Maar als de massa veranderd dan veranderd inderdaad de hoeveelheid aantrekkingskracht tussen de aarde en de maan. En uiteindelijk ook de baan of de omloopsnelheid. Dit kun je gewoon uitrekenen.quote:Op maandag 30 november 2009 16:01 schreef Bankfurt het volgende:
Ja bedankt, kijk eens, dit bericht van die inslagen is van belang en interessant.
Ik mag er van uitgaan dat
1e) er op de Maan meteorieten terugkaatsten, op kapotsloegen.
2e) of dat er exemplaren van meterieten op de Maan bleven.
In beide gevallen lijkt het me dat de Maan een behoorlijke tik krijgt of kon krijgen, DUS zijn beweging verandert, ook al is het maar een heel klein beetje, het moet odd een enorm effect hebben, in de bewegingsdynamiek met de Aarde;
bij zware tikken lijkt het me een behoorlijke ramp voor ons Aarde-Maan stelsel/syteem.
Bovendien ALS er meteorieten blijven liggen wordt de Maan zwaarder, ook al is het maar 1 procent zwaarder en dit heeft onmiddellijk groot effect op de beweging van de Maan t.o.v. de Aarde.
Dus het lijkt mij dat.
- NIET alleen de wetten van KEPLER en gravatie e.d. een rol spelen bij het "vallen", maar nog veel meer.
Ja zeker, maar hoe zit het met de "rotatie" van de Maan tov de aarde, ik bedoel als ik nu de Maan aanschouw zie ik steeds dezelfde kant van de Maan.quote:Op maandag 30 november 2009 16:15 schreef switchboy het volgende:
[..]
Maar als de massa veranderd dan veranderd inderdaad de hoeveelheid aantrekkingskracht tussen de aarde en de maan. En uiteindelijk ook de baan of de omloopsnelheid. Dit kun je gewoon uitrekenen.
[ afbeelding ]
M is in dit geval opgebouwd uit massa aarde + massa maan. Als die dus toeneemt dan wordt het getal rechts van de = dus kleiner (je deelt immers door een groter getal). Dit betekend dat de maan dan een kortere omlooptijd/ grotere baan krijgt.
De maan draait net zo snel om haar as als om de aarde, daarom zie je altijd de zelfde kant.quote:Op maandag 30 november 2009 16:29 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ja zeker, maar hoe zit het met de "rotatie" van de Maan tov de aarde, ik bedoel als ik nu de Maan aanschouw zie ik steeds dezelfde kant van de Maan.
Bij een kortere omlooptijd of de minste wijziging hierin zal ik de Maan zien "draaien" of niet soms ?
Ja maar het gaat er hier om over wat er zou gebeuren als de maan ineens 1% zwaarder zou worden meer massa zou krijgen.quote:Op maandag 30 november 2009 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De maan draait net zo snel om haar as als om de aarde, daarom zie je altijd de zelfde kant.
Alsof je aan die discussie wat hebt als je men bankfurt voert, die de meest elementaire natuurkunde nog niet snapt.quote:Op maandag 30 november 2009 17:06 schreef switchboy het volgende:
[..]
Ja maar het gaat er hier om over wat er zou gebeuren als de maan ineens 1% zwaarder zou worden meer massa zou krijgen.
Als je op de aarde staat kijk je door het draaien van de aarde natuurlijk ook onder verschillende hoeken naar de maan, Aan de evenaar is dat effect het grootst.quote:Op maandag 30 november 2009 17:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De tidal lock is al niet perfect, dus dan zal dit effect misschien beter zichtbaar worden:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Libration
jup staat ook op die wiki pagina uitgelegd:quote:Op maandag 30 november 2009 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je op de aarde staat kijk je door het draaien van de aarde natuurlijk ook onder verschillende hoeken naar de maan, Aan de evenaar is dat effect het grootst.
quote:There are three types of lunar libration:
* Libration in longitude is a consequence of the Moon's orbit around Earth being somewhat eccentric, so that the Moon's rotation sometimes leads and sometimes lags its orbital position.
* Libration in latitude is a consequence of the Moon's axis of rotation being slightly inclined to the normal to the plane of its orbit around Earth. Its origin is analogous to the way in which the seasons arise from Earth's revolution about the Sun. Also significant is the fact that the Moon's orbit is inclined to the plane of the ecliptic by a little more than 5°. As it is the Sun which illuminates the Moon - and both the Sun and the Earth are always located in the plane of the ecliptic - the Moon is sometimes illuminated from above and sometimes from below, allowing us to see some of the lunar surface beyond the poles.
* Diurnal libration is a small daily oscillation due to the Earth's rotation, which carries an observer first to one side and then to the other side of the straight line joining Earth's center to the Moon's center, allowing the observer to look first around one side of the Moon and then around the other. This is because the observer is on the surface of the Earth, not at its centre.
Klopt, maximaal zo'n 2 graden verschil.quote:Op maandag 30 november 2009 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je op de aarde staat kijk je door het draaien van de aarde natuurlijk ook onder verschillende hoeken naar de maan, Aan de evenaar is dat effect het grootst.
Mooi voorbeeld.quote:Op maandag 30 november 2009 17:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De tidal lock is al niet perfect, dus dan zal dit effect misschien beter zichtbaar worden:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Libration
Waarom zoek je dat niet eens na?quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld.
Dit voorbeeld is van 2005.
Zijn er exemplaren van 1992, 1993 ?
Gedroeg de Maan zich toen net zo ?
Waarom lijkt de Maan soms veel groter (factor 2) op bepaalde tijden ?
Waarom lijkt de zon soms wel 2 keer zo groot als ze onder gaat?quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld.
Jij bent elke ochtend bang om opeens naar het plafond te vliegen als je uit bed stapt?quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld.
Ja, dat deed de maan de rede waarom staat hierboven in mijn post uitgelegd en is op die wikipedia pagina terug te vinden. Het groter lijken van de maan is gezichtsbedrog. Op ongeveer dezelfde manier als dit plaatje:quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld.
Dit is mij bekend, maar dat bedoel ik niet.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:16 schreef switchboy het volgende:
[..]
Ja, dat deed de maan de rede waarom staat hierboven in mijn post uitgelegd en is op die wikipedia pagina terug te vinden. Het groter lijken van de maan is gezichtsbedrog. Op ongeveer dezelfde manier als dit plaatje:
[ afbeelding ]
Welk mannetje is het grootst?
Zonder meer een groot verschil, de Maan wordt echt kleiner "bij het klimmen".quote:Op donderdag 3 december 2009 21:17 schreef jeroen25 het volgende:
Bij punt 1 en 2 is "lijkt" het sleutelwoord.
Meet de hoek tussen weerszijden van de maan en je weet wat het "is".
Nee, de maan ziet er kleiner uit als hij hoog aan de hemel staat. Is een optische illusie.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:27 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Zonder meer een groot verschil, de Maan wordt echt kleiner "bij het klimmen".
Of beide? Maar idd, zo komt het wel over.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:43 schreef intraxz het volgende:
Hee jongens, volgens mij is bankfurt een beetje aan het trollen
(of een idioot..)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |