quote:
Op woensdag 11 november 2009 23:59 schreef Hexagon het volgende:Wat een vermoeiende kerel
I heb som het idee dat de financiele wereld zo onderhand een soort sekte is geworden die is losgezogen van de werkelijkheid.
Ik deel zijn apocalyptische termen niet zo, zonder het aan te dikken komt het ook wel over denk ik. Maar het lijkt mij evident dat de 'vlucht naar voren' niet eeuwig door kan blijven gaan. Overheidstekorten lopen op, de overheid consumeert veel, de consument doet dat niet, de versoepelde boekhoudregels scheppen ruimte voor lijken in de kast, hypotheken op het commercieel vastgoed worden steeds vaker niet terugbetaald, enzovoort. Er is geen reden om optimistisch te zijn.
Maar om dat in perspectief te plaatsen, van de week hoorde ik dat het wereldwijde energieverbruik gedaald is, dat laat zien dat het eigenlijk maar heel relatief is om van een economische crisis te spreken. Een teruggang in cijfers als het BBP en de consumentenuitgaven hoeven niet op een disfunctioneren van de economie te duiden, er vinden alleen verschuivingen plaats, en het is lastig om daar een algemeen waarde oordeel op te drukken. Kijk alleen al naar de zaken met tweedehands spullen, die beleven gouden tijden, de makelaar zal echter minder enthousiast zijn.
Goed punt wat Middelkoop aanstipte was de vermenging van de top van het bankwezen (vooral in de VS heb ik het idee), met de top van de overheid en de top van de centrale bank(en). Die driehoek van belangen is een belangrijke reden waarom verbeterd financieel toezicht nooit goed zal werken, de belangenverstrengeling is dermate groot dat er geen objectief toezicht kan zijn. De ECB scoort hierop nog het best, zij zijn in staat
relatief onafhankelijk te opereren, de vraag is of dat stand zal houden als de EU een machtiger positie gaat krijgen met de nieuwe grondwet.
[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 12-11-2009 02:33:09 ]