Boogerd heeft nu een probleempje denk ik.quote:Drie Nederlandse sporters verdacht in dopingaffaire
WENEN - Minimaal drie Nederlandse ex-sporters zijn verdachte in één van de grootste dopingaffaires van de laatste jaren, de zogenoemde 'Weense zaak'. Dat meldt het AD.
Herman Ram, directeur van de Dopingautoriteit staat op het punt staat om tegen minimaal drie Nederlandse (oud-)sporters een tuchtzaak te beginnen vanwege hun betrokkenheid bij het schandaal, dat draait om verboden praktijken van het Weense dopinglab Humanplasma.
Daar werden tussen 2003 en 2006 illegale bloedtransfusies uitgevoerd bij duursporters als wielrenners en atleten. Bij het grootschalige onderzoek van de Oostenrijkse justitie zijn verschillende (voormalige) renners uit de Rabobank-ploeg, onder wie Michael Boogerd, Thomas Dekker en Michael Rasmussen, gehoord als getuige.
Wie de betrokken Nederlanders zijn mag Ram niet zeggen, ook niet uit welke tak van sport ze afkomstig zijn. Wel benadrukt hij dat 'wielrenners een belangrijke rol spelen in het dossier'.
Ram spreekt over 'tuchtprocedures van een behoorlijk kaliber'. Die zaken zouden moeten uitmonden in een schorsing.
Onzin, Nederlanders nemen geen doping ...quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
Boogerd heeft nu een probleempje denk ik.
Simon Vroemen is daar toch ook al vaker in genoemd?quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ja, straks wordt hij geschorst, kan hij twee jaar niet fietsenquote:Op dinsdag 20 april 2010 10:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
No ja, een tuchtzaak aan je broek heb je liever niet denk ik. Maar inderdaad, hoe willen ze hem dan straffen en wat is het nut ervan. Geldboete?quote:Op dinsdag 20 april 2010 11:12 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Ja, straks wordt hij geschorst, kan hij twee jaar niet fietsen![]()
T Dekker en Boogerd werden genoemd door Kohl vorig jaar. Weening moest toen wel een verklaring af komen leggen. Vroemen denk ik ook.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:37 schreef rubbereend het volgende:
Vroemen en dan twee renners uit het rijtje Dekker, Dekker, Boogerd of Weening gok ik.
quote:Volgens Kohl zijn beide voormalige Raborenners klant geweest bij Matschiner. ''Hij vertelde me later dat de renners Michael Boogerd, Thomas Dekker en Pietro Caucchioli de machines hebben gebruikt in ruil voor een eenmalige betaling'', aldus Kohl in de Oostenrijkse krant Kurier. Het dagblad drukte zondag delen af van het verhoor van Kohl.
Die verklaring van Kohl alleen is geen reden om iemand te schorsen, maar we zijn nu aan het gokken om wie het gaat totdat we uitsluitsel krijgen. Dan is voor mij de verklaring van Kohl reden om te denken dat het om die 2 wielrenners gaat. Kohl heeft er totaal geen belang bij om valse namen te noemen en hiermee zijn oud-teamgenoten eraan te naaien.quote:Op dinsdag 20 april 2010 13:51 schreef Ereinion het volgende:
Dat Kohl ze heeft genoemd zegt niet veel. Zo'n beschuldiging op zich is onvoldoende om iemand te schorsen, ze zullen sowieso met meer bewijs moeten komen, en dat kan er net zo goed tegen Posthuma of Weening zijn (of willekeurig welke andere Nederlandse sporter, er is nog geen indicatie dat bij die drie ook wielrenners zitten). Ach, we zien het wel met de Tour.
quote:Pfannberger named in HumanPlasma investigation
Austrian NADA says banned rider may have supplied others with doping products
Former pro cyclist Christian Pfannberger is the first athlete to be named in the Austrian National Anti-Doping Agency's (NADA) investigation of those allegedly involved with illegal blood-doping at HumanPlasma. Pfannberger has already received a life-long ban last November after twice testing positive for prohibited substances.
In a press release issued on Tuesday, the NADA says that it has evidence that Pfannberger, "on the premises of the company Humanplasma GmbH, repeatedly had blood drawn for the purpose of doping in sport." In addition, it said, it is further alleged that he was involved in “providing forbidden substances to other athletes.”
Pfannberger, 30, first tested positive for testosterone in 2004 at the Austrian national championships and was suspended for two years. Last year, while riding for Team Katusha, he was found positive for EPO at an out-of-competition control in March, and received a lifetime ban for the second violation. He has consistently denied ever having used doping products or methods.
He turned professional with Team Nürnberger Versicherung in 2002 and rode for Volksbank, eD'system-ZVVZ, Elk Haus and Barloworld, before joining Katusha in 2009. Pfannberger was Austrian national road champion in 2007 and 2008.
Earlier this week the Austrian NADA had announced that it was investigating up to 20 athletes and trainers for their involvement with an illegal blood doping ring through HumanPlasma GmbH. The Dutch NADA has said that three former athletes from the Netherlands were under investigation and that, "cyclists play an important role in the dossier."
HumanPlasma was involved in blood transfusions for athletes between 2003 to 2006. Stefan Matschiner, the one-time manager of former-Gerolsteiner rider Bernhard Kohl is alleged to be a central figure in the investigation. Kohl admitted to his role in the scandal after he tested positive for CERA in the 2008 Tour de France.
En een dag later ziet het er alweer heel anders uit...quote:Oostenrijkse dopingzaak loopt met sisser af door
Raymond Kerckhoffs
AMSTERDAM - De Oostenrijkse justitie heeft de vervolging gestaakt van diverse sporters die betrokken zouden zijn in de dopingzaak rond de Weense bloedbank HumanPlasma. "Strafrechtelijk kunnen wij sporters die bloeddoping hebben gebruikt of erin gehandeld hebben niets maken", verklaarde Gerhard Jarosch van de Weense Staatsanwaltschaft (justitie).
De ambtenaar gaf aan dat het dossier, waaraan het Bundeskriminalamt maanden heeft gewerkt, niet openbaar wordt gemaakt. Alleen het Oostenrijkse antidopingagentschap heeft in enkele delen inzage. "Wanneer het algemeen belang groter is dan het privé-belang mag er gebruik van het dossier worden gemaakt", aldus Jarosch.
In een deel van het politierapport dat Telesport in september in handen kreeg, waren verklaringen opgenomen dat de wielrenners Bernhard Kohl, Michael Rasmussen en olympisch kampioen langlaufen Christian Hoffmann betrokken waren bij het toedienen van bloeddoping. Ook stond hierin dat Kohl in een verhoor heeft verklaard dat zijn manager Matschiner hem heeft verteld dat onder anderen Michael Boogerd en Thomas Dekker voor het gebruik van de apparatuur een eenmalige betaling hebben gedaan. Zij ontkennen dit. Eerder was al bekend dat meerdere Rabobankrenners (waaronder Denis Menchov) zich voor verhoor in Wenen moesten melden.
Herman Ram van de Nederlandse dopingautoriteit heeft sinds de eerste onthullingen rond de Weense dopingzaak contact met het Oostenrijkse antidopingagentschap. "Wij hebben flarden van het rapport in ons bezit", bevestigt Ram. "De afgelopen maanden zijn geen nieuwe bewijzen aangereikt. Ik kan niet overzien of wij tegen diverse Nederlandse sporters een tuchtzaak kunnen opstarten. Daarvoor hebben we harde bewijzen nodig en ik weet niet of ik die nog van mijn Oostenrijkse collega's krijg."
't lijkt ook wel dat ze bij 't Nederlands dopingagentschap hopen dat ze geen info krijgen , eigenlijk ...quote:Op woensdag 21 april 2010 11:13 schreef franklop het volgende:
Dit moet niet een nieuwe Puerto gaan worden natuurlijk.
Posthuma heeft toch wel 't een en ander gewonnen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 15:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Als Posthuma en Weening doping gebruik(t)en zijn ze wel enorme falers trouwens
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |