Maar dan staat er toch nog een muurtje voor?quote:Op woensdag 4 november 2009 18:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Hang aan zijn kant tubgirl enzo foto's op
hij mag er niks aan doen, het staat op jouw grond
Gastquote:Op woensdag 4 november 2009 18:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Hang aan zijn kant tubgirl enzo foto's op
Via een brief? Gezellig hoor. Welke gek maakt op die kennis zijn nieuwe buren?quote:Nu hebben wij een brief van één van de buren gehad waarin hij ons schreef dat wij aan onze kant niets met de schutting mogen doen zonder zijn toestemming omdat die van hem is.
lijkt me niet, aangezien jij het huis gekocht hebt met de erfgrens zoals hij op papier staat. Dus incl. dat stuk waar zijn schutting op staat.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:17 schreef catreedan het volgende:
mijn vraag is dan het volgende ,de buurman heeft al die jaren grond in gepikt waar niemand op gereageert heeft is dit nu verjaard en behoort de grond nu aan de buurman.
Volgens mij kan zoiets toch niet verjaren? Je hebt wel zoiets als overpadrecht. Dus als andere mensen x-aantal jaren gebruik maken van jouw grond om van A naar B te komen en je staat dat jarenlang toe dan kun je hun dat 'recht' na een aantal jaar niet meer afnemen. Lijkt mij dat dit niet opgaat in het geval van een schutting.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:17 schreef catreedan het volgende:
mijn vraag is dan het volgende ,de buurman heeft al die jaren grond in gepikt waar niemand op gereageert heeft is dit nu verjaard en behoort de grond nu aan de buurman.
Dit. En wil de buurman er helemaal niks van weten,... ga dan je rechten uitzoeken.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:24 schreef Fliepke het volgende:
Ga eens koffie drinken met de man.
Om nu maar meteen dit soort schriftelijk geweld te starten lijkt me misschien wat overtrokken....
Hij huurt toch? Er is dus niets van hem bij.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:17 schreef catreedan het volgende:
Begin eens met antwoord geven op mijn vraag meneer serieus.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:23 schreef catreedan het volgende:
ja de plant begint bij hem en groeit nu heel groot over de schutting naar onze zijden.
Ik wil graag serieuse antwoorden waar ik wat mee kan doen,bv wat zijn mijn rechten in de zaak ondanks dat deze schutting er misschien al 20 jaar staat.
Aanvulling: lees ook het Arrest Grensoverschrijdende garage.quote:Op woensdag 4 november 2009 19:53 schreef aaipod het volgende:
Dan lijkt mij dat art 5:54 BW van toepassing is. Wat daar in staat moet je zelf maar even lezen maar het is nogal aan interpretatie onderhevig en ik weet er het fijne niet van en heb niet veel zin om me erin te verdiepen dus zal me wijselijk onthouden van een oordeel. Beschouw dit maar als een zetje in de juiste richting
Weet je er überhaupt iets over?quote:Op woensdag 4 november 2009 20:51 schreef Tha_Duck het volgende:
De plant is een simpel verhaal, alles wat overhangt mag je snoeien. Hangt boven jouw grond, en als je er last van hebt haal je het weg. Zelfde geldt voor bomen, en die mogen niet eens zo dicht op de erfgrens staan hoorde ik laatst.
Ik wil niet heel vervelend doen, maar hij doelt op overhangende takken en planten. Daarbij geldt toch echt art. 5:44 BWquote:Op woensdag 4 november 2009 21:46 schreef Thaan het volgende:
[..]
Weet je er überhaupt iets over?
Uit jurisprudentie (even specifiek het grensoverschrijdende garage arrest) blijkt dat de kosten van het verplaatsen van de garage (lees: schutting) niet opwegen tegen de baat die de grondeigenaar (TS dus) ervan ondervindt als hij die 3cm aan zijn tuin toevoegt.
Oftewel, de 3cm tuin kan dan wel mooi van hem zijn, dat doet niet af aan het feit dat de kans aardig groot is dat het hek daar gewoon mag blijven staan.
Dit dacht ik ook altijd maar je schijnt het eerst aan te moeten geven dat je het gesnoeid wil hebben en buren daartoe de kans geven. Doen ze dit niet dan pas mag je zelf wat overhangt gaan snoeien.quote:Op woensdag 4 november 2009 20:51 schreef Tha_Duck het volgende:
De plant is een simpel verhaal, alles wat overhangt mag je snoeien. Hangt boven jouw grond, en als je er last van hebt haal je het weg. Zelfde geldt voor bomen, en die mogen niet eens zo dicht op de erfgrens staan hoorde ik laatst.
Over de schutting zou ik eens gaan babbelen, maar die plant zou zo weg zijn
Aangezien de TS dit vermeld:quote:Op woensdag 4 november 2009 21:51 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik wil niet heel vervelend doen, maar hij doelt op overhangende takken en planten. Daarbij geldt toch echt art. 5:44 BW
Het grensoverschrijdende garage arrest heeft betrekking op art. 5:54 BW.
Ga ik er weldegelijk vanuit dat ook dit een issue is.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:08 schreef catreedan het volgende:
Maar ik heb ontdekt dat hij de schutting voorbij het hart van het muurtje heeft geplaats,met andere woorden de schutting staat op onze grond.
Dat vroeg ik mij ook al af. Als die brief inderdaad het eerste contact was dan zou ik sowieso al helemaal klaar zijn met die buren. Al helemaal als blijkt dat waar ze al bij voorbaat over lopen te zeiken niet op de grond staat die zij van de woningbouwvereniging huren.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:57 schreef r3gi3boy het volgende:
Maar even een serieuze vraag voor TS om op te reageren: Heeft jouw buurman voor het eerst contact gelegd (sinds je het pand gekocht hebt) middels een brief waarin notabene ook nog eens dat zeikverhaal over die schutting staat?
Ik zou helemaal doordraaien als het 1e contact dat ik met mijn nieuwe buren zou hebben een brief aangaande deze situatie betreft!!! Je zou dit stuk vuil er eens op kunnen wijzen dat het belachelijk is om op zo'n wijze je aanwezigheid als buren kenbaar te maken, laat staan dat het geldt als 'kennismaking'!
Het eerste waar ik aan dachtquote:Op woensdag 4 november 2009 18:16 schreef Nosh het volgende:
Klinkt als een zaak voor de rijdende rechter.
En er dan wel lekker een drama van maken hè, anders hebben wij d'r niets aan!
Dat dus.quote:Op woensdag 4 november 2009 18:48 schreef Tja..1986 het volgende:
Hij huurt toch? Er is dus niets van hem bij.
Het "hij huurt dus er is niets van hem bij"dat kun je natuurlijk niet zo stellen.quote:
Als huurder heb je ook plichten jegens de woningstichting. Als ik als huurder een schutting wil plaatsen, moet ik de verhuurder daar toestemming voor vragen. Die kan er voorwaarden aan verbinden. Een van de voorwaarden zal ongetwijfled zijn dat de schutting (en al hetgeen er aan/op bevestigd is), geen gevaar mag opleveren en geen overlast mag veroorzaken.quote:Op donderdag 5 november 2009 02:06 schreef Stali het volgende:
Het "hij huurt dus er is niets van hem bij"dat kun je natuurlijk niet zo stellen.
Als huurder betaal je nl. ergens voor.
Moreel gezien regel je dit onderling met je buurman. Maar als ik een dergelijke brief als TS toegestuurd zou krijgen, als binnenkomer voor een gezellig burenonderonsje, volgde ik ook de officiële, zakelijke weg. En die is toch, gelet op het vorenstaande, richting woningstichting.quote:En ook stuur je geen briefje naar de Woningstichting als je last hebt van van bijv. overhangende clematis. Nee, dan verzoek je de buren om te snoeien. Doen zij dit niet dan mag jij die overhangende takken snoeien.
ik wilde het net zeggenquote:Op donderdag 5 november 2009 06:57 schreef RJD het volgende:
Een typisch gevalletje voor... de rijdende rechter...
Dat hoef je mij niet uit te leggen.quote:
Er klopt het één en ander niet aan je advies.quote:Op donderdag 5 november 2009 02:23 schreef olmjanus het volgende:
Absoluut dat de huurder gewoon rechten heeft, meer dan menigeen denkt overigens.
Verder is de schutting op een deel van jouw erf, verankerd met de grond(jouw grond) en daarmee in principe jouw eigendom, ware het niet dat hij hem toenterijd heeft gekocht/geplaatst(toch?!) Hiervoor is er erfpacht waarin is geregeld dat bouwsels op een erf wat hij altijd dus al gebruikt eigendom zijn van de erfpachter(je buurman). Ook is het zo dat als die schutting daar al jaren staat(verjaring na 20 jaar bij onroerend goed) er recht van erfdienstbaarheid is. Dit houdt in dat jouw buurman al zo lang op deze manier gebruik maakt van dat stukje grond, dat dit recht niet zomaar teniet gaat doordat er toevallig een andere bewoner is. Huur of koop is niet relevant.
Met betrekking tot de overhangende beplanting mag je daar niet zomaar aan tornen omdat het zijn eigendom is. Wel moet het mogelijk zijn je te beroepen op hinder cq. overlast waardoor hij zorg zal moeten dragen om jouw vruchtgebruik en woongenot niet in te perken.
Kortom: ik denk dat je weinig kans maakt dat die schutting wordt verplaatst(bij de rechter), maar met die beplanting geef ik je een goede kans.
Erfpacht is het "huren" van een stuk grond waarbij de erfpachter niet eigenaar wordt. Het heeft hier helemaal niets mee te maken.quote:Verder is de schutting op een deel van jouw erf, verankerd met de grond(jouw grond) en daarmee in principe jouw eigendom, ware het niet dat hij hem toenterijd heeft gekocht/geplaatst(toch?!) Hiervoor is er erfpacht waarin is geregeld dat bouwsels op een erf wat hij altijd dus al gebruikt eigendom zijn van de erfpachter(je buurman).
Verjaring bij onroerend goed is in beginsel bij goede trouw 10 jaren. 20 jaar is de verjaringstermijn die vast hangt aan de actie tot revindicatie e.d.quote:Ook is het zo dat als die schutting daar al jaren staat(verjaring na 20 jaar bij onroerend goed) er recht van erfdienstbaarheid is. Dit houdt in dat jouw buurman al zo lang op deze manier gebruik maakt van dat stukje grond, dat dit recht niet zomaar teniet gaat doordat er toevallig een andere bewoner is. Huur of koop is niet relevant.
Er is gewoon een wettelijke bepaling die aangeeft dat de beplanting - na aanmaning - mag worden gesnoeid als het overhangt.quote:Met betrekking tot de overhangende beplanting mag je daar niet zomaar aan tornen omdat het zijn eigendom is. Wel moet het mogelijk zijn je te beroepen op hinder cq. overlast waardoor hij zorg zal moeten dragen om jouw vruchtgebruik en woongenot niet in te perken.
quote:Op woensdag 4 november 2009 18:08 schreef catreedan het volgende:
Nu hebben wij een brief van één van de buren gehad waarin hij ons schreef dat wij aan onze kant niets met de schutting mogen doen zonder zijn toestemming omdat die van hem is
Moet je hierbij ook toestemming geven dat de buren op je grond komen, of moeten ze dit van hun eigen grond doen?quote:Op woensdag 4 november 2009 21:57 schreef Stali het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook altijd maar je schijnt het eerst aan te moeten geven dat je het gesnoeid wil hebben en buren daartoe de kans geven. Doen ze dit niet dan pas mag je zelf wat overhangt gaan snoeien.
En als je dit niet weet dan kun je ook bijna niet geloven hoeveel gezeik je dit op kan leveren.
Als je wilt dat het gesnoeid wordt, zullen zij het eventueel vanaf je grond kunnen/moeten/mogen doen.quote:Op donderdag 5 november 2009 10:05 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:
[..]
Moet je hierbij ook toestemming geven dat de buren op je grond komen, of moeten ze dit van hun eigen grond doen?
Kun je eventueel ook als je niet in staat bent om zelf te snoeien een tuinman inhuren en de rekening naar de buren doorsturen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |