abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 november 2009 @ 01:07:21 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74654898
Dat bouw je lege steden, gesubsidieerd met stimuleringsgeld van de overheid.
Bijna niemand woont er, want veel te duur. De gebouwen dienen uitsluitend voor speculatie. Onroerend goed stijgt immers alleen maar in waarde....
Wel goed voor het GDP natuurlijk, al dat bouwen

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 november 2009 @ 01:45:15 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_74655219
Different Kind of Real Estate Crash in China

(1) An underground garage was being dug on the south side, to a depth of 4.6 meters.
(2) The excavated dirt was being piled up on the north side, to a height of 10 meters.
(3) The building experienced uneven lateral pressure from south and north.
(4) This resulted in a lateral pressure of 3,000 tons, which was greater than what the pilings could tolerate. Thus the building toppled over in the southerly direction.

Mish, this photographic image is so metaphorical, it could only have been more symbolic if a domino effect had occurred. I think of the financial collapse of the families that own these condos and the impact to the bank underpinning the construction loans, then I think of the whole city collapsing without the buildings physically falling over.

All my young in-laws are rushing in to buy condos putting life savings down as well as laying down additional borrowed family cash down and then paying way more to buy each month than it would cost them to rent. It's as if the boom crash in the west never happened and they believe themselves immune.
====================================================================
Oeps even Apeldoorn bellen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 01:50:46 #3
89730 Drugshond
pi_74655260
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 01:07 schreef SeLang het volgende:
Dat bouw je lege steden, gesubsidieerd met stimuleringsgeld van de overheid.
Bijna niemand woont er, want veel te duur. De gebouwen dienen uitsluitend voor speculatie. Onroerend goed stijgt immers alleen maar in waarde....
Wel goed voor het GDP natuurlijk, al dat bouwen

Mish had het hier ook al over in febr.
http://globaleconomicanal(...)-sculptors-view.html

The typical real estate secured interest rate was 6 to 6 1/2%, so that's at least $36,000 interest per year, yet we were able to negotiate a rent of $800! And there were lots of apartments available. People would approach us with incredible deals. You could tell they were hurting, had bought extra apartments and were struggling with paying the mortgages, and were desperate for any help from any rent they could get.

There simply were not enough foreign renters with US corporate salaries as they assumed there would be. I'm a hippie artist type, not a corporate executive. And how much rent can you get from a Chinese doctor who earns maybe $20,000 a year?

We would go shopping in these giant shopping center places, full of stuff, wow! Goods had very high prices, but no one buying; there were no bags in "shoppers" hands, and no one was checking out. Store staff standing around outnumbered shoppers.

Ai Qiu (my wife) and I went to store after store like this and had this eerie feeling like it was a stage set as opposed to a real money making business venture.

Year after year there are more places that go down and a new one sprouts up. However, it's all the same. There are no shoppers so there is no way is this a business making money. It reminds me of the "Field of Dreams" concept. "if you build it they will come", except the mythical rich consuming Chinese or foreign shoppers haven't shown up yet, nor do I don't think they'll ever show up.
pi_74655287
"They don't look at it as a place to live anymore, they look at it as a place where they can put their cash." En dan die arme verkeersregelaar op het einde. Lang leve Y = C + I + G + (X - Z).
quote:
Dat is wel een kanjer van een fout, dit is echt eerste jaar grondmechanica voor studenten civiele techniek. Kennelijk niet in China.
  vrijdag 13 november 2009 @ 01:55:19 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_74655288
quote:
hollow concrete piers.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 13 november 2009 @ 02:00:49 #6
89730 Drugshond
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:35:38 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74659116
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 01:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
"They don't look at it as a place to live anymore, they look at it as a place where they can put their cash."
Dit is eigenlijk de essentie.
Dankzij overheidsstimulatie (=belastinggeld, dus een kost voor burgers en bedrijven) worden er huizen gebouwd die niemand nodig heeft. Wat een fantastisch goede allocatie van schaarse middelen!

Btw: de reden dat die huizen niet worden verhuurd is niet alleen dat de huurkosten te hoog zijn maar ook het feit dat in China een 'tweedehands' huis als inferieur wordt gezien. Als een huis verhuurd is (geweest) dan daalt de waarde. Speculanten bouwen dus huizen met goedkoop geleend geld puur als specualtie object, niet om te verhuren.
Mijn reisverslagen
pi_74659780
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk de essentie.
Dankzij overheidsstimulatie (=belastinggeld, dus een kost voor burgers en bedrijven) worden er huizen gebouwd die niemand nodig heeft. Wat een fantastisch goede allocatie van schaarse middelen!
In mijn vriendenkring heb ik behoorlijk wat Chinese studenten die niets verkeerds over de Chinese overheid willen horen. Als ik ze dan een beetje aan de tand voel, over het feit dat zij niet in China studeren, terwijl de Chinese overheid hun studie in principe zou moeten (kunnen) betalen, terwijl ze dat nu op kosten van de Japanse belastingbetaler doen, begint er wel iets te knagen. De Chinese overheid houdt zich - net als Westerse overheden - met de verkeerde zaken bezig. Liever speculeren dan burgers de mogelijkheid geven om een toekomst voor zichzelf op te bouwen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 13 november 2009 @ 11:08:52 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74660002
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:00 schreef Lyrebird het volgende:

In mijn vriendenkring heb ik behoorlijk wat Chinese studenten die niets verkeerds over de Chinese overheid willen horen.
Dat is nog eens een bijkomend probleem, de kritiekloze houding tov de overheid. Al gaat de VS (en andere westerse landen) wat dat betreft ook steeds meer op China lijken. Wie hoor je nu nog over 'moral hazard'?, wie hoor je over de belangverstrengeling tussen banken en regering?, en bailouts van vele miljarden halen nu de voorpagina nieteens meer. Tegelijkertijd loopt iedereen mee te juichen over 'green shoots', terwijl de overheid volgens haar eigen schatting in de periode 2010-2019 $9T (!!!) tekort gaat hebben. Het volk hier in het westen doet me steeds meer denken aan een communistische applausmachine.
Mijn reisverslagen
pi_74660355
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:08 schreef SeLang het volgende:
Het volk hier in het westen doet me steeds meer denken aan een communistische applausmachine.
Mensen zijn van nature niet kritisch - daar moet je hard voor gestudeerd hebben - en heel erg blij met een sigaar uit eigen doos. Verder zijn we bijna allemaal opgegroeid in een tijd van groei. Iets minder dan groei is onacceptabel, een schande, en zal leiden tot vakbonden die woedend zijn. Vakbonden. Nooit zo veel debieligheid bij elkaar gezien.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_74661363
Hoe hoog moet de rente dan wel niet zijn in China?
  vrijdag 13 november 2009 @ 14:01:26 #12
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_74665650
In China moet de huizenbubbel nog beginnen. Alle huizen verkocht maar niemand woont erin. Doet me denken aan een Nederlander die in China tijdelijk woont en was een tijdje geleden op BNR Radio te horen. Die vertelde ook zo iets dat hij helemaal alleen in een grote appartement woont. Omdat simpel weg de gewone chinees de nieuwe moderne appartementen niet kan betalen. De hele wijk was vol gebouwd met nieuwe grote appartementen en huizen maar die zijn vrijwel allemaal onbewoond.
  vrijdag 13 november 2009 @ 14:09:26 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74665899
Het is dus ook volkomen duidelijk dat Chinese banken vol zitten met slechte hypotheekleningen. Exact dezelfde soort hypotheek/CRE crisis die nu in Amerika is heb je over een jaar ofzo in China, dat valt allemaal niet zo moeilijk te voorspellen

Voor de mensen die zo vast zijn op de Chinese beurs: de FTSE/Xinhua 25 index (een populaire index die veel wordt gebruikt voor China tracker fondsen) bestaat op dit moment voor 47% uit financials...
Mijn reisverslagen
pi_74666437
Ik vind het een beetje lastig om dit direct te beoordelen. Het is speculatie ja, maar zie je dit zelfde verschijnsel ook niet in andere landen zij het op kleinere schaal en wel met een beter vraag/aanbod. Uiteindelijk zal er toch wel flink verdiend gaan worden als zelfs maar een deel van de huizen worden verkocht.

En even los van de context, het stratenbeeld ziet er IMO erg goed uit. Grote brede wegen die aansluiten op de huizen. Een losstaand business district en aparte winkelcentra. Veel open ruimten en vlakheid. Ik zou er wel willen wonen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_74699741
Wow dit is wel nieuw voor mij. China
pi_74700620
Kraken is ook niet echt een optie daar . Damn, wat een filmpje.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 14 november 2009 @ 18:36:29 #17
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74700929
Tijd om je investeringen in china veilig te stellen lijkt me zo. Ik dacht dat het nog wel een tijdje zou duren voordat de chinese bel doorgeprikt zou worden, maar op deze manier versnellen ze het zelf ff
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 4 april 2010 @ 11:45:11 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79927728
quote:
In response to 10 Signs of Speculative Mania in China "Panda" a Chinese, commented on the real estate bubble in China.

Panda Writes:

I am from China and I am shocked by the real estate bubble in China. Housing in China now is more expensive than in the US, while salaries are way lower than in the US. Housing is out of reach for most wage earners, and more than 80% people in the past year bought houses as an investment.

The common belief is that Government will not let housing prices fall and that the supply of housing is too limited especially in Shanghai and Beijing for prices to fall. Does this sound familiar?

I am one of the few Chinese who believe the China housing price will crash, soon and hard.

I asked Panda for more details and in a followup Email Panda offered ......

Hi, Mish:

I would very much like to share my view of China real estate bubble with you. Also please bear in mind China does not have property tax now. There is talk about it, but no plan right now.

First, please let me introduce myself.

I was born in China, and got my Bachelor degree from Beijing University in 1999. Then, I went to Princeton University and got my Phd in Computer Engineering in 2004. After that, I have been working at an IT company in bay area.

Even though I have been living out of China for more than 10 years, I visit China regularly and contact my family on a weekly basis. Hence, I have a good understanding of what is going on in China, and in US.

The real estate bubble in China is enormous, and even out of the control of government. Here are a few questions and answers.

1. How big is the real estate bubble?

My home town is a second tier city with a population of around 1 million. The average wage in the city is around $3500/year. Housing costs around $90/sq-feet for a condo or apartment. You don't have much land for your home, and for even the small land belonging to you, you are only authorized to use it for 70 years. The obvious question is what will happen after 70 years? It seems that nobody really cares: 70 years ago, China was fighting the invasion of Japan in world war II. God only knows what will happen 70 years in the future. And given the quality of the buildings, it is questionable whether or not the building can last 70 years anyway.

The average apartment (1000 sq feet) will cost $90,000. This comparable with US condo prices in a second tier city. The price/income ratio is 25.7 for a single buyer! Even with a two-wage-earner family, the ratio is larger than 10.

For Beijing and Shanghai, housing is much more expensive. In Shanghai for example, the price for decent area is around 30000-Yuan/sq-meter, i.e., around $440/sq-feet. And yes, they are only condos/apartments. Hence, a 1000sq feet apartment will cost around $440,000. Yet the average college graduate earns only $5500/year.

How can they afford it? Short answer is they cannot. For the few who managed to buy in recent years, they dipped into the life-time savings of their parents, or even grandparents. One house deprived several generation's wealth in this case.

2. How did this happen?

The most important reason is the local governments. They heavily rely on the sale of real estate for their wasteful spending. During boom times, they get huge amounts of money for selling the land, and thus increase government employee's wages and compensations. It is to their benefit to have a huge housing bubble, and they do everything they can to sustain the bubble.

Another important reason is the government-controlled companies. These companies are a monopoly in China, and can easily get money from state-owned banks. They co-operate with local governments to propel the housing price up. These companies buy land from local governments at an insane price with the money borrowed from state-controlled banks.

The state controlled banks do not care about the risk taking. If the money lent cannot be paid back, the central bank will just print money to clean the balance sheets of the state-owned banks. China did that in the 90s, and they will do it again.

Construction companies also plays a role. They get easy money from banks, and earn a fortune by selling over-priced housing to people.

Thus, the bubble is a result of corruption among local governments, banks, construction companies, combined with Chinese tradition. Lastly, please note the Chinese mindset. Chinese people love to buy houses. In the cities, it is often a prerequisite for a Chinese man to buy a house before marrying a Chinese woman.

3. What will happen?

When I visited my hometown in 2009, I drove around many empty buildings, which are completely dark at night, and could not help thinking how can this possibly end well. The bubble will burst. Government will print money to bail out banks.

4. What will happen to China as a whole?

On one hand, Chinese people are smart and hard working. And they all believe there will be a bright future for them. On the other hand, look at the huge bubble. How can it possibly end well?

If China has very bright future if it can learn from this. Right now, however, my take is that in short term, China is likely to experience a depression.

"Panda"

http://globaleconomicanal(...)-on-chinas-real.html
Interessant mailtje van een Chinees over de Chinese bubble.

Gezien het feit dat vaak het complete familiekapitaal op het spel staat bij een crash schat ik persoonlijk de kans dat we dit decennium weer tanks gaan zien in de Chinese straten op >50%.
Mijn reisverslagen
  zondag 4 april 2010 @ 11:56:52 #19
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_79927989
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:20 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mensen zijn van nature niet kritisch - daar moet je hard voor gestudeerd hebben - en heel erg blij met een sigaar uit eigen doos. Verder zijn we bijna allemaal opgegroeid in een tijd van groei. Iets minder dan groei is onacceptabel, een schande, en zal leiden tot vakbonden die woedend zijn. Vakbonden. Nooit zo veel debieligheid bij elkaar gezien.
Wut?

Wat een kolderig samenraapseltje van halve beweringen is dit nou weer?
Intelligent, but fucked up.
pi_79928625
quote:
Op zondag 4 april 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gezien het feit dat vaak het complete familiekapitaal op het spel staat bij een crash schat ik persoonlijk de kans dat we dit decennium weer tanks gaan zien in de Chinese straten op >50%.
Damn, die woningprijzen ten opzichte van het inkomen zijn echt absurd, zoniet ongeevenaard. Het enige lichtpuntje is wel dat het meer met eigen vermogen is gefinancierd dan in het westen. Wat natuurlijk niet afdoet aan de sociale onrust bij het leeglopen van de bubble, onder het motto: 'when people lose everything, they lose it'. Het zou me verder niets verbazen dat dergelijke omstandigheden op termijn tot een nieuwe koude oorlog (of erger) doen leiden.
  zondag 4 april 2010 @ 15:02:28 #21
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_79933736
Zie ook: http://www.telegraph.co.u(...)-to-commodities.html
quote:
China's credit curbs pose mounting risk to commodities
The big global banks are quietly preparing for a slide in commodity prices over coming months as China clamps down on excess lending and the US Federal Reserve takes away the liquidity pot.
Short AM?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_79933868
China (ik zal de boel pas gaan shorten wanneer de bubble echt gaat barsten )
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 4 april 2010 @ 15:06:44 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_79933901
Loop je dan niet het risico achter het net te vissen?
pi_79934218
quote:
Op zondag 4 april 2010 15:06 schreef JimmyJames het volgende:
Loop je dan niet het risico achter het net te vissen?
Nope. Ik zit al maanden long op China en ga pas mijn posities omdraaien wanneer de winsten duidelijk naar beneden trekken. De huizenmarkt van China gaat gegarandeerd barsten. Ik weet alleen niet wanneer, het is dus enigszins zinloos om nu al te anticiperen om short te gaan terwijl de prijzen momenteel nog steeds flink omhoog lopen! Nu cash zitten levert dus niks op en nu short posities innemen kan je hele portfolio om zeep helpen. De huizenprijzen in China kunnen immers nog wel even door stijgen en short zitten kost dagelijks geld en daarboven op nog komt het feit dat de val van China nog wel even op zich laat wachten. Vandaar dat ik dus al maanden long zit in Chinese bedrijven (constructie/auto's)

Riding high until the bubble bursts
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 4 april 2010 @ 15:20:49 #25
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_79934426
Wel strakke stop-loss neem ik aan?
pi_79935962
quote:
Op zondag 4 april 2010 11:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zou dezelfde vragenlijst wel eens beantwoord willen zien door een lokale Chinees.
Maar tering wat een ratio's.
  zondag 4 april 2010 @ 16:36:09 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79937076
quote:
Op zondag 4 april 2010 16:04 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Ik zou dezelfde vragenlijst wel eens beantwoord willen zien door een lokale Chinees.
Maar tering wat een ratio's.
quote:
Even though I have been living out of China for more than 10 years, I visit China regularly and contact my family on a weekly basis.
Mijn reisverslagen
pi_79937477
quote:
Op zondag 4 april 2010 16:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]
Dat heb ik gezien.
Maar juist het gegeven dat lokale chinezen nogal wars zijn van kritiek op de overheid lijkt het me een leuke vragenlijst.
pi_79938253
Toch zijn die Chinezen minder gek dan we denken. Heeft iemand al eens gekeken hoe snel de lonen daar stijgen? Misschien zijn die huizen daar over een jaar of 30 wel in lijn met de lonen. Hoe dan ook is het natuurlijk verstandig om mensen hun kapitaal in baksteen te laten steken, want dan houden ze geen geld over om een revolutie te financieren.
  zondag 4 april 2010 @ 22:44:13 #30
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_79949698
De Chinesen kunnen ook geld over de brug smijten. Echter is het gemiddeld toch minder dan de verkwisting in het Westen - en blijven ze redelijk competitief. Maar soms heb je redelijk absurde projecten - check dit dan:

The World’s Largest Shopping Mall
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_79952233
quote:
Op zondag 4 april 2010 15:20 schreef JimmyJames het volgende:
Wel strakke stop-loss neem ik aan?
Uiteraard En ik houd dat elke (werk) dag in de gaten omdat ik China levensgevaarlijk vind.
  maandag 5 april 2010 @ 00:01:19 #32
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_79953202
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:44 schreef RdeV het volgende:
De Chinesen kunnen ook geld over de brug smijten. Echter is het gemiddeld toch minder dan de verkwisting in het Westen - en blijven ze redelijk competitief. Maar soms heb je redelijk absurde projecten - check dit dan:

Da's een beste.

Blijft grappig hoe de Chinezen het proberen op Amerikaanse malls te laten lijken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  maandag 5 april 2010 @ 00:40:54 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79954516
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:44 schreef RdeV het volgende:

Schitterend filmpje en typisch voor de problemen in China. Iedereen moet dit kijken!

Leuk detail: dat ding staat in Dongguan en daar heb ik gewoond (in 2001, maar toch...). Onbegrijpelijk dat ze op die plek de grootste mall ter wereld neerzetten, want het is best wel een beetje in the middle of nowhere in een industrieel gebied .

Wat ook typisch Chinees is in het filmpje en heel erg herkenbaar voor mij is die scene met die mannen die elke dag het kanaal schoonmaken. Problemen worden niet gefixed omdat dan een of andere baas gezichtsverlies leidt. Ze laten liever elke dag een paar mensen de boel leegscheppen. Echt heel erg herkenbaar en onbegrijpelijk voor westerlingen.
Mijn reisverslagen
pi_79954584
tvp
pi_79989032
quote:
Op maandag 5 april 2010 00:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Schitterend filmpje en typisch voor de problemen in China. Iedereen moet dit kijken!
Ongelovelijk dat filmpje, hoe is het mogelijk, swerelds grootste winkelcentrum met alles erop en eraan, en geen hond te doen, geen snelweg in de buurt, geen vliegveld, niks.

prachtig stukje ook van die mensen die dat kanaal leegscheppen inderdaad, houd die mensen de komende jaren ook weer bezig met die schepnetjes.
pi_79991613
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:55 schreef Simplicity het volgende:

[..]

Ongelovelijk dat filmpje, hoe is het mogelijk, swerelds grootste winkelcentrum met alles erop en eraan, en geen hond te doen, geen snelweg in de buurt, geen vliegveld, niks.

prachtig stukje ook van die mensen die dat kanaal leegscheppen inderdaad, houd die mensen de komende jaren ook weer bezig met die schepnetjes.
Woorden schieten tekort idd..
pi_79992211
Ze hebben wel een costprize evaluation manager

Doet me denken aan de Betuwelijn, komt ook nooit een trein langs, en iedereen zegt dat het prima gaat
pi_79994503
Die amerikaanse projectmanager die ze erbij gehaald hebben, met zijn grote mond, ja ik ga het winstgevend, krijgen, ja misschien ga het lukken, ja zoals ik er nu tegen aan kijk weet ik het eigenlijk niet meer.
pi_79996450
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:37 schreef Basp1 het volgende:
Die amerikaanse projectmanager die ze erbij gehaald hebben, met zijn grote mond, ja ik ga het winstgevend, krijgen, ja misschien ga het lukken, ja zoals ik er nu tegen aan kijk weet ik het eigenlijk niet meer.
Brits?
pi_80000704
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:55 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Brits?
Sorry westerse project ontwikkelaar, had ik moeten zeggen.
  dinsdag 6 april 2010 @ 19:46:28 #41
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_80016187
Ik denk niet dat er gebrek is aan Chinezen om in die steden te wonen. Het zijn er 1 miljard.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 6 april 2010 @ 20:37:13 #42
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_80018147
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 19:46 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik denk niet dat er gebrek is aan Chinezen om in die steden te wonen. Het zijn er 1 miljard.
dat niet maar de prijzen zijn erg hoog en die stijgen exponentieel.
  dinsdag 6 april 2010 @ 23:23:51 #43
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_80026000
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:37 schreef Mertofzo het volgende:

[..]

dat niet maar de prijzen zijn erg hoog en die stijgen exponentieel.
Zonder geboortebeperking stijgt het aantal mensen ook exponentieel. Nu doen ze daar in China wel even aan, maar dat is -laten we maar zeggen- achterstallig onderhoud.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 6 april 2010 @ 23:25:43 #44
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_80026060
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:23 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Zonder geboortebeperking stijgt het aantal mensen ook exponentieel.
1 kindsbeleid? Dat is wel mooi van die Chinezen. (nadeel vergrijzing ik weet)

Maar in India is het nog erger die gaan de Chinezen binnenkort inhalen qua inwoneraantal
  woensdag 7 april 2010 @ 11:46:36 #45
141482 Q.
JurassiQ
pi_80037500
quote:
Op zondag 4 april 2010 17:16 schreef dvr het volgende:
Toch zijn die Chinezen minder gek dan we denken. Heeft iemand al eens gekeken hoe snel de lonen daar stijgen? Misschien zijn die huizen daar over een jaar of 30 wel in lijn met de lonen. Hoe dan ook is het natuurlijk verstandig om mensen hun kapitaal in baksteen te laten steken, want dan houden ze geen geld over om een revolutie te financieren.
Als de lonen stijgen trekt de industrie (en de werkgelegenheid) daar ook weer weg net zoals dat in de USA is gebeurt met Hoge werkloosheid tot gevolg. .
For great justice!
pi_80038744
quote:
Op woensdag 7 april 2010 11:46 schreef Q. het volgende:

[..]

Als de lonen stijgen trekt de industrie (en de werkgelegenheid) daar ook weer weg net zoals dat in de USA is gebeurt met Hoge werkloosheid tot gevolg. .
Welke landen worden dan de 'lage lonen' landen? Je ziet alles naar Afrika of Z-Amerika vertrekken?
  woensdag 7 april 2010 @ 14:55:16 #47
141482 Q.
JurassiQ
pi_80043944
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Welke landen worden dan de 'lage lonen' landen? Je ziet alles naar Afrika of Z-Amerika vertrekken?
Er zijn nog genoeg landen over waar de lonen wel laag zijn.
For great justice!
pi_80053762
quote:
Op woensdag 7 april 2010 14:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Er zijn nog genoeg landen over waar de lonen wel laag zijn.
Ja in Indonesië zie je veel kinderen werken van 6: uur 's ochtends tot 22:00 uur 's avonds, dat zijn echt lage uurlonen, als we die lage lonen hier hebben en we laten de kinderen hier ook zo werken, dan kunne we ook veel tassen en Nikes maken
  woensdag 7 april 2010 @ 21:50:34 #49
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_80062267
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:25 schreef Mertofzo het volgende:

[..]

1 kindsbeleid? Dat is wel mooi van die Chinezen. (nadeel vergrijzing ik weet)

Maar in India is het nog erger die gaan de Chinezen binnenkort inhalen qua inwoneraantal
Ach, hoe groter de bevolking, hoe meer mooie vrouwen er rond lopen. En hoe meer mensen er zijn die slimme uitvindingen kunnen doen om de mensheid voorruit te helpen.
  woensdag 7 april 2010 @ 22:47:05 #50
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_80065479
quote:
Op woensdag 7 april 2010 21:50 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ach, hoe groter de bevolking, hoe meer mooie vrouwen er rond lopen. En hoe meer mensen er zijn die slimme uitvindingen kunnen doen om de mensheid voorruit te helpen.
Dan is India zeker de uitzondering die de regel bevestigd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')