Mish had het hier ook al over in febr.quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:07 schreef SeLang het volgende:
Dat bouw je lege steden, gesubsidieerd met stimuleringsgeld van de overheid.
Bijna niemand woont er, want veel te duur. De gebouwen dienen uitsluitend voor speculatie. Onroerend goed stijgt immers alleen maar in waarde....
Wel goed voor het GDP natuurlijk, al dat bouwen
Dat is wel een kanjer van een fout, dit is echt eerste jaar grondmechanica voor studenten civiele techniek. Kennelijk niet in China.quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:45 schreef Drugshond het volgende:
Different Kind of Real Estate Crash in China
quote:hollow concrete piers.
Tja.... gelukkig hebben sommige meer verstand van wgokken.quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:55 schreef popolon het volgende:
Dit is eigenlijk de essentie.quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
"They don't look at it as a place to live anymore, they look at it as a place where they can put their cash."
In mijn vriendenkring heb ik behoorlijk wat Chinese studenten die niets verkeerds over de Chinese overheid willen horen. Als ik ze dan een beetje aan de tand voel, over het feit dat zij niet in China studeren, terwijl de Chinese overheid hun studie in principe zou moeten (kunnen) betalen, terwijl ze dat nu op kosten van de Japanse belastingbetaler doen, begint er wel iets te knagen. De Chinese overheid houdt zich - net als Westerse overheden - met de verkeerde zaken bezig. Liever speculeren dan burgers de mogelijkheid geven om een toekomst voor zichzelf op te bouwen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk de essentie.
Dankzij overheidsstimulatie (=belastinggeld, dus een kost voor burgers en bedrijven) worden er huizen gebouwd die niemand nodig heeft. Wat een fantastisch goede allocatie van schaarse middelen!![]()
Dat is nog eens een bijkomend probleem, de kritiekloze houding tov de overheid. Al gaat de VS (en andere westerse landen) wat dat betreft ook steeds meer op China lijken. Wie hoor je nu nog over 'moral hazard'?, wie hoor je over de belangverstrengeling tussen banken en regering?, en bailouts van vele miljarden halen nu de voorpagina nieteens meer. Tegelijkertijd loopt iedereen mee te juichen over 'green shoots', terwijl de overheid volgens haar eigen schatting in de periode 2010-2019 $9T (!!!) tekort gaat hebben. Het volk hier in het westen doet me steeds meer denken aan een communistische applausmachine.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:00 schreef Lyrebird het volgende:
In mijn vriendenkring heb ik behoorlijk wat Chinese studenten die niets verkeerds over de Chinese overheid willen horen.
Mensen zijn van nature niet kritisch - daar moet je hard voor gestudeerd hebben - en heel erg blij met een sigaar uit eigen doos. Verder zijn we bijna allemaal opgegroeid in een tijd van groei. Iets minder dan groei is onacceptabel, een schande, en zal leiden tot vakbonden die woedend zijn. Vakbonden. Nooit zo veel debieligheid bij elkaar gezien.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:08 schreef SeLang het volgende:
Het volk hier in het westen doet me steeds meer denken aan een communistische applausmachine.
Interessant mailtje van een Chinees over de Chinese bubble.quote:In response to 10 Signs of Speculative Mania in China "Panda" a Chinese, commented on the real estate bubble in China.
Panda Writes:
I am from China and I am shocked by the real estate bubble in China. Housing in China now is more expensive than in the US, while salaries are way lower than in the US. Housing is out of reach for most wage earners, and more than 80% people in the past year bought houses as an investment.
The common belief is that Government will not let housing prices fall and that the supply of housing is too limited especially in Shanghai and Beijing for prices to fall. Does this sound familiar?
I am one of the few Chinese who believe the China housing price will crash, soon and hard.
I asked Panda for more details and in a followup Email Panda offered ......
Hi, Mish:
I would very much like to share my view of China real estate bubble with you. Also please bear in mind China does not have property tax now. There is talk about it, but no plan right now.
First, please let me introduce myself.
I was born in China, and got my Bachelor degree from Beijing University in 1999. Then, I went to Princeton University and got my Phd in Computer Engineering in 2004. After that, I have been working at an IT company in bay area.
Even though I have been living out of China for more than 10 years, I visit China regularly and contact my family on a weekly basis. Hence, I have a good understanding of what is going on in China, and in US.
The real estate bubble in China is enormous, and even out of the control of government. Here are a few questions and answers.
1. How big is the real estate bubble?
My home town is a second tier city with a population of around 1 million. The average wage in the city is around $3500/year. Housing costs around $90/sq-feet for a condo or apartment. You don't have much land for your home, and for even the small land belonging to you, you are only authorized to use it for 70 years. The obvious question is what will happen after 70 years? It seems that nobody really cares: 70 years ago, China was fighting the invasion of Japan in world war II. God only knows what will happen 70 years in the future. And given the quality of the buildings, it is questionable whether or not the building can last 70 years anyway.
The average apartment (1000 sq feet) will cost $90,000. This comparable with US condo prices in a second tier city. The price/income ratio is 25.7 for a single buyer! Even with a two-wage-earner family, the ratio is larger than 10.
For Beijing and Shanghai, housing is much more expensive. In Shanghai for example, the price for decent area is around 30000-Yuan/sq-meter, i.e., around $440/sq-feet. And yes, they are only condos/apartments. Hence, a 1000sq feet apartment will cost around $440,000. Yet the average college graduate earns only $5500/year.
How can they afford it? Short answer is they cannot. For the few who managed to buy in recent years, they dipped into the life-time savings of their parents, or even grandparents. One house deprived several generation's wealth in this case.
2. How did this happen?
The most important reason is the local governments. They heavily rely on the sale of real estate for their wasteful spending. During boom times, they get huge amounts of money for selling the land, and thus increase government employee's wages and compensations. It is to their benefit to have a huge housing bubble, and they do everything they can to sustain the bubble.
Another important reason is the government-controlled companies. These companies are a monopoly in China, and can easily get money from state-owned banks. They co-operate with local governments to propel the housing price up. These companies buy land from local governments at an insane price with the money borrowed from state-controlled banks.
The state controlled banks do not care about the risk taking. If the money lent cannot be paid back, the central bank will just print money to clean the balance sheets of the state-owned banks. China did that in the 90s, and they will do it again.
Construction companies also plays a role. They get easy money from banks, and earn a fortune by selling over-priced housing to people.
Thus, the bubble is a result of corruption among local governments, banks, construction companies, combined with Chinese tradition. Lastly, please note the Chinese mindset. Chinese people love to buy houses. In the cities, it is often a prerequisite for a Chinese man to buy a house before marrying a Chinese woman.
3. What will happen?
When I visited my hometown in 2009, I drove around many empty buildings, which are completely dark at night, and could not help thinking how can this possibly end well. The bubble will burst. Government will print money to bail out banks.
4. What will happen to China as a whole?
On one hand, Chinese people are smart and hard working. And they all believe there will be a bright future for them. On the other hand, look at the huge bubble. How can it possibly end well?
If China has very bright future if it can learn from this. Right now, however, my take is that in short term, China is likely to experience a depression.
"Panda"
http://globaleconomicanal(...)-on-chinas-real.html
Wut?quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mensen zijn van nature niet kritisch - daar moet je hard voor gestudeerd hebben - en heel erg blij met een sigaar uit eigen doos. Verder zijn we bijna allemaal opgegroeid in een tijd van groei. Iets minder dan groei is onacceptabel, een schande, en zal leiden tot vakbonden die woedend zijn. Vakbonden. Nooit zo veel debieligheid bij elkaar gezien.
Damn, die woningprijzen ten opzichte van het inkomen zijn echt absurd, zoniet ongeevenaard. Het enige lichtpuntje is wel dat het meer met eigen vermogen is gefinancierd dan in het westen. Wat natuurlijk niet afdoet aan de sociale onrust bij het leeglopen van de bubble, onder het motto: 'when people lose everything, they lose it'. Het zou me verder niets verbazen dat dergelijke omstandigheden op termijn tot een nieuwe koude oorlog (of erger) doen leiden.quote:Op zondag 4 april 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Interessant mailtje van een Chinees over de Chinese bubble.
Gezien het feit dat vaak het complete familiekapitaal op het spel staat bij een crash schat ik persoonlijk de kans dat we dit decennium weer tanks gaan zien in de Chinese straten op >50%.
Short AM?quote:China's credit curbs pose mounting risk to commodities
The big global banks are quietly preparing for a slide in commodity prices over coming months as China clamps down on excess lending and the US Federal Reserve takes away the liquidity pot.
Nope. Ik zit al maanden long op China en ga pas mijn posities omdraaien wanneer de winsten duidelijk naar beneden trekken. De huizenmarkt van China gaat gegarandeerd barsten. Ik weet alleen niet wanneer, het is dus enigszins zinloos om nu al te anticiperen om short te gaan terwijl de prijzen momenteel nog steeds flink omhoog lopen! Nu cash zitten levert dus niks op en nu short posities innemen kan je hele portfolio om zeep helpen. De huizenprijzen in China kunnen immers nog wel even door stijgen en short zitten kost dagelijks geld en daarboven op nog komt het feit dat de val van China nog wel even op zich laat wachten. Vandaar dat ik dus al maanden long zit in Chinese bedrijven (constructie/auto's)quote:Op zondag 4 april 2010 15:06 schreef JimmyJames het volgende:
Loop je dan niet het risico achter het net te vissen?
Ik zou dezelfde vragenlijst wel eens beantwoord willen zien door een lokale Chinees.quote:Op zondag 4 april 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Interessant mailtje van een Chinees over de Chinese bubble.
Gezien het feit dat vaak het complete familiekapitaal op het spel staat bij een crash schat ik persoonlijk de kans dat we dit decennium weer tanks gaan zien in de Chinese straten op >50%.
quote:Op zondag 4 april 2010 16:04 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik zou dezelfde vragenlijst wel eens beantwoord willen zien door een lokale Chinees.
Maar tering wat een ratio's.
quote:Even though I have been living out of China for more than 10 years, I visit China regularly and contact my family on a weekly basis.
Dat heb ik gezien.quote:
Uiteraardquote:
Da's een beste.quote:Op zondag 4 april 2010 22:44 schreef RdeV het volgende:
De Chinesen kunnen ook geld over de brug smijten. Echter is het gemiddeld toch minder dan de verkwisting in het Westen - en blijven ze redelijk competitief. Maar soms heb je redelijk absurde projecten - check dit dan:
The World’s Largest Shopping Mall
Schitterend filmpje en typisch voor de problemen in China. Iedereen moet dit kijken!quote:Op zondag 4 april 2010 22:44 schreef RdeV het volgende:
De Chinesen kunnen ook geld over de brug smijten. Echter is het gemiddeld toch minder dan de verkwisting in het Westen - en blijven ze redelijk competitief. Maar soms heb je redelijk absurde projecten - check dit dan:
The World’s Largest Shopping Mall
Ongelovelijk dat filmpje, hoe is het mogelijk, swerelds grootste winkelcentrum met alles erop en eraan, en geen hond te doen, geen snelweg in de buurt, geen vliegveld, niks.quote:Op maandag 5 april 2010 00:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Schitterend filmpje en typisch voor de problemen in China. Iedereen moet dit kijken!
Woorden schieten tekort idd..quote:Op maandag 5 april 2010 23:55 schreef Simplicity het volgende:
[..]
Ongelovelijk dat filmpje, hoe is het mogelijk, swerelds grootste winkelcentrum met alles erop en eraan, en geen hond te doen, geen snelweg in de buurt, geen vliegveld, niks.
prachtig stukje ook van die mensen die dat kanaal leegscheppen inderdaad, houd die mensen de komende jaren ook weer bezig met die schepnetjes.
Brits?quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:37 schreef Basp1 het volgende:
Die amerikaanse projectmanager die ze erbij gehaald hebben, met zijn grote mond, ja ik ga het winstgevend, krijgen, ja misschien ga het lukken, ja zoals ik er nu tegen aan kijk weet ik het eigenlijk niet meer.
dat niet maar de prijzen zijn erg hoog en die stijgen exponentieel.quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik denk niet dat er gebrek is aan Chinezen om in die steden te wonen. Het zijn er 1 miljard.
Zonder geboortebeperking stijgt het aantal mensen ook exponentieel. Nu doen ze daar in China wel even aan, maar dat is -laten we maar zeggen- achterstallig onderhoud.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:37 schreef Mertofzo het volgende:
[..]
dat niet maar de prijzen zijn erg hoog en die stijgen exponentieel.
1 kindsbeleid? Dat is wel mooi van die Chinezen. (nadeel vergrijzing ik weet)quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:23 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Zonder geboortebeperking stijgt het aantal mensen ook exponentieel.
Als de lonen stijgen trekt de industrie (en de werkgelegenheid) daar ook weer weg net zoals dat in de USA is gebeurt met Hoge werkloosheid tot gevolg.quote:Op zondag 4 april 2010 17:16 schreef dvr het volgende:
Toch zijn die Chinezen minder gek dan we denken. Heeft iemand al eens gekeken hoe snel de lonen daar stijgen? Misschien zijn die huizen daar over een jaar of 30 wel in lijn met de lonen. Hoe dan ook is het natuurlijk verstandig om mensen hun kapitaal in baksteen te laten steken, want dan houden ze geen geld over om een revolutie te financieren.
Welke landen worden dan de 'lage lonen' landen? Je ziet alles naar Afrika of Z-Amerika vertrekken?quote:Op woensdag 7 april 2010 11:46 schreef Q. het volgende:
[..]
Als de lonen stijgen trekt de industrie (en de werkgelegenheid) daar ook weer weg net zoals dat in de USA is gebeurt met Hoge werkloosheid tot gevolg..
Er zijn nog genoeg landen over waar de lonen wel laag zijn.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Welke landen worden dan de 'lage lonen' landen? Je ziet alles naar Afrika of Z-Amerika vertrekken?
Ja in Indonesië zie je veel kinderen werken van 6: uur 's ochtends tot 22:00 uur 's avonds, dat zijn echt lage uurlonen, als we die lage lonen hier hebben en we laten de kinderen hier ook zo werken, dan kunne we ook veel tassen en Nikes makenquote:Op woensdag 7 april 2010 14:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Er zijn nog genoeg landen over waar de lonen wel laag zijn.
Ach, hoe groter de bevolking, hoe meer mooie vrouwen er rond lopen. En hoe meer mensen er zijn die slimme uitvindingen kunnen doen om de mensheid voorruit te helpen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:25 schreef Mertofzo het volgende:
[..]
1 kindsbeleid? Dat is wel mooi van die Chinezen. (nadeel vergrijzing ik weet)
Maar in India is het nog erger die gaan de Chinezen binnenkort inhalen qua inwoneraantal
Dan is India zeker de uitzondering die de regel bevestigdquote:Op woensdag 7 april 2010 21:50 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ach, hoe groter de bevolking, hoe meer mooie vrouwen er rond lopen. En hoe meer mensen er zijn die slimme uitvindingen kunnen doen om de mensheid voorruit te helpen.
Indonesië had vorig jaar een groei van 10%. Houden ze dat vol dat wordt het op termijn daar ook echt niet goedkoper...quote:Op woensdag 7 april 2010 19:04 schreef jankooi het volgende:
[..]
Ja in Indonesië zie je veel kinderen werken van 6: uur 's ochtends tot 22:00 uur 's avonds, dat zijn echt lage uurlonen, als we die lage lonen hier hebben en we laten de kinderen hier ook zo werken, dan kunne we ook veel tassen en Nikes maken
Ze stuwen de groei gewoon nog meer op van 8% naar 11% Maar gelukkig wordt er ook al gepsorken over een revalutaie van de munt. Dat zou dus inhouden een devaluatie van de wetserse munten. Ik ben benieuwd of ze nu eindelijk eens die munt loskoppelen en gewoon de makrt de wisselkoers laten bepalen.quote:Groeispurt China in eerste kwartaal15 april 2010, 10:30 uur | FD.nl
De Chinese economie is in het eerste kwartaal met 11,9% gegroeid, de sterkste toename in drie jaar. De inflatie is iets gedaald.
De groei van het bruto binnenlands product was sterker dan de gemiddelde verwachting van 24 economen die door Bloomberg waren ondervraagd. Zij gingen uit van een economische groei van 11,7%.
De Chinese overheid zegt dat de economische groei en de gestegen export (plus 29%) voor een groot deel te danken waren aan de stimuleringsmaatregelen die zijn ingesteld tijdens de economische crisis. Ook kende het eerste kwartaal van 2009 een voor Chinese begrippen lage economische groei (6,1%).
Consumentenprijzen
De consumentenprijzen stegen in maart met 2,4%, aldus de Chinese overheid. Dat is minder dan de gemiddelde verwachting van economen, die uitgingen van een toename van 2,6%. In februari namen de consumentenprijzen met 2,7% toe.
In maart was er een recordstijging van de prijzen op de vastgoedmarkt. In zeventig Chinese steden stegen de prijzen van kantoren en huizen met gemiddeld 11,7%, de hoogste groei sinds 2005. De overheid heeft al aangkondigd dat het een studie naar een belasting op vastgoed versneld wil afronden, deze maatregel zou een vastgoedbubbel moeten voorkomen.
De jongste cijfers ondersteunen het pleidooi dat al langer klinkt om de waarde van de nationale munt renminbi aan te passen en ook de rente te verhogen. Dinsdag kwam Singapore al met een revaluatie van zijn munt, ook Australië en India hebben al acties ondernomen.
'De volgende stap (voor China, red.) zal waarschijnlijk een revaluatie van munt worden', meldde Glenn Maguire, hoofd van Azië-Oceanië van Societe Generale in HongKong.
'Vanwege het uitblijven van een daling in de buitenlandse vraag, is het noodzakelijk voor de overheid om een strictere economisch politiek te voeren om zo oververhitting te voorkomen', aldus analisten van Goldman Sachs.
Ingrepen China
Maar de meningen zijn ook wat verdeeld over de noodzaak voor sterke ingrepen. Maguire van Societe Generale verwacht dat de gegevens over de inflatie pas in de tweede helft van het jaar zullen leiden tot een aanpassing van de rente. De rente is in 2008 is verlaagd om de economische crisis het hoofd te bieden.
'We verwachten dat de economische politiek het komende kwartaal stricter wordt', zegt analist Mark Willianms van Capital Economics. 'Maar er is geen noodzaak voor ingrijpende maatregelen.'
Misschien daalt hun munt wel als ze die loskoppelen. China heeft inmiddels een handelstekort.quote:Op donderdag 15 april 2010 12:58 schreef Basp1 het volgende:
Ze stuwen de groei gewoon nog meer op van 8% naar 11% Maar gelukkig wordt er ook al gepsorken over een revalutaie van de munt. Dat zou dus inhouden een devaluatie van de wetserse munten. Ik ben benieuwd of ze nu eindelijk eens die munt loskoppelen en gewoon de makrt de wisselkoers laten bepalen.
Ik geloof daar trouwens geen hout van. Of China moet misschien als een gek voorraden geimporteerde grondstoffen aan het aanleggen zijn, wat natuurlijk geen onverstandige zet zou zijn.quote:Op donderdag 15 april 2010 13:10 schreef SeLang het volgende:
Misschien daalt hun munt wel als ze die loskoppelen. China heeft inmiddels een handelstekort.
Export is in elkaar gedonderd en tegelijkertijd wordt er veel geimporteerd ten gevolge van stimuleringspakketten (lege steden bouwen, onrendabele HS spoorlijnen, extra overcapaciteit bouwen, etc). Het gaat daar geweldig goed, met 12% groei enzoquote:Op donderdag 15 april 2010 13:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik geloof daar trouwens geen hout van. Of China moet misschien als een gek voorraden geimporteerde grondstoffen aan het aanleggen zijn, wat natuurlijk geen onverstandige zet zou zijn.
Als we in een grondstoffenbubbel zitten is dat knap dom.quote:Of China moet misschien als een gek voorraden geimporteerde grondstoffen aan het aanleggen zijn, wat natuurlijk geen onverstandige zet zou zijn.
quote:Op donderdag 15 april 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
Wat zouden ze uit Australië halen, kangoeroevlees?
quote:Resources (minerals and fuels) exports account for approximately two thirds of our merchandise exports to China, primarily iron ore, lead, zinc, manganese and other ores, copper ores, nickel ores, and crude petroleum.
Bron: Australische ambassade in China
Het begin van het einde voor de Chinese bubble?quote:Beijing Home Prices Plunge 31.4%
May 11 -- The average transaction price of commercial residential properties in Beijing for the week ended May 9 fell 1,790 yuan per square meter or 9.6 percent week-on-week to 16,898 yuan per square meter, reports The Beijing News, citing statistics released by Beijing Real Estate Information Network.
Compared with the week ended April 11, the average transaction price of commercial residential properties in Beijing plunged 31.43 percent or 7,744 yuan per square meter.
In the last weeks of April, the transation volume of commercial residential properties in Beijing decreased by 10.34 percent, 11.39 percent and 30.82 percent respectively. Average transaction price was flat at between 22,000 yuan to 23,000 yuan per square meter.
The share price of Poly Real Estate (600048) was down 2.65 percent to close at 10.66 yuan today.
The share price of Beijing Capital Development (600376) was down 4.16 percent to close at 13.26 yuan today.
http://www.capitalvue.com/home/CE-news/inset/@10063/post/1185337
Australie is een grondstoffen wahalla..quote:Op donderdag 15 april 2010 14:19 schreef dvr het volgende:
Tof plaatje. Handelstekort met Korea, Japan, Taiwan.. dat zullen voornamelijk halffabrikaten (chipsets e.d.) zijn. Ik had ook olielanden en Brazilië in dat rijtje verwacht. Wat zouden ze uit Australië halen, kangoeroevlees?
Zo, dus de tijd van stigingen van 10% per maand zijn nu toch echt voorbij?quote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het begin van het einde voor de Chinese bubble?
Ach ze betalen toch maar met dollars die binnenkort niks meer waard zijn.quote:Op donderdag 15 april 2010 14:28 schreef JimmyJames het volgende:
Ijzererts.
[..]
Als we in een grondstoffenbubbel zitten is dat knap dom.
Ik vraag me af of het voor China trouwens niet goed zou zijn als die bubbel zou knappen. Want die laatste ijzererts contracten zijn volgens mij behoorlijk ongunstig voor het land.
BBquote:China Stocks Plunge Most Since August on Property Curbs, Europe
By Chua Kong Ho
May 17 (Bloomberg) -- China’s stocks plunged, driving the benchmark index to the biggest loss since August, on concern government steps to cool the property market and European austerity measures will hurt economic growth.
China Vanke Co. paced declines by developers after Premier Wen Jiabao said the government will “decisively” contain gains in home prices. Jiangxi Copper Co. lost 6.3 percent after commodity prices tumbled and the Ministry of Commerce said the euro’s decline is pressuring exporters. Guangzhou Shipyard International Co., which got more than half of last year’s sales from Europe, slumped 8.4 percent.
“Investors are increasingly fearful of policy miscalculation on China’s part,” said Daphne Roth, Singapore- based head of Asian equity research at ABN Amro Private Banking, which oversees about $21 billion in the region. “With the European crisis, the risk is that China over-tightens and the economy goes into a hard landing.”
.............
BRONquote:'Gevaren huizenmarkt China groter dan in de VS vóór de crisis'
De problemen in de Chineze huizenmarkt zijn ernstiger dan in de VS vóór de financiële crisis omdat ze een potentiële zeepbel combineren met het risico van sociale onrust.
Huizenprijzen
Dat zegt Li Daokui, een professor aan de Tsinghua Universiteit en een lid van het beleidsbepalende monetaire comite van de Chinese centrale bank. Volgens Li Daokui moeten recente overheidsmaatregelen om de huizenmarkt af te koelen deel uit maken van maatregelen op de langere termijn om de huizenprijzen onder controle te krijgen.
Oververhitting
Volgens Li Daokui zijn er nog steeds tekenen dat de economie oververhit raakt. Hij is voorstander van bescheiden renteverhogingen en een sterkere yuan.
'Erger dan in VS en VK'
''De problemen op de huizenmarkt in China zijn nu een veel, veel groter fundamenteel probleem dan de problemen op de huizenmarkt in de VS en het VK van vóór de financiële crisis''. ''Het is meer dan alleen het probleem van een zeepbel''.
'Sociaal probleem'
Volgens Li kunnen de hoge woonkosten de toekomstige groei schaden door urbanisatie af te remmen. ''Stijgen de prijzen zijn ook een potentieel politiek probleem, vooral wanneer voor jongeren een koophuis onbereikbaar blijkt''. ''Het is dan een sociaal probleem''.
Geen idee.. maar ING zit er vast inquote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:21 schreef Freak188 het volgende:
Zitten Nederlandse pensioenfondsen ook te beleggen in de Chinese vastgoedmarkt????
agja, mensen in een sloppenwijk "ontdekken'' dan wel weer niks he.quote:Op woensdag 7 april 2010 21:50 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ach, hoe groter de bevolking, hoe meer mooie vrouwen er rond lopen. En hoe meer mensen er zijn die slimme uitvindingen kunnen doen om de mensheid voorruit te helpen.
BBquote:China’s May Consumer Prices Rise 3.1%, Reuters Says
By Bloomberg News
June 9 (Bloomberg) -- China’s inflation rate, export growth and bank loans exceeded economists’ forecasts in May, Reuters reported, spurring an rally in stocks by showing no evidence Europe’s debt crisis is impairing the Chinese expansion.
Consumer prices rose 3.1 percent from a year earlier, exports jumped about 50 percent and new loans totaled 630 billion yuan ($92.3 billion), Reuters reported, citing three unnamed people who said a government official stated the figures at an investor conference. The central bank and statistics and customs bureaus declined to comment when reached by Bloomberg.
The benchmark Shanghai Composite Index headed for its biggest daily advance in more than two weeks, paring losses for the year that have been spurred by concern China’s economic expansion will slow. The report follows a People’s Bank of China statement late yesterday saying growth will be affected by the debt crisis and trade frictions.
“You don’t have that same concern about a real sharp slowdown if those numbers turn out to be right,” said Brian Jackson, a Hong Kong-based strategist at Royal Bank of Canada. “The market had been pricing in a very sharp downturn in China.”
The inflation, trade and lending figures reported by Reuters all exceed economists’ estimates in Bloomberg News surveys ahead of the trade data scheduled for release tomorrow and the consumer price index due June 11.
The median estimate of 32 economists was for a 3 percent gain in consumer prices. Forecasts indicated 600 billion yuan of new loans and a 32 percent increase in overseas shipments.
BBquote:Honda Extends China Factory Shutdowns as Worker Unrest Widens
By Bloomberg News
June 10 (Bloomberg) -- Honda Motor Co., Japan’s second- largest automaker, said two car factories in China will remain closed today as its production in the country was disrupted by strikes for the second time in less than a month.
The plants, in Guangzhou, Guangdong province, will be closed for a second day after employees at a parts supplier walked out this week demanding higher pay, Natsuno Asanuma, a spokeswoman at Honda in Tokyo, said yesterday. Another supplier in Guangdong stopped production yesterday because of a strike, said Gao Xia, a Honda spokeswoman in Beijing.
Workers at Foshan Fengfu Autoparts Co. in Foshan, Guangdong, began striking June 7, a week after Honda raised wages 24 percent at a separate parts maker to end a walkout that shut down production at its four Chinese car-assembly factories. The disruptions reflect pressure for higher pay in southern China, where Foxconn Technology Group said this week it will more than double salaries for its lowest-paid plant workers.
......
Dubble dip recession guaranteedquote:Op woensdag 9 juni 2010 22:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
BB
Ik krijg het idee dat er in China sprake is van stevige looninflatie.
Als je van 0 gaat 100 groeit (beginnende economie) heb je 100% groei, maar als je van 1000 naar 1100 groeit (westerse economie) heb je slechts 10% groeiquote:Op donderdag 10 juni 2010 12:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik heb er niet heel veel verstand van maar de chinese export groeide met 50% in 1 jaar. Is dat niet ontzettend veel? Hebben ze uberhaupt wel last van de crisis?
http://www.beurs.nl/nieuw(...)rt-groeit-50-procent
De chinese import moet maar eens groeien. Zo komen we niet uit de problemen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 12:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik heb er niet heel veel verstand van maar de chinese export groeide met 50% in 1 jaar. Is dat niet ontzettend veel? Hebben ze uberhaupt wel last van de crisis?
http://www.beurs.nl/nieuw(...)rt-groeit-50-procent
Nee hoorquote:Op donderdag 10 juni 2010 12:45 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Als je van 0 gaat 100 groeit (beginnende economie) heb je 100% groei, maar als je van 1000 naar 1100 groeit (westerse economie) heb je slechts 10% groei
Wat een arrogantie vanuit china zeg, die munt had allang losgekoppeld moeten zijn, maar de wereldbank en/of de WTO durven gewoon hun handen hier niet aan te branden.quote:http://www.nu.nl/economie/2272729/handen-af-van-chinese-munt.html
'Handen af van Chinese munt'
Uitgegeven: 18 juni 2010 10:53
Laatst gewijzigd: 18 juni 2010 11:12
PEKING - De yuan staat niet ter discussie tijdens de G20-top volgend weekend in Toronto. ''Het is de Chinese munteenheid, dus daarover zou internationaal niet gediscussieerd moeten worden'', aldus viceminister van Buitenlandse Zaken Cui Tiankai die de voorbereidingen van de top voor China leidt.
China staat onder druk van met name de Verenigde Staten om de koppeling van de yuan ten opzichte van de dollar los te laten.
Door het kunstmatig laag houden van de yuan ten opzichte van de dollar hebben Chinese exporteurs een voordeel ten opzichte van hun Amerikaanse concurrenten.
Velen zien in de Chinese valutapolitiek onder andere de oorzaak van het enorme handelstekort van de VS met China.
Agenda
Volgens Zhang Tao, een hooggeplaatste bestuurder van de Chinese centrale bank, heeft de yuan tijdens vorige G20-bijeenkomsten nog nooit op de agenda gestaan. ''De Chinese regering beslist over het eigen valutabeleid, afhankelijk van zowel binnenlandse als wereldwijde economische situaties'', aldus Zhang vrijdag.
Stabiel
China heeft de yuan, ook bekend als de reminbi, de afgelopen twee jaar stabiel gehouden rond de 6,83 per dollar om Chinese exporteurs te helpen de financiele crisis door te komen.
Westerse economen geloven dat de yuan zwaar ondergewaardeerd is, tot wel 40 procent.
Niet zo gek toch? Waarom zouden ze bukken voor de VS, want daar komt het uiteindelijk toch op neer/quote:Op vrijdag 18 juni 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een arrogantie vanuit china zeg, die munt had allang losgekoppeld moeten zijn, maar de wereldbank en/of de WTO durven gewoon hun handen hier niet aan te branden.
Dan kunnen ze ook de cambodja optie gebruiken en iedereen weer terug naar de boerendorpen sturen om aldaar arbeid te verrichten.quote:Op maandag 21 juni 2010 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar toch: als je kan kiezen tussen "zomaar" bouwen, en miljoenen mensen werkloos thuis laten zitten, is deze optie toch zo slecht nog niet?
quote:Toch geen aanpassing koers Chinese munt
Uitgegeven: 20 juni 2010 12:44
Laatst gewijzigd: 20 juni 2010 12:44
PEKING - Er komt geen eenmalige aanpassing in de wisselkoers van de Chinese munteenheid, de yuan. Dat heeft een woordvoerder van de Chinese centrale bank zondag gezegd.
De centrale bank liet zaterdag weten de flexibiliteit van de wisselkoers van de yuan geleidelijk te vergroten. China staat al geruime tijd onder toenemende druk, vooral van de Verenigde Staten, om de yuan in waarde te laten stijgen.
Het land wordt ervan beschuldigd de munt kunstmatig goedkoop te houden om zo Chinese exporteurs een handelsvoordeel te geven.
De zegsman zei zondag dat de Chinese autoriteiten aanpassingen van de wisselkoers van de yuan op een geleidelijke manier aanpakken. De onderliggende stabiliteit van de munt moet worden behouden, aldus de woordvoerder
Dat zou je verwachten maar china heeft zijn munt gewoon op een of andere manier vast gezet tegen een bepaalde dollar koers.quote:Op maandag 21 juni 2010 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Die wisselkoers wordt toch ook door "de markt" bepaald? Uiteraard kan China zelf wat rommelen zoals centrale banken dat doen, maar dat houdt ergens op.
Ik heb het probleem van "ze zijn zo goedkoop" nooit gezien: kopen wij toch lekker goedkoop onze zooi daar? Zelf kunnen we het absoluut niet maken voor die prijs!quote:Op maandag 21 juni 2010 15:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk de utopie van een vrije handel die we zogenaamd hebben maar door grote landen gewoon sommige vrijhandels regels met voeten worden getreden.
Wanneer de yuan losgelaten zou zijn, zou arbeid in china ook al een stuk duurder geworden zijn en we misschien sommige zooi allang alweer hier gemaakt hebben. Alles outsourcen blijkt ook niet altijd effectief te werken.quote:Op maandag 21 juni 2010 15:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb het probleem van "ze zijn zo goedkoop" nooit gezien: kopen wij toch lekker goedkoop onze zooi daar? Zelf kunnen we het absoluut niet maken voor die prijs!
Het hele artikel is een stuk langer: http://www.nytimes.com/20(...)world&pagewanted=allquote:China’s Army of Graduates Struggles for Jobs
In 1998, when Jiang Zemin, then the president, announced plans to bolster higher education, Chinese universities and colleges produced 830,000 graduates a year. Last May, that number was more than six million and rising.
It is a remarkable achievement, yet for a government fixated on stability such figures are also a cause for concern. The economy, despite its robust growth, does not generate enough good professional jobs to absorb the influx of highly educated young adults. And many of them bear the inflated expectations of their parents, who emptied their bank accounts to buy them the good life that a higher education is presumed to guarantee.
“College essentially provided them with nothing,” said Zhang Ming, a political scientist and vocal critic of China’s education system. “For many young graduates, it’s all about survival. If there was ever an economic crisis, they could be a source of instability.”
In a kind of cruel reversal, China’s old migrant class — uneducated villagers who flocked to factory towns to make goods for export — are now in high demand, with spot labor shortages and tighter government oversight driving up blue-collar wages.
But the supply of those trained in accounting, finance and computer programming now seems limitless, and their value has plunged. Between 2003 and 2009, the average starting salary for migrant laborers grew by nearly 80 percent; during the same period, starting pay for college graduates stayed the same, although their wages actually decreased if inflation is taken into account.
Chinese sociologists have come up with a new term for educated young people who move in search of work like Ms. Liu: the ant tribe. It is a reference to their immense numbers — at least 100,000 in Beijing alone — and to the fact that they often settle into crowded neighborhoods, toiling for wages that would give even low-paid factory workers pause.
“Like ants, they gather in colonies, sometimes underground in basements, and work long and hard,” said Zhou Xiaozheng, a sociology professor at Renmin University in Beijing.
Mooi toch lekker goedkoop bouwen who cares dat het na 10 jaar instort?quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:23 schreef Basp1 het volgende:
Hier een mooi stukje over de kwaliteit van bouwen in china en dat men bij een paar megatorens het niet juist zand voor het cement gebruikt heeft.![]()
http://www.dezeen.com/201(...)na-tallest-building/
Samples zijn onderzocht en er is geen gevaar bij Ping An waarschijnlijk. Gelukkig want dat gebouw is echt bad-ass.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:23 schreef Basp1 het volgende:
Hier een mooi stukje over de kwaliteit van bouwen in china en dat men bij een paar megatorens het niet juist zand voor het cement gebruikt heeft.![]()
http://www.dezeen.com/201(...)na-tallest-building/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |