abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 november 2009 @ 16:55:49 #251
144006 chacama
Ondernemend!
pi_74786329
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:15 schreef Vicky het volgende:
Chacama, jij zegt wat ik zou willen zeggen...
tis heel dubbel! Die medicijnen MOETEN erin anders zal het niet beter gaan..

nou, de eerste dosis zit er in. Met z'n 2-en hebben we d'r in de houdgreep genomen. ZO goed als alles is erin gegaan. We hebben d'r beloont met een koekje.
YES YES YES!!!!!! Hou vol!! Goed gedaan Amber

En Vicky, een klein steuntje in de rug.... Bij de tweede kuur die Maud kreeg, is het ons ook gelukt. Naarmate de kuur vorderde, ging ze steeds minder tegenstribbelen. De stijd was er wel, maar het ging elke keer ietsje makkelijk. Net alsof ze wist dat het niet echt nut had om te vechten, maar het uit gewoonte deed. Of wij werden er steeds beter in.
pi_74786838
Fijn dat het er nu in zit, Vicky

En ik weet ook best wat het is om een kind in het ziekenhuis te hebben, chacama en ik vond het een verademing toen.
Ik ben het gewoon niet eens met je stelling: alles beter dan het ziekenhuis maar dat is gewoon mijn mening, verder niks...
  dinsdag 17 november 2009 @ 17:33:44 #253
144006 chacama
Ondernemend!
pi_74787367
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:13 schreef lily het volgende:
Fijn dat het er nu in zit, Vicky

En ik weet ook best wat het is om een kind in het ziekenhuis te hebben, chacama en ik vond het een verademing toen.
Ik ben het gewoon niet eens met je stelling: alles beter dan het ziekenhuis maar dat is gewoon mijn mening, verder niks...

Daarom gaf ik ook aan wat ik er bij voelde. Ik snap wat je zegt. Soms kan het ook echt een verademing zijn.Zeker als je met je handen in het haar zit en het ziekenhuis de beste oplossing is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 17 november 2009 @ 17:59:15 #254
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_74787989
Amber, goed zo!

Christan kwam uit school, en ik vroeg hoe ze zijn haar vonden

"Ze noemen me egel, mam!" "Da's een compliment hoor!"
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 17 november 2009 @ 21:11:59 #255
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_74794838
Toch maar niet, sorry. Het was een beetje zinloos verhaal, waarbij ik om raad vroeg bij iets wat ik gewoon zelf moet uitzoeken.

[ Bericht 89% gewijzigd door livelink op 17-11-2009 21:17:04 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 17 november 2009 @ 21:18:08 #256
13151 crew  Rewimo
pi_74795125
Is er niet iets anders waar hij gevoelig voor is? Zo nee dan misschien toch maar feestje afblazen (of uitstellen)? Blijkbaar moet je iets vinden waardoor hij echt "geraakt" wordt Moeilijk hoor, want zoiets niet door laten gaan is wel heel ingrijpend...

Edit: heb je liever dat ik dit weghaal?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 17 november 2009 @ 21:27:18 #257
37150 livelink
pi_74795502
Je hoeft het niet weg te halen, Rewimo. Ik heb net mijn zus gemaild om advies te vragen. Zij is lerares op een basisschool, dus ze kan er vanuit professioneel oogpunt wel wat van zeggen.

Even voor de mensen die het nu niet meer begrijpen een korte samenvatting; Job heeft zich ernstig misdragen en ik vroeg me af of het verantwoord was om hem te straffen dmv zijn verjaardag. Dus dat hij geen feestje krijgt en niet mag trakteren. Maar later dacht ik dat het ook niet zoveel zin had om dat hier te vragen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 17 november 2009 @ 21:30:23 #258
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_74795666
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:27 schreef livelink het volgende:
Je hoeft het niet weg te halen, Rewimo. Ik heb net mijn zus gemaild om advies te vragen. Zij is lerares op een basisschool, dus ze kan er vanuit professioneel oogpunt wel wat van zeggen.

Even voor de mensen die het nu niet meer begrijpen een korte samenvatting; Job heeft zich ernstig misdragen en ik vroeg me af of het verantwoord was om hem te straffen dmv zijn verjaardag. Dus dat hij geen feestje krijgt en niet mag trakteren. Maar later dacht ik dat het ook niet zoveel zin had om dat hier te vragen.
is er niet iets anders waar hij waarde aan hecht?
zwemmen? dan maar n keer niet gaan? vrijzwemmen dan bv niet de lessen, bij lessen en ook verjaardagen denk ik moet je niet in gaan zetten bij straffen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_74796608
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:11 schreef livelink het volgende:
Toch maar niet, sorry. Het was een beetje zinloos verhaal, waarbij ik om raad vroeg bij iets wat ik gewoon zelf moet uitzoeken.

Iets "zelf uitzoeken" mag toch best met behulp van meningen van anderen waar je jezelf dan wel of juist niet kunt vinden?!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:02:51 #260
37150 livelink
pi_74797151
Ah jawel, maar in dit geval wist ik het antwoord zelf eigenlijk al wel. Ik heb nu ook van iemand met een pedagogische achtergrond gehoord dat het niet goed is om hem te straffen met die verjaardag. Ik ga maar iets anders verzinnen.
pi_74797411
loop je zo niet het 'gevaar' dat hij zich hardt tegen zulke straffen, en steeds ongevoeliger ervoor wordt zodat je hem op den duur alleen maar moeilijker bereikt?
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:12:40 #262
37150 livelink
pi_74797583
Ik heb hem nog nooit weten te bereiken, met welke straf dan ook, eerlijk gezegd. En ook niet met beloningen. Hij is volstrekt ongevoelig voor straffen en beloningen. Ik weet het dan nu ook echt niet meer, zijn gedrag van vandaag kan echt op geen enkele manier door de beugel, dat is het enige wat ik weet.
Maar wat moet je met een jongetje die als verklaring geeft dat hij nou eenmaal boze hersens heeft en dat boze hersens geen spijt kunnen hebben?
pi_74797769
Lastig Livelink!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:22:27 #264
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74798004
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 22:12 schreef livelink het volgende:
Ik heb hem nog nooit weten te bereiken, met welke straf dan ook, eerlijk gezegd. En ook niet met beloningen. Hij is volstrekt ongevoelig voor straffen en beloningen. Ik weet het dan nu ook echt niet meer, zijn gedrag van vandaag kan echt op geen enkele manier door de beugel, dat is het enige wat ik weet.
Maar wat moet je met een jongetje die als verklaring geeft dat hij nou eenmaal boze hersens heeft en dat boze hersens geen spijt kunnen hebben?
Heel erg verdrietig van worden...Zou ik wel iig. Ik vind het al enorm lastig om het te lezen en zou ook echt niet kunnen bedenken wat je er voor straf tegenover zou kunnen zetten livelink.
Ik denk wel dat het zo is als poemojn zegt..als je steeds zwaarder gestraft wordt..maakt het steeds minder indruk op je. Werkt het om hem zelf na te laten denken over een straf?
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:23:59 #265
144006 chacama
Ondernemend!
pi_74798072
Da's inderdaad heel lastig Livelink. Ik hoop voor jullie dat er snel een oplossing komt. Sterkte met alles. Lijkt me erg moeilijk.

Vicky, tweede dosis vanavond moeten geven of pas morgen?
pi_74798104
Vanavond en dat was ronduit
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_74798304
ik weet het ook niet
er zijn wel mensen die opvoeden zonder straffen of belonen, bewust. Een heel andere methode dan standaard dus. Misschien zijn daaruit dingen over te nemen die bij job wel werken?
dit bedoel ik: http://www.ouders.nl/mopi2005-beloning.htm
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:31:05 #268
37150 livelink
pi_74798359
Ja, hij wil wel huisarrest. De vorige keer vond hij dat erg gezellig . En hij vindt het ook wel logisch als wij hem nooit meer willen knuffelen, maar daar beginnen wij natuurlijk niet aan. En ik ben ook wel erg verdrietig, ja. Ik heb vanavond mensen gebeld die me konden vertellen dat hij toch ook echt wel heel erg lief kan zijn. Dat moest ik ook wel even horen, nog.
Nee, het heeft geen zin, dus ik straf hem niet steeds zwaarder of zo. Ik geloof dat hij het uiteindelijk het ergste vindt als ik hem dwing er met mij over te praten. Dat wil hij sowieso al niet en als ik hem dan vasthou en hem me aan laat kijken, dan is dat voor hem al een enorme straf. En verder zullen we toch moeten afwachten wat de psychologe er van gaat zeggen.
pi_74798383
Moeilijk Livelink...
Ik zit hier met allerlei verhalen over de monsters in mn hoofd, maar ze willen er niet logisch uit! ( God wat zou ik willen dat ik goed met woorden was)...

In ieder geval.... het klinkt herkenbaar ( heb dat wat je weggehaald heb niet gelezen overigens)

1 van de monsters had af en toe "aanvallen" kon dan helemaal kwaad worden, was neit te bereiken en vertelde dat er en boos monster in 'm zat... Op de een of andere manier hebben we ooit een methode gevonden waarop hij t monster weg kon sturen ( door tot 10 te tellen ofzoiets) en wonder boven wonder je zág 'm gewoon veranderen
Straf geven deen 'm niets, belonen ook niet
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:36:14 #270
37150 livelink
pi_74798574
Dank je vamperotica, het doet me goed om te lezen dat het herkenbaar is en dat het beter kan worden.
En de anderen ook bedankt. Poemojn, ik moest daar ook aan denken dat Owlet probeert op te voeden zonder straffen en belonen. Ik doe dat dus noodgedwongen ook, maar misschien moet ik me wat meer in de theorie erachter verdiepen.
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:36:40 #271
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74798597
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 22:31 schreef livelink het volgende:
Ja, hij wil wel huisarrest. De vorige keer vond hij dat erg gezellig . En hij vindt het ook wel logisch als wij hem nooit meer willen knuffelen, maar daar beginnen wij natuurlijk niet aan. En ik ben ook wel erg verdrietig, ja. Ik heb vanavond mensen gebeld die me konden vertellen dat hij toch ook echt wel heel erg lief kan zijn. Dat moest ik ook wel even horen, nog.
Nee, het heeft geen zin, dus ik straf hem niet steeds zwaarder of zo. Ik geloof dat hij het uiteindelijk het ergste vindt als ik hem dwing er met mij over te praten. Dat wil hij sowieso al niet en als ik hem dan vasthou en hem me aan laat kijken, dan is dat voor hem al een enorme straf. En verder zullen we toch moeten afwachten wat de psychologe er van gaat zeggen.
Haha ja gezellige straf is altijd welkom natuurlijk

Maar misschien dat je het maar op zo`n manier moet oplossen voorlopig..met hem praten over wat er gebeurd is, en waarom hij zo deed, en wat hij in de toekomst zelf kan doen om zulk gedrag te ontwijken. Misschien als hij zo`n bui aan voelt komen dat hij jou of je partner dat vertelt en dan samen iets verzinnen om van dat gevoel af te komen?
Ik weet niet waar je verhaal over gaat btw, dus ik zeg maar wat?
  woensdag 18 november 2009 @ 00:00:02 #272
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_74802160
Livelink, ik krijg er een brok van, wat moet dat lastig zijn, kan je geen advies geven, maar wel een welgemeende en sterkte.

Vicky wat vervelend dat de Ab zo moeilijk binnengaat bij Amber
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 18 november 2009 @ 00:05:48 #273
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_74802358
Livelink, ik herken het, tenminste ik ken een soortgelijk verhaal. Ik ga morgen de info zoeken die ik toen las als achtergrond bij desbetreffend kindje.
En voor nu gewoon een hele dikke knuffel. Wat moeilijk.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  woensdag 18 november 2009 @ 00:16:20 #274
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_74802687
Livelink wat rot weer allemaal. Hebben jullie snel een gesprek? En afgezien van alle andere adviezen en reacties. Vergeet ook jezelf niet in deze, al zul je er nu helemaal geen zin in hebben. Vergeet niet te vieren.......
  woensdag 18 november 2009 @ 08:08:18 #275
144006 chacama
Ondernemend!
pi_74805341
Livelink nog maar een extra kus. Vooral het verdriet dat jezelf voelt. De onmacht.... een dikke knuffel voor jou.

Vicky, hoe is de nacht gegaan? En de ochtend AB
  woensdag 18 november 2009 @ 09:02:13 #276
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_74806008
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 22:12 schreef livelink het volgende:
Poeh Livelink, wat rot. Het lijkt me heel lastig om niet of maar zo moeilijk soms te kunnen doordringen tot je kind. Ik kan me je onmacht goed voorstellen zeg! Sterkte ermee!
pi_74807289
Och, Livelink. Wat ontzettend moeilijk, lijkt me.
pi_74809546
jeetje Livelink, nogmaals een

Chacama, de nachten gaan, dankzij een zetpil, gped!. Ab vanmorgen was weer drama. Amber heeft 0.5 ml zelf gedaan en toen wilde ze niet meer. Toen maar weer in de houdgreep genomen voor de rest. Het is erin gegaan maar vraag niet hoe.... En dat 3x per dag.. Ben blij dat M. nog thuis is want alleen zou het me niet lukken.

Hoe isset met de andere zieken?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 18 november 2009 @ 11:23:39 #279
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74809859
Vicky, eet ze graag danoontjes? Daar roerden wij het altijd doorheen. Danoontjes smaken van zichzelf zo sterk dat je de AB niet meer proeft
pi_74809917
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:23 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Vicky, eet ze graag danoontjes? Daar roerden wij het altijd doorheen. Danoontjes smaken van zichzelf zo sterk dat je de AB niet meer proeft
al geprobeerd
Maar mevrouwtje heeft volgens mij hele goede smaakpapillen.. ze proeft het meteen...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 18 november 2009 @ 11:27:52 #281
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_74810026
Oh bweuh..balen
  woensdag 18 november 2009 @ 11:40:02 #282
105888 renzell
pi_74810459
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:15 schreef Vicky het volgende:
jeetje Livelink, nogmaals een

Chacama, de nachten gaan, dankzij een zetpil, gped!. Ab vanmorgen was weer drama. Amber heeft 0.5 ml zelf gedaan en toen wilde ze niet meer. Toen maar weer in de houdgreep genomen voor de rest. Het is erin gegaan maar vraag niet hoe.... En dat 3x per dag.. Ben blij dat M. nog thuis is want alleen zou het me niet lukken.

Hoe isset met de andere zieken?
Hoe lang moet ze die antibiotica Vicky?

Toen wij op reis waren met Juul, moest ie 3 maanden lang (thuis ook nog!) iedere dag 2 keer een malariapil. En die dingen waren om te kotsen zo goor! De eerste dagen ging het met hangen en wurgen, na een week was 't nul problemo meer. Het went, wil ik maar zeggen. Hopelijk vindt Amber snel een manier om zich er doorheen te worstelen zonder worsteling. Succes!
pi_74810809
Een week lang, 3x per dag. Al moet ik op mijn kop gaan staan, het gaat er gewoon in. Ik heb geen zin in Een verblijf in het zh.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 18 november 2009 @ 12:10:35 #284
105888 renzell
pi_74811547
Maar ik bedoel dus, het kan zomaar ineens beter gaan. Als Amber zich realiseert dat verzet geen zin heeft, zou het zomaar kunnen dat het plotseling geen probleem meer is. Ik hoop het!
pi_74811565
Ik hoophet!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 18 november 2009 @ 12:29:06 #286
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_74812168
Ach wat naar, Vicky, hopelijk gaat het snel beter (misschien dat het innemen van de ab ook gemakkelijker wordt als ze zich wat beter voelt, ik hoop het voor jullie).

Daan is trouwens alweer beter, sinds gisteren gaat hij weer naar school. Ze zijn deze week begonnen met het leren van breuken en Daan baalde al dat hij dat gemist had. Maar net een mailtje van de meester gehad (aan alle ouders), waarin stond dat ze vandaag erg enthousiast bezig waren met het meten van allerlei voorwerpen m.b.v. van een strookje papier.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat hij al wel bij is.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 18 november 2009 @ 13:44:32 #287
13151 crew  Rewimo
pi_74814755
Dat klinkt leuk, Grijs In welke groep zit Daan ook alweer? Bij Christan zijn ze momenteel druk bezig met rekenen tot 1 miljoen
  woensdag 18 november 2009 @ 13:57:21 #288
863 Vicky
pi_74815188
Klinkt leuk Grijs!!
Amber heeft net zelf de ab. in d'r mond gespoten
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 18 november 2009 @ 13:58:08 #289
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_74815211
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:57 schreef Vicky het volgende:
Klinkt leuk Grijs!!
fijn!
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 18 november 2009 @ 13:58:29 #290
13151 crew  Rewimo
pi_74815219
Go Amber Goed zo!
  woensdag 18 november 2009 @ 14:00:48 #291
640 snoopy
peanuts
pi_74815276
Amber you go girl
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 18 november 2009 @ 18:27:12 #292
105888 renzell
pi_74824944
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:57 schreef Vicky het volgende:
Klinkt leuk Grijs!!
Hoppaaaaaa, stoere chick!
  woensdag 18 november 2009 @ 18:50:41 #293
863 Vicky
pi_74825732
quote:
Op woensdag 18 november 2009 18:27 schreef renzell het volgende:

[..]

Hoppaaaaaa, stoere chick!
Dubbel stoer!!
Ze heeft het net weer zelf gedaan.. Wel in 4 keer maar toch. Druppie ab, slokje melk...

pfff er valt een last van mijn schouders!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 18 november 2009 @ 20:52:59 #294
144006 chacama
Ondernemend!
pi_74830741
quote:
Op woensdag 18 november 2009 18:50 schreef Vicky het volgende:

[..]

Dubbel stoer!!
Ze heeft het net weer zelf gedaan.. Wel in 4 keer maar toch. Druppie ab, slokje melk...

pfff er valt een last van mijn schouders!!
Daar kwam ik nog snel even voor kijken. En jeutje wat super!!! voor Amber!!!
  woensdag 18 november 2009 @ 20:58:48 #295
58514 vamperotica
pi_74830979
Voor Amber
  woensdag 18 november 2009 @ 21:40:54 #296
37150 livelink
pi_74832617
Vicky, wat een opluchting
En dan nu opbouwend heen, zoals mijn schoonmoeder altijd zo mooi zegt.
  donderdag 19 november 2009 @ 13:28:58 #297
640 snoopy
peanuts
pi_74848705
livelink, ik hoop dat je er een beetje uit bent gekomen met Job

Morris is vorige week nagekeken door de schoolarts en vandaag kreeg ik een brief mee met de bevindingen.
Lengte en gewicht was prima, ogen ook maar gehoor 'onvoldoende'.
Ik heb even gebeld en krijg een nieuwe oproep van de schoolarts als het goed is. Maakt u zich maar geen zorgen mevrouw, het kan ook aan de concentratie liggen, zeiden ze aan de telefoon. Nou, ik maak me ook geen zorgen want volgens mij hoort hij alles prima
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 19 november 2009 @ 13:37:40 #298
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_74848971
Jeetje Livelink, wat een verhaal. Lijkt me zo moeilijk allemaal. ik hoop dat je er een weg in weet te vinden.

En wat is het toch een geworstel met die AB Vicky, gelukkig dat het nu makkelijker lijkt te gaan. (mijn jongens zijn gek op AB. lekker smaakje. Dat vind ik dan weer een ander uiterste )

Oh, en de eeuwige oren. Succes met de volgende test Snoops.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 19 november 2009 @ 13:49:38 #299
37150 livelink
pi_74849334
Job was gisteren en vanochtend weer in een opperbeste bui. Zo gaat het vaak, het hoopt zich op tot een uitbarsting en daarna gaat het weer een tijd goed. Het duurt altijd alleen wat langer voordat ik weer wat ontspan en net als ik het weer zie zitten, dan volgt er weer een nieuwe uitbarsting, lijkt het wel.

Die gehoortesten kunnen tegenwoordig toch heel makkelijk? Dus niet meer dat kinderen moeten reageren op piepjes, maar dat ze gewoon met een soort apparaatje registreren of het kind goed kan horen? Dat leek me juist zo ideaal. Dan worden factoren als dwarsigheid of gebrek aan concentratie uitgefilterd. Gelukkig verder alles goed, en als jij zeker weet dat Morris prima hoort, dan is dat volgens mij ook echt zo.
  donderdag 19 november 2009 @ 13:49:50 #300
863 Vicky
pi_74849340
gevalletje oostindisch doof snoop'?

Ik ben zo blij dat ik niet meer hoef te worstelen met de AB
Vanmorgen weer zonder problemen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')