Het programma Lieve Paul is niet zo leuk als Paul de Leeuws vorige succesformat Mooi Weer De Leeuw. Dat schrijft tv- recensent Marcel Peereboom Voller maandag in De Telegraaf, het grootste dagblad van Nederland. “Mijn kijkgedrag is al aangepast. Vroeger was de zater- dagavond van De Leeuw en overheerste het gevoel dat je het televisiefragment van het jaar zou kunnen missen als je maar met de ogen knipperde. Dat is niet meer zo. Ik kijk nog wel, maar vooral in de hoop op beter…”
Op zondagavond kijkt Hans Peereboom Voller niet eens meer naar Paul de Leeuw. “De zondagavonduitzending wordt overgeslagen, omdat er dan belangrijker zaken te zien zijn: So You Think You Can Dance, op RTL 5. Het gevoel van urgentie om naar De Leeuw te moeten en daarom te willen kijken, is verdwenen.”
Hij weet niet zeker waardoor dat komt. “Misschien omdat de formule van het programma té dichtbij zijn eerdere succes ligt, waardoor je blijft vergelijken. De wensen zijn vervangen door vragen, maar een breed uitgesponnen onderwerp over laag hangende broeken bij de jeugd is gewoon niet zo boeiend, ontroerend of verrassend als de wensen van het publiek konden zijn.”
De Leeuw behaalde afgelopen zaterdag slechts een miljoen kijkers. Dat zijn er minder dan ooit tevoren. “Zouden zij net als ik blijven kijken omdat ze hopen dat weer ouderwets gaat sprankelen? En hoe lang houden wij dat nog vol?“
(MC)