quote:Komt een vrouw bij de dokter in simpele taal
AMSTERDAM – Kluuns bestseller Komt een vrouw bij de dokter is er nu ook in 'eenvoudige' taal. Voor de boekenserie Leeslicht is het boek herschreven voor de anderhalf miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven.
© ANP
De bewerkte versie van Komt een vrouw bij de dokter komt tegelijk met de gelijknamige film. De verfilming van Kluuns werk door regisseur Reinout Oerlemans gaat maandag in Amsterdam in première.
“Ik ben gaan schrijven om mijn verhaal aan zoveel mogelijk mensen te vertellen. Ik schrijf niet voor de grachtengordel, maar juist voor een groot publiek”, aldus de schrijver. ''Het is een eer dat men mijn roman in andere vormen wil gieten."
Moeilijke woorden
In de hertaalde versie zijn moeilijke woorden zoals 'internist', 'kijkoperatie', en 'chemotherapie' onderstreept en worden ze achterin het boek uitgelegd. Ook zijn de zinnen ingekort en makkelijker leesbaar gemaakt.
In Komt een vrouw bij de dokter beschrijft Raymond van de Klundert (Kluun) de ziekte en het overlijden van zijn echtgenote. De roman is inmiddels in meer dan twintig talen vertaald.
Carice van Houten, Barry Atsma en Anna Drijver spelen de hoofdrollen in de film.
Kluun had zijn inspiratie uit het Oosten moeten halen.quote:Op maandag 16 november 2009 16:11 schreef Reya het volgende:
Ik voorspel een toenemende populariteit van de open haard.
quote:Website moet dominee in spe trekken
LUNTEREN - Wat doet een dominee? Welke ingrediënten zijn nodig voor een goede preek? Om dat soort vragen te beantwoorden en het ambt aantrekkelijker te maken, heeft de Protestantse Kerk Nederland (PKN) samen met de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) de website domineeworden.nl gelanceerd.
De site ging afgelopen weekend tijdens de synode van de PKN officieel de lucht in.
De PKN heeft te maken met een grote uitstroom van voorgangers. Honderden predikanten gaan de komende jaren met pensioen en de theologische faculteiten leveren te weinig predikanten af die de dominees kunnen opvolgen. De PKN stelde daarom samen met de PThU een werkgroep in die jongeren moet aantrekken. Domineeworden.nl is daarvan het eerste initiatief. (ANP)
quote:''Het is een eer dat men mijn roman in andere vormen wil gieten."
quote:Minder automobilisten, zelfde opbrengst voor Rijk
Na jaren van discussie ligt er nu een wetsvoorstel voor kilometerheffing. Niet het bezit, maar het gebruik van de auto wordt belast, om het gebruik af te remmen. Goed voor het milieu, maar ook voor de privacy?
Den Haag, 16 nov. Vanaf 2012 gaat het gebeuren. Dan worden in zes jaar tijd alle bestaande autobelastingen vervangen door de kilometerheffing, zo maakte minister Camiel Eurlings (Verkeer, CDA) vrijdag bekend.
Met de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting BPM betaalt de burger nu vooral voor het bezit van zijn auto. In de toekomst wordt juist het gebruik belast. Het tarief wordt afhankelijk van tijd, plaats en de zuinigheid van het voertuig. Veel rijden in de spits in de Randstad met een vervuilende SUV wordt duur, weinig rijden op Groningse landweggetjes met een bescheiden auto goedkoop.
Het vrachtverkeer krijgt als eerste een gps-kastje dat bijhoudt waar en wanneer hoeveel wordt gereden. Daarna volgen groepjes van 100.000 auto’s, willekeurig geselecteerd op basis van de eerste twee letters van het kenteken. Buitenlandse automobilisten krijgen een apart systeem. Motoren, trekkers, taxi’s, auto’s van voor 1987 en gehandicaptenvoertuigen vallen buiten het nieuwe systeem.
Doel: aantal files gehalveerd in 2018
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de afgelopen jaren veel gesleuteld aan een computermodel om verkeersbewegingen te voorspellen. Hogere tarieven moeten leiden tot minder verkeer. Minister Eurlings denkt dat met de volledige introductie van de kilometerheffing in 2018 het aantal gereden kilometers met 15 procent zal dalen. Dat zou voldoende zijn om de files te halveren, omdat opstoppingen vooral ontstaan door flessenhalzen in het wegennet. Als er meer wordt gereden dan verwacht, gaat het tarief omlaag, want Eurlings zegt te willen voorkomen dat de automobilist meer gaat betalen. Dat is vreemd, want lagere tarieven zouden juist voor meer verkeer en meer files kunnen zorgen. Maar Eurlings vreest niet dat hij het autorijden zo extra aanmoedigt.
Minder milieuvervuiling en lawaai
De kilometerheffing wordt gesteund door milieugroeperingen, want zij willen ook dat het verkeer afneemt. Als voortaan het autogebruik wordt belast in plaats van het bezit, zal het Nederlandse autopark weliswaar toenemen – een extra groei van 2 tot 3 procent is de verwachting – maar omdat er minder wordt gereden, daalt de belasting van het milieu. Het zou minder uitstoot betekenen van kooldioxide, minder fijnstof en minder geluidoverlast.
Privacy
Automobilisten zouden zich volgens het kabinet geen zorgen hoeven te maken over hun privacy. De gegevens over hun rijgedrag bevinden zich alleen in het gps- kastje dat negen miljoen burgers in hun auto krijgen geplaatst. Centraal zal niet meer dan alleen het aantal kilometers worden geregistreerd en het tarief worden vastgelegd. Op welk tijdstip en waar wordt gereden, zou dus niet te achterhalen zijn. Eerder beloofde de overheid de informatie rond kentekenregistratie ook niet voor andere doeleinden te gebruiken. Inmiddels is bekend dat justitie dit systeem wel degelijk heeft gebruikt om verdachten van misdrijven op te sporen of om te gebruiken als bewijsvoering in strafzaken. Dit zou bij de kilometerheffing niet mogelijk zijn, omdat de informatie centraal beperkt is.
De kosten
De kosten van de kilometerheffing zijn politiek het gevoeligste onderdeel. Autorijden ontmoedigen door het duurder te maken is het idee. Tegelijkertijd zegt minister Eurlings dat alle automobilisten gezamenlijk evenveel gaan betalen als nu. Het is heel eenvoudig: dat kan hij ook beloven als het verkeer met 15 procent zal dalen. Het resterende verkeer, 85 procent, moet de huidige belastinginkomsten dekken. Gemiddeld wordt autorijden dus duurder. Eurlings wijst er liever op dat 59 procent van de automobilisten minder gaat betalen – maar alleen als er, zoals verwacht, 15 procent minder wordt gereden. Verder worden nieuwe auto’s goedkoper door het verdwijnen van de aanschafbelasting (circa 40 procent). Het gevolg is wel dat tweedehands auto’s sneller in waarde dalen.
Vaker met openbaar vervoer
In de modellen van Verkeer en Waterstaat wordt ervan uitgegaan dat automobilisten vaker de bus of de trein zullen pakken. Eurlings rekent er op dat het aantal afgelegde kilometers met het openbaar vervoer zal stijgen met 6 procent als gevolg van de kilometerheffing. Ook zullen automobilisten vaker de fiets nemen of gewoon gaan wandelen. Dat is wellicht vervelend voor de consument die geen auto bezit en dat nu al doet. Grote kans dat zij meer belasting gaan betalen door de kilometerheffing. Provincies innen nu hun belasting via de motorrijtuigenbelasting. Omdat die wordt afgeschaft, mogen ze een nieuwe belasting heffen. Veel provincies overwegen een ‘ingezetenenbelasting’. Zo betaalt de autoloze mee aan de kilometerheffing.
Maar werkt het?
Werkt het systeem van kilometerheffing eigenlijk wel? Deskundigen verwijzen vaak naar buitenlandse voorbeelden als Londen, Stockholm en Singapore, waar vergelijkbare betaalsystemen zijn ingevoerd. Daar is de automobiliteit fors teruggedrongen. Het Nederlandse systeem is wel oneindig ingewikkelder en grootschaliger. Experimenten in ons land met de kilometerheffing laten tot nu toe een flinke teruggang van het verkeer zien als automobilisten geld krijgen om bijvoorbeeld spitsuren en bepaalde wegen te mijden. Kanttekening: het gaat vaak om mensen die vrijwillig aan de proef meedoen en dus inschatten dat ze aan de eisen kunnen voldoen. België heeft inmiddels ook interesse in het systeem getoond.
Hoe gaat het nu verder met Eurlings en zijn plan?
De kilometerheffing is een van de meest ambitieuze plannen van dit kabinet en tevens een zeer gevoelig politiek en maatschappelijk thema. Er wordt al tientallen jaren over gesproken. Minister Eurlings heeft nu zijn voorstel gepresenteerd en kan niet meer terug. Mislukt het project, dan loopt hij grote politieke schade op. Oppositiepartijen VVD, PVV en SP zijn tegen. Coalitiepartij CDA is voor, maar heeft strikte voorwaarden gesteld. Wordt daar niet aan voldaan, dan is intrekken van de steun best mogelijk. Zeker als de komende weken blijkt dat het draagvlak in de samenleving nihil is, terwijl de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht zijn (maart 2010). Als het project goed wordt ontvangen en politiek genoeg steun krijgt, rijst de ster van Eurlings. Eerder wist hij al de Spoedwet Wegverbreding door de Tweede en Eerste Kamer te loodsen. Ook besloot het kabinet onlangs de snelweg A4 Midden-Delfland te verlengen. Daarover werd al sinds 1963 gesproken.
Twee factoren nog niet meegerekend in plan
Autorijden duurder maken en daardoor ontmoedigen, is de kern van de kilometerheffing. Volgens berekeningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat lijkt de heffing echter goedkoper dan de huidige autobelastingen. Maar daarbij zijn twee zaken niet meegerekend. Allereerst de, nog onbekende, spitsheffing per kilometer. Verder willen provincies compensatie voor de wegvallende opcenten op de motorrijtuigenbelasting die zij opleggen. Dat zal leiden tot een nieuwe belasting.
Huidige kosten: Gemiddeld 798 euro per maand (bij 25.000 kilometer per jaar, waarvan 2.500 kilometer in het buitenland). Het merendeel van de kosten bestaat uit afschrijvingen, verzekering en brandstof. Aanschaf- en motorrijtuigenbelasting 85 euro per maand.
Bij kilometerheffing: 62 euro per maand (gemiddeld 3,3 cent per kilometer).
Gevolgen: Rijders van een Volkswagen Golf 1,4 een van de meest verkochte auto's in Nederland, zullen ongeacht het rijgedrag minder gaan betalen. Het is goed mogelijk dat een Golf in de spits wel meer gaat kosten.
Huidige kosten: 265 euro per maand bij matig gebruik (5.000 kilometer per jaar). Het merendeel van de kosten bestaat uit afschrijvingen, verzekering en brandstof. Aanschaf - en motorrijtuigenbelasting 17 euro per maand.
Bij kilometerheffing: 6 euro per maand (bij een tarief van 1,4 cent per kilometer).
Gevolgen: De Toyota Aygo is straks nog goedkoper bij matig gebruik. Aygo-bezitters die 20.000 kilometer per jaar rijden gaan er nauwelijks meer op vooruit.
Huidige kosten: 2.218 euro per maand (bij 30.000 kilometer per jaar, waarvan 3.000 kilometer in het buitenland). Bijna de helft van de kosten bestaat uit afschrijvingen, de benzine kost 402 euro. Aanschaf- en motorrijtuigenbelasting 332 euro per maand.
Bij kilometerheffing: 275 euro per maand (bij een tarief van 12,2 cent per kilometer).
Gevolgen: Ook deze SUV-rijder, die veel benzine verbruikt, gaat er bijna 150 euro per maand op vooruit.
quote:Op welk tijdstip en waar wordt gereden, zou dus niet te achterhalen zijn. Eerder beloofde de overheid de informatie rond kentekenregistratie ook niet voor andere doeleinden te gebruiken. Inmiddels is bekend dat justitie dit systeem wel degelijk heeft gebruikt om verdachten van misdrijven op te sporen of om te gebruiken als bewijsvoering in strafzaken. Dit zou bij de kilometerheffing niet mogelijk zijn, omdat de informatie centraal beperkt is.
http://www.salon.com/opinion/greenwald/2009/11/16/terrorism/index.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+salon%2Fgreenwald+%28Glenn+Greenwald%29&utm_content=Google+Internationalquote:To my surprise, the ex-jihadis said their rage about Western foreign policy -- which was real, and burning -- emerged only after their identity crises, and as a result of it. They identified with the story of oppressed Muslims abroad because it seemed to mirror the oppressive disorientation they felt in their own minds. . . .
But once they had made that leap to identify with the Umma – the global Muslim community -- they got angrier the more abusive our foreign policy came. Every one of them said the Bush administration's response to 9/11 -- from Guantanamo to Iraq -- made jihadism seem more like an accurate description of the world. Hadiya Masieh, a tiny female former HT organiser, tells me: "You'd see Bush on the television building torture camps and bombing Muslims and you think -- anything is justified to stop this. What are we meant to do, just stand still and let him cut our throats?"
But the converse was -- they stressed -- also true. When they saw ordinary Westerners trying to uphold human rights, their jihadism began to stutter. Almost all of them said that they doubted their Islamism when they saw a million non-Muslims march in London to oppose the Iraq War: "How could we demonise people who obviously opposed aggression against Muslims?" asks Hadiya.
quote:De ontdekking door Chinese onderzoekers dat de kortneusvleerhond (Cynopterus sphinx, een vleermuis-soort) aan fellatio doet is op het internet een sensatie geworden, want wie had kunnen denken dat dieren daadwerkelijk genoten van seks en hun uiterste best doen het genot te verlengen? Met elke seconde dat het vrouwtje de penis likt, wint een vleermuispaar 6 seconden aan paartijd. En wie weet verhogen ze zo hun kansen op bevruchting.
Nu moet u niet denken dat vleermuizen iets weten over bevruchting. Zelfs mensen zijn er niet goed in kennis over de bevruchting in de praktijk te brengen, en dat is waarom de morning-after-pil bestaat. Dieren maken zich niet druk over voortplanting. Genot daarentegen is iets wat ze begrijpen.
Ik ben er niet zeker van dat alle dieren plezier beleven aan seks, maar bij bonobo’s (samen met chimpansees de meest aan ons verwante primaten) is orale seks net zo gewoon als masturbatie. Iedereen die eraan twijfelt of dieren iets voelen tijdens de seks, stel ik de vraag: “Waarom zou je masturberen als je geen genot voelt?”
Vrouwtjes bonobo’s masturberen evenveel als mannetjes. Als je ooit de grote grijnzen op het gezicht van masturberende vrouwtjes bonobo’s hebt gezien, dan kan er weinig twijfel meer aan bestaan dat ze iets beleven dat lijkt op een orgasme.
Bonobo’s zijn ook goede kussers. Ik ken een dierenverzorger die in een dierentuin werkte met chimpansees, nogal platonische kussers. Toen hij op een dag de bonobo’s moest verzorgen en een kus van een van hen accepteerde, moest hij beduusd constateren dat hij een tong in zijn mond voelde.
Elke discussie over het seksleven van dieren wordt gevolgd door veel grappen en commentaar, maar dat is volgens mij alleen bedoeld om een gevoel van ongemakkelijkheid bij mensen te maskeren. Als we dierlijke seksualiteit weglachen, dan passen we onze eigen normen en waarden op hen toe. En wetenschappers zijn daar niet immuun voor. Als ze bijvoorbeeld over bonobo’s spreken, dan noemen ze hen soms ‘zeer liefdevol’, terwijl ze bedoelen dat ze bij het minste of geringste aan elkaars genitaliën zitten. In een ander voorbeeld stelde een Amerikaanse antropoloog dat seks helemaal niet zo vaak voorkwam bij bonobo’s, totdat men erachter kwam dat hij alleen heteroseks tussen volwassen apen had geteld. Bij bonobo’s is dat maar een klein deel van de seksuele contacten, die vaak tussen jongeren en partners van hetzelfde geslacht plaatsvinden.
Er zijn opvallend weinig studies naar het seksleven van dieren die vrij zijn van puriteinse tendensen. Het verhaal over orale seks bij vleermuizen is een lichtpuntje in een verder erbarmelijke lijst, die dieren plezier in seks ontzegt, net als homoseksualiteit en andere vormen van seks die niet op voortplanting zijn gericht. Nu we eindelijk een vakgebied van de menselijke seksualiteit hebben –en bedenk wat een strijd dat is geweest voor pioniers in de seksuologie zoals Alfred Kinsey en Masters & Johnson- is het tijd voor een vergelijkbaar vakgebied voor de seksualiteit in de rest van het dierenrijk.
quote:'Gemuteerd gen laat mensen langer leven'
AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een gemuteerd gen ontdekt dat het leven van mensen drastisch lijkt te verlengen.
De onderzoekers van het Albert Einstein College of Medicine namen bloed af bij een groep van enkele tientallen mensen met een gemiddelde leeftijd van 97 jaar.
Uit de bloedwaardes bleek dat er in de lichamen van de bejaarde proefpersonen buitengewoon veel van het enzym telomerase werd aangemaakt door een overactief gen.
Telomerase zorgt ervoor dat DNA niet beschadigd raakt en kan daardoor mogelijk het leven van mensen verlengen. Het enzym bevindt zich in het uiteinde van elk chromosoom, in de zogenaamde telomeer.
Schoenveters
Telomeren worden wel eens vergeleken met de plastic uiteindes van schoenveters, die ervoor zorgen dat de veters niet beginnen te rafelen.
De genmutatie die de productie van telomerase overmatig stimuleert is erfelijk, zo bleek uit het onderzoek. Bij de kinderen en kleinkinderen van de proefpersonen werden ook grote hoeveelheden van het enzym aangetroffen.
Ouderdomsziektes
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Volgens de wetenschappers suggereert hun studie dat er een directe link is tussen de productie van telomerase en de leeftijd die iemand zal bereiken.
“Ons onderzoek wijst er op dat de lengte van telomeren en varianten van genen die telomerase produceren ervoor kunnen zorgen dat mensen een hoge leeftijd bereiken, waarschijnlijk door ze te beschermen voor ouderdomsziektes”, verklaart hoofdonderzoeker Yousin Suh op BBC News.
Medicijn
“Misschien dat het ooit mogelijk wordt om medicijnen te ontwikkelen die kunnen zorgen voor de aanmaak van dezelfde hoeveelheid telomerase als waarmee honderdjarigen zijn gezegend”, aldus Suh.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |