Ik ben benieuwd wat de bronnen van deze sites zijn. Ik heb altijd andere cijfers gehoord. Een van de bekenste Inquisitie-historici, Henry Kamen, komt met een totale schatting van slechts 2.000 doden. Anderen komen met 4.000 of 5.000 doden.quote:Op zondag 27 december 2009 14:36 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Werkstuk
Verslag
Verslag2
[..]
Alsnog vreselijk.. de meeste mensen waren hoogstwaarschijnlijk onschuldig...
http://nl.wikipedia.org/w(...)#Aantal_slachtoffersquote:Aantal slachtoffers
De historicus Hernando del Pulgar (1436 - 1492), een tijdgenoot van Ferdinand II en Isabella van Castilie, schatte dat de Inquisitie tussen 1478 en 1490 ongeveer 2.000 mensen naar de brandstapel stuurde en 15.000 mensen met de kerk verzoende.[6]
Moderne historici zijn begonnen met het bestuderen van archiefstukken van de Inquisitie. Deze archieven, die tegenwoordig bewaard worden in het Historisch Archief van Spanje (Archivo Histórico Nacional), bevatten gegevens van alle processen die tussen 1560 en 1700 door de Inquisitie gevoerd werden: 49.092 in totaal. Deze informatie is bestudeerd door Gustav Henningsen en Jaime Contreras. Zij komen tot de conclusie dat in deze periode 933 verdachten veroordeeld werden tot de brandstapel: 1,9% van het totale aantal verdachten.
Wat de processen die de Inquisitie voor 1560 voerde betreft, bevatten de archieven in het Historisch Archief van Spanje slechts beperkte informatie. Om deze processen te bestuderen is het noodzakelijk om de archieven van de verschillende lokale tribunalen te onderzoeken. Het merendeel van deze lokale archieven is echter in de loop der tijd verloren gegaan.
Pierre Dedieu onderzocht de archieven van Toledo, waar 12.000 processen tegen ketters werden gevoerd.[7] Ricardo García Cárcel analyseerde de archieven van het tribunaal in Valencia.[8] De onderzoeken van Dedieu en García Cárcel laten zien dat de Inquisitie tussen 1480 en 1530 het meest actief was. Het percentage van de processen dat leidde tot een veroordeling tot de brandstapel lag in deze periode aanzienlijk hoger dan in de periode van 1560 tot 1700.
García Cárcel schat dat de Inquisitie gedurende zijn hele bestaan ongeveer 150.000 processen heeft gevoerd. Uitgaande van het percentage in de periode 1560-1700 (ongeveer 2%), zou dat betekenen dat er ongeveer 3.000 mensen ter dood veroordeeld werden. Rekening houdend met de gegevens van Dedieu en García Cárcel over de beginperiode van de Inquisitie is het waarschijnlijk dat er in totaal tussen de 3.000 en 5.000 mensen door de Spaanse Inquisitie ter dood veroordeeld zijn.
Het bestuderen van andere documenten, die in 2004 in de Vaticaanse Archiven ontdekt werden, leidt tot andere cijfers: tussen 1540 en 1700 zou de Spaanse Inquisitie 44.647 ketterprocessen hebben gevoerd, waarbij in 804 gevallen (1,8%) de doodstraf werd uitgesproken. Ook werd de verdachte in 1,7% van de gevoerde processen 'in afwezigheid' (in absentia) tot de brandstapel veroordeeld omdat de verdachte voortijdig wist te onstsnappen.[9]
Precieze cijfers over het aantal door de Inquisitie gevoerde processen en de uitslagen ervan zijn niet meer vast te stellen. Daarvoor zijn er teveel documenten verloren gegaan.
Nope daarom zal ik ook zeker niet zeggen: dit is het.quote:Op zondag 27 december 2009 14:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat de bronnen van deze sites zijn. Ik heb altijd andere cijfers gehoord. Een van de bekenste Inquisitie-historici, Henry Kamen, komt met een totale schatting van slechts 2.000 doden. Anderen komen met 4.000 of 5.000 doden. Een aantal van 125.000 doden kom je volgens mij vrijwel niet tegen onder professionele historici.
Dat ben ik zeker met je eens.quote:Op zondag 27 december 2009 14:56 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Nope daarom zal ik ook zeker niet zeggen: dit is het.
Feit is wel dat het een bizarre periode geweest moet zijn..
En ach laten we wel stellen.. of het er nu 2000 zijn, 2,000.000.. het zijn er nog altijd teveel..
Ik vind dat wel meevallen. Des te meer omdat Wikipedia over het algemeen voetnoten heeft en bronnen vermeldt die te checken zijn. De verschrijving van Wiki over de Inquisitie is volgens mij vrij goed en betrouwbaar.quote:Op zondag 27 december 2009 15:26 schreef Alexxxxx het volgende:
wikipedia is GEEN betrouwbare bron....
En dat heb je wel uit een betrouwbare bron?quote:Op zondag 27 december 2009 15:26 schreef Alexxxxx het volgende:
Elke dode is er een te veel.. Heb ook verhalen gehoord over een heel dorp in Duitsland waar alle vrouwen (op één na) verbrand waren, en waar het menselijk vet letterlijk van de muren droop?
Verschrikkelijk
Hitler was het dieptepunt van westerse zelfhaat. Zijn al dan niet bewuste einddoel was het opblazen van de judeo-christelijke cultuur. De reden waarom hij naar het paganisme greep was dezelfde als die van Nietzsche: een diepe afkeer tegen een joods-christelijke cultuur die als zwak en verachtelijk werd beschouwd. Het zijn juist zwakkelingen als Nietzsche en Hitler die de ogenschijnlijke zwakte in het christendom verkeerd interpreteerden en geprobeerd hebben de westerse beschaving op te blazen. Nietzsche was slechts een krankzinnige filosoof, doch briljant analyticus van de westerse cultuur. Hitler was een gevaarlijke gek.quote:Op zondag 27 december 2009 14:04 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Hitler had veel meer met paganisme dan met Christendom hoor...
Nou, ik heb me nogal verdiept in de historie van et wegtransport, en dan met name de producentenvan het materieel wat daarvoorgebruikt word.. Bezit dus enieg kennis op dat gebied... En wat er op dat gebeid op wikipedia staati echt om te huilen....quote:Op zondag 27 december 2009 15:44 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind dat wel meevallen. Des te meer omdat Wikipedia over het algemeen voetnoten heeft en bronnen vermeldt die te checken zijn. De verschrijving van Wiki over de Inquisitie is volgens mij vrij goed en betrouwbaar.
[..]
En dat heb je wel uit een betrouwbare bron?
Dat neopaganisten het Milliaanse schadebeginsel hebben overgenomen verbaast me niks. Zowel Mills filosofie als het neopaganisme hebben een erg magere moraal vergeleken met de moraal zoals we kennen uit de judeo-christelijke cultuur. Het paganisme zoals ik dat beschrijf bestaat wel degelijk als historisch verschijnsel. Ik heb het niet over het new-age achtige gedoe waar jij het over hebt.quote:Op zondag 27 december 2009 13:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar jij het over hebt.... "Het paganisme" zoals jij het omschrijft, bestaat simpelweg niet. Je hebt bijvoorbeeld druïden, heksen, volgers van de Noorse goden, de draken-religies in het oosten, etc. etc.
En zelfs binnen de verschillende stromingen, zijn verschillende opvattingen over hoe men zou moeten leven.
Maar wat ik weet van de stromingen waar ik mijzelf niet al te veel in verdiept heb, is dat geweld en strijd juist niet onderdeel is van het leven.
Sowieso is dit niet het geval binnen Wicca. Aangezien 1 van de belangrijkste regels "Doe wat je wil, maar schaadt een ander niet" is. Ik vraag me dan zwaar af welke stroming binnen het paganisme jij beschrijft
BTW: juist Wicca is voor de eigen verantwoordelijkheid. Je bent als persoon namelijk verantwoordelijk voor je daden en gedachtes. De consequenties hiervan zul je dan ook ervaren. Afschuiven komt niet eens voor.
quote:Op zondag 27 december 2009 16:18 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Dat neopaganisten het Milliaanse schadebeginsel hebben overgenomen verbaast me niks. Zowel Mills filosofie als het neopaganisme hebben een erg magere moraal vergeleken met de moraal zoals we kennen uit de judeo-christelijke cultuur. Het paganisme zoals ik dat beschrijf bestaat wel degelijk als historisch verschijnsel. Ik heb het niet over het new-age achtige gedoe waar jij het over hebt.
quote:New age is een verzamelterm voor bewegingen van een nieuw mensbeeld die vanaf de tweede helft van de jaren 1960 in opkomst zijn. De aanhangers van new age trachten vanuit zichzelf de eigen persoon en daarmee de hele wereld op een hoger plan te brengen. Men ervaart de eenheid van mens, natuur en kosmos. Men hecht waarde aan intuïtieve en gevoelsmatige benadering van problemen en zaken. New age wordt gezien als een reactie op traditionele monotheïstische religies, maar ook op materialisme, rationalisme en individualisme. Uit deze bewegingen is ook een muziekstijl voortgekomen, zie New age (muziek).
New Age is een stroming, Paganisme een verzamelterm voor oude overtuigingen. Twee heel verschillende dingen dus.quote:Paganism[1] is a blanket term used to refer to various non Judeo-Christian religions, however there are various differing definitions as to what religions can actually be defined as being paganism, with no consensus as to which is correct.[2] One group maintains paganism as a term that includes all non-Abrahamic religions. Another holds that Roman Catholicism has its roots in paganism.[citation needed] Another holds that paganism should refer solely to polytheistic religions, and the group so defined includes most of the Eastern religions, Native American religions and mythologies, as well as non-Abrahamic folk religions in general. More narrow definitions will not include any of the world religions and restrict the term to local or rural currents not organized as civil religions. Characteristic of pagan traditions is the absence of proselytism and the presence of a living mythology which explains religious practice.[3]
The term "pagan" is a Christian adaptation of the "wat" of Judaism, and as such has an inherent Abrahamic bias, and pejorative connotations among Western monotheists,[4] comparable to heathen and infidel also known as kafir (كافر) and mushrik in Islam. For this reason, ethnologists avoid the term "paganism," with its uncertain and varied meanings, in referring to traditional or historic faiths, preferring more precise categories such as polytheism, shamanism, pantheism, or animism.
Since the later 20th century, "Pagan" or "Paganism" has become widely used as a self-designation by adherents of Neopaganism.[5] As such, various modern scholars have begun to apply the term to three separate groups of faiths: Historical Polytheism (such as Celtic polytheism and Norse paganism), Folk/ethnic/Indigenous religions (such as Chinese folk religion and African traditional religion), and Neo-paganism (such as Wicca and Germanic Neopaganism).
Twee heel verschillende dingen zou ik niet willen zeggen. Beide zijn pogingen om een spiritueel vacuüm te vullen.quote:Op zondag 27 december 2009 16:33 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
[..]
[..]
New Age is een stroming, Paganisme een verzamelterm voor oude overtuigingen. Twee heel verschillende dingen dus.
Heb je er in het verleden slechte ervaringen mee gehad?quote:Op zondag 27 december 2009 16:46 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Twee heel verschillende dingen zou ik niet willen zeggen. Beide zijn pogingen om een spiritueel vacuüm te vullen.
Bronquote:New Age syncretism and nature worship
Main article: Syncretism
Neopaganism emerged as part of the counter-culture, New Age and Hippie movements in the 1960s to 1970s. Reconstructionism rose to prominence in the 1980s and 1990s. The majority of Neopagans are not committed to a single defined tradition, but understand Paganism as encompassing a wide range of non-institutionalized spirituality, as promoted by the Church of All Worlds, the Feri Tradition and other movements. Notably, Wicca in the United States since the 1970s has largely moved away from its Gardnerian roots and diversified into eclectic variants.
Neopaganism generally emphasizes the sanctity of the Earth and Nature. Neopagans often feel a duty to protect the Earth through activism, and support causes such as rainforest protection, organic farming, permaculture, animal rights and so on. Some Neopagans are influenced by Animist traditions of the indigenous Native Americans and Africans and other indigenous or shamanic traditions.
Eco-Paganism and Eco-magic, which are off-shoots of direct action environmental groups, have a strong emphasis on fairy imagery and a belief in the possibility of intercession by the fae (fairies, pixies, gnomes, elves, and other spirits of nature and the Otherworlds).
Some Unitarian Universalists are eclectic Pagans. Unitarian Universalists look for spiritual inspiration in a wide variety of religious beliefs. The Covenant of Unitarian Universalist Pagans, or CUUPs, encourages their member chapters to "use practices familiar to members who attend for worship services but not to follow only one tradition of Paganism."
Dat klopt.quote:Op zondag 27 december 2009 16:49 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Heb je er in het verleden slechte ervaringen mee gehad?
Dat verklaart het misschien wel.. en ik respecteer hierin zeker je mening ookal deel ik deze niet.quote:
quote:Eco-Paganism and Eco-magic, which are off-shoots of direct action environmental groups, have a strong emphasis on fairy imagery and a belief in the possibility of intercession by the fae (fairies, pixies, gnomes, elves, and other spirits of nature and the Otherworlds).
Bron?quote:Op zondag 27 december 2009 14:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ongeveer 5000 in 300 jaar. Gemiddeld zo'n 20 per jaar.
Dat laatste zullen we niet weten. Maar je kan niet ontkennen dat de kruistochten voor zowel de christenen als de moslims door het geloof geïnitieerd waren.quote:[..]
Hoe kort door de bocht. De kruistochten waren afschuwelijk, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar het idee was niet simpel "we gaan de heidenen verdrijven". Een belangrijk aspect was zelfverdediging. De islamieten hadden vrijwel het hele Midden Oosten veroverd van de christenen. Niet alleen Jeruzalem, maar ook een groot deel van de Balkan, Spanje en zelfs delen van Italië. Na 200 jaar besloten de christenen terug te slaan wat resulteerde in de herovering van Jeruzalem. De kruistochten waren vooral een ongeorganiseerde, klunzige bende waardoor christenen uiteindelijk de oorlog verloren en met veel armer en bloederiger uit de oorlog kwamen dan hun vijanden.
Ik ga de kruistochten zeker niet goed praten, er zijn een hoop vreselijke dingen gedaan door christenen, waaronder het uitroeien van veel Joden. Maar de kruistochten zijn te complex om enkel af te doen als een christelijke daad van agressie tegen onschuldige 'heidenen'. Als de kruistochten niet waren geweest was Europa wellicht een islamitisch continent geweest.
Ik geloof jullie beide meteen. Ik geef enkel aan wat mij is verteldquote:[..]
Dat zal vast zijn publieke campagne veel goeds hebben gedaan, maar Hitler was geen christen.
Volgens mij wel, maar we zijn het in essentie iig eensquote:[..]
'Heilige Oorlog' heeft hij nooit gezegd volgens mij, maar hij heeft wel God voor zijn kannetje gespannen, dat is waar.
Dat weet ik niet, dat beweer ik ook niet te weten. Het enige dat ik altijd vol houd, is dat de christenen totaal niet de aangewezen partij zijn om een andere partij te beschuldigen van bloedvergieten. Het is namelijk geen vergelijking. Je kan het één niet tegen het ander wegstrepen, imo.quote:[..]
Ze hebben te veel bloed aan hun handen, maar ze hebben ook enorm veel goeds gedaan. Netto gezien denk ik dat de kerk de wereld veel meer goeds dan slechts heeft gebracht.
Carlin is idd een clown, maar hij heeft ook vaak genoeg gelijk. Luister maar eens naar zijn shows met een objectief oor, mocht je dat lukken. Dan zul je zien dat tussen alle onzin, veel goede punten zitten. Denk dat de bullshit/zinnigheden verhouding zo', 75/25 is.quote:[..]
George Carlin is een clown, die neem ik niet zo serieus. Dat het christendom verkeerde dingen heeft gedaan staat buiten kijf, maar hopelijk heb je ook oog voor de vele goede dingen die het christendom heeft gedaan.
Zie een aantal posts hierboven: Paganisme, oergedoe of een mogelijkheid naar inzicht?quote:
Ik denk dat zelfverdediging en strategische motieven belangrijker waren dan eventuele religieuze motieven.quote:Op zondag 27 december 2009 22:25 schreef RvLaak het volgende:
Dat laatste zullen we niet weten. Maar je kan niet ontkennen dat de kruistochten voor zowel de christenen als de moslims door het geloof geïnitieerd waren.
Wat bedoel je nu precies te zeggen? Mogen christenen niet praten over het bloedvergieten van andere religies/levensbeschouwingen?quote:Op zondag 27 december 2009 22:25 schreef RvLaak het volgende:
Dat weet ik niet, dat beweer ik ook niet te weten. Het enige dat ik altijd vol houd, is dat de christenen totaal niet de aangewezen partij zijn om een andere partij te beschuldigen van bloedvergieten. Het is namelijk geen vergelijking. Je kan het één niet tegen het ander wegstrepen, imo.
Had ik op dat moment nog niet gelezenquote:Op zondag 27 december 2009 22:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zie een aantal posts hierboven: Paganisme, oergedoe of een mogelijkheid naar inzicht?
Ik niet, maar goed....quote:[..]
Ik denk dat zelfverdediging en strategische motieven belangrijker waren dan eventuele religieuze motieven.
Ja en nee... Natuurlijk mag iedereen de geweldadigheden van anderen veroordelen. Graag zelfs. Maar wat mij vaak steekt, is de manier waarop christenen (in de media) dit doen. Het is altijd met het argument dat "het christendom dat nooit zou doen"... Alsof men ff de laatste 2 duizend jaar aan christelijke gruweldaden vergeten is.quote:[..]
Wat bedoel je nu precies te zeggen? Mogen christenen niet praten over het bloedvergieten van andere religies/levensbeschouwingen?
Uhm... ik hoor ze dat nooit zeggen. Heb je voorbeelden?quote:Op zondag 27 december 2009 22:56 schreef RvLaak het volgende:
Maar wat mij vaak steekt, is de manier waarop christenen (in de media) dit doen. Het is altijd met het argument dat "het christendom dat nooit zou doen"...
Niet zo 1, 2, 3... Maar het zijn meestal de gristenen op tv... Rouwvoet en consorten hebben er zo'n handje van. Bush cs ook.quote:Op zondag 27 december 2009 22:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Uhm... ik hoor ze dat nooit zeggen. Heb je voorbeelden?
In Afrika worden nog steeds "heksen" vervolgdquote:Op zondag 27 december 2009 23:01 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Niet zo 1, 2, 3... Maar het zijn meestal de gristenen op tv... Rouwvoet en consorten hebben er zo'n handje van. Bush cs ook.
Ik keb het ze nog nooit horen zeggen, maar goed. Het zal wel.quote:Op zondag 27 december 2009 23:01 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Niet zo 1, 2, 3... Maar het zijn meestal de gristenen op tv... Rouwvoet en consorten hebben er zo'n handje van..
John Stuart Mill was een negentiende eeuwse progressief-liberaal. Het schadebeginsel houdt in dat de vrijheid van ieder mens slechts mag worden ingeperkt als daarmee voorkomen wordt dat de vrijheid gebruikt wordt om anderen te schaden. Het is een beginselprincipe dat veel weg heeft van de zogenaamde Gulden Regel: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. De Gulden Regel heeft als doel internalisering: mensen moeten zich bewust zijn dat ze anderen niet moeten aandoen wat ze hunzelf niet aangedaan zouden willen hebben. Het schadebeginsel is problematischer, omdat het de Ander reduceert tot een potentieel sta-in-de-weg van de eigen persoonlijke vrijheid. Daarmee maakt dit soort liberalisme de weg vrij voor dehumaniserende tendensen.quote:Op maandag 28 december 2009 20:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ribbenburg, wie is Mills? En wat is dat schadebeginsel?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |