Buiten proporties straffen, over het algemeen meer gebaseerd op wraak en 'genoegdoening' van het slachtoffer dan op iets anders; ja.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:25 schreef Re het volgende:
strenger straffen leidt toch alleen maar tot hardere criminaliteit?
wel als de doodstraf wordt ingevoerd. dat is namelijk het teken voor een, al dan niet tijdelijk, gestoord persoon om dan maar te zorgen dat niemand het kan navertellen.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:25 schreef Re het volgende:
strenger straffen leidt toch alleen maar tot hardere criminaliteit?
Klopt.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wel als de doodstraf wordt ingevoerd. dat is namelijk het teken voor een, al dan niet tijdelijk, gestoord persoon om dan maar te zorgen dat niemand het kan navertellen.
hebben ze die 'leken' trouwens ook laten meedraaien bij processen waarbij vormfouten gemaakt werden?quote:Op donderdag 5 november 2009 19:26 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Buiten proporties straffen, over het algemeen meer gebaseerd op wraak en 'genoegdoening' van het slachtoffer dan op iets anders; ja.
Maar daar was men net na de Middeleeuwen al achter.
Dan mag je mij ook veroordelen, want bij sommige zaken heb ik ook het gevoel dat de dader er te gemakkelijk vanaf komt. Verder denk ik dat je dit gevoel van zoveel mensen niet zomaar kunt afdoen als 'huilen vanuit gebrek aan kennis', ik vind zelf dat er wel eens naar de oorzaak gezocht mag worden zodat hij kan worden weggenomen.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:24 schreef Bowlingbal het volgende:
Maar, mag ik even hautain doen als mensen gaan zeiken dat er te laag gestraft wordt, terwijl dat niet zo is?
99% van de mensen die huilen dat er te laag gestraft wordt hebben in heel hun leven nog geen 5 motiveringen van rechters gelezen. Dit is gewoon eenvoudig na te lezen op www.rechtspraak.nl, maar ik denk dat afgezien van wat juristen, er amper mensen zijn die dat lezen.
Eh, dat weet ik niet meer, maar dat lijkt me niet.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hebben ze die 'leken' trouwens ook laten meedraaien bij processen waarbij vormfouten gemaakt werden?
al is het het vooruitzicht om 20 jaar de bak in te gaan voor een overval...quote:Op donderdag 5 november 2009 19:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wel als de doodstraf wordt ingevoerd. dat is namelijk het teken voor een, al dan niet tijdelijk, gestoord persoon om dan maar te zorgen dat niemand het kan navertellen.
Nou, als je dat gevoel hebt, en er een mening over lijkt te vormen, waarom check je dan niet even de motivering voordat je die mening uit?quote:Op donderdag 5 november 2009 19:30 schreef Disana het volgende:
[..]
Dan mag je mij ook veroordelen, want bij sommige zaken heb ik ook het gevoel dat de dader er te gemakkelijk vanaf komt.
Naar welke oorzaak? Waarom mensen een krantenartikel waar de complete motivering van de rechter bij staat niet zullen lezen?quote:Verder denk ik dat je dit gevoel van zoveel mensen niet zomaar kunt afdoen als 'huilen vanuit gebrek aan kennis', ik vind zelf dat er wel eens naar de oorzaak gezocht mag worden zodat hij kan worden weggenomen.
nog geen vs. en laten we dat zo houden.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:31 schreef Re het volgende:
[..]
al is het het vooruitzicht om 20 jaar de bak in te gaan voor een overval...
maar op zich zou ik het eperiment wel willen zien hoor, we zijn tenslotte nog geen VS dus gooi die straffen omhoog, 3 strikes you're out of wat dan ook, ik ben benieuwd naar het effect... persoonlijk denk ik nihil
Ik heb nooit vonnissen op het net gecheckt, dat ligt voor mij gewoon niet voor de hand omdat ik niets van recht weet. Daar mag je me op veroordelen, maar ik weet nu eenmaal meer van andere dingen en mijn aandacht en tijd zijn beperkt net als mijn leervermogen. Wat ik hier zeg geldt misschien voor veel mensen, en misschien zijn we dan allemaal fout.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:33 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Nou, als je dat gevoel hebt, en er een mening over lijkt te vormen, waarom check je dan niet even de motivering voordat je die mening uit?
[..]
Naar welke oorzaak? Waarom mensen een krantenartikel waar de complete motivering van de rechter bij staat niet zullen lezen?
Ik denk inderdaad dat het voor veel mensen geldt, en ik reken je het ook niet aan dat je er geen tijd in wilt steken, want inderdaad, dat kost het.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb nooit vonnissen op het net gecheckt, dat ligt voor mij gewoon niet voor de hand omdat ik niets van recht weet. Daar mag je me op veroordelen, maar ik weet nu eenmaal meer van andere dingen en mijn aandacht en tijd zijn beperkt net als mijn leervermogen. Wat ik hier zeg geldt misschien voor veel mensen, en misschien zijn we dan allemaal fout.
85% van de Nederlanders voelt zich kennelijk niet geroepen of anderszins niet gemotiveerd om zaken uit te pluizen. Zij verwoorden slechts hun gevoel in deze enquete. Misschien is er dan toch iets mis met de communicatie en zijn de banen niet goed.
Wat dat betreft doet Nederland het juist helemaal niet zo slecht. Het zijn juist landen als de VS waar je vaak maar een relatief klein deel van je straf hoeft uit te zitten.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:21 schreef LXIV het volgende:
Het is niet zozeer dat die maximum straffen zo laag zijn. Zelfs veel veroordelingen klinken nog heel redelijk.
Maar het gaat er vooral om hoeveel tijd iemand uiteindelijk nu werkelijk zit.
quote:Als ze überhaubt al het gevang van binnen zien en niet de boel kunnen afronden met twee weken schoffelen.
Sowieso, die hele taakstraffen!![]()
Ja, vooral afschaffen die taakstraffen...quote:Onderzoek: werkstraf effectiever dan celstraf
Gepubliceerd: donderdag 3 september 2009 15:54
Update: donderdag 3 september 2009 15:55
Daders die veroordeeld zijn tot een werkstraf vallen minder vaak terug in crimineel gedrag dan criminelen die een korte celstraf uitzitten. Daarmee is de werkstraf een succes, concludeert hoogleraar criminologie Paul Nieuwbeerta, die onderzoek deed naar de alternatieve straf.
Nieuwbeerta onderzocht samen met het Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving ruim zevenduizend daders van 18 tot 50 jaar die in 1997 een werkstraf opgelegd kregen. Zij werden over een periode van acht jaar vergeleken met 3.500 daders die tot een celstraf van maximaal zes maanden waren veroordeeld.
Van de daders met een werkstraf valt 47 procent minder vaak terug in crimineel gedrag vergeleken met de groep die korte celstraffen moest uitzitten. Cijfers van de reclassering wezen er al op dat het terugvalpercentage van mensen met een werkstraf lager lag. Het aantal zedendelinquenten dat een werkstraf krijgt is overigens sterk afgenomen, meldt de reclassering.
Ja, op het gebied van dierenwelzijn lopen we behoorlijk achter.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:51 schreef Disana het volgende:
Ik geef een voorbeeld van een taakstraf die mij shockeerde:
Werkstraf voor doodslaan eigen katten
Nou, probeer bij deze zaak dan even de motivering van de rechter te vinden.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:51 schreef Disana het volgende:
Ik geef een voorbeeld van een taakstraf die mij shockeerde:
Werkstraf voor doodslaan eigen katten
Ik zou niet durven zeggen dat het een mening is; ik denk dat het een gevoel is gebaseerd op voornamelijk taakstraffen die men als te gemakkelijk ervaart.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:44 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat het voor veel mensen geldt, en ik reken je het ook niet aan dat je er geen tijd in wilt steken, want inderdaad, dat kost het.
Wat ik mensen wel aanreken, is dat ze er dan wel 'een mening' over hebben. Alsof mensen een mening hebben over een voetbalwedstrijd zonder het gekeken te hebben. Ook dat is vreemd, nietwaar?
Ik denk dat de communicatie vanuit de rechtspraak voldoende goed is te noemen, en dan doel ik o.a. op de site www.rechtspraak.nl , naast de andere bronnen.
Waar het aan schort is dat het tegenwoordig erg populair is om te roepen dat de straffen te laag zijn. Zie jij het al voor je dat een politicus in de Tweede Kamer zegt dat uit onderzoek blijkt dat Nederland al hard straft, en dat een gemiddelde burger die een tijdje meedraait het eens is met de rechter?
Ik zie dat niet voor me, omdat die politicus ook weet dat die de volgende dag op de voorpagina van de Telegraaf staat, met één of andere verdraaide, sensationele kop erboven.
ok, maar laat ze dan hun straatwerkstraf verrichten in een buurt waar ze hun 'kleine vergrijpje' hebben gepleegd of juist in de buurt waar hun familie, vrienden en kennissen wonen. tenzij het pedoseksualiteit betreft natuurlijkquote:Op donderdag 5 november 2009 19:46 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Wat dat betreft doet Nederland het juist helemaal niet zo slecht. Het zijn juist landen als de VS waar je vaak maar een relatief klein deel van je straf hoeft uit te zitten.
[..]
[..]
Ja, vooral afschaffen die taakstraffen...
Goed. Ik zit nu op http://www.rechtspraak.nl/default.htm en klik op Rechtbank Assen waar het zich voordeed. Dan kom ik slechts op een adres en routebeschrijving en dergelijke en twee nieuwtjes die me niets zeggen. Nergens kan ik zaken van die rechtbank vinden.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:54 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Nou, probeer bij deze zaak dan even de motivering van de rechter te vinden.
Nou, je zou bijvoorbeeld kunnen klikken op uitspraken van rechters. Staat gelijk al rechts bovenin. Het is niet alsof je even makkelijk kunt google'en door de database, dat is onmogelijk.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:02 schreef Disana het volgende:
[..]
Goed. Ik zit nu op http://www.rechtspraak.nl/default.htm en klik op Rechtbank Assen waar het zich voordeed. Dan kom ik slechts op een adres en routebeschrijving en dergelijke en twee nieuwtjes die me niets zeggen. Nergens kan ik zaken van die rechtbank vinden.
Links zie ik pas in tweede instantie een kolom met nog meer opties. Bij actualiteiten vind ik niets. De pagina Dossiers is leeg. Uitspraken dan. Ik kom in een wirwar van zaken die ik moet weten en in moet vullen alvorens ik misschien de zaak in kan zien. Sterker nog, ik heb geen idee wat ik in zou moeten vullen.
En daarmee, ik zeg het eerlijk, is mijn motivatie om naar de uitspraak op zoek te gaan i.p.v. dat de rechtbank die eenvoudig naar mij brengt, alweer gezakt.
Zo eenvoudig is het dus kennelijk niet. En nee, ik ben hoogopgeleid en niet lui.
Lullige opmerking, ik heb er bijna 10 minuten rondgekeken, dat kun je ook zien aan onze posttijden.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:03 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Nou, je zou bijvoorbeeld kunnen klikken op uitspraken van rechters. Het is niet alsof je even makkelijk kunt google'en door de database, dat is onmogelijk.
Dat ligt niet aan de site, maar dat je er maar 1 minuut in wilt steken.
Het stond al die 10 minuten rechts bovenin..quote:Op donderdag 5 november 2009 20:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Lullige opmerking, ik heb er bijna 10 minuten rondgekeken.
Laat maar, ik vind je een beetje hautain terwijl de ander alleen maar inzichtelijk probeert te maken wat de struikelblokken zijn.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:05 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Het stond al die 10 minuten rechts bovenin..
Ja, sorry hoor, maar ik ga op FOK niet uitleggen hoe je op die site moet zoeken naar uitspraken, als je niet eens rechts bovenin via uitspraken op 'hulp bij zoeken' wilt klikken.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Laat maar, ik vind je een beetje hautain terwijl de ander alleen maar inzichtelijk probeert te maken wat de struikelblokken zijn.
En dat vind ik misplaatst. Je wilt dus niet weten waarom mensen, ook hoogopgeleide en intelligente want immers 85%, denken zoals ze denken.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:06 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, sorry hoor, maar ik ga op FOK niet uitleggen hoe je op die site moet zoeken naar uitspraken, als je niet eens rechts bovenin via uitspraken op 'hulp bij zoeken' wilt klikken.
Dan ga ik hautain doen ja.
Ik vind niet dat je dom bent, maar ik heb je al een aantal keer gezegd dat je de handleiding 'hulp bij zoeken' door zou moeten nemen. Die handleiding ga ik niet kopieren en hier plakken, dat lijkt me onzinnig en dat maakt dit topic onleesbaar. Zoeken door uitspraken is niet zo eenvoudig als zoeken op google.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:08 schreef Disana het volgende:
[..]
En dat vind ik misplaatst. Je wilt dus niet weten waarom mensen, ook hoogopgeleide en intelligente want immers 85%, denken zoals ze denken.
Bij Uitspraken was ik via een andere route al geweest en ik had al uitgelegd dat ik geen idee had wat ik in moest vullen. Maar jij wilt alleen maar laten weten dat jij het allemaal maar dom vindt. Erg flauw.
Maar, wat ik wel als tip kan geven, is de serie 'Uitspraken' op NRC.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:08 schreef Disana het volgende:
[..]
En dat vind ik misplaatst. Je wilt dus niet weten waarom mensen, ook hoogopgeleide en intelligente want immers 85%, denken zoals ze denken.
Bij Uitspraken was ik via een andere route al geweest en ik had al uitgelegd dat ik geen idee had wat ik in moest vullen. Maar jij wilt alleen maar laten weten dat jij het allemaal maar dom vindt. Erg flauw.
Het is zeker niet eenvoudig als je geen enkele affiniteit of kennis van rechten hebt. Ik liep alleen al hierop vast:quote:Op donderdag 5 november 2009 20:10 schreef Hartigan het volgende:
Voor de niet-juristen is het vinden van een rechterlijke uitspraak niet zo simpel. Voor diezelfde groep is het ook niet altijd vanzelfsprekend dat er überhaupt vonnissen beschikbaar zijn op internet... En zelfs al vinden ze de uitspraak, dan is het nog behoorlijk lastig lezen zo'n uitspraak van de rechter...met al dat juridisch jargon.
je bedoelt een 'wouter-bosje'?quote:Op donderdag 5 november 2009 20:12 schreef Bowlingbal het volgende:
En op talkshows waar je nog iets van debat op niveau zou kunnen verwachten nodigt men eerder iemand vanwege zijn mening uit, niet vanwege zijn affiniteit met het onderwerp. Want dat trekt meer kijkcijfers.
Niet om je te beledigen hoor, maar eerlijk gezegd heb je mijn gevoel over slechte communicatie naar de leek alleen maar gesterkt.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:15 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Maar, wat ik wel als tip kan geven, is de serie 'Uitspraken' op NRC.
http://weblogs.nrc.nl/rechtenbestuur/
Dit is de laatste:
http://weblogs.nrc.nl/rec(...)n-voor-geenstijl-nl/
Daar wordt per keer een zaak besproken, met het oordeel van de rechter (samengevat) en de argumenten van meestal 2 juristen. Dat geeft je wellicht wat meer inzicht in het één en ander. Kom ik zo al minder hautain over?
Eh, ik heb ook nergens gezegd dat exact die zaak daarin voorkomt... Er staan nu 40 uitspraken op en er worden andere onderwerpen betreffende rechtspraak besproken.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Niet om je te beledigen hoor, maar eerlijk gezegd heb je mijn gevoel over slechte communicatie naar de leek alleen maar gesterkt.
Ik heb daar zoveel mogelijk zoekopdrachten ingevoerd als 'man doodt eigen katten assen' ingevoerd en de zaak komt simpelweg niet omhoog.
Niet door mij in ieder geval.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:50 schreef SeculasStatius het volgende:
Ik denk dat we maar eens over jury rechtspraak na moeten gaan denken. En dat heeft zeker zo zijn tekortkomingen maar het wordt tenminste wel gedragen.
Ik zie niet in dat de rechtspraak daardoor zal verbeteren. Tevens ben ik van mening dat de gemiddelde mens zo'n beslissingen niet kan nemen omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:50 schreef SeculasStatius het volgende:
Ik denk dat we maar eens over jury rechtspraak na moeten gaan denken. En dat heeft zeker zo zijn tekortkomingen maar het wordt tenminste wel gedragen.
Dat het gedragen wordt heeft alles te maken met dat het volk er bij toerbeurt mee te maken heeft. Iedereen kent dan wel iedereen die in een jury heeft gezeten. Leuk om het later over te hebben als het een geruchtmakende zaak was. Dat heeft niet te maken met de inhoudelijke vraag welke type rechtspraak beter is.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:52 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Niet door mij in ieder geval.
Ik ga geen voorstander zijn van juryrechtspraak zodat een aantal mensen 'gezellig kunnen keuvelen' over een rechtszaak tijdens een verjaardag bij een vage kennis.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:08 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Dat het gedragen wordt heeft alles te maken met dat het volk er bij toerbeurt mee te maken heeft. Iedereen kent dan wel iedereen die in een jury heeft gezeten. Leuk om het later over te hebben als het een geruchtmakende zaak was. Dat heeft niet te maken met de inhoudelijke vraag welke type rechtspraak beter is.
Vreemde mening. Zou je namelijk zeggen dat de kwaliteit van rechtspraak in bijna alle landen van europa minus duitsland zoveel slechter is? De rest van europa heeft het namelijk wel.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:03 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Ik zie niet in dat de rechtspraak daardoor zal verbeteren. Tevens ben ik van mening dat de gemiddelde mens zo'n beslissingen niet kan nemen omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom juryrechtspraak beter is.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:11 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Vreemde mening. Zou je namelijk zeggen dat de kwaliteit van rechtspraak in bijna alle landen van europa minus duitsland zoveel slechter is? De rest van europa heeft het namelijk wel.
Je snapt het niet. Ik presenteer dat keuvelen niet als voordeel. Het schets alleen op welke manier het dan gedragen wordt onder de bevolking. Onbekend maakt nu eenmaal onbemind.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:10 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik ga geen voorstander zijn van juryrechtspraak zodat een aantal mensen 'gezellig kunnen keuvelen' over een rechtszaak tijdens een verjaardag bij een vage kennis.
Daarnaast lijkt het me ook absoluut geen goede manier om rechtspraak dichter bij 'de burger' te brengen.
Meer gevoel met de maatschappij.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:12 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik zou echter geen enkele reden kunnen bedenken waarom juryrechtspraak beter is.
En ook meer klassenjustitie.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:14 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Meer gevoel met de maatschappij.
Hoe moet ik dat zien?quote:Op donderdag 5 november 2009 21:15 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
En ook meer klassenjustitie.
Vind je het erg als ik dat maar wat vaag vind?quote:Op donderdag 5 november 2009 21:14 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Meer gevoel met de maatschappij.
maar je vindt een 'leken'-onderzoek wel maatgevend?quote:Op donderdag 5 november 2009 21:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik dat maar wat vaag vind?
Je gaat een stel magazijnmedewerkers toch ook geen besluiten laten nemen aan de top van een bedrijf als DHL? Een adviesrol zoals een OR dat is binnen een bedrijf ok (en het liefst wat minder machtig dan een OR), maar recht spreken door leken; nee.
Hebben mensen hier geen internet en tv? Het is prima op te zoeken hoe jury rechtspraak werkt. Die krijgt een bak hapklare feiten brokken naar z'n hoofd en mag daar desnoods weken over debatteren. De hele veronderstelling dat de edelachtbare zo ontzettend goed is dat alleen zijn interpretatie de beste kan zijn is absurd. Voordeel van zo'n persoon is alleen dat hij de wet kent. Wat we nu hebben is een rechterlijke macht wiens draagvlak afneemt.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik dat maar wat vaag vind?
Je gaat een stel magazijnmedewerkers toch ook geen besluiten laten nemen aan de top van een bedrijf als DHL? Een adviesrol zoals een OR dat is binnen een bedrijf ok (en het liefst wat minder machtig dan een OR), maar recht spreken door leken; nee.
Natuurlijk is het een item voor populisten. Juist omdat het gevoel van onrecht al aanwezig is. Ik denk niet dat je ze als oorzakelijk kan aanwijzen.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:13 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Werkelijk waar, ik ben het hele populaire gehuil en gezeik op 'te lage straffen!' toch behoorlijk zat aan het worden. De reden dat ik denk dat zoveel mensen denken dat er te zacht gestraft worden, is over de hoeveelheid 'schande!' die er geroepen wordt als een rechter een oordeel velt in een zaak. O.a. maar voornamelijk door populistische politici.
In mijn ogen ben je op lichtelijk naïef als je de complexiteit van verschillende zaken niet ziet. Dat zijn geen hapklare brokken aan feiten waar je snel een oordeel over kunt vellen. Ik zie niet dat de gemiddelde Nederlander dat op waarde kan beoordelen.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:23 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Hebben mensen hier geen internet en tv? Het is prima op te zoeken hoe jury rechtspraak werkt. Die krijgt een bak hapklare feiten brokken naar z'n hoofd en mag daar desnoods weken over debatteren. De hele veronderstelling dat de edelachtbare zo ontzettend goed is dat alleen zijn interpretatie de beste kan zijn is absurd. Voordeel van zo'n persoon is alleen dat hij de wet kent. Wat we nu hebben is een rechterlijke macht wiens draagvlak afneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |