abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74264362
Deel 58

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_74264435
Laatste post van Huup:
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:29 schreef huuphuup het volgende:
fijn dat het goed gaat Mefke!

Thnx voor de signaaltips, ik ga er op letten maar voorlopig doet ze het goed zo ook

Nooooh dit is toch belachelijk?
[ afbeelding ]
is dat nou allemaal vet wat er bovenop drijft? Geen wonder dat mn dame aan een kleine 10 minuutjes ongeveer genoeg heeft met drinken.
dit is van 1 borst die leeggekolfd was gistermiddag.
En de reactie van Cattie:
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:31 schreef cattie het volgende:
Ik weet niet of het vet is, maar dat splitsen gebeurd hier ook zo. Ziet er goed uit.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_74264491
Rubey, inderdaad 4 minuten is wat kort. Omdat jullie ook pas net thuis zijn en haar gewicht een punt was zou ik echt zeggen max 3 uur tussen de voeding, wordt ze niet wakker, dan wakker maken. Je kan wat kleertjes uittrekken of een luier verschonen. Een kleintje drinkt minimaal 8 x per dag.
Heb je genoeg informatie over hoeveel plasluiertjes je kleintje moet hebben enz. ?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_74264698
Fijn Mefke, dat klinkt goed!

Wow, Huup, bij mij is dat maar een halve centimeter ofzo.

Rubey, het helpt ook om onder de voetjes te kietelen of haar handpalm te aaien of onder het kinnetje te kriebelen, daar zitten zenuwen die de zuigreflex helpen zei mijn lactatiekundige en dat werkte hier ook heel goed. Succes!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_74264924
wow huup, dat ziet er lekker vet uit! Ik heb ook wel vet, maar bij mij is het omgekeerd van het jouwe
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74265181
sow huup dat is met recht slagroom. Stond het al een tijdje?
Ik denk dat ik op zo'n hoeveelheid een cm 'room' heb.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_74265289
Ik heb haar eerst een heel tijdje naast me laten liggen om te kijken of ze niet weer wakker werd, daarna hebben we haar terug in haar bedje gelegd en na tien minuten kwam ze weer en na veel boeren heeft ze twintig minuten gedronken... Nu de late voeding dan maar even opschuiven...

Bedankt voor de tips! Op zich doet ze het heel goed en heb ik zoveel aanbod dat het daar ook niet aan kan liggen. Maar zo'n eerste avond en nacht alleen is toch wel even spannend.
pi_74265790
Mooie melk huup. Ik had dat echt niet zo volgens mij
  zondag 1 november 2009 @ 01:15:09 #9
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_74267716
Zo is mijn melk ook vaak. Je ziet als je goed kijkt 3 verschillende lagen: bovenaan een dunne streep, middenin een vrij brede ietwat doorzichtige streep en onderin doorzichtig. Die middelste laag zal wel een mengvorm zijn, het bovenste laagje is vet, en het onderste laagje is vetarm.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_74270130
Hehe, huup, volgens mij gaat jouw dochter evenveel spekjes krijgen als de mijne...
pi_74270327
quote:
Op zondag 1 november 2009 08:43 schreef Bass-Miss het volgende:
Hehe, huup, volgens mij gaat jouw dochter evenveel spekjes krijgen als de mijne...

ik hou dr wel van, spekkies

GWS ah ok 3 lagen dan dus. Ik vond het al zo bizar veel vet had dit nog niet eerder gezien zo. Maar het verklaard voor mij wel waarom de dame het zo lang vol houdt op 1 voeding. Als het inderdaad zo goed vet is dan vind ik het niet raar dat ze er voor zeker een uur of 5 voldoende aan heeft.
mn fysio moet niet kletsen met dr dat er niet meer dan 3 uur tussen twee voedingen mogen zitten stick to your job!
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_74270551
Hoe is het vannacht verder gegaan Rubey?
Spannend he, zo'n eerste nacht alleen thuis!
pi_74271344
Huup, lekker voor je dametje .

Rubey, is het meegevallen, eerste nacht alleen thuis? Altijd wel spannend
Fake it till you make it...
  zondag 1 november 2009 @ 10:56:47 #14
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_74271529
quote:
Op zondag 1 november 2009 09:16 schreef huuphuup het volgende:

[..]

ik hou dr wel van, spekkies

GWS ah ok 3 lagen dan dus. Ik vond het al zo bizar veel vet had dit nog niet eerder gezien zo. Maar het verklaard voor mij wel waarom de dame het zo lang vol houdt op 1 voeding. Als het inderdaad zo goed vet is dan vind ik het niet raar dat ze er voor zeker een uur of 5 voldoende aan heeft.
mn fysio moet niet kletsen met dr dat er niet meer dan 3 uur tussen twee voedingen mogen zitten stick to your job!
Ik had laatst een flesje van 150ml staan, en daar haalde ik een laagje vet van 15 ml af. 10% vet dus. Nu zal dat per voeding wel verschillen, maar ik vond het wel eens leuk om te meten.

En dat van die maximaal 3 uur tussen voedingen klopt wel, maar dat geld alleen de eerste (6?) weken, omdat dan de productie aangezwengeld wordt. Dus ze had geen ongelijk, maar het geldt op een gegeven moment niet meer.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_74271773
Ik krijg een tsr van jullie gepraat over tsr's

Niels zegt eh eh eh eh eh eh als hij de borst zoekt en WEEEEEEEEEEH als het aanhappen niet snel genoeg gaat.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  zondag 1 november 2009 @ 11:44:27 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_74272326
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:11 schreef Twinkly het volgende:
Ik krijg een tsr van jullie gepraat over tsr's

[ afbeelding ]

Niels zegt eh eh eh eh eh eh als hij de borst zoekt en WEEEEEEEEEEH als het aanhappen niet snel genoeg gaat.
Dat dus ja

Mijn tsr is trouwens gaar. Ik krijg op de meest rare momenten een tsr, ook als ik niet eens aan Jochem denk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74272418
Wij hebben hier last van overproductie en een te sterke TSR. Niels zuigt al vanaf zijn geboorte met enorme kracht en gaf op zijn 2e dag al mondjes colostrum terug. Op de 3e avond begon de stuwing maar op avond 5 nam deze toe in plaats van af. Ik kon alleen nog maar huilen van de pijn (serieus, ik vond het vele malen erger dan bevallen) en Niels kon niet meer aanhappen op de enorme ballonnen. Gelukkig kon de verloskundige binnen 3 kwartier komen en zij heeft mijn tepelhoven hardhandig leeggekolft zodat Niels de ergste spanning eraf kon drinken. ML heeft toen, alle snelheidscontroles negerend, een kolf gekocht. Oh, wat ben ik fan van dat ding!
Volgens de verloskundige is mijn lijf gemaakt om te bevallen en maak ik melk om een tweeling te voeden.
Op dit moment is de stuwing al weer wat minder maar Niels doet wel een uur over een voeding inclusief verschonen. Hij raakt zo uitgeput van het gehoest, geproest en geboer. 2 tot 3,5 uur na het begin van de vorige voeding wil hij weer drinken. Hij heeft eergisteren en gisteren ook een beetje last gehad van wat groene sporen in zijn poep maar hij heeft nog geen krampjes gehad (* Twinkly klopt af op hout )
Nadat ik eergisteren een vrijwilligster van de LLL gesproken heb zijn nu bezig met blokvoeden van 3 uur, vannacht per ongeluk een keertje 4 uur. Auch, toen moest ik de volle borst echt even afkolven (30ml voormelk afgekolft terwijl hij maar 40ml hoeft te drinken per voeding )
Weten jullie of ik nu door moet blijven gaan met blokvoeden of dat ik op een bepaald moment weer over moet gaan op wisselvoeden? Hij hoeft overigens nooit een toetje aan de andere borst, ik laat hem na het verschonen verder drinken aan de volle want die is dan nog lang niet leeg.
Groeien doet hij nu wel goed, op onze eigen personenweegschaal leek hij al ruim 4 kilo te zijn met kleding aan (geboortegewicht was 3690 gram).
In het boek van Stephan Kleintjes staat dat een baby ook te hard kan groeien wanneer er sprake is van overproductie, maar ik vind dat zo gek, ze regelen toch zelf wanneer ze genoeg gedronken hebben en laten dan los? Niels wil dan zijn mondje echt niet meer open doen.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_74272459
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:44 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat dus ja

Mijn tsr is trouwens gaar. Ik krijg op de meest rare momenten een tsr, ook als ik niet eens aan Jochem denk
Ik krijg het van koude, mijn broertje die belde , voedingsbh's, zomaar...
pi_74273176
Wauw, Twinkly, wat heftig zo'n grote productie! Maar het klinkt ook wel heel liefdevol.

Ik heb best een sterke tsr maar ik krijg het alleen als Ko drinkt of van kolven. Gelukkig maar want ik vergeet steeds die zoogcompressen in mijn beha te doen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  zondag 1 november 2009 @ 21:10:31 #20
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_74291860
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:48 schreef Twinkly het volgende:
Wij hebben hier last van overproductie (..)
Weten jullie of ik nu door moet blijven gaan met blokvoeden of dat ik op een bepaald moment weer over moet gaan op wisselvoeden?
(..)
Ik gaf mijn oudste dochter altijd 1 borst per keer (en wanneer ze binnen de 3 uur kwam, kreeg ze de laatste borst waar ze het laatst uit gedronken had) en heb haar zo 14 maanden gevoed.
Mijn jongste voedde ik ook op die manier, maar een paar maanden geleden wilde ze duidelijk ook de andere borst (ik gaf toen nog 2 of 3 voedingen op een dag), dus tegenwoordig (ze is nu 17 maanden) drinkt ze telkens aan beide kanten. En dat vind ik wel zo prettig nu ze alleen 's ochtends (veel) en 's avonds (een beetje) bij me drinkt.
Bij overproductie is het fijn als de borst goed leeggedronken wordt. Zo krijgt je kind voldoende vette melk binnen en wordt de kans op borstontsteking voor jou kleiner.
Bij een sterke tsr zou je ook even de melk kunnen laten wegstromen (in een hydrofiele handdoek bijv.) en daarna verder voeden (of was dat al gezegd?)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Moderator zondag 1 november 2009 @ 23:29:16 #21
5428 crew  miss_sly
pi_74300897
Senna is al een paar dagen niet zo lekker, hoesten en snotterig, maar ze was wel gewoon alert en vrolijk. Vandaag was ze wat hangerig en huilde ze wat meer en kwam ook vaker voor voeding. Ze bleek ook verhoging te hebben (37,9 niet onrustbarend dus) en haar poep was wat groener ipv geel.

Kan dat laatste te maken hebben met wat verkouden of misschien zelfs wat grieperig zijn? Of moet ik toch ergens anders op letten?
  maandag 2 november 2009 @ 00:21:25 #22
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_74302730
Volgens mij kan het laatste te maken hebben met het vaker aanleggen. Tenminste, als je telkens wisselt van borst. Ze kan dan meer voormelk binnenkrijgen. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad, ze krijgt dan voldoende vocht binnen, alleen de voedzaamheid is dan minder en ze kan er krampjes van krijgen.
Ik ben geen bv-expert, ik kan er dus naast zitten.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 2 november 2009 @ 00:46:19 #23
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74303441
Heb ik gisteren nog in het AP topic een heel betoog gehouden over het feit dat Thomas voor mij niet door hoeft te slapen 's nachts, en ineens laat hij me toch een tijd tussen de voedingen! Van half 9 tot kwart voor 3 's nachts! Zomaar ineens.... en ik was al blij dat hij naar een 3-uurs ritme was gegaan 's nachts omdat ik dan zelf ook wat kon slapen. Nou dat gaat zo wel lukken he. En vandaag lijkt hij het trucje weer te gaan herhalen, Van half 8 tot ca 8 uur gevoed (met wat pauzes ertussenin) en daarna nog even op bed een toetje gedronken. Nu ligt hij al vanaf kwart over 8 lekker te slapen. Gekke smurf van me.

Trouwens ik heb weken lang geen (voelbare) TSR gehad maar de laatste twee weken ofzo heb ik er wel eentje. Dat is echt een rotgevoel zeg! Soort van tijdelijk mini-stuwings-gevoel. Bah.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_74305921
Ca.ra, hihihi dat is de wet van Fok! toch?! Dan vertel je iets en dan doen ze het lekker net even anders. Wel lekker dat Thomas laat zien dat hij dat kan! Heb je lekker geslapen?

Iris vind het veel te gezellig bij mama geloof ik. Of nou ja... ze kwam om 3 uur en toen kwart voor 6 weer. Alleen had ze om kwart voor 6 bedacht dat ze aan een paar slokken genoeg had, maar lekker wakker was . Toen ik haar vertelde dat papa en mama eigenlijk nog wat wilde slapen en ik haar tussen ons in legde, ging ze breed liggen glimlachen en poepte vervolgens haar luier vol .
Goeiemorgen mama
Fake it till you make it...
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 09:15:12 #25
5428 crew  miss_sly
pi_74306473
quote:
Op maandag 2 november 2009 00:21 schreef Grijs het volgende:
Volgens mij kan het laatste te maken hebben met het vaker aanleggen. Tenminste, als je telkens wisselt van borst. Ze kan dan meer voormelk binnenkrijgen. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad, ze krijgt dan voldoende vocht binnen, alleen de voedzaamheid is dan minder en ze kan er krampjes van krijgen.
Ik ben geen bv-expert, ik kan er dus naast zitten.
Dat is ook iets dat ik had gevonden op internet, maar het lijkt me in dit geval niet. Ze drinkt heel goed, drinkt ook lang uit een borst en ik doe aan blokvoeden als ze te kort op elkaar komt.

Ik had ook ergens gevonden dat het kan wijzen op een verkoudheid van het kind zelf of gezinslid. En dat past, want schaap is pas verkouden geweest en dat is ze nu zelf ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')