abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:38:38 #101
130803 Gripper
Get a grip
pi_80632003
Aha, op die manier. Je gaat er natuurlijk altijd vanuit dat als het eenmaal in elkaar zit, er nooit meer wat aan hoeft te gebeuren.. Ik zou ze kunnen verplaatsen naar vlak naast de afzuigkap, als ik daar de buitenkolom van weghaal kan ik bij de centraaldozen komen.
Blindplaten hebben niet zo mn voorkeur...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_80633257
Volgens de voorschriften moeten lasdozen ook altijd bereikbaar zijn , nu zullen er wel mensen op fok zijn die gaan roepen dat die niet gelden voor de doe het zelver. Maar een paar maanden terug was er nog een fokker die een draad in de badkamer er bij wilde maken voor een ventilator, iets wat hem zelf niet lukte en toen een monteur in schakelde. De monteur kon hem niet van dienst zijn zonder te brekem door dat de dozen onbereikbaar waren
pi_80633830
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:12 schreef exlurker het volgende:
De monteur kon hem niet van dienst zijn zonder te brekem door dat de dozen onbereikbaar waren
Ja precies, dat wil je gewoon niet...

En Gripper, als je het kan verplaatsen op die manier zoals je omschreef, zou ik dat inderdaad altijd doen! Is nu even pielen, maar heb je later plezier van (geen lelijke blindplaat)!
  vrijdag 23 april 2010 @ 23:47:46 #104
130803 Gripper
Get a grip
pi_80656044
Effe snel, want het is allang klussers-bedtijd:

Lief heeft zich vandaag ontfermd over de laatste loszittende restjes oud stucwerk:

Alle sleuven en dozengaten zijn klaar, dus voorlopig even geen nieuw stof meer...

Gaten voor 3 inbouwdozen, voor mn espresso apparaat en bonenmaler

De doosjes voor de verlichting onder de kastjes (buitenste 2) en de afzuigkap

Slapen!
Mijn foto's op Flickr!
pi_80656220
gaat goed!
Maar drie doosjes is toch niet alles?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_80656633
Nou weltrusten dan maar
  zondag 25 april 2010 @ 23:32:30 #107
130803 Gripper
Get a grip
pi_80714346
Weer een weekend met behoorlijk wat hulp, dus er is veel gebeurd. Alle elektra voor de keuken is af, en het werkt ook allemaal nog eens!
Klaar voor de stucadoor dus.

Was op het laatst nog wel even puzzelen, maar het zit:

Een andere vriend heeft zich een hele dag bezig gehouden met alle plafonds in de woonkamer en keuken vastschroeven , zodat als er zometeen gestuct wordt niet alles naar beneden komt. De oude bewoners hadden de plafondplaten met nietjes vastgezet, en dat hing al een beetje door, laat staan als er zwaar en nat stucwerk aan komt te hangen...
300 schroeven zitten er nu in het plafond

In de badkamer zit een gat, daar komt straks de lichtkoepel

De afvoer die op de verkeerde plek door de muur ging moet nog even worden geplaatst, maar het gat zit er inmiddels wel

En vandaag was het ineens even paniek, want na een week stralend weer hebben we bedacht de pannen van het dak te gaan gooien (morgen komt het nieuwe pannendak), blijkt er ineens rond 7 uur 's avonds een bui op komst te zijn...
Snel de stortkoker aan de voorkant opgehangen,

En smijten maar!

(en onderaan een beetje roeren om de aanhanger overal even vol te krijgen)

Het zeil ligt al klaar voor als de bui losbarst, maar geklukkig hebben we het tijdens het pannen weghalen droog gehouden.

En dan komt deze ellende er onder te voorschijn....

De panlatten en tengels kun je zo weggooien, maar ook veel delen van dakbeschot, minstens de helft, zijn echt rot. Dat moet vervangen, en zal meerwerk worden (hadden we ook zo afgesproken)

Ach, we zien het positief: de aannemer had voor 600 ¤ een containertje op de begroting gezet, voor de oude dakbedeking, pannen en rommel. Doordat we gisteren 2x met die grote aanhanger naar de stort zijn geweest, is alles gratis weg. ik mag het als particulier zo komen brengen, een aannemer moet hiervoor betalen. En de pannetjes gaan naar een vriend van de aannemer, die gaat ze op een modderig tuinpad leggen, en vergruizen. Helaas zal de besparting van 600 ¤ vast niet genoeg zijn voor het meerwerk aan het dakbeschot.
Groot voordeel: omdat het dakbeschot eruit gaat, kan alle isolatie die aan de binnenkant daarvan zit er zo worden uitgetild, en hoeven we binnen geen plafondplaten te slopen. Daar zijn we al heel blij mee.

Schoorsteen van de oude cv nog even uit het gat getild, en dan snel het zeil erop...

want kort daarna barstte het los!

Morgen maar eens horen hoe ernstig de situatie met het oude dakbeschot is..

Tenslotte de kleine klusjes die dit weekend gedaan zijn:
- De bijkeuken is gewit want daar wordt morgen de nieuwe cv opgehangen.
-Op diverse plekken voegwerk en dikke lagen schilderwerk weggekrabt
- In de grote slaapkamer een begin gemaakt met de hobbelige witte planken eruit halen. Daar komt toch maar iets compleet nieuws in, voor de 2 kleine kamertjes vinden we het minder erg, en mag de rode vloer blijven. In de slaapkamer komt eerst underlayment, dan geluidsdempende folie, en daarop laminaat of een houtvloertje, moeten we nog gaan uitzoeken.

Dat was m weer voor vandaag. Morgen laat ik weten hoe erg het met ons dak is, en of we al bijna "bouwval gezocht" moeten gaan bellen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Gripper op 26-04-2010 11:36:17 ]
Mijn foto's op Flickr!
pi_80714556
Nou, de vorige bewoners zijn bijtijds vertrokken ! die hadden er vast geen zin in.

Tsjonge, veel succes dan maar.
  zondag 25 april 2010 @ 23:49:53 #109
130803 Gripper
Get a grip
pi_80714849
quote:
Op zondag 25 april 2010 23:40 schreef AnneX het volgende:
Nou, de vorige bewoners zijn bijtijds vertrokken ! die hadden er vast geen zin in.
Als ik op een rij zet wat ze in 20 jaar aan belangrijk onderhoud hebben gedaan...

-ze hebben een prachtige schuur in de tuin gebouwd
-ze hebben die mooie houtvloer over de oude plavuizen heen gelegd
-ze hebben een nette badkamer gemaakt
-alles meer dan voldoende in de verf gezet, maar dan alleen binnen (dat moeten wij dus nu allemaal wegkrabben)

Dat is allemaal binnen, en dat is best leuk en aardig, maar je huis heeft ook een buitenkant.
Buiten zou het schilderwerk juist wel een likje extra kunnen gebruiken..

Dat dak had al veel eerder gemoeten, maar daar hadden ze de puf/geld/tijd misschien niet voor. We wisten het gelukkig van te voren dat het dak slecht zou zijn, maar dan nog steeds valt het tegen als je zulke rotte shit vindt. Ik snap niet dat je zoiets niet al eerder aanpakt,ze wisten zelf ook dat het dak nodig aan onderhoud toe was. Nu is het geen onderhoud meer,maar vervangen.
quote:
Tsjonge, veel succes dan maar.
Thanks!
Mijn foto's op Flickr!
pi_80718506
Ja, wat balen zeg... Maar gelukkig kwam het niet helemaal als een verassing dus? Nou, veel succes idd en jullie hebben al ontzettend veel werk verzet!
pi_80718854
Dat dak is ook wel fiks doorgezakt maar daar gingen jullie ook wat aan doen toch??
Dat tengelen kun je ook zelf deels hé dus je kunt er nog een paar dagen zelf aan besteden desnoods?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 26 april 2010 @ 10:09:43 #112
130803 Gripper
Get a grip
pi_80719862
quote:
Op maandag 26 april 2010 09:21 schreef Ml-etje het volgende:
Dat dak is ook wel fiks doorgezakt maar daar gingen jullie ook wat aan doen toch??
Dat tengelen kun je ook zelf deels hé dus je kunt er nog een paar dagen zelf aan besteden desnoods?
Jij riep een paar maanden geleden nog:
quote:
Op zondag 1 november 2009 17:50 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wij hebben ook zo'n rapport laten maken..no way dat de bedragen die daarin stonden klopten.
Dak is minimaal 15000,- als je het echt geheel laat doen en dan niks bijzonders.
Zoek maar eens op wat dakplaten, isolatie, rachels en dakpannen kosten..
Hout is duur..
Uiteindelijk kwam onze offerteprijs op 9050 ¤, en we zitten nu nog steeds rond dat bedrag (600 ¤ meerwerk voor vervangingsdelen aan de dakkapellen en het dak aanbouw, maar ook 600 ¤ bespaard doordat er geen container hoefde te worden gehuurd, en we alles zelf hebben weggebracht)

De nokbalk wordt inderdaad weer recht gemaakt, en als er dan toch nieuw dakbeschot komt, wordt dat ook weer recht. (dan moeten de 2 gordingen halverwege ook wel recht gemaakt worden)

Tijdens het typen van dit stukje belt de aannemer net op, live from the roof. Aan de voorkant moet ie 9 planken vervangen, dat is ongeveer de helft van de totale breedte. Zou qua kosten rond de 500 ¤ komen, maar als ie meteen alle planken van het beschot aan de voorkant vervangt, is het 1000 ¤
Doen dan maar...
Achterkant ziet er beter uit, en kon volgens hem wel blijven zitten, misschien een paar stukjes vervangen.
Mijn foto's op Flickr!
  maandag 26 april 2010 @ 12:07:49 #113
130803 Gripper
Get a grip
pi_80723308
Een vraag voor de elektra experts onder ons:

De fornuisgroep (230 V / 16A) heb ik nu op een normale schakelautomaat in de meterkast aangesloten, en dat werkt allemaal ook zoals het hoort, ik meet netjes 220 V op de draadjes. Maar ik zag pas in de bouwmarkt dat er ook speciale schakelautomaten zijn voor fornuisgroepen. Die heb je in 1 en 3 fasen, zie hier.

3 fasen is volgens mij voor perilex aansluiting he? In het installatieschema van de keukenboer staat dat het 2 gewone wandcontactdozen mogen zijn, dus ik neem aan dat ik aan een 1 fase automaat voldoende heb.

Wat is het voordeel van zo'n fornuisgroep t.o.v. een normale schakelautomaat, ze zijn allebei 230 V/ 16 A?
De 1 fase fornuisgroep heeft wel meer aansluitingen, hoe werkt dat?
Mijn foto's op Flickr!
  maandag 26 april 2010 @ 13:26:59 #114
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_80725481
Het mogen 2 gewone wandcontactdozen zijn, maar dan moeten ze beiden wel op een andere groep zijn aangesloten. 2x L en 2x N.

De apparaten met meerdere fasen hebben meer aansluitingen, omdat je dan werkt met L1, L2, L3 en N.

In het verzegelde kastje in de meterkast komen deze draden als het goed is binnen. Of de voorziening al gereed is voor aanleg, kan je zien aan de hoeveelheid hoofdzekeringen die aangesloten zijn.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_80726371
Het verschil tussen een kook of fornuisgroep.

Is een huisinstallatie eenfasig uitgevoerd,dan kan men een elektrisch kooktoestel het beste tweeleider worden aangesloten. De fase wordt hierbij dubbel uitgevoerd en uiteraard ook dubbel beveiligd. Ook de nulleider is dubbel uitgevoerd. Volgens de NEN 1010 moet de gebruikte wandcontactdoos PERILEX zijn.

Is een huisinstallatie driefasig uitgevoerd,dan kan men een elektrisch kooktoestel ook op drie fase en nul aansluiten.Ok hier moet de gebruikte wandcontactdoos PERILEX zijn.

De kookplaten en eventuelle oven moet zo goed mogelijk verdeeld worden over de fase. Meestal geeft de fabrikant dit aan op het klemmenblok en in de gebruiksaanwijzing

Een en ander over aansluiten is ook hier te vinden

Elektrische koken; perilex aansluiten

een fornuisautomaat van ABB, twee groepen op een fase

een kookgroep van AEG driefase en nul
Alleen de automaat is dan B 16

[ Bericht 8% gewijzigd door exlurker op 26-04-2010 14:12:16 ]
  maandag 26 april 2010 @ 14:09:37 #116
58560 Oksel
Gezellig.
pi_80726939
Wat een werk, wat een werk.

En wat ik nou het frustrerende vind? Als ik hetzelfde geld uitgeef, en net over de grens bij Enschede ga wonen, koop ik dit:

quote:
]Zimmer: 5,00
Wohnfläche ca.: 133,00 m²
Kaufpreis: 129.500,00 EUR
En dan moet er natuurlijk een nieuwe keuken in, etc. etc. Maar dan woon je dus (waarschijnlijk, gok ik) voor het zelfde geld vrijstaand, veel groter, en niet in 1 of ander burgerlijke volksbuurt waar geen ruimte is.
  maandag 26 april 2010 @ 14:47:09 #117
130803 Gripper
Get a grip
pi_80728218
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:53 schreef exlurker het volgende:
Het verschil tussen een kook of fornuisgroep.

Is een huisinstallatie eenfasig uitgevoerd,dan kan men een elektrisch kooktoestel het beste tweeleider worden aangesloten. De fase wordt hierbij dubbel uitgevoerd en uiteraard ook dubbel beveiligd. Ook de nulleider is dubbel uitgevoerd. Volgens de NEN 1010 moet de gebruikte wandcontactdoos PERILEX zijn.

Is een huisinstallatie driefasig uitgevoerd,dan kan men een elektrisch kooktoestel ook op drie fase en nul aansluiten.Ok hier moet de gebruikte wandcontactdoos PERILEX zijn.

De kookplaten en eventuelle oven moet zo goed mogelijk verdeeld worden over de fase. Meestal geeft de fabrikant dit aan op het klemmenblok en in de gebruiksaanwijzing

Een en ander over aansluiten is ook hier te vinden

Elektrische koken; perilex aansluiten

[ afbeelding ]
een fornuisautomaat van ABB, twee groepen op een fase

[ afbeelding ]
een kookgroep van AEG driefase en nul
Alleen de automaat is dan B 16
Thanks, nu is me alles duidelijk.

En GODVERDEGODVER!!!

Na het lezen ben ik meteen gaan checken, de keukenconcurrent vraagt dus om 2 normale wcd's voor een max aansluitwaarde van 3500 watt (volgens hun aansluitschema)
Meteen smeg NL gebeld, met wat voor stekker ze hun oven uitvoeren, en dat is een perilex. het apparaat is 4,9 kW max, dus dat had de keukenconcurrent kunnen weten, nu hebben ze me een fout aansluitschema gegeven.

Mn verkoper belt me al een week niet terug over 2 andere vragen (te druk met nieuwe keukens verkopen denk ik) maar morgenochtend word ik gebeld door de vestigings manager. Als ik hierdoor vertraging oploop of extra kosten moet maken, wil ik graag een voorstel voor een oplossing van ze horen.
Gelukkig kan ik er nog wel bij, de muur is nog niet gestuct.

Dan de volgende vragen nog:
-Omdat ik in zo'n ouwe keet woon, en maar 1 hoofdschakelaar + 1 aardlek heb, lijkt het me dat het huis eenfase is aangesloten. Correct? Dan blijft alleen die 2 fase automaat over. Maar dat kan volgens mij wel:
het fornuis is 4,9 kW, kan ik dan met zo'n 2 fasen automaat aan de slag, zoals op de bovenste foto?

Ik heb nu al 1 normale groep (bruin, blauw & aarde) getrokken, mag ik dan toch de 2 draden blauw en bruin die er nog bij moeten door die buis trekken? er mogen toch niet 2 groepen in 1 buis?
- past een perilex wcd in een normale inbouwdoos, of moet ik een grotere doos boren?

Wat een knullige bende zeg.
Mijn foto's op Flickr!
pi_80728421
Wat een gedoe zeg.
Kan je helaas niet helpen met dit oven en perilex-gebeuren. Ik weet alleen dat 2 groepen nooit door 1 buis mogen...
pi_80728660
Voor een fornuisgroep word een buis van 19 mm voorgeschreven waar in 5 draden van 2,5 mm² mogen, dus 2 x bruin, 2 x blauw en 1 x geel/groen . Een fornuisgroep word gezien als een groep, doordat de twee groepen van de automaat aan elkaar gekoppeld zijn tot eengeheel.
Een perilexwandcontactdoos past niet in een normale inbouwdoos, daar zijn speciale dozen voor
  maandag 26 april 2010 @ 15:09:09 #120
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_80728911
Gripper heeft waarschijnlijk 5/8 buis gebruikt, terwijl je met de hoeveelheid draden een 3/4 buis nodig hebt.

Je kan dan beter gelijk blauw, bruin, zwart, grijs en geel/groen VD draad trekken. Dit zijn de (nieuwe) kleuren voor een 3-fase aansluiting en je kan het geheel beter uit elkaar houden. Alhoewel ik nog nooit grijskleurige VD draad heb gezien in de bouwmarkt.
pi_80729064
Even over de verdeelkast, TS schrijft;
-Omdat ik in zo'n ouwe keet woon, en maar 1 hoofdschakelaar + 1 aardlek heb, lijkt het me dat het huis eenfase is aangesloten. Correct? Dan blijft alleen die 2 fase automaat over. Maar dat kan volgens mij wel:
het fornuis is 4,9 kW, kan ik dan met zo'n 2 fasen automaat aan de slag, zoals op de bovenste foto?

Je kan aan de slag met een fornuisautomaat voor 2 groepen op een fase, maar nu je toch bezig bent, is het dan niet raadzaam om de kast gelijk aantepassen naar de huidige eis?

hoofdschakelaar en minstens 2 aardlekschakelaars
achter elke aardlekschakelaar mogen 4 eindgroepen
pi_80729292
Bedrading fornuis aansluiting
pi_80729427
drie fase uitvoering
  maandag 26 april 2010 @ 15:24:40 #124
130803 Gripper
Get a grip
pi_80729470
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:09 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Gripper heeft waarschijnlijk 5/8 buis gebruikt, terwijl je met de hoeveelheid draden een 3/4 buis nodig hebt.

Je kan dan beter gelijk blauw, bruin, zwart, grijs en geel/groen VD draad trekken. Dit zijn de (nieuwe) kleuren voor een 3-fase aansluiting en je kan het geheel beter uit elkaar houden. Alhoewel ik nog nooit grijskleurige VD draad heb gezien in de bouwmarkt.
Inderdaad ja, dus dat wordt proppen.... Ben allang blij dat de 2 draden die erbij moeten in dezelfde buis mogen, omdat het dus 1 groep is. Als het niet past, dan maar nieuwe buis leggen, een 19 mm buisje past er wel bij.

Overigens belt de aannemer net weer even op om te melden dat de cv-man de ketel al heeft opgehangen, dus er gebeuren gelukkig ook nog wel positieve dingen vandaag

Ja, de meterkast aanpakken zou fijn zijn, maar weet niet of daar nu tijd voor is. Als alle draden echter goed in de muur zitten, kan die meterkast ook later nog wel een keer, als we er wonen.
Mijn foto's op Flickr!
  maandag 26 april 2010 @ 15:31:07 #125
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_80729661
Misschien handig om dan ook alle lichtpunten in het plafond op 1 groep aan te sluiten en er meteen een rode/oranje draad bij trekken.

Dan kan je rookmelders op 230V aansluiten en aan elkaar koppelen met de rode/oranje draad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')