Men zal zich gansch den avend verwonderen over mijn voortdurende beate glimlach.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:08 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je hebt je tijd verkocht aan de Bovenbaas, Gellius.
En die Bovenbaas maakt je één keer per jaar subtiel duidelijk wat hij van jou en je collega's vindt.
Zo is het personeelsuitje een metafoor voor hoe de loonslaaf zijn leven moet lijden. Je moet met frisse tegenzin gezellig meedoen.
Denk daar maar eens over na, morgen na zessen...
alt + 0173quote:Op woensdag 4 november 2009 20:37 schreef sigme het volgende:
Hmpf.
Waarom ben ik te dom om uit te vissen hoe je een leeg bericht maakt?
Ik vind stiekem de versie ik ken de beste.quote:
Ik vind personeeluitjes wél leuk,quote:Op woensdag 4 november 2009 18:38 schreef Gellius het volgende:
Als iedereen personeelsuitjes zo vreselijk vindt, waarom worden ze dan nog georganiseerd? Of is het alleen het bleke, schuwe, zich achter boekkies verschuilende TTK-volk?
Nieuw aanrechtblad in het nieuwe huis?quote:
Ik voel me door TTK geregeld juist dommerquote:Op woensdag 4 november 2009 20:49 schreef sigme het volgende:
Dankzij TTK voel ik me én minder dom én heb ik iets om me morgen af te leiden van de kwartaalresultaten van een woekerrentekredietverstrekker.
Nee, dit is het toch nietquote:Op woensdag 4 november 2009 21:12 schreef sigme het volgende:
Dat hangt er maar vanaf hoe groot je de afdruk wil hebben, lijkt me.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:12 schreef Z het volgende:
Zeg Gellius, jij hebt toch enig verstand van 'foto's'? Is een foto van dit af te drukken (bijvoorbeeld bij de HEMA), of is deze te klein?
Maar jij bent de hoerrrr van babylon, zodiakk, dus dat is dan weer gelijk héél anders.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:43 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik vind personeeluitjes wél leuk,.
quote:Face to face, out in the heat
Hangin' tough, stayin' hungry
They stack the odds 'til we take to the street
For we kill with the skill to survive
quote:Stay hungry, Stay hungry, Stay hungry.
Here's that rhythm again.
Here's my shoulder blade.
Here's the sound I made.
Here's the picture I saved.
Here I am.
Hoe kom jij aan een foto van het oude schuurtje van mijn vader?quote:Op woensdag 4 november 2009 21:12 schreef Z het volgende:
Zeg Gellius, jij hebt toch enig verstand van 'foto's'? Is een foto van dit af te drukken (bijvoorbeeld bij de HEMA), of is deze te klein?
Niet groter dan het plaatje is.quote:Op woensdag 4 november 2009 21:24 schreef Gellius het volgende:
[..]
Dat hangt er maar vanaf hoe groot je de afdruk wil hebben, lijkt me.
Ik wilde net gaan posten: 'Het dondert in Amsterdam. Zou Claudia aan het bevallen zijn?'quote:Op woensdag 4 november 2009 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan een foto van het oude schuurtje van mijn vader?
Dit is overigens nadrukkelijk niet de bedoeling, hè mensen. Een beetje inzet graag.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:49 schreef sigme het volgende:
Dankzij TTK voel ik me minder dom
Dan zal een normale afdruk net gaan denk ik. Meestal geven dat soort uploadsites wel een roodgeelgroen verloopbalkje met betrekking tot de kwaliteit.quote:
quote:Op woensdag 4 november 2009 21:57 schreef Z het volgende:
Ik ben/was dus ziek. Dus heb ik biefstukken gegeten, maar dat heeft een weinig geholpen.
Talking Headsquote:Op woensdag 4 november 2009 21:31 schreef Gellius het volgende:
[..]
Maar jij bent de hoerrrr van babylon, zodiakk, dus dat is dan weer gelijk héél anders.
[..]
[..]
()
Ik at biefstuk, en ben sindsdien niet meer ziek geweest.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:16 schreef Z het volgende:
[..]
Tot nu toe het beste medicijn (bedacht door Thaleia).
Misschien dat het met verkoudheid wel werkt.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:27 schreef DaMart het volgende:
Dus als ik morgen biefstuk eet, ben ik sneller van mijn verkoudheid af?
quote:Op woensdag 4 november 2009 21:31 schreef Gellius het volgende:
Maar jij bent de hoerrrr van babylon, zodiakk, dus dat is dan weer gelijk héél anders.
A montage!quote:
Dit klinkt zeer oké! Ik ga eens op zoek naar de Talking Heads.quote:
Op zich vind ik dat al reden genoeg om een biefstukje te bakken morgen!quote:Op woensdag 4 november 2009 22:33 schreef DO2 het volgende:
En al ben je niet sneller van je verkoudheid af; je eet tenminste biefstuk.
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:40 schreef zodiakk het volgende:
Dit klinkt zeer oké! Ik ga eens op zoek naar de Talking Heads.
Met mijn favoriete tekstfragment uit de popmuziek:quote:Think of London, a small city
It's dark, dark in the daytime
The people sleep, sleep in the daytime
If they want to, if they want to
CHORUS
I'm checking them out
I'm checking them out
I got it figured out
I got it figured out
There's good points and bad points
But it all works out
I'm a little freaked out
Find a city
Find myself a city to live in.
quote:Look over there!...A dry ice factory
A good place to get some thinking done
Het lijkt mij toch niet onaardig als je hart klopt.quote:Op woensdag 4 november 2009 23:35 schreef NoCigar het volgende:
Ik was weer eens een weekje begonen met roken, maar ook daarna valt stoppen niet mee. Maar nu weet ik wel waar ik destijds die hartkloppingen van had.
Ah! Nou-nou-nou, dat staat jullie nog heel wat te wachten hoor.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
We zijn trouwens inmiddels aan seizoen 3 van Mad Men begonnen!
quote:Op donderdag 5 november 2009 16:58 schreef k_man het volgende:
Heb je je makkelijke schoenen al aan?
quote:Op donderdag 5 november 2009 17:36 schreef broer het volgende:
Er zal toch wel gewoon drank zijn? Dan valt er toch bitter weinig te mopperen.
Mijn moeder spreekt God tegenwoordig aan met "pappa" (i.p.v. met Vader of Heere)quote:Op donderdag 5 november 2009 15:53 schreef mane het volgende:
Mijn moeder had ik vanochtend aan de telefoon en die ging mij haar persoonlijke relatie met God uitleggen, althans haar persoonlijk relatie met Hem op dit moment. Het geeft mij weer voer voor verwondering en verbazing (en voor het boek dat ik hier aan 't schrijven ben, volgens zodiakk). Ze zei: ik leef niet meer benauwd met God, maar nauw met God.
Poe, nee. Dat gaat ze niet overtreffen. Het is nogal ziek, maar dat geeft jou een goed excuus om verknipt te zijn op je eigen onnavolgbare wijze. En je kan een boek schrijven.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:03 schreef beeer het volgende:
Mijn moeder spreekt God tegenwoordig aan met "pappa" (i.p.v. met Vader of Heere)
Probeer dat maar eens te overtreffen, moeder van Mane
Ik bak nu een speklap. Een biologische. Na 17 jaar Nijmegen ben ik nu dan toch om.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:05 schreef mane het volgende:
En hutspot, daar heb ik ook wel zin in!
Fijn dat je ook mij in je gebeden gedenkt. Mijn personeelsuitje bevatte onder andere in een koude tipi waarin nat hout gestookt werd brainstormen over een tuinkabouter, een prullebak en een doucheslang.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:39 schreef k_man het volgende:
Vrienden,
Laat ons een moment nemen om stil te staan bij ons aller Gellius. We weten dat het noodlot hem vanavond zwaar getroffen heeft. Een groot onheil is over hem neergedaald in de vorm van een personeelsuitje. Neem Gellius een ogenblik in uw gedachten, hulpeloos en alleen tussen allemaal geforceerd gezellige collega's en wens hem sterkte. Gun Gelius uw mentale steun. Laten wij allen hopen dat onze trouwe kameraad weldra behouden terugkeert.
Dank u.
Misschien kan ik een boek met onze dialogen daarin verwerkt schrijven, welke meestal combinaties zijn van Vergeving, Genade, Gods Liefde en meer van zulke onzin aan de ene kant en sadisme, antisemitisme, de kwade overheid, oorlog en dergelijke aan de andere kant. Ook valt er meestal wel een complimentje over de koffie. Het eindigt meestal in zij die mij de deur wijst "om de negatieve spiraal te doorbreken"quote:Op donderdag 5 november 2009 18:07 schreef mane het volgende:
[..]
Poe, nee. Dat gaat ze niet overtreffen. Het is nogal ziek, maar dat geeft jou een goed excuus om verknipt te zijn op je eigen onnavolgbare wijze. En je kan een boek schrijven.
Dat lijkt me niet nee. Aan de andere kant is het ook niet vrijblijvend: een weigering is wel een soort statement.quote:Op donderdag 5 november 2009 20:12 schreef DO2 het volgende:
Ze kunnen die uitjes - buiten werktijd - niet verplichten, toch? Of kunnen ze dat wel?
M'n vrouw is het met je eens.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:05 schreef mane het volgende:
Ik kan jullie, en zeker de romantici onder jullie, de film Bright Star over het (liefdes)leven van Keats ontzettend aanraden.
Een lust voor het oog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zullen we meeten?quote:Op vrijdag 6 november 2009 00:14 schreef Gellius het volgende:
Ik hoorde dat er wilde plannen zijn voor rond de kerst. Maar gelukkig zit ik dan op Ameland, en als het even meezit in New York met de jaarwisseling.
Dat hoor ik pas weken later (hopelijk), deze medewerkers zijn eigenlijk van een team waar ik alleen pro forma onder val, dus die spreek ik pas weer bij het volgende uitje, waar ik weer als een berg tegenop zal zien.quote:Op vrijdag 6 november 2009 00:13 schreef k_man het volgende:
Morgenochtend volgen natuurlijk nog wel de verslagen, de roddels en de intriges. Wie heeft er met wie gebekt, wie stond daar in de paraplubak te kotsen en welke hufter is er met mijn jas vandoor? Oh, en wat zie je er beroerd uit vanochtend, zeg. Laat geworden? Wel thuis geslapen?
Et tu, Brute? Het hangt bij ons af van de beschikbaarheid van een appartement aldaar van een collega van de tb.quote:
Wat een leuk idee! Wel een beetje dom om zo'n uitje in november te plannen, maar vooruit, het kan natuurlijk altijd kutweer zijn in Nederland.quote:Op vrijdag 6 november 2009 00:01 schreef Gellius het volgende:
Ach, het was zo lief. Mijn leidinggevende (die ik twee keer per jaar zie en spreek) had eenhistorische stadswandeling
![]()
gepland, waarbij we steeds wat liepen, verhaaltje, voorgerechtje in kroeg A, weer lopen, verhaaltje, hoofdgerecht in restaurant B, etc. Hoe ironisch. Iedereen liep te kankeren over die KUTverhaaltjes de hele tijd en ik was de enige die het wel interessant vond (hoewel ik het meeste al wel wist natuurlijk).
En nu zijn ze allemaal vreselijk wrokkig dronken aan het worden en ik ben weer lekker thuis.
Mag ik mijn voorspelling dan op 7 november zetten?quote:Op vrijdag 6 november 2009 07:44 schreef Claudia_x het volgende:
1 november - Gellius
2 november - mane, I.R.Baboon
4 november (uitgerekende datum) - Z
5 november - Quir, Batuwu_Griekgriek
6 november - DO2
9 november- beeer, zodiakk
10 november - k_man
11 november - Shadylane
12 november - sigme
13 november - Tha_Erik
16 november - Claudia_x
Niemand heeft op het weekeinde gegokt.
Barbaren! Filisters! En dat moet een nieuw leven op de wereld zetten. In de opvoeding van de kleine Gellius nam dequote:Op vrijdag 6 november 2009 08:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou ook geen zin hebben om 's avonds nog te wandelen als het donker, nat en koud is.
Dan liever dauwtrappen en daarna stamppot met worst eten.quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:33 schreef Gellius het volgende:
[..]
Barbaren! Filisters! En dat moet een nieuw leven op de wereld zetten. In de opvoeding van de kleine Gellius nam dehistorische stadswandeling
een centrale plaats in. Oók op een lege maag. Dat kweekt karakter.
Och, wat akelig. Dan had ik het een stuk makkelijker. Wie verzint dit soort dingen en kunnen we die persoon, na zorgvuldige identificatie, niet zonder vorm van proces laten ombrengen?quote:Op donderdag 5 november 2009 19:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Fijn dat je ook mij in je gebeden gedenkt. Mijn personeelsuitje bevatte onder andere in een koude tipi waarin nat hout gestookt werd brainstormen over een tuinkabouter, een prullebak en een doucheslang.
Er zou ook nog een workshop tapas maken, een workshop bonbons maken en een wijnproeverij volgen, waarna gezamelijk gegeten gaat worden (tapas, wijn en koffie met bonbon toe). Maar dat heb ik helaas moeten afslaan.
Na ontsnapping heb ik aan Gellius gedacht.
Misschien GeenStijl even tippen?quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:46 schreef Gellius het volgende:
Wie verzint dit soort dingen en kunnen we die persoon, na zorgvuldige identificatie, niet zonder vorm van proces laten ombrengen?
quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien GeenStijl even tippen?
quote:Op vrijdag 6 november 2009 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Dat ik de baby verwen en hij er om die reden niet uit wil.![]()
Ze is ervan overtuigd dat de kleine zich snel zal melden, en als dat niet het geval blijkt dan laat ze me niet doorlopen en wordt de bevalling ingeleid. Het gaat dus écht niet lang meer duren. (Ik laat de uiterste datum even in het midden.)
1 november - Gelliusquote:
Ben benieuwd hoe het is bevallen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 20:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Catcher in the Rye
Nee.quote:Op vrijdag 6 november 2009 20:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nog steeds niet gebigd?
Is het wat?quote:de biografie van Reve.
Het kind stelt je alvast op de proef om te kijken of je wel flexibel en geduldig genoeg bent.quote:Op zaterdag 7 november 2009 10:47 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:
Dat geniale kind moet er eerst maar eens uitkomen. Ik voelde dat het dit weekend ging gebeuren, maar ik ben er nu niet meer zo zeker van.
Tja, ik kan hem toch moeilijk de eerste dag meteen zonder eten naar bed sturen.quote:
De opmerking was bedoeld om de hand in eigen boezem te steken. Wellicht is film, zeg maar, helemaal niet mijn ding en kan ik daardoor de juweeltjes niet naar waarde schatten.quote:Op zondag 8 november 2009 08:53 schreef W.v.t.t.k. het volgende:
Ik heb vandaag geleerd dat je bij een kritische opmerking nooit moet steigeren, maar altijd naar een kern van waarheid moet zoeken en daar zo mogelijk van leren. Ik verwacht echter niet dat jouw denkvermogen daar toereikend voor is.
Ik heb gisteren geleerd dat een goede kappersschaar wel ¤ 200 kan kosten. En als je er eentje laat vallen is ie meestal niet meer te gebruiken.quote:Op zondag 8 november 2009 08:53 schreef W.v.t.t.k. het volgende:
Ik heb vandaag geleerd dat je bij een kritische opmerking nooit moet steigeren, maar altijd naar een kern van waarheid moet zoeken en daar zo mogelijk van leren. Ik verwacht echter niet dat jouw denkvermogen daar toereikend voor is.
Ik vond het een prettig boek, en was vooral verrast dat de jaren 40 slang helemaal niet gedateerd overkwam.quote:
Hmwja, de eerste 250 bladzijden zijn echt heel boeiend, maar inmiddels zit ik bij blz 520 en de laatste 150 bladzijden zijn alleen maar over zijn periode in Engeland en omgang met mensen die ik niet ken en homoseksuele verkenningen en honderden brieven richting Hanny waarin hij zegt dat hij er echt mee ophoudt, of toch niet mee ophoudt, of misschien mee ophoudt, of geen hetero en geen homo is, of wat dan ook, en dat wordt enigszins vermoeiend. Maar goed, ook dat moet beschreven worden, en zoals je kunt indenken zitten er ook erg veel lachmomenten in het boek.quote:
Het is dan ook jaren 50 slang.quote:Op zondag 8 november 2009 11:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik vond het een prettig boek, en was vooral verrast dat de jaren 40 slang helemaal niet gedateerd overkwam.
quote:
IN YOUR FACE BABY!!!!!!!!!!!!!!!!!11111111111!!!!!!!!!!!!quote:In 1949, while "recovering" in a California sanitorium, 17-year-old Holden relates events that occurred during three December days in 1948--when he was sixteen.
Maar wie hanteert de slang nou? Holden Caulfield of JD Salinger?quote:Op zondag 8 november 2009 13:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
IN YOUR FACE BABY!!!!!!!!!!!!!!!!!11111111111!!!!!!!!!!!!
Ze is dus nog niet bevallen?quote:Op zondag 8 november 2009 15:15 schreef ShadyLane het volgende:
Als je straks met een verstilde glimlach naar het kleine wondertje naast je kijkt is al het leed vergeten, Claudia!
De eerste keer heb ik het laten passeren, maar nu moet ik toch echt ingrijpen. Het is 'ik besef nu pas' of 'ik realiseer me nu pas'.quote:Op zondag 8 november 2009 22:02 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Shit, ik besef me nu pas dat als Claudia_x een baby krijgt, dat kind ook ooit volwassen zal worden!
Vijf dagen geleden. Ik heb nog steeds niks te melden, mensen.quote:Op zondag 8 november 2009 23:04 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ze is dus nog niet bevallen?
Was je niet zo ongeveer nu uitgerekend, Claudia?
Ja! Helaas blijft de baby gewoon doorgroeien.quote:
Ik probeer bevallingsverhalen nu zoveel mogelijk te vermijden. Het voordeel van het ongelooflijk zat zijn is dat ik denk: kom maar op met dat baren!quote:Op maandag 9 november 2009 08:45 schreef NoCigar het volgende:
Zou het kijken van bevallingsfilmpjes op Youtube helpen?
Oh, ik vond dit trouwens een heel lieve reactie.quote:Op zondag 8 november 2009 15:15 schreef ShadyLane het volgende:
Als je straks met een verstilde glimlach naar het kleine wondertje naast je kijkt is al het leed vergeten, Claudia!
Het schijnt meestal 's avonds/'s nachts te beginnen.quote:Op maandag 9 november 2009 09:17 schreef zodiakk het volgende:
De dag is nog niet voorbij, Claudia_x!
Schaf de dvd 'Stop Making Sense' aan. Die kost je vrijwel niets en je krijgt er een bijzondere concertfilm met fantastische muziek voor terug.quote:
Ik dacht 'wat is die SL toch een naar cynisch wezenquote:Op maandag 9 november 2009 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, ik vond dit trouwens een heel lieve reactie.
Dat had ik met de best of van de Cure. Van de Talking Heads weet ik al dat ik er veel van ken.quote:Op maandag 9 november 2009 09:17 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb trouwens een 'best of' van Talking Heads beluisterd en het verbaasde me hoeveel nummers ik al kende zonder te weten dat het van de Talking Heads was: 'Once In A Lifetime', 'Burning Down The House', 'Road To Nowhere', etc. Wel goeie band,.
Dat was ook mijn gedachte.quote:Op maandag 9 november 2009 10:01 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik dacht 'wat is die SL toch een naar cynisch wezen'.
De eerste baby duurt altijd langer, ik ga voor 17 november.quote:Op maandag 9 november 2009 08:21 schreef Claudia_x het volgende:
Nieuwe week, nieuwe kansen.
1 november - Gellius
2 november - mane, I.R.Baboon
4 november (uitgerekende datum) - Z
5 november - Quir, Batuwu_Griekgriek
6 november - DO2
7 november - DaMart
9 november- beeer, zodiakk
10 november - k_man
11 november - Shadylane
12 november - sigme
13 november - Tha_Erik
16 november - Claudia_x
Het spijt me, heren, 9 november begint ook onwaarschijnlijk te worden. De eerstvolgende kanshebber is k_man.
David Byrne werkt nu als kunstenaar. Misschien kun je in je nieuwe appartement goede sier maken met door hem ontworpen espressokopjes uit de illy collection.quote:Op maandag 9 november 2009 09:17 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb trouwens een 'best of' van Talking Heads beluisterd en het verbaasde me hoeveel nummers ik al kende zonder te weten dat het van de Talking Heads was: 'Once In A Lifetime', 'Burning Down The House', 'Road To Nowhere', etc. Wel goeie band,.
En terecht, zitten mooie foto's tussen. Heel knap voor middelbare scholieren.quote:Op maandag 9 november 2009 15:28 schreef mane het volgende:
Ik wil even opscheppen over 'mijn kinderen'.
Wat een sell-out!quote:Op maandag 9 november 2009 15:52 schreef k_man het volgende:
[..]
David Byrne werkt nu als kunstenaar. Misschien kun je in je nieuwe appartement goede sier maken met door hem ontworpen espressokopjes uit de illy collection.
[ afbeelding ]
Vooral die serie Vredesduiven of vechtersbazen? vind ik erg leuk. Doen me denken aan de foto's van Paolo Ventura, die een paar maanden geleden in het Fotomuseum te zien waren.quote:Op maandag 9 november 2009 15:28 schreef mane het volgende:
Ik wil even opscheppen over 'mijn kinderen'.
[...]
http://www.nrc.nl/nrcweekblad/article2406219.ece
Ze waren zo trots bij de opening afgelopen vrijdag in het fotomuseum..
Ja, die vind ik er ook echt uitspringen. Het leuke is dat het meisje dat de foto's heeft gemaakt ook echt ambities heeft om verder te gaan. En nu hangt ze al in het museum!quote:Op maandag 9 november 2009 17:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vooral die serie Vredesduiven of vechtersbazen? vind ik erg leuk. Doen me denken aan de foto's van Paolo Ventura, die een paar maanden geleden in het Fotomuseum te zien waren.
Dat schept in elk geval verwachtingen.quote:Op maandag 9 november 2009 17:40 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, die vind ik er ook echt uitspringen. Het leuke is dat het meisje dat de foto's heeft gemaakt ook echt ambities heeft om verder te gaan. En nu hangt ze al in het museum!.
Ik heb net de eerste aflevering gezien. Ben ook nog niet overtuigd, maar ga zeker nog wel verder kijken. Ik vat de toon van de serie nog niet helemaal: is het nou tongue-in-cheek of bloedserieus?quote:Op maandag 9 november 2009 15:57 schreef k_man het volgende:
Heeft er trouwens iemand gisteren naar Dexter gekeken? Ik ben nog niet dolenthousiast, maar voorlopig blijf ik het even volgen.
De vpro zendt dat uit. Een nieuwe serie met één van de hoofdrolspelers uit 6 feet under, over een forensisch expert bij de politie in Miami, die in z'n vrije tijd als hobby het seriemoorden beoefent.
Vanavond aflevering 3.
Als je zoontje niet op 9 november 2009 de wereld in wordt geworpen om zijn Dasein in te vullen, dan... tja, dan brokkelt mijn wereldbeeld wel een beetje af hoor.quote:Op maandag 9 november 2009 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
Het schijnt meestal 's avonds/'s nachts te beginnen.
Goed zo!quote:Oh, ik vind seizoen 3 vooralsnog geweldig! Er zijn al veel toffe scenes voorbij gekomen die we tijdens mijn kraamperiode kunnen bespreken.
quote:Newborn babies may cry in their mother tongues
Days after birth, French and German infants wail to the melodic structure of their languages
By Bruce Bower
Web edition : Thursday, November 5th, 2009
Only days after birth, babies have a bawl with language. Newborn babies cry in melodic patterns that they have heard in adults’ conversations — even while in the womb, say medical anthropologist Kathleen Wermke of the University of Würzburg in Germany, and her colleagues.
By 2 to 5 days of age, infants’ cries bear the tuneful signature of their parents’ native tongue, a sign that language learning has already commenced, the researchers report in a paper published online November 5 in Current Biology.
Fluent speakers use melodic patterns and pitch shifts to imbue words and phrases with emotional meaning. Changes in pitch and rhythm, for example, can indicate anger. During the last few months of fetal life, babies can hear what their mothers or other nearby adults are saying, providing exposure to melodies peculiar to a specific language, Wermke says. Newborns then re-create those familiar patterns in at least some of their cries, she proposes.
“Our data support the idea that human infants’ crying is important for seeding language development,” Wermke says. “Melody lies at the roots of both the development of spoken language and music.”
Newborns’ facility for imitating the underlying makeup of adult speech gets incorporated into babbling later in infancy, Wermke proposes. Earlier research has shown that, from age 3 months on, infants can reproduce vowel sounds demonstrated by adults.
Scientists already knew that, in the final months of gestation, babies can hear people talking, especially their mothers. Newborns prefer the sound of their mothers’ voices to the voices of other people, for example. In the days after birth, babies show signs of discriminating the sound of their native language from others and of recognizing when voice-like tones change in pitch.
Wermke’s team goes further, suggesting that newborns adapt their cries to melodic patterns characteristic of whatever language they have heard spoken.
She and her colleagues studied 60 healthy newborns, 30 born into French-speaking families and 30 born into German-speaking families. The researchers recorded 2,500 cries as mothers changed babies’ diapers, readied babies for feeding or otherwise interacted with the youngsters.
Acoustic measures allowed the researchers to identify 1,254 cries (in this case, a cry is a vocalization produced with a single breath) that contained clear rising-and-falling arcs suitable for a detailed analysis.
German newborns’ cries tended to start out high-pitched and gravitate to increasingly lower pitches. French newborns’ cries started out low-pitched and then moved higher. Comparable high-to-low and low-to-high intonation patterns characterize words and phrases used by fluent speakers of German and French, Wermke says.
Newborns strive to imitate their mothers’ behaviors however they can, in order to attract attention and foster bonding, Wermke proposes. Newborns can readily mimic the musical structure of what a mother says, in her view.
More work remains to be done to confirm that parental talk affects how babies cry, remarks psycholinguist D. Kimbrough Oller of the University of Memphis.
Mothers may have attended to babies differently in France and Germany, say by reacting faster or slower to crying bouts, which may have caused newborns to cry differently, Oller says. Also, recordings may have come from a different range of situations in one country versus the other — say, a focus on diaper changing in Germany and an emphasis on feeding preparation in France — which could have elicited different types of cries from babies. Either case would complicate an acoustic comparison of French and German newborns' cries, Oller notes.
A related scientific debate concerns whether parents' native language influences how babies babble during the first year of life. Oller regards babies' babbling as having largely universal sound patterns.
Ik zit zo aan de grond dat ik een cynische opmerking niet eens meer herken.quote:Op maandag 9 november 2009 10:01 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik dacht 'wat is die SL toch een naar cynisch wezen'.
Ik had het ook niet herkend. Het is een vloek!quote:Op maandag 9 november 2009 21:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zit zo aan de grond dat ik een cynische opmerking niet eens meer herken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat mane en ik gewoon de weg kwijt zijn. Maar ik denk het niet.quote:Op maandag 9 november 2009 22:04 schreef Z het volgende:
[..]
Ik had het ook niet herkend. Het is een vloek!
Stond iets tegenover moar liek.quote:Op dinsdag 10 november 2009 00:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dat zijn van die mooie dingen van de natuur. De vrouw vraagt de man tijdens de zwangerschap om alles te doen, maar daar staat dan ook iets tegen tegenover.,
.
Hij was goed en ondanks dat ik van na 1989 nauwelijks nog nummers meer van hem ken, heb ik me prima vermaakt.quote:Op maandag 9 november 2009 20:56 schreef ShadyLane het volgende:
Ik dacht "nah, ik ga niet twee keer in 1 jaar, zo'n superfan ben ik ook weer niet en het kost een hoop geld". En nam dus na het etentje afscheid van degenen die wel gingen. Het voelt nu toch een beetje eh, leeg.
[ afbeelding ]
Hij is van mening dat zwangerschapsdementie onzin is, dus daar moet hij niet mee aankomen! Overigens hebben de mannen bij de partnerles van zwangerschapsgym expliciete instructie gekregen over 'hoe om te gaan met de zwangere vrouw/de bevalling'.quote:Op dinsdag 10 november 2009 00:02 schreef I.R.Baboon het volgende:
Batuwu, je maakt er toch wel flink misbruik van dat je Claudia bij elke discussie kan verwijten 'ja, maar jij bent zwanger dus je dementeert' of soortgelijke opmerkingen?
Toen ik vorig jaar nog bij A. werkte, was de vriendin van mijn collega E. op een bepaald moment al een week voorbij het uitrekenmoment. Hij werd met de dag chagrijniger, en dat kwam omdat hij het hele weekend geen druppel alcohol had mogen drinken.quote:Op dinsdag 10 november 2009 08:14 schreef Claudia_x het volgende:
* Als jij tv wilt kijken en zij ergert zich daaraan, ga dan niet in discussie maar zet de tv gewoon uit.
* Houd er rekening mee dat je stand-by moet staan voor als de bevalling begint, dus probeer bier voor het moment even te laten staan.
quote:Op dinsdag 10 november 2009 08:26 schreef Gellius het volgende:
Ik lees net op internet dat vrouwen naast die oerkracht over een natuurlijke wijsheid beschikken. Ben je daar al van geschrokken?
Nou, wat je nu op tafel gooit vind ik toch een hoop natuurlijke wijsheid.quote:Op dinsdag 10 november 2009 08:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is wel weer echt iets voor de vrouw om een oerkracht te hebben maar daar niets mee te doen. Mannen zijn immers beter in zo'n beetje elke sport denkbaar. Waarschijnlijk is hetzelfde van toepassing op natuurlijke wijsheid.
Je hebt ons als secondanten natuurlijk. Je kunt vast wel stiekem even naar Fok iPhonen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:01 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vanavond is de grote dag dat ik de pubquiz van mijn werk moet winnen en mezelf definitief moet positioneren als Baken van Kennis en Wijsheid.
Neenee, dit is vrijwillig.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:09 schreef Gellius het volgende:
Personeelsuitje, IR?
quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:25 schreef Lienekien het volgende:
Er is ingebroken in ons kantoor. Vraagt mijn minnaar of zijn foto nog wel op mijn bureau stond.
Ik had eerst niks in de gaten! Een collega kwam het vertellen en toen begreep ik ineens waarom er twee lades openstonden. (Ik doe die kast toch altijd dicht?)quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:33 schreef DevilsAndDust het volgende:
New York is geweldig, Gellius..
Bah, wat lijkt me dat schrikken als je binnenkomt, Lienekien! Maar och, als de foto er nog staat....
Jij kijkt na het binnenkomen sowieso eerst een uur naar die foto.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik had eerst niks in de gaten! Een collega kwam het vertellen en toen begreep ik ineens waarom er twee lades openstonden. (Ik doe die kast toch altijd dicht?)
Ik zou juist liegen en zeggen dat zijn foto gestolen is. Dat streelt zijn ego vast.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:31 schreef Lienekien het volgende:
Dan moet ik het goede nieuws natuurlijk wel vermelden: ja, zijn foto is er nog. Mijn kasten zijn opengebroken, maar goddank staat zijn foto er nog.
quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:38 schreef Frollo het volgende:
[..]
Jij kijkt na het binnenkomen sowieso eerst een uur naar die foto.
Lol, inderdaad.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou juist liegen en zeggen dat zijn foto gestolen is. Dat streelt zijn ego vast.
Ik had niks interessants in mijn kasten. Er zijn elders laptops weggehaald.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Is er wel iets anders weg, of waren die open lades gewoon om je bang te maken?
Van communicatie heeft het RIVM en het Ministerie niet veel kaas gegeten.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:53 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het gesprek van de dag in Stadsdeel S: inenten tegen de Griep of niet? Bijna iedereen is tegen, omdat het lotsbestemming is, of omdat het ziekenhuis in Rabat een schadelijke stof in het vaccin gevonden had, of omdat de kinderen toch al genoeg mandarijntjes eten, of omdat je je kind altijd nog kan langsbrengen als het ziek wordt.
Bij de GGD was de stemming gisteren - u raadt het al - exact omgekeerd.
Ik denk dat dit probleem vaker voorkomt met wetenschappers, ze gaan voorbij aan de (waarschijnlijk ongefundeerde) sentimenten die er leven en komen alleen maar met feiten.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:20 schreef Z het volgende:
[..]
Van communicatie heeft het RIVM en het Ministerie niet veel kaas gegeten.
Mijn kids moeten/mogen ingeënt, maar nu heb ik het idee gekregen dat ik daar over moet gaan twijfelen. Dat had ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |