quote:Kabinet gaat downloaden muziek en films uit illegale bron verbieden
Door Arnoud Wokke, vrijdag 30 oktober 2009 16:33
Submitter: xgaming, views: 9.059
Het downloaden van muziek en films uit 'evident illegale bron' wordt over enkele jaren verboden mits er goede legale alternatieven komen, zo maakte de regering bekend. In ruil daarvoor wordt de heffing op blanco cd's en dvd's afgeschaft.
Downloaden van muziek en films uit 'evident illegale bronnen' wordt niet per direct verboden, heeft het kabinet besloten tijdens de Ministerraad. Het kabinet trekt drie jaar uit om het verbod uit te werken. In de tussentijd moet de entertainmentindustrie met goede legale alternatieven komen voor het downloaden van films en muziek uit evident illegale bronnen. Hoe vastgesteld kan worden of er sprake is van 'evident', is niet bekend.
Daarmee volgt de regering het advies op van de commissie Gerkens, die afgelopen zomer in een rapport het downloadverbod voorstelde. Volgens het kabinet is het downloadverbod niet bedoeld om consumenten te pesten. "Het kabinet wil het downloadverbod niet gebruiken om individuele internetgebruikers het leven zuur te maken, maar juist om de illegale activiteiten van commerciële partijen uit te bannen." Volgens het kabinet is het niet in de haak dat er partijen geld verdienen aan auteursrechtelijk beschermd materiaal, waarvan ze zelf de rechten niet bezitten.
Bij goede legale alternatieven voor downloaden uit illegale bron denkt het kabinet aan een all-you-can-eat-downloaddienst, waarbij consumenten voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek of films kunnen downloaden of streamen.
In ruil voor het downloadverbod wordt de thuiskopieheffing afgeschaft. Die heffing was bedoeld als compensatie voor artiesten en componisten, die daarmee een vergoeding kregen voor het feit dat mensen vroeger hun muziek op een blanco bandje kopiëerden. Nu opslaggeheugen in computers is gegroeid en internetverbindingen veel sneller zijn, is de thuiskopieheffing niet meer van deze tijd, concludeert de regering.
Dus het boeit niksquote:Volgens het kabinet is het downloadverbod niet bedoeld om consumenten te pesten. "Het kabinet wil het downloadverbod niet gebruiken om individuele internetgebruikers het leven zuur te maken,
Nee, het is slechts een positieve externaliteit.quote:"Het kabinet wil het downloadverbod niet gebruiken om individuele internetgebruikers het leven zuur te maken,
Nou ik betaal de illegale partijen helemaal niks hoor. Krijg het gratis en voor niets van ze. Als ze het over die paar google-ads hebben op de grote torrentsites... dat is ook geen vetpot volgens mij.quote:maar juist om de illegale activiteiten van commerciële partijen uit te bannen." Volgens het kabinet is het niet in de haak dat er partijen geld verdienen aan auteursrechtelijk beschermd materiaal, waarvan ze zelf de rechten niet bezitten.
Ze gaan uiteindelijk wel iets verzinnen, let maar op.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:57 schreef sander-3 het volgende:
Teringlijers..
Nou, ik blijf gewoon downloaden. Probeer dat maar eens te handhaven namelijk.
Het is civielrecht, dus het zijn de rechthebbenden die 'handhaven'. Oftwel, als dit er doorkomt kan Brein tegen jou gaan procederen om schadevergoeding en hoeven ze niet al hun pijlen meer te richten op de aanbieders.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:57 schreef sander-3 het volgende:
Teringlijers..
Nou, ik blijf gewoon downloaden. Probeer dat maar eens te handhaven namelijk.
Als ik voor alles wat ik de afgelopen vijf jaar heb gedownload had betaald ben ik de rest van mijn leven aan het schoffelenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:00 schreef Muzz_ het volgende:
Als ik voor alles wat ik de afgelopen vijf jaar heb gedownload had betaald was ik minimaal 50.000 euro kwijt.
Verkrijg dan maar eens rechtmatig bewijs als rechthebbenden. Dat wordt nogal lastig.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:01 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Het is civielrecht, dus het zijn de rechthebbenden die 'handhaven'. Oftwel, als dit er doorkomt kan Brein tegen jou gaan procederen om schadevergoeding en hoeven ze niet al hun pijlen meer te richten op de aanbieders.
Die mogelijkheid hadden ze allang bij gebruikers van P2P...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:01 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Het is civielrecht, dus het zijn de rechthebbenden die 'handhaven'. Oftwel, als dit er doorkomt kan Brein tegen jou gaan procederen om schadevergoeding en hoeven ze niet al hun pijlen meer te richten op de aanbieders.
Vroeger was je een maand zakgeld kwijt aan een kut spel of album die je maar een dag of twee leuk vond (mid 90's)quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:02 schreef Goofisch het volgende:
[..]
Als ik voor alles wat ik de afgelopen vijf jaar heb gedownload had betaald ben ik de rest van mijn leven aan het schoffelen
Dat inderdaad. Ik heb dat met games, of films. Als ik een game echt goed vind, koop ik hem gewoon. Maar ik ga niet 50 euro aan een game betalen zonder dat ik weet wat het is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:06 schreef Goofisch het volgende:
Ik download omdat ik eerst wil weten of het wel goed is. Als ik iets echt goed vind koop ik het, tenminste met muziek is dat zo.
vaak staat er op een album 2 leuke nummers en de rest is kut.
Dan mag brein wel behoorlijk gaan uitbreiden, als ze tegen alle nederlandse computergebruikers willen gaan procederen. Bovendien verdient dat brein gewoon een kogel in hun naam... achterlijke kut organisatie.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:01 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dit dus. Voor goede muziek wil ik best betalen en dat doe ik dan ook.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:06 schreef Goofisch het volgende:
Ik download omdat ik eerst wil weten of het wel goed is. Als ik iets echt goed vind koop ik het, tenminste met muziek is dat zo.
vaak staat er op een album 2 leuke nummers en de rest is kut.
Er zijn toch tal van voorbeelden van mensen in het buitenland die aangeklaagd zijn. Waarom zou Brein dat dan niet kunnen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:04 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Verkrijg dan maar eens rechtmatig bewijs als rechthebbenden. Dat wordt nogal lastig.
Technisch is het helemaal niet moeilijk om bewijs te verzamelen, zeker niet als het om torrents gaat. En de rechtsgeldigheid van dat bewijs kun je regelen in een wet. Je zegt bijvoorbeeld gewoon dat een ISP verplicht wordt om NAW gegevens te geven zodra een rechter bepaalt heeft dat er van een bepaald IP adres inderdaad 'illegaal' gedownload is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:04 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Verkrijg dan maar eens rechtmatig bewijs als rechthebbenden. Dat wordt nogal lastig.
en dan word daar ook weer iets op verzonnen enz enz..quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:59 schreef Goofisch het volgende:
[..]
Ze gaan uiteindelijk wel iets verzinnen, let maar op.
Het grote gevaar is dat procederen tegen consumenten winstgevend wordt, waardoor het voor (de leden van de stichting) Brein alleen maar financieel interessant wordt om uit te breiden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:10 schreef sander-3 het volgende:
Dan mag brein wel behoorlijk gaan uitbreiden, als ze tegen alle nederlandse computergebruikers willen gaan procederen. Bovendien verdient dat brein gewoon een kogel in hun naam... achterlijke kut organisatie.
1. Bied een torrent aan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:22 schreef Ferdo het volgende:
En hoe gaan ze dat controleren? Gaat Big Brother kijken wat je allemaal voor data op je pc binnenhaalt? Gaat er internet-Gestapo steekproefsgewijs op de deuren bonken bij mensen om te zien wat er op hun harde schijf staat?
Nee, maar dat is nou net het probleem. Het is niet zo moelijk om je 'onzichtbaar' te maken, maar lang niet iedereen weet hoe dat moet, of dat dat uberhaupt kan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:29 schreef Repeat het volgende:
Boeiend, alsof iemand zich daardoor laat tegenhouden...
In Amerika zijn ze de laatste tijd bezig om mensen voor belachelijke bedragen aan te klagen voor een paar mp3tjes (bedragen als 400.000 en dergelijken)quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:35 schreef Arn0 het volgende:
In België is het altijd al illegaal geweest en heb nog nooit gehoord van een persoon die wegens downloaden is opgepakt.
En dat leverde mooie topics op fok op. Ik zie voordelenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:33 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Nee, maar dat is nou net het probleem. Het is niet zo moelijk om je 'onzichtbaar' te maken, maar lang niet iedereen weet hoe dat moet, of dat dat uberhaupt kan.
Vergelijk het met kazaa in de begintijd. Gooide zo'n beetje standaard al je documenten open voor de hele wereld, je wilt niet weten hoeveel mensen allerlei persoonlijke gegevens deelden met het hele internet zonder dat zelf in de gaten te hebben.
Dan zijn ze zelf ook illegaal bezig.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:24 schreef Antaresje het volgende:
[..]
1. Bied een torrent aan.
2. Bekijk het lijstje met IP adressen waarvan gedownload wordt
3. ???
4. Profit!
Ja en dan verzinnen die internetsites weer wat anders om ze voor te zijn. Overheid (en Breinquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:59 schreef Goofisch het volgende:
[..]
Ze gaan uiteindelijk wel iets verzinnen, let maar op.
Wow wat een fijne geruststellende woordenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:22 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ja en dan verzinnen die internetsites weer wat anders om ze voor te zijn. Overheid (en Brein) hobbelt altijd achter de feiten aan. Zie alleen al dat hele verhaal van The Pirate Bay, site is misschien niet meer zo makkelijk toegankelijk maar de Torrents zijn nog steeds vrij simpel te vinden.
Of usenet/rapidshare en dergelijke ipv torrents. Maw de internetgeneratie komt altijd wel weer met iets nieuws om de maatregelen te omzeilen.
Een min of meer serieuze reactie in KLB, beginnersfoutje.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:23 schreef deepart het volgende:
[..]
Wow wat een fijne geruststellende woorden![]()
Maar ik meen het ook hoorquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:24 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Een min of meer serieuze reactie in KLB, beginnersfoutje.en toch meende ik 't wel.
Precies. En zolang ik zelf voor mijn auto betaal, rijd ik er zo lomp mee als ik zelf wil.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:19 schreef tas_koffie het volgende:
pff, zolang ik zelf voor me internets betaal download ik ermee wat ik zelf wil
Maar dalijk denken mensen nog dat ik een homo benquote:
Internet != auto.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:28 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Precies. En zolang ik zelf voor mijn auto betaal, rijd ik er zo lomp mee als ik zelf wil.
Of ik 'n man.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:28 schreef deepart het volgende:
[..]
Maar dalijk denken mensen nog dat ik een homo ben
OHNOES!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:40 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Of ik 'n man.Nou ja dat denken ze toch al wel aangezien ik geen foto's in m'n fobo ga zetten.
Watte?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:19 schreef Mr.Silencer het volgende:
Het is op het moment nog maar een wild idee van het kabinet, maar de vraag blijft natuurlijk of ook daadwerkelijk illegaal wordt om te downloaden over 3 jaar.
Je moet ook rekening houden met technologische vooruitgangen, in dit geval dus vormen van beveiliging en mogelijke nieuwe protocollen.
Encryptie zal wel een standaard worden voor download clients en misschien kan VPN hier nog aan meehelpen.
Massale encryptie zal al aardig wat problemen moeten veroorzaken: Britse politie tegen afsluiting van filesharers
Torrentquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:28 schreef synnath het volgende:
Mijn torrent applicatie draait nog op volle toeren!
^quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:44 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ah het zoveelste verbod van dit kankerkabinet
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 21:01 schreef Stekelbees het volgende:
Nederland.
Een land waar er altijd het eerst naar de minst belangrijke dingen wordt gekeken.
Jezus zeg. Het zal toch wel weer falen, zoals de hele overheid faalt in alles hier.
En geef nu eens de nadelen van torrents op zich. En alsjeblieft niet aankomen met de gebreken van publieke trackers (snelheid etc.)quote:
Dit dusquote:
Jouw nicknamequote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:36 schreef Communistenkogel het volgende:
Mensen, we hebben een revolutie nodig. Als Nederland communistisch word zal ik zorgen dat al die nutteloze BREIN clubjes worden afgeschaft.
Alles eerlijk delenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:36 schreef Communistenkogel het volgende:
Mensen, we hebben een revolutie nodig. Als Nederland communistisch word zal ik zorgen dat al die nutteloze BREIN clubjes worden afgeschaft.
Hulde.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:54 schreef Goofisch het volgende:
Er komt nog een tijd dat we weer een film of een album moeten kopen
Tor is zo langzaam als de ganzentyfusquote:
Hoe groter het netwerk hoe sneller het wordt. Een torrent client met DHT en Tor. Probeer dat maar eens uit de lucht te halen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:48 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Tor is zo langzaam als de ganzentyfus
VPN's
Of je gebruikt gewoon een VPN waarbij (in mijn geval) 0% van de snelheid afgaat.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:52 schreef switchboy het volgende:
[..]
Hoe groter het netwerk hoe sneller het wordt. Een torrent client met DHT en Tor. Probeer dat maar eens uit de lucht te halen.
Hamachiquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:57 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Of je gebruikt gewoon een VPN waarbij (in mijn geval) 0% van de snelheid afgaat.
Maar dan heb je steeds een versleutelde connectie met een server die logs bijhoud.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:57 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Of je gebruikt gewoon een VPN waarbij (in mijn geval) 0% van de snelheid afgaat.
Nee, niet Hamachi.quote:
quote:
Al gedaan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:08 schreef switchboy het volgende:
Ga er maar een grote lading CP mee op photobucket zetten. Kijken hoelang het duurt voor ze bij jou op de stoep staan.![]()
disclaimer: deze post is puur bedoeld als voorbeeld. En niet als oproep.
Usenet + SSL.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:12 schreef Goofisch het volgende:
Ik heb nog altijd newsgroepen en gaat ook nog altijd snoeihard en nooit rommel.
in tegenstelling tot torrents waar ik een hoop troep mee binnen haal.
Persoonlijk vind ik het vrij naief dat je denkt dat dit ook echt gaat gebeuren...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:55 schreef Hephaistos. het volgende:
In ieder geval gunstig dat die idiote heffingen verdwijnen
dat,quote:
Beter kom je niet, en ook als je een abonnement neemt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |