En dat vind ik misplaatst. Je wilt dus niet weten waarom mensen, ook hoogopgeleide en intelligente want immers 85%, denken zoals ze denken.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:06 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, sorry hoor, maar ik ga op FOK niet uitleggen hoe je op die site moet zoeken naar uitspraken, als je niet eens rechts bovenin via uitspraken op 'hulp bij zoeken' wilt klikken.
Dan ga ik hautain doen ja.
Ik vind niet dat je dom bent, maar ik heb je al een aantal keer gezegd dat je de handleiding 'hulp bij zoeken' door zou moeten nemen. Die handleiding ga ik niet kopieren en hier plakken, dat lijkt me onzinnig en dat maakt dit topic onleesbaar. Zoeken door uitspraken is niet zo eenvoudig als zoeken op google.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:08 schreef Disana het volgende:
[..]
En dat vind ik misplaatst. Je wilt dus niet weten waarom mensen, ook hoogopgeleide en intelligente want immers 85%, denken zoals ze denken.
Bij Uitspraken was ik via een andere route al geweest en ik had al uitgelegd dat ik geen idee had wat ik in moest vullen. Maar jij wilt alleen maar laten weten dat jij het allemaal maar dom vindt. Erg flauw.
Maar, wat ik wel als tip kan geven, is de serie 'Uitspraken' op NRC.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:08 schreef Disana het volgende:
[..]
En dat vind ik misplaatst. Je wilt dus niet weten waarom mensen, ook hoogopgeleide en intelligente want immers 85%, denken zoals ze denken.
Bij Uitspraken was ik via een andere route al geweest en ik had al uitgelegd dat ik geen idee had wat ik in moest vullen. Maar jij wilt alleen maar laten weten dat jij het allemaal maar dom vindt. Erg flauw.
Het is zeker niet eenvoudig als je geen enkele affiniteit of kennis van rechten hebt. Ik liep alleen al hierop vast:quote:Op donderdag 5 november 2009 20:10 schreef Hartigan het volgende:
Voor de niet-juristen is het vinden van een rechterlijke uitspraak niet zo simpel. Voor diezelfde groep is het ook niet altijd vanzelfsprekend dat er überhaupt vonnissen beschikbaar zijn op internet... En zelfs al vinden ze de uitspraak, dan is het nog behoorlijk lastig lezen zo'n uitspraak van de rechter...met al dat juridisch jargon.
je bedoelt een 'wouter-bosje'?quote:Op donderdag 5 november 2009 20:12 schreef Bowlingbal het volgende:
En op talkshows waar je nog iets van debat op niveau zou kunnen verwachten nodigt men eerder iemand vanwege zijn mening uit, niet vanwege zijn affiniteit met het onderwerp. Want dat trekt meer kijkcijfers.
Niet om je te beledigen hoor, maar eerlijk gezegd heb je mijn gevoel over slechte communicatie naar de leek alleen maar gesterkt.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:15 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Maar, wat ik wel als tip kan geven, is de serie 'Uitspraken' op NRC.
http://weblogs.nrc.nl/rechtenbestuur/
Dit is de laatste:
http://weblogs.nrc.nl/rec(...)n-voor-geenstijl-nl/
Daar wordt per keer een zaak besproken, met het oordeel van de rechter (samengevat) en de argumenten van meestal 2 juristen. Dat geeft je wellicht wat meer inzicht in het één en ander. Kom ik zo al minder hautain over?
Eh, ik heb ook nergens gezegd dat exact die zaak daarin voorkomt... Er staan nu 40 uitspraken op en er worden andere onderwerpen betreffende rechtspraak besproken.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Niet om je te beledigen hoor, maar eerlijk gezegd heb je mijn gevoel over slechte communicatie naar de leek alleen maar gesterkt.
Ik heb daar zoveel mogelijk zoekopdrachten ingevoerd als 'man doodt eigen katten assen' ingevoerd en de zaak komt simpelweg niet omhoog.
Niet door mij in ieder geval.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:50 schreef SeculasStatius het volgende:
Ik denk dat we maar eens over jury rechtspraak na moeten gaan denken. En dat heeft zeker zo zijn tekortkomingen maar het wordt tenminste wel gedragen.
Ik zie niet in dat de rechtspraak daardoor zal verbeteren. Tevens ben ik van mening dat de gemiddelde mens zo'n beslissingen niet kan nemen omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:50 schreef SeculasStatius het volgende:
Ik denk dat we maar eens over jury rechtspraak na moeten gaan denken. En dat heeft zeker zo zijn tekortkomingen maar het wordt tenminste wel gedragen.
Dat het gedragen wordt heeft alles te maken met dat het volk er bij toerbeurt mee te maken heeft. Iedereen kent dan wel iedereen die in een jury heeft gezeten. Leuk om het later over te hebben als het een geruchtmakende zaak was. Dat heeft niet te maken met de inhoudelijke vraag welke type rechtspraak beter is.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:52 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Niet door mij in ieder geval.
Ik ga geen voorstander zijn van juryrechtspraak zodat een aantal mensen 'gezellig kunnen keuvelen' over een rechtszaak tijdens een verjaardag bij een vage kennis.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:08 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Dat het gedragen wordt heeft alles te maken met dat het volk er bij toerbeurt mee te maken heeft. Iedereen kent dan wel iedereen die in een jury heeft gezeten. Leuk om het later over te hebben als het een geruchtmakende zaak was. Dat heeft niet te maken met de inhoudelijke vraag welke type rechtspraak beter is.
Vreemde mening. Zou je namelijk zeggen dat de kwaliteit van rechtspraak in bijna alle landen van europa minus duitsland zoveel slechter is? De rest van europa heeft het namelijk wel.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:03 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Ik zie niet in dat de rechtspraak daardoor zal verbeteren. Tevens ben ik van mening dat de gemiddelde mens zo'n beslissingen niet kan nemen omdat ze de gevolgen daarvan niet kunnen overzien.
Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom juryrechtspraak beter is.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:11 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Vreemde mening. Zou je namelijk zeggen dat de kwaliteit van rechtspraak in bijna alle landen van europa minus duitsland zoveel slechter is? De rest van europa heeft het namelijk wel.
Je snapt het niet. Ik presenteer dat keuvelen niet als voordeel. Het schets alleen op welke manier het dan gedragen wordt onder de bevolking. Onbekend maakt nu eenmaal onbemind.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:10 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik ga geen voorstander zijn van juryrechtspraak zodat een aantal mensen 'gezellig kunnen keuvelen' over een rechtszaak tijdens een verjaardag bij een vage kennis.
Daarnaast lijkt het me ook absoluut geen goede manier om rechtspraak dichter bij 'de burger' te brengen.
Meer gevoel met de maatschappij.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:12 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik zou echter geen enkele reden kunnen bedenken waarom juryrechtspraak beter is.
En ook meer klassenjustitie.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:14 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Meer gevoel met de maatschappij.
Hoe moet ik dat zien?quote:Op donderdag 5 november 2009 21:15 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
En ook meer klassenjustitie.
Vind je het erg als ik dat maar wat vaag vind?quote:Op donderdag 5 november 2009 21:14 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Meer gevoel met de maatschappij.
maar je vindt een 'leken'-onderzoek wel maatgevend?quote:Op donderdag 5 november 2009 21:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik dat maar wat vaag vind?
Je gaat een stel magazijnmedewerkers toch ook geen besluiten laten nemen aan de top van een bedrijf als DHL? Een adviesrol zoals een OR dat is binnen een bedrijf ok (en het liefst wat minder machtig dan een OR), maar recht spreken door leken; nee.
Hebben mensen hier geen internet en tv? Het is prima op te zoeken hoe jury rechtspraak werkt. Die krijgt een bak hapklare feiten brokken naar z'n hoofd en mag daar desnoods weken over debatteren. De hele veronderstelling dat de edelachtbare zo ontzettend goed is dat alleen zijn interpretatie de beste kan zijn is absurd. Voordeel van zo'n persoon is alleen dat hij de wet kent. Wat we nu hebben is een rechterlijke macht wiens draagvlak afneemt.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik dat maar wat vaag vind?
Je gaat een stel magazijnmedewerkers toch ook geen besluiten laten nemen aan de top van een bedrijf als DHL? Een adviesrol zoals een OR dat is binnen een bedrijf ok (en het liefst wat minder machtig dan een OR), maar recht spreken door leken; nee.
Natuurlijk is het een item voor populisten. Juist omdat het gevoel van onrecht al aanwezig is. Ik denk niet dat je ze als oorzakelijk kan aanwijzen.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:13 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Werkelijk waar, ik ben het hele populaire gehuil en gezeik op 'te lage straffen!' toch behoorlijk zat aan het worden. De reden dat ik denk dat zoveel mensen denken dat er te zacht gestraft worden, is over de hoeveelheid 'schande!' die er geroepen wordt als een rechter een oordeel velt in een zaak. O.a. maar voornamelijk door populistische politici.
In mijn ogen ben je op lichtelijk naïef als je de complexiteit van verschillende zaken niet ziet. Dat zijn geen hapklare brokken aan feiten waar je snel een oordeel over kunt vellen. Ik zie niet dat de gemiddelde Nederlander dat op waarde kan beoordelen.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:23 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Hebben mensen hier geen internet en tv? Het is prima op te zoeken hoe jury rechtspraak werkt. Die krijgt een bak hapklare feiten brokken naar z'n hoofd en mag daar desnoods weken over debatteren. De hele veronderstelling dat de edelachtbare zo ontzettend goed is dat alleen zijn interpretatie de beste kan zijn is absurd. Voordeel van zo'n persoon is alleen dat hij de wet kent. Wat we nu hebben is een rechterlijke macht wiens draagvlak afneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |