quote:Op maandag 9 november 2009 15:45 schreef IkBenOzan het volgende:
[..]
73 euro voor MBO en 93 euro voor HBO en universiteit.Niet iedereen heeft rijke ouders.
Tot je 18e kunnen je ouders bijstand krijgen via de IB-groep en daarna zijn ze niet verplicht om je studie te betalen. Was het maar zo'n pretjequote:Op maandag 9 november 2009 15:48 schreef Ladylike het volgende:
in mijn tijd waren je ouders verplicht om op een uitwonende beurs van 400 gulden jou als kind nog eens 500 gulden te spekken, bestaat die verplichting voor de ouders niet meer?
Ouders met een uitkering ja.quote:Op maandag 9 november 2009 15:49 schreef vaagsel het volgende:
[..]
![]()
Plus een aanvullende beurs van 220 euro als je ouders een inkomen onder een bepaalde grens hebben.
Standaard bedrag was... ah 93 euro dusquote:Op maandag 9 november 2009 15:42 schreef Ordienair het volgende:
[..]
Misschien een optie om de boel gewoon niet op te lichten en gewoon het normale bedrag te krijgen in plaats van meer geld krijgen terwijl je dat niet hoord te krijgen.
Snap best dat er van die mensen zijn die vrij paupere ouders hebben en dit doen omdat ze niet beter weten.
Zou mooi wezen, maar ik moet toch alles zelf betalen.quote:Op maandag 9 november 2009 15:48 schreef Ladylike het volgende:
in mijn tijd waren je ouders verplicht om op een uitwonende beurs van 400 gulden jou als kind nog eens 500 gulden te spekken, bestaat die verplichting voor de ouders niet meer?
Tot je 21e zijn ze wel verplicht om bij te dragen in je levensonderhoud.quote:Op maandag 9 november 2009 15:50 schreef IkBenOzan het volgende:
[..]
Tot je 18e kunnen je ouders bijstand krijgen via de IB-groep en daarna zijn ze niet verplicht om je studie te betalen. Was het maar zo'n pretje
Ja, levensonderhoud, niet je studie, welzijn of toekomst. 4 euro per week om brood en water van te kopen dus.quote:Op maandag 9 november 2009 15:54 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Tot je 21e zijn ze wel verplicht om bij te dragen in je levensonderhoud.
ga het maar eens naquote:Op maandag 9 november 2009 15:52 schreef fs180 het volgende:
[..]
Zou mooi wezen, maar ik moet toch alles zelf betalen.
Dat is toch geen probleem? Na vier jaar studie is je positie op de arbeidsmarkt dusdanig beter dat de investering (geld wat je geleend hebt) zichzelf dubbel en dwars terug betaald.quote:Op maandag 9 november 2009 16:01 schreef fs180 het volgende:
Dat brengt ons dus op het volgende probleem; (voor zover je het een probleem kunt noemen) studenten met schulden van duizenden euro's.
quote:Op maandag 9 november 2009 16:05 schreef fs180 het volgende:
Dat soort regelingen zijn al aangepast, het is nu allemaal vrijwillig, en wanneer ze dat doen ten hoogte van een bepaald bedrag wordt je zelfs gekort op je financiering!
Nu herhaal je mijn mening, ik vind het opzich niet zo slecht, alleen het idee om studenten met een studieschuld de arbeidsmarkt op te sturen is een beetje krom.quote:Op maandag 9 november 2009 16:04 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Dat is toch geen probleem? Na vier jaar studie is je positie op de arbeidsmarkt dusdanig beter dat de investering (geld wat je geleend hebt) zichzelf dubbel en dwars terug betaald.
Ik vind het een beetje krom dat als er prima alternatieven zijn voor studenten om aan geld te komen (werken, lenen) het stelselmatig frauderen met studiefinanciering wordt goedgepraat.quote:Op maandag 9 november 2009 16:06 schreef fs180 het volgende:
[..]
Nu herhaal je mijn mening, ik vind het opzich niet zo slecht, alleen het idee om studenten met een studieschuld de arbeidsmarkt op te sturen is een beetje krom.
Gelukkig red ik het met mn stufi en bijbaantje prima, anders zou ik ook gaan lenen. Maar je hebt altijd van die types die dan weer gaan zeuren dat lenen geld kost en daarom proberen het op andere manieren te redden. Ik heb klasgenoten gehad die geen boeken kopen en nog raar opkijken als ze de tentamens niet halen en van school af moeten.quote:Op maandag 9 november 2009 16:00 schreef vaagsel het volgende:
Dat terzijde.
En al dat gezeur over geld. Dan leen je toch gewoon? Investeren in je toekomst moet ook van jezelf komen, of moet de belastingbetaler alles maar betalen?
Maar ipv frauderen ga jij werkenquote:Op maandag 9 november 2009 16:15 schreef --Tweety-- het volgende:
[..]
Gelukkig red ik het met mn stufi en bijbaantje prima, anders zou ik ook gaan lenen. Maar je hebt altijd van die types die dan weer gaan zeuren dat lenen geld kost en daarom proberen het op andere manieren te redden. Ik heb klasgenoten gehad die geen boeken kopen en nog raar opkijken als ze de tentamens niet halen en van school af moeten.
Volgens mij doen ze dat al toch?quote:Op maandag 9 november 2009 16:12 schreef IkBenOzan het volgende:
Studenten die veel verzuimen zouden ze moeten aanpakken. Geen arme studentjes die gewoon hun best doen.
Niet goed genoegquote:Op maandag 9 november 2009 16:19 schreef Ordienair het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dat al toch?
Of een pre in veel bedrijven zijn ze niet vies van een beetje belastingfraudequote:Op maandag 9 november 2009 14:02 schreef vaagsel het volgende:
Dreigen met een aantekening wegens fraude op je strafblad. Zal een hoop studenten toch afschrikken, aangezien dit bij sommige sollicitaties een probleem gaat opleveren, en het verkrijgen van een verklaring van goed gedrag ook een stukje lastiger wordt.
Collegegeld: 1620 euro, stufi (normaal) nog geen 1200. Je kunt dus al raden waar mijn stufi heen gaat?quote:Op maandag 9 november 2009 17:50 schreef D.D.W. het volgende:
Van mij mag Plasterk per direct de studiefinanciering in de huidige vorm afschaffen (kom op zeg, wat is 95 euro), alleen aan studenten studiefinanciering verlenen mits dat verantwoord is (lees: er is sprake van een lange reistijd van huis naar school) en de IBG moet bevoegd zijn op enige vorm te kunnen controleren of er daadwerkelijk een bedrag per maand afgeschreven wordt naar de huisbaas waardoor studiefinanciering gerechtvaardigd is.
Slaat nergens op, de studenten die ik ken wonen vlakbij huis op kamers (reistijd: +-30-50 min) dus kunnen makkelijk thuis wonen, het meeste geld van de studiefinanciering gaat regelrecht naar kleren, uitgaan of iets anders wat niks met STUDIE te maken heeft.
Het gaat er gewoon om dat je niet meer bij je mammie en pappie woont, als je status wilt tegenover je vriendjes en vriendinnetjes moet je maar gvd werken voor die 250 euro (ofzo). En dit is dan nog de studenten die niet frauderen, laat staan voor die paupers die idd frauderen voor meer studiefinanciering. Keihard aanpakken deze paupers + boete en aanklagen voor fraude.
Dus Plasterk, schaf het maar lekker af, de 95 euro (standaard studiefinanciering) heb je toch wel verdient door 2 middagjes te werken. Alleen stufi verlenen voor studenten die het echt nodig hebben, en kunnen onderbouwen en aantonen waarom.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |