Voor alle duidelijkheid, het gaat om ten minste 2 x 1,5 uur.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:01 schreef teknomist het volgende:
In totaal 1,5 uur per dag lijkt me niet zo erg toch?
* teknomist rijdt elke dag 2 x 1,5 uur.
Nou mijn reiskosten zullen genoeg zijn om de kosten te dekken, maar ten minste 1,5 uur in de auto en waarschijnlijk meer. Dat vind ik nogal veel voor een enkele reis...quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:36 schreef karr-1 het volgende:
Weigeren mag altijd, maar lijkt me niet bevorderlijk voor je carriere. Kan je baas geen faciliteiten verschaffen voor die reistijd?
als je weigert zal het contract gewoon van rechtswege aflopen, dus verwijtbaar werkloos ben je volgens mij niet, al wist je van tevoren dat er een einde aan zat.
Dat kan hij, maar ik kan ook een andere werkgever zoeken dichter in de buurtquote:Op zaterdag 14 november 2009 16:43 schreef fathank het volgende:
Wees blij dat je baas je überhaupt de kans geeft in een andere vestiging. Hij kan je ook zonder pardon op straat flikkeren als je contract afloopt.
Thuiswerken is geen optie, in het vakgebied waar ik in zit, moet het niet onmogelijk zijn om binnen 2 maanden een nieuwe baan te vinden. Maar ik zit al een aantal jaar bij deze werkgever en het is tot nu toe een perfecte werkgever geweest. Het liefste wil ik blijven, maar 1,5 uur vind ik echt te gortig worden.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:23 schreef Etoile het volgende:
Ik denk idd dat er sprake zal zijn van verwijtbare werkeloosheid als je deze optie niet aanneemt. Maar als je dat zeker wilt weten kun je mss beter even het UWV of je rechtsbijstandsverzekering bellen.
Ik zou overigens ook echt niet blij worden van 1,5 uur reistijd enkele reis (laat staan dat je dan ook nog vertraging kan oplopen). Zijn er mogelijkheden tot thuiswerken? Dat zou de reistijd al iets minder bezwaarlijk maken natuurlijk.
Hoe schat je je kansen in bij andere werkgevers? Je zou ook toch dit contract aan kunnen nemen en ondertussen heel actief gaan solliciteren naar iets dichterbij? Altijd beter dan solliciteren terwijl je geen inkomen hebt!
Hmm, je hoeveelste contract zit je dan? En welke verlenging krijg je nu?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:34 schreef GSP het volgende:
Maar ik zit al een aantal jaar bij deze werkgever
Heb nu twee jaarcontracten achter de rug, dus zou het derde jaar worden.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hmm, je hoeveelste contract zit je dan? En welke verlenging krijg je nu?
Dan zou ik sowieso op zoek gaan naar wat anders. Een werkgever die na twee jaarcontracten nog steeds niet bereid is je in vaste dienst te nemen lijkt me niet iemand waar je voor wilt werken. Grote kans dat je er na dit contract toch uitgemieterd wordt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:37 schreef GSP het volgende:
[..]
Heb nu twee jaarcontracten achter de rug, dus zou het derde jaar worden.
Dan weiger je en zoek je een nieuwe werkgever dichterbij indien je op straat wordt gezet. Heb je er veel vertrouwen in dat je een nieuwe baan kan vinden?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:31 schreef GSP het volgende:
[..]
Dat kan hij, maar ik kan ook een andere werkgever zoeken dichter in de buurt
Dit lijkt me wat al te simplistisch.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:14 schreef leolinedance het volgende:
Stoppen kan altijd nog, maar zorg dan dat je iets achter de hand hebt.
Daar moet ik altijd een beetje om lachen. Je hebt een half jaar contract en je weet al dat het niet verlengd wordt, maar je kunt niet eerder weg? Haha. Laat ie me maar eens tegenhouden.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Dit lijkt me wat al te simplistisch.
Een contract voor bepaalde tijd moet normaal gesproken worden uitgediend en kent doorgaans géén mogelijkheid om vervroegd te vertrekken.
Is het niet mogelijk om 4 x 9 uur te gaan werken?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:34 schreef GSP het volgende:
Thuiswerken is geen optie, in het vakgebied waar ik in zit, moet het niet onmogelijk zijn om binnen 2 maanden een nieuwe baan te vinden. Maar ik zit al een aantal jaar bij deze werkgever en het is tot nu toe een perfecte werkgever geweest. Het liefste wil ik blijven, maar 1,5 uur vind ik echt te gortig worden.
Ik heb dit in het verleden te vaak avonden meegemaakt waarbij je om 20:00 een keertje thuis bent gekomen.
TS zal maar een jaarcontract hebben en na 2 maanden een mooie job dicht bij huis kunnen krijgen. Ik denk niet dat z'n werkgever 'm dan zonder slag of stoot laat gaan. En ga je toch (wie houdt je immers tegen) en de werkgever komt vervolgens daadwerkelijk een schadevergoeding van 10 maandsalarissen bij jou claimen (wat niet ondenkbaar is), desnoods in rechte, dan zal het lachen je denk ik wel vergaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Daar moet ik altijd een beetje om lachen. Je hebt een half jaar contract en je weet al dat het niet verlengd wordt, maar je kunt niet eerder weg? Haha. Laat ie me maar eens tegenhouden.
Niet per definitie. Als in je contract staat dat je standplaats in overleg gewijzigd mag worden dan wil dat nog steeds niet zeggen dat je dat moet accepteren. Het moet namelijk wel binnen alle redelijkheid zijn.quote:Op zondag 15 november 2009 00:12 schreef Fer het volgende:
Wellicht ben je verwijtbaar, als je in vaste dienst was had je dit gewoon moeten accepteren.
Als TS wederom een jaarcontract gaat accepteren zou hij er verstandig aan doen om in het contract op te laten nemen dat de overeenkomst tussentijds kan worden opgezegd met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.quote:Op zondag 15 november 2009 01:26 schreef r_one het volgende:
[..]
TS zal maar een jaarcontract hebben en na 2 maanden een mooie job dicht bij huis kunnen krijgen. Ik denk niet dat z'n werkgever 'm dan zonder slag of stoot laat gaan. En ga je toch (wie houdt je immers tegen) en de werkgever komt vervolgens daadwerkelijk een schadevergoeding van 10 maandsalarissen bij jou claimen (wat niet ondenkbaar is), desnoods in rechte, dan zal het lachen je denk ik wel vergaan.
Overigens moet ik erbij zeggen dat ik vermoed dat het een jaarcontract wordt, omdat er in principe geen vaste contracten meer worden gegeven. Officieel heb ik nog niks gekregen, maar daar komt volgende week verandering in.quote:Op zondag 15 november 2009 01:56 schreef HarryP het volgende:
3e jaarcontract. Dat betekend dat je daarna wel opstraat komt te staan.
Dus ook nu is een mooi moment om opzoek te gaan naar ander werk.
Wat is je reistijd nu?
Want als dat 1 uur extra wordt dan is dat inderdaad niet meer binnen het redelijke en dus ben je niet verplicht naar een andere vestiging te gaan.
Geef aan bij je werkgever dat je heel graag wil blijven maar niet van plan bent om naar een andere vestiging te gaan. (Je werkdag wordt immers wel veel langer met meer reistijd en je krijgt er hoogstwaarschijnlijk geen extra geld voor)
In mijn contract staat niks over standplaatsen genoemd. Mijn reistijd is nu ongeveer 20 minuten voor een enkele reis. Dus het is een gigantische aderlating, wat betreft reistijd. Ik krijg ook geen compensatie in de vorm van een leaseauto. Wel een reikostenvergoeding (dat dan weer wel), waarmee ik opzich uit de kosten kan komen.quote:Op zondag 15 november 2009 15:51 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Niet per definitie. Als in je contract staat dat je standplaats in overleg gewijzigd mag worden dan wil dat nog steeds niet zeggen dat je dat moet accepteren. Het moet namelijk wel binnen alle redelijkheid zijn.
Als je reistijd enkele reis nu een half uur is dan betekent dat dat je een uur per dag kwijt bent. TS gaat dan nu ineens naar minimaal 3 uur per dag. Dat is niet in alle redelijkheid en zeker niet als daar niks extra's tegenover staat.
Ik weet niet of dat verstandig is, omdat het er bij ons niet standaard in staat. Daarmee zou ik dus indirect een signaal afgeven, dat ik op korte termijn weg zou willen.quote:Op zondag 15 november 2009 15:53 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Als TS wederom een jaarcontract gaat accepteren zou hij er verstandig aan doen om in het contract op te laten nemen dat de overeenkomst tussentijds kan worden opgezegd met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.
Tja, in de markt waarin ik opereer, worden er momenteel vrijwel geen vaste contracten gegeven. Dus in die zin is het geen onderwaardering van mijn functioneren.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan zou ik sowieso op zoek gaan naar wat anders. Een werkgever die na twee jaarcontracten nog steeds niet bereid is je in vaste dienst te nemen lijkt me niet iemand waar je voor wilt werken. Grote kans dat je er na dit contract toch uitgemieterd wordt.
Met die vaste contracten valt het nog best mee. Genoeg bedrijven die dat nog wel doen, echter zoals TS aangaf is het in zijn branche lastig. Aan de andere kant denk ik: je krijgt nu wederom een tijdelijk contract, iets dat je ergens anders ook kunt krijgen. Dus waarom inderdaad niet iets anders zoeken?quote:Op zondag 15 november 2009 17:37 schreef karr-1 het volgende:
Op dit moment word er in vrijwel geen enkele markt nog een vast contract gegeven. Ook liggen de banen niet bepaald voor het oprapen. Ik zou echt zwaar overwegen voor je iets doet. Overigen ben ik wel van mening dat de werkgever ook moet inzien dat van 20 minuten naar anderhalf uur een behoorlijke stap is.
Dat is dan inderdaad kostendekkend, maar nog geen compensatie voor 2 uur en 20 minuten extra reistijd per dag.quote:Op zondag 15 november 2009 17:29 schreef GSP het volgende:
[..]
In mijn contract staat niks over standplaatsen genoemd. Mijn reistijd is nu ongeveer 20 minuten voor een enkele reis. Dus het is een gigantische aderlating, wat betreft reistijd. Ik krijg ook geen compensatie in de vorm van een leaseauto. Wel een reikostenvergoeding (dat dan weer wel), waarmee ik opzich uit de kosten kan komen.
Omdat het inderdaad om een nieuw jaarcontract gaat kan de werkgever het inderdaad gewoon eisen, echter 2 uur en 20 minuten extra reistijd per dag (minimaal) wordt niet als redelijk gezien.quote:Op zondag 15 november 2009 17:42 schreef Ryon het volgende:
1.5 uur extra reistijd wordt echter wel redelijk gezien en je werkgever kan dat dan ook zonder gene eisen als je een nieuw contract wilt.
Klopt inderdaad geen compensatie voor die verloren uren. Dat staat me ook tegen. Misschien ben ik nu ook wel wat verwend met mijn korte reistijd, maar die korte reistijd zal ik altijd blijven nastreven. Een korte reistijd is een genot, dan nog liever iets minder verdienen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is dan inderdaad kostendekkend, maar nog geen compensatie voor 2 uur en 20 minuten extra reistijd per dag.
Ik wil niet de WW in, alleen wil ik er wel aanspraak op kunnen maken mocht het fout aflopen.quote:Op zondag 15 november 2009 18:24 schreef mgerben het volgende:
Waarom wil je meteen de WW in?
In de ww moet je ook solliciteren. En dan ben je één van de vele werklozen.
Kun je niet véél beter die verlenging aannemen en alsnog gaan solliciteren?
Dan heb je precies hetzelfde als in de WW (namelijk kans op een andere baan dicht bij huis), maar voor meer inkomen en met veel meer kans (je solliciteert vanuit een baan).
Topquote:Op maandag 16 november 2009 10:30 schreef Maanvis het volgende:
Effe gegoogled, en wellicht helpt dit je iets.
http://www.uwv.nl/particu(...)send-werk/index.aspx
Maar je kunt het beste gewoon ff bellen met het UWV. Vaak staan ze je daar netjes en doeltreffend te woord over dit soort dingen.
Kun je reizen op tijden dat het minder druk is? Werktijden aanpassen bvquote:Op maandag 16 november 2009 11:07 schreef GSP het volgende:
[..]
TopKomt er dus op neer dat ik deze baan dus moet aannemen. De reistijd is volgens routenet namelijk 0:45 minuten, maar in de praktijk het dubbele vanwege de drukte.
Ja geef jij er ff een mooie draai aan. Ga nou niet net doen alsof z'n werkgever geen vast contract kan geven, want dat kan hij echt wel. Als je iemand waardevol vindt en niet wil dat diegene weg gaat dan geef je die een vast contract.quote:Op maandag 16 november 2009 12:59 schreef FrankV34 het volgende:
Overigens lijkt het me dat je werkgever je wel waardevol vindt voor zijn organisatie anders had die je waarschijnlijk uit gegooit aan het einde van je contract.
Op deze manier probeert die je nog vast te houden..
Ik meen maar weet het niet zeker dat het UWV hierbij uitgaat van reistijden per openbaar vervoer dus hoe snel het via routenet is, is dan niet relevant.quote:Op maandag 16 november 2009 11:07 schreef GSP het volgende:
TopKomt er dus op neer dat ik deze baan dus moet aannemen. De reistijd is volgens routenet namelijk 0:45 minuten, maar in de praktijk het dubbele vanwege de drukte.
Tegenhouden kan ie ook niet, maar wel een vergoedingquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar moet ik altijd een beetje om lachen. Je hebt een half jaar contract en je weet al dat het niet verlengd wordt, maar je kunt niet eerder weg? Haha. Laat ie me maar eens tegenhouden.
Dat kun je er toch gewoon eerlijk bij vermelden? Gewoon zeggen dat je het tekent en dat je wel weg wilt kunnen mocht je een baan kunnen vinden dichter bij huis. Is niet heel ongewoon hoor.quote:Op zondag 15 november 2009 17:29 schreef GSP het volgende:
Ik weet niet of dat verstandig is, omdat het er bij ons niet standaard in staat. Daarmee zou ik dus indirect een signaal afgeven, dat ik op korte termijn weg zou willen.
Dat is onzin. Er zijn genoeg bedrijven waarin geen vaste contracten worden gegeven onder druk van directie en aandeelhouders. Daar heeft een leidinggevende doorgaans weinig invloed op.quote:Op maandag 16 november 2009 16:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja geef jij er ff een mooie draai aan. Ga nou niet net doen alsof z'n werkgever geen vast contract kan geven, want dat kan hij echt wel. Als je iemand waardevol vindt en niet wil dat diegene weg gaat dan geef je die een vast contract.
Tja, dan maak je je gewoon een beetje onmogelijk.quote:Op maandag 16 november 2009 17:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat kun je er toch gewoon eerlijk bij vermelden? Gewoon zeggen dat je het tekent en dat je wel weg wilt kunnen mocht je een baan kunnen vinden dichter bij huis. Is niet heel ongewoon hoor.
Ok, in dat geval zou ik veilig zijn. Maar ik ga vooralsnog niet van dit scenario uit.quote:Op maandag 16 november 2009 17:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik meen maar weet het niet zeker dat het UWV hierbij uitgaat van reistijden per openbaar vervoer dus hoe snel het via routenet is, is dan niet relevant.
Denk je?quote:Op maandag 16 november 2009 17:42 schreef GSP het volgende:
[..]
Tja, dan maak je je gewoon een beetje onmogelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |