Om maar eens een onderwerp aan te snijden waar alleen de meest doorgewinterde, huisgekluisterde fokker niet over mee kan praten: supermarkten. Een prima plek om jezelf van wat eten en drinken te voorzien, misschien even een VI op te halen om te lezen op de wc, al met al niks mis mee. Ware het niet dat er een groep mensen is die ik ervan verdenk buiten te wachten tot ik binnenstap, om vervolgens mijn supermarktervaring tot een hel te maken. Laat mij dit even verduidelijken voor jullie!
De zwervers die buiten staan. Ik vind het best dat ze om geld staan te bedelen en ben zelf ook niet de beroerdste om ze een euro toe te stoppen ( gulle gever, inderdaad ), maar zodra ze me daadwerkelijk aanklampen en met hun gezicht op 5 cm van het mijne al spugend vragen om een tientje ben ik gedwongen om een Michielosje uit te voeren.
Mensen die niet kunnen pinnen. Het is helemaal niet moeilijk om te pinnen, even de kaart erdoor, 4 getalletjes intoetsen en op "OK" drukken. Maar altijd staat er wel iemand voor me in de rij die de kaart er 8 keer doorheen moet halen voor dit goed gaat ( nee, strip aan deze kant meneer ), zijn pincode vergeet, zijn pincode 3 keer verkeerd intoetst, beslist dat er toch maar contant betaald moet worden, bedenkt dat hij graag een derde van zijn boodschappen wil pinnen, toch dat ene zakje nootjes weer contant wil betalen, niet genoeg contant bij zich hebben en dus weer moeten pinnen en dan niet genoeg saldo blijken te hebben. Dit vind ik persoonlijk storend gedrag.
Mensen die 9,80 contant betalen met kleingeld terwijl je dat tientje gewoon in de portemonnee kan zien zitten. Waarom pak je dat tientje niet gewoon en geef je die 20 cent aan eerdergenoemde zwerver? Het is voor iedereen makkelijker, je helpt er nog even iemand mee en alles gaat een stuk sneller. Waarom is er dan toch die neiging om met 4 muntjes van 2 euro, eentje van 1 euro, 2 keer 20 cent en 4 keer een dubbeltje te betalen? Vooral oudere mensen hebben hier een handje van, maar ik zie tegenwoordig ook steeds meer bouwvakkers zich hier schuldig aan maken.
Mensen die aan zo'n kleine kassaband komen met een kar vol spullen. In mijn supermarkt zijn er een paar kassa's met een langere band, en een paar kassa's met een kort bandje en gedeelte daarachter om je spullen in te laden. Deze korte kassa's zijn voor mensen met maar een paar artikelen, daarom is het bandje ook zo kort. Daar passen maar heel weinig spullen op. Maar toch staat er altijd weer zo'n huisvrouw met dikke botten en ordinair geblondeerd haar volledige kar daar neer te gooien, om vervolgens alles contant te gaan betalen met muntjes. Gevolg is dat de 3 mensen daarachter hun boodschappen over de kassa aangereikt moeten krijgen en langs dit gevaarte heen moeten kruipen om de supermarkt te verlaten. Storend.
Kassabandarchitecten. Mensen die alles in alfabetische volgorde inladen danwel uitladen. Behoeft geen verdere uitleg, lijkt me.
Schoolkinderen die allemaal een blikje red bull/bullit/golden power kopen en dit los van elkaar gaan betalen. Sterf, sterf, sterf.
Aanvullingen zijn welkom, dit is enkel mijn lijstje na enkele jaren intensief supermarktbezoek.