abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74309391
Momenteel hebben we een Senseo thuis staan, maar die zijn we een beetje zat aan het worden. Vandaar dat we op zoek zijn naar een goed alternatief, alleen er zijn zoveel koffieautomaten... Vandaar hier de vraag welk koffieautomaat volgens jullie nou de beste koffie zet? We drinken met name Cappuccino, dus dat is ook érg belangrijk.

Voorwaarden:

- Maximaal aanschafprijs rond de 200-250 euro.
- Moet goede cappuccino maken (liefst met geïntegreerd melkreservoir als dat kan/bestaat)
- Handig in gebruik, moet er een beetje goed uitzien.

Ben benieuwd
pi_74309509
ongegeneerde tvp.. ik wil ook lekkere koffie thuis
  maandag 2 november 2009 @ 11:24:24 #3
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74309710
Dolche Gusto is prima...zet lekkere koffie (25 tot 30 cent per kopje)
Nespresso is altijd goed, maar wel wat duur mbt de koffie (30 tot 50 cent per kopje)
Senseo met melkrecevoir is goedkoop, maar smaakt nergens naar (koffie 0,5 tot 20 cent per kopje)
Puc zet betere koffie als senseo (ook met senseopads), kan ook cap. zetten met speciale pads (zijn moeilijk te krijgen)

ik zou nu een dolche gusto nemen, goed verkrijgbaar en makkelijk. Wil je iets meer werk doen voor je koffie dan zou je bijv ook een Saeco Odea Giro volautomatische koffiiezetter kunnen pakken á 300 euro (koffie is veel goedkoper aangezien je er bonen in moet gooien, maar mel moet je appart opstomen)
Stand for something or fall for anything
  maandag 2 november 2009 @ 11:32:21 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_74310022
Ik zou dan dus voor nespresso gaan, die stap heb ik een aantal maanden geleden genomen en bevalt echt super.
Voordelen ervan, je gebruikt verse melk voor je bakkie das toch het lekkerst, die gusto heeft allemaal gezoete melkpads, ikzelf vond dat vreselijk vies, maar nogmaals das persoonlijk.
Als ik jou was zou ik echt ff gaan proeven en vergelijken dan kom je er heel snel achter wat je lekker vind.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 2 november 2009 @ 11:51:47 #5
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_74310974
Ik zou zelf Nespresso Citiz nemen en dan een Aeroccine erbij.
Kan je kiezen of een lekkere zwarte bakkie of een lekkere latte of een bakkie met schuim.

Heb zelf ook een Nespresso maar helaas geen Citiz met Aeroccine.
Staat wel op mijn verlanglijst
1nadeel is wel prijzig die cups
pi_74311083
Wil je iets met pads/cups (Nespresso/Dolce Gusto, PUC), of wil je een volautomaat waar losse bonen in gaan?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 2 november 2009 @ 12:06:47 #8
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_74311285
Nespresso Latissimo van Delonghi, die heeft een apart melkreservoir. Handiger dan aerocino, want daarmee kun je maar twee kopjes per keer maken, daarna moet 'ie weer afkoelen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  maandag 2 november 2009 @ 12:08:15 #9
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74311321
als ej 8 kopjes tegelijk gaat klaarmaken ben je een fortuin kwijt
  maandag 2 november 2009 @ 12:39:40 #10
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_74312204
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:06 schreef Svyatagor het volgende:
Nespresso Latissimo van Delonghi, die heeft een apart melkreservoir. Handiger dan aerocino, want daarmee kun je maar twee kopjes per keer maken, daarna moet 'ie weer afkoelen.
geen last van trouwens van dat afkoelen
En anders omspoelen met koud water helpt altijd.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_74313371
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:01 schreef fruityloop het volgende:
Wil je iets met pads/cups (Nespresso/Dolce Gusto, PUC), of wil je een volautomaat waar losse bonen in gaan?
Maakt me niet zoveel uit zolang de kosten een beetje normaal blijven, wat het lekkerste is

Natuurlijk zou ik het liefst een aantal koffieautomaten uitproberen, maar ja ik zou niet weten hoe/wat/waar...
  maandag 2 november 2009 @ 13:29:54 #12
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74313675
vrijwel elke Nespresso/Dolce Gusto dealer heeft een apparaat staan om de klanten te laten proeven!

* Dj_unkie denkt terug aan de tijd dat hij nog werkte in zo'n zaak en elke dag kopjes Nespresso kon drinken voor noppes

Denk ook even aan de beschikbaarheid van de cups/koffie. Zo kan je Nespresso alleen via Internet bestellen (of er moet een Bijenkorf bij je in de buurt zitten). Dolce Gusto is volgens mij wel in de supermarkt te krijgen. Bonen zijn natuurlijk ook overal te krijgen.

Ik heb nu nog een volautomaat waar bonen in gaan (maar die gaat volgende week weg), maar ik loop altijd te kloten met de instelling. Voor verschillende soorten bonen moet je de maling weer aanpassen + de verhouding water/koffie. Bij een Cup machine heb je dat niet! Je hebt dus altijd de perfecte hoeveelheid en het smaakt dus altijd zoals het moet! Goed kofiezetten is een kunst Ik ga per volgende week ook over op een Dolce Gusto of Nespresso
  maandag 2 november 2009 @ 13:52:02 #13
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_74314386
Nespresso in de bijenkorf idd.. of bij bcc enne dolce gusto mediamarkt of beide in de saturn ( bv the wall in utrecht zit zo;n saturn.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_74315624
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:19 schreef Devz het volgende:

[..]

Maakt me niet zoveel uit zolang de kosten een beetje normaal blijven, wat het lekkerste is

Natuurlijk zou ik het liefst een aantal koffieautomaten uitproberen, maar ja ik zou niet weten hoe/wat/waar...
De betere kook- of espressowinkel kan je daarvoor terecht. Verwacht alleen wel wat meer uit te geven dan 250 euro. Een volautomaat (waar bonen in gaan) begint bij het dubbele. Zulke verschillen drink je er overigens redelijk makkelijk uit, aan losse bonen ben je gemiddeld tussen de 10 en 25 cent per kopje kwijt.
pi_74320172
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:19 schreef Devz het volgende:

[..]

Dolce Gusto of Nespresso is meer gemak, maar je geeft je qua kosten en smaken over aan een gesloten systeem van 1 fabrikant, ergo je betaalt iets/tot 2x zoveel voor een kopje koffie als bij een goede vol-automaat. Bij die laatste heb je meer keus qua koffie etc, maar is de aanschafprijs van het apparaat beduidend hoger.

Bij Dolce Gusto/Nespresso komt bij mij de vergelijking met printers wat omhoog, de apparaten kosten niet zo veel, maar die betaal je 3-dubbel terug door de consumables. (inkt bij printers, cupjes met koffie in dit geval)

Kies je voor gemak, dan zou ik voor een Dolce Gusto gaan, die cups kan je overal krijgen, die Nespresso dingen alleen online of via de Bijenkorf.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_74409501
quote:
Op maandag 2 november 2009 11:32 schreef MissHobje het volgende:
Ik zou dan dus voor nespresso gaan, die stap heb ik een aantal maanden geleden genomen en bevalt echt super.
Voordelen ervan, je gebruikt verse melk voor je bakkie das toch het lekkerst, die gusto heeft allemaal gezoete melkpads, ikzelf vond dat vreselijk vies, maar nogmaals das persoonlijk.
Als ik jou was zou ik echt ff gaan proeven en vergelijken dan kom je er heel snel achter wat je lekker vind.
Nespresso idd . Maar die cups mogen ze van mij wel gewoon bij AH gaan verkopen
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  Moderator dinsdag 24 november 2009 @ 12:37:06 #17
9859 crew  Karina
Woman
pi_74964143
Kickje, iemand nog ervaringen met een volautomaat? Ik zit er zwaar aan te denken om mijzelf met de Kerst te verrassen met zo'n ding, maar omdat ze nogal aan de prijs zijn, wil ik eerst even weten hoe dat bevalt.

En nemen die apparaten erg veel ruimte in? Ik zou het wel gewoon op de aanrecht willen zetten, maar die is niet zo heel erg groot.

Het zou wel eentje moeten zijn die ook "gewone" koffie kan zetten, dus niet alleen espresso of cappuccino.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_74964795
De meest compacte die ik ken is de jura ena 3 of ena 5. Die vanaf een goede 700 euro te koop is. Nadeel van dat aparaat is het geheugen voor maar een koffie soort. De duurdere kunnen er minstens twee onthouden. Automaten van nivona hebben een eenvoudige draaiknop voor het watervolume.

Het blijven wel forse apparaten, daar kom je niet echt omheen.
  dinsdag 24 november 2009 @ 13:40:45 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_74965537
In de Consumentengids van deze maand staat een test van zowel volautomaten als gesloten systeem (Nespresso enzo) automaten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_74965844
quote:
Op maandag 2 november 2009 11:24 schreef Dj_unkie het volgende:
Wil je iets meer werk doen voor je koffie dan zou je bijv ook een Saeco Odea Giro volautomatische koffiiezetter kunnen pakken á 300 euro (koffie is veel goedkoper aangezien je er bonen in moet gooien, maar mel moet je appart opstomen)
Enige correcte antwoord
  Moderator dinsdag 24 november 2009 @ 16:45:53 #21
9859 crew  Karina
Woman
pi_74966778
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 13:40 schreef golfer het volgende:
In de Consumentengids van deze maand staat een test van zowel volautomaten als gesloten systeem (Nespresso enzo) automaten.
Helaas, ik ben geen lid, dus dat gaat niet lukken.

De Saeco Odea Giro lijkt me misschien wel wat, bij de Wehkamp in de aanbieding voor 300 euro. Van die melk interesseert me niet, ik drink toch geen koffie met melk.

Passen er wel koffiemokken onder, het ziet er een beetje krap uit. Ik moet eigenlijk toch in de winkel gaan kijken, op zo'n foto is het niet goed te zien en BCC bijvoorbeeld is ook altijd wel goedkoop.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  dinsdag 24 november 2009 @ 16:51:56 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_74966927
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:45 schreef Karina het volgende:

Ik wel, dus even voor jou gekopieerd:
quote:
Volautomaat of gesloten portiesysteem

Wij testten volautomaten en gesloten portiesystemen. De volautomaten vul je met bonen. Je kunt veel zelf instellen, bijvoobeeld hoe fijn de bonen gemalen moeten worden. De gesloten portiesystemen, zoals de nespressoapparaten en de Dolce Gusto, werken met een capsule en zijn over het algemeen eenvoudig te gebruiken. Meer weten over welk apparaat het handigste voor je is?

Tijd voor opwarmen en zetten koffie
Hoeveel tijd is er nodig om een kopje te zetten en vervolgens nog één? Bijna alle nespressoapparaten doen het redelijk. Het nespressoapparaat van De’Longhi en de Dolce Gusto doen het goed. Bij de volautomaten hebben de Krups en De’Longhi de meeste tijd nodig en scoren matig. De Bosch en Siemens doen het wel goed.

Temperatuur
Een drinktemperatuur voor een kop espresso van 67ºC wordt als zeer goed beschouwd, hij mag niet te hoog of te laag zijn. Over het algemeen hebben alle apparaten een goede of zeer goede score op dit onderdeel.

Energiegebruik
De volautomaten van De’Longi en Krups verbruiken de meeste energie bij het opwarmen, ze scoren daarvoor redelijk. Voor het totale proces van opwarmen en bereiden gebruiken drie van de vijf volautomaten meer energie dan de meeste nespressoapparaten en Dolce Gusto. Een espressoapparaat kun je gemakkelijk vergeten uit te zetten, vandaar dat het handig is om een apparaat te kopen dat zichzelf kan uitschakelen. Daarnaast wordt het energiegebruik gemeten als het apparaat aanstaat, maar niets doet, en in automatisch uitgeschakelde stand. In totaal doen, op de volautomaat van De'Longi na, de apparaten het allemaal goed op energiebruik.

Melk opschuimen
Acht machines hebben de mogelijkheid om melk op te schuimen, om bijvoorbeeld cappuccino mee te maken. De Saeco heeft de laagste score, namelijk redelijk, omdat het melkschuim bestaat uit grote onstabiele bellen. De automaat van Krups heeft twee mogelijkheden om melk op te schuimen: direct in het kopje of via de auto-cappuccino, die bij te bestellen is. Die laatste maakt iets beter melkschuim, maar beide opties krijgen een goed oordeel. De Dolce Gusto biedt melkvarianten in capsules aan.

Gelijke hoeveelheid in de kopjes
Met de volautomaten kun je twee kopjes tegelijk bereiden. Beide kopjes worden met ongeveer evenveel espresso gevuld. De scores van alle apparaten zijn goed of zeer goed.

Gebruiksgemak
Een aantal zaken die opvielen tijdens de gebruiksgemaktest:
* Bij de twee apparaten van De’Longhi en de volautomaten van Siemens en Bosch kun je met een druk op de knop een aantal melkvarianten, zoals cappuccino, maken.
* De Dolce Gusto en het nespressoapparaat van De’Longhi scoren met 'redelijk' het laagst van alle apparaten op ontkalkingsgemak. Dit komt bij de Dolce Gusto vooral omdat de fabrikant niet heeft aangegeven wanneer het apparaat precies moet worden ontkalkt. De De'Longhi heeft een semi-automatisch ontkalkingsprogramma dat alsnog veel werk kost.
* De volautomaten zijn groter dan nespressoapparaten en daardoor minder gemakkelijk op te bergen.
* De volautomaten druppelen niet na als de espresso gezet is. De nespressoapparaten en Dolce Gusto doen dit wel. Bij de test is de capsule echter niet meteen na het bereiden van de koffie verwijderd. De fabrikanten raden dit wel aan.

Kwaliteit koffie
Een getraind panel van 12 reguliere espressogebruikers testte bovendien de kwaliteit van de koffie: de kwaliteit van de smaak, het uiterlijk en de geur. Er is één soort koffie getest, namelijk de meest verkochte (bonen van Illy, nespressocapsule Livanto en de espressosmaak van Dolce Gusto), en bij alle apparaten is de standaard instelling gebruikt. De nespressoapparaten krijgen het beste oordeel voor de kwaliteit van de koffie, namelijk goed. De kwaliteit van Dolce Gusto wordt matig gevonden. Ook de volautomaat van De’Longhi scoort matig. De andere volautomaten scoren redelijk. Bij alle apparaten kun je de smaak aanpassen. Zo kun je bij nespressoapparaten en Dolce Gusto voor een andere capsule en meer of minder water kiezen en kun je bij de volautomaten van alles aanpassen, zoals de bemalingsgraad van de bonen, de hoeveelheid water, de soort en melange van de koffiebonen. Omdat de volautomaten, nespressoapparaten en Dolce Gusto met verschillende soorten koffie zijn getest, kunnen de oordelen niet helemaal met elkaar worden vergeleken.

Beste koop
Volautomaten: Saeco Odea Giro
Gesloten portiesystemen: Nespresso Siemens SN30 en Dolce Gusto.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_74976740
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 12:57 schreef Fixers het volgende:
De meest compacte die ik ken is de jura ena 3 of ena 5. Die vanaf een goede 700 euro te koop is. Nadeel van dat aparaat is het geheugen voor maar een koffie soort. De duurdere kunnen er minstens twee onthouden. Automaten van nivona hebben een eenvoudige draaiknop voor het watervolume.

Het blijven wel forse apparaten, daar kom je niet echt omheen.

Op dit moment zijn hier in het dorp de jura c5 in de actie voor 669, maar dit is een actie waar geen reclame voor gemaakt mag worden van jura. (ik denk dat ze magazijn verkoop houden ivm de crises) Ik ben erg tevreden met dit model, makkelijk in gebruik, zo aan te passen en weinig schoonmaak er aan.
pi_74978668
3 mogelijkheden.
Senseo met cappuchinopadjes yeah right.
Nespresso: Zuigt aan twintig kanten. Hartstikke mooi systeem, maar je moet perse die cupjes kopen. Nespresso bepaalt welke koffie jij koopt en wat je betaalt. Tot in lengte van dagen.
Volautomaat bonenmaler: Ideaal. Accepteert zowel bonen als gemalen koffie. Ze bestaan met melk-automaat waarbij je dus niet zelf hoeft te schuimen. Dat laatste is dus perfect voor cappuchino. Nadeel: Je bent niet voor ¤250,- klaar.
pi_74978704
De Jura C5 is inderdaad een prima apparaat. Als. Je vooral koffie en espresso drinkt en de cappucino een bijzaak is. De kwaliteit van melkschuim is redelijk. Let bij jura overigens op dat je hem bij een officieel dealer koopt. Automaten die bij niet-dealers zijn gekocht hebben geen fabrieksgarantie.
  woensdag 25 november 2009 @ 08:17:27 #26
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74983277
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:45 schreef Karina het volgende:

[..]

De Saeco Odea Giro lijkt me misschien wel wat, bij de Wehkamp in de aanbieding voor 300 euro. Van die melk interesseert me niet, ik drink toch geen koffie met melk.

Passen er wel koffiemokken onder, het ziet er een beetje krap uit. Ik moet eigenlijk toch in de winkel gaan kijken, op zo'n foto is het niet goed te zien en BCC bijvoorbeeld is ook altijd wel goedkoop.
Er passen wel mokken onder....volgens mij kan je hem ook in hoogte verstellen. Grote mokken zullen niet wel passen, maar dat is ook niet de bedoeling met zo'n apparaat (wordt de koffie ook niet beter van). Het is echt voor kopjes a la senseo.

voordeel van een Saeco is trouwens het schoonhouden. Bij de meeste modellen kan je het binnenwerk er heen makkelijk uitklikken zodat je dat onder lauw water kan afspoelen!

[ Bericht 3% gewijzigd door Dj_unkie op 25-11-2009 08:32:38 (info aangepast :)) ]
pi_74983363
quote:
Op woensdag 25 november 2009 08:17 schreef Dj_unkie het volgende:

[..]

Er passen wel mokken onder....volgens mij kan je hem ook in hoogte verstellen. Grote mokken zullen niet passen, maar dat is ook niet de bedoeling met zo'n apparaat (wordt de koffie ook niet beter van). Het is echt voor kopjes a la senseo.

voordeel van een Saeco is trouwens het schoonhouden. Bij de meeste modellen kan je het binnenwerk er heen makkelijk uitklikken zodat je dat onder lauw water kan afspoelen!
Jep je kan de hoogte instellen. Maar je kan er wel gewoon grote mokken onder zetten hoor.
pi_75008528
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 16:51 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik wel, dus even voor jou gekopieerd:
[..]
Geen Jura te zien en als je in een apparaat van 700,- Illy-bonen gaat doen ben je ook niet bij goed bij je verstand.
pi_75119744
Vandaag bij de MediaMarkt was er een Dolce Gusto demonstratie en die heeft ons over de streep getrokken, heerlijke Cappucino

Omgerekend wel duur per kopje, maar aangezien we toch niet heel veel koffie drinken is dat niet zo erg. We houden de Senseo gewoon in de kast voor tijdens verjaardagen, etc.
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 23:41:44 #30
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_75130540
Ik heb nu een Krups, geen automaat, ik kan nu alles lekker zelf bepalen: hoeveelheid water, hoeveelheid koffie, alles. En het kost nauwelijks meer tijd dan het zetten met een automaat.

http://www.krups.nl/All+P(...)ts/XP5280/XP5280.htm

Melk die 'ie opschuimt is uit de kunst (gebruik biologische verse volle melk), koffie/espresso/cappuccino is lekker en heet. Ik heb een aparte koffiemolen met keramische schijven en ik maak vaak eigen melanges, ben er nog wat mee aan het experimenteren.
Mocambo bonen vind ik echt super lekker, vooral de rode en gouden versie.

Ik heb nog maar 10-15 soorten bonen geprobeerd, dus ik weet er nog niet alles van, maar wel dat dit voor mij de beste, lekkerste en leukste manier van koffiezetten is. Je kunt er ook gewoon koffie mee maken (water langer door laten lopen en je hebt koffie).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_75132625
nadeel van de meeste goedkope volautomaten is dat ze geen keuze bieden voor koffie temperatuur & ze missen vaak de losse (decaf) koffie ingang. daardoor ben je wat beperkter in bonensoort, ook de koffiesterke is wat lastig instelbaar.

de cupsmachine dolcegusto kan wel allerij soorten dranken maken, de vraag is of je het allemaal ook lekker vind (veel poedermelk en gestunt met smaakstoffen) en of je dat gemak vind of dat je het net zo gemakkelijk anders kunt doen, met een losse aeroccino kom je ook al een heel eind.

bij senseo kun je de coffeeduck kopen, of plastic melittafilter, die vul je dan met je eigen koffie, liefst zelf gemalen met bijvoorbeeld een solis scala. of dit malen en vullen handig is, is een tweede vraag.

pistonmachines hebben vaak het nadeel dat je er geen grote glazen mee kunt vullen, dus dat moet weer in een voorverwarmd kannetje. de enige handmachine waar wel grote koppen onderkunnen is de starbucks/saeco sirena die hier officieel niet te koop is.

de betere oplossingen:
beste cappucinoschuim geeft toch wel de nespresso aeroccino, die kan muisstil zowel koud als warm melk dik en lobbig schuimen, en is een echte multitasker in de keuken, je kan er bijv ook creme soepen mee opschuimen of chocomelk mee warmen. zelfs de lattissima heeft daar het nakijken, bij 65graden of 70sec slaat hij automatisch af. geen gedoe meer met staafmixers en pannetjes op het vuur.

wie waarde hecht aan een goed bakje espresso zonder gehassle is bij nespresso aan het juiste adres, toch graag een pistonmachine? kijk dan naar ESE machines die ook losse koffie kunnen zetten. ESE zijn vergelijkbaar met senseozakjes maar dan van hoge espresso kwaliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door bbstreams op 30-11-2009 03:00:22 ]
  Moderator maandag 30 november 2009 @ 09:53:10 #32
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_75135362
Die Krups van mij kun je alles in douwen, ook Senseo pads (al is de vraag dan: waarom?) en ESE servings.
De Lattemento is ook goed voor opschuimen (bv: Alpina LM150 of LM145) en slaat ook vanzelf af, maar ik prefereer toch de via stoom opgeschuimde melk.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_75136642
quote:
Op maandag 30 november 2009 01:38 schreef bbstreams het volgende:
nadeel van de meeste goedkope volautomaten is dat ze geen keuze bieden voor koffie temperatuur & ze missen vaak de losse (decaf) koffie ingang.
Er is ook nog zoiets als teveel keuze. Ik voorspel dat je geen 15 soorten bonen probeert om ze dan ook nog allemaal op verschillende temperaturen testen. Dat gaat wel richting snobisme. Als je in een café koffie bestelt stuur je het ook niet terug: "Ober, u heeft deze koffie op 81 graden gezet terwijl de Ecologische Arabica het beste is op 79.4. Verwacht u écht dat ik hiervoor tweehonderd eurocenten neerleg?"

En als de niet regelbare temperatuur een argument is tegen volautomaten, kan ik de lofzang over senseo ( ) en nespresso-cups niet plaatsen.
Wat is het nu?

[ Bericht 4% gewijzigd door mgerben op 30-11-2009 11:07:05 ]
pi_75185434
quote:
Op maandag 30 november 2009 10:48 schreef mgerben het volgende:

[..]

Er is ook nog zoiets als teveel keuze.
helemaal mee eens, nederland is toch een slobberbakkenlandje, wie thuis luxe wil gebruikt doorgaans maar 3 a 4 soorten koffie's als basisrecept, een ristretto, espresso, lungo of americano. dat kan gemakkelijk met 2 bonensoorten, een ingang voor decaf is vaak nog wel het overwegen waard.

laat je daarna dus ook niet verleiden om allerei dure excotische koffiebonen te kopen, tussen de 10 en 20 euro per kg zijn er goede bonen te koop. De meest gehoorde klacht bij koffie automaten is dat deze vaak te zuur of te bitter is, dat ligt dus puur aan de zetmethode, met name aan de temperatuur en de schommelingen daarin.

hetzelfe geld voor nespresso liefhebbers die klagen dat ze bepaalde soorten bitter of zuur zijn, (in hun lowbudget machientje) die cups zijn echt bedoelt voor duurdere machines zoals de siemens SN70 met betere instelbare PID.

een barista mag je natuurlijk wel de oren omdraaien, als je bakje zuur smaakt, die hebben vaak hightec machines vol met manometer, PID,enz.
  dinsdag 1 december 2009 @ 16:22:22 #35
23158 Miss_MacPhisto
This is not an exit.
pi_75185999
Ben zelf erg tevreden met mijn Nespresso en bijbehorende Aeroccino!
Smell the flowers while you can....
  † In Memoriam † woensdag 2 december 2009 @ 23:33:24 #36
230491 Zith
pls tip
pi_75232549
Rancilio Rocky grinder, Rancilio Silvia espressomahcine en een behmor 1600 koffie brander
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_75294444
Vandaag dit Nespresso-apparaat aangeschaft. Vind de koffie heerlijk. Het apparaat zelf maakt redelijk veel geluid vind ik; het opschuimen van de melk gaat perfect en helemaal geruisloos.
Kreeg 50 euro korting van de winkel en 50 retour van Nespresso, dus hij was relatief goedkoop
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')