste eeuwen dan ook goudkernstandaarden. Hiermee konden ze tegelijkertijd de illusie van het goud overeind houden en de benodigde flexibiliteit van de geldhoeveelheid organiseren. Om centrale banken te disciplineren is het beter om ze op afstand te plaatsen van de politiek en ze verantwoordelijk te maken voor de prijsstabiliteit. Dit functioneert meestal heel aardig.
De Gouden Standaard, die overigens op verrassend weinig goud was gebaseerd en net zo goed als Sterling Standaard kan worden omschreven, was evenmin de langst functionerende geldstandaard. Om die eer strijden de schelpen-, wampum- en de tabaksstandaarden. Laatstgenoemde heeft eeuwenlang in de Britse koloniën in Amerika min of meer naar tevredenheid gefunctioneerd. Men leze er Galbraith's prachtige klassieker Money nog maar eens op na. Als we dan toch terug willen in de tijd naar een grondstoffenstandaard stel ik voor de geldhoeveelheid te koppelen aan de hoeveelheid Grand Cru rode wijn. Licht elastisch in het aanbod, dus beter voorspelbaar dan de goudhoeveelheid.
Over voorspelbaarheid gesproken: met wijn krijg je gegarandeerd 11%-15%. En dan is het ook nog een 100% liquide investering, dus als het tegenzit kun je hem opdrinken. Beter dan dorstig te turen naar je goudvoorraad.
Wim Boonstra is chief economist bij Rabobank.
En als niemand ze meer wil, dan juist instappenquote:Op maandag 23 november 2009 08:26 schreef LXIV het volgende:
Van goud weet ik niks. Ik weet wel dat wanneer "iedereen" in een aandeel, grondstof of ander product gaat zitten, je moet zorgen dat je wegkomt. Dan wordt de top gezet. Als onze bejaarden hun AOW-centjes ook al gaan omzetten in geel metaal, als recordprijzen gebroken worden, als mensen goud niet gebruiken om een beetje te diversificeren maar er vol in gaan, dan kan de top nooit ver weg zijn.
Vanaf $2000 durf ik wel te gaan shorten!
Dit crescendo van bedrieglijkheid vraagt toch om een weerwoord.quote:Ergens vorige week in het Financieel Dagblad keek Wim Boonstra, 'chief economist' bij de Raiffeisen-Boerenleenbank, te diep in het wijnglas en debiteerde het volgende:
Ik ben benieuwd welke primaire behoeften er met goud kunnen worden bevredigd. Je kunt het voor zover ik weet eten noch drinken, je kunt er niet in wonen en je kunt je er ook niet mee vervoeren.
Kortom, goud krijgt pas waarde als je het omruilt tegen iets waar je wel wat mee kunt doen. Oftewel, goud ontleent zijn waarde aan de bereidheid van anderen om hun goederen en diensten tegen betaling van goud te leveren. En daarmee onderscheidt het zich in niets, maar dan ook helemaal niets van papiergeld of banksaldi.
Hierin is goud niet uniek. Waarom goud, en niet zilver of Iridium? De tijd om een auto te maken geeft de auto ook een waarde, maar deze heeft niet dezelfde stabiliteit..quote:Op dinsdag 24 november 2009 11:44 schreef dvr het volgende:
[..]
Dit crescendo van bedrieglijkheid vraagt toch om een weerwoord.
Allereerst, 'de waarde van goud' - daar gaat het al fout. Goud heeft geen waarde, het IS waarde. Uiteindelijk is iedere waarde in deze wereld terug te brengen tot een universele menselijke constante, namelijk de tijd die een volwassen mens nodig heeft om iets uit de natuur te halen. Om uit de natuur een gram goud voort te brengen is een volwassen man minstens een halve dag bezig. Als ik een kilo goud in mijn hand houd, heb ik meer dan een manjaar in mijn hand, en zolang de natuurwetten gelden kan geen mens daar iets aan veranderen; je kunt goud niet 'maken', je kunt het niet vervalsen - om aan zo'n kilo goud te komen moet je je een jaar lang in het zweet werken in de onherbergzame natuur, of iemand betalen die dat al voor jou gedaan heeft. Een andere manier is er niet.
Je zegt dat goud een goed ruilmiddel is als iedereen goud accepteert. Net zoals de Euro. Waarom is goud het ultieme ruilmiddel en niet zilver of platina? Zilver is goedkoper dus makkelijker te verhandelen. Platina is duurder dus makkelijker om te beheren.quote:Goud kan in iedere primaire behoefte voorzien waarin geld kan voorzien, simpelweg omdat het (ruil)waarde heeft. Wanneer een mens eenmaal in alle actuele primaire behoeften van zichzelf en zijn naasten heeft voorzien, heeft hij behoefte aan een universeel ruilmiddel waarin hij de vruchten van zijn verdere inspanningen kan opslaan, met andere woorden, kan opsparen. Dan kan hij gewoon doorgaan met waar hij goed in is en wat de omstandigheden op dat moment mogelijk maken -graan verbouwen, vissen vangen, huizen bouwen- en die producten verkopen voor dat universele ruilmiddel. Goud is vanwege zijn begeerlijkheid, schaarste en onvervalsbaarheid het ultieme ruilmiddel. En als een mens dat goud eenmaal heeft, kan hij het op een later tijdstip weer verruilen voor iets waar anderen inspanning voor hebben moeten leveren.
Als een keuringsinstantie een vergulde stoeptegel keurt als goudbaar, verliest het ook zijn betrouwbaarheid. De maatschappij bepaald wat een goed ruilmiddel is. Als men het vertrouwen verliest in de dollar dan wordt deze minder waard. Als men het vertrouwen verliest in goud, dan wordt deze minder waard. Dat goud een langere historie heeft is goed voor de betrouwbaarheid, maar dat wil niet zeggen dat de meest ideale vorm is. Een lening van 1000 euro of een lening van 100 gram goud, het blijven beide leningen met dezelfde risico's.quote:Geld is slechts een afgeleide, een symbool van dat soort waarde. Het is niet gebonden aan enige inspanning of intrinsieke waarde. Als de uitgever van het geld onbetrouwbaar is of incapabel, verliest het zijn geloofwaardigheid en daarmee zijn waarde; intrinsiek is het immers niets. Bovendien is het bezit ervan in zijn meest voorkomende verschijningsvormen -girale tegoeden en obligaties- afhankelijk van een tegenpartij, waarvan het voortbestaan of de betrouwbaarheid ook niet altijd even zeker is. Vandaar dat in financieel/economisch onzekere tijden mensen naar de zekerheid van goud teruggrijpen. Op dat soort momenten krijgt het, in geld uitgedrukt, een meerwaarde.
Dat is historisch zo gegroeid. Zilver heeft ook een monetaire geschiedenis maar belichaamt niet zoveel waarde. Platina, iridium e.d. zijn te zeldzaam en hebben nauwelijks geschiedenis.quote:Op dinsdag 24 november 2009 14:12 schreef zuchtje het volgende:
Hierin is goud niet uniek. Waarom goud, en niet zilver of Iridium? [..]
Waarom is goud het ultieme ruilmiddel en niet zilver of platina? [..]
Nou nee, dat doen ze niet want daarmee zouden ze hun eigen doodvonnis tekenen (soms letterlijk!). Goud is simpel te testen. De verhalen over wolfraamvervalsingen zijn voorlopig ook slechts verhalen.quote:Als een keuringsinstantie een vergulde stoeptegel keurt als goudbaar, verliest het ook zijn betrouwbaarheid.
Goud is geen vertrouwenskwestie. Iedereen kan elk stukje goud 100% veilig en controleerbaar laten testen.quote:De maatschappij bepaald wat een goed ruilmiddel is. Als men het vertrouwen verliest in de dollar dan wordt deze minder waard. Als men het vertrouwen verliest in goud, dan wordt deze minder waard.
Aan beide zitten verschillende risico's. Geld fluctueert normaliter minder dan goud (voorspelbare inflatie versus ongereguleerde marktprijzen), maar goud heeft een permanente bodemwaarde terwijl de gemiddelde fiduciaire munt binnen een eeuw ontploft. Op geld maak je rente, op goud hooguit een minimale provisie. Geld kun je in dezelfde vorm terugkrijgen, als je goud uitleent is dat nog maar de vraag.quote:Een lening van 1000 euro of een lening van 100 gram goud, het blijven beide leningen met dezelfde risico's.
Daar is goud niet voor. Als alle banken omvallen, kun je waarschijnlijk binnen een paar dagen noodgeld ophalen bij je gemeentehuis of postkantoor, en inderdaad waarschijnlijk rantsoenbonnen voor essentiële maar schaarse zaken als benzine, net als in '73.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:45 schreef Falco het volgende:
Goud is wellicht handig als ruilmiddel wanneer het reguliere monetaire stelsel in elkaar klapt. Toch zie ik enkele praktische probleempjes. 1 gram goud is nu ongeveer 25 euro waard. Ik stel me voor dat je heel nauwkeurig van je goudbaar deze hoeveelheid moet schrapen om daarmee je dagelijkse boodschappen te doen.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 11:44 schreef dvr het volgende:
[..]
Dit crescendo van bedrieglijkheid vraagt toch om een weerwoord.
Allereerst, 'de waarde van goud' - daar gaat het al fout. Goud heeft geen waarde, het IS waarde. Uiteindelijk is iedere waarde in deze wereld terug te brengen tot een universele menselijke constante, namelijk de tijd die een volwassen mens nodig heeft om iets uit de natuur te halen. Om uit de natuur een gram goud voort te brengen is een volwassen man minstens een halve dag bezig. Als ik een kilo goud in mijn hand houd, heb ik meer dan een manjaar in mijn hand, en zolang de natuurwetten gelden kan geen mens daar iets aan veranderen; je kunt goud niet 'maken', je kunt het niet vervalsen - om aan zo'n kilo goud te komen moet je je een jaar lang in het zweet werken in de onherbergzame natuur, of iemand betalen die dat al voor jou gedaan heeft. Een andere manier is er niet.
Goud kan in iedere primaire behoefte voorzien waarin geld kan voorzien, simpelweg omdat het (ruil)waarde heeft. Wanneer een mens eenmaal in alle actuele primaire behoeften van zichzelf en zijn naasten heeft voorzien, heeft hij behoefte aan een universeel ruilmiddel waarin hij de vruchten van zijn verdere inspanningen kan opslaan, met andere woorden, kan opsparen. Dan kan hij gewoon doorgaan met waar hij goed in is en wat de omstandigheden op dat moment mogelijk maken -graan verbouwen, vissen vangen, huizen bouwen- en die producten verkopen voor dat universele ruilmiddel. Goud is vanwege zijn begeerlijkheid, schaarste en onvervalsbaarheid het ultieme ruilmiddel. En als een mens dat goud eenmaal heeft, kan hij het op een later tijdstip weer verruilen voor iets waar anderen inspanning voor hebben moeten leveren.
Geld is slechts een afgeleide, een symbool van dat soort waarde. Het is niet gebonden aan enige inspanning of intrinsieke waarde. Als de uitgever van het geld onbetrouwbaar is of incapabel, verliest het zijn geloofwaardigheid en daarmee zijn waarde; intrinsiek is het immers niets. Bovendien is het bezit ervan in zijn meest voorkomende verschijningsvormen -girale tegoeden en obligaties- afhankelijk van een tegenpartij, waarvan het voortbestaan of de betrouwbaarheid ook niet altijd even zeker is. Vandaar dat in financieel/economisch onzekere tijden mensen naar de zekerheid van goud teruggrijpen. Op dat soort momenten krijgt het, in geld uitgedrukt, een meerwaarde.
Ik herken me in geen van beide. Ik ben voor een kleine, doelmatige overheid en als zelfstandig ondernemer heb ik weinig op met teveel regels. Ik ben geen goldbug, maar ben wel gefascineerd door het feit dat zoiets primitiefs als een metaal in onze zogenaamd geavanceerde financiele economie nog zo'n fundamentele waarde is. Maar de voornaamste reden om me over de (nu heel roerige) goudmarkt te blijven informeren is dat ik het zelf als bescherming tegen inflatie gebruik. De Gata-site bezoek ik regelmatig voor goudnieuws, die andere twee ken ik niet.quote:Op dinsdag 24 november 2009 18:28 schreef arjanus het volgende:Lijkt dit nou alleen maar, of ben jij in een paar weken tijd van een soort linksig pro-big-government en regulatiegeilend mens in een ware 'goldbug' veranderd? Straks loop je nog in zo'n gata-shirt rond. Luister jij ook elke week naar goldseek radio en wallstr. unspun?
Gewoon Maple Leafs kopenquote:Op vrijdag 27 november 2009 18:43 schreef SeLang het volgende:
Wel even checken dat je geen verguld wolfraam koopt.
China is de grootste goudproducent EN de grootste wolfraam producent.
Ja, maar oppassen voor Chinese vervalsingen dus.quote:
Ja, maar dat soort dingen moet je ook niet bij een of andere vage (web)shop kopen. Heb zelf een paar jaar terug wat van die muntjes gekocht voor de kleine, tot nu toe is het een goede investering. Nu maar kijken of het over 12 jaar nog wat waard isquote:Op zaterdag 28 november 2009 01:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, maar oppassen voor Chinese vervalsingen dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |