Als jij niet redelijkerwijs kan vaststellen dat een biljet vals is, kan je er ook niet aansprakelijk voor gehouden worden. Met een goede vervalsing en zonder hulpmiddelen kun jij dat waarschijnlijk niet zien. Het is een ander verhaal als je met een zwartwit geprint IJslands 34-euro biljet aankomtquote:Op zondag 1 november 2009 13:11 schreef sam93dor het volgende:
Mijn vraag is of hij mij er echt aansprakelijk voor kan stellen als we geen testapparatuur meekrijgen?
Dat mag niet. Is in strijd met goed werkgeversschap. Een werkgever dient de werknemer te vrijwaren van schadeclaims, tenzij de werknemer deze opzettelijk heeft veroorzaakt. De werkgever kan dit echter voorkomen door een uv-lampje.quote:Op zondag 1 november 2009 15:00 schreef mgerben het volgende:
- koeriers zijn aansprakelijk voor 10% van het bedrag, om ze te motiveren om wél te testen.
Uh schadeclaim?quote:Op zondag 1 november 2009 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat mag niet. Is in strijd met goed werkgeversschap. Een werkgever dient de werknemer te vrijwaren van schadeclaims, tenzij de werknemer deze opzettelijk heeft veroorzaakt. De werkgever kan dit echter voorkomen door een uv-lampje.
Of I-Deal instellen als mensen via de website betalen.quote:Op zondag 1 november 2009 15:17 schreef TGVkopper het volgende:
Laat 'm maar een mobiel pinapparaat voor z'n werknemers kopen
Die werkgever kan het nog veel simpeler aanpakken. Klanten wordt waarschijnlijk nu al verteld dat een koerier maar een beperkt bedrag aan wisselgeld bij zich heeft, zeg dan gewoon meteen tegen die klanten dat je geen biljetten van 50 euro en hoger accepteert. Daarmee voorkom je een discussie aan de deur bij de klant.quote:Op zondag 1 november 2009 15:00 schreef mgerben het volgende:
Deze werkgever pakt het wel héél makkelijk aan. Zo werkt het natuurlijk niet!
Echter, zijn houding is fout, maar begrijpelijk. Want waarom zou de pizzakoerier het geld gaan controleren als hij toch geen last heeft van de schade? De pizzakoerier moet dan de klant ervan beschuldigen dat hij met vals geld betaalt. Leuk om te doen, op een donkere avond in je eentje.
Deze werkgever kan het beter anders aanpakken - en het helpt als de koeriers één front vormen en zich niet tegen elkaar laten uitspelen.
Stel de werkgever het volgende voor:
- koeriers krijgen middelen mee om geld te testen. Een uv lampje kost echt niet veel.
- koeriers zijn aansprakelijk voor 10% van het bedrag, om ze te motiveren om wél te testen.
Bij het aangehaalde voorstel, zou de werknemer een schadeclaim krijgen van de werkgever van 10%. Kan niet. Mag niet. Je kunt een werknemer niet aansprakelijk stellen voor schade die jij lijdt als die schade wordt veroorzaakt door zaken die buiten de functie van de werknemer vallen. In dit geval: Je kunt pizzabezorgers niet aansprakelijk stellen voor het ontvangen van vals geld, omdat pizzabezorgers niet geacht worden met het blote oog echt van vals te kunnen onderscheiden (tenzij het een briefje van 3 Euri is of zo).quote:
Maar wat er nu gebeurt mag helemaal niet.quote:Op zondag 1 november 2009 15:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat mag niet. Is in strijd met goed werkgeversschap. Een werkgever dient de werknemer te vrijwaren van schadeclaims, tenzij de werknemer deze opzettelijk heeft veroorzaakt. De werkgever kan dit echter voorkomen door een uv-lampje.
Het lijkt mij voor een cassiere iets makkelijker te controleren of het biljet vals is. Zoals je zelf al zegt: een blauw licht, en bovendien helder licht om alles goed te bekijken. Een pizzakoerier staat vaak in het (half) donker bij iemand aan de deur, geen blauw licht o.i.d. erbij. Dan is het redelijkerwijs niet te ontdekken dat een biljet vals is.quote:Op zondag 1 november 2009 20:29 schreef mgerben het volgende:
[..]
Maar wat er nu gebeurt mag helemaal niet.
En je kunt die koeriers wel een lampje meegeven; wie zegt dat ze in een koude regenachtige nacht hun handschoenen gaan uittrekken om met een lampje te pielen?
Ik bedoel: Hoe zorg je ervoor dat ze het ook echt gebruiken?
Kijk naar supermarkten: Daar worden kassamedewerkers ook verantwoordelijk gehouden voor de inhoud van de kassa. Gewoon om te voorkomen dat ze kassa draaien en hun schouders ophalen als er 300 euro ontbreekt.
En het werkt, en blijkbaar mag het.
Als de koerier met ¤20,- te weinig terugkomt heeft hij toch ook een probleem? Waarom dan met vals geld ineens niet?
Je kan van de bezorger wel verwachten dat hij het juiste bedrag in ontvangst neemt maar niet dat hij feilloos vals geld kan herkennen.quote:Op zondag 1 november 2009 20:29 schreef mgerben het volgende:
Als de koerier met ¤20,- te weinig terugkomt heeft hij toch ook een probleem? Waarom dan met vals geld ineens niet?
En dan gaat de politie er voor zorgen dat die klant alsnog een echt briefje geeft?quote:Op zondag 1 november 2009 21:05 schreef desub het volgende:
Hoe zijn ze erachter gekomen dat 'ie nep was?
Als ze erachter kunnen komen welke bezorger het briefje aangenomen heeft, is het toch ook niet zo moeilijk om te achterhalen waar het briefje vandaan kwam? Ga je toch gewoon even met de politie terug?
Ben het ermee eens dat het belachelijk is om de werknemers aansprakelijk te stellen, maar dat jij nietquote:Op zondag 1 november 2009 14:00 schreef EdNoolk het volgende:
Weet niet precies. Zal wel iets zijn van kijken naar watermerk en een scheurtje erin maken. Als dat ding makkelijk scheurt is het nep, gaat het lastig is hij echt. Stel je voor dat iedereen dat doet
Maar je kunt weer wel verwachten dat ze iets controleren en niet hun schouders ophalen onder het motto 'niet mijn probleem'. Zij staan vooraan, zij nemen het geld in ontvangst; als zij het van jou niet hoeven te herkennen, wie dan?quote:Op maandag 2 november 2009 08:43 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Je kan van de bezorger wel verwachten dat hij het juiste bedrag in ontvangst neemt maar niet dat hij feilloos vals geld kan herkennen.
Dat is dus ook het probleem heb ook in een winkel gewerkt en als je dan dus vals geld krijgt volgens het apparaat moet je de manager erbij halen. Dit doe je dus niet door met het briefje naar hem toe te lopen, het biljet moet je altijd in het zicht houden van de klant omdat jij anders het biljet kan omwisselen.quote:Op maandag 2 november 2009 09:00 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
En dan gaat de politie er voor zorgen dat die klant alsnog een echt briefje geeft?
Wat kan een bezorger doen dan? Hij staat daar in het donker, in de kou, onder tijdsdruk van zijn baas het geld aan te nemen. Ik vind het niet zo gek hoor dat mensen niet zien dat het niet echt is.quote:Op maandag 2 november 2009 10:50 schreef mgerben het volgende:
[..]
Maar je kunt weer wel verwachten dat ze iets controleren en niet hun schouders ophalen onder het motto 'niet mijn probleem'. Zij staan vooraan, zij nemen het geld in ontvangst; als zij het van jou niet hoeven te herkennen, wie dan?
Natuurlijk zijn pizzakoeriers een ideale plek om vals geld te wisselen voor echt geld plus wat eten.quote:Op maandag 2 november 2009 11:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wat kan een bezorger doen dan? Hij staat daar in het donker, in de kou, onder tijdsdruk van zijn baas het geld aan te nemen. Ik vind het niet zo gek hoor dat mensen niet zien dat het niet echt is.
Ditzelfde zie je trouwens ook in cafés maar daar kunnen ze het weer iets makkelijker kwijt aan dronken bezoekers.
Da's dus niet cool. Hij is je baas én je juridisch adviseur?quote:Op maandag 2 november 2009 20:43 schreef sam93dor het volgende:
Sorry dat ik niet wat eerder was.
Hij zei dat hij ons wel aansprakelijk mocht stellen, hij heeft het verder niet beargumenteerd, had ik ook al verwacht + geen zin om verder te vragen omdat er al wat onenigheid was
Ik las Balkenende-ogen.quote:Op zondag 1 november 2009 13:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee. Het is het risico van de ondernemer, niet van het personeel. Zeker zonder detectie-apparatuur. Je kunt van je medewerkers niet verwachten dat ze bankbediende-ogen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |