abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74602990
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:01 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Ga je nu huilen?
laat dat maar aan links over, traditie... jeweetz

OT: overgens vind ik idd mensen die traditiegetrouw hetzelfde blijven stemmen ook idd echt dom... het is namelijk meteen de enige reden dat partijen als het CDA en de PvdA nog bestaan

[ Bericht 12% gewijzigd door Anschluss op 11-11-2009 13:50:18 ]
Lebensraum!
pi_74603063
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat er wat elke politieke partij betreft hier in POL zowel slimme als domme mensen met een voorkeur voor die betreffende partij zijn terug te vinden. Ik moet wel zeggen dat de verhouding slim / dom meer in het voordeel van dom uitpakt naarmate de partijen dichter bij de extremen van het politieke spectrum komen.
Ach, dat kan ook een bias zijn. In de extremen gebruiken ze meer harde retoriek en ferme standpunten (daar zijn het extreme kanten voor), wat door de genuanceerde centralen al snel voor dom wordt versleten. Politiek gaat echter niet alleen over een keurig wetenschappelijk discours, maar ook over mensen voor je standpunten winnen. Hoe verder je van de macht zit, hoe meer retoriek je zult moeten gebruiken wil je wat bereiken.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 11 november 2009 @ 13:41:34 #53
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74603095
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk je niet dat het verstandiger is de oorzaken weg te nemen van de maatschappelijk onrust ipv je laagdunkend uit te laten over de mensen?
Het één hoeft het ander toch helemaal niet uit te sluiten? Daarbij vind ik dat retro-regenteske wel verfrissend eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjaakz op 11-11-2009 13:48:01 ]
pi_74603096
iemand die op een 'wel sympathieke persoon' stemt in plaats van zich verdiept in het partijprogramma en op basis daarvan een keuze maakt...
Ja doei.
  woensdag 11 november 2009 @ 13:44:57 #55
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_74603218
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:04 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Oh. Waarom deed je dan net of je moest huilen? Was dat soms een mislukte poging tot humor?
Je zou toch op vakantie gaan? Of noem je dat zo, vakantie, elke ochtend lekker wakker worden zonder enige verplichtingen, je pc aanzetten en maar je onzin op het forum spuien.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  woensdag 11 november 2009 @ 13:45:09 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74603231
Oh en laten we wel zijn, dat mensen PVV (en daarvoor LPF) stemmen en willen stemmen zorgt er wel voor dat er nog steeds paniek is bij de andere partijen, dat bewijst de uitspraak van Maarten wel. Politieke partijen worden achter hun gat aangezeten weer eens wat te gaan doen.
Alleen zitten de meeste partijen nog in de ontkenning dat ze wat verkeerd doen.
Het zijn net voetballers die roepen dat de scheids partijdig is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 november 2009 @ 13:47:51 #57
45206 Pietverdriet
pi_74603332
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:41 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Het één hoeft het ander toch helemaal niet uit te sluiten? Daarbij vind ik dat retro-regentesque wel verfrissend eigenlijk.
Ik niet
De politiek moet toch al sinds Pim Fortuyn begrijpen dat er dingen niet lekker gaan en daar wat aan doen. Kiezers stemmen op protest partijen als SP en PVV omdat de poltiek maatschappelijke problemen niet oplost.
pi_74603349
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:40 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ach, dat kan ook een bias zijn. In de extremen gebruiken ze meer harde retoriek en ferme standpunten (daar zijn het extreme kanten voor), wat door de genuanceerde centralen al snel voor dom wordt versleten. Politiek gaat echter niet alleen over een keurig wetenschappelijk discours, maar ook over mensen voor je standpunten winnen. Hoe verder je van de macht zit, hoe meer retoriek je zult moeten gebruiken wil je wat bereiken.
Nee, maar als ik de kamervragen van die malloot van de PVV over een wetenschappelijke aangelegenheid als het antropogene broeikaseffect zie, dan zakt de moed mij aardig in de schoenen. Daarbij komt ook nog dat ik zelf best een voorstander ben van evidence-based policy. Mensen claimen nogal eens dat maatregel X genomen moet worden. Wat ze dan eigenlijk willen is over het algemeen dat doel Y bereikt wordt. Daarbij vragen ze zich absoluut niet af of X daadwerkelijk tot Y leidt, een kwestie waar je best de nodige empirische informatie over kunt vinden vaak, maar neme ze dit simpelweg op basis van hun gezond verstand aan, ook al is dat meestal niet zo gezond. Ab Klink is er een mooi voorbeeld van. We hebben het hier bovendien niet over de politici, die een bepaalde retoriek hanteren, maar over de kiezer die valt voor die retoriek. Dat zegt natuurlijk ook al het een en ander.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 11 november 2009 @ 13:50:34 #59
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_74603411
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik niet
De politiek moet toch al sinds Pim Fortuyn begrijpen dat er dingen niet lekker gaan en daar wat aan doen. Kiezers stemmen op protest partijen als SP en PVV omdat de poltiek maatschappelijke problemen niet oplost.
Eerder omdat ze hun persoonlijke problemen niet oplossen.
  woensdag 11 november 2009 @ 13:51:05 #60
45206 Pietverdriet
pi_74603431
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, maar als ik de kamervragen van die malloot van de PVV over een wetenschappelijke aangelegenheid als het antropogene broeikaseffect zie, dan zakt de moed mij aardig in de schoenen. Daarbij komt ook nog dat ik zelf best een voorstander ben van evidence-based policy. Mensen claimen nogal eens dat maatregel X genomen moet worden. Wat ze dan eigenlijk willen is over het algemeen dat doel Y bereikt wordt. Daarbij vragen ze zich absoluut niet af of X daadwerkelijk tot Y leidt, een kwestie waar je best de nodige empirische informatie over kunt vinden vaak, maar neme ze dit simpelweg op basis van hun gezond verstand aan, ook al is dat meestal niet zo gezond. Ab Klink is er een mooi voorbeeld van. We hebben het hier bovendien niet over de politici, die een bepaalde retoriek hanteren, maar over de kiezer die valt voor die retoriek. Dat zegt natuurlijk ook al het een en ander.
Domme kamerleden, ja, maar dat is natuurlijk wat anders als domme kiezers
pi_74603457
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:50 schreef Arglist het volgende:

[..]

Eerder omdat ze hun persoonlijke problemen niet oplossen.
Onderbouw dit eens?
Lebensraum!
  woensdag 11 november 2009 @ 13:52:11 #62
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_74603483
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En kiezers die op domme kamerleden stemmen?
  woensdag 11 november 2009 @ 13:52:50 #63
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74603506
quote:

[..]

Ik niet
Mwah, ik denk dat dat voor een deel ook te wijten is aan het feit dat burgers zich steeds meer als verwende kutkinderen opstellen en verwachten dat de overheid 24 uur per dag voor ze klaarstaat om hun kont af te vegen voor het begint te jeuken.

De overheid zou ook eens moeten leren NEE stom verwend kutkind! Dat kan helemaal niet! te zeggen.
pi_74603555
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:17 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik denk zelfs dat er veel meer domme mensen zijn dan 1 miljoen. Het zijn er zeker vele miljoenen.

En waarom hoorden we Van Rossum niet toen diezelfde groep PvdA stemde?
Waren ze toen niet dom?
pi_74603578
quote:

[..]

Ik niet
Maar de vraag is of de politiek bepaalde maatschappelijke problemen wel KAN oplossen, of dat dat meer vanuit de mensen zelf moeten komen.

M.a.w., wordt de politiek niet bepaalde competenties toegedicht die ze helemaal niet hebben ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_74603581
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik zeg, ST kwam aan met zaken die betrekking hadden op de politici, maar m.i. zegt dat ook het een en ander over de mensen die op ze stemmen.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:01:09 #67
45206 Pietverdriet
pi_74603795
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:52 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Mwah, ik denk dat dat voor een deel ook te wijten is aan het feit dat burgers zich steeds meer als verwende kutkinderen opstellen en verwachten dat de overheid 24 uur per dag voor ze klaarstaat om hun kont af te vegen voor het begint te jeuken.

De overheid zou ook eens moeten leren NEE stom verwend kutkind! Dat kan helemaal niet! te zeggen.
Goh, waar betaal ik dan die overheid zoveel geld voor?
Eigen verantwoording? Prima hoor, maar niet tegen dat tarief waarvoor ik mag betalen. Wil je niets doen aan allerlei zaken, prima hoor, maar waarom betaal ik dan een miljoen ambtenaren?
  woensdag 11 november 2009 @ 14:03:06 #68
45206 Pietverdriet
pi_74603869
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:54 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar de vraag is of de politiek bepaalde maatschappelijke problemen wel KAN oplossen, of dat dat meer vanuit de mensen zelf moeten komen.

M.a.w., wordt de politiek niet bepaalde competenties toegedicht die ze helemaal niet hebben ?
Gek he, nadat die overheid al decennia al die zaken naar zich heeft toegetrokken en de rekening bij ons hebben neergelegd. Prima hoor overheid als je dat niet kan, maar dan wil ik mijn geld terug.
Als een schilder mijn huis niet kan schilderen betaal ik ook de rekening niet
  woensdag 11 november 2009 @ 14:03:57 #69
45206 Pietverdriet
pi_74603895
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:54 schreef gtotep het volgende:

[..]

En waarom hoorden we Van Rossum niet toen diezelfde groep PvdA stemde?
Waren ze toen niet dom?
Dat punt maakte ik ook al, maar daar kwam geen antwoord op
pi_74603930
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat er wat elke politieke partij betreft hier in POL zowel slimme als domme mensen met een voorkeur voor die betreffende partij zijn terug te vinden. Ik moet wel zeggen dat de verhouding slim / dom meer in het voordeel van dom uitpakt naarmate de partijen dichter bij de extremen van het politieke spectrum komen.
Nee vind ik niet, ik vind mensen die nu ineens massaal op D66 stemmen vanwege het feit dat ... ja wat eigenlijk... net zo dom.

Domme kiezers vind ik kiezers die op dagkoersen hun politieke voorkeur bepalen.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:06:48 #71
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74603994
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goh, waar betaal ik dan die overheid zoveel geld voor?
Eigen verantwoording? Prima hoor, maar niet tegen dat tarief waarvoor ik mag betalen. Wil je niets doen aan allerlei zaken, prima hoor, maar waarom betaal ik dan een miljoen ambtenaren?
Al stop je er het tienvoudige in, de overheid wordt nooit een geest in de fles. Een beetje realiteitszin zou mensen goed doen, en ik vind het ook zeker een taak van de overheid mensen dit bij te brengen. In plaats van strooien met mooie woorden of beloften gewoon zeggen: "Nee, kan niet... Next!"
pi_74604009
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gek he, nadat die overheid al decennia al die zaken naar zich heeft toegetrokken en de rekening bij ons hebben neergelegd. Prima hoor overheid als je dat niet kan, maar dan wil ik mijn geld terug.
Als een schilder mijn huis niet kan schilderen betaal ik ook de rekening niet
Mwa, als ik een hot item neem. De reljongeren (al dan niet Marrokaantjes). Wie zijn schuld is het nou dat die aan het rellen zijn ? De overheid of die jongeren zelf ?

De oplossing hiervoor zal toch structureel vanuit de mensen zelf (ouders etc) moeten komen d.m.v. opvoeding. De overheid kan de politie wel op ze af sturen maar zolang de jongeren niet uit zichzelf kappen is dat ook een druppel op de gloeiende plaat.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:15:12 #73
45206 Pietverdriet
pi_74604223
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:06 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Al stop je er het tienvoudige in, de overheid wordt nooit een geest in de fles. Een beetje realiteitszin zou mensen goed doen, en ik vind het ook zeker een taak van de overheid mensen dit bij te brengen. In plaats van strooien met mooie woorden of beloften gewoon zeggen: "Nee, kan niet... Next!"
Prima 800.000 Ambtenaren er uit, belasting naar 15% en eigen verantwoording
NEXT
  woensdag 11 november 2009 @ 14:16:58 #74
45206 Pietverdriet
pi_74604272
Oh en verwende kutkinderen, dat lijkt me eerder de PvdA politicus die loopt te jammeren over die stomme meester omdat die van de meester een slecht cijfer krijgt (want de kiezer is de baas).
  woensdag 11 november 2009 @ 14:17:31 #75
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74604285
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Prima 800.000 Ambtenaren er uit, belasting naar 15% en eigen verantwoording
NEXT
Dat bedoel ik nou met realiteitszin. Zeker geen overbodige luxe.
pi_74604668
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:37 schreef Sachertorte het volgende:
Dat is helemaal geen belangrijke kennis. Belangrijks is bv wel: welke partij gaat de AOW verhogen? Ik denk dat de meesten dat wel weten.
Ik zei dat het een indicatie is van in hoeverre mensen überhaupt iets weten over politiek of zich erin verdiepen. Het kennen van standpunten is ook een vorm van verdieping. Ook niet onbelangrijk zijn de achtergronden waartegen bepaalde keuzes worden gemaakt. De AOW-verhoging is een prachtig voorbeeld....
pi_74604674
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja, de volmaakte overheid bestaat niet. Dat kan ook niet, omdat er altijd een belangenafweging aan ten grondslag ligt, en politici ook niet overal verstand van hebben (dat is overigens heus niet alleen een PVV probleem); je kunt niet iedereen tevreden stellen. Echter moet je ook niet structureel een grote groep niet bedienen, dat keert zich altijd tegen je in een democratie.

En natuurlijk valt de kiezer voor retoriek, zo is het leven nu eenmaal. Echter, er moeten wel resultaten volgen, anders wordt ook de beste retoricus gewoon afgeserveerd op den duur.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:33:24 #78
45206 Pietverdriet
pi_74604728
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:31 schreef isogram het volgende:

[..]
De AOW-verhoging is een prachtig voorbeeld....
van hoe de politiek 20 jaar te laat ingrijpt en dan nog de rekening bij de volgende generatie neerlegd
pi_74604808
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

van hoe de politiek 20 jaar te laat ingrijpt en dan nog de rekening bij de volgende generatie neerlegd
Zolang je de rekening maar consequent bij de volgende generatie blijft leggen is er niks aan de hand
pi_74604938
quote:

[..]

Inderdaad. Prachtig voorbeeld van welke belangen de PvdA behartigt (gearriveerde babyboomers die niet in de achterbuurten wonen, de jeugd kan beter op een andere partij stemmen, en doet dat dan ook).
pi_74604959
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
En sinds wanneer is het een vereiste intelligent te zijn als Nederlander?
Het punt is dat Maarten van Rossum roept dat mensen die Wilders stemmen dom zijn. Dat is een uitermate stupide uitspraak.
Het is je recht om dat te mogen vinden. Ik zie het meer als een soort spiegel voorhouden. Confronteer mensen maar met hun keuze en met hun domheid. Ik vind dat niet per definitie slecht.
quote:
Op woensdag 11 november 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh en laten we wel zijn, dat mensen PVV (en daarvoor LPF) stemmen en willen stemmen zorgt er wel voor dat er nog steeds paniek is bij de andere partijen, dat bewijst de uitspraak van Maarten wel. Politieke partijen worden achter hun gat aangezeten weer eens wat te gaan doen.
Alleen zitten de meeste partijen nog in de ontkenning dat ze wat verkeerd doen.
Het zijn net voetballers die roepen dat de scheids partijdig is.
Dat Van Rossem zich uit onvrede over het politieke klimaat, bij wijze van protest opwerpt als lijstduwer op een PvdA-lijst, wil niet zeggen dat hij meteen namens de volledige PvdA praat. Van Rossem is een opiniemaker, bij menigeen bekend van radio en televisie (zoals bijvoorbeeld ook Theo van Gogh was). Van Rossem is op meerdere terreinen deskundig, dus het baart opzien wanneer zo'n man ineens lijstduwer wordt. Niet verwonderlijk dat hij dan op tv wordt bevraagd.

Ik denk trouwens ook niet dat Van Rossem problemen ontkent, of stelt dat daar niks aan gedaan hoeft te worden. Ik denk dat hij zich gewoon zorgen maakt over het bizarre politieke klimaat in Nederland, het toegenomen populisme en de stortvloed aan reacties van mensen op internet, die over van alles een grote bek hebben, maar nauwelijks ergens vanaf blijken te weten. Dat hij die mensen DOM noemt, begrijp ik volledig en ik ben het met hem eens.
pi_74605013
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:39 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Inderdaad. Prachtig voorbeeld van welke belangen de PvdA behartigt (gearriveerde babyboomers die niet in de achterbuurten wonen, de jeugd kan beter op een andere partij stemmen, en doet dat dan ook).
Als je i.p.v. PvdA nu eens CDA zou gaan zeggen.... Wouter Bos wilde AOW premies gaan heffen bij gepensioneerden met een bepaalde pensioen, en werd hierover genadeloos door het CDA over aangepakt (met Bos de Klos etc.).
pi_74605126
quote:
Van hoe de politiek 20 jaar te laat ingrijpt en dan nog de rekening bij de volgende generatie neerlegd
Volledig mee eens. Jij, ik en anderen hebben over dergelijke onderwerpen een discussie, maar menigeen verdiept zich totaal niet in die materie.

Die mensen redeneren ongeveer als volgt: Het kabinet verhoogt de AOW-leeftijd naar 67, Wilders wil dat het 65 blijft. Ik stem Wilders. Punt.

Verder komen ze namelijk niet. Ze weten niet HOE het kabinetsstandpunt tot stand komt, ze weten niet WAAROM dat kabinetsstandpunt tot stand is gekomen, ze snappen oprecht NIET dat ze nota bene ZELF de dans ontspringen en ze weten evenmin iets van de opvattingen per partij (voorbeeld PvdA: fiscaliseren, CDA/VVD: AOW niet aantasten, D66: stapsgewijs verhogen).

Het zijn mensen die makkelijk beïnvloedbaar zijn, die denken dat alles waar is wat in de krant staat en die zich gemakkelijk laten inpakken door populisten als Wilders.
pi_74605298
quote:
Wat gaat er dan eigenlijk niet zo lekker? Zijn we dat niet extreem aan het overdrijven? Hoe komt Nederland terecht op de 6e plaats in een VN-lijst van landen waar je het beste kunt wonen, als we hier zo veel problemen hebben?

In 2001, toen paars aan zijn zevende regeringsjaar bezig was, was Nederland massaal nog erg te spreken over dat kabinet. Toen kwam ene Fortuyn, die een boel dingen riep over "puinhopen" en sindsdien is het hek van de dam.

Nu zal ik de laatste zijn die zegt dat we totaal geen problemen hebben, maar ik plaats twee kanttekeningen. Ik denk ten eerste dat sommige problemen flink worden opgeblazen. Ten tweede is het zeer de vraag of de populisten werkelijk oplossingen hebben, laat staan of ze regeringsverantwoordelijkheid aankunnen. Alweer vergeten hoe de SP in 2006 al zo'n beetje op voorhand de samenwerking met het CDA uit de weg ging? Wat bereik je dan eigenlijk met je 25 zetels? Verdomd weinig.

Maar goed, nu gaan we alweer argumenteren en discussiëren op een niveau dat voor 70-80 procent van de SP- en PVV-stemmers te hoog gegrepen is...
  woensdag 11 november 2009 @ 15:02:47 #85
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_74605556
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:53 schreef isogram het volgende:
Maar goed, nu gaan we alweer argumenteren en discussiëren op een niveau dat voor 70-80 procent van de SP- en PVV-stemmers te hoog gegrepen is...
Maar Van Rossum toch, wat leuk dat u ook even langskomt om uw steentje bij te dragen
pi_74605934
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:31 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ja, de volmaakte overheid bestaat niet. Dat kan ook niet, omdat er altijd een belangenafweging aan ten grondslag ligt, en politici ook niet overal verstand van hebben (dat is overigens heus niet alleen een PVV probleem); je kunt niet iedereen tevreden stellen. Echter moet je ook niet structureel een grote groep niet bedienen, dat keert zich altijd tegen je in een democratie.

En natuurlijk valt de kiezer voor retoriek, zo is het leven nu eenmaal. Echter, er moeten wel resultaten volgen, anders wordt ook de beste retoricus gewoon afgeserveerd op den duur.
Het gaat niet zozeer om overal verstand van hebben. Het gaat mij persoonlijk eerder om de onwil om je te informeren en maar rustig je eigen onderbuik of 'gezond verstand' als feitelijk te presenteren. Charles Pierce schreef een aardig boekje over de huidige situatie in de VS:
quote:
Fights over evolution -- and its faddish new camouflage, intelligent design, a pseudoscience that posits without proof or method that science is inadequate to explain existence and that supernatural causes must be considered -- roil up school districts across the country. The president of the United States announces that he believes ID ought to be taught in the public schools on an equal footing with the theory of evolution. And in Dover, Pennsylvania, during one of these many controversies, a pastor named Ray Mummert delivers the line that both ends our tour and, in every real sense, sums it up:

"We've been attacked," he says, "by the intelligent, educated segment of the culture."

And there it is.

Idiot America is not the place where people say silly things. It's not the place where people believe in silly things. It is not the place where people go to profit from the fact that people believe in silly things. Idiot America is not even those people who believe that Adam named the dinosaurs. Those people pay attention. They take notes. They take the time and the considerable mental effort to construct a worldview that is round and complete.

The rise of Idiot America is essentially a war on expertise. It's not so much antimodernism or the distrust of intellectual elites that Richard Hofstadter deftly teased out of the national DNA forty years ago. Both of those things are part of it. However, the rise of Idiot America today represents -- for profit mainly, but also, and more cynically, for political advantage and in the pursuit of power -- the breakdown of a consensus that the pursuit of knowledge is a good. It also represents the ascendancy of the notion that the people whom we should trust the least are the people who best know what they're talking about. In the new media age, everybody is a historian, or a preacher, or a scientist, or a sage. And if everyone is an expert, then nobody is, and the worst thing you can be in a society where everybody is an expert is, well, an actual expert.

In the place of expertise, we have elevated the Gut, and the Gut is a moron, as anyone who has ever tossed a golf club, punched a wall, or kicked an errant lawn mower knows. We occasionally dress up the Gut by calling it "common sense." The president's former advisor on medical ethics regularly refers to the "yuck factor." The Gut is common. It is democratic. It is the roiling repository of dark and ancient fears. Worst of all, the Gut is faith-based.

It's a dishonest phrase for a dishonest time, "faith-based," a cheap huckster's phony term of art. It sounds like an additive, an artificial flavoring to make crude biases taste of bread and wine. It's a word for people without the courage to say they are religious, and it is beloved not only by politicians too cowardly to debate something as substantial as faith but also by Idiot America, which is too lazy to do it.

After all, faith is about the heart and soul and about transcendence. Anything calling itself faith-based is admitting that it is secular and profane. In the way that it relies on the Gut to determine its science, its politics, and even the way it sends its people to war, Idiot America is not a country of faith; it's a faith-based country, fashioning itself in the world, which is not the place where faith is best fashioned.

Hofstadter saw this one coming. "Intellect is pitted against feeling," he wrote, "on the ground that it is somehow inconsistent with warm emotion. It is pitted against character, because it is widely believed that intellect stands for mere cleverness, which transmutes easily into the sly or the diabolical."

The Gut is the basis for the Great Premises of Idiot America. We hold these truths to be self-evident:
1) Any theory is valid if it sells books, soaks up ratings, or otherwise moves units.
2) Anything can be true if somebody says it on television.
3) Fact is that which enough people believe. Truth is determined by how fervently they believe it.

How does it work? This is how it works. On August 21, a newspaper account of the "intelligent design" movement contained this remarkable sentence: "They have mounted a politically savvy challenge to evolution as the bedrock of modern biology, propelling a fringe academic movement onto the front pages and putting Darwin's defenders firmly on the defensive."

A "politically savvy challenge to evolution" is as self-evidently ridiculous as an agriculturally savvy challenge to euclidean geometry would be. It makes as much sense as conducting a Gallup poll on gravity or running someone for president on the Alchemy Party ticket. It doesn't matter what percentage of people believe they ought to be able to flap their arms and fly, none of them can. It doesn't matter how many votes your candidate got, he's not going to turn lead into gold. The sentence is so arrantly foolish that the only real news in it is where it appeared.

On the front page.

Of The New York Times.

Within three days, there was a panel on the subject on Larry King Live, in which Larry asked the following question:

"All right, hold on. Dr. Forrest, your concept of how can you out-and-out turn down creationism, since if evolution is true, why are there still monkeys?"

And why do so many of them host television programs, Larry?

This is how Idiot America engages the great issues of the day. It decides, en masse, with a thousand keystrokes and clicks of the remote control, that because there are two sides to every question, they both must be right, or at least not wrong. And the poor biologist's words carry no more weight than the thunderations of some turkey-neck preacher out of the Church of Christ's Own Parking Facility in DeLand, Florida. Less weight, in fact, because our scientist is an "expert" and, therefore, an "elitist." Nobody buys his books. Nobody puts him on cable. He's brilliant, surely, but his Gut's the same as ours. He just ignores it, poor fool.
  woensdag 11 november 2009 @ 15:22:29 #87
45206 Pietverdriet
pi_74606140
quote:

[..]

Wat gaat er dan eigenlijk niet zo lekker? Zijn we dat niet extreem aan het overdrijven? Hoe komt Nederland terecht op de 6e plaats in een VN-lijst van landen waar je het beste kunt wonen, als we hier zo veel problemen hebben?

In 2001, toen paars aan zijn zevende regeringsjaar bezig was, was Nederland massaal nog erg te spreken over dat kabinet. Toen kwam ene Fortuyn, die een boel dingen riep over "puinhopen" en sindsdien is het hek van de dam.

Nu zal ik de laatste zijn die zegt dat we totaal geen problemen hebben, maar ik plaats twee kanttekeningen. Ik denk ten eerste dat sommige problemen flink worden opgeblazen. Ten tweede is het zeer de vraag of de populisten werkelijk oplossingen hebben, laat staan of ze regeringsverantwoordelijkheid aankunnen. Alweer vergeten hoe de SP in 2006 al zo'n beetje op voorhand de samenwerking met het CDA uit de weg ging? Wat bereik je dan eigenlijk met je 25 zetels? Verdomd weinig.

De kiezer vindt dat, en de kiezer heeft, in een democratie, gelijk.
pi_74606265
quote:
Op woensdag 11 november 2009 12:09 schreef Copycat het volgende:
Dan jou ...
pi_74606288
quote:

[..]

Geen idee. Vraag het de VN.

Enfin, het gaat er ook helemaal niet om hoe erg het volgens sommigen is om in Nederland te moeten wonen. Het gaat erom dat de politieke gevestigde orde weigert om naar de kiezer te luisteren.
quote:
Het zegt gewoon iets over jouw linkse oogkleppen dat je dit werkelijk zo hebt ervaren. De onvrede m.b.t. migratievraagstukken kwam echt niet van de ene op de andere dag, die was begin jaren '90 al aanwezig.
pi_74606379
quote:
Op woensdag 11 november 2009 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
door aan een bepaalde groep kiezers het predicaat dom te hangen maak je een verzwegen premisse dat er een groep kiezers is die beter weet wat goed is dan een andere groep kiezers.
Und? Zijn we dan soms allemaal gelijk?

Mensen verschillen op het vlak van intelligentie, algemene ontwikkeling en dergelijke sterk van elkaar, en daaruit vloeit voort dat hun politieke standpunten nooit evenveel waard kunnen zijn. Het is maar schijnheilig om net te doen alsof het niet zo is.
Sum es est, sumus estis sunt
pi_74607255
quote:
Op woensdag 11 november 2009 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om overal verstand van hebben. Het gaat mij persoonlijk eerder om de onwil om je te informeren en maar rustig je eigen onderbuik of 'gezond verstand' als feitelijk te presenteren. Charles Pierce schreef een aardig boekje over de huidige situatie in de VS:
[..]

Goed stuk, maar dat is net zo goed van toepassing op de regerende elite. Zij verkopen een product wat de bevolking (met goede redenen) niet belieft. Ook een geloofskwestie.
pi_74607479
Hoe dom de PVV-stemmer nu werkelijk is, kan alleen achteraf vastgesteld worden. Niemand weet op voorhand of de PVV de persoonlijke ambties van de PVV-stemmer uit laat komen.
Zodra de PVV erin slaagt een PVV-stemmer de verwachtingen uit te laten komen, is er al geen sprake van domheid, maar zelfs van een goed keuze.
Dat de PVV er naar mijn verwachting niet in slaagt de maatschappelijk leefklimaat te verbeteren, is volstrekt irrelevant. Ik kan dat nergens mee aantonen. Dat de PVV een facistoide karakter heeft, en neiging tot uitsluiting heeft, kan prima stroken met de levensopvattingen van een individu. Ik heb hier totaal geen affiniteit mee, maar van domheid is geen sprake volgens mij. Dit zijn voorkeuren, en/of levensopvattingen.

Ik vind het eerder dom om deze groep mensen op voorhand al belachelijk te maken.

Vandaar ook dat ík zeg; een domme stemmer, is iemand die vanuit zijn emoties stemt. Over persoonlijke opvattingen valt niet te twisten. Het is decadent en onjuist om een eenvoudige, platte levensvisie als dom te kwalificeren.
pi_74608083
Even los van de technische definitie, want de discussie is niet of intelligentie of ontwikkeling iemand dom of slim kunnen maken.

Ik sluit me aan bij pietverdriet. Volgens mij zegt hij dat het "dom" noemen van kiezers in het debat arrogant is omdat het een manier is om de argumenten te vermijden. Daarbij stel ik dat kiezers die vaak "dom" genoemd worden keihard nodig zijn in een democratie, omdat ze situaties constateren die anderen niet zien of willen zien. Over de oplossingen kun in het debat dan prima discussiëren op een intelligente manier. Dat is eigenlijk ook waarom representatieve democratie de enige manier is om democratie werkbaar te houden. Ik stel bijvoorbeeld dat het de "domme" kiezers waren die tien jaar geleden problemen zagen die door de intelligentsia simpelweg onzichtbaar waren. Iedereen ziet de samenleving vanuit zijn omgeving. Toen Paul Scheffer zijn pamflet publiceerde kreeg hij de hele intelligentsia over zich heen, vergeleek men hem met Dewinter en naar eigen zeggen werden de debatten simpelweg angstaanjagend. Nu zijn Fortuyns standpunten te zien in alle verkiezingsprogramma's (zo'n beetje alle partijen hebben ook het beginselschrift aangepast) en is het voor bijv. Wilders en Teeven alweer te links.

Daar heeft de "domme" kiezer een soort revolutie tot stand gebracht zodat het bestuur ook rekening houdt met hun ervaringen, en daarmee ook de staat van de samenleving bespreekbaar gemaakt. Waar het bespreekbaar wordt gemaakt kan het volgens mij nooit fout gaan. Het publieke debat is toegankelijk voor iedereen. Ik hekel Van Rossums uitspraak daarom, omdat het arrogantie is om te stellen dat mensen met een andere mening per definitie dom moeten zijn. Niks daarvan: hij moet gewoon met een tegenargument komen of een andere oplossing suggereren. Juist van mensen als hij zou je moeten verwachten dat ze daar toe in staat zijn. In dezelfde zin noemt hij zijn standpunt impliciet intelligent...
pi_74609470
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:01 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Goed stuk, maar dat is net zo goed van toepassing op de regerende elite. Zij verkopen een product wat de bevolking (met goede redenen) niet belieft. Ook een geloofskwestie.
Die regerende elite is toch iedereen behalve de PVV? Die verkoopt toch echt een product dat nog steeds het overgrote deel van de bevolking wil blijkbaar.

Maar afgezien daarvan is de 'expertise van het gezond verstand' wel degelijk een trend die met Verdonk en Wilders ook in Nederland nog eens extra benadrukt is. Verdonk ging het gezond verstand van de burger wel even de fileproblematiek (een behoorlijk technisch vraagstuk) wel even laten oplossen. De Mos van de PVV is een erg mooi voorbeeld van iemand die naast dat ie zelf volstrekt incompetent is, ook nog eens het idee van de expertise van het gezond verstand propageert. Dat zie je b.v. aan kamervragen gerelateerd aan het antropogene broeikaseffect. Argumenten als 'maar op planeet X wordt het ook warmer en daar wonen geen mensen' zijn daar schoolvoorbeelden van. Daarbij is het niet zozeer dat de PVV nou zo uniek is in de doelen die zij propageert (hooguit wat utopischer), maar in de middelen. De middelen van het gezonde verstand van de boze burger.
pi_74611195
quote:

[..]

Ik niet
De SP is géén protest partij. Het is een feit dat de SP bij heel veel mensen als eerste partij eruit komt als ze de stemwijzer tests doen. Dan kun je dus niet spreken van een protest partij, maar van een partij die veel ideeën heeft waar enorm veel mensen het mee eens zijn.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_74611246
quote:
Op woensdag 11 november 2009 12:22 schreef Pool het volgende:
-Letterlijk genomen zijn kiezers met een laag IQ natuurlijk 'domme kiezers'. Kiezers die dom zijn.
En het is onderzocht en dus een feit dat er in verhouding veel meer mensen met een echt laag IQ stemmen op de PVV dan welke andere partij dan ooit.
My soul is painted like the wings of butterflies
  woensdag 11 november 2009 @ 18:23:34 #97
45206 Pietverdriet
pi_74611331
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:20 schreef scanman1 het volgende:

[..]

En het is onderzocht en dus een feit dat er in verhouding veel meer mensen met een echt laag IQ stemmen op de PVV dan welke andere partij dan ooit.
Kan me uit een ander topic herinneren dat er meer hoogopgeleidenen op de PVV stemmen dan er mensen op groenlinks stemmen
  woensdag 11 november 2009 @ 18:24:57 #98
45206 Pietverdriet
pi_74611374
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:18 schreef scanman1 het volgende:

[..]

De SP is géén protest partij. Het is een feit dat de SP bij heel veel mensen als eerste partij eruit komt als ze de stemwijzer tests doen. Dan kun je dus niet spreken van een protest partij, maar van een partij die veel ideeën heeft waar enorm veel mensen het mee eens zijn.
Dit kan je ook over de PVV zeggen.
pi_74611454
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:20 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Neehoor. Het IQ van de PVV-stemmer is nog nooit gemeten.
pi_74613769
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan me uit een ander topic herinneren dat er meer hoogopgeleidenen op de PVV stemmen dan er mensen op groenlinks stemmen
Lijkt me erg sterk .

Het laatste goede meetmoment hiervoor lijkt me de vorige tweede kamer verkiezingen. Het CBS heeft daarna een onderzoek gedaan en daaruit komt toch een ander beeld.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71725NED&D1=a&D2=a&HD=080811-1539&HDR=T&STB=G1

De PVV haalde toen ongeveer 1,3% meer van de stemmen dan GL. Maar van de HBO en Universitair opgeleide kiezers stemde ongeveer 9% op GL en 2% op de PVV.

Voor de PVV was dat een percentage van ongeveer 9% van hun aanhang. Ofwel op dat moment ca 50.000 mensen, nog geen zetel.

En volgens dit latere onderzoek http://www.dag.nl/binnenl(...)leide-kiezers-230683 op een moment dat Wilders op 25 virtuele zetels in de peilingen scoorde was dat 9% van hun aanhang ofwel 3.25 zetels en pak 'm beet 200.000 kiezers. Hoewel GL niet super scoort komt de PVV hierbij nog lang niet in de buurt van het zetelaantal van GL.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')