k ben er heel lang over aan het piekeren. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe lang terug je gaat rekenen. Sinds eind 2e wereld-oorlog: makkelijk.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:18 schreef Fogel het volgende:
AKnynke, jij weet vast wel of er landen bestaan zonder oorlogsverleden?
quote:In the 18th century, the Bhutanese invaded and occupied the kingdom of Cooch Behar to the south. In 1772, Cooch Behar appealed to the British East India Company which assisted them in ousting the Bhutanese, and later in attacking Bhutan itself in 1774. A peace treaty was signed in which Bhutan agreed to retreat to its pre-1730 borders. However, the peace was tenuous, and border skirmishes with the British were to continue for the next 100 years. The skirmishes eventually led to the Duar War (1864–1865), a confrontation for control of the Bengal Duars. After Bhutan lost the war, the Treaty of Sinchula was signed between British India and Bhutan. As part of the war reparations, the Duars were ceded to the United Kingdom in exchange for a rent of Rs. 50,000. The treaty ended all hostilities between British India and Bhutan.
During the 1870s, power struggles between the rival valleys of Paro and Tongsa led to civil war in Bhutan,
Ja, iedereen moet de methode kiezen die 'm 't beste ligt. Toch heeft een taal als Duits wel het nadeel dat er zoveel van die rijtjes zijn, en dat als je die eenmaal kent, het allemaal stukken makkelijker verloopt...quote:Op donderdag 26 november 2009 14:12 schreef Hik het volgende:
Volgens mij is er niet één goede manier om een taal te leren; en minder dan van de taal hangt het er vooral vanaf hoe je draadjes lopen. Ik ben toch wel echt een Beta. Het talenonderwijs op de middelbare school (in elk geval toen ik daar zat) was een ramp voor mij: lijstjes leren, stampen (Duits!!)...
Bij mij valt dat er allemaal net zo hard weer uit als ik het heb geleerd. Ik moet een taal snáppen, gevoel krijgen voor wat klopt en wat niet. En dat werkt bij mij alleen maar door het veel te praten en te horen, vooral in een land waar te taal wordt gesproken. Voor andere mensen helpt het bekijken van werkwoordslijstjes wellicht; ik word er alleen maar moe van...
![]()
Volgens mij krijg je op school maar nauwelijks wat mee aan taalgevoel, helaas. Het blijft toch wel vrij steriel, zolang je in het in de schoolbanken leert.quote:Het helpt ook wel als je het gewoon heel léuk vind om de taal te spreken. Ik kan er intens van genieten dat ik echt de subtiliteiten meekrijg in het Spaans, dat ik het gevoel onder de woorden meekrijg. Dat heb ik met Frans en Duits op de middelbare school nooit gehad en er is dan ook niets van blijven hangen (iets dat ik nog altijd eeuwig zonde vind van al die uren/jaren werk).
Goh, dan heb je nog wel wat werk voor de boeg!quote:Ow, ik zou graag nog Frans, Portugees, Kiswahili en Arabisch beheersen...
Er stemmen te veel Argentijnen op, volgens dat lijstje. Hoe kan dat?quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:25 schreef flipsen het volgende:
Wereldreizigers als wij zijn hebben we natuurlijk allemaal al gestemd, maar kijk toch even in dit topic: Nieuwe wereldwonderen
Oh, en allemaal stemmen voor de watervallen van Iguazu he!
Geweldig filmpje!quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:58 schreef Fogel het volgende:
Voor de mensen die graag een samenvatting willen van Noorwegen als land en enkele van de gewoontes van de inwoners, kan ik deze video aanraden:
Het ergste is dat het grotendeels nog klopt ookquote:
Bij de AH en/of Hema bij aankomst 3 toch welquote:Op zaterdag 28 november 2009 11:05 schreef Fogel het volgende:
Grrr, pepernoten hebben ze wel maar geen chocoladepepernoten. Prutsers.
Zo maar eens een paar kroketten naar binnen gooien ter compensatie
Het punt wat ik probeerde te maken is dat voor mensen zoals ik de grammatica leren niet (echt) helpt. Natuurlijk is het handig ooit iets gelezen te hebben over hoe je een werkwoord vervoegd in een betaalde taal, maar van echt leren en stampen word ik alleen maar bang om te spreken. Ik weet dat ik nu dat in het Spaans meer fouten maak dan iemand die de grammatica van binnen en buiten heeft geleerd, maar ik spreek het en ik spreek het vloeiend. Ik hoor het ook wel als ik fouten maak nu, maar dat komt omdat ik het om me heen hoor spreken, niet omdat ik refereer aan iets uit een boek.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:16 schreef AKnynke het volgende:
@ Hik: ik ben het in principe met je eens, maar bijvoorbeeld de Duitse grammatica moet ik echt leren.
ik ken de Delfste methode, mijn ouders hebben twee uitwisselingsstudenten via de yfu in huis gehad, die leren het ook via die methode. Het Estse meisje dat ze in huis hadden sprak met kerst vloeiend nederlands!quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:51 schreef Hik het volgende:
[..]
Het punt wat ik probeerde te maken is dat voor mensen zoals ik de grammatica leren niet (echt) helpt. Natuurlijk is het handig ooit iets gelezen te hebben over hoe je een werkwoord vervoegd in een betaalde taal, maar van echt leren en stampen word ik alleen maar bang om te spreken. Ik weet dat ik nu dat in het Spaans meer fouten maak dan iemand die de grammatica van binnen en buiten heeft geleerd, maar ik spreek het en ik spreek het vloeiend. Ik hoor het ook wel als ik fouten maak nu, maar dat komt omdat ik het om me heen hoor spreken, niet omdat ik refereer aan iets uit een boek.
Het grote nadeel van het onderwijs zoals het in elk geval 20 jaar geleden werd gegeven bij Frans en Duits is dat het je enorm bang maakt om fouten te maken en dus om het te spreken. De stelling leek min of meer te zijn dat je je mond niet open mag doen voordat je de werkvoordvervoegingen foutloos kunt doen. Voor mij werkt het alleen door het gewoon heel vaak (fout) te doen!![]()
Overigens is mijn gevoel hierover niet helemaal op niets gebaseerd. In Delft aan de TU wordt aankomende buitenlandse studenten (lees: Betas) al jarenlang Nederlands geleerd volgens de zogenaamde "Delftse methode" die gelijk begint met tekstjes, niet met rijtjes. De nadruk ligt op samenhang tussen woorden, niet op woorden zelf. De Delftse methode wordt nu ook voor het leren van andere talen gebruikt.
quote:
Met 6 uur tijdverschil valt dat toch wel mee?quote:Op zondag 29 november 2009 03:41 schreef Fogel het volgende:
Eindelijk aangekomen bij het hotel... welterusten allemaal!
te veel & te vaag?quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:29 schreef k_man het volgende:
Dat knopje had ik wel gezien, maar ik dacht dat het iets politieks zou zijn.
Welke gek gaat die vragen in hemelsnaam zitten invullen?
Vooral de 10 jaar fok vragen.quote:
geen ideequote:Op maandag 30 november 2009 10:35 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
Vooral de 10 jaar fok vragen.
Ik bedoel, wie weet nu nog dat Dutchie de eerste mod van dit forum was?
Of dat David Letterman het Koning Aap topic van K_man sloot?
Of dat Yppy en Liejannuh daarna modjes werden?
Of dat Lucille daarna het stokje over nam? Of dat daarna pas UIO en DT om de hoek kwamen kijken?
Hmm, die wist ik.quote:Op maandag 30 november 2009 10:35 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Vooral de 10 jaar fok vragen.
Ik bedoel, wie weet nu nog dat Dutchie de eerste mod van dit forum was?
Of dat David Letterman het Koning Aap topic van K_man sloot?
Of dat Yppy en Liejannuh daarna modjes werden?
Of dat Lucille daarna het stokje over nam? Of dat daarna pas UIO en DT om de hoek kwamen kijken?
quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:56 schreef Hik het volgende:
Forum
Meest populaire moderator: UIO_AMS
Beste moderator DutchTrain
Liefste/behulpvaardigste moderator DutchTrain
Grappigste/meest humorvolle moderator UIO_AMS
Populairste forum Travel
Verder niets ingevuld eigenlijk..
Zeg, heb je daar nog een linkje van, van die kidnapping???quote:Op maandag 30 november 2009 10:47 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
geen idee![]()
Uit die tijd kom ik niet verder dan Big Brother in 1999, toen ik werkelijk een bloedhekel had aan FOK, door de akties om mijn (toen) favoriete programma te verzieken...
In 2004 kwam ik eindelijk weer eens terug (met een nu alweer vergeten account), met name in travel en daar las ik met verbazing de verhalen over de Fokker die gekidnapt werd in Colombia. En de wat minder verontrustende verhalen van Hik natuurlijk. Uiteindelijk hebben die ertoe geleid dat ik zelf een jaar naar Latijns Amerika ben gegaan!
Dat was een echt verhaal. Ik ga eens kijken of ik het kan vinden voor je.quote:Op dinsdag 1 december 2009 03:07 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Zeg, heb je daar nog een linkje van, van die kidnapping???![]()
Was het echt? Of een echt goed nepverhaal??
Dit is hem:quote:Op dinsdag 1 december 2009 07:55 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Het ontvoerd in Colombia topic kan ik zo snel niet vinden.
Dat was 'm idd! Ik had alleen gezocht op "ontvoerd" en "colombia"quote:Op dinsdag 1 december 2009 09:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dit is hem:
Estoy en America Latina (van nirvana)
Het was overigens in 2003 gebeurd en zelfs in Nederland op tv geweest.
Van Angel? Dat was wel een verzonnen verhaal.quote:Op dinsdag 1 december 2009 06:03 schreef Fogel het volgende:
Er was ook een verhaal over een reis naar Groenland toch?
Wat was de schrijfstijl van sommige users toen trouwens opvallend anders dan nu...quote:Op dinsdag 1 december 2009 09:58 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
Dat was 'm idd! Ik had alleen gezocht op "ontvoerd" en "colombia"
Niet waar! Het verhaal was anders zo geloofwaardig als wat.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:13 schreef k_man het volgende:
Van Angel? Dat was wel een verzonnen verhaal.
Klopt ja, maar een opmerkelijk verhaal blijft hetquote:Op dinsdag 1 december 2009 11:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Van Angel? Dat was wel een verzonnen verhaal.
7 jaar geleden kwam ik niet verder dan 2 weken Griekenland, dus had ik in TRV weinig te zoekenquote:Op dinsdag 1 december 2009 11:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Wat was de schrijfstijl van sommige users toen trouwens opvallend anders dan nu...
't is ook alweer bijna 7 jaar geleden!
Wie bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Wat was de schrijfstijl van sommige users toen trouwens opvallend anders dan nu...
't is ook alweer bijna 7 jaar geleden!
Hik natuurlijk:quote:
quoten van die oude berichten werkt niet goed....quote:Op woensdag 29 januari 2003 00:53 schreef Hik het volgende:
Heb tikvaut gemaakt... het moet LatinA zijn!! Soowwwwy!!!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2009 16:17:28 ]
oops...quote:Op maandag 27 januari 2003 09:51 schreef paricos het volgende:
tip 1:
Vermijd het om over land door Colombia te reizen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |