abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74572730
Lieve Culletjes..

Even over roomboter. (Roomboter, een jammerlijk pleonasme: echte boter is altijd roomboter, margarine en halvarine zijn natuurlijk überhaupt geen boter.)

Er gaat bij mij wekelijks wel een pakje boter doorheen, omdat ik nou eenmaal geen margarine of halvarine in mijn keuken toesta, maar ik weet dat het nóg beter zou kunnen als ik af zou stappen van de standaard supermarktroomboter.

Ik lees voortdurend lyrische verhalen over geniale Franse roomboters, of van mensen die het geluk hebben in de buurt van een boerderij te wonen, waardoor ze boerenboter vers uit de koe op de boterham kunnen smeren.

Mijn vraag is dan ook: waar halen jullie je roomboter? Ik ben op zoek naar tips. Fijne merken, winkels, etcetera.
Let me see you stripped down to the bone
pi_74572782
Poeh. Volgens mij heb ik het wel eens gezien bij een kaasboer op de markt. Dus probeer het eens bij je lokale kaasboer? Als hij het niet standaard heeft kan ie het ws. wel voor je bestellen.
Life is too short not to have fun
  dinsdag 10 november 2009 @ 14:27:29 #3
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_74572835
Ik vond persoonlijk de grasroomboter van de AH wel lekker.

Maar anders moet je naar de markt gaan, of een speciaalzaak ( goede kaasboer oid)
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_74572885
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:25 schreef vaagsel het volgende:
Poeh. Volgens mij heb ik het wel eens gezien bij een kaasboer op de markt. Dus probeer het eens bij je lokale kaasboer? Als hij het niet standaard heeft kan ie het ws. wel voor je bestellen.
Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen: kaasboer heb ik al geprobeerd. Die heeft het niet en bestelt het ook niet: teveel gedoe, en te kleine marge. Is -ie vrij standvastig in, vrees ik, want ik voer al twee jaar een vruchteloze cheddar-lobby.
Verder wel zo'n Landwinkel in de buurt, maar die hebben vooral groenten en fruit, en verder alleen onsmakelijke, voorverpakte EKO-boter. Idem op de boerenmarkt in Dordrecht.

Ik wil adresjes. Merknamen. Kook-snobs hier melden!

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 10-11-2009 15:00:04 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 15:21:02 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74574626
Naar wat ik zo lees is in Nederland een versneld proces van boter maken toegestaan dat in de meeste andere landen verboden is - ze hechten daar meer waarde aan voedsel, blijkbaar

Boter uit Frankrijk of Belgie zou dus al een hele verbetering kunnen zijn boven standaard supermarktboter.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_74574916
Bij de sligro haal ik wel eens Franse boter met wat grotere zout kristallen er door. Via google even het merk gevonden "Isigny ste mere - Beurre d'Isigny". Gebruik het overigens alleen bij brood en niet om te bakken.
pi_74574959
ff op Piet wachten
Ik weet het ook niet
pi_74574962
Waar wil je het voor gebruiken?
pi_74575107
Ik heb van een vriendin cacaoboterpoeder gekregen om in te bakken.
Heel verrassend!
De smaak van je produkt blijft erg goed zo niet beter.
Schijnt in opkomst te zijn in sjieke horeca tenten.
Zal eens een linkje zoeken.
pi_74575179
Hier kijk!!
http://www.callebaut.com/benl/203
Ik was blij verrast!
Deze nog handiger http://www.mycryo.com/callebaut/nl/about.html

[ Bericht 34% gewijzigd door kabouter.muts op 10-11-2009 15:41:56 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 15:51:17 #11
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_74575773
Klinkt interessant dat cacaoboter.

Wat moet dat kosten?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  dinsdag 10 november 2009 @ 15:53:15 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74575866
Lot, is erg lastig want de EU schrijft voor hoe boter te zijn heeft. Fransen hebben daar dan weer schijt aan en maken nog wel andere boters, maar daar is in NL weer lastig aan te komen. Wat je zou kunnen doen in zelf maken of naar een zuivelboerderij bij je in de buurt gaan en daar vragen.
Persoonlijk heb ik het overginds niet zo op de kazige boters uit frankrijk.
Neem room en doe die in een jampot met wat (echte) karnemelk. Laat een paar uur staan bij kamertemperatuur. Nu gaan schudden als een gek tot de room tot boter is geslagen. Boter en de echte zelfgemaakte karnemelk scheiden en de boter samenpersen, Zout erdoor mengen, liefst grof zeezout.
Deze boter bederft sneller dan gekochte boter omdat het vocht wat er nog inzit niet zo gelijkmatig verdeeld is als bij gekochte boter. Het zout helpt tegen het bederf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_74577937
Er zijn ook apparaatjes voor dat boterkarnen:

En voor het doorkneden met zout gebruikt men twee houten plankjes (gelijke grootte), die met een touwtje aan elkaar vastzitten zodat ze langs één zijde scharnieren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74578384
mini-lot als je in dordrecht woont maak dan eens van je zaterdagboodschappen een uitje en doe ze in belgië, doen wij ook regelmatig. en dan kan je eens kijken wat ze daar hebben en verschillende merken kopen om te proberen. en mocht je daar iets naar je smaak vinden dan kan ik je altijd zeggen wanneer ik weer in belgië ben en een voorraadje voor je inslaan.
pi_74578499
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 15:29 schreef n0a het volgende:
Bij de sligro haal ik wel eens Franse boter met wat grotere zout kristallen er door. Via google even het merk gevonden "Isigny ste mere - Beurre d'Isigny". Gebruik het overigens alleen bij brood en niet om te bakken.
Dat is fijne boter ja, ook niet al te duur. Wel te koop in grote supermarkten of delicatessenwinkels. Mijn favoriet zijn die rolletjes met zeezout, maar er zijn ook diverse andere soorten in rechthoekige verpakkingen te koop.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_74578901
Ha, dank allemaal! Piet, zelf boter maken van room doe ik zeker wel eens, en dat is inderdaad lekker.. Maar ik ben vooral nieuwsgierig naar de lyrische verhalen die ik soms lees over bijvoorbeeld Franse boters, of verse boerenboters, en ik was wel benieuwd naar jullie ideetjes.

Die boter van de Sligro, die naam onthou ik even. Ik heb daar geen pasje van, maar ik heb sinds kort een pasje van de Hanos weten te bemachtigen, dus ik kan allicht eens kijken of ik die boter daar ook tegenkom.
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 15:30 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Waar wil je het voor gebruiken?
Nou, voor alles. Maar ik ben vooral benieuwd naar superultraverrukkelijke roomboter voor op brood, en misschien af en toe eens een beurre blancje. Ik denk zo dat supermarktroomboter wel prima is om in te bakken of voor in taartbodems.
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:07 schreef SeaOfLove het volgende:
Als je in dordrecht woont maak dan eens van je zaterdagboodschappen een uitje en doe ze in belgië, doen wij ook regelmatig. en dan kan je eens kijken wat ze daar hebben en verschillende merken kopen om te proberen.
Daar had ik al aan gedacht ja, maar mijn ervaring in grote Belgische supermarkten is, dat ik daar een triljoen boters zie staan en niet weet welke nou bijzonder is. Misschien gewoon maar een keertje voor de duursten gaan.
pi_74579169
Mijn lokale XL-AH heeft wel een aantal speciale roomboters. Ik heb de merken niet paraat, sorry. Ik denk dat de Isigny ste mere - Beurre d'Isigny er wel tussen zit.

Ik ben zelf het meest fan van de gewone Normandische demi-sel. Geen poespas, wel goddelijk lekker.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74579275
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:26 schreef minilot het volgende:
Nou, voor alles. Maar ik ben vooral benieuwd naar superultraverrukkelijke roomboter voor op brood, en misschien af en toe eens een beurre blancje. Ik denk zo dat supermarktroomboter wel prima is om in te bakken of voor in taartbodems.
[..]
Ok, ik werd getriggered door je opmerking dat margarines bij jou de keuken niet inkomen. Ik hoor dat vaker en soms is goede boter inderdaad niet echt te vervangen, maar er zijn voldoende gerechten/bereidingswijzen waar een goede margarine (dus niet die light-troep) een prima vervanger is.
pi_74579278
gewoon doen, het is niet zo dat t je een fortuin zal kosten zal ik vriendin die in t westland woont of zij een boter-kaas-eierenboerderij weet daar,is vooral tuinders daar natuurlijk maar je weet nooit. leuk btw had er eik nooit bij stil gestaan dat er ook wat anders is dan de standaard supermarkt boter
  dinsdag 10 november 2009 @ 17:41:53 #20
45206 Pietverdriet
pi_74579290
Heb vorig jaar in Düsseldorf (Oberkassel) bij Schiffchen gegeten, was echt geweldig, ze hadden daar een boter bij het brood (bij iedere gang kreeg je de keus uit 5 soorten brood) die helemaal geweldig was, iedere hap die je nam smaakte die anders.
pi_74579594
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik hoor dat vaker en soms is goede boter inderdaad niet echt te vervangen, maar er zijn voldoende gerechten/bereidingswijzen waar een goede margarine (dus niet die light-troep) een prima vervanger is.
Ik zou niet weten waar ik een vervanger voor nodig heb. Los van mijn aversie tegen onnodige vervangers vind ik dat margarine naar afgedankte petroleumstelletjes smaakt.
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:41 schreef SeaOfLove het volgende:
zal ik vriendin die in t westland woont of zij een boter-kaas-eierenboerderij weet daar,is vooral tuinders daar natuurlijk maar je weet nooit.
Dank je wel! Ook mijn ervaring hier: appeltjes en bospenen te over, maar zuivel: ho maar. Of ik kijk niet goed.

En Piet, hou op! Duitsland!
  dinsdag 10 november 2009 @ 17:59:13 #22
45206 Pietverdriet
pi_74579697
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:

maar er zijn voldoende gerechten/bereidingswijzen waar een goede margarine (dus niet die light-troep) een prima vervanger is.
Nope, dat ben ik niet met je eens
pi_74579925
kan die van de lidl ook erg aanbevelen, niet duur en een echt lekkere smaak
pi_74580155
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:10 schreef mevrouwdebok het volgende:
Die heb ik ook vaak, ja - prima te pruimen!
Maar dit was niet helemaal bedoeld als noem-hier-je-favo-cheapass-supermarktboter-topic!
  dinsdag 10 november 2009 @ 18:25:44 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_74580329
Anders ff je klompen uut ut vet haaln en met je peerd noar de boer.
http://www.boerenkaas.nl/templates/dispatcher.asp?page_id=1702

Of gewoon naar de winkel in je mantelpakkie:
http://www.boerenkaas.nl/nl/1643-speciaalzaken.html
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_74580431
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:10 schreef mevrouwdebok het volgende:
naar dat soort boter is ze juist niet op zoek lijkt me. lot,heb vriendin net ff sms gestuurd.
pi_74580478
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:28 schreef minilot het volgende:

Ik wil adresjes. Merknamen. Kook-snobs hier melden!
237km van Dordrecht, maar de winkel (en lokatie) zijn de moeite waard. Met glans de leukste snobwinkel die ik ken:

De Brot&butter-vestiging van de Manufactum
  dinsdag 10 november 2009 @ 18:35:50 #28
45206 Pietverdriet
pi_74580589
Manufactum, ging daar in Düsseldorf regelmatig ontbijten.
Goddelijk lekker brood ook
pi_74595399
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:25 schreef Hyperdude het volgende:
Anders ff je klompen uut ut vet haaln en met je peerd noar de boer.
http://www.boerenkaas.nl/templates/dispatcher.asp?page_id=1702
Ha, kijk!
Ik ga deze zaterdag maar eens proberen. Boerenroomboter! Berg brood erbij en blind proeven. Kijken of het veel uitmaakt.
quote:
Klinkt dát even goed! We moeten in januari tóch Duitsland in, en dan kunnen we best een stukje om.
pi_74596409
lolz als ik uit mijn raam kijk dan zie ik in de verte schipluiden laat even weten hoe t daar was,ben benieuwd.
pi_74596581
Deze zoektocht wil ik graag volgen, margarine
Ik neem van de week in ieder geval de Beurre d'Isigny mee bij de XL.
pi_74606628
quote:
Op woensdag 11 november 2009 09:21 schreef minilot het volgende:
Ha, kijk!
Ik ga deze zaterdag maar eens proberen. Boerenroomboter! Berg brood erbij en blind proeven. Kijken of het veel uitmaakt.
Van die Normandische gezouten boter zie ik nog wel eens op de markt liggen, maar rauwmelkse boter heb ik volgens mij nog nooit gehad. In Frankrijk wel hele lekkere boter gehad, maar niet rauwmelks schat ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_74609835
Ik heb altijd ruitjes roomboter

En het is nog goed te doen ook
pi_74610316
Ik lees even mee.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_74610358
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:23 schreef _Loki het volgende:
Ik heb altijd ruitjes roomboter
[ afbeelding ]
En het is nog goed te doen ook
Bestaat dat nog?
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_74610413
Ja, dat bestaat nog. Ik koop het ook altijd, omdat het de goedkoopste roomboter is die ze hebben.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_74610708
TerugVindPakjeroomboter
Is dat zo?
pi_74614742
Ik heb maar even het stukje uit de Trouw opgezocht, over Nederlandse roomboter in vergelijking met Belgische.
quote:
Zo staat er op een Bauernmarkt in de Duitse Harz een biologische kaasboer die ook boter heeft. Sauerrahmbutter, staat er op, een woord dat mijn woordenboek niet kent maar toch iets als ’boter van zure room’ moet betekenen. Dat is gek. Alle boter wordt toch van zure melk gemaakt? Dat wil zeggen: de botermaker ent eerst de melk met melkzuurbacterieën en karnt dan tot de boter boven komt drijven. Zo ging het vroeger, in elk geval. Hoe zit het dan met dat zuur?

Het karnen van gezuurde melk is een oud procedé, dat al jarenlang niet meer in Nederland wordt toegepast. (Commentaar sigme: in de supermarktboters welteverstaan) Tegenwoordig wordt de room van de melk gecentrifugeerd, en dan versneden met zuursel om de houdbaarheid van de boter te verhogen en de smaak te verbeteren.
Hele artikel: http://www.trouw.nl/ontsp(...)en_zoete_boter_.html

Met leerzaam commentaar eronder:
quote:
Er wordt in Nederland nog wel degelijk roomboter gemaakt door licht aangezuurde melk te karnen. Hierbij ontstaat niet alleen heerlijke roomboter, maar ook echte, 'gekarnde' karnemelk. Dit gebeurt echter niet meer in de Nl. zuivelindustrie, maar uitsluitend nog op de zuivelboerderij. Er is een keurmerk dat echte boerenroomboter herkenbaar maakt voor de consument: het keurmerk voor Echte Boerderijzuivel. Dat keurmerk is er ook voor overige zuivelproducten van de boerderij, zoals bijvoorbeeld de echte boerenkarnemelk en heerlijke boerenyoghurt. Een overzicht van de bereiders die met het keurmerk werken is te vinden op www.boerderijzuivel.nl.
pi_74617862
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:44 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Bestaat dat nog?
Uiteraard, maar omdat het zo goedkoop is proppen ze het altijd helemaal in de hoek van de koeling. De dure merken liggen in het zicht.
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:49:44 #41
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_74659433
Hmmm, margarine komt er bij mij ook niet in.
De supermarktboter koop ik om te koken, bakken, sauzen etc.
En verder ben ik in de gelukkige omstandigheid tegenover een Franse kaasboer te wonen die 5 verschillende soorten verse boter verkoopt. De verse boter heeft een veel rijkere smaak dan die die in de supermarkt ligt. Ik verdenk de supermarktboter ervan al een jaar in de vriezer gelegen te hebben.

Trouwens, over boter en andere vetten gesproken: er is een boek van een engelse schrijfster waarvan me de naam even ontschoten is. De titel is "Fat, an appreciation of a misunderstood ingredient". Een erg mooi boek over boter, maar ook over het gebruik van reuzel en andere dierlijke vetten als smaakmaker in gerechten. Een aanrader, zo vlak voor de feestdagen!
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
pi_74661030
Bij de Dekamarkt (een supermarktketen in vnl. Noord-Holland) is de Vechtenaer roomboter in de aanbieding. Dat is een nieuw biologisch merk, qua smaak een stapje beter dan de doorsnee fabrieksboter. Maar voor ouderwetse kwaliteit moet je eens de roomboter van Demeter proberen, die je bij natuurvoedingswinkels kunt krijgen. Die komt m.i. nog het dichtst in de buurt van de boter die we vroeger bij de boerderij haalden.
  vrijdag 13 november 2009 @ 16:00:04 #43
45206 Pietverdriet
pi_74669149
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:41 schreef dvr het volgende:
Bij de Dekamarkt (een supermarktketen in vnl. Noord-Holland) is de Vechtenaer roomboter in de aanbieding. Dat is een nieuw biologisch merk, qua smaak een stapje beter dan de doorsnee fabrieksboter. Maar voor ouderwetse kwaliteit moet je eens de roomboter van Demeter proberen, die je bij natuurvoedingswinkels kunt krijgen. Die komt m.i. nog het dichtst in de buurt van de boter die we vroeger bij de boerderij haalden.
Heb regelmating Demeter boter van de esotherische supermarkt om de hoek, maar eerlijk gezegd vind ik dat gewoon fabrieksboter van antroposofische koeien
pi_74669667
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

Heb regelmating Demeter boter van de esotherische supermarkt om de hoek, maar eerlijk gezegd vind ik dat gewoon fabrieksboter van antroposofische koeien
Onbegrijpelijk, mijn ervaring is heel anders.. het heeft een veel vollere smaak dan fabrieksspul. Misschien komt het omdat ze drie verschillende soorten hebben en je moet misschien de grasboter hebben voor de volste smaak. Hoe dan ook wordt Demeter nog ouderwets gekarnd en verzuurd, en daar moet toch het verschil in zitten.

Zie trouwens hier voor een leuk en informatief artikeltje waarin een paar ouderwetse botermakers van bij mij uit de buurt hun licht laten schijnen over fabrieksboter.
pi_74673155
Ha boter, lekker.

Wij halen altijd 5 liter melk bij de boer, 1 liter drinken we meteen op.
Bij de andere 4 liter melk doen we een glas karnemelk en daarna 48 uur op een warme plek afgesloten laten staan.
Je hebt dan een soort dikke yoghurt. Dit 1,5 uur schudden en je hebt daarna 300 gram echte boter en 4 liter boerenland karnemelk
pi_74699881
Toch maar eens opzoek gaan naar goede boter. Ik vind de boter van de supermarkt meer naar zalf dan naar echte boter smaken.
pi_74702695
ben je nog geweest lot? wij wilden vanmiddag gaan maar t was al 10 over half 4 en om 4 uur sluiten ze. misschien volgende week.
pi_74709344
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Lot, is erg lastig want de EU schrijft voor hoe boter te zijn heeft. Fransen hebben daar dan weer schijt aan en maken nog wel andere boters, maar daar is in NL weer lastig aan te komen. Wat je zou kunnen doen in zelf maken of naar een zuivelboerderij bij je in de buurt gaan en daar vragen.
Persoonlijk heb ik het overginds niet zo op de kazige boters uit frankrijk.
Neem room en doe die in een jampot met wat (echte) karnemelk. Laat een paar uur staan bij kamertemperatuur. Nu gaan schudden als een gek tot de room tot boter is geslagen. Boter en de echte zelfgemaakte karnemelk scheiden en de boter samenpersen, Zout erdoor mengen, liefst grof zeezout.
Deze boter bederft sneller dan gekochte boter omdat het vocht wat er nog inzit niet zo gelijkmatig verdeeld is als bij gekochte boter. Het zout helpt tegen het bederf.
Staat dat ergens vermeld? (zo ja waar , want daar ben ik zeer benieuwd naar )
linkje?
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zaterdag 14 november 2009 @ 23:45:55 #49
45206 Pietverdriet
pi_74709569
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 23:37 schreef prupke het volgende:

[..]

Staat dat ergens vermeld? (zo ja waar , want daar ben ik zeer benieuwd naar )
linkje?
is dit wat je zoekt?
http://normen.nen.nl/nen/?ics=67.100.20
pi_74712043
De boerenboter (en ook de melk, karnemelk en yoghurt trouwens) van Zuivelboerderij Buys zijn echt goddelijk Wel een eindje weg, in Oostzaan, maar wellicht een keer een reisje waard. Deze boters en melk gebruik ik op mn werk (Vlaamsch Broodhuys) en ik vind 't (zeker samen met 'ons' brood) echt ZO lekker
pi_74714474
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 19:31 schreef SeaOfLove het volgende:
ben je nog geweest lot? wij wilden vanmiddag gaan maar t was al 10 over half 4 en om 4 uur sluiten ze. misschien volgende week.
Ik moest gisterenmorgen overhaast naar Brabant, dus het zat er even niet in. Volgend weekend!
pi_74737510
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 23:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

is dit wat je zoekt?
http://normen.nen.nl/nen/?ics=67.100.20
Nope

doe mij dat linkje wat jij kent over boter?
pi_74738377
Hier nog een leuk linkje: http://melkquotum.startpagina.nl/prikbord/read.php?1288,3983653

Daar staat o.a. te lezen: "boter moet sinds jaar en dag aan normen in de Europese regelgeving voldoen. Het product moet een melkvetgehalte van ten minste 80% en minder dan 90% hebben; een gehalte aan water van ten hoogste 16%; en een gehalte aan droge en vetvrije, van melk afkomstige stof, van ten hoogste 2%". Zijn dat de cijfers die je zocht, Prupke?

De EU geeft trouwens subsidie aan het gebruik van boter voor bepaalde doeleinden, zoals in bakkerijproducten. Om te zorgen dat gesubsidieerde boter niet met ongesubsidieerde boter concurreert, worden er verklikstoffen (kleurstoffen) aan toegevoegd. Wie zich dus afvroeg waarom er sinds 1997 zo'n ranzig geel kleurtje aan veel croissants en allerlei koekjes zit, heeft bij dezen het antwoord..
pi_74769361
quote:
Op maandag 16 november 2009 02:25 schreef dvr het volgende:
Hier nog een leuk linkje: http://melkquotum.startpagina.nl/prikbord/read.php?1288,3983653

Daar staat o.a. te lezen: "boter moet sinds jaar en dag aan normen in de Europese regelgeving voldoen. Het product moet een melkvetgehalte van ten minste 80% en minder dan 90% hebben; een gehalte aan water van ten hoogste 16%; en een gehalte aan droge en vetvrije, van melk afkomstige stof, van ten hoogste 2%". Zijn dat de cijfers die je zocht, Prupke?

De EU geeft trouwens subsidie aan het gebruik van boter voor bepaalde doeleinden, zoals in bakkerijproducten. Om te zorgen dat gesubsidieerde boter niet met ongesubsidieerde boter concurreert, worden er verklikstoffen (kleurstoffen) aan toegevoegd. Wie zich dus afvroeg waarom er sinds 1997 zo'n ranzig geel kleurtje aan veel croissants en allerlei koekjes zit, heeft bij dezen het antwoord..
Dat zegt me al een hoop meer iig
dank je.

Maar ik neem dus aan dat alle roomboter die je kan kopen in de winkel europees verantwoord zijn?
En dan gaat het verder alleen maar om de smaak je het beste bevalt?
pi_74770997
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:01 schreef prupke het volgende:

Maar ik neem dus aan dat alle roomboter die je kan kopen in de winkel europees verantwoord zijn?
En dan gaat het verder alleen maar om de smaak je het beste bevalt?
Ja, volgens mij wel. Al dat soort basisproducten moet aan Nederlandse en/of Europese normen voldoen. En het is een nogal simpel product waar weinig aan te verklooien valt, behalve de smaak.

Als je buiten de gewone winkels om ergens boter haalt, bijvoorbeeld bij een kaasboerderij, dan zal het meestal ongepasteuriseeerd ('rauwmelks') zijn. Dat is bijna altijd lekkerder, maar misschien dat bepaalde risicogroepen dat beter links kunnen laten liggen, maar daar weet ik verder weinig van.

Trouwens, dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom die Demeter boter Piet nog niet kon bekoren.. dat ligt in gewone winkels en zal dus wel gepasteuriseerd zijn.
  dinsdag 17 november 2009 @ 01:37:10 #56
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_74771032
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar bij Abraham Kef in Amsterdam verkopen ze naast rauwmelkse kazen ook boter.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_76504308
Even een bump:

Op de markt in Groningen staat op vrijdag een EKO-boer die zelfgemaakte geitenkaas, worsten en ook boter verkoopt. Verder niet nagevraagd hoe en wat, maar het kwam van een groot blok en heette "boerenboter", dus kans is groot dat dat de real deal is.
Life is too short not to have fun
  woensdag 6 januari 2010 @ 22:48:39 #58
45206 Pietverdriet
pi_76505379
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 22:26 schreef vaagsel het volgende:
Even een bump:

Op de markt in Groningen staat op vrijdag een EKO-boer die zelfgemaakte geitenkaas, worsten en ook boter verkoopt. Verder niet nagevraagd hoe en wat, maar het kwam van een groot blok en heette "boerenboter", dus kans is groot dat dat de real deal is.
Hoe smaakt die?
pi_76511939
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 22:26 schreef vaagsel het volgende:
Even een bump:

Ik had het daar laatst gevraagd, en toen zei hij dat het gepasteuriseerd werd omdat het anders geen fijne karnemelk opleverde, de technische details heb ik niet onthouden. Het is op zich wel goede boter, maar niet zoveel bijzonders. Maar misschien bedoel je andere kraam.
pi_116818518
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2009 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik eet ook regelmatig Demeter boter, en ik vind deze wel degelijk lekkerder dan de supermarktboter van bijvoorbeeld bio+ of campina.

Sinds kort eet ik echter roomboter van rauwe melk, verkopen ze bij een boerderij in de buurt, helaas niet biologisch. Dit vind ik echt de lekkerste boter, vooral de nasmaak is iets anders.

Wat ik me afvroeg, kan je dit net zo goed buiten de koelkast bewaren als gepasteuriseerde roomboter, of bederft dit eerder i.v.m. het feit dat het van rauwe melk gemaakt is?
  zaterdag 15 september 2012 @ 17:22:10 #61
45206 Pietverdriet
pi_116819391
Moet binnenkort toch maar eens zelf boter maken. Iemand ervaring mee?
pi_116825720
Bij mijn c1000 (Delft) hebben ze wel eens beurre d'isigny, misschien is dat iets?
http://www.isigny-ste-mere.com/EN/p_beurres.php
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_116827214
Paar jaar geleden aflevering van keuringsdienst van waarde gezien, daar kwam het er geloof ik op neer dat het geen fluit uitmaakt welke boter je koopt. (in NL dan)
  zaterdag 15 september 2012 @ 21:41:04 #64
45206 Pietverdriet
pi_116829087
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:56 schreef tech4u het volgende:
Paar jaar geleden aflevering van keuringsdienst van waarde gezien, daar kwam het er geloof ik op neer dat het geen fluit uitmaakt welke boter je koopt. (in NL dan)
Daarom wil ik het ook zelf eens maken uit gezuurde room
pi_116829237
quote:
Dikke bullshit. Ik weet 100% zeker dat ik blind het verschil tussen rauwmelkse boter, en pasteuriseerde boter proef.
pi_116829274
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:45 schreef Ludd het volgende:

[..]

Dikke bullshit. Ik weet 100% zeker dat ik blind het verschil tussen rauwmelkse boter, en pasteuriseerde boter proef.
in NL kun je alleen gepasteuriseerde boter kopen, dat is verplicht.
pi_116829338
quote:
Ja, sneu was dat. Dat vrouwtje maar heel ambachtelijk boter maken, maar ja, rauwmelks mocht niet dus had dat allemaal ook niet veel zin, en kon ze het verschil met campina botergoud of zo niet proeven.
  zaterdag 15 september 2012 @ 21:49:12 #68
45206 Pietverdriet
pi_116829370
EU maakt veel moois kapot
pi_116829391
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:46 schreef tech4u het volgende:

[..]

in NL kun je alleen gepasteuriseerde boter kopen, dat is verplicht.
Yeah, right. Ik deze week nog 4 pakken ongepasteuriseerde boter gekocht :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Ludd op 15-09-2012 21:56:03 ]
pi_116829463
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarom wil ik het ook zelf eens maken uit gezuurde room

?
pi_116829647
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:
EU maakt veel moois kapot
Dat lijkt me vooral het werk van onze eigen ministerie van landbouw en onze eigen VWA. Onze rechtse partijen hebben het namelijk niet zo op de kleine ondernemer maar schakelen graag wat concurrentie voor Unilever e.d. uit. Het 'ik kies bewust'-logo voor mensen die niet kunnen kiezen laat staan bewust willen zijn waar het vandaan komt is ook afkomstig uit die hoek.
  zaterdag 15 september 2012 @ 21:58:12 #72
45206 Pietverdriet
pi_116829676
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:

[..]

Franse zeker? Rauwemelkse zachte kaas mag ook niet, maar Fransen hebben daar lak aan
pi_116829695
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Franse zeker? Rauwemelkse zachte kaas mag ook niet, maar Fransen hebben daar lak aan
Nope, gewoon Nederlands
  zaterdag 15 september 2012 @ 21:59:13 #74
45206 Pietverdriet
pi_116829713
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:58 schreef Ludd het volgende:

[..]

Nope, gewoon Nederlands
Waar koop je die?
pi_116829826
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:

[..]

Is die wel rauwmelks dan? Ik hoorde laatst namelijk van mijn kaasboer dat men druk aan het experimenteren is met andere procedés om minder smaak te verliezen dan bij pasteuriseren, maar wel iets meer dan bij rauwmelks. Vraag me niet naar de details want ik raak altijd afgeleid daar, ondanks dat hij heel veel weet van het voortraject en best leuk kan vertellen.
  zaterdag 15 september 2012 @ 22:05:51 #76
45206 Pietverdriet
pi_116829974
De lekkerste boter die ik ooit at was een Normandische die men bij Schiffchen serveerde in Duesseldorf. Iedere hap had weer een andere smaak, heel vreemd maar verschrikkelijk lekker.
pi_116830093
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar koop je die?
Om de hoek

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Is die wel rauwmelks dan?
Jep, staat op de verpakking.
  zaterdag 15 september 2012 @ 22:09:38 #78
45206 Pietverdriet
pi_116830125
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:08 schreef Ludd het volgende:

[..]

Om de hoek

[..]

Goh wat behulpzaam.
pi_116830207
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:08 schreef Ludd het volgende:

[..]

Om de hoek

[..]

Geen belgische boter?
pi_116830333
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:11 schreef tech4u het volgende:

[..]

Geen belgische boter?
Nee, Nederlands.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ludd op 15-09-2012 23:24:29 ]
pi_116830413
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goh wat behulpzaam.
Als jij mij nou antwoord kan geven op de vraag hoelang rauwmelkse boter buiten de koelkast houdbaar is, stuur ik je wel een pakje op. :)
pi_116830985
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:16 schreef Ludd het volgende:

Als jij mij nou antwoord kan geven op de vraag hoelang rauwmelkse boter buiten de koelkast houdbaar is, stuur ik je wel een pakje op. :)
Dan is het al ranzig tegen de tijd dat het aankomt.. :P Zelfs in de koelkast gaat het maar kort mee (in mijn herinnering een of anderhalve week - maar het is al zo'n 20 jaar geleden dat mijn plaatselijke kaasboer zijn deuren sloot en sindsdien ben ik van rauwmelkse boter verstoken).
pi_116831047
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:30 schreef dvr het volgende:

[..]

Dan is het al ranzig tegen de tijd dat het aankomt.. :P Zelfs in de koelkast gaat het maar kort mee (in mijn herinnering een of anderhalve week - maar het is al zo'n 20 jaar geleden dat mijn plaatselijke kaasboer zijn deuren sloot en sindsdien ben ik van rauwmelkse boter verstoken).
Ja, blijft het daadwerkelijk zo kort goed buiten de koelkast? Je zou verwachten dat bacteriën niet echt super goed gedijen in vet.

Nou ja, om de voedselveiligheid hoef je je wat dat betreft geen zorgen te maken toch? Als boter niet meer goed is proef/ruik je dat wil lijkt me.
  zaterdag 15 september 2012 @ 23:01:31 #84
45206 Pietverdriet
pi_116832112
Het ranzig worden van boter is oxidatie, dat kan je voorkomen door luchtdicht verpakken. Het geil worden van boter is bederf, vandaar botergeil, geil als boter kan je remmen door het te zouten, dat trekt het vocht er uit.
  zaterdag 15 september 2012 @ 23:03:43 #85
45206 Pietverdriet
pi_116832190
En van dale heeft het fout
pi_116833868
Ik vind de gezouten roomboter van de AH al lekker. Zal eens die franse roomboter gaan halen die genoemd werd.
pi_116839639
Ik heb een tijd geleden ook NL'se rauwe melk boter gekocht bij een Turks winkeltje (in Schiedam).

zondag 16 september 2012 @ 10:25:27 #88
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_116839855
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:08 schreef n0a het volgende:
Ik heb een tijd geleden ook NL'se rauwe melk boter gekocht bij een Turks winkeltje (in Schiedam).

[ afbeelding ]
Ha, die heb ik ook! ;-)
Gekocht bij Turk in Rotterdam.
  zondag 16 september 2012 @ 12:49:58 #89
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_116843525
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:08 schreef n0a het volgende:

[ afbeelding ]
Welk winkeltje is dat?
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_116844306
Lot, de kaasboer op de markt op Blaak (zaterdag) verkoopt boter aan een blok, waar hij gewoon het stuk dat je wilt hebben kan afsnijden. Ik ben zelf geen boterliefhebber/kenner, dus ik kan je niet zeggen of dit je in het goddelijke boterwalhalla brengt, maar de moeite van het uitproberen wellicht waard.

Hij staat altijd in de eerste rij kramen wanneer je uit de stadsrichting (winkelstraten) komt lopen dan naar links. Grofweg tegenover de frietkraam (Bram Ladage geloof ik) en een rits visboeren.

Als je daar toch staat voor je boter, (volgens mij heeft hij ook cheddars!!) loop dan gelijk een kraam of 2/3/4 door. Daar staat een heerlijke groentenkraam die net even afwijkt van de rest. Sowieso staat er volgens mij een verschrikkelijke zure nicht achter, dus sowieso al FTW, maar ze hebben ook allerlei heerlijke groentes en hij geeft er de fijnste bereidsuggesties bij O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_116845418
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:49 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Welk winkeltje is dat?
Naast de Action en de pinautomaten op de Mgr Nolenslaan. Zag laatst wel alleen maar kilo blokken liggen. Is ook op zondag open.
  zondag 16 september 2012 @ 16:01:29 #92
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_116850824
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:32 schreef n0a het volgende:

[..]

Naast de Action en de pinautomaten op de Mgr Nolenslaan. Zag laatst wel alleen maar kilo blokken liggen. Is ook op zondag open.
Oké, die ken ik wel, binnenkort even kijken, normaal kom ik vaker daar voor de Lidl, maar die wordt nu verbouwd.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zondag 16 september 2012 @ 22:13:55 #93
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_116870995
quote:
Dat ging vooral over dat het geen fluit uitmaakt of je dure 'grasboter' van Campina koopt, of de goedkoopste van Ruitjes.
  zondag 16 september 2012 @ 22:15:24 #94
45206 Pietverdriet
pi_116871080
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:13 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat ging vooral over dat het geen fluit uitmaakt of je dure 'grasboter' van Campina koopt, of de goedkoopste van Ruitjes.
Hoewel boter in vetvrij papier wel anders smaakt omdat ie sneller oxideert.
pi_116871202
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2009 14:28 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen: kaasboer heb ik al geprobeerd. Die heeft het niet en bestelt het ook niet: teveel gedoe, en te kleine marge. Is -ie vrij standvastig in, vrees ik, want ik voer al twee jaar een vruchteloze cheddar-lobby. }:|
Verder wel zo'n Landwinkel in de buurt, maar die hebben vooral groenten en fruit, en verder alleen onsmakelijke, voorverpakte EKO-boter. Idem op de boerenmarkt in Dordrecht.

Ik wil adresjes. Merknamen. Kook-snobs hier melden! :)
die kaasboer begrijpt het niet. zoek een andere en dump deze ^O^
pi_116872967
Als je een kaasboerderij in jouw omgeving zoekt (of een andere boerenwinkel) kijk dan eens op http://www.bijteun.nl. Vul er je postcode in en kijk wat er tevoorschijn komt.

Op http://www.boerenkaas.nl/ zijn soortgelijke adresjes te vinden, maar ook van gewone winkels die boerenzuivel verkopen.
  maandag 17 september 2012 @ 09:22:47 #97
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_116880516
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:08 schreef DancingPhoebe het volgende:
Lot, de kaasboer op de markt op Blaak (zaterdag) verkoopt boter aan een blok, waar hij gewoon het stuk dat je wilt hebben kan afsnijden. Ik ben zelf geen boterliefhebber/kenner, dus ik kan je niet zeggen of dit je in het goddelijke boterwalhalla brengt, maar de moeite van het uitproberen wellicht waard.

Hij staat altijd in de eerste rij kramen wanneer je uit de stadsrichting (winkelstraten) komt lopen dan naar links. Grofweg tegenover de frietkraam (Bram Ladage geloof ik) en een rits visboeren.

Als je daar toch staat voor je boter, (volgens mij heeft hij ook cheddars!!) loop dan gelijk een kraam of 2/3/4 door. Daar staat een heerlijke groentenkraam die net even afwijkt van de rest. Sowieso staat er volgens mij een verschrikkelijke zure nicht achter, dus sowieso al FTW, maar ze hebben ook allerlei heerlijke groentes en hij geeft er de fijnste bereidsuggesties bij O+
Welke? Ik ga altijd bij de kaasboer die vlak bij de uitgang van de metro (lekker vaag:p) staat maar die heeft niet superveel.
  maandag 17 september 2012 @ 09:24:44 #98
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_116880554
Ik ben in ieder geval al blij dat er uberhaupt nog roomboter wordt verkocht in de supermarkt...
  Moderator maandag 17 september 2012 @ 14:11:08 #99
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_116889104
Ik heb biologische roomboter van een lokale boer. Ik bestel dat online, wordt 1x per week gebracht (samen met biologische melk, groenten, fruit en aardappelen). Het meeste is lokaal, tenzij het geen seizoen is natuurlijk, maar dan nog steeds biologisch.
Ik kan deze boter zeer waarderen op de boterham, ze maken het van karnemelk staat er op, het is wel gepasteuriseerd. Wordt geleverd in een glazen potje.

[ Bericht 6% gewijzigd door djkoelkast op 17-09-2012 14:17:58 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_116901128
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 09:22 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Welke? Ik ga altijd bij de kaasboer die vlak bij de uitgang van de metro (lekker vaag:p) staat maar die heeft niet superveel.
Ik zou werkelijk niet weten hoe ik die omschrijving nou NOG duidelijker moet maken dan ie er al staat... :?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 17 september 2012 @ 21:04:43 #101
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_116908289
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 19:10 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ik zou werkelijk niet weten hoe ik die omschrijving nou NOG duidelijker moet maken dan ie er al staat... :?
Mijn schuld, zat op mijn werk en las het bericht maar half.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')