Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen: kaasboer heb ik al geprobeerd. Die heeft het niet en bestelt het ook niet: teveel gedoe, en te kleine marge. Is -ie vrij standvastig in, vrees ik, want ik voer al twee jaar een vruchteloze cheddar-lobby.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:25 schreef vaagsel het volgende:
Poeh. Volgens mij heb ik het wel eens gezien bij een kaasboer op de markt. Dus probeer het eens bij je lokale kaasboer? Als hij het niet standaard heeft kan ie het ws. wel voor je bestellen.
Dat is fijne boter ja, ook niet al te duur. Wel te koop in grote supermarkten of delicatessenwinkels. Mijn favoriet zijn die rolletjes met zeezout, maar er zijn ook diverse andere soorten in rechthoekige verpakkingen te koop.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:29 schreef n0a het volgende:
Bij de sligro haal ik wel eens Franse boter met wat grotere zout kristallen er door. Via google even het merk gevonden "Isigny ste mere - Beurre d'Isigny". Gebruik het overigens alleen bij brood en niet om te bakken.
Nou, voor alles. Maar ik ben vooral benieuwd naar superultraverrukkelijke roomboter voor op brood, en misschien af en toe eens een beurre blancje. Ik denk zo dat supermarktroomboter wel prima is om in te bakken of voor in taartbodems.quote:
Daar had ik al aan gedacht ja, maar mijn ervaring in grote Belgische supermarkten is, dat ik daar een triljoen boters zie staan en niet weet welke nou bijzonder is. Misschien gewoon maar een keertje voor de duursten gaan.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:07 schreef SeaOfLove het volgende:
Als je in dordrecht woont maak dan eens van je zaterdagboodschappen een uitje en doe ze in belgië, doen wij ook regelmatig. en dan kan je eens kijken wat ze daar hebben en verschillende merken kopen om te proberen.
Ok, ik werd getriggered door je opmerking dat margarines bij jou de keuken niet inkomen. Ik hoor dat vaker en soms is goede boter inderdaad niet echt te vervangen, maar er zijn voldoende gerechten/bereidingswijzen waar een goede margarine (dus niet die light-troep) een prima vervanger is.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:26 schreef minilot het volgende:
Nou, voor alles. Maar ik ben vooral benieuwd naar superultraverrukkelijke roomboter voor op brood, en misschien af en toe eens een beurre blancje. Ik denk zo dat supermarktroomboter wel prima is om in te bakken of voor in taartbodems.
[..]
Ik zou niet weten waar ik een vervanger voor nodig heb. Los van mijn aversie tegen onnodige vervangers vind ik dat margarine naar afgedankte petroleumstelletjes smaakt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik hoor dat vaker en soms is goede boter inderdaad niet echt te vervangen, maar er zijn voldoende gerechten/bereidingswijzen waar een goede margarine (dus niet die light-troep) een prima vervanger is.
Dank je wel! Ook mijn ervaring hier: appeltjes en bospenen te over, maar zuivel: ho maar. Of ik kijk niet goed.quote:Op dinsdag 10 november 2009 17:41 schreef SeaOfLove het volgende:
zal ik vriendin die in t westland woont of zij een boter-kaas-eierenboerderij weet daar,is vooral tuinders daar natuurlijk maar je weet nooit.
Nope, dat ben ik niet met je eensquote:Op dinsdag 10 november 2009 17:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
maar er zijn voldoende gerechten/bereidingswijzen waar een goede margarine (dus niet die light-troep) een prima vervanger is.
Die heb ik ook vaak, ja - prima te pruimen!quote:Op dinsdag 10 november 2009 18:10 schreef mevrouwdebok het volgende:
kan die van de lidl ook erg aanbevelen, niet duur en een echt lekkere smaak
naar dat soort boter is ze juist niet op zoek lijkt me. lot,heb vriendin net ff sms gestuurd.quote:Op dinsdag 10 november 2009 18:10 schreef mevrouwdebok het volgende:
kan die van de lidl ook erg aanbevelen, niet duur en een echt lekkere smaak
237km van Dordrecht, maar de winkel (en lokatie) zijn de moeite waard. Met glans de leukste snobwinkel die ik ken:quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:28 schreef minilot het volgende:
Ik wil adresjes. Merknamen. Kook-snobs hier melden!
Ha, kijk!quote:Op dinsdag 10 november 2009 18:25 schreef Hyperdude het volgende:
Anders ff je klompen uut ut vet haaln en met je peerd noar de boer.![]()
http://www.boerenkaas.nl/templates/dispatcher.asp?page_id=1702
Klinkt dát even goed! We moeten in januari tóch Duitsland in, en dan kunnen we best een stukje om.quote:Op dinsdag 10 november 2009 18:31 schreef sigme het volgende:
De Brot&butter-vestiging van de Manufactum![]()
Van die Normandische gezouten boter zie ik nog wel eens op de markt liggen, maar rauwmelkse boter heb ik volgens mij nog nooit gehad. In Frankrijk wel hele lekkere boter gehad, maar niet rauwmelks schat ik.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:21 schreef minilot het volgende:
Ha, kijk!
Ik ga deze zaterdag maar eens proberen. Boerenroomboter! Berg brood erbij en blind proeven. Kijken of het veel uitmaakt.![]()
Bestaat dat nog?quote:Op woensdag 11 november 2009 17:23 schreef _Loki het volgende:
Ik heb altijd ruitjes roomboter
[ afbeelding ]
En het is nog goed te doen ook
Hele artikel: http://www.trouw.nl/ontsp(...)en_zoete_boter_.htmlquote:Zo staat er op een Bauernmarkt in de Duitse Harz een biologische kaasboer die ook boter heeft. Sauerrahmbutter, staat er op, een woord dat mijn woordenboek niet kent maar toch iets als ’boter van zure room’ moet betekenen. Dat is gek. Alle boter wordt toch van zure melk gemaakt? Dat wil zeggen: de botermaker ent eerst de melk met melkzuurbacterieën en karnt dan tot de boter boven komt drijven. Zo ging het vroeger, in elk geval. Hoe zit het dan met dat zuur?
Het karnen van gezuurde melk is een oud procedé, dat al jarenlang niet meer in Nederland wordt toegepast. (Commentaar sigme: in de supermarktboters welteverstaan) Tegenwoordig wordt de room van de melk gecentrifugeerd, en dan versneden met zuursel om de houdbaarheid van de boter te verhogen en de smaak te verbeteren.
quote:Er wordt in Nederland nog wel degelijk roomboter gemaakt door licht aangezuurde melk te karnen. Hierbij ontstaat niet alleen heerlijke roomboter, maar ook echte, 'gekarnde' karnemelk. Dit gebeurt echter niet meer in de Nl. zuivelindustrie, maar uitsluitend nog op de zuivelboerderij. Er is een keurmerk dat echte boerenroomboter herkenbaar maakt voor de consument: het keurmerk voor Echte Boerderijzuivel. Dat keurmerk is er ook voor overige zuivelproducten van de boerderij, zoals bijvoorbeeld de echte boerenkarnemelk en heerlijke boerenyoghurt. Een overzicht van de bereiders die met het keurmerk werken is te vinden op www.boerderijzuivel.nl.
Uiteraard, maar omdat het zo goedkoop is proppen ze het altijd helemaal in de hoek van de koeling. De dure merken liggen in het zicht.quote:
Heb regelmating Demeter boter van de esotherische supermarkt om de hoek, maar eerlijk gezegd vind ik dat gewoon fabrieksboter van antroposofische koeienquote:Op vrijdag 13 november 2009 11:41 schreef dvr het volgende:
Bij de Dekamarkt (een supermarktketen in vnl. Noord-Holland) is de Vechtenaer roomboter in de aanbieding. Dat is een nieuw biologisch merk, qua smaak een stapje beter dan de doorsnee fabrieksboter. Maar voor ouderwetse kwaliteit moet je eens de roomboter van Demeter proberen, die je bij natuurvoedingswinkels kunt krijgen. Die komt m.i. nog het dichtst in de buurt van de boter die we vroeger bij de boerderij haalden.
Onbegrijpelijk, mijn ervaring is heel anders.. het heeft een veel vollere smaak dan fabrieksspul. Misschien komt het omdat ze drie verschillende soorten hebben en je moet misschien de grasboter hebben voor de volste smaak. Hoe dan ook wordt Demeter nog ouderwets gekarnd en verzuurd, en daar moet toch het verschil in zitten.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb regelmating Demeter boter van de esotherische supermarkt om de hoek, maar eerlijk gezegd vind ik dat gewoon fabrieksboter van antroposofische koeien
Staat dat ergens vermeld? (zo ja waar , want daar ben ik zeer benieuwd naarquote:Op dinsdag 10 november 2009 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Lot, is erg lastig want de EU schrijft voor hoe boter te zijn heeft. Fransen hebben daar dan weer schijt aan en maken nog wel andere boters, maar daar is in NL weer lastig aan te komen. Wat je zou kunnen doen in zelf maken of naar een zuivelboerderij bij je in de buurt gaan en daar vragen.
Persoonlijk heb ik het overginds niet zo op de kazige boters uit frankrijk.
Neem room en doe die in een jampot met wat (echte) karnemelk. Laat een paar uur staan bij kamertemperatuur. Nu gaan schudden als een gek tot de room tot boter is geslagen. Boter en de echte zelfgemaakte karnemelk scheiden en de boter samenpersen, Zout erdoor mengen, liefst grof zeezout.
Deze boter bederft sneller dan gekochte boter omdat het vocht wat er nog inzit niet zo gelijkmatig verdeeld is als bij gekochte boter. Het zout helpt tegen het bederf.
is dit wat je zoekt?quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:37 schreef prupke het volgende:
[..]
Staat dat ergens vermeld? (zo ja waar , want daar ben ik zeer benieuwd naar)
linkje?
Ik moest gisterenmorgen overhaast naar Brabant, dus het zat er even niet in. Volgend weekend!quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:31 schreef SeaOfLove het volgende:
ben je nog geweest lot? wij wilden vanmiddag gaan maar t was al 10 over half 4 en om 4 uur sluiten ze. misschien volgende week.
Nopequote:Op zaterdag 14 november 2009 23:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
is dit wat je zoekt?
http://normen.nen.nl/nen/?ics=67.100.20
Dat zegt me al een hoop meer iigquote:Op maandag 16 november 2009 02:25 schreef dvr het volgende:
Hier nog een leuk linkje: http://melkquotum.startpagina.nl/prikbord/read.php?1288,3983653
Daar staat o.a. te lezen: "boter moet sinds jaar en dag aan normen in de Europese regelgeving voldoen. Het product moet een melkvetgehalte van ten minste 80% en minder dan 90% hebben; een gehalte aan water van ten hoogste 16%; en een gehalte aan droge en vetvrije, van melk afkomstige stof, van ten hoogste 2%". Zijn dat de cijfers die je zocht, Prupke?
De EU geeft trouwens subsidie aan het gebruik van boter voor bepaalde doeleinden, zoals in bakkerijproducten. Om te zorgen dat gesubsidieerde boter niet met ongesubsidieerde boter concurreert, worden er verklikstoffen (kleurstoffen) aan toegevoegd. Wie zich dus afvroeg waarom er sinds 1997 zo'n ranzig geel kleurtje aan veel croissants en allerlei koekjes zit, heeft bij dezen het antwoord..
Ja, volgens mij wel. Al dat soort basisproducten moet aan Nederlandse en/of Europese normen voldoen. En het is een nogal simpel product waar weinig aan te verklooien valt, behalve de smaak.quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:01 schreef prupke het volgende:
Maar ik neem dus aan dat alle roomboter die je kan kopen in de winkel europees verantwoord zijn?
En dan gaat het verder alleen maar om de smaak je het beste bevalt?
Hoe smaakt die?quote:Op woensdag 6 januari 2010 22:26 schreef vaagsel het volgende:
Even een bump:
Op de markt in Groningen staat op vrijdag een EKO-boer die zelfgemaakte geitenkaas, worsten en ook boter verkoopt. Verder niet nagevraagd hoe en wat, maar het kwam van een groot blok en heette "boerenboter", dus kans is groot dat dat de real deal is.
Ik had het daar laatst gevraagd, en toen zei hij dat het gepasteuriseerd werd omdat het anders geen fijne karnemelk opleverde, de technische details heb ik niet onthouden. Het is op zich wel goede boter, maar niet zoveel bijzonders. Maar misschien bedoel je andere kraam.quote:Op woensdag 6 januari 2010 22:26 schreef vaagsel het volgende:
Even een bump:
Op de markt in Groningen staat op vrijdag een EKO-boer die zelfgemaakte geitenkaas, worsten en ook boter verkoopt. Verder niet nagevraagd hoe en wat, maar het kwam van een groot blok en heette "boerenboter", dus kans is groot dat dat de real deal is.
Ik eet ook regelmatig Demeter boter, en ik vind deze wel degelijk lekkerder dan de supermarktboter van bijvoorbeeld bio+ of campina.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb regelmating Demeter boter van de esotherische supermarkt om de hoek, maar eerlijk gezegd vind ik dat gewoon fabrieksboter van antroposofische koeien
Daarom wil ik het ook zelf eens maken uit gezuurde roomquote:Op zaterdag 15 september 2012 20:56 schreef tech4u het volgende:
Paar jaar geleden aflevering van keuringsdienst van waarde gezien, daar kwam het er geloof ik op neer dat het geen fluit uitmaakt welke boter je koopt. (in NL dan)
Dikke bullshit. Ik weet 100% zeker dat ik blind het verschil tussen rauwmelkse boter, en pasteuriseerde boter proef.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:56 schreef tech4u het volgende:
Paar jaar geleden aflevering van keuringsdienst van waarde gezien, daar kwam het er geloof ik op neer dat het geen fluit uitmaakt welke boter je koopt. (in NL dan)
in NL kun je alleen gepasteuriseerde boter kopen, dat is verplicht.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:45 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dikke bullshit. Ik weet 100% zeker dat ik blind het verschil tussen rauwmelkse boter, en pasteuriseerde boter proef.
Ja, sneu was dat. Dat vrouwtje maar heel ambachtelijk boter maken, maar ja, rauwmelks mocht niet dus had dat allemaal ook niet veel zin, en kon ze het verschil met campina botergoud of zo niet proeven.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:56 schreef tech4u het volgende:
Yeah, right. Ik deze week nog 4 pakken ongepasteuriseerde boter gekochtquote:Op zaterdag 15 september 2012 21:46 schreef tech4u het volgende:
[..]
in NL kun je alleen gepasteuriseerde boter kopen, dat is verplicht.
quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom wil ik het ook zelf eens maken uit gezuurde room
Dat lijkt me vooral het werk van onze eigen ministerie van landbouw en onze eigen VWA. Onze rechtse partijen hebben het namelijk niet zo op de kleine ondernemer maar schakelen graag wat concurrentie voor Unilever e.d. uit. Het 'ik kies bewust'-logo voor mensen die niet kunnen kiezen laat staan bewust willen zijn waar het vandaan komt is ook afkomstig uit die hoek.quote:
Franse zeker? Rauwemelkse zachte kaas mag ook niet, maar Fransen hebben daar lak aanquote:Op zaterdag 15 september 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:
[..]
Yeah, right. Ik deze week nog 4 pakken ongepasteuriseerde boter gekocht
Nope, gewoon Nederlandsquote:Op zaterdag 15 september 2012 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Franse zeker? Rauwemelkse zachte kaas mag ook niet, maar Fransen hebben daar lak aan
Is die wel rauwmelks dan? Ik hoorde laatst namelijk van mijn kaasboer dat men druk aan het experimenteren is met andere procedés om minder smaak te verliezen dan bij pasteuriseren, maar wel iets meer dan bij rauwmelks. Vraag me niet naar de details want ik raak altijd afgeleid daar, ondanks dat hij heel veel weet van het voortraject en best leuk kan vertellen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:49 schreef Ludd het volgende:
[..]
Yeah, right. Ik deze week nog 4 pakken ongepasteuriseerde boter gekocht
Goh wat behulpzaam.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:08 schreef Ludd het volgende:
[..]
Om de hoek
[..]
Jep, staat op de verpakking.
Geen belgische boter?quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:08 schreef Ludd het volgende:
[..]
Om de hoek
[..]
Jep, staat op de verpakking.
Als jij mij nou antwoord kan geven op de vraag hoelang rauwmelkse boter buiten de koelkast houdbaar is, stuur ik je wel een pakje op.quote:
Dan is het al ranzig tegen de tijd dat het aankomt..quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:16 schreef Ludd het volgende:
Als jij mij nou antwoord kan geven op de vraag hoelang rauwmelkse boter buiten de koelkast houdbaar is, stuur ik je wel een pakje op.
Ja, blijft het daadwerkelijk zo kort goed buiten de koelkast? Je zou verwachten dat bacteriën niet echt super goed gedijen in vet.quote:Op zaterdag 15 september 2012 22:30 schreef dvr het volgende:
[..]
Dan is het al ranzig tegen de tijd dat het aankomt..Zelfs in de koelkast gaat het maar kort mee (in mijn herinnering een of anderhalve week - maar het is al zo'n 20 jaar geleden dat mijn plaatselijke kaasboer zijn deuren sloot en sindsdien ben ik van rauwmelkse boter verstoken).
Ha, die heb ik ook! ;-)quote:Op zondag 16 september 2012 10:08 schreef n0a het volgende:
Ik heb een tijd geleden ook NL'se rauwe melk boter gekocht bij een Turks winkeltje (in Schiedam).
[ afbeelding ]
Welk winkeltje is dat?quote:Op zondag 16 september 2012 10:08 schreef n0a het volgende:
Ik heb een tijd geleden ook NL'se rauwe melk boter gekocht bij een Turks winkeltje (in Schiedam).
[ afbeelding ]
Naast de Action en de pinautomaten op de Mgr Nolenslaan. Zag laatst wel alleen maar kilo blokken liggen. Is ook op zondag open.quote:
Oké, die ken ik wel, binnenkort even kijken, normaal kom ik vaker daar voor de Lidl, maar die wordt nu verbouwd.quote:Op zondag 16 september 2012 13:32 schreef n0a het volgende:
[..]
Naast de Action en de pinautomaten op de Mgr Nolenslaan. Zag laatst wel alleen maar kilo blokken liggen. Is ook op zondag open.
Dat ging vooral over dat het geen fluit uitmaakt of je dure 'grasboter' van Campina koopt, of de goedkoopste van Ruitjes.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:56 schreef tech4u het volgende:
Hoewel boter in vetvrij papier wel anders smaakt omdat ie sneller oxideert.quote:Op zondag 16 september 2012 22:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat ging vooral over dat het geen fluit uitmaakt of je dure 'grasboter' van Campina koopt, of de goedkoopste van Ruitjes.
die kaasboer begrijpt het niet. zoek een andere en dump dezequote:Op dinsdag 10 november 2009 14:28 schreef minilot het volgende:
[..]
Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen: kaasboer heb ik al geprobeerd. Die heeft het niet en bestelt het ook niet: teveel gedoe, en te kleine marge. Is -ie vrij standvastig in, vrees ik, want ik voer al twee jaar een vruchteloze cheddar-lobby.![]()
Verder wel zo'n Landwinkel in de buurt, maar die hebben vooral groenten en fruit, en verder alleen onsmakelijke, voorverpakte EKO-boter. Idem op de boerenmarkt in Dordrecht.
Ik wil adresjes. Merknamen. Kook-snobs hier melden!
Welke? Ik ga altijd bij de kaasboer die vlak bij de uitgang van de metro (lekker vaag:p) staat maar die heeft niet superveel.quote:Op zondag 16 september 2012 13:08 schreef DancingPhoebe het volgende:
Lot, de kaasboer op de markt op Blaak (zaterdag) verkoopt boter aan een blok, waar hij gewoon het stuk dat je wilt hebben kan afsnijden. Ik ben zelf geen boterliefhebber/kenner, dus ik kan je niet zeggen of dit je in het goddelijke boterwalhalla brengt, maar de moeite van het uitproberen wellicht waard.
Hij staat altijd in de eerste rij kramen wanneer je uit de stadsrichting (winkelstraten) komt lopen dan naar links. Grofweg tegenover de frietkraam (Bram Ladage geloof ik) en een rits visboeren.
Als je daar toch staat voor je boter, (volgens mij heeft hij ook cheddars!!) loop dan gelijk een kraam of 2/3/4 door. Daar staat een heerlijke groentenkraam die net even afwijkt van de rest. Sowieso staat er volgens mij een verschrikkelijke zure nicht achter, dus sowieso al FTW, maar ze hebben ook allerlei heerlijke groentes en hij geeft er de fijnste bereidsuggesties bij
Ik zou werkelijk niet weten hoe ik die omschrijving nou NOG duidelijker moet maken dan ie er al staat...quote:Op maandag 17 september 2012 09:22 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Welke? Ik ga altijd bij de kaasboer die vlak bij de uitgang van de metro (lekker vaag:p) staat maar die heeft niet superveel.
Mijn schuld, zat op mijn werk en las het bericht maar half.quote:Op maandag 17 september 2012 19:10 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ik zou werkelijk niet weten hoe ik die omschrijving nou NOG duidelijker moet maken dan ie er al staat...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |