Eenderde allochtonen trouwt neef of nicht uit thuisland
26 april 2002
- Van onze verslaggever Iņaki Oņorbe Genovesi
Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes. Dit zegt L. Eldering, hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden, vandaag in haar afscheidsrede.
Volgens Eldering is de druk op jonge Turken en Marokkanen om een partner uit het moederland te halen erg groot. Bijna driekwart 'importeert' daarom een bruid of bruidegom uit Turkije of Marokko.
Daarbij is het hemd nader dan de rok, meent hoogleraar Eldering. Ze trouwen eerder met een familielid dan met een iemand van de lokale gemeenschap.
Vooral de combinatie neef-nicht blijkt erg populair, met alle risico's van dien. Deze Turkse en Marokkaanse paren lopen namelijk twee keer zoveel kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes als andere paren. De kans daarop wordt nog groter als het traditie is dat neven en nichten binnen de familie met elkaar trouwen.
Volgens Eldering wordt Nederland in toenemende mate geconfronteerd met de schaduwkanten van consanguiniteit (huwelijken binnen een familie). Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen, aldus de Leidense hoogleraar.
Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht al dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge migranten.
Die jonge doden zijn grotendeels terug te voeren op het grotere aantal huwelijken tussen neven en nichten onder allochtonen. Eldering pleit dan ook voor betere voorlichting onder Turken en Marokkanen over de risico's van dit soort huwelijken. Ook zou de overheid erfelijkheidsonderzoeken onder allochtonen moeten stimuleren.
------------------------------------------------
Toch echt een symptoom van een achterlijke cultuur, of niet? (Brand los met de discussie, en raak verzeild in verwoede pogingen van links Fok! om deze feiten te verdoezelen, en rechts Fok! om deze problemen aan te kaarten )
quote:met jou wel ja, klaarblijkelijk. Tsjonge.
Op vrijdag 26 april 2002 16:39 schreef Lithion het volgende:
Discussieren onmogelijk?
back ontopic.
foute zaak idd. Gewoon inteelt.
Trouwen met een volle neef/nicht kwam vroeger in onze cultuur ook wel voor. Maar dat is wel heel lang geleden. Wat je ook op het Nederlandse platteland wel eens ziet is het inteelt-fenomeen, maar dat gaat niet zover als trouwen met een volle neef of nicht. In mijn ogen is dit echt wel een symptoom van een achterlijke cultuur.
quote:Wat een achterlijke krant.
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef golfer het volgende:
In ieder geval klopt de Volkskrant/topictitel al niet, want die dekt de lading niet, gezien het feit dat het een onderzoek is geweest onder Turken en Marokkanen en dus niet onder alle allochtonen.
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:47 schreef Armageddon het volgende:
Vandaar dat die marokkanen zich als debielen gedragen.
quote:Denk je aan je hart
Op vrijdag 26 april 2002 16:49 schreef wouswous het volgende:
wat een bullshit!
wie draait er dn weer op voor deze geld-zorgen?????
en wat geberut er dan weer met de kinderen?
DE BELASTINGBETALERS zijn dan weer de dupe..
quote:Ik krijg spontaan een Hans Teeuwen gevoel.
Op vrijdag 26 april 2002 16:49 schreef wouswous het volgende:
wat een bullshit!
wie draait er dn weer op voor deze geld-zorgen?????
en wat geberut er dan weer met de kinderen?
DE BELASTINGBETALERS zijn dan weer de dupe..
quote:Strikt genomen heb je daar gelijk in. Het onderzoek is toegespitst op de twee grootste groepen allochtonen in NL met de traditie van uithuwelijken. Beter zou zijn geweest om dat in de titel te vermelden. Verlaagt de Volkskrant zich nu ook al tot tendentieuze titels?
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef golfer het volgende:
In ieder geval klopt de Volkskrant/topictitel al niet, want die dekt de lading niet, gezien het feit dat het een onderzoek is geweest onder Turken en Marokkanen en dus niet onder alle allochtonen.
quote:Nee, dat kun je niet zeggen. We weten immers allemaal (behalve ulx blijkbaar) dat de ietwat achtergestelde plattelandsbewoners zijn geemigreerd naar nederland, hun ouderwetse waarden en normen hanterend, terwijl het er in hun land van herkomst vaak veel moderner aan toe gaat. Dus waarschijnlijk ook minder inteelt.
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef Ulx het volgende:
En de turken/marokkanen die daar wonen? Wat zijn de cijfers daar over? Is dat veel lager, dan zou je kunnen zeggen dat Nederland er voor zorgt dat allochtonen een achterlijke cultuur krijgen.
quote:Klopt wel, of zijn turken en marokkanen geen allochtonen dan? Blijkbaar vormt die groep ook nog eens 1/3 van de allochtonen, dus de titel klopt perfect.
quote:Dan kun je dit krantebericht dus niet als excuus gebruiken om te zeggen dat het een achterlijke cultuur is.
Op vrijdag 26 april 2002 16:56 schreef eRR_ het volgende:[..]
Nee, dat kun je niet zeggen. We weten immers allemaal (behalve ulx blijkbaar) dat de ietwat achtergestelde plattelandsbewoners zijn geemigreerd naar nederland, hun ouderwetse waarden en normen hanterend, terwijl het er in hun land van herkomst vaak veel moderner aan toe gaat. Dus waarschijnlijk ook minder inteelt.
quote:nja, daar kun je over blijven mierenneuken, want een geemigreerde belg is tenslotte ook een allochtoon. Maar het gaat hier niet om de titel uit de volkskrant, maar om de feiten.
Op vrijdag 26 april 2002 16:57 schreef stinkie het volgende:[..]
Klopt wel, of zijn turken en marokkanen geen allochtonen dan? Blijkbaar vormt die groep ook nog eens 1/3 van de allochtonen, dus de titel klopt perfect.
quote:jawel, een achterlijke cultuur die helaas alleen nog in landen als Nederland wordt gehanteerd. Des te meer reden om je daar oprecht boos over te maken, al helemaal als het niet meer met het land van herkomst te doen heeft.
Op vrijdag 26 april 2002 16:58 schreef Ulx het volgende:[..]
Dan kun je dit krantebericht dus niet als excuus gebruiken om te zeggen dat het een achterlijke cultuur is.
quote:Waarom zou ik me boos moeten maken over het huwelijksleven van een stel mensen? None of my g*ddamn business, IMHO.
Op vrijdag 26 april 2002 17:00 schreef eRR_ het volgende:[..]
jawel, een achterlijke cultuur die helaas alleen nog in landen als Nederland wordt gehanteerd. Des te meer reden om je daar oprecht boos over te maken, al helemaal als het niet meer met het land van herkomst te doen heeft.
Maar jij stelt dus dat een derde van een groep mensen de cultuur van een hele groep kunnen domineren. Dat vind ik een rare redenering. Als nou 90% van alle turken/marokkanen binnen de familie zou trouwen, had je wellicht een punt.
Zit jij er soms mee? Ik niet hoor. Zie het punt van discussie ook eigenlijk niet zo. Of het moet zo zijn dat we de verstandelijk gehandicapte kinderen die ze krijgen gewoon laten creperen, of dat we ze -bij wijze van voorzorg en voor hun eigen bestwil natuurlijk- allemaal laten steriliseren.
Maar goed, dat krijg je er nooit door. Dussss, laat ze maar lekker hun gang gaan. Op een gegeven moment raken ze dan vanzelf wel zover op ons achter dat ze eigenlijk alleen nog maar geschikt zijn om het vuile werk op te knappen en dan vormen ze een soort van sociale onderlaag en dat hebben ze dan mooi aan zichzelf te danken.
Not my prob'.
quote:Titel klopt helemaal niet. Uit het artikel:
Klopt wel, of zijn turken en marokkanen geen allochtonen dan? Blijkbaar vormt die groep ook nog eens 1/3 van de allochtonen, dus de titel klopt perfect.
quote:Dus het is níet 1/3 van "de" allochtonen. Het is zelfs niet 1/3 van de Turken en Marokkanen. Het is 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het buitenland haalt.
Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 26-04-2002 17:07]
quote:Ulx heeft in zoverre (onbewust) een punt dat het Nederlandse softe beleid van de afgelopen decennia ertoe bijgedragen heeft dat zich een relatief achterlijke subcultuur van allochtonen heeft gevormd.
Op vrijdag 26 april 2002 17:00 schreef eRR_ het volgende:[..]
jawel, een achterlijke cultuur die helaas alleen nog in landen als Nederland wordt gehanteerd. Des te meer reden om je daar oprecht boos over te maken, al helemaal als het niet meer met het land van herkomst te doen heeft.
quote:ach, het is maar een derde. Ik heb geen cijfers, maar ik krijg een indrukwekkend aantal half debiele babies als ik ga rekenen. Fijn idee dat Nederland daar straks mee opgescheept zit. Ook voor de betreffende allochtonen !
Op vrijdag 26 april 2002 17:04 schreef Ulx het volgende:[..]
Waarom zou ik me boos moeten maken over het huwelijksleven van een stel mensen? None of my g*ddamn business, IMHO.
Maar jij stelt dus dat een derde van een groep mensen de cultuur van een hele groep kunnen domineren. Dat vind ik een rare redenering. Als nou 90% van alle turken/marokkanen binnen de familie zou trouwen, had je wellicht een punt.
quote:Nee dat klopt niet wat je zegt.
Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen is dat een kwart van de Marokkanen en Turken in Nederland met zijn neef of nicht trouwt. Eén op de vier dus
75% --> daar 1/3 van = ongeveer één kwart van het totaal (25%).
quote:Nee die klopt niet, 1/3 v/d Turken en Marokkanen die hun partner uit het buitenland haalt, trouwt met neef of nicht.
quote:Inderdaad, vandaar mijn verbazing dat zoiets dus als cultuurbepalend wordt gezien. Want als ik me een post van X-Ray goed herinner komen er zo'n 20.000 mensen per jaar op die manier het land in. Je zou dus over zo'n 6000 gevallen spreken. Het lijkt mij gewoon een te laag aantal om dat als cultuurbepalend te zien.
Op vrijdag 26 april 2002 17:05 schreef VAK het volgende:Dus het is níet 1/3 van "de" allochtonen. Het is zelfs niet 1/3 van de Turken en Marokkanen. Het is 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het buitenaldn haalt.
quote:Behalve dan dat er meer gehandicapten kinderen worden geboren waardoor de kosten voor de gezondheidszorg stijgen.
Op vrijdag 26 april 2002 17:04 schreef Ulx het volgende:[..]
Waarom zou ik me boos moeten maken over het huwelijksleven van een stel mensen? None of my g*ddamn business, IMHO.
En: Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen. --> geeft ook weer problemen.
quote:het is weer typerend voor je dat je alleen maar doorhamert op de uitspraak van de poster die stelt dat het en achterlijke cultuur is. Of het er nou wel of niet veel zijn, heb je zelf helemaal geen mening over het feit dat het hier om inteelt gaat?
Op vrijdag 26 april 2002 17:12 schreef Ulx het volgende:[..]
Inderdaad, vandaar mijn verbazing dat zoiets dus als cultuurbepalend wordt gezien. Want als ik me een post van X-Ray goed herinner komen er zo'n 20.000 mensen per jaar op die manier het land in. Je zou dus over zo'n 6000 gevallen spreken. Het lijkt mij gewoon een te laag aantal om dat als cultuurbepalend te zien.
quote:volgens mij (correct me if i'm wrong) is er ook nog eens een enorme taboe in deze cultuur rond gehandicapte kinderen. Dat maakt de zaak alleen maar erger.
Op vrijdag 26 april 2002 17:13 schreef R@b het volgende:[..]
Behalve dan dat er meer gehandicapten kinderen worden geboren waardoor de kosten voor de gezondheidszorg stijgen.
En: Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen. --> geeft ook weer problemen.
quote:Wel erg kort door de bocht, want ook jij moet opdraaien voor de sociale maatschappelijke gevolgen van dit probleem.
Op vrijdag 26 april 2002 17:05 schreef Nuoro het volgende:Moeten ze zelf weten, als ze zo doorgaan roeien ze zichzelf dus op den duur gewoon uit.
Zit jij er soms mee? Ik niet hoor. Zie het punt van discussie ook eigenlijk niet zo. Of het moet zo zijn dat we de verstandelijk gehandicapte kinderen die ze krijgen gewoon laten creperen, of dat we ze -bij wijze van voorzorg en voor hun eigen bestwil natuurlijk- allemaal laten steriliseren.
Maar goed, dat krijg je er nooit door. Dussss, laat ze maar lekker hun gang gaan. Op een gegeven moment raken ze dan vanzelf wel zover op ons achter dat ze eigenlijk alleen nog maar geschikt zijn om het vuile werk op te knappen en dan vormen ze een soort van sociale onderlaag en dat hebben ze dan mooi aan zichzelf te danken.
Not my prob'.
quote:Het is ook een achterlijke uitspraak. Vandaar.
Op vrijdag 26 april 2002 17:16 schreef eRR_ het volgende:[..]
het is weer typerend voor je dat je alleen maar doorhamert op de uitspraak van de poster die stelt dat het en achterlijke cultuur is. Of het er nou wel of niet veel zijn, heb je zelf helemaal geen mening over het feit dat het hier om inteelt gaat?
En mijn mening: Het lijkt me niets om met mijn nichtje te trouwen.
quote:dit heet natuurlijke selectie
Op vrijdag 26 april 2002 16:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes.
quote:Dat zijn ze al, anders zaten ze niet hier...
Op vrijdag 26 april 2002 17:05 schreef Nuoro het volgende:
Op een gegeven moment raken ze dan vanzelf wel zover op ons achter
quote:Waarom? Het is toch ook achterlijk als je -notabene verouderde en achterhaalde- cultuur het voorschrijft om met je nicht te trouwen, het wetenschappelijk onderbouwde feit dat er achterlijke kinderen uit voortkomen volkomen negerend?
Op vrijdag 26 april 2002 17:20 schreef Ulx het volgende:
Het is ook een achterlijke uitspraak. Vandaar.
[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 26-04-2002 17:27]
quote:Ah, dus jij wil het liever anders oplossen? Nou kom maar met een voorstel dan zou ik zeggen. Btw, harder dan ik was in mijn post, kun je nu toch niet meer zijn (niet binnen de wet tenminste), that was the limit.
Op vrijdag 26 april 2002 17:18 schreef R@b het volgende:[..]
Wel erg kort door de bocht, want ook jij moet opdraaien voor de sociale maatschappelijke gevolgen van dit probleem.
Maar dan wil ik wel 'ns wat creatieve oplossingen horen, geen gemierenneuk over procenten dus en ook niet of het wel of niet representatief is voor de islamitische cultuur in general. Er ligt hier dus blijkbaar een probleem (volgens dit onderzoek althans), wat moet er/zou er aan gedaan (kunnen) worden volgens jou?
quote:Je herinnert je de post niet goed want het betreft het dubbele (40.000). Dus zo'n 40.000 allochtonenkomen het land binnen om met al aanwezige 40.000 allochtonen te trouwen. Dus je praat over zo'n 13.000 stelletjes met neef/nichtrelatie.
Inderdaad, vandaar mijn verbazing dat zoiets dus als cultuurbepalend wordt gezien. Want als ik me een post van X-Ray goed herinner komen er zo'n 20.000 mensen per jaar op die manier het land in. Je zou dus over zo'n 6000 gevallen spreken. Het lijkt mij gewoon een te laag aantal om dat als cultuurbepalend te zien.
quote:Contradictio in terminis, maar ja je gaat er nou eenmaal onvoorwaardelijk tegenin omdat je innerlijke linkse stem dat zegt?
Op vrijdag 26 april 2002 17:20 schreef Ulx het volgende:[..]
Het is ook een achterlijke uitspraak. Vandaar.
En mijn mening: Het lijkt me niets om met mijn nichtje te trouwen.
[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 26-04-2002 17:31]
quote:op LPF stemmen
Op vrijdag 26 april 2002 17:26 schreef Nuoro het volgende:[..]
Ah, dus jij wil het liever anders oplossen? Nou kom maar met een voorstel dan zou ik zeggen. Btw, harder dan ik was in mijn post, kun je nu toch niet meer zijn (niet binnen de wet tenminste), that was the limit.
Maar dan wil ik wel 'ns wat creatieve oplossingen horen, geen gemierenneuk over procenten dus en ook niet of het wel of niet representatief is voor de islamitische cultuur in general. Er ligt hier dus blijkbaar een probleem (volgens dit onderzoek althans), wat moet er/zou er aan gedaan (kunnen) worden volgens jou?
quote:Alleen doet zo'n 75% (als de cijfers die ik eerder las kloppen, tenminste) er niet aan mee, dus kun je niet op basis van dat bericht roepen dat de cultuur achterlijk is. Hooguit dat de familie/bruid/bruidegom achterlijk is.
Op vrijdag 26 april 2002 17:25 schreef eRR_ het volgende:[..]
Waarom? Het is toch ook achterlijk als je -notabene verouderde en achterhaalde- cultuur het voorschrijft om met je nicht te trouwen, het wetenschappelijk onderbouwde feit dat er achterlijke kinderen uit voorkomen volkomen negerend?
En er is een verhoogde kans op handicaps. Bij mijn weten zijn de koningshuizen in europa ook vrijwel allemaal familie, en veel gehandicapten zitten daar bij mijn weten niet tussen.
Het HOEFT dus niet te leiden tot problemen.
quote:Da's afschuiverij. Wat zou er dan gebeuren?
Op vrijdag 26 april 2002 17:27 schreef eRR_ het volgende:[..]
op LPF stemmen
quote:Het is misschien niet cultuurbepalend, maar een redelijk groot aantal mensen die tot die cultuur behoren doen daar aan en het is blijkbaar geaccepteerd.
Bij ons (hindustaans) is zoiets bijvoorbeeld echt onacceptabel. Men kijkt daar echt heel erg ver. Blijkbaar is het in veel islamitische culturen wel acceptabel (in ieder geval Turks en Marokkaans). Om dan de hele cultuur gelijk als achterlijk te bestempelen vind ik ook ver gaan, maar zulke dingen moeten wel ontmoetigd worden door de overheid vind ik.
quote:Nou, als je prinses I. tegen dolfijnen en bomen ziet neuzelen.....
Op vrijdag 26 april 2002 17:30 schreef Ulx het volgende:[..]
En er is een verhoogde kans op handicaps. Bij mijn weten zijn de koningshuizen in europa ook vrijwel allemaal familie, en veel gehandicapten zitten daar bij mijn weten niet tussen.
quote:Want? Die hebben een plan waardoor dit niet meer voorkomt? Wat mag dat dan wel wezen?
Op vrijdag 26 april 2002 17:27 schreef eRR_ het volgende:[..]
op LPF stemmen
Btw, inmiddels ZIJN er dus al duizenden allochtonen met hun neef of nicht getrouwd en reken er maar op dat die kinderen hebben of krijgen. Wat moet daarmee gebeuren dan volgens LPF? Hebben die een beleidsplan in deze? Zo ja, wat houdt dat dan in?
quote:en klaus is nou ook niet echt het toonbeeld van gezondheid
Op vrijdag 26 april 2002 17:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Nou, als je prinses I. tegen dolfijnen en bomen ziet neuzelen.....
quote:Ow sure, daar ben ik ook niet op tegen. Maar ik denk dat het een beetje lastig te realiseren is.
Op vrijdag 26 april 2002 17:32 schreef VAK het volgende:
zulke dingen moeten wel ontmoetigd worden door de overheid vind ik.
quote:Bezien in de context van een westers geindustrialiseerd land, waar zij zich nou eenmaal in bevinden (ook al wil alleen hun portemonnee dat weten), is het wel achterlijk te noemen. In een globalere context ligt het wel wat anders.
Op vrijdag 26 april 2002 17:32 schreef VAK het volgende:[..]
Blijkbaar is het in veel islamitische culturen wel acceptabel (in ieder geval Turks en Marokkaans). Om dan de hele cultuur gelijk als achterlijk te bestempelen vind ik ook ver gaan, maar zulke dingen moeten wel ontmoetigd worden door de overheid vind ik.
quote:Ten eerste roep ik dat niet, ik ben er gewoon wel duidelijk in dat dat gedeelte van de cultuur die het huwen van een nicht voorschrijft volstrekt achterlijk is.
Op vrijdag 26 april 2002 17:30 schreef Ulx het volgende:[..]
Alleen doet zo'n 75% (als de cijfers die ik eerder las kloppen, tenminste) er niet aan mee, dus kun je niet op basis van dat bericht roepen dat de cultuur achterlijk is. Hooguit dat de familie/bruid/bruidegom achterlijk is.
quote:dus het voordeel van de twijfel, we zien wel wat eruit voortkomt?
Het HOEFT dus niet te leiden tot problemen.
[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 26-04-2002 17:39]
quote:weet ik niet. Wat moet ik dan, in mijn eentje ten strijde trekken?
Op vrijdag 26 april 2002 17:31 schreef Ulx het volgende:[..]
Da's afschuiverij. Wat zou er dan gebeuren?
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:34 schreef eRR_ het volgende:[..]
en klaus is nou ook niet echt het toonbeeld van gezondheid
quote:Jij zegt toch dat LPF stemmen zal helpen? Ik vraag me gewoon af HOE.
Op vrijdag 26 april 2002 17:37 schreef eRR_ het volgende:[..]
weet ik niet. Wat moet ik dan, in mijn eentje ten strijde trekken?
NFI.
quote:Omdat er teninste 1 iemand is die dit soort zaken critisch bekijkt en waar nodig aanpakt, zonder zich daarvoor te moeten excuseren.
Op vrijdag 26 april 2002 17:40 schreef Ulx het volgende:[..]
Jij zegt toch dat LPF stemmen zal helpen? Ik vraag me gewoon af HOE.
NFI.
quote:Je zegt niet wat LPF gaat doen. Het klinkt leuk (als je het belangrijk vind.) maar iets zeggen? Nee dus.
Op vrijdag 26 april 2002 17:42 schreef eRR_ het volgende:[..]
Omdat er teninste 1 iemand is die dit soort zaken critisch bekijkt en waar nodig aanpakt, zonder zich daarvoor te moeten excuseren.
je hoeft niet zo pontificaal de claus post te quoten, dat was natuurlijk niet serieus bedoeld *weet ook wel dat claus geen resultaat van een inteelt huwelijk is*
Over Claus: Ik dacht meer aan zijn leeftijd. Maar goed.
quote:Waar slaat dat nou weer op?
Stel dat al deze allochtonen de Nederlandse nationaliteit zouden hebben (en dat hebben ze volgens mij bijna allemaal) dan zeg je toch ook niet:
'1/zoveelste deel* van de Nederlanders trouwt met neef/nicht'
quote:Hoezo voorschrijft? Volgens mij wordt het niet door een/hun cultuur voorgeschreven...
Op vrijdag 26 april 2002 17:36 schreef eRR_ het volgende:[..]
Ten eerste roep ik dat niet, ik ben er gewoon wel duidelijk in dat dat gedeelte van de cultuur die het huwen van een nicht voorschrijft volstrekt achterlijk is.
quote:leg mij dan eens uit waarom ze dat toch doen, wetende dat je de kans op een gehandicapt kind dramatisch vergroot?
Op vrijdag 26 april 2002 17:52 schreef QBZZ het volgende:[..]
Hoezo voorschrijft? Volgens mij wordt het niet door een/hun cultuur voorgeschreven...
quote:zou het niet weten, heb zijn mening aangaande deze kwestie niet gevraagd, maar weet ongetwijfeld dat die enigzins in lijn met de mijne ligt. Aangezien ik toch ergens op moet stemmen, de meest voor de hand liggende keus.
Op vrijdag 26 april 2002 17:48 schreef Ulx het volgende:[..]
Je zegt niet wat LPF gaat doen. Het klinkt leuk (als je het belangrijk vind.) maar iets zeggen? Nee dus.
quote:en als je dan zonodig een oplossing wilt horen: waarom het niet bij wet onmogelijk maken te huwen met iemand die aantoonbaar familiebanden met je heeft? Dat geldt natuurlijk net zo hard voor autochtonen. Uiteraard is het een 2e hoe je dat gaat doen, (verplicht dna afnemen?) maar het is ieg een oplossing.
Op vrijdag 26 april 2002 17:48 schreef Ulx het volgende:[..]
Je zegt niet wat LPF gaat doen. Het klinkt leuk (als je het belangrijk vind.) maar iets zeggen? Nee dus.
Over Claus: Ik dacht meer aan zijn leeftijd. Maar goed.
quote:Quote uit genoemd topic...
Op vrijdag 26 april 2002 17:26 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Je herinnert je de post niet goed want het betreft het dubbele (40.000). Dus zo'n 40.000 allochtonenkomen het land binnen om met al aanwezige 40.000 allochtonen te trouwen. Dus je praat over zo'n 13.000 stelletjes met neef/nichtrelatie.
zie ook Vreemdelingenbeleid stoelt niet op realiteit
quote:De 40.000 betreft ten eerste niet alleen partners maar ook kinderen. Ten tweede betreft het niet alleen personen uit Turkije of Marokko, maar ook uit bijvoorbeeld België, Duitsland, whatever. Het aantal Marokkaans/Turkse trouwende stelletjes per jaar waarbij sprake is van een neef/nicht-relatie ligt dus waarschijnlijk een heeeeeeeel stuk lager dan genoemde 13.000. Iemand precieze cijfers?
Veel mensen halen een partner of hun kind uit het buitenland. Jaarlijks komen er op die manier meer dan 40.000 mensen naar Nederland.
quote:Zo enorm veel groter is die kans op gehandicapte kinderen kennelijk dus ook niet.
Risico relatie neef-nicht klein
Door onze redactie wetenschap
ROTTERDAM, 5 APRIL. Neven en nichten die met elkaar kinderen krijgen, hebben anderhalf tot hooguit tweemaal meer kans op nageslacht met een ernstige genetische ziekte of zwakzinnigheid dan niet-familieleden. Dit extra risico voor neven en nichten is vergeleken met andere gezondheidsrisico's vrij klein, aldus prof.dr. Arno Motulsky, hoogleraar genoomwetenschappen aan de Universiteit van Washington. Hij is één van de onderzoekers die zes kleinere onderzoeken bundelden naar huwelijken tussen neven en nichten, gehouden van 1965 tot 2000, zodat hieruit statistisch harde conclusies konden worden getrokken. Het verslag is gisteren gepubliceerd in het Journal of Genetic Counseling.
Erfelijkheidsvoorlichters die mensen uit risicogroepen met kinderwens inlichten over risico's zijn gewend aan kansen op een ziek kind van 25 tot 50 procent. In de 'gewone' bevolking is de kans op een ernstig ziek kind ongeveer 3 tot 4 procent. Bij neven en nichten is die kans verhoogd tot 4,5 ā 7 procent. Voor genetische adviseurs is dit een kleine kans en voor hen is het geen reden om ouders voor te houden dat ernstige problemen dreigen.
De kans op een ziek kind mag voor onderling voortplantende neven en nichten kleiner zijn dan gedacht, maar het effect is in de bevolking wel zichtbaar. Prof.dr. T. Schulpen, hoogleraar sociale kindergeneeskunde aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, maakte eind januari bekend dat de sterfte onder kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst in Nederland nog steeds tweemaal zo hoog is als onder autochtone Nederlanders. Dit komt vooral doordat huwelijkspartners nog steeds uit de dorpen van herkomst worden gehaald, waar al eeuwenlang onderling wordt getrouwd, niet zelden met een neef of nicht. Schulpen stelt vast dat erfelijkheidsvoorlichting in Turkije en Marokko wel wordt gegeven, maar dat die de allochtonen in Nederland niet bereikt.
Kennelijk toch een cultureel bepaald fenomeen. Volgens mij is het percentage gehandicapte kinderen bij deze groep veel groter omdat er al eeuwenlang 'binnen de familie' getrouwd wordt.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 26-04-2002 18:06]
quote:Het is geen voorschrijven in de zin van dat ze perse moeten trouwen met een neef of nicht. Er is ongetwijfeld wel familie-druk om te trouwen met iemand uit de eigen cultuur of zelfs uit het dorp waaruit de familie oorspronkelijk afkomstig is. Aangezien naarmate een gezin langer uit het land van afkomst weg is steeds minder personen kent zal men bij het zoeken naar een geschikte huwelijkspartner sneller uitkomen bij een neef of nicht.
Op vrijdag 26 april 2002 17:53 schreef eRR_ het volgende:[..]
leg mij dan eens uit waarom ze dat toch doen, wetende dat je de kans op een gehandicapt kind dramatisch vergroot?
Overigens moet ik er zelf niet aan denken met een neef of nicht te trouwen. Maar deze praktijken komen niet alleen onder Turkse of Marokkaanse allochtonen voor, maar bijvoorbeeld ook onder sommige Nederlandse gereformeerde groeperingen.
De percentage kan in Nederland hoger zijn omdat het een klein gemeenschap is.
De moderators en nieuwsposters (en ook de Nederlandse media) moeten stoppen om de Turken met de Marrokanen samen over 1 kam te scheren. Turken hebben niets met Marrokanen te maken. En Marrokanen ook niet met Turken.
Een feit: Turken zien de Marrokanen als een achtergesteld Afrikaans volk die islamitisch gefrustreerd zijn. Dit is geen flame maar een algemeen bekend feit van de Turken.
quote:precies, en ik sta net zo kritisch tegenover dat feit als ware het allochtonen. Maar over het 2e mag ik vreemd genoeg veel minder kritisch zijn.
Op vrijdag 26 april 2002 18:08 schreef QBZZ het volgende:[..]
Overigens moet ik er zelf niet aan denken met een neef of nicht te trouwen. Maar deze praktijken komen niet alleen onder Turkse of Marokkaanse allochtonen voor, maar bijvoorbeeld ook onder sommige Nederlandse gereformeerde groeperingen.
quote:dat weten we al lang, maar de groep allochtonen wordt nou eenmaal het grootst vertegenwoordigd door deze 2 nationaliteiten.
Op vrijdag 26 april 2002 18:10 schreef delapoko het volgende:
De moderators en nieuwsposters (en ook de Nederlandse media) moeten stoppen om de Turken met de Marrokanen samen over 1 kam te scheren. Turken hebben niets met Marrokanen te maken. En Marrokanen ook niet met Turken.
quote:Het is niet bij wet verboden. Er is een verhoogd gezondheidsrisico, maar dat schijnt mee te vallen. Ikzelf moet er niet aan denken, maar waarom zou ik het anderen verbieden?
Op vrijdag 26 april 2002 18:14 schreef eRR_ het volgende:[..]
precies, en ik sta net zo kritisch tegenover dat feit als ware het allochtonen. Maar over het 2e mag ik vreemd genoeg veel minder kritisch zijn.
Laat ze lekker hun gang toch gaan!
quote:Omdat ik weet dat de percentage bij de Turken zeer laag is, dan neem ik aan dat het overgrote deel door de Marrokanen wordt gedaan. Gemiddeld genomen nemen ze de Turken ook mee omhoog. Daarom moeten ze het apart vermelden.
Op vrijdag 26 april 2002 18:14 schreef eRR_ het volgende:[..]
precies, en ik sta net zo kritisch tegenover dat feit als ware het allochtonen. Maar over het 2e mag ik vreemd genoeg veel minder kritisch zijn.
[..]dat weten we al lang, maar de groep allochtonen wordt nou eenmaal het grootst vertegenwoordigd door deze 2 nationaliteiten.
quote:Maar dan stuit je bijna automatisch op nogal een aantal andere nasty things... Het is namelijk zo dat -zij het op (veel) beperktere schaal- er dus ook autochtone Nederlanders zijn die reeds met hun neef/nicht getrouwd ZIJN. Wat moet daarmee dan gebeuren? Gedwongen echtscheiding? Verbod op het nemen van kinderen? Verplicht kunstmatig insemineren met 'vreemd' zaad?
Op vrijdag 26 april 2002 17:59 schreef eRR_ het volgende:[..]
en als je dan zonodig een oplossing wilt horen: waarom het niet bij wet onmogelijk maken te huwen met iemand die aantoonbaar familiebanden met je heeft? Dat geldt natuurlijk net zo hard voor autochtonen. Uiteraard is het een 2e hoe je dat gaat doen, (verplicht dna afnemen?) maar het is ieg een oplossing.
Bovendien zou de overheid zich hiermee sowieso op uiterst glad ijs begeven imo, want hoe groot moet het vastgestelde risico factor dan zijn eer ze zich voortaan ook het recht toeëigent om zich tevens te mogen bemoeien met andere, soortgelijke, persoonlijke kwesties? Hoe zit het dan bijvoorbeeld met erfelijke ziektes die geen verband houden met 'inteelt'? Very, very tricky bizz...
quote:Join the (LPF) club
Op vrijdag 26 april 2002 18:10 schreef delapoko het volgende:Een feit: Turken zien de Marrokanen als een achtergesteld Afrikaans volk die islamitisch gefrustreerd zijn. Dit is geen flame maar een algemeen bekend feit van de Turken.
[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 26-04-2002 18:24]
quote:tuurlijk, een zeer moeilijk uitvoerbare kwestie. Maar prefentief handelen vanaf nu zou geen kwaad kunnen imo. What has been done, has been done..
Op vrijdag 26 april 2002 18:17 schreef Nuoro het volgende:[..]
Maar dan stuit je bijna automatisch op nogal een aantal andere nasty things... Het is namelijk zo dat -zij het op (veel) beperktere schaal- er dus ook autochtone Nederlanders zijn die reeds met hun neef/nicht getrouwd ZIJN. Wat moet daarmee dan gebeuren? Gedwongen echtscheiding? Verbod op het nemen van kinderen? Verplicht kunstmatig insemineren met 'vreemd' zaad?
Bovendien zou de overheid zich hiermee sowieso op uiterst glad ijs begeven imo, want hoe groot moet het vastgestelde risico factor dan zijn eer ze zich voortaan ook het recht toeëigent om zich tevens te mogen bemoeien met andere, soortgelijke, persoonlijke kwesties? Hoe zit het dan bijvoorbeeld met erfelijke ziektes die geen verband houden met 'inteelt'? Very, very tricky bizz...
quote:Dan blijft het tweede gedeelte van m'n vraag nog steeds staan...
Op vrijdag 26 april 2002 18:22 schreef eRR_ het volgende:[..]
tuurlijk, een zeer moeilijk uitvoerbare kwestie. Maar prefentief handelen vanaf nu zou geen kwaad kunnen imo. What has been done, has been done..
Je gaat in zo'n situatie toch zeker geen kinderen nemen, als het risico op een (verstandelijk) handicap of ernstige ziekte tamelijk groot is.
quote:ROFLOL
Op vrijdag 26 april 2002 16:47 schreef Armageddon het volgende:
Vandaar dat die marokkanen zich als debielen gedragen.
quote:Ik zeker niet nee, en ik ken ook eigenlijk niemand die dat risico wel bewust zou nemen, maar zij dus blijkbaar wel. Dan kom je automatisch bij het volgende punt: in hoeverre ZIJN deze mensen zich eigenlijk bewust van dit risico en if so, op welke wijze gaan ze daarmee om? Waar liggen hun prioriteiten in deze en is het ethisch verantwoord om daar aan te tornen dmv opgelegde wetten?
Op vrijdag 26 april 2002 18:33 schreef Leatherface het volgende:
No offense, maar het is gewoon een vorm van inteelt. Echt zeer gevaarlijk.Je gaat in zo'n situatie toch zeker geen kinderen nemen, als het risico op een (verstandelijk) handicap of ernstige ziekte tamelijk groot is.
Ik bedoel, je hebt het hier dus niet meer over hoofddoekjes oid... Waar ligt de grens? Waar ligt ie nu en ook, waar ligt ie 'straks'?
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:17 schreef eRR_ het volgende:[..]
volgens mij (correct me if i'm wrong) is er ook nog eens een enorme taboe in deze cultuur rond gehandicapte kinderen. Dat maakt de zaak alleen maar erger.
quote:Misschien hebben ze (criminele allochtoontjes) wel allemaal een lichte verstandelijke handicap en kunnen ze er dus niks aan doen dat ze zich zo asociaal gedragen.
Op zaterdag 27 april 2002 09:41 schreef X-Ray het volgende:
Hmm... zou dat het verklaren dat een groep zich zo crimineel en asociaal als de pest gedraagt?
Zou eigenlijk onderzocht moeten worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 27-04-2002 16:04]
quote:Met dit soort reacties maak je de boel alleen maar onbespreekbaarder.
Op zaterdag 27 april 2002 12:54 schreef Gia het volgende:[..]
Misschien hebben ze wel allemaal een lichte verstandelijke handicap en kunnen ze er dus niks aan doen dat ze zich zo asociaal gedragen.
Dit heeft in ieder geval geen fuck met Links Nederland te maken, de link van Lithion naar het 'discussiëren onmogelijk'-topic was dus ook terecht. Blijkbaar leert rechts Fok! (de oorzaak van het onmogelijke in de discussies hier) het nooit... maar nu ben ik zelf ook weer bezig.
Dit is dus één onderzoek van die Eldering. Ik zou hier graag officiële cijfers over zien voordat ik het aanneem. Een derde is vrij veel. Maar ik zou er niet van opkijken, moet ik zeggen. Hoe dan ook, de laatste tijd zijn er een aantal wetten aangenomen die de importhuwelijken drastisch moeten inperken.
quote:
Van Boxtel: betalen om bruid te halen
de Volkskrant, Voorpagina, 19 januari 2002
Van onze verslaggeverMarokkanen en Turken in Nederland moeten de overheid voortaan een 'substantieel' bedrag betalen als zij hun bruid of bruidegom uit het land van herkomst willen halen. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Het bedrag is bedoeld als bijdrage in de inburgering van de nieuwe immigrant. Het kabinet wil ermee ontmoedigen dat partners uit het buitenland worden gehaald.
De ministerraad stemde vrijdag in met een nota van minister Van Boxtel van Grotesteden- en Integratiebeleid over integratie en immigratie. Tussen de 70 en 80 procent van de Marokkanen en Turken in Nederland haalt de partner uit het land van herkomst. Dat wordt als problematisch ervaren voor de integratie van deze minderheden. Kinderen uit dergelijke huwelijken zullen dan ook weer aanpassings- en taalproblemen hebben.
Jaarlijks komen er ongeveer negenduizend bruiden en bruidegommen over uit Marokko en Turkije. Het voorstel van het kabinet geldt overigens voor iedereen die zijn partner uit het buitenland haalt. Ook autochtone Nederlanders vallen eronder.
Verder wil Van Boxtel een financiële bijdrage vragen voor het laten overkomen van kinderen in het kader van gezinshereniging.
Over concrete bedragen laat de nota zich niet uit, maar volgens Van Boxtel moet het om een 'substantieel' bedrag gaan. Het parlement moet zich nog over de voorstellen buigen. Een eerder uitgelekt plan van Van Boxtel om gezinshereniging voor mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning te beperken, is uit de nota geschrapt.
Van Boxtel wil af van het achterstandenbeleid voor etnische minderheden, schrijft hij. Hij wil dat er een algemeen beleid komt voor mensen met een sociale achterstand, ongeacht hun etnische achtergrond. Om diezelfde reden twijfelt de minister eraan of de registratie van allochtonen moet worden uitgebreid tot de derde generatie, die nu niet wordt meegeteld. Hij laat wel onderzoeken of zo'n uitbreiding nut heeft.
quote:-edit-
Op zaterdag 27 april 2002 12:54 schreef Gia het volgende:[..]
Misschien hebben ze wel allemaal een lichte verstandelijke handicap en kunnen ze er dus niks aan doen dat ze zich zo asociaal gedragen.
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 27-04-2002 14:57]
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 27-04-2002 14:57]
quote:Akkoord, vervang ze maar door criminele allochtoontjes.
Op zaterdag 27 april 2002 13:19 schreef R@b het volgende:[..]
Met dit soort reacties maak je de boel alleen maar onbespreekbaarder.
quote:dan nog is het een debiele opmerking, die nergens op slaat, niet onderbouwd is en denigrerend, respectloos en dom
Op zaterdag 27 april 2002 16:03 schreef Gia het volgende:[..]
Akkoord, vervang ze maar door criminele allochtoontjes.
quote:Een tijdje terug toevallig een turks artikel over gelezen. Het is iets wat inderdaad in dorpsgemeenschappen relatief veel voorkomt. Het wordt ook door Turkse wetenschappers als onderdeel van een achterlijke cultuur gezien.
Op vrijdag 26 april 2002 16:46 schreef Ulx het volgende:
En de turken/marokkanen die daar wonen? Wat zijn de cijfers daar over? Is dat veel lager, dan zou je kunnen zeggen dat Nederland er voor zorgt dat allochtonen een achterlijke cultuur krijgen.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 27-04-2002 17:15]
quote:NEE
Op zaterdag 27 april 2002 14:41 schreef Groenlinks het volgende:Zal Pim dan toch gelijk hebben over die achtelijkheid bij dat volk.
Want Pim Fortuyn heeft dat helemaal nooit gezegd.
Fortuyn had het over een achterlijke cultuur, niet over de mensen (moslims) zelf. Sterker nog, hij heeft niets tegen het geloven in een hogere macht op welke manier dan ook, zolang dat op verlichte wijze gebeurd.
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 17:10 schreef HiZ het volgende:Het wordt ook door Turkse wetenschappers als onderdeel van een achterlijke cultuur gezien.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 27-04-2002 17:21]
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 27-04-2002 17:21]
quote:Niet alleen Van Boxtel.
Op zaterdag 27 april 2002 14:50 schreef Meneer_Aart het volgende:
Hoe dan ook, de laatste tijd zijn er een aantal wetten aangenomen die de importhuwelijken drastisch moeten inperken.
De VVD gaat nog veel verder met hardere maatregelen om de almaar groeiende instroom van allochtonen te stoppen.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 27-04-2002 17:22]
Volgende persoonlijke aanvallen worden met bans beloond. Het is genoeg geweest.
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 27-04-2002 17:41]
quote:O. Zo zo, Fortuyn-de-Boeddha heeft geen enkel probleem met religie, [i]zolang die religie op verlichte wijze beleden wordt.[i] Nou nou nou nou nou, die Pim leidt ons de weg hoor, halleluja.
Op zaterdag 27 april 2002 17:14 schreef R@b het volgende:
Fortuyn had het over een achterlijke cultuur, niet over de mensen (moslims) zelf. Sterker nog, hij heeft niets tegen het geloven in een hogere macht op welke manier dan ook, zolang dat op verlichte wijze gebeurd.
quote:Je post slaat nergens op en al helemaal niet op het onderwerp, maar vooruit.
Op zaterdag 27 april 2002 18:27 schreef Ringo het volgende:[..]
O. Zo zo, Fortuyn-de-Boeddha heeft geen enkel probleem met religie, [i]zolang die religie op verlichte wijze beleden wordt.[i] Nou nou nou nou nou, die Pim leidt ons de weg hoor, halleluja.
Iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Maar geloof is geen vrijbrief om (achterlijke) standpunten te mogen verkondigen en bedrijven.
Over het in eigen kring trouwen; nog een reden om te pleiten voor een Monoculturele samenleving. Anders krijg je van die enclaves (ghetto's) waarin inteelt hoogtij viert. Net als vroeger in die kleine christelijke dorpjes
quote:Cultuur staat niet los van de mensen en is geen statisch gegeven, met andere woorden; cultuur wordt gemaakt door mensen zoals mensen ook zelf invulling geven aan een geloof. Het is dan ook nogal flauw om te zeggen dat Pim over 'een cultuur' praat en niet over mensen.
Op zaterdag 27 april 2002 17:14 schreef R@b het volgende:[..]
NEE
Want Pim Fortuyn heeft dat helemaal nooit gezegd.
Overigens verweet Pim in het betreffende interview niet alleen de moslims het een en ander, tussen neus en lippen verkondigde deze verlichte meneer ook dat orthodox gelovige christenen altijd liegen.
quote:dat was redelijk inhoudelijk aangepakt en er niet op reageren is iemand opmerkingen laten maken die niet door de beugel kunnen ... dus ... niet zo hebberig op die edit knop duwen en niet mij aanpakken maar diegene die ongenuanceerd allochtonen gelijk stelt met genetische ziekten ... dat ik daar niets over mag zeggen en er zo een paar uur naar moet kijken hoe makkelijk de dommen ogeneneerd kunnen posten vind ik een legitieme manier genoeg
Op zaterdag 27 april 2002 17:24 schreef Re het volgende:
-edit-
Je kunt of inhoudelijk de stelling aanpakken, of er niet op reageren.Volgende persoonlijke aanvallen worden met bans beloond. Het is genoeg geweest.
-edit-
quote:Het topic gaat toch o.a over de grotere kans op erfelijke ziekten die je op kunt lopen door nichten/neefen huwelijken?
Op zaterdag 27 april 2002 19:07 schreef Re het volgende:niet zo hebberig op die edit knop duwen en niet mij aanpakken maar diegene die ongenuanceerd allochtonen gelijk stelt met genetische ziekten
Uiteraard heeft dat niets met allochtonen ansich te maken, dat komt bij ieder mens voor.
quote:Waarom pakte je de post dan niet inhoudelijk aan? Met dom schelden overtuig je heus niemand van het tegendeel hoor.
... dat ik daar niets over mag zeggen en er zo een paar uur naar moet kijken hoe makkelijk de dommen ogeneneerd kunnen posten vind ik een legitieme manier genoeg
quote:Fortuyn sprak inderdaad terecht van cultuur. Voor diegenen die de Islam niet als gods waarheid zien, maar een door mensen bedacht iets, staat islam gelijk aan cultuur.
Op zaterdag 27 april 2002 18:51 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Cultuur staat niet los van de mensen en is geen statisch gegeven, met andere woorden; cultuur wordt gemaakt door mensen zoals mensen ook zelf invulling geven aan een geloof. Het is dan ook nogal flauw om te zeggen dat Pim over 'een cultuur' praat en niet over mensen.
Fortuyn beoordeeld (en niet beledigd) 'de islam' als een achterlijke cultuur en imo heeft hij daar groot gelijk is. Het past in Arabië van 800 na christus, niet in West Europa anno 2002.
quote:eenderde my ass, ik geloof hier geen hout van.
Op vrijdag 26 april 2002 16:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Volkskrant:Eenderde allochtonen trouwt neef of nicht uit thuisland
26 april 2002
- Van onze verslaggever Iņaki Oņorbe Genovesi
Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes. Dit zegt L. Eldering, hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden, vandaag in haar afscheidsrede.
Volgens Eldering is de druk op jonge Turken en Marokkanen om een partner uit het moederland te halen erg groot. Bijna driekwart 'importeert' daarom een bruid of bruidegom uit Turkije of Marokko.Daarbij is het hemd nader dan de rok, meent hoogleraar Eldering. Ze trouwen eerder met een familielid dan met een iemand van de lokale gemeenschap.
Vooral de combinatie neef-nicht blijkt erg populair, met alle risico's van dien. Deze Turkse en Marokkaanse paren lopen namelijk twee keer zoveel kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes als andere paren. De kans daarop wordt nog groter als het traditie is dat neven en nichten binnen de familie met elkaar trouwen.
Volgens Eldering wordt Nederland in toenemende mate geconfronteerd met de schaduwkanten van consanguiniteit (huwelijken binnen een familie). Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen, aldus de Leidense hoogleraar.
Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht al dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge migranten.
Die jonge doden zijn grotendeels terug te voeren op het grotere aantal huwelijken tussen neven en nichten onder allochtonen. Eldering pleit dan ook voor betere voorlichting onder Turken en Marokkanen over de risico's van dit soort huwelijken. Ook zou de overheid erfelijkheidsonderzoeken onder allochtonen moeten stimuleren.
------------------------------------------------
Toch echt een symptoom van een achterlijke cultuur, of niet? (Brand los met de discussie, en raak verzeild in verwoede pogingen van links Fok! om deze feiten te verdoezelen, en rechts Fok! om deze problemen aan te kaarten
)
Discussie over iets wat totaal niet klopt, intresting.
GLG
quote:Insinueer je nou dat geweld, en asociaal gedrag genetisch bepaald is?
Op zaterdag 27 april 2002 09:41 schreef X-Ray het volgende:
Hmm... zou dat het verklaren dat een groep zich zo crimineel en asociaal als de pest gedraagt?
GLG
quote:GLG, als je nou volgende keer, voordat je reageert eens de moeite neemt het hele topic door te lezen, dan was deze overbodige en al achterhaalde opmerking van je niet nodig geweest.
Op zaterdag 27 april 2002 19:23 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:eenderde my ass, ik geloof hier geen hout van.
Cijfers bronnen? Dit kan onmogelijk over de allochtonen in het algemeen gaan.Discussie over iets wat totaal niet klopt, intresting.
quote:Er staat toch ook dat het betrekking heeft op Marokkanen en Turken?
Op zaterdag 27 april 2002 19:23 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
eenderde my ass, ik geloof hier geen hout van.
Cijfers bronnen? Dit kan onmogelijk over de allochtonen in het algemeen gaan.
quote:25% van die mensen trouwt met een neef of nicht, dat zijn de cijfers.
Discussie over iets wat totaal niet klopt, intresting.GLG
quote:ik pakte het wel "op niveau" aan, wilde er eigenlijk niet meer verder op ingaan maar ik wilde toch mijn mening kwijt over de opmerking: "Het verklaart ook waarom allochtonen 3 keer zoveel meer beroep doen op de gezondheidszorg dan Nederlanders. En waarom er zoveel in de WAO zitten."
Op zaterdag 27 april 2002 19:17 schreef R@b het volgende:[..]
Het topic gaat toch o.a over de grotere kans op erfelijke ziekten die je op kunt lopen door nichten/neefen huwelijken?
Uiteraard heeft dat niets met allochtonen ansich te maken, dat komt bij ieder mens voor.
[..]Waarom pakte je de post dan niet inhoudelijk aan? Met dom schelden overtuig je heus niemand van het tegendeel hoor.
Het bij wet niet verboden om met je neef of nicht te trouwen (de definitie van kinderen van je oom/tante dan) dat het kan leiden tot verhoogde genetische afwijkingen is bekent maar relatief gezien valt het allemaal best mee en leidt zeker niet tot de astronomische getallen die door sommige hier als vaststaand feit worden gepredikt.
voorlichting lijkt me de enige manier
[Dit bericht is gewijzigd door Re op 27-04-2002 19:31]
quote:damm je hebt gelijk. Correctie en excuses bij deze.
Op zaterdag 27 april 2002 19:25 schreef R@b het volgende:[..]
Er staat toch ook dat het betrekking heeft op Marokkanen en Turken?
[..]
quote:waar komen die cijfers vandaan? Bedoel 1/4 come on... lijkt me echt stug....
25% van die mensen trouwt met een neef of nicht, dat zijn de cijfers.
GLG
quote:hey ho!
Op zaterdag 27 april 2002 19:24 schreef golfer het volgende:[..]
GLG, als je nou volgende keer, voordat je reageert eens de moeite neemt het hele topic door te lezen, dan was deze overbodige en al achterhaalde opmerking van je niet nodig geweest.
hrmpff
GLG
Waar R@b zijn 25% vandaan haalt is mij ook niet duidelijk.
quote:dat vroeg ik hem zonet, ben benieuwd waar hij die 25% vandaan haalt. Lijkt me gruwelijk overdreven namelijk.
Op zaterdag 27 april 2002 19:33 schreef golfer het volgende:
Nogmaals in het artikel staat: 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het land van herkomst haalt , dus niet 1/3 van alle Turken en Marokkanen.Waar R@b zijn 25% vandaan haalt is mij ook niet duidelijk.
GLG
quote:Driekwart van de Turken en Marokkanen haalt hun partner uit het land van herkomst. (75 van de 100)
Op zaterdag 27 april 2002 19:33 schreef golfer het volgende:
Nogmaals in het artikel staat: 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het land van herkomst haalt , dus niet 1/3 van alle Turken en Marokkanen.Waar R@b zijn 25% vandaan haalt is mij ook niet duidelijk.
1/3 daarvan trouwt 'in de familie'.
1/3 van 75% is 25% van alle Turken en Marokkanen.
quote:hm, als dat klopt moet er iets aan gedaan worden. Omdat 'inteelt' een verhoogd risico met zich meebrengt voor eventuele toekomstige kinderen....
Op zaterdag 27 april 2002 19:39 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
Driekwart van de Turken en Marokkanen haalt hun partner uit het land van herkomst. (75 van de 100)
Parool - Het import-huwelijk (2)
Ons grootste democratische wet....
GLG
quote:denkfoutje: 3/4 van de Turken en Marokkanen die trouwen is niet hetzelfde als 3/4 van de Turken en Marokkanen... dus...
Op zaterdag 27 april 2002 19:39 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
Driekwart van de Turken en Marokkanen haalt hun partner uit het land van herkomst. (75 van de 100)
Parool - Het import-huwelijk (2)
quote:wellus, nietus, damm wat is het nou? Ik ga zelf wel weer eens op onderzoek uit
Op zaterdag 27 april 2002 19:46 schreef Re het volgende:[..]
denkfoutje: 3/4 van de Turken en Marokkanen die trouwen is niet hetzelfde als 3/4 van de Turken en Marokkanen... dus...
Maar los van hoeveelheden, inteelt is natuurlijk niet 'echt' goed te keuren lijkt me.....
GLG
quote:-offtopic- gefeli met je graad van doctor! -
denkfoutje: 3/4 van de Turken en Marokkanen die trouwen is niet hetzelfde als 3/4 van de Turken en Marokkanen... dus...
quote:Het gaat toch om partnerkeuze en de kinderen die daaruit voortkomen?
De cijfers wijzen op die partnerkeuze (trouwen) die voor 3 kwart uit het land van herkomst wordt gehaald.
In combinatie met die andere cijfers kom je dan uit op 25% van de huwelijken.
quote:dank je... ik krijg er bijna migraine van
Op zaterdag 27 april 2002 19:54 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
-offtopic- gefeli met je graad van doctor! -
even van de cijfers uitgaan, wat zijn de geboorte cijfers van deze groep tov de rest van de bevolking, dit om even aan te tonen dat we over een marginaal probleem praten
quote:Waar wil je nou eigenlijk naar toe.
Op zaterdag 27 april 2002 21:13 schreef Re het volgende:
even van de cijfers uitgaan, wat zijn de geboorte cijfers van deze groep tov de rest van de bevolking, dit om even aan te tonen dat we over een marginaal probleem praten
Het is vrij veilig om te stellen dat Turken en Marokkanen wel trouwen voor ze kinderen krijgen. Dus dan heb je dat gemiddeld 25% van de kinderen uit ouders geboren worden die familie zijn.
En voordat we verder over komma's en decimalen gaan zeuren.
Ook al zouden dit maar 20, 10 of zelfs 5% van de kinderen zijn, dan nog is het niet goed!
Diabetes komt ontzettend veel voor onder Turken en Marokkanen (in vergelijking met Nederlanders). Vraag me af of dit met elkaar te maken heeft.
quote:we hebben het inderdaad over promillen en die leiden zeker niet tot het 3 x zo hoge ziekte verzuim of extra WAO
Op zaterdag 27 april 2002 21:45 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
Waar wil je nou eigenlijk naar toe.
Het is vrij veilig om te stellen dat Turken en Marokkanen wel trouwen voor ze kinderen krijgen. Dus dan heb je dat gemiddeld 25% van de kinderen uit ouders geboren worden die familie zijn.
En voordat we verder over komma's en decimalen gaan zeuren.
Ook al zouden dit maar 20, 10 of zelfs 5% van de kinderen zijn, dan nog is het niet goed!
Diabetes komt ontzettend veel voor onder Turken en Marokkanen (in vergelijking met Nederlanders). Vraag me af of dit met elkaar te maken heeft.
mij hoor je niet zeggen dat ik achter het feit sta dat men familiair trouwt, lijkt me gewoon niet echt nuttig en inderdaad kan dat leiden tot en verhoogde kans op genetische ziekten. Diabetes is dat niet.
Ik reageerde alleen op het feit hoe er zo overdreven wordt gereageerd op een probleem door het zo op te blazen dat het zijn doel voorbij gaat en men weer lekker kan gaan bashen op een cultuur (en in dit geval de moslim cultuur die hier in mijn ogen geheel los van staat), met al zijn generalisaties die daar op volgen
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:17 schreef eRR_ het volgende:[..]
volgens mij (correct me if i'm wrong) is er ook nog eens een enorme taboe in deze cultuur rond gehandicapte kinderen. Dat maakt de zaak alleen maar erger.
quote:Onzin,
Op zaterdag 27 april 2002 00:52 schreef proppie het volgende:[..]
vraag me ook af wat ze met gehandicapte kinderen doen.... Ik woon in een buurt met heel veel allochtonen en dus ook heel veel kinderen (die vaak ook een oude moeder hebben, wat de kans op een handicap vergroot) maar ik zie geen 1 gehandicapt kind. In de buurt waar ik woon is ook een dagopvang voor verstandelijk gehandicapten, en daar zie ik ook alleen maar blanke, surinaamse of hindoestaanse kinderen, geen turken of marokkanen. Of er worden bij deze bevolkingsgroep geen gehandicapte kinderen geboren, of ze stoppen ze........ ja waar eigenlijk?:?
ik heb zelf een kennis met twee gehandicapte kindern (hebben zelfde ziekte in de hersenen, het staat vaak vast dat als je eerste kind deze ziekte heeft, je volgende ook zo worden) en daarbij zie ik soms wel eens in de buurt gehandicapte allochtonen. (soms dan he )
quote:
Familiehuwelijk allochtonen leidt tot problemen
AMSTERDAM/LEIDEN - Een toenemend aantal Turkse en Marokkaanse echtparen krijgt psychische problemen, doordat ze als gevolg van inteelt een geestelijk of lichamelijk gehandicapt kind krijgen. Ook komen velen hierdoor in grote geldzorgen, waardoor ze onder de armoedegrens belanden.
Hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden, L. Eldering, waarschuwde gisteren voor dit probleem in haar afscheidsrede bij de universiteit. Zij deed meer dan 25 jaar studie naar allochtone gezinnen in Nederland.Een meerderheid van de Marokkaanse en Turkse jongeren in Nederland trouwt nog steeds met een partner in het land van herkomst. Vaak is dat iemand die afkomstig is uit de eigen regio of de familie. Precieze cijfers over het aantal Turken en Marokkanen dat met een neef of nicht trouwt, ontbreken, maar Eldering schat dat bij één op de vier huwelijken met partners uit het land van herkomst, de bruid en bruidegom familie zijn.
Een huwelijk met een (achter)neef of een (achter)nicht is in die gevallen volgens Eldering het meest voorkomende voorkeurshuwelijk. Bij 'familiehuwelijken' tussen nauw-verwanten bestaat een extra groot risico op erfelijke afwijkingen. Uit recent onderzoek blijkt dat ouders twee keer zoveel kans hebben op kinderen met een lichamelijke- of geestelijke handicap.
Uit een onderzoek van Eldering onder 29 Turkse en Marokkaanse ouderparen met een gehandicapt kind, blijkt dat deze situatie tot grote fysieke-, psychische- en materiële belasting leidt. Veel ouders wonen in een etagewoning zonder lift en zij moeten hun gehandicapte kinde meerdere keren per dag naar boven en beneden dragen. Meer dan de helft van hen voelt zich hierdoor overbelast.
Omdat zij het liefst zo lang mogelijk zelf voor hun kind willen zorgen, zeggen moeders die buitenhuis werken, hun baan op. Dit heeft grote financiële consequenties, omdat de verzorging van een gehandicapt kind vaak zeer veel kost.
Eldering constateerde in haar onderzoek dat een aantal mannen stuk liep op de bureaucratie rond de voorzieningen voor gehandicapte kinderen. Ze werden ziek en na verloop van tijd zelfs arbeidsongeschikt.Mensen die een neef of nicht trouwen, zouden zich volgens Eldring beter rekenschap moeten geven van de risico's van zo'n huwelijk. De kinderarts Tom Schulpen, hoogleraar sociale kindergeneeskunde aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht, pleitte onlangs al voor betere voorlichting door gynaecologen en verloskundigen over die risico's.
Volgens Schulpen blijkt dat erfelijke ziekten en aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak zijn van een grote groep zeer jonge allochtonen. Een allochtoon kind loopt bijna twee keer zoveel kans te sterven als een autochtoon kind. In sommige delen van de wereld huwt twintig tot zestig procent van de bevolking een nauwe verwant.
http://www.parool.nl/1019887756355.html
quote:Mogen zij niet ook een kind opvoeden? Of het nu gehandicapt is of niet>?
Op zondag 28 april 2002 01:37 schreef Groenlinks het volgende:
Lekker slim dan van die kennis om zo groot risico na de het eerste kind te nemen
quote:Wat vind jij ervan dat zoveel Marokkanen met hun neef of nicht trouwen
Op zondag 28 april 2002 01:45 schreef Youssef het volgende:[..]
Mogen zij niet ook een kind opvoeden? Of het nu gehandicapt is of niet>?
quote:Vanzelfsprekend zoekt niet 100 % van welke bevolkingsgroep dan ook hun partner in land van herkomst.
Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt...etc.
quote:Nee, het is ''maar'' 75%
Op zondag 28 april 2002 02:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:Vanzelfsprekend zoekt niet 100 % van welke bevolkingsgroep dan ook hun partner in land van herkomst.
quote:Het gaat hier juist niet om feiten.
Op vrijdag 26 april 2002 16:59 schreef eRR_ het volgende:[..]
nja, daar kun je over blijven mierenneuken, want een geemigreerde belg is tenslotte ook een allochtoon. Maar het gaat hier niet om de titel uit de volkskrant, maar om de feiten.
Nogmaals, er staat duidelijk in het artikel dat eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht.
Oftewel eenderde van diegenen die daadwerkelijk hun partner uit het land van herkomst halen; hoe groot zou dat percentage zijn?
Hoeveel van de jonge Turken en Marokkanen zouden zich daartoe verplicht (zie artikel) voelen, 30%?
Wanneer wij daar dan eendere van nemen kom ik op maximaal 10 % van een bepaalde groep jonge allochtonen die zouden trouwen met een neef of nicht.
Tot slot nergens in het artikel staat te lezen dat alle in Nederland woonachtige jonge Turken en Marokkanen aan dit onderzoek hebben meegewerkt, dus zelfs die 10 % is flauwekul.
Ik pleit dan ook voor de volgende topictitel: "Verlaagt de Volkskrant zich nu ook al tot tendentieuze titels?"( met dank aan B.R.Oekhoest).
quote:Je, en er staat ook dat driekwart van de Turken en Marokkanen zijn partner uit het buitenland haalt.
Op zondag 28 april 2002 02:58 schreef Cosma-Shiva het volgende:Nogmaals, er staat duidelijk in het artikel dat eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht.
Wel 30% van 75% = 25% van het totaal. Eén op de vier trouwt dus met neef/nicht.
quote:75%
Oftewel eenderde van diegenen die daadwerkelijk hun partner uit het land van herkomst halen; hoe groot zou dat percentage zijn?
quote:75%
Hoeveel van de jonge Turken en Marokkanen zouden zich daartoe verplicht (zie artikel) voelen, 30%?
quote:25%
Wanneer wij daar dan eendere van nemen kom ik op maximaal 10 % van een bepaalde groep jonge allochtonen die zouden trouwen met een neef of nicht.
quote:Tja, dat deze cijfers niet goed zullen liggen bij de fans van de multiculti was te verwachten.
Tot slot nergens in het artikel staat te lezen dat alle in Nederland woonachtige jonge Turken en Marokkanen aan dit onderzoek hebben meegewerkt, dus zelfs die 10 % is flauwekul.
quote:Er staat: Volgens Eldering is de druk op jonge Turken en Marokkanen om een partner uit het moederland te halen erg groot. Bijna driekwart 'importeert' daarom een bruid of bruidegom uit Turkije of Marokko.
Op zondag 28 april 2002 03:04 schreef R@b het volgende:[..]
Je, en er staat ook dat driekwart van de Turken en Marokkanen zijn partner uit het buitenland haalt.
Ik ken die Eldering niet, wellicht kun je me een tabel van het CBS linken.
quote:Volgens Eldering.
quote:Indien het daadwerkelijk zo is dat een groot deel van de jonge Turken en Marokkanen gedwongen worden met een neef of nicht te trouwen en hierdoor een aantal van hen de zorg krijgt voor een verstandelijk gehandicapt kind of een kind dat al op zeer jonge leeftijd overlijdt is dat verschrikkelijk voor die mensen, ik begrijp niet waarom je daar multicul bij haalt.
Tja, dat deze cijfers niet goed zullen liggen bij de fans van de multiculti was te verwachten.
Newfoundland, een eiland voor de kust van Canada, een gedeelte ervan is deel van de provincie Labrador, zoek maar eens op is de moeite waard, het is er erg mooi.
Wegens aanslagen in de VS strandde ik daar op 11 september jongstleden. Het is een besloten gemeenschap dat eiland. Er wonen een hele hoop Ieren, althans, dat waren ze een paar honderd jaar geleden, nu zijn het Canadezen. Maar hedentendagen is het een grote inteeltgroep die binnen de familie blijft neuken. Alle 100.000 inwoners zijn familie van elkaar. Daar zijn cijfers van en het is bewezen. (moet je alleen wel effe naar Newfoundland, ik tover die nummers/cijfers niet zo snel uit m'n mouw.) Een groot deel van de bewoners van het eiland is diabeet. Qua overerfelijk en zo. In de bus en in de trein hangen reclames: wees bewust van wie je huwt, het kan een diabeet zijn. Ik maak geen grap, het is echt zo. De Newfoundlanders hebben nog geluk. Eeuwenlange inteelt heeft ze Diabetes opgeleverd, een ziekte die met de nodige kunstgrepen leefbaar is. Stel je alleen de druk op de gezondheidszorg eens voor in ons Nederland als er ineens 100.000 diabeten bijkomen door inteelt?! Dan kun je toch beter in deze verlichte tijden pleiten voor het niet huwen binnen familie derhalve de kans op overerfbaarheid te verkleinen?
Als we zwakzinnigen al zonder scrupules 'prikpillen' geven kunnen we deze restrictie van het binnen de familie trouwen van allochtonen toch ook wel instellen? Of redeneer ik nu erg naïef? Want de zorg komt wel op onze schouders terecht, en niet op de schouders van bijvoorbeeld Newfoundland, waar ze maar al te blij zouden zijn met nieuw bloed, om op te lossen wat men in oude tijden nog niet wist, maar nu wel, en zou kunnen voorkomen.
quote:Dan gelieve alle criminelen en sociaal zwakkeren ook preventief onvruchtbaar maken, en we maken een blije wereld, zoals de nazi doctoren voor ogen hadden.
Op zondag 28 april 2002 04:06 schreef Roache_ het volgende:
Zonder multicul maar met ervaring:Newfoundland, een eiland voor de kust van Canada, een gedeelte ervan is deel van de provincie Labrador, zoek maar eens op is de moeite waard, het is er erg mooi.
Wegens aanslagen in de VS strandde ik daar op 11 september jongstleden. Het is een besloten gemeenschap dat eiland. Er wonen een hele hoop Ieren, althans, dat waren ze een paar honderd jaar geleden, nu zijn het Canadezen. Maar hedentendagen is het een grote inteeltgroep die binnen de familie blijft neuken. Alle 100.000 inwoners zijn familie van elkaar. Daar zijn cijfers van en het is bewezen. (moet je alleen wel effe naar Newfoundland, ik tover die nummers/cijfers niet zo snel uit m'n mouw.) Een groot deel van de bewoners van het eiland is diabeet. Qua overerfelijk en zo. In de bus en in de trein hangen reclames: wees bewust van wie je huwt, het kan een diabeet zijn. Ik maak geen grap, het is echt zo. De Newfoundlanders hebben nog geluk. Eeuwenlange inteelt heeft ze Diabetes opgeleverd, een ziekte die met de nodige kunstgrepen leefbaar is. Stel je alleen de druk op de gezondheidszorg eens voor in ons Nederland als er ineens 100.000 diabeten bijkomen door inteelt?! Dan kun je toch beter in deze verlichte tijden pleiten voor het niet huwen binnen familie derhalve de kans op overerfbaarheid te verkleinen?
Als we zwakzinnigen al zonder scrupules 'prikpillen' geven kunnen we deze restrictie van het binnen de familie trouwen van allochtonen toch ook wel instellen? Of redeneer ik nu erg naïef? Want de zorg komt wel op onze schouders terecht, en niet op de schouders van bijvoorbeeld Newfoundland, waar ze maar al te blij zouden zijn met nieuw bloed, om op te lossen wat men in oude tijden nog niet wist, maar nu wel, en zou kunnen voorkomen.
quote:Je zou natuurlijk kunnen pleiten voor het feit dat in Nederland wonende Turkse of Marokkaanse meisjes niet gedwongen zouden moeten mogen worden met een familielid te trouwen, maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht.......
Op zondag 28 april 2002 03:45 schreef Cosma-Shiva het volgende:Indien het daadwerkelijk zo is dat een groot deel van de jonge Turken en Marokkanen gedwongen worden met een neef of nicht te trouwen en hierdoor een aantal van hen de zorg krijgt voor een verstandelijk gehandicapt kind of een kind dat al op zeer jonge leeftijd overlijdt is dat verschrikkelijk voor die mensen, ik begrijp niet waarom je daar multicul bij haalt.
quote:Ga je het ook in Epe vertellen ?
Op zondag 28 april 2002 04:12 schreef Roache_ het volgende:[..]
Je zou natuurlijk kunnen pleiten voor het feit dat in Nederland wonende Turkse of Marokkaanse meisjes niet gedwongen zouden moeten mogen worden met een familielid te trouwen, maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht.......
quote:Waarom geestelijk gehandicapten wel en criminelen (en sociaal zwakkeren) niet? Je leeft dus in een nazi-staat? Wees blij dat mensen met het syndroom van down geen kinderen produceren, dat scheelt je een hele hoop geschreeuw in een demonstratie tegen de wachtlijsten in de zorg.
Op zondag 28 april 2002 04:11 schreef gelly het volgende:[..]
Dan gelieve alle criminelen en sociaal zwakkeren ook preventief onvruchtbaar maken, en we maken een blije wereld, zoals de nazi doctoren voor ogen hadden.
quote:Dat hoef ik niet in Epe te gaan vertellen; ze weten het namelijk al. Maar ze houden vast aan een traditie die niet meer van deze tijd is, althans in Nederland. En in Nederland geldt de mening van de meerderheid doorgaans als normaal. Dus de abnormalen in Epe worden door de meerderheid van de Nederlanders als malleriken gezien. Ook door jou? Of zie ik je zondag met een spandoek op het kerkplein staan?
Op zondag 28 april 2002 04:14 schreef gelly het volgende:[..]
Ga je het ook in Epe vertellen ?
quote:Je mag mij eens uitleggen wat er mis is met een kind met het syndroom van down. Als ik zo'n kind zou krijgen zou het voor 100% mijn kind zijn, als ik het van te voren zou weten zou ik het idd laten aborteren. Mara wat is er volgen jou mis met die mensen ?
Op zondag 28 april 2002 04:21 schreef Roache_ het volgende:[..]
Waarom geestelijk gehandicapten wel en criminelen (en sociaal zwakkeren) niet? Je leeft dus in een nazi-staat? Wees blij dat mensen met het syndroom van down geen kinderen produceren, dat scheelt je een hele hoop geschreeuw in een demonstratie tegen de wachtlijsten in de zorg.
De mensen in Newfoundland proberen een ziekte uit te bannen, en jij haalt Nazi's erbij? Ik hoop van harte dat jij van mening bent dat als je de keuze hebt je liever een gezond dan een ziek kind op de wereld zet.
quote:Er is niks mis met die mensen, maar je geeft zelf het al aan, als je het wist zou je aborteren.
Op zondag 28 april 2002 04:25 schreef gelly het volgende:Je mag mij eens uitleggen wat er mis is met een kind met het syndroom van down. Als ik zo'n kind zou krijgen zou het voor 100% mijn kind zijn, als ik het van te voren zou weten zou ik het idd laten aborteren. Mara wat is er volgen jou mis met die mensen ?
edit: fout gelezen.
[Dit bericht is gewijzigd door Jimmy op 28-04-2002 04:31]
quote:getver. doe ff normaal.
1/3 van allochtonen in NL trouwt met neef/nicht
quote:O ja? gaat dat zo makkelijk dan.. gewoon van, ik wil me je trouwen, en die hele asielprodecure flikkeren we het raam dan maar uit? Dat spoort dus voor geen meter, of ik snap dat soort dingen niet helemaal. Naja. het zal wel weer
Volgens Eldering is de druk op jonge Turken en Marokkanen om een partner uit het moederland te halen erg groot. Bijna driekwart 'importeert' daarom een bruid of bruidegom uit Turkije of Marokko
[Dit bericht is gewijzigd door goflow op 28-04-2002 04:33]
quote:Lees mijn post nog even. Mijn broer heeft met zulke mensen gewerkt en ik heb echt 200% respect voor hem. Hij doet nu wat anders, maar wel in de sociale sector en ik vind dat hij gewoon te weinig beloning voor zijn werk krijgt. Hij zit 24/7 met zijn "clienten" opgescheept en verdient nauwelijks meer dan mij, de simpele IT dude.
Op zondag 28 april 2002 04:28 schreef Jimmy het volgende:[..]
Er is niks mis met die mensen, maar als jij mocht kiezen, wat zou je dan kiezen?
Het syndroom van Down is een syndroom. Het is niet de gezonde situatie.
quote:Er is niks mis met een kind met het syndroom van Down. Die worden namelijk "toevallig" geboren. Echter als je de ene met de andere een kind laat maken kun je er donder op zegen dat je er nog één krijgt. Ook met dat kind is niks mis. Alleen bij de methode waarop het gebeurd is kun je vraagtekens zetten. Hoe ethisch is het dat je twee mongooltjes kinderen laat maken? Onethisch, gezien het feit dat dat chemisch voorkomen wordt in deze maatschappij, door middel van de prikpil. Dus leg mij eens het verschil uit tussen twee mongolen waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat er een abonormaal kind komt en twee allochtone familieleden waarvan je kunt zeggen: als je maar lang genoeg probeert wordt het mischien geen "afwijkend van de norm-kind", ook al zou je de keuze moeten/kunnen hebben in deze maatschappijk waarin je gekozen hebt te leven om met een niet-familielid te trouwen en kinderen te maken.
Op zondag 28 april 2002 04:25 schreef gelly het volgende:[..]
Je mag mij eens uitleggen wat er mis is met een kind met het syndroom van down. Als ik zo'n kind zou krijgen zou het voor 100% mijn kind zijn, als ik het van te voren zou weten zou ik het idd laten aborteren. Mara wat is er volgen jou mis met die mensen ?
quote:ja, sorry, ik had je post verkeerd gelezen. Al ge-edit.
Op zondag 28 april 2002 04:32 schreef gelly het volgende:[..]
Lees mijn post nog even. Mijn broer heeft met zulke mensen gewerkt en ik heb echt 200% respect voor hem. Hij doet nu wat anders, maar wel in de sociale sector en ik vind dat hij gewoon te weinig beloning voor zijn werk krijgt. Hij zit 24/7 met zijn "clienten" opgescheept en verdient nauwelijks meer dan mij, de simpele IT dude.
Maar je geeft zelf al aan dat er toch 'iets' mis is. Kijk, mensen met Down-syndroom zijn ook mensen. Maar als doordat neven en nichten met elkaar blijven trouwen, en er eigenlijk iets aan gedaan zou kunnen worden, en het zo voorkomen zou kunnen worden, zou dat beter zijn.
Ik ben overigens meer voor voorlichting, dan wettelijke verboden ofzo. (ik blijf van de linkse maffia tenslotte)
quote:Je bent bewust van het feit dat familileden een verhoogde kans van 2% hebben op het verkrijgen van kinderen met het symdoom van Down ? 5% tegenover 7% ?
Op zondag 28 april 2002 04:35 schreef Roache_ het volgende:[..]
Er is niks mis met een kind met het syndroom van Down. Die worden namelijk "toevallig" geboren. Echter als je de ene met de andere een kind laat maken kun je er donder op zegen dat je er nog één krijgt. Ook met dat kind is niks mis. Alleen bij de methode waarop het gebeurd is kun je vraagtekens zetten. Hoe ethisch is het dat je twee mongooltjes kinderen laat maken? Onethisch, gezien het feit dat dat chemisch voorkomen wordt in deze maatschappij, door middel van de prikpil. Dus leg mij eens het verschil uit tussen twee mongolen waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat er een abonormaal kind komt en twee allochtone familieleden waarvan je kunt zeggen: als je maar lang genoeg probeert wordt het mischien geen "afwijkend van de norm-kind", ook al zou je de keuze moeten/kunnen hebben in deze maatschappijk waarin je gekozen hebt te leven om met een niet-familielid te trouwen en kinderen te maken.
quote:Het gaat er om dat bij allochtonen nu aangeboren afwijkingen bij kinderen de belangrijkste doodoorzaak is. Dus zou er bijv. door middel van voorlichting wat aan gedaan moeten worden.
Op zondag 28 april 2002 04:39 schreef gelly het volgende:[..]
Je bent bewust van het feit dat familileden een verhoogde kans van 2% hebben op het verkrijgen van kinderen met het symdoom van Down ? 5% tegenover 7% ?
quote:Nou, dat heb je dan aardig mis. Het is in NL niet verboden om met je nicht of neef te trouwen. Nu jij weer slimpie.
Op zondag 28 april 2002 04:42 schreef Roache_ het volgende:
Het is voor Nederlandse staatsburgers verboden om met een familielid (bloedverwant) te trouwen. Punt. Klaar. Uit.
quote:Inderdaad, voor de NL wet is alleen ouder/kind en broer/zus verboden.
Op zondag 28 april 2002 04:43 schreef gelly het volgende:[..]
Nou, dat heb je dan aardig mis. Het is in NL niet verboden om met je nicht of neef te trouwen. Nu jij weer slimpie.
quote:Er zijn meer erfelijke ziektes op te noemen dan het syndroom van Down, waarvan sommigen niet alleen een groter beroep doen op onze onder druk staande gezondheidszorg, maar voor de kinderen die de pech hebben er last van te hebben een grotere impact hebben. Ben ik Mengele als ik zeg dat wanneer je de keuze hebt je er beter aan zou doen de kans zo klein mogelijk te maken je kind dat niet aan te doen, of een doodgewoon normaal denkend mens? You tell me.
Op zondag 28 april 2002 04:39 schreef gelly het volgende:[..]
Je bent bewust van het feit dat familileden een verhoogde kans van 2% hebben op het verkrijgen van kinderen met het symdoom van Down ? 5% tegenover 7% ?
quote:Ik denk dat de gemiddelde allochtoon wel op de hoogte is van zulke risico's, maar dat ie onder druk van familie toch voor zo'n partner kiest. Daar moet wat aan gedaan worden.
Op zondag 28 april 2002 04:41 schreef Jimmy het volgende:[..]
Het gaat er om dat bij allochtonen nu aangeboren afwijkingen bij kinderen de belangrijkste doodoorzaak is. Dus zou er bijv. door middel van voorlichting wat aan gedaan moeten worden.
quote:Het is vaak zo dat trouwen met familie een traditie is, dus ik denk dat die risico's toch niet bekend genoeg zijn.
Op zondag 28 april 2002 04:46 schreef gelly het volgende:Ik denk dat de gemiddelde allochtoon wel op de hoogte is van zulke risico's, maar dat ie onder druk van familie toch voor zo'n partner kiest. Daar moet wat aan gedana worden.
quote:The yoke's on me then.
Op zondag 28 april 2002 04:44 schreef Jimmy het volgende:[..]
Inderdaad, voor de NL wet is alleen ouder/kind en broer/zus verboden.
Doet verder niks nada nakkes af aan mijn eerdere betoog, had het alleen effe fout. Dat het mag maakt het nog niet okee.
quote:en hoe zou je dat willen bereiken ? Voor bepaalde gezinnen/groepen een aantekening in het register laten maken ? Een bepaald kenmerk op hun kleren ?
Op zondag 28 april 2002 04:45 schreef Roache_ het volgende:[..]
Er zijn meer erfelijke ziektes op te noemen dan het syndroom van Down, waarvan sommigen niet alleen een groter beroep doen op onze onder druk staande gezondheidszorg, maar voor de kinderen die de pech hebben er last van te hebben een grotere impact hebben. Ben ik Mengele als ik zeg dat wanneer je de keuze hebt je er beter aan zou doen de kans zo klein mogelijk te maken je kind dat niet aan te doen, of een doodgewoon normaal denkend mens? You tell me.
quote:Probeer je vreselijk verstikkende nazi-vergelijkingen toch eens achterwege te laten Gelly, ik stel je me briesend van woede achter je made-in-taiwan pc voor; dat is echt niet nodig. Nogmaals de opmerking die je voor het gemak even links laat liggen: als je de keuze hebt je kind iets aan te doen of er voor te kiezen een aan een meer aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid liggende wijze je kind gezond geboren te laten worden--> wat kies jij? (Ik laat je opmerking over het aborteren van je mongoloïde kind uit tactische overwegingen even achterwege.)
Op zondag 28 april 2002 04:50 schreef gelly het volgende:[..]
en hoe zou je dat willen bereiken ? Voor bepaalde gezinnen/groepen een aantekening in het register laten maken ? Een bepaald kenmerk op hun kleren ?
quote:Ik zou nooit kunnen goedkeuren dat iemand voor een ander uitmaakt wat een normaal kind is. Dat IK samen met MIJN partner de beslissing maak een mongoloïde kind te aborteren, is mijn en mijn partners keus. Ik hoop echter nooit, maar dan ook NOOIT dat een regering uitmaakt welk kind geaborteerd zou moeten worden. Snap je het nu ?
Op zondag 28 april 2002 05:01 schreef Roache_ het volgende:[..]
Probeer je vreselijk verstikkende nazi-vergelijkingen toch eens achterwege te laten Gelly, ik stel je me briesend van woede achter je made-in-taiwan pc voor; dat is echt niet nodig. Nogmaals de opmerking die je voor het gemak even links laat liggen: als je de keuze hebt je kind iets aan te doen of er voor te kiezen een aan een meer aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid liggende wijze je kind gezond geboren te laten worden--> wat kies jij? (Ik laat je opmerking over het aborteren van je mongoloïde kind uit tactische overwegingen even achterwege.)
Als je de mogelijkheid hebt (namelijk in Nederland wonende allochtonen verbieden om met bloedverwanten uit een ander land kindjes te maken) teneinde minder """ abnormale""" kinderen te krijgen, waarom zou je dat dan niet doen? Zag je hoe ik 'abnormale' tussen 6 aanhalingstekens plaatste? Ik vind abnormalen namelijk een deel van de samenleving, maar vind het wel van realiteitszin spreken als ik zeg dat je wanneer je de kans hebt moet voorkomen dat er een 'anomalie' geboren gaat worden. De een doet dat door voorlichting (of verbieden) de ander, Gelly, doet dat doort middel van een abortus. Och, daar kwam 'ie toch nog voorbij, niet zo tactisch van me....
Slimpie.
quote:Ik snap het wel, maar jij snapt er geen ene reet van! Je kunt die abortus namelijk voorkomen. al denk ik dat de meerderheid van de mensen die dolgraag een kind zouden willen ook wel "genoegen" zouden nemen met een mongool.
Op zondag 28 april 2002 05:06 schreef gelly het volgende:[..]
Ik zou nooit kunnen goedkeuren dat iemand voor een ander uitmaakt wat een normaal kind is. Dat IK samen met MIJN partner de beslissing maak een mongoloïde kind te aborteren, is mijn en mijn partners keus. Ik hoop echter nooit, maar dan ook NOOIT dat een regering uitmaakt welk kind geaborteerd zou moeten worden. Snap je het nu ?
quote:Laten we dan gewoon een IQ eis instellen als mensen een kind willen nemen. Je hebt een vergunning nodig om een kind te mogen verwekken. Als de 1 van de ouders onder de 100 IQ zit, moet het worden geaborteerd. Volgens mij had je weinig vrienden als dit 20 jaar geleden was ingevoerd.
Op zondag 28 april 2002 05:17 schreef Roache_ het volgende:[..]
Ik snap het wel, maar jij snapt er geen ene reet van! Je kunt die abortus namelijk voorkomen. al denk ik dat de meerderheid van de mensen die dolgraag een kind zouden willen ook wel "genoegen" zouden nemen met een mongool.
Wanneer je kindjesmaakrelaties tussen twee mongolen/familieleden verbiedt maak je de kans kleiner dat er een afwijkend (van de norm) persoon geboren gaat worden. Als zoiets 'perongeluk' toch gebeurd is het pech, maar overkomelijk. Wanneer je het bewust opzoekt, namelijk 2 familieleden aan de slag laat gaan en daardoor de kans op... vergroot ben je ziek en doorgeslagen in je denkbeelden. Er zijn namelijk grenzen aan ethiek, maar ook aan biologie. Daar doet die 2% of waar je ook mee strooit geen kont aan af. Oh nee wacht, je kan namelijk ook nog aborteren. "En wat hoop je? Een jongen of een meisje?" ........"Ik hoop niks, als het maar gezond is, anders aborteren we gewoon...."
Nou, laat die prikpil bij mongolen dan ook maar varen zeg ik. Weet je wat, laten we allemaal aan de kinderen gaan, en hopen op meerlingen. Bij voorkeur verwekt door pa of neefje piet. Eens kijken hoeveel vrienden we over 20 jaar hebben.
Enige realiteitszin behelst je gedachtengoedje niet Gelly, of toch wel een tikkie? Ik heb het vooralsnog niet kunnen ontdekken.
Ik kruip onder m'n gebrandmerkte dekentje en hoop dat ik niet zwanger raak van m'n man. (geen familie, maar toch....)
quote:Kijk, ik steun je nazi theoriën over zwakkere mensen en dat ze alleen maar geld kosten, belachelijk is dat. Ze onttrekken alleen maar geld aan de samenleving en ze dragen niks bij ! Aborteren die hap ! Stel untermenschen ! Nederland dient te bestaan uit gezonde hollandsche knapen met blond krullend haar en een gezond arbeidspotentieel !
Op zondag 28 april 2002 05:27 schreef Roache_ het volgende:
Zou niet zo'n mal idee zijn: iq-loze mensen waarvan de eerste 5 kinderen zijn weggehaald door de kinderbescherming (die net zo lang doorgaan tot ze er een mogen houden...) laten steriliseren.. Maar daar is al eens een programma op de NVRC over geweest. Dat mag niet van de regering, qua zelfbeschikking.Nou, laat die prikpil bij mongolen dan ook maar varen zeg ik. Weet je wat, laten we allemaal aan de kinderen gaan, en hopen op meerlingen. Bij voorkeur verwekt door pa of neefje piet. Eens kijken hoeveel vrienden we over 20 jaar hebben.
Enige realiteitszin behelst je gedachtengoedje niet Gelly, of toch wel een tikkie? Ik heb het vooralsnog niet kunnen ontdekken.
Ik kruip onder m'n gebrandmerkte dekentje en hoop dat ik niet zwanger raak van m'n man. (geen familie, maar toch....)
Aangezien proefapen niet meer mogen, kunnen we toch mooi deze geestelijk achtergestelden gebruiken voor proefen e.d. ?
quote:Geef hier nu maar eens antwoord op, gij Übermensch qua discussietechniek. (En ja, ik maai het gras alvast voor je voeten weg om er een nazi bij te halen.)
Op zondag 28 april 2002 04:45 schreef Roache_ het volgende:[..]
Er zijn meer erfelijke ziektes op te noemen dan het syndroom van Down, waarvan sommigen niet alleen een groter beroep doen op onze onder druk staande gezondheidszorg, maar voor de kinderen die de pech hebben er last van te hebben een grotere impact hebben. Ben ik Mengele als ik zeg dat wanneer je de keuze hebt je er beter aan zou doen de kans zo klein mogelijk te maken je kind dat niet aan te doen, of een doodgewoon normaal denkend mens? You tell me.
quote:En wat is een doodnormaal denkend mens ? Iemand die 14 leraren neermaaid oip een vrijdagmiddag ? Iemand die het bevel geeft 6 miljoen joden te vergassen ? Verstand is meer dan 1 chromosoom minder dan een mongool.
Op zondag 28 april 2002 05:40 schreef Roache_ het volgende:[..]
Geef hier nu maar eens antwoord op, gij Übermensch qua discussietechniek. (En ja, ik maai het gras alvast voor je voeten weg om er een nazi bij te halen.)
quote:Ze zijn daar dus helemaal niet van op de hoogte.
Op zondag 28 april 2002 04:46 schreef gelly het volgende:[..]
Ik denk dat de gemiddelde allochtoon wel op de hoogte is van zulke risico's, maar dat ie onder druk van familie toch voor zo'n partner kiest. Daar moet wat aan gedaan worden.
De voorlichting is NUL, komma NUL. Kennelijk niet interessant genoeg voor de imams om in de moskee aan te halen.
quote:inderdaad voorlichting
Op zondag 28 april 2002 09:55 schreef R@b het volgende:[..]
Ze zijn daar dus helemaal niet van op de hoogte.
De voorlichting is NUL, komma NUL. Kennelijk niet interessant genoeg voor de imams om in de moskee aan te halen.
en die sneer naar de islam kun je best achterwege laten .. de islam heeft hier geen ene reet mee te maken
quote:islam? Ik heb het over de imams aan wie zo'n grote rol wordt toebedacht. Lijkt me een prima onderwerp voor hen om eens aan de kaak te stellen in de moskee.
Op zondag 28 april 2002 10:53 schreef Re het volgende:[..]
inderdaad voorlichting
en die sneer naar de islam kun je best achterwege laten .. de islam heeft hier geen ene reet mee te maken
Overigens verbiedt de Koran het niet om je neef of nicht te trouwen.
quote:nee staat niet in de Koran, ook niet in het Nederlands wetboek ... dus?... populistisch geneuzel
Op zondag 28 april 2002 11:13 schreef R@b het volgende:[..]
islam? Ik heb het over de imams aan wie zo'n grote rol wordt toebedacht. Lijkt me een prima onderwerp voor hen om eens aan de kaak te stellen in de moskee.
Het is aan de overheid en de gezondheids diensten om voorlichting te geven over de risico's, verder kun je echt helemaal niets doen behalve je gaan bevinden op een hellend vlak van geboorte restricties.. en daar wil je echt niet heen hoor
quote:Er staat wel meer in de Koran wat niet ons wetboek staat. Ik bedoel er alleen maar mee dat als het verboden of ongewenst zou zijn geweest volgens de Koran-geleerden, je dan een punt had gehad om het op die manier aan te kaarten.
Op zondag 28 april 2002 11:26 schreef Re het volgende:[..]
nee staat niet in de Koran, ook niet in het Nederlands wetboek ... dus?... populistisch geneuzel
quote:Ja lijkt mij ook. Alleen hoe bereik je ze? Naar de Nederlandse tv kijken ze niet, en Nederlandse kranten lezen ze bijna niet.
Het is aan de overheid en de gezondheids diensten om voorlichting te geven over de risico's,
Maar een imam die zoveel opheeft met zijn volgelingen zou die voorlichting toch eigenlijk ook MOETEN geven.?
quote:ik bedoelde dat als het verboden was volgens het Nederlands wetboek je dan misschien een punt zou kunnen hebben
Op zondag 28 april 2002 11:42 schreef R@b het volgende:[..]
Er staat wel meer in de Koran wat niet ons wetboek staat. Ik bedoel er alleen maar mee dat als het verboden of ongewenst zou zijn geweest volgens de Koran-geleerden, je dan een punt had gehad om het op die manier aan te kaarten.
[..]
quote:Hoeft toch niet via de Nederlandse kanalen, of kranten? Voorlichting op scholen, gemeentelijke diensten (want daar zitten ze vaak, duh)
Ja lijkt mij ook. Alleen hoe bereik je ze? Naar de Nederlandse tv kijken ze niet, en Nederlandse kranten lezen ze bijna niet.
quote:Zoals gezegd is het niet primair "islam" gebonden, hoe graag je dat ook wilt zien. in het kader van de zo gewenste betere integratie moet je toch toegeven dat door het uit die gemeenschap te trekken dat positief moet zijn?
Maar een imam die zoveel opheeft met zijn volgelingen zou die voorlichting toch eigenlijk ook MOETEN geven.?
quote:
Op zondag 28 april 2002 01:37 schreef Groenlinks het volgende:
Lekker slim dan van die kennis om zo groot risico na de het eerste kind te nemen
Jij ziet gehandicapten zeker als...
...sja, als wat eigenlijk
quote:Vraag is of dit wel zo is... Volgens dezelfde Eldering in Het Parool van zaterdag:
Op zondag 28 april 2002 03:04 schreef R@b het volgende:[..]
Je, en er staat ook dat driekwart van de Turken en Marokkanen zijn partner uit het buitenland haalt.
quote:Ten eerste is het een schatting.
Precieze cijfers over het aantal Turken en Marokkanen dat met een neef of nicht trouwt, ontbreken, maar Eldering schat dat bij één op de vier huwelijken met partners uit het land van herkomst, de bruid en bruidegom familie zijn.Een huwelijk met een (achter)neef of een (achter)nicht is in die gevallen volgens Eldering het meest voorkomende voorkeurshuwelijk.
Ten tweede is het hier opeens 1 op de 4.
Ten derde gaat het om huwelijken waar bruid en bruidegom familie zijn. Dus niet alleen neef/nicht (familie van elkaar in de 4e graad), maar ook achterneef/achternicht (familie in de 6e graad) en andere relaties.
Het onderzoek betreft dus niet de precieze cijfers, maar de problemen die echtparen ondervinden bij een gehandicapt kind.
http://www.parool.nl/1019887756355.html
[Dit bericht is gewijzigd door QBZZ op 28-04-2002 13:08]
quote:De mensen waar het om gaat (jonge mannen & vrouwen) komen vaak niet eens in de moskee. Dat ten eerste. Bovendien denk ik dat jij (R@b) de rol van een imam misschien niet helemaal begrijpt... Deze heeft namelijk geen zak te vertellen over het prive leven van z'n volgelingen. Als het zo zou zijn dat een imam zich zou gaan bemoeien met dergelijke familie kwesties, dan zou ie waarschijnlijk heel snel vervangen worden door een ander.
Op zondag 28 april 2002 11:13 schreef R@b het volgende:[..]
islam? Ik heb het over de imams aan wie zo'n grote rol wordt toebedacht. Lijkt me een prima onderwerp voor hen om eens aan de kaak te stellen in de moskee.
Er staat trouwens wel het een en ander over incest in islamitische geschriften, maar dat is vrijwel gelijk aan wat er in ons wetboek staat...
Het is dus zuiver een cultuur kwestie die -zoals eerder gezegd in dit topic- niet aan een religie gebonden is. Het heeft er meer mee te maken dat in de kleine dorpsgemeenschappen waar deze mensen (en/of hun ouders/grootouders) voor het merendeel vandaan komen, er door dergelijke huwelijken te sluiten, voorkomen werd dat familiebezit (bijvoorbeeld -of eigenlijk voornamelijk- van land) in 'vreemde' handen viel. Vaak ook zijn het 'deals' die al gemaakt zijn toen de kinderen nog heel jong waren.
quote:De bijbel en de Nederlandse wet ook niet.
Op zondag 28 april 2002 11:13 schreef R@b het volgende:Overigens verbiedt de Koran het niet om je neef of nicht te trouwen.
quote:Hoe zie jij ze?
Op zondag 28 april 2002 12:51 schreef hicham het volgende:[..]
Jij ziet gehandicapten zeker als...
...sja, als wat eigenlijk
quote:Die cijfers moet je idd niet op blind staren, maar het gaat zeker niet om promillen, het gaat om hele getallen.
Op zaterdag 27 april 2002 23:27 schreef Re het volgende:[..]
we hebben het inderdaad over promillen en die leiden zeker niet tot het 3 x zo hoge ziekte verzuim of extra WAO
Volgens de artikelen ligt het op 25 ā 20% van het aantal huwelijken (en daaruit volgt evenveel procent aantal kinderen).
En ook al zou dit maar 10% zijn dan is dit nog geen goede zaak (zoals jezelf al zegt).
quote:Diabetes heeft wel degelijk een genetische component. Als je suikerziekte in de familie hebt verdubbeld je kans erop. Het trouwen binnen de familie zou dan een sneeuwbaleffect hebben. Overigens zijn er nog tal van andere genetische ziekten die onevenredig veel voorkomen onder allochtonen.
mij hoor je niet zeggen dat ik achter het feit sta dat men familiair trouwt, lijkt me gewoon niet echt nuttig en inderdaad kan dat leiden tot en verhoogde kans op genetische ziekten. Diabetes is dat niet.
Maar ook hier verbied het 'multiculturele gedachtengoed' iedere discussie over. Ondertussen wordt wel iedereen geacht zijn belastingbijdrage aan de overbelaste zorg te geven (waarvan allochtonen 3 maal zoveel gebruik maken).
quote:Dat is waar. Het wordt echter mede veroorzaakt doordat alles wat met allochtonen te maken had verschrikkelijk beladen is geworden. Iedere vorm van kritiek werd (en wordt nog vaak) direct in een extreem rechtse hoek gedrukt en monddood gemaakt.
Ik reageerde alleen op het feit hoe er zo overdreven wordt gereageerd op een probleem door het zo op te blazen dat het zijn doel voorbij gaat en men weer lekker kan gaan bashen op een cultuur (en in dit geval de moslim cultuur die hier in mijn ogen geheel los van staat), met al zijn generalisaties die daar op volgen
Het heeft trouwens wel te maken met 'multicultureel'. Binnen de turkse en marokkaanse gemeenschap is het trouwen binnen familie blijkbaar een gewone praktijk. Dan heb je het toch over cultuursverschillen?
En hoewel de westerse cultuur verre van volmaakt is preveleer ik die (op dit punt en op een heleboel andere) boven anderen.
quote:Als mensen die ook een normaal leven verdienen. Dus zeker niet zoals diegene replyde.
Op zondag 28 april 2002 13:51 schreef X-Ray het volgende:[..]
Hoe zie jij ze?
quote:Ik vind dat ze mogen trouwen met wie ze willen.
Op zondag 28 april 2002 01:51 schreef R@b het volgende:[..]
Wat vind jij ervan dat zoveel Marokkanen met hun neef of nicht trouwen
quote:Ik ook. En wat mij betreft ook met niet-moslims.
Op zondag 28 april 2002 15:41 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik vind dat ze mogen trouwen met wie ze willen.
Maar welk waardeoordeel geef jij eraan. Vind je het normaal, of onverstandig ?
quote:Ik ook. Maar dan ben ik wel voor een eigen risico bij die mensen. Leggen ze maar een spaarpotje aan voor als hun kind gehandicapt of erfelijk 'belast' is.
Op zondag 28 april 2002 15:41 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik vind dat ze mogen trouwen met wie ze willen.
quote:dat klinkt al een stuk genuanceerder dan jouw eerdere opmerking
Op zondag 28 april 2002 15:26 schreef FROSTBITE het volgende:
Ik heb een hekel aan dat in stukjes knippen maar anders vooruit......plus rest
[..]
quote:Als het risico heel groot si dan vind ik het onversandig. Maar ik heb het hele topic niet gelezen dus ik weet niet hoe dat zit. Daarnaast vind ik het ook gewoon normaal. Helemaal als je al van plan bent geen kinderen te willen
Op zondag 28 april 2002 15:44 schreef R@b het volgende:[..]
Ik ook. En wat mij betreft ook met niet-moslims.
Maar welk waardeoordeel geef jij eraan. Vind je het normaal, of onverstandig ?
quote:Dat was bekend, dat Marokkanen niet weten hoe het zit. Daar draait dit topic juist deels om.
Op zondag 28 april 2002 15:59 schreef Youssef het volgende:
Maar ik heb het hele topic niet gelezen dus ik weet niet hoe dat zit.
quote:Het wordt in de Westerse cultuur toch een beetje (beetje boel) als incest gezien als je met je neef of nicht het nest induikt. Naar Westerse normen en waarden is het niet helemaal normaal.
Op zondag 28 april 2002 15:59 schreef Youssef het volgende:Daarnaast vind ik het ook gewoon normaal.
quote:
Op zondag 28 april 2002 16:23 schreef R@b het volgende:[..]
Dat was bekend, dat Marokkanen niet weten hoe het zit. Daar draait dit topic juist deels om.
Je laat je weer van je zwakste kant zien. Toedeloe
quote:Om met familie te trouwen?
Op zondag 28 april 2002 15:59 schreef Youssef het volgende:Daarnaast vind ik het ook gewoon normaal.
quote:95% van de stellen die trouwen willen kinderen.
Helemaal als je al van plan bent geen kinderen te willen
quote:Ik vroeg het aan Hicham, maar goed.
Op zondag 28 april 2002 15:39 schreef Youssef het volgende:[..]
Als mensen die ook een normaal leven verdienen. Dus zeker niet zoals diegene replyde.
Je bent het er wel mee eens dat het wel een afwijking is die de kwaliteit van het leven van de persoon in kwestie vermindert, en dat dat soort zaken toch liever voorkomen moeten worden? Als het enigzins kan?
quote:In Nederland heerst al jaren het denkbeeld dat je 'gewoon' niet trouwt met je neef of nicht mede omdat je dan kans hebt op zieke of gehandicapte kinderen.
Op zondag 28 april 2002 16:26 schreef Youssef het volgende:[..]
, net alsof de Nederlandse jongeren dat weten.
Dit slaat werkelijk nergens op.
Je laat je weer van je zwakste kant zien. Toedeloe
quote:Dat weet ik
Op zondag 28 april 2002 16:35 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ik vroeg het aan Hicham, maar goed.
quote:Jawel.
Je bent het er wel mee eens dat het wel een afwijking is die de kwaliteit van het leven van de persoon in kwestie vermindert, en dat dat soort zaken toch liever voorkomen moeten worden? Als het enigzins kan?
quote:
HemoglobinopathieënHemoglobinopathieën zijn, met een incidentie van 40 nieuwe gevallen per jaar, de meest voorkomende erfelijke ziekten bij allochtonen. Hemoglobinopathieën erven autosomaal recessief over. Voorzichtige schattingen laten zien dat 1 op 18 allochtonen drager is van een hemoglobinopathie. Aangezien allochtonen voornamelijk binnen hun eigen ethnische groep trouwen en moslims vaak ook binnen hun eigen familie, maakt dat het aantal risicoparen schrikbarend hoog is. 1 op de 300 allochtonen paren heeft een risico van 25 % kans op het krijgen van een kind met een ernstige hemoglobinopathie. Met goede preconceptionele voorlichting kunnen eventuele dragers tijdig op de hoogte worden gebracht van de verschillende opties die er zijn.
quote:Maar ja, als het de cultuur is mag niemand er wat van zeggen. En de overheid maar zeuren over roken, sporten, groete eten of wat iets meer zij.
Erfelijke ziekte eerste doodsoorzaak allochtone zuigelingenErfelijke ziekten en aangeboren afwijkingen zijn de voornaamste doodsoorzaak van een grote groep zeer jonge allochtonen.
Turken en Marokkanen trouwen niet zelden in de familie. Wetenschappers hebben vergeefs geadviseerd meer aan erfelijkheidsvoorlichting te doen. Dit blijkt uit onderzoek van prof. dr. T. Schulpen, hoogleraar sociale kindergeneeskunde aan het Universitair Medische Centrum Utrecht.
[Dit bericht is gewijzigd door FROSTBITE op 28-04-2002 16:52]
quote:Wat ben jij grappig zeg. Ik heb toevallig met biologie het hoofdstuk 'Erfelijkheid' achter de rug met onder andere de onderwerpen mutaties etc. Maar dat de zogenaamde superieure nederlandse jongeren niet trouwen met neven en nichten omdat ze weten dat meer kans hebben op zieke of gehandicapte kinderen is gewoon ONZIN!
Op zondag 28 april 2002 16:38 schreef Jimmy het volgende:[..]
In Nederland heerst al jaren het denkbeeld dat je 'gewoon' niet trouwt met je neef of nicht mede omdat je dan kans hebt op zieke of gehandicapte kinderen.
Ja dus, Nederlandse jongeren weten dat.
quote:hou eens op man met je westerse normen en waarden, Amerika en Canada zitten vol met inteelt gemeenschappen
Op zondag 28 april 2002 16:25 schreef R@b het volgende:[..]
Het wordt in de Westerse cultuur toch een beetje (beetje boel) als incest gezien als je met je neef of nicht het nest induikt. Naar Westerse normen en waarden is het niet helemaal normaal.
quote:En hoe denk je dat men op het idee gekomen is dat het wellicht niet goed was om met familieleden kinderen te maken?
Op zondag 28 april 2002 16:51 schreef Youssef het volgende:[..]
Wat ben jij grappig zeg. Ik heb toevallig met biologie het hoofdstuk 'Erfelijkheid' achter de rug met onder andere de onderwerpen mutaties etc. Maar dat de zogenaamde superieure nederlandse jongeren niet trouwen met neven en nichten omdat ze weten dat meer kans hebben op zieke of gehandicapte kinderen is gewoon ONZIN!
Het enige beeld dat er is, is dat het 'ethisch' onacceptabel is of omdat het incest heet dan. Maar laat dat achterlijke geblaat achterwege.
Dat is trail en error geweest. Men zag de resultaten van incest en kwam tot de conclusie dat het niet goed was. Later is dit in een religieus jasje gegoten en zo is het deel van de cultuur geworden (moraal en ethiek).
In oorsprong trouwt men dus idd niet met familie vanwege de hoge kans op afwijkingen. Het is alleen de vraag waarom dit niet in de islamitische cultuur is doorgedrongen.
quote:Goot Brittanië ook.
Op zondag 28 april 2002 16:54 schreef Re het volgende:[..]
hou eens op man met je westerse normen en waarden, Amerika en Canada zitten vol met inteelt gemeenschappen
(leer de geschiedenis eens wat beter uit je hoofd Rabje )
quote:Dat mag dan wel zo zijn, maar dan nog slaat het nergens op om te zeggen dat Nederlandse jongeren in tegenstelling tot Marokkaanse jongeren allemaal zo goed weten wat er gebeurd wanneer je met een Neef of Nicht trouwt.
Op zondag 28 april 2002 16:57 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
En hoe denk je dat men op het idee gekomen is dat het wellicht niet goed was om met familieleden kinderen te maken?
Dat is trail en error geweest. Men zag de resultaten van incest en kwam tot de conclusie dat het niet goed was. Later is dit in een religieus jasje gegoten en zo is het deel van de cultuur geworden (moraal en ethiek).
In oorsprong trouwt men dus idd niet met familie vanwege de hoge kans op afwijkingen. Het is alleen de vraag waarom dit niet in de islamitische cultuur is doorgedrongen.
Dat wanneer ik zeg tegen R@b dat ik niet weet of de kans groot is op een afwijking dat hij dan meteen begint te blčren dat dat nou jusit het probleem is van de Marokkanen. Dit terwijl ik ook hier in Nederland ben opgevoed en hier op school zit en dezelfde lessen krijg als de Nederlandse jongere, want ik ben er tenslotte zelf ook een.
-edit-
wat hier stond was dus niet nodig.
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 28-04-2002 17:09]
quote:Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik wist wel dat trouwen binnen je familie de kans op erfelijke ziektes vergroot.
Op zondag 28 april 2002 16:51 schreef Youssef het volgende:[..]
Wat ben jij grappig zeg. Ik heb toevallig met biologie het hoofdstuk 'Erfelijkheid' achter de rug met onder andere de onderwerpen mutaties etc. Maar dat de zogenaamde superieure nederlandse jongeren niet trouwen met neven en nichten omdat ze weten dat meer kans hebben op zieke of gehandicapte kinderen is gewoon ONZIN!
Het enige beeld dat er is, is dat het 'ethisch' onacceptabel is of omdat het incest heet dan. Maar laat dat achterlijke geblaat achterwege.
quote:Dat van de wao heeft andere oorzaken.
Op zaterdag 27 april 2002 17:14 schreef FROSTBITE het volgende:
Het verklaart ook waarom allochtonen 3 keer zoveel meer beroep doen op de gezondheidszorg dan Nederlanders. En waarom er zoveel in de WAO zitten.
Een van de dingen die vaak genoemd worden is dat veel allochtonen anders over ziekte denken dan veel westerse mensen, bv als je ziek bent dan kun je niet werken. Als de WAO in het vizier komt dan denken veel mensen toch aan ander werk, iets wat ze nog wel kunnen doen. Voor veel allochtonen is dat volgens keuringsartsen onbespreekbaar.
Verder is de mate van afkeuring, het verlies aan verdien capaciteit.
Als diezelfde allochtoon ook nog eens geen Nederlands praat dan is een arbeidsdeskundige al gauw geneigd om te zeggen dat die verdien capaciteit er niet is.
De wao uitkering heeft daardoor meer te maken met het niet hebben willen integreren dan met hun lichamelijke toestand.
quote:En ik ook, alleen weet ik niet of de kans groot is of klein.
Op zondag 28 april 2002 17:04 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik wist wel dat trouwen binnen je familie de kans op erfelijke ziektes vergroot.
quote:De functie van cultuur is dan ook om kennis over te dragen zonder dat men de achterliggende functie hoeft te weten.
Op zondag 28 april 2002 17:01 schreef Youssef het volgende:[..]
Dat mag dan wel zo zijn, maar dan nog slaat het nergens op om te zeggen dat Nederlandse jongeren in tegenstelling tot Marokkaanse jongeren allemaal zo goed weten wat er gebeurd wanneer je met een Neef of Nicht trouwt.
Nu denk ik dat men op Nederlandse scholen idd wel leert dat inteelt genetisch kwaliteitsverlies opleverd en dat die kennis bij migranten over het algemeen ontbreekt.
Om dit ene aspect wordt de hele islamitische cultuur heus niet als inferieur verklaard.
Het is echter wel opvallend dat men feiten en onderzoeken aan kan dragen wat men wil, dat anderen niets anders doen dan die verzwakken, ontkennen en proberen onderuit te halen met schijnargumenten (zoals vergelijken met andere gemeenschappen).
quote:En migranten gaan natuuurlijk massaal niet naar school?
Op zondag 28 april 2002 17:09 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
Nu denk ik dat men op Nederlandse scholen idd wel leert dat inteelt genetisch kwaliteitsverlies opleverd en dat die kennis bij migranten over het algemeen ontbreekt.
quote:omdat het niet specifiek islam gebonden is
Om dit ene aspect wordt de hele islamitische cultuur heus niet als inferieur verklaard.
quote:het gaat niet om schijnargumenten maar om verdraaiing van feiten. Inteelt gebeurd overal, dat heeft te maken met kleine gemeenschappen die moeilijk geschikte partners kunnen vinden, en dat komt voor binnen elk geloof of afkomst groepen
Het is echter wel opvallend dat men feiten en onderzoeken aan kan dragen wat men wil, dat anderen niets anders doen dan die verzwakken, ontkennen en proberen onderuit te halen met schijnargumenten (zoals vergelijken met andere gemeenschappen).
quote:Ja, en we willen hier geen tweede Amerika!
hou eens op man met je westerse normen en waarden, Amerika en Canada zitten vol met inteelt gemeenschappen
quote:inderdaad
Op zondag 28 april 2002 21:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Ja, en we willen hier geen tweede Amerika!
quote:Nope.
Op zondag 28 april 2002 22:51 schreef Re het volgende:[..]
inderdaad
quote:Waar ligt dat land
Op maandag 29 april 2002 00:23 schreef X-Ray het volgende:Nope.
Maar ook geen tweede Arabie...
quote:X-Ray is in het bezit van een wel erg gedateerde atlas vemoed ik.
Op maandag 29 april 2002 00:35 schreef golfer het volgende:[..]
Waar ligt dat land
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 18:37 schreef FROSTBITE het volgende:
Over het in eigen kring trouwen; nog een reden om te pleiten voor een Monoculturele samenleving. Anders krijg je van die enclaves (ghetto's) waarin inteelt hoogtij viert. Net als vroeger in die kleine christelijke dorpjes
quote:Hmmmmm, als ik even met jouw gedachtengang meega.., al die mensen van 'gemengd bloed', hoe zit het daar dan mee? 'Zorgen voor vers bloed' in je familie', zou je namelijk het tegenovergestelde van inteelt kunnen noemen. Genetisch gezien zijn de kindreren van deze mensen een stuk minder erfelijk belast dan de traditionele Oer-Nederlander, nogmaals ik neem jouw eigen ideeen dus gewoon even over, ik ga alleen even de andere kant op, if you don't mind.
Op zondag 28 april 2002 15:26 schreef FROSTBITE het volgende:Het trouwen binnen de familie zou dan een sneeuwbaleffect hebben. Overigens zijn er nog tal van andere genetische ziekten die onevenredig veel voorkomen onder allochtonen.Maar ook hier verbied het 'multiculturele gedachtengoed' iedere discussie over. Ondertussen wordt wel iedereen geacht zijn belastingbijdrage aan de overbelaste zorg te geven (waarvan allochtonen 3 maal zoveel gebruik maken).
Anyway, ook absoluut gezien zijn deze mensen in het algemeen vaak een stuk gezonder -dit is wetenschappelijk bewezen- en daardoor hoeven ze dus ook minder vaak een beroep te doen op die 'zorg' van jou. Nu dan, dit alles in aanmerking genomen, vind jij het dan eigenlijk terecht dat 'wij' net zoveel belasting moeten betalen als 'jullie'? En in vergelijking met de Marokkanen en Turken waarvan maar slechts een deel dus binnen de familie trouwt, vormen 'jullie' een risico groep die vele malen groter is.
Ik schat dat de groep mensen waar ik het over heb uit ongeveer zo'n een -a anderhalf miljoen mensen bestaat Ik heb het dus over de eerste en tweede generatie kinderen die uit dergelijke 'gemengde huwelijken (of verhoudingen) geboren zijn, daarna neemt het positieve effect weer af en zijn de nakomelingen genetisch weer net zo 'zwak' als de 'ordinaire boeren Hollander'.
Bovendien is er nog iets, jij hebt het dus over de last die dit alles legt op de 'zorg', maar aan de andere kant, veel allochtonen zorgen zelf voor hun ouders wanneer deze daar niet meer toe in staat zijn, deze worden niet -zoals jullie doen- in een bejaardenhuis gedumpt, en aangezien er ongeveer 14 a 15 keer zoveel autochtone Nederlanders zijn... Reken maar uit zou ik zeggen.
Kijk, jij wil het zonodig puur zakelijk benaderen, sans éthique, en als we de moraal dan ook even achterwege laten, dus dat we ook niet gaan zeuren over "wie hier eerst was" en "hoeveel generaties al", dan moet je het toch met me eens zijn dat vanuit mijn standpunt bekeken -als kind uit zo'n gemengd huwelijk'- ik het -al mag ik dat natuurlijk niet zeggen- belachelijk vind dat ik straks (samen met nog een aantal mensen) krom kan gaan liggen voor een stel inferieure lieden, die op de koop toe het fatsoen niet eens hebben om zelf de verantwoordelijheid voor hun ouders op zich te nemen.
Dus ik zou het eigenlijk wel eerlijk vinden als ik zo'n 50% lastenverlichting kreeg, alleen al vanwege het feit dat mijn genen dus verreweg -en ik mag het natuurlijk alweer niet zeggen- superieur zijn aan die van de oer-Nederlander. Zou mij prima uitkomen. En eigenlijk vind ik dat mijn ouders ook wel 25% minder belasting mogen gaan betalen, het is immers aan hen -en al die honderduizend andere ouders van 'gemengd bloedigen'- te danken dat minstens 10% van de bevolking over een boven gemiddelde gezondheid beschikt...
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 29-04-2002 01:33]
quote:Waarom? De Westerse normen en waarden zijn mij heilig.
hou eens op man met je westerse normen en waarden,
quote:Kun je mij die percentages in procenten uitdrukken? Het zijn promillages namelijk, lelijke schreeuwerd!.
Amerika en Canada zitten vol met inteelt gemeenschappen
quote:Jawel hoor.
Op zondag 28 april 2002 17:22 schreef Re het volgende:[..]
En migranten gaan natuuurlijk massaal niet naar school?
Alleen worden een hoop van die migranten kennelijk min of meer gedwongen tot huwelijken met familieleden.
Maar dat is natuurlijk niet politiek-correct om dat aan de kaak te stellen!!.
quote:Dus????
Conclusie is dus, het is niet goed om met familieleden te neuken.
quote:Ik neem aan dat neuken geen probleem is, want wij Nederlandse jongeren weten allemaal dat het pas fout gaat wanneer je kinderen wil.
Op maandag 29 april 2002 03:22 schreef AchJa het volgende:[..]
Dus????
Conclusie is dus, het is niet goed om met familieleden te neuken.
quote:
Op maandag 29 april 2002 00:23 schreef X-Ray het volgende:[..]
Nope.
quote:Jammer genoeg heeft een deel van deze jongeren nooit Aardrijkskunde gehad.
Op maandag 29 april 2002 05:44 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik neem aan dat neuken geen probleem is, want wij Nederlandse jongeren weten allemaal dat het pas fout gaat wanneer je kinderen wil.
quote:Wil jij de discussie echt in de richting van 'superieure genen' drijven?
Op maandag 29 april 2002 01:26 schreef Nuoro het volgende:[..]
Mijn stelling: "Dan betalen ze zelf de gevolgen maar" is een reactie op de onwil die er blijkbaar bij sommigen is om kritisch naar 'het eigen' gedrag te kijken.
Waar de discussie om ging was:
A. Relatief veel Turken en Marokkanen binnen de familie trouwen.
B. Het is bekend dat dit meer kans op genetisch bepaalde aandoeningen geeft, zoals overdraagbare ziekten, doodgeboren kinderen en wiegendood.
C. De vraag waarom het in die culturen moreel niet afgekeurd wordt terwijl dit in de meeste andere culturen wel zo is.
Eerlijk gezegd vind ik alleen die laatste vraag nog interessant, de rest zijn gegevens.
Dus als jullie verder willen kibbelen over dat punt A. niet waar zou zijn en punt B. geen problemen oplevert, prima, maar dat station ben ik allang voorbij.
En dat daar bovenop de hele discussie ook nog eens in de richting van 'superieure genen' wordt geduwd, roept bij mij nogal wat vraagtekens op...
quote:Grappig dat je dat schrijft, ik had het er laatst (na een paar bezoekjes aan bepaalde instellingen voor geestelijk gehandicapten) met een vriendin over dat het mij juist opviel dat er totaal geen sprake is van een "gemengde"instelling qua kleurtjes.Wat "onze allochtonen"met hun geestelijk en/of lichamelijke kinderen doen weet ik niet maar ze zijn in ieder geval zorgzamer dan de oorspronkelijke Nederlanders. De instellingen waar ik ben geweest zitten bomvol met kinderen die overduidelijk van Nederlandse afkomst zijn en de kids worden daar al zeer jong gedumpt . Zou die trend zich strax dan doorzetten naar de groep mensen waar we het nu over hebben?
Op vrijdag 26 april 2002 17:13 schreef R@b het volgende:[..]
Behalve dan dat er meer gehandicapten kinderen worden geboren waardoor de kosten voor de gezondheidszorg stijgen.
En: [b]Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind.[b/] Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen. --> geeft ook weer problemen.
quote:Behalve op de Veluwe.
Op zondag 28 april 2002 16:38 schreef Jimmy het volgende:[..]
In Nederland heerst al jaren het denkbeeld dat je 'gewoon' niet trouwt met je neef of nicht mede omdat je dan kans hebt op zieke of gehandicapte kinderen.
Ja dus, Nederlandse jongeren weten dat....
quote:Welk land is Amerika? Waar ligt dat land?
Op maandag 29 april 2002 00:35 schreef golfer het volgende:[..]
Waar ligt dat land
quote:Die bestaan niet eens.
Op maandag 29 april 2002 03:06 schreef R@b het volgende:
Westerse normen en waarden zijn mij heilig.
De normen en waarden van mensen verschillen al per stad. Per land is het al helemaal verschillend.
quote:tut tut tut, mijn westerse waarden zijn gelukkig iets anders dan due van jou en speel maar lekker op de man hoor, jij mag dat blijkbaar
Op maandag 29 april 2002 03:06 schreef R@b het volgende:[..]
Waarom? De Westerse normen en waarden zijn mij heilig.
Dat jij een fan bent van fundamentalistische islam gewoonten is jouw zaak.
[..]Kun je mij die percentages in procenten uitdrukken? Het zijn promillages namelijk, lelijke schreeuwerd!.
quote:Of een tweede Israël...
Op maandag 29 april 2002 00:23 schreef X-Ray het volgende:[..]
Nope.
quote:Nee, ook R@b mag dat niet. Het dringende verzoek dan ook aan alle participanten om weer inhoudelijk te reageren en persoonlijke aanvallen achterwege te laten.
Op maandag 29 april 2002 10:22 schreef Re het volgende:[..]
tut tut tut, mijn westerse waarden zijn gelukkig iets anders dan due van jou en speel maar lekker op de man hoor, jij mag dat blijkbaar
quote:Grappig ja. HA HA.
Op maandag 29 april 2002 07:30 schreef Loedertje het volgende:[..]
Grappig dat je dat schrijft, ik had het er laatst (na een paar bezoekjes aan bepaalde instellingen voor geestelijk gehandicapten) met een vriendin over dat het mij juist opviel dat er totaal geen sprake is van een "gemengde"instelling qua kleurtjes.Wat "onze allochtonen"met hun geestelijk en/of lichamelijke kinderen doen weet ik niet maar ze zijn in ieder geval zorgzamer dan de oorspronkelijke Nederlanders.
Daar is allang onderzoek naar gedaan. Allochtonen (moslims) houden geestelijk gehandicapten thuis (vertrouwen ze niet toe aan de goede zorg in instellingen) omdat ze daar niet islam genoeg onderwezen worden.
Op één punt moet ik je wel gelijk geven: In de Koran staat expliciet dat gehandicapten dezelfde rechten hebben als niet-gehandicapten.
quote:Nuoro : Hoe kom je hierbij ?
Genetisch gezien zijn de kindreren van deze mensen een stuk minder erfelijk belast dan de traditionele Oer-Nederlander
quote:Wat een crap.
Op maandag 29 april 2002 11:41 schreef R@b het volgende:
Daar is allang onderzoek naar gedaan. Allochtonen (moslims) houden geestelijk gehandicapten thuis (vertrouwen ze niet toe aan de goede zorg in instellingen) omdat ze daar niet islam genoeg onderwezen worden.
quote:Hij trekt de stelling enigszins door. Als je door met familie te trouwen meer kans hebt op genetische defecten, krijg je door trouwen met mensen waar je genetisch een stuk minder verwant aan bent (mensen uit andere landen dus) kinderen die er minder kans op zouden hebben.
Op maandag 29 april 2002 11:52 schreef _Beertje_ het volgende:[..]
Nuoro : Hoe kom je hierbij ?
Geen idee of dat waar is.
quote:Wat is er ULX. Was het onderzoek niet politiek-correct genoeg.?
Op maandag 29 april 2002 11:55 schreef Ulx het volgende:[..]
Wat een crap.
Of heb jij een beter onderzoek thuis liggen?
Er is onderzoek gedaan waarom islamieten in Nederland hun kroost niet toevertrouwen aan instellingen; Het feit dat ze daar te weinig islam-georiënteerd zijn is de voornaamste reden dat ze gehandicapten thuis zelf verzorgen. Dat kan positief zijn, maar het weerhoudt de gehandicapten ook de mogelijkheid om zich ten volle te kunnen ontplooien.
Overigens is de islamitische wereld zelf helemaal niet zo humaan tegenover gehandicapten.
In de christelijke landen wemelt het van ziekenhuizen, weeshuizen, krankzinnigengestichten, instituten en scholen voor gehandicapten, enz. welke allemaal uit naastenliefde door religieuze congregaties en andere christelijke zorginstellingen zijn gesticht, en langdurig door religieuzen werden gedreven.
Het is opvallend, dat dergelijke zorginstellingen in islamitische landen veel minder voorkomen, en als zij er al zijn, worden zij vaak door christenen opgezet. Zorg voor de misdeelde, totaal onbekende, naaste, op grond van de (verplichte) universele naastenliefde, is géén voornaam doel van de islam lijkt het. Daar kent men slechts de plicht tot hulp aan de familie en de stam of clan. Met name mentaal gehandicapten worden in die landen gewoonlijk met afschuw, en niet met liefde, behandeld.
quote:QUOTE:
Op maandag 29 april 2002 11:55 schreef Ulx het volgende:[..]
Wat een crap.
Op dit moment verblijven er in Nederland relatief gezien veel Islamitische
verstandelijke gehandicapten in verschillende vormen van speciaal
onderwijs en internaten. Bij het bereiken van de volwassen leeftijd verdwijnen
ze uit het zorg-circuit en worden weer naar huis gehaald, waardoor ze in
een isolement kunnen raken. De reden om iemand terug halen naar huis
ligt in het feit dat er zowel een angst leeft dat het kind vervreemd van de
eigen cultuur en 'verwesterdt, als het feit dat er binnen de zwakzinnige zorg
te weinig rekening wordt gehouden met de islamitische cultuur.
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 29-04-2002 12:27]
quote:En ik maar lezen in de volkskrant van gisteren dat zo een 80% van dit soort speciale instellingen gevuld is met allochtonen
Op maandag 29 april 2002 12:12 schreef R@b het volgende:[..]
QUOTE:
Op dit moment verblijven er in Nederland relatief gezien veel Islamitische
verstandelijke gehandicapten in verschillende vormen van speciaal
onderwijs en internaten. Bij het bereiken van de volwassen leeftijd verdwijnen
ze uit het zorg-circuit en worden weer naar huis gehaald, waardoor ze in
een isolement kunnen raken. De reden om iemand terug halen naar huis
ligt in het feit dat er zowel een angst leeft dat het kind vervreemd van de
eigen cultuur en 'verwesterdt, als het feit dat er binnen de zwakzinnige zorg
te weinig rekening wordt gehouden met de islamitische cultuur.
quote:Spreek R@B niet tegen verdorie
Op maandag 29 april 2002 12:43 schreef Youssef het volgende:[..]
En ik maar lezen in de volkskrant van gisteren dat zo een 80% van dit soort speciale instellingen gevuld is met allochtonen
(met betrekking tot dit erfelijkheid topic)
quote:=== Op dit moment verblijven er in Nederland relatief gezien veel Islamitische verstandelijke gehandicapten in verschillende vormen van speciaal onderwijs en internaten. ===
Op maandag 29 april 2002 12:43 schreef Youssef het volgende:[..]
En ik maar lezen in de volkskrant van gisteren dat zo een 80% van dit soort speciale instellingen gevuld is met allochtonen
(met betrekking tot dit erfelijkheid topic)
-edit-onnodig-edit-
quote:Kun je nagaan wat een aanslag op de gezondheidszorg dat inteelt huwen doet.
80% van dit soort speciale instellingen gevuld is met allochtonen
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 29-04-2002 15:17]
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 29-04-2002 15:15]
quote:De oplossing was al lang gegeven door re, dat is namelijk: 'betere voorlichting'. Jij vond het echter nodig om daarna nog een hele 'verhandeling' te gaan houden op een klagerig 'je mag het natuurlijk niet zeggen' toontje...
Op maandag 29 april 2002 07:18 schreef FROSTBITE het volgende:[...]
En natuurlijk wil je er verder niet op in gaan, omdat ik gewoon gelijk heb. Als een man uit (bijv.) Nederland en een vrouw uit (bijv.) China besluiten om samen kinderen te nemen, dan zou je kunnen spreken van -omgekeerde inteelt- en als jij stelt dat inteelt slecht is (wat ook zo is) dan volgt daar automatisch uit, dat hoe minder de ouders aan elkaar verwant zijn, hoe beter het dan is voor hun nageslacht. Lijkt me logisch.
Kijk, jij wilt mensen -die niet of nauwelijks weten welk risico ze lopen-, zelf voor de kosten op laten draaien, ik zeg dan op mijn beurt: laat 'ons' dan maar minder belasting betalen, want 'wij' lopen minder risico. Maar als ik dat zeg, dan is het blijkbaar ineens een stuk minder prettig om te horen... Dat vind ik dan weer grappig!
Maar goed, ik zal erover ophouden, er moet dus gewoon betere voorlichting komen over de risico's van dit in de familie trouwen. Punt.
quote:
En dat daar bovenop de hele discussie ook nog eens in de richting van 'superieure genen' wordt geduwd, roept bij mij nogal wat vraagtekens op...
Ik mag het natuurlijk niet zeggen... Maar ik vind de Nederlandse man eigenlijk maar ontzettend slap en hypocriet.
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 29-04-2002 15:17]
quote:Volgens Eldring?
Op maandag 29 april 2002 12:12 schreef R@b het volgende:QUOTE:
Op dit moment verblijven er in Nederland relatief gezien veel Islamitische verstandelijke gehandicapten in verschillende vormen van speciaal onderwijs en internaten.
(oftwel heb je een link met exacte cijfers?)
quote:Wat jij van 'de Nederlandse man' vind ik niet zo belangrijk en voegt ook helemaal niets toe aan de discussie. Net zomin als mijn mening over economische migranten en halfbloeden.
Op maandag 29 april 2002 15:15 schreef Nuoro het volgende:
Ik wil best eens een discussie voeren over genetica en dergelijke, maar wat hier van belang was, is dat trouwen binnen de familie slecht is.
Je redenatie klopt sowieso al niet, een afrikaan met recessief sickelcelanemie heeft bijvoorbeeld juist meer kans het door te geven bij 'niet etnisch verwanten'.
De oplossing van Re is prima (hoewel door de onderzoekers wordt gesteld dat dit niet werkt), de vraag was, Waarom sommige groepen Turken en Marokkanen dit normaal vinden (?)
Maar wellicht kun je deze vraag niet beantwoorden?
quote:Net zomin als ik jouw suggestieve toontje aan het eind van je reply belangrijk vind, slechts hilarisch in al z'n hypocrisie en naar mijn ervaring dus uiterst typerend voor de Nederlandse 'man'. Al mag ik dat natuurlijk niet zeggen...
Op maandag 29 april 2002 16:56 schreef FROSTBITE het volgende:Wat jij van 'de Nederlandse man' vind ik niet zo belangrijk en voegt ook helemaal niets toe aan de discussie. Net zomin als mijn mening over economische migranten en halfbloeden.
quote:In m'n post van zondag 28 april 2002 13:06 heb ik daar al antwoord op gegeven. Dit is niet het hele verhaal, maar het is wel de voornaamste reden. Jij maakt daarna zelf de fout door op de islamitische cultuur te blijven hameren, maar dat heeft er dus niets mee te maken.
Maar wellicht kun je deze vraag niet beantwoorden?
Wat de rest betreft: all I did was flip the coin...
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 29-04-2002 17:18]
Maar blijkbaar is het ineens niet zo leuk meer als jij (als Nederlandse 'man') ineens degene bent die de Zwarte Piet toegeschoven krijgt... Als jouw verhaal waar is, dan is het mijne dat ook. Als jij vindt dat mensen zelf maar voor de kosten op moeten draaien dan vind ik dat ik minder belasting mag gaan betalen. Simpel toch? Jij begint er toch over? Ik doe in principe niets anders als met jouw ideeen meegaan, ze tot in het extreme door te trekken en ze in mijn voordeel om te buigen. Als jij meent op dat punt in je recht te staan, dan sta ik dat toch zeker ook?
quote:Je kan zuigen wat je wilt, maar erg veel indruk maak je er echt niet mee. (zegt meer iets over je zelfbeeld imo)
Op maandag 29 april 2002 17:13 schreef Nuoro het volgende:[..]
hilarisch in al z'n hypocrisie en naar mijn ervaring dus uiterst typerend voor de Nederlandse 'man'.
quote:Ja die traditie van trouwen om bezit en vrede hebben we hier in Europa ook gekend, die is al in de middeleeuwen afgeschaft. Alleen in de adel heeft het nog een tijdje doorgeduurd vanwege de grote belangen.
In m'n post van zondag 28 april 2002 13:06 heb ik daar al antwoord op gegeven.
De conclusie is dus dat deze groepen Turken en Marokkanen geen 'romantische periode' hebben gehad (als onderdeel van de verlichting) en er dus eigenlijk nog middeleeuws gedrag op na houden... klinkt logisch.
Oh, en over die hypocrisie, die begint eindelijk overal in Europa een beetje te verbreken. Ben blij dat je dit ook een goede ontwikkeling vind.
quote:Net zoals jouw reply's iets zeggen over jouw eigen opgeklopte zelfbeeld (imo), met name waar het de (volgens jou) superieure westerse cultuur betreft, iets waar de Nederlanders overigens nauwelijks enige rol van betekenis in hebben gehad, maar dit terzijde.
Op maandag 29 april 2002 17:38 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
Je kan zuigen wat je wilt, maar erg veel indruk maak je er echt niet mee. (zegt meer iets over je zelfbeeld imo)
quote:Nou dat is nog maar de vraag... Het is imo namelijk uiterst hypocriet om nu met z'n allen achter Fortuyn te gaan staan en te roepen dat "hij tenminste zegt waar het op staat" terwijl het in werkelijkheid zo is dat mensen uit (o.a.) de Marokkaanse gemeenschap reeds veel eerder een zelfde hard standpunt in hebben genomen t.a.v. 'individuen uit hun eigen kring' die 'de boel voor anderen verpestten'...
Oh, en over die hypocrisie, die begint eindelijk overal in Europa een beetje te verbreken. Ben blij dat je dit ook een goede ontwikkeling vind.
quote:Over hypocrisie gesproken..
Op maandag 29 april 2002 17:52 schreef Nuoro het volgende:[zuig-knip]
Nou dat is nog maar de vraag... Het is imo namelijk uiterst hypocriet om nu met z'n allen achter Fortuyn te gaan staan en te roepen dat "hij tenminste zegt waar het op staat" terwijl het in werkelijkheid zo is dat mensen uit (o.a.) de Marokkaanse gemeenschap reeds veel eerder een zelfde hard standpunt in hebben genomen t.a.v. 'individuen uit hun eigen kring' die 'de boel voor anderen verpestten'...
Natuurlijk zijn de Allochtonen onderling verdeeld. De Surinamers en Molukkers vinden zichzelf beter dan de migranten uit het zuiden, Turken kijken neer op Marokkanen die volgens hen allemaal crimineel zijn en Marokkanen vinden het op hun beurt een belediging om met Somaliers op 1 hoop gegooid te worden etc. etc.
Best voor te stellen dat de eerste golf migranten met lede ogen de volgende golven heeft aangezien. Het is immers hun positie die hiermee bedreigd wordt. Eigenlijk moest de rest daar maar blijven omdat het anders wel eens afgelopen kon zijn met het milde beleid hier.. puur eigenbelang en niets anders.
De allochtonen? Wie had het daarover? Ik had het met name over de Marokkaanse gemeenschap! Maar ach, de Nederlander claimt immers het recht op individualiteit, beschouwd dit zelfs 'als het hoogste goed' maar is tegelijkertijd zo verstrikt in z'n eigenwaan dat ie wel meent alles wat niet 'des Nederlands is' over een kam te mogen scheren! Blijkbaar is dit recht op 'individualiteit' dus een alleenrecht. Een recht wat slechts voorbehouden is aan 'de Nederlander'.
En dan nog zeggen dat je blij bent met het feit dat "er een eindelijk een eind komt aan de hypocrisie!"
quote:Hold your horses, en hang nou even niet koste wat het kost de intellectuele allochtoon uit, want op die manier gaat het ook richting (subtiel) generaliseren van de Nederlander....
Op maandag 29 april 2002 18:38 schreef Nuoro het volgende:
Alweer een fraai staaltje van quasi superieure, westerse kortzichtigheid...De allochtonen? Wie had het daarover? Ik had het met name over de Marokkaanse gemeenschap! Maar ach, de Nederlander claimt immers het recht op individualiteit, beschouwd dit zelfs 'als het hoogste goed' maar is tegelijkertijd zo verstrikt in z'n eigenwaan dat ie wel meent alles wat niet 'des Nederlands is' over een kam te mogen scheren! Blijkbaar is dit recht op 'individualiteit' dus een alleenrecht. Een recht wat slechts voorbehouden is aan 'de Nederlander'.
En dan nog zeggen dat je blij bent met het feit dat "er een eindelijk een eind komt aan de hypocrisie!"
![]()
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 29-04-2002 19:22]
quote:Ach gut, het waren de Marokkaanen die deze nobele daad deden van het aan de kaak stellen van crimineeltjes in hun midden?
Op maandag 29 april 2002 18:38 schreef Nuoro het volgende:
Nou *applaus* voor jezelf.
Eigenbelang en niets anders!
De minderheden hebben zo hun mond vol over 'eigen identiteit' maar lopen direct te huilen en te wijzen als de Nederlanders iets van nationalisme laten blijken.
Oja dat 'discriminatie' als dooddoener inmiddels is vervangen door 'generalisatie' was me niet ontgaan. Maar altijd leuk als je het in de praktijk ziet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |