abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 november 2009 @ 10:16:31 #181
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74688909
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 22:43 schreef AchJa het volgende:
De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi). Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.
Leuk, maar snelheid is namelijk de afgeleide van de afgelegde weg., oftewel elke snelheidsbepaling is per definitie gebaseerd op minimaal 2 plaatsbepalingen! Hetzelfde geldt voor snelheidsmetingen door de overheid.
censuur :O
  zaterdag 14 november 2009 @ 10:18:55 #182
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_74688931
Exact mijn gedachte ook, ze willen dat iedereen die een klein en goedkoop wagentje rijdt deze weg doet en voor wat groters gaat omdat het behalve de aanschafprijs verder niet zo veel meer uitmaakt, leuk voor de autoverkopen dus.
pi_74689030
3 cent per kilometer... Normaal betaal ik dus 150 euro belasting per jaar, nu ineens 360... Ze verdienen allemaal een nekschot daar in Den Haag...
Ikverdomme.
pi_74689186
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 22:13 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En waarom is die 'vervoersvraag' op een zaterdagmorgen dan zo ineens toegenomen? Moeten er ineens meer mensen hun kleinkinderen aan de andere kant van 't land bezoeken? Zijn we ineens allemaal op zaterdag gaan werken? Willen we allemaal ineens 'ver weg' recreëren?
Ben jij bekend met het fenomeen bevolkingsgroei?
  zaterdag 14 november 2009 @ 10:41:37 #185
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74689244
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:18 schreef Urretje het volgende:
Exact mijn gedachte ook, ze willen dat iedereen die een klein en goedkoop wagentje rijdt deze weg doet en voor wat groters gaat omdat het behalve de aanschafprijs verder niet zo veel meer uitmaakt, leuk voor de autoverkopen dus.
Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:26 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
3 cent per kilometer... Normaal betaal ik dus 150 euro belasting per jaar, nu ineens 360... Ze verdienen allemaal een nekschot daar in Den Haag...
Als je dan bedenkt dat het "tijdelijke" kwartje vak Kokhalzen was "teruggegeven" door een paar euro korting op de wegenbelasting (lees: 3 cent per km kosten geeft 25 euro per jaar korting), dan is het lichtelijk raar hoeveel er nu bij komt voor 3 cent per km...
M.a.w. politiek rekent zoals altijd met 2 maten naar zichzelf toe.
Wat de politiek daadwerkelijk zou moeten doen, en dat is hun taak: zorgen dat zoveel mogelijk mensen het zo goed mogelijk hebben in dit land! En als dat betekent dat mensen willen kunnen autorijden, dan moet de politiek dat niet uitzuigen, maar faciliteren.
censuur :O
pi_74689255
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:38 schreef justanick het volgende:

[..]

Ben jij bekend met het fenomeen bevolkingsgroei?
En dan ook nog economische groei, economische groei zorgt meestal voor een groei van het verkeer.
  zaterdag 14 november 2009 @ 10:44:40 #187
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74689297
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:38 schreef justanick het volgende:

[..]

Ben jij bekend met het fenomeen bevolkingsgroei?
Het ironische daaraan is dat de overheid bevolkingsgroei aan alle kanten subsidieert (kinderbijslag, asielzoekers, huwelijksmigratie, etc.), maar ondertussen die grote hoeveelheid mensen steeds minder laat mogen. Zorg dan voor minder mensen: einde huwelijksmigratie, einde asielzoekers, dag illegalen, dag Polen, dag kinderbijslag, en streef naar minder mensen die meer mogen.
censuur :O
pi_74689341
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
[..]

Als je dan bedenkt dat het "tijdelijke" kwartje vak Kokhalzen was "teruggegeven" door een paar euro korting op de wegenbelasting (lees: 3 cent per km kosten geeft 25 euro per jaar korting), dan is het lichtelijk raar hoeveel er nu bij komt voor 3 cent per km...
M.a.w. politiek rekent zoals altijd met 2 maten naar zichzelf toe.
Wat de politiek daadwerkelijk zou moeten doen, en dat is hun taak: zorgen dat zoveel mogelijk mensen het zo goed mogelijk hebben in dit land! En als dat betekent dat mensen willen kunnen autorijden, dan moet de politiek dat niet uitzuigen, maar faciliteren.
Het volk krijgt gewoon wat het verdient hoor. Ze hebben massaal CDA gestemd. Dat moet dan maar eerst veranderen, anders blijf je met corrupte bendeleden zitten...
Ikverdomme.
pi_74689359
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 09:51 schreef Wombcat het volgende:En als je het niet als bewijs kunt gebruiken dat je niet te hard hebt gereden, dan kan de overheid het ook niet als bewijs gebruiken dat je wel te hard hebt gereden.
Dat betwijfel ik, gewoon een wet er voor maken en dan is het probleem opgelost.
  zaterdag 14 november 2009 @ 10:50:41 #190
269012 Urretje
Nerd Beveland
pi_74689409
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:

Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
Ow.. Ik dacht dat het 3 ct per km werd voor iedereen..
pi_74689415
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 22:46 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Drogreden. Laat ik het anders noemen: overheidshulp. Als particuliere bedrijven zo goed zijn, en de overheid zo slecht, waarom moeten er dan allemaal mensen tegelijk naar het werk? Volgens jou kunnen bedrijven dit zelf handhaven, maar blijkbaar falen ze op deze gebieden.
Overheidshulp is ook overheidsbemoeienis. De overheid hoort zich hier niet op toe te leggen.
quote:
Noem mij een aantal knooppunten waar dit noodzakelijk is(in objectieve termen, dus niet de jouwe). Als ik nu al de fundering en grootte van die knooppunten zie lijkt het mij zeer moeilijk en duur om ze helemaal om te bouwen.
Hoevelaken, om even een voorbeeld te noemen. Zelfs V&W heeft inmiddels door dat daar ingegrepen moet worden. Is dus ook onderdeel van een brede studie naar de driehoek Amersfoort - Hilversum - Utrecht.
quote:
Zonder subsidie kan een bedrijf dat geen winst maakt, maar toch moet blijven functioneren vanwege zijn maatschappelijke functie, niet meer rondkomen. Je kunt het wel schrappen, maar dan moeten de bedrijven stelselmatig hun diensten verslechteren.
Het klinkt misschien raar, maar als een bedrijf geen winst maakt (structureel) hoort dat bedrijf failliet te gaan omdat er blijkbaar te weinig vraag is naar de producten en/of diensten van een dergelijke onderneming. Of ze werken niet efficient genoeg. Waarom moet er dan belastinggeld worden gespendeerd aan het in leven houden van zo'n bedrijf? En wie bepaalt welk bedrijf een 'maatschappelijke' functie vervult? Want in principe vervullen alle bedrijven een 'maatschappelijke functie'. Moeten we dan alle bedrijven financieel maar gaan steunen?

Heb jij uberhaubt wel enig idee wat er in Nederland allemaal wordt ondersteund middels subsidies?
quote:
Je negeert mijn argument. Wat ik zei is dat veel files ontstaan omdat snelwegen door forensen bevolkt worden. Deze groep komt perfect in aanmerking voor het reizen per OV, en tergelijkertijd komen de snelwegen weer beschikbaar voor mensen die hun auto's écht nodig hebben. Jij komt echter met een irrationele lijst van files waarin jij aangeeft aan dit forensenverkeer simpelweg te gehoorzamen, ofwel massale wegverbreding. Je laat nu duidelijk zien hoe ver je in het belang van autovervoer wilt gaan.
Deze discussie hebben wij al eens eerder gevoerd. Je hebt hem zelfs al eens gevoerd met iemand die overduidelijk zeer diskundig was (Goverman) en ook die veegde je argumentatie volledig van tafel. Je bent gewoon niet realistisch genoeg. Sterker nog, je verweet mij dat ik te objectief keek naar de feiten.

Laatste poging om je met je neus op de realiteit te drukken: die forensen moeten naar hun werk en kiezen de snelste en makkelijkste oplossing. Dat is en blijft in 9 van de 10 gevallen doodleuk de auto, omdat het OV gewoon trager en minder comfortabel is (vooral in de spits, als er op de meeste trajecten vooral staanplaatsen zijn. Ik weet dat je dat volgaarne ontkent, maar het zijn helaas de feiten). Die forensen leveren een flinke bijdrage aan het BNP van Nederland. Daarom moet je ze accomoderen. Vervolgens is de vraag wat de snelste, meest praktische en effectiefse methode is om dat te doen. De conclusie kan dan niet anders zijn dan: extra asfalt, extra spoorlijnen en eventueel extra buslijnen, met het accent op het asfalt (gros forensen zit immers in de auto). Een luchtkasteel zoals het door jou voorgestelde nieuwe OV-systeem is duur en gaat misschien over 20 jaar zijn eerste vruchten afwerpen. Tegen die tijd is de economische schade door het verkeersinfarct niet meer te overzien, dus zul je echt over realistische en haalbare zaken moeten gaan nadenken.
pi_74689453
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ironische daaraan is dat de overheid bevolkingsgroei aan alle kanten subsidieert (kinderbijslag, asielzoekers, huwelijksmigratie, etc.), maar ondertussen die grote hoeveelheid mensen steeds minder laat mogen.
Ja de overheid voert wel vaker een debiel beleid. Denk aan het stimuleren van de economische groei. Als de ontwikkeling van het BBP ook in negatieve richting neigt schreeuwen politici massaal om het stimuleren van de economie. Zoals altijd kan de politiek geen keuzes maken, ze willen alles tegelijk en dat kan niet want het ene beleid veroorzaakt negatieve effecten voor het andere beleid. Het afgelopen jaar kromp dankzij de kredietcrisis het weggebruik, kromp het aantal files en kromp het energiegebruik.
pi_74689543
quote:
Betalen per kilometer, belasting verdwijnt

Het kabinet is het eens over de kilometerheffing. Er is besloten wat automobilisten straks gaan betalen en wat de heffing moet opleveren voor het milieu.

De kilometerheffing begint in 2012 voor personenenauto's met een gemiddeld basistarief van 3 cent per gereden kilometer, van snelweg tot woonerf. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018 (zie tabel hieronder).

Jaar Basistarief per km
2012 3,0 cent
2013 3,5 cent
2014 4,0 cent
2015 4,6 cent
2016 5,3 cent
2017 6,1 cent
2018 6,7 cent


De hoogte van het basistarief voor personenauto’s hangt net als nu af van de CO2-uitstoot. Bij andere voertuigen is het gewicht bepalend voor het basistarief. Naast het basistarief wordt er een spitstarief geheven voor structurele knelpunten in het wegennet en potentiële sluiproutes. Per locatie wordt besloten of er een spitstarief komt. In elk voertuig komt een gps-apparaatje dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er wordt gereden.

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaan verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59% van de automobilisten minder betalen, voor 25% blijven de kosten gelijk en 16% gaat meer betalen. De opbrengsten voor de overheid zullen hetzelfde blijven, zegt de minister.

De verwachting is dat we door de maatregel 15% minder gaan autorijden. Ook moet het aantal files halveren en zelfs het aantal verkeersdoden met 7% verminderen. De uitstoot van CO2 zou 10% minder moeten worden.
Voordelen volgens het kabinet

# 59% van automobilisten is voordeliger uit
# 15% minder files
# 7% minder verkeersdoden
# 6% meer gebruik van openbaar vervoer
# 10% daling van de CO2-uitstoot

De opbrengsten van de kilometerprijs gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Uit dit fonds worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd, aldus Eurlings.
Ergo die 6.7ct is een basistarief... het kan alleen maar meer worden dus

En met de gristenen aan de macht zal er in de toekomst ook wel een zondagstarief geheven gaan worden.
pi_74689604
quote:
De opbrengsten van de kilometerprijs gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Uit dit fonds worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd, aldus Eurlings.
Aha, dan loop je dus bij een naar links ruikend kabinet, zoals het huidige, de kans dat je aan het lappen bent voor een stel spoorlijnen. Ik dacht dat het motto was dat de gebruiker betaald, maar niet op het spoor kennelijk.
pi_74689631
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
Dat is ook de bedoeling, volgens mij. KM-prijs varieert met het type auto. En de genoemde 3 ct/km is ook een gemiddelde; in de spits betaal je meer. Dan voel je hem natuurlijk al aankomen; mensen vertrekken 15 min later om net buiten het spitstarief te vallen, waardoor er 15 min later ook een file staat, dus worden de spitstijden verlengd... Voor 2020 betalen we allemaal een 'spitstarief' tussen 06-11 en 14-20, let maar op.
quote:
Als je dan bedenkt dat het "tijdelijke" kwartje vak Kokhalzen was "teruggegeven" door een paar euro korting op de wegenbelasting (lees: 3 cent per km kosten geeft 25 euro per jaar korting), dan is het lichtelijk raar hoeveel er nu bij komt voor 3 cent per km...
M.a.w. politiek rekent zoals altijd met 2 maten naar zichzelf toe.
Wat de politiek daadwerkelijk zou moeten doen, en dat is hun taak: zorgen dat zoveel mogelijk mensen het zo goed mogelijk hebben in dit land! En als dat betekent dat mensen willen kunnen autorijden, dan moet de politiek dat niet uitzuigen, maar faciliteren.
Hey, al die subsidies moeten ergens van betaald worden. En hoe ingewikkelder het belastingstelsel, hoe langer het duurt voordat mensen doorhebben hoe hoog de belastingdruk eigenlijk is in dit land.
pi_74689976
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:52 schreef DennisMoore het volgende:
Dagelijks uren in de file staan en vele kilometers afleggen om dan achter een bureau te kruipen met een computer en een telefoon. Die je thuis ook hebt staan.

Dat kan best wat slimmer .

Prima om de variabele kosten flink omhoog te gooien. Dat stimuleert alternatieven.
Dit stimuleert helemaal niets behalve dat de geldstroom uit de portemonnee van de consument nog meer richting de overheid gaat.

De overheid moet de werkgever verplichten de werknemer thuis te laten werken. Nu pakt men wederom jan met de pet aan die niets te zeggen heeft. Ik hoef bij mijn baas niet te gaan vragen om thuis te werken want het antwoord zal zijn dat ik dan permanent thuis kan gaan zitten.. M.a.w. ik moet toch naar mijn werk en OV is geen alternatief dus ik moet wel met de auto.. bedankt overheid voor weer een maatregel die nergens op slaat behalve verrijking van de staatskas.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:27:14 #197
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74690050
Zou trouwens wel bizar zijn als er straks daadwerkelijk 6% meer mensen in de trein naar Amsterdam zitten, dan krijgen we Indiase praktijken.

There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_74690095
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:23 schreef kawotski het volgende:
De overheid moet de werkgever verplichten de werknemer thuis te laten werken.
Yes yes, nog meer 'De overheid weet wat goed voor u is' ideeën. De arbeidsverhouding is een zaak van werknemers en werkgevers, daar moet de overheid zich volstrekt niet mee bemoeien. Ook is de overheid niet in staat dit soort dingen tot een goed einde te brengen, de bureaucratische molens zijn zo wereldvreemd dat ze in staat zijn bouwvakkers te dwingen om thuis te gaan werken.
pi_74691450
Overigens ga ik er waarschijnlijk op vooruit met de kilometerheffing. Ik maak weliswaar ca. 20.000 km per jaar, maar daarvan 8000 in het buitenland, 5000 voor het werk (krijg ik vergoed, en ik ga er vanuit dat ik de kilometerheffing ook vergoed krijg, anders ga ik wel met OV, want dat krijg ik sowieso vergoed). Dus ca. 8000 km waarvoor ik heffing moet betalen. Uitgaande van het gemiddelde, betekent dat in 2012 ¤240, in 2018 ¤469.
Ik betaal ¤420 wegenbelasting per jaar.

Ga ik er op basis van alleen de wegenbelasting wel op achteruit in 2018, maar ergens tussen 2014 en 2018 zal mijn auto ook wel op zijn, dan komt er dus een andere. Weliswaar tweedehands, maar ook die prijzen zullen dalen agv het verdwijnen van de BPM, als je die dus meeneemt, vermoed ik dat ik dan ook nog goedkoper uitben.

(omdat de BPM ca. 1/3 van de nieuwprijs van een auto is. Dat zal voor een tweedehands minder zijn. Maar ik neem aan dat ik voor die lagere prijs aardig wat jaartjes kan rijden. Het hoeft maar ¤500 uit te maken en ik ben 10 jaar verder, en aangezien mijn huidige auto ¤4.000 kostte, zal die ¤500 prijsverlaging er wel in zitten. Hoewel ik tegen die tijd wel meer zal betalen dan ¤4000, maar inflatie speelt ook mee, ik ging er toch al vanuit dat ik tegen die tijd ¤5000 nodig zou hebben voor iets vergelijkbaars).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2009 12:26:16 ]
pi_74691668
Tijdens de spits extra betalen
Dus omdat de overheid faalt om de fileprobleem adequaat aan te pakken moeten de mensen die naar hun werk rijden en dus eigenlijk al slachtoffer zijn van de file, NOG een keer genaaid worden.

:/
pi_74691757
Zulke maatregelen zijn echt het begin van het einde
pi_74691909
en wat als je nu op vakantie gaat naar het buitenland? betaal je dan ook heffing?

het komt er dus gewoon op neer dat je zoveel kan gaan sjoemelen met deze troep........ Hell als ze zich afvragen waarom mijn kilomterteller niet overheen komt de gps teller. Tjah ik heb van het zomer een roadtrip gedaan van 25000 kilomter, jaaaah

wat een triest gedoe zeg dit

DIT GAAT EEN KEIHARDE FAAL WORDEN, REKEN ER MAAR OP.
pi_74692075
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:52 schreef DennisMoore het volgende:
Dagelijks uren in de file staan en vele kilometers afleggen om dan achter een bureau te kruipen met een computer en een telefoon. Die je thuis ook hebt staan.

Dat kan best wat slimmer .

Prima om de variabele kosten flink omhoog te gooien. Dat stimuleert alternatieven.
.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_74692243
Je moet groen en naïef zijn om te denken dat dit een goede stimulans is tot verandering. Als er geforceerd geïnnoveerd moet worden dan zal dit altijd ten kosten gaan van banen en zulke veranderingen leiden ook tot lokale ontwrichtingen van de economie. Maar hey, kort door de bocht kan je alles een thumbs up geven en goed laten klinken
pi_74692262
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:02 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Aha, dan loop je dus bij een naar links ruikend kabinet, zoals het huidige, de kans dat je aan het lappen bent voor een stel spoorlijnen. Ik dacht dat het motto was dat de gebruiker betaald, maar niet op het spoor kennelijk.
Dat gaat bij rechtse kabinetten net zo hard op natuurlijk. Kijk maar eens naar de kabinetten van Lubbers in de jaren '80.
Als je grote idool Wilders de absolute meerderheid krijgt is dat misschien anders maar goed dan is er meer mis .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_74692342
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:51 schreef Hamilcar het volgende:
Je moet groen en naïef zijn om te denken dat dit een goede stimulans is tot verandering. Als er geforceerd geïnnoveerd moet worden dan zal dit altijd ten kosten gaan van banen en zulke veranderingen leiden ook tot lokale ontwrichtingen van de economie. Maar hey, kort door de bocht kan je alles een thumbs up geven en goed laten klinken
Je gaat zelf ook zeer kort door de bocht. Als je kijkt wat een paar procenten verschil in bijtelling al verandert heeft op de leasemarkt dan zie je dat een financiële prikkel erg welkom kan zijn.
Het is echt niet nodig dat iedereen 2 keer per dag op het zelfde moment in die lange rij auto's aanschuift.
Als je hier slim op inspeelt kan het juist veel geld opleveren
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:54:58 #207
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74692369
quote:
2012 3,0 cent
2013 3,5 cent
2014 4,0 cent
2015 4,6 cent
2016 5,3 cent
2017 6,1 cent
2018 6,7 cent
Dit lijstje kan je prima doortrekken: verdubbeling in 6 jaar, dus 2024: 13,5 cent, 2030: 27 cent per km...
censuur :O
pi_74692378
mobiliteit is een bassale levensbehoefte geworden in deze maatschappij. Mensen zullen eerder bezuinigen op andere spullen oftewel de economie en de middenstand zijn de klos.
pi_74692635
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:51 schreef justanick het volgende:

Die forensen leveren een flinke bijdrage aan het BNP van Nederland. Daarom moet je ze accomoderen. Vervolgens is de vraag wat de snelste, meest praktische en effectiefse methode is om dat te doen. De conclusie kan dan niet anders zijn dan: extra asfalt, extra spoorlijnen en eventueel extra buslijnen, met het accent op het asfalt (gros forensen zit immers in de auto).
Waarom? Als forensen in hun vrije tijd in de file staan, leveren ze toch nog steeds dezelfde bijdrage aan 't BNP?

Dat 'accomoderen van forensen' kost heel veel geld. En we hebben m.i. wel nuttiger doelen om geld aan uit te geven op 't moment.
pi_74692643
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:51 schreef du_ke het volgende:
Dat gaat bij rechtse kabinetten net zo hard op natuurlijk. Kijk maar eens naar de kabinetten van Lubbers in de jaren '80.
Rechtse kabinetten in Nederland.
quote:
Als je grote idool Wilders de absolute meerderheid krijgt is dat misschien anders maar goed dan is er meer mis .
Idool?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')