Ik dacht het al langer, maar sinds vandaag heb ik dan eindelijk genoeg data om hierover met een goed gevoel een topique te openen. De laatste tijd lijkt het er in steeds sterkere mate op dat de user tong80 niet, zoals gebruikelijk, bediend wordt door een menselijk persoon, maar in werkelijkheid een geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie is.
Even de feiten op een rij:
Vast patroon van korte posts met smileys: tong80's posts zijn altijd kort en bondig. Vaak 2 of 3 regels korte tekst, en daarna een smiley als 'uitsmijter'. Dit lijkt erg veel op het toenmalige AI-experiment 'baukel', dat door een aantal users gedaan werd. Korte posts volgens een vast patroon plaatsen zorgt ervoor dat het summiere taalgebruik van de tong80-bot niet zo opvalt.
Zoekmachine-effect: Net zoals de meeste bots heeft tong80 een grote datacapaciteit. Deze gebruikt de bot om voorgevormde quotes te plaatsen. Echter, wanneer de tong80-bot een discussie aangaat komt ie altijd met nutteloze feitjes die wel met het onderwerp te maken hebben, maar niets aan de discussie zelf toevoegen of een punt bewijzen. Dit effect zie je ook als je op google 'ik doe een gok' intikt.
Inhumaan bioritme: Zoals velen bekend post tong80 24 uur per dag, 7 dagen per week en in een snelheid die de meesten hier overtreft. Dit kan alleen verklaard worden door een geautomatiseerd postsysteem. Doorgaans participeert de tong80-bot in rond de 20 topics tegelijkertijd in de lopende discussies, nog iets wat menselijk niet mogelijk is.
Emotieloosheid: Net zoals de meeste computers is de tong80-bot nooit boos, verdrietig, blij, geil, of teleurgesteld. Dit probeert hij wel met smileys te simuleren, maar aan zijn taalgebruik en houding merk je dat het allemaal nep is.
Geen IRL-leven: tong80 komt nooit op meets. tong80 post nooit over dingen die in zijn leven gebeuren. tong80 heeft nooit nieuwe foto's in zijn fotoboek. tong80 zit niet op hyves, niet op twitter en niet op facebook. uit deze zaken blijkt dat hij geen real life heeft, en dus waarschijnlijk een bot is.
Deze 5 feiten bewijzen elk dat we met naar alle waarschijnlijkheid aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen concluderen dat tong80 geen menselijke user is, maar een bot. Althans, zo luidt mijn conclusie.
De vraag is alleen, met deze kennis in acht nemende, hoe gaan we vanaf nu met tong80 om? Moeten we hem vanaf nu als een bot behandelen, of denk je dat tong80 ooit boven zijn programmatuur kan uitstijgen en een echt mens kan worden?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een
gedicht over MaanvisHet
ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!