Deze week in So You Think You Can Dance:
** The judges do The Hustle and go cwazy! **
** Cat Deeley got attacked by a grizzly bear! **
** Revenge of the White Trash Mothers! Cindy! Gaylene! And Tami! **
** Return of the Insane Dads! Legacy’s papi, Jakob’s I-wish-my-gay-son-was-a-butch-football-player-pa and Ryan’s redneck-but-dancing-anyway-only-the-country-two-step-however-stepdaddy! **
Wat een feest was het weer zo vroeg op deze woensdagochtend. Downloadje binnen in een vloek en een zucht, ontbijtje op het ziekbed erbij en zowaar voor het eerst dit seizoen verschenen er meerdere keren spontaan brede glimlachen en kippenvel op mijn verzwakte lijf. Alle vijf de nieuwe koppels waren geslaagde matches. Oude favorieten beten in het stof en nieuwe sterren komen tot bloei. Maar ook ergernis hier over de soms rare jurycommentaren.
Ik kan weer zitten! En typen! En ik heb helemaal niks te doen

! Dus houdt jullie vast…
Noelle & Ryan – hiphop – NappyTabsWe knallen er in één keer in zonder introductie. Ho ho, rustig, wie dansen er? En wat? En wie was de choreograaf? Huh

? Even de download een stukje terugspoelen… Oe, Ryan als zakenman in overhemd

. Ik ben niet zo heel erg van de in de sportschool gekochte beefcake dus voor mij was Ryan nu juist op z’n lekkerst. En Noelle was ook raunchy en naughty. Goed gedanst, typische verhalende NappyTabs choreografie, leuk leuk leuk. Maar… niet bijzonder genoeg om eruit te springen tussen al het dansgeweld dat nog zou volgen.
Ashleigh & Legacy – contemporary – Gary StewartOp papier een goede match, twee van de meest uitgesproken personalities bij elkaar. Maar… in de praktijk werkte het net iets minder. Deze choreo deed mij weinig. Ben niet zo’n fan van dat gegooi en gesmijt. Het was meer een endurance-race dan een dans

. En ik vond ook dat ze het niet zo supergoed deden als de jury ons wilde doen geloven. Vooral Legacy zag je denken over zijn volgende trucje of pas en hij leek me niet heel erg op zijn gemak. Eigenlijk gold hetzelfde voor Ashleigh. Ze dansten niet altijd synchroon en ook de performance ging af en toe het raam uit. Hun gebrek aan contemporary/jazz-training was voor het eerst wel zichtbaar. Jammer, want ik mag deze twee allebei heel graag, maar over het geheel genomen vond ik ze het zwakste koppel van de avond.
solo Mollee je kan niet ontkennen dat ze zich met 100% in haar solo’s gooit, maar dit was iets te eighties/Flashdance
solo Russellgodverdegodver, wat is die gozer goooeeeeeed

! Wat ik zo heerlijk vind aan zijn krump-stijl is dat hij zowel agressie als plezier uitstraalt, in tegenstelling tot Lil ‘C en kornuiten, die alleen maar op oorlogspad zijn als ze krumpen.
Kathryn & Nathan – Broadway – Spencer LiffHet zal menigeen misschien verbazen, maar van deze dans kreeg ik een kaakkrampveroorzakende glimlach op mijn gezicht en zowaar een beetje kippenvel. Ik vond dit zó leuk

In één klap hervond ik mijn liefde voor Nathan nu hij Little Miss Sunshine niet meer als een blok aan zijn been heeft hangen. Wat een heerlijke exotische matinee idol en wat had hij er plezier in. Geweldig om naar te kijken. Kathryn deed niet veel voor hem onder en deed me met haar klassieke schoonheid aan een echte Hollywooddiva van weleer denken. Ik heb genoten. Was het niet eens met de kritiek van de judges dat ze niet genoeg chemistry hadden. En die reactie van Nathan toen Nigel over Bob Fosse begon (Bob Fosse? Is dat niet die beer uit de Muppet Show? Of is dat die kerel van die Funniest Home Videos?). Priceless

.
solo NoelleGaylene? Haar moeder heet Gaylene? Waahaahaa

. Me, a hillbilly? Y’all dunno what y’all are talkin’ about! Haar solo leek wat onzeker en ik had het idee dat ze niet al haar bewegingen even goed afmaakte.
Ellenore & Jakob – quickstep – Tony & Melanie (toch?)Ofwel: Josephine Baker en Joel Grey (voor de jongere kijkertjes: Google) ontmoeten elkaar in een timetravellende dansextravaganza! Jaaaa, dit is gewoon dé match made in heaven

. Wat een briljante combi! Dit was één van de leukste quicksteps die ik ooit bij SYTYCD heb gezien, vooral qua performance. Want technisch was Jakob nét iets te stijf en Ellenore nét iets te slap. Hun voetenwerk daarentegen vond ik toch wel erg sterk en ook in hold was het niet verkeerd. Heerlijk om naar deze twee te kijken. Laten we hopen dat de Magische Hoge Hoed ze nog vaak aan elkaar koppelt. Ik begin echt een girlcrush te krijgen op Ellenore

, wat een schoonheid.
solo Ryanja… nee. Nee, echt niet. Sorry. Iew

.
solo Kathryngoed maar niet bijzonder
Mollee & Russell – lyrical jazz – Mandy MooreGoed gedaan, mooie performance, technisch redelijk briljant (op enkele wobbly lifts na) en Mollee & Russell zijn ook wel een aardig geslaagde match maar... het deed me geen bal

. Ik zag de kwaliteit, ik begreep ook meteen dat de judges helemaal gaga gingen want die vreten dit soort early-nineties-in-your-face-choreografieën met het gemak dat ik een zak chocoladepepernoten leegschrans, maar nogmaals… het liet me volledig koud. En ik heb het nog nooit koel gehad bij Russell, ech nie. Zou het ‘the curse of Mollee’ zijn?
solo Nathanjankbal

. Goede solo, beetje te theatraal.
Noelle & Ryan – smooth waltz – TJ & TomasKijk, dit vond ik dan weer heerlijk, god knows why want het was so cheesy als de neten

. Zoals Nigel al zei: Ryan domineerde op een perfecte manier zonder zijn partner onder te sneeuwen, waardoor het dansen van Noelle naar een hoger niveau werd getild. Erg leuk, maar net zoals bij hun eerste dans niet bijzonder genoeg om tussen tien duetten en tien solo’s te blijven hangen. Het zou mij daarom niet verbazen dat deze twee in de bottom two/three belanden.
solo Ellenorekooky, crazy, fun, origineel, briljant. My favourite girl.
Ashleigh & Legacy – hiphop – Dave ScottNormaal ben ik een fan van de creaties van Dave Scott maar dit was toch wel een gevalletje van flink de plank misslaan. Ai, wat een draak van een dans. Ashleigh heeft laten zien dat ze kan hiphoppen maar kwam deze keer totaal niet uit de verf. Legacy was af en toe best lekker sleazy maar dat geklooi met die cape was rete-irritant. Met afstand de slechtste dans van de avond en dat is écht jammer, want ik ben gek op deze twee

. Legacy zal wel safe zijn, maar ik vrees een beetje voor Ashleigh.
Kathryn & Nathan – rumba – Tony & MelanieJa dag, nu snap ik het niet meer

. Zo slecht was het toch niet? Technisch was het helemaal geen belabberde poging en zowel Nathan als Kathryn hadden een aantal typische rumbadingen toch behoorlijk goed onder de knie. Wat mij enigszins stoorde is dat Nathan gewoon niet volwassen genoeg is om een zinderende, zweterige, creepy-maar-toch-onweerstaanbare rumbagod neer te zetten. Het is gewoon een hertje! Met een beanie! Die in zijn broek piest voor Nigel! Ben het wel eens met de judges dat de chemistry een beetje ontbrak – in ieder geval meer dan in hun eerste dans – maar ik vond hun oordeel overdreven hard.
solo LegacyHoe Legacy en zijn vriend Willy DeVille naar LA trokken om zich een kale plek op hun kruin te b-boyen. En Legacy’s pa: know when to quit darling

. Solo: niets minder dan briljant maar het gevaar dreigt dat het een herhaaloefening wordt nu hij vaker solo’s zal moeten gaan doen.
Jakob & Ellenore – contemporary – Sonya TayehIk ga ervan uit dat jullie onderhand wel weten dat ik niet zo’n Sonya-fan ben (al vond ik haar vorige week erg op dreef), maar als er twee dansers in de wieg zijn gelegd om haar choreografieën uit te voeren, dan zijn het wel deze twee goofballs. Wooooowwwwwww!!!!!!!

Beste dans van het seizoen tot nu toe. Ik ga er niet verder over door, zouden toch alleen maar superlatieven worden. A-ma-zing! Als deze twee niet in de finale belanden zou dat een groot onrecht zijn en ik durf best te zeggen dat Jakob gewoon gaat winnen.
solo Ashleighhaar moeder, OMG! Now I love her even more. Instant guilty pleasure, haar solo. Zo fout als Gerard Joling zonder implantaten, maar lékker fout

.
Mollee & Russell – jive – Anya & PashaAnya

Pasha

Yay! Leuke choreografie, veel inhoud en verduveld goed uitgevoerd door deze twee hoor. Qua typische jive-foefjes vond ik Russell iets beter, maar Mollee gaf dan weer net iets meer performance weg. Ik was niet zo lyrisch als de judges, maar toch goed gedaan. En Nigel… Nigel Nigel Nigel…

een 18-jarige in een obsceen jurkje steken is niet hetzelfde als ‘maturing’. Nee. Gewoon nee.
solo Jakobbloody hell. Dertig seconden en toch dik kippenvel en een openhangende mond. Ongelooflijk goed.
Okay… ik ga geen gokje wagen over wie eruit vliegen want ik zou het niet weten. Ik kan wel zeggen wie ik het minst zou gaan missen op dit moment. Bij de meiden absoluut Mollee, al was zij niet per se de slechtse deze avond. Bij de jongens kan ik niet kiezen tussen Ryan en Nathan. Ryan is constant en heeft het goed gedaan deze avond (op zijn solo na), maar ik denk niet dat hij zich nog spectaculair door gaat ontwikkelen. Nathan is juist op de goede weg terug na verlost te zijn van Mollee, dus die gaat waarschijnlijk wél beter worden. Legacy, Russell en uiteraard Jakob wil ik gewoon nog ff niet kwijt…
Wordt spannend morgen… geweldige Top 10 hoor!
[ Bericht 0% gewijzigd door Malahide op 02-12-2009 12:39:02 ]