geen last van trouwens van dat afkoelenquote:Op maandag 2 november 2009 12:06 schreef Svyatagor het volgende:
Nespresso Latissimo van Delonghi, die heeft een apart melkreservoir. Handiger dan aerocino, want daarmee kun je maar twee kopjes per keer maken, daarna moet 'ie weer afkoelen.
Maakt me niet zoveel uit zolang de kosten een beetje normaal blijven, wat het lekkerste isquote:Op maandag 2 november 2009 12:01 schreef fruityloop het volgende:
Wil je iets met pads/cups (Nespresso/Dolce Gusto, PUC), of wil je een volautomaat waar losse bonen in gaan?
De betere kook- of espressowinkel kan je daarvoor terecht. Verwacht alleen wel wat meer uit te geven dan 250 euro. Een volautomaat (waar bonen in gaan) begint bij het dubbele. Zulke verschillen drink je er overigens redelijk makkelijk uit, aan losse bonen ben je gemiddeld tussen de 10 en 25 cent per kopje kwijt.quote:Op maandag 2 november 2009 13:19 schreef Devz het volgende:
[..]
Maakt me niet zoveel uit zolang de kosten een beetje normaal blijven, wat het lekkerste is
Natuurlijk zou ik het liefst een aantal koffieautomaten uitproberen, maar ja ik zou niet weten hoe/wat/waar...
Dolce Gusto of Nespresso is meer gemak, maar je geeft je qua kosten en smaken over aan een gesloten systeem van 1 fabrikant, ergo je betaalt iets/tot 2x zoveel voor een kopje koffie als bij een goede vol-automaat. Bij die laatste heb je meer keus qua koffie etc, maar is de aanschafprijs van het apparaat beduidend hoger.quote:Op maandag 2 november 2009 13:19 schreef Devz het volgende:
[..]
Maakt me niet zoveel uit zolang de kosten een beetje normaal blijven, wat het lekkerste is
Natuurlijk zou ik het liefst een aantal koffieautomaten uitproberen, maar ja ik zou niet weten hoe/wat/waar...
Nespresso idd . Maar die cups mogen ze van mij wel gewoon bij AH gaan verkopenquote:Op maandag 2 november 2009 11:32 schreef MissHobje het volgende:
Ik zou dan dus voor nespresso gaan, die stap heb ik een aantal maanden geleden genomen en bevalt echt super.
Voordelen ervan, je gebruikt verse melk voor je bakkie das toch het lekkerst, die gusto heeft allemaal gezoete melkpads, ikzelf vond dat vreselijk vies, maar nogmaals das persoonlijk.
Als ik jou was zou ik echt ff gaan proeven en vergelijken dan kom je er heel snel achter wat je lekker vind.
Enige correcte antwoordquote:Op maandag 2 november 2009 11:24 schreef Dj_unkie het volgende:
Wil je iets meer werk doen voor je koffie dan zou je bijv ook een Saeco Odea Giro volautomatische koffiiezetter kunnen pakken á 300 euro (koffie is veel goedkoper aangezien je er bonen in moet gooien, maar mel moet je appart opstomen)
Helaas, ik ben geen lid, dus dat gaat niet lukken.quote:Op dinsdag 24 november 2009 13:40 schreef golfer het volgende:
In de Consumentengids van deze maand staat een test van zowel volautomaten als gesloten systeem (Nespresso enzo) automaten.
Ik wel, dus even voor jou gekopieerd:quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:45 schreef Karina het volgende:
Helaas, ik ben geen lid, dus dat gaat niet lukken.
quote:Volautomaat of gesloten portiesysteem
Wij testten volautomaten en gesloten portiesystemen. De volautomaten vul je met bonen. Je kunt veel zelf instellen, bijvoobeeld hoe fijn de bonen gemalen moeten worden. De gesloten portiesystemen, zoals de nespressoapparaten en de Dolce Gusto, werken met een capsule en zijn over het algemeen eenvoudig te gebruiken. Meer weten over welk apparaat het handigste voor je is?
Tijd voor opwarmen en zetten koffie
Hoeveel tijd is er nodig om een kopje te zetten en vervolgens nog één? Bijna alle nespressoapparaten doen het redelijk. Het nespressoapparaat van De’Longhi en de Dolce Gusto doen het goed. Bij de volautomaten hebben de Krups en De’Longhi de meeste tijd nodig en scoren matig. De Bosch en Siemens doen het wel goed.
Temperatuur
Een drinktemperatuur voor een kop espresso van 67ºC wordt als zeer goed beschouwd, hij mag niet te hoog of te laag zijn. Over het algemeen hebben alle apparaten een goede of zeer goede score op dit onderdeel.
Energiegebruik
De volautomaten van De’Longi en Krups verbruiken de meeste energie bij het opwarmen, ze scoren daarvoor redelijk. Voor het totale proces van opwarmen en bereiden gebruiken drie van de vijf volautomaten meer energie dan de meeste nespressoapparaten en Dolce Gusto. Een espressoapparaat kun je gemakkelijk vergeten uit te zetten, vandaar dat het handig is om een apparaat te kopen dat zichzelf kan uitschakelen. Daarnaast wordt het energiegebruik gemeten als het apparaat aanstaat, maar niets doet, en in automatisch uitgeschakelde stand. In totaal doen, op de volautomaat van De'Longi na, de apparaten het allemaal goed op energiebruik.
Melk opschuimen
Acht machines hebben de mogelijkheid om melk op te schuimen, om bijvoorbeeld cappuccino mee te maken. De Saeco heeft de laagste score, namelijk redelijk, omdat het melkschuim bestaat uit grote onstabiele bellen. De automaat van Krups heeft twee mogelijkheden om melk op te schuimen: direct in het kopje of via de auto-cappuccino, die bij te bestellen is. Die laatste maakt iets beter melkschuim, maar beide opties krijgen een goed oordeel. De Dolce Gusto biedt melkvarianten in capsules aan.
Gelijke hoeveelheid in de kopjes
Met de volautomaten kun je twee kopjes tegelijk bereiden. Beide kopjes worden met ongeveer evenveel espresso gevuld. De scores van alle apparaten zijn goed of zeer goed.
Gebruiksgemak
Een aantal zaken die opvielen tijdens de gebruiksgemaktest:
* Bij de twee apparaten van De’Longhi en de volautomaten van Siemens en Bosch kun je met een druk op de knop een aantal melkvarianten, zoals cappuccino, maken.
* De Dolce Gusto en het nespressoapparaat van De’Longhi scoren met 'redelijk' het laagst van alle apparaten op ontkalkingsgemak. Dit komt bij de Dolce Gusto vooral omdat de fabrikant niet heeft aangegeven wanneer het apparaat precies moet worden ontkalkt. De De'Longhi heeft een semi-automatisch ontkalkingsprogramma dat alsnog veel werk kost.
* De volautomaten zijn groter dan nespressoapparaten en daardoor minder gemakkelijk op te bergen.
* De volautomaten druppelen niet na als de espresso gezet is. De nespressoapparaten en Dolce Gusto doen dit wel. Bij de test is de capsule echter niet meteen na het bereiden van de koffie verwijderd. De fabrikanten raden dit wel aan.
Kwaliteit koffie
Een getraind panel van 12 reguliere espressogebruikers testte bovendien de kwaliteit van de koffie: de kwaliteit van de smaak, het uiterlijk en de geur. Er is één soort koffie getest, namelijk de meest verkochte (bonen van Illy, nespressocapsule Livanto en de espressosmaak van Dolce Gusto), en bij alle apparaten is de standaard instelling gebruikt. De nespressoapparaten krijgen het beste oordeel voor de kwaliteit van de koffie, namelijk goed. De kwaliteit van Dolce Gusto wordt matig gevonden. Ook de volautomaat van De’Longhi scoort matig. De andere volautomaten scoren redelijk. Bij alle apparaten kun je de smaak aanpassen. Zo kun je bij nespressoapparaten en Dolce Gusto voor een andere capsule en meer of minder water kiezen en kun je bij de volautomaten van alles aanpassen, zoals de bemalingsgraad van de bonen, de hoeveelheid water, de soort en melange van de koffiebonen. Omdat de volautomaten, nespressoapparaten en Dolce Gusto met verschillende soorten koffie zijn getest, kunnen de oordelen niet helemaal met elkaar worden vergeleken.
Beste koop
Volautomaten: Saeco Odea Giro
Gesloten portiesystemen: Nespresso Siemens SN30 en Dolce Gusto.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 12:57 schreef Fixers het volgende:
De meest compacte die ik ken is de jura ena 3 of ena 5. Die vanaf een goede 700 euro te koop is. Nadeel van dat aparaat is het geheugen voor maar een koffie soort. De duurdere kunnen er minstens twee onthouden. Automaten van nivona hebben een eenvoudige draaiknop voor het watervolume.
Het blijven wel forse apparaten, daar kom je niet echt omheen.
Er passen wel mokken onder....volgens mij kan je hem ook in hoogte verstellen. Grote mokken zullen niet wel passen, maar dat is ook niet de bedoeling met zo'n apparaat (wordt de koffie ook niet beter van). Het is echt voor kopjes a la senseo.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:45 schreef Karina het volgende:
[..]
Helaas, ik ben geen lid, dus dat gaat niet lukken.
De Saeco Odea Giro lijkt me misschien wel wat, bij de Wehkamp in de aanbieding voor 300 euro. Van die melk interesseert me niet, ik drink toch geen koffie met melk.
Passen er wel koffiemokken onder, het ziet er een beetje krap uit. Ik moet eigenlijk toch in de winkel gaan kijken, op zo'n foto is het niet goed te zien en BCC bijvoorbeeld is ook altijd wel goedkoop.
Jep je kan de hoogte instellen. Maar je kan er wel gewoon grote mokken onder zetten hoor.quote:Op woensdag 25 november 2009 08:17 schreef Dj_unkie het volgende:
[..]
Er passen wel mokken onder....volgens mij kan je hem ook in hoogte verstellen. Grote mokken zullen niet passen, maar dat is ook niet de bedoeling met zo'n apparaat (wordt de koffie ook niet beter van). Het is echt voor kopjes a la senseo.
voordeel van een Saeco is trouwens het schoonhouden. Bij de meeste modellen kan je het binnenwerk er heen makkelijk uitklikken zodat je dat onder lauw water kan afspoelen!
Geen Jura te zien en als je in een apparaat van 700,- Illy-bonen gaat doen ben je ook niet bij goed bij je verstand.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:51 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik wel, dus even voor jou gekopieerd:
[..]
Er is ook nog zoiets als teveel keuze. Ik voorspel dat je geen 15 soorten bonen probeert om ze dan ook nog allemaal op verschillende temperaturen testen. Dat gaat wel richting snobisme. Als je in een café koffie bestelt stuur je het ook niet terug: "Ober, u heeft deze koffie op 81 graden gezet terwijl de Ecologische Arabica het beste is op 79.4. Verwacht u écht dat ik hiervoor tweehonderd eurocenten neerleg?"quote:Op maandag 30 november 2009 01:38 schreef bbstreams het volgende:
nadeel van de meeste goedkope volautomaten is dat ze geen keuze bieden voor koffie temperatuur & ze missen vaak de losse (decaf) koffie ingang.
helemaal mee eens, nederland is toch een slobberbakkenlandje, wie thuis luxe wil gebruikt doorgaans maar 3 a 4 soorten koffie's als basisrecept, een ristretto, espresso, lungo of americano. dat kan gemakkelijk met 2 bonensoorten, een ingang voor decaf is vaak nog wel het overwegen waard.quote:Op maandag 30 november 2009 10:48 schreef mgerben het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als teveel keuze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |